Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    I tilfelle noen var ekstremt bekymret kan jeg rapportere om at jeg er tilbake i smittepølen Oslo etter å ha tilbragt den siste uka på fjellet. Ingen nærkontakt med innfødte eller andre turister ble utført.

    #faenmegnærepå
    #burdeværtforbudt
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, får du barn så er det en sannsynlighet på 1 til 5 millioner på at gutten din har flere peniser og trenger operasjon.

    Sannsynligheten for å dø etter å ha mottatt AZ-vaksinen er 1 til 3 millioner. 7 tilfeller på
    20 millioner satte tilfeller i UK.

    Det beste er altså å ikke risikere å få barn.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    frykt og hysteri; vi har i det minste trygg og «fagbasert» idioti i byråkratiet.

    på nyhende på tv2 fikk vi kjennskap til autisten som ikke får vaksine. da sitter det byråkrater (statsforvalter/fylkeslege) som går mot foreldre som er verger, og fastlegens tilrådning om vaksine. vi skal ta vare på våre svakeste, men å anse vaksinering som overgrep –siden der er å anse at han må «holdes» litt ved stikket- – er å føre omsorgen inn i det absurde. det fins regler og det fins anvendelse av regler. her er det bare regler og intet vett (aka anvendelse). heldigvis er det slik at vi kan stenge ham inne om han får korona!!!!!!!! (vedtaket kan ikke påklages)

    sak 2. han som satte ut trenigsapparatene på en område på 1000 til 2000 m2, men ble stoppet av de «samme» byråkratene.


    det er mye rart som er mer enn kritikkverdig. noen anser det som syting og lavmål å påpeke slikt. andre er glad vi har vettet i behold.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forventer sterkt å få politiet på nakken etter påske. Jeg akter nemlig å ha øvelser ute med mine voksenkorps, siden organisert aktivitet for voksne utendørs ikke er forbudt- bare "ikke anbefalt". Blir vel samme reaksjon som treningssentre som flytter utendørs. Kan bli interessant; er politiet moralens eller lovens voktere 🤔
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En liten oppsummering av hva vi har lært, igjen, om hva som har vært nødvendig;

    * Stengingen av skoler og barnehager i fjor.
    * Åpne grensene 12.juni, uten noen form for kontroll- testing/ karantene.
    * Gi faen i importsmitte i resten av sommeren, hele høsten, og fortsatt slipper store deler av arbeidsinnvandring igjennom- uten kontroll. Belegg for det kommer under.
    * Sterkt inngripende tiltak overalt, særlig der smitte er minimal. Man vet jo aldri.
    * Munnbind, i smittefrie kommuner. Samme grunn som over, samt moral.
    * Støtte regjeringen i absolutt alt. Noe annet er lavmål. Tiltak er jo som kjent ikke politiske.
    * Reagere med moralsk avsky mot de som ikke følger punktet over.
    * AZ har en fare for blodpropp på hele 0,00016667%. Dødlighet ukjent. Uansett; må ikke brukes.
    * Vaksiner for all del de aller, aller eldste først. Resultat over 180 av de tålte ikke påkjenningen.
    * Vaksiner for all del ikke helsepersonell først.
    * Landets innbyggere må godta, noe de med sterk iver gjør, stadig mer inngripende tiltak, fortsatt særlig der smitte knapt finnes.
    * Politiet skal være "moralens" voktere. For all del ikke lovens.

    Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at det har blitt registrert at 75 907 personer har ankommet Norge siden 15. mars. 55 698 av dem har hatt helt eller delvis unntak fra karantene, mens 20 209 har vært omfattet av ordinær karanteneplikt.

    Jeg sier meg uhyre fornøyd med både å bli kalt "dust", få angry- liker og å få moralens voktere på nakken. Noe annet ville vært fullstendig lavmål, da jeg bare blir sterkere og sterkere i min overbevisning om at både regjeringen og folket må være fullstendig sinnsforrvirrede.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) opplyser at det har blitt registrert at 75 907 personer har ankommet Norge siden 15. mars. 55 698 av dem har hatt helt eller delvis unntak fra karantene, mens 20 209 har vært omfattet av ordinær karanteneplikt.

    Jeg sier meg uhyre fornøyd med både å bli kalt "dust", få angry- liker og å få moralens voktere på nakken. Noe annet ville vært fullstendig lavmål, da jeg bare blir sterkere og sterkere i min overbevisning om at både regjeringen og folket må være fullstendig sinnsforrvirrede.
    #19.440
    intet er mulig før etter at det er gjort… gud forby om du er for tidlig ute

    tillegg:

    hva angår disse innreisene, så er vi bedre enn de som intet gjør

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Ser man ting umiddelbart, og sier det; syter.
    Har man blitt gjort narr av, kverulert med underveis, selv om man har hatt helt rett hele tiden; syter.

    Syter er man okke som. Og det gledes det sterkt over. Da er man hvertfall ikke rævedilter🤘
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra den mer påskelystige hule

    Nå syns jeg resten av tråden skal handle om penisene til @Larson.
    norske faginstanser fraråder enhver kopulasjon med motsatt kjønn grunnet faren ved å bringe til verden et mangepenishodet vesen. vær på vakt og føre var! la snabel være i på stedet hvil. nestbest er vaginalt spermbind, om en ikke greier holde snabel innenfor egen mannskohort.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Ser krangelen om hvorvidt A-Z er "trygg" eller ei.

    "Trygghet" er vel mest av alt en relativ størrelse, det blir gjerne satt opp i mot noe.

    Hvis 120.000 har fått A-Z vaksinen og 10 stk har fått blodpropp og 6 av disse igjen har dødd ses dette på som "utrygt".

    Men hvis 15 av 10.000 unge piker får blodpropp av P-piller er det regnet som "akseptabelt"??

    Er det slik at matematikk er et så totalt forsømt fag i norsk skole??

    Dette med A-Z vaksine er et aktuellt tema i vår familie da Husvaranen har fått denne vaksinen, hun er så langt frisk rask og rørig!

    Med andre ord er hun en av de 119.990 og statistikken har så langt virket til hennes fordel.

    Nå skal hun da selvsagt ha en vaksinerunde nr 2, og hva da??

    Hvis prosentsatsen blir omtrent den samme kan vi vel regne med at nye 10 stk vil få blodpropp, og kanskje nye 6 vil dø?

    Antakelig færre da man nå er forberedt på slike reaksjoner.

    Det vil si at "I værste fall" vil 10 bli syke/dø og 119.980 ikke får blodpropp.

    119.980 av 120.000 gir jo forsåvidt greie odds for at man ikke skal bli rammet.

    Nå vet jeg jo at folk også spiller LOTTO der oddsen ligger nærmere 1:100 mill for å vinne, så A_Z i vaksinelotteriet må da i all anstendighats navn regnes
    som noe bortimot en "banker" på V75kupongen!

    Selvsagt er det forjævlig for de ( meget få ) som får blodpropp, men nå er livet i utgangspunktet ikke veldig rettferdig og det skal vi som bor i Norge være
    jævlig glade for! Vi har vunnet toppgevinsten i livets LOTTO trekkning.

    Og som Husvaranen sier så skal vi heller ikke glemme at det å få en Covid 19 infeksjon langt fra er en dans på roser. Mange som har blitt syke har vært plaget med alvorlige langtidskomplikasjoner! Det å sammenligne Covid 19 med en "vanlig influensa" er ikke bare en grov overforenkling, det er helt på trynet feil!
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Snart kommer det sikkert noen og sier at oddsen ved russisk rulett ikke er så verst heller, man har jo tross alt fem av seks sjanser til å ikke få en kule i tinningen. Og når man tross alt bor i et sosialdemokratisk arbeiderparadis som Norge skal man uansett regne seg som så heldig at dette er noe man bare må godta.

    Fortsatt finnes det alternativer til AstraZeneca. Attpåtil med høyere beskyttelsesprosent.

    Og hvilke kjøtthuer er det som sier at Covid 19 er å regne som en vanlig influensa? Har sett noen av disse faktaresistente stymperne rundt omkring, men de lever jo fullstendig i sin egen verden og får ikke komme inn i min.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Snart kommer det sikkert noen og sier at oddsen ved russisk rulett ikke er så verst heller, man har jo tross alt fem av seks sjanser til å ikke få en kule i tinningen.
    Det var et greit svar på mitt spørsmål om det er noe feil ved matematikkundervisningen i norsk skole!


    Fortsatt finnes det alternativer til AstraZeneca. Attpåtil med høyere beskyttelsesprosent.
    Det stemmer, men A-Z gir "tilfredstillende beskyttelse", og den ble vel tatt i bruk da vi ikke hadde tilstrekkelig med andre fabrikater, og det har vi fortsatt ikke. Det store problemet her at man har hatt for lite tid til å utprøve disse vaksinene så grundig og over så lang tid som normalt ville vært vanlig. Og at man har vært forberdt på ukjente og alvorlige bivirkninger er ganske klart da samtlige produsenter har fått lovbeskyttelse mot å bli saksøkt for død og skade som disse Corona vaksinene kunne komme til å forårsake. Det er "ikke helt vanlig" mildt sagt!

    Det brennende spørsmålet pr i dag er hva som skjer hvis man for eksempel kombinerer A-Z med Phizer?? Det vet man veldig lite om. Det man vet er at de som har fått en første dose av A-Z må få en dose nummer to av ett eller annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Da ønskes det at "unødvendige utenladsreiser" skal bli Verboten. Det kan man være enig eller uenig i, men jeg lurer egentlig på hvem som har kommet på det språklige tomromet som "nødvendig/unødvendig" reise er. Hvem skal bestemme hva som er nødvendig eller ikke og hva skal kriteriene for dette være? På ett eller annet nivå kan man greit argumentere for at enhver reise oppleves som "nødvendig" for den det gjelder samtidig som man kan gjøre det motsatte. Det er eksempelvis bare å se på NZ, der må man i 14 dagers karantene samma faen. Det er heller ikke slik at dersom en av disse "nødvendige" reisene ikke ble utført så ville verden rase sammen. Dersom vedkommende for eksempel ble syk eller forsov seg og ikke rakk flyet så ville reisen ikke bli utført og verden ville gått videre uansett.

    Det er mulig å forstå konseptet om det egentlig er for å begrense antall reiser som gjøres totalt sett inn og ut av Norge, men om det er smittevern man er opptatt av så er rimelig nok reisens formål revnende likegyldig. Derfor er det også underlig at det er harme mot f.eks en influencer som vil til Spania og skal i karantene når vedkommende returnerer mens en forretnignsreisende som sklir inn i landet uten karantene er helt ok fordi det var "nødvendig". Om det er smittevern man er opptatt av så er det andre åpenbart mye verre enn det første. Om man derimot er mest opptatt av pekefinger så er det første verre enn det andre siden det ikke regnes som nødvendig å influence. Men det gir uansett ingen mening om man tenker litt over det.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    883
    Torget vurderinger
    1
    Da ønskes det at "unødvendige utenladsreiser" skal bli Verboten. Det kan man være enig eller uenig i, men jeg lurer egentlig på hvem som har kommet på det språklige tomromet som "nødvendig/unødvendig" reise er. Hvem skal bestemme hva som er nødvendig eller ikke og hva skal kriteriene for dette være? På ett eller annet nivå kan man greit argumentere for at enhver reise oppleves som "nødvendig" for den det gjelder samtidig som man kan gjøre det motsatte. Det er eksempelvis bare å se på NZ, der må man i 14 dagers karantene samma faen. Det er heller ikke slik at dersom en av disse "nødvendige" reisene ikke ble utført så ville verden rase sammen. Dersom vedkommende for eksempel ble syk eller forsov seg og ikke rakk flyet så ville reisen ikke bli utført og verden ville gått videre uansett.

    Det er mulig å forstå konseptet om det egentlig er for å begrense antall reiser som gjøres totalt sett inn og ut av Norge, men om det er smittevern man er opptatt av så er rimelig nok reisens formål revnende likegyldig. Derfor er det også underlig at det er harme mot f.eks en influencer som vil til Spania og skal i karantene når vedkommende returnerer mens en forretnignsreisende som sklir inn i landet uten karantene er helt ok fordi det var "nødvendig". Om det er smittevern man er opptatt av så er det andre åpenbart mye verre enn det første. Om man derimot er mest opptatt av pekefinger så er det første verre enn det andre siden det ikke regnes som nødvendig å influence. Men det gir uansett ingen mening om man tenker litt over det.
    Ja, dette med at ein skal sleppa karantene ved naudsynt reise har eg eigentleg lurt på. Verkar meir som moralisme enn smittevernstiltak.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Bare 13 smittet av influensa til nå

    Hvert år smittes rundt 500.000 personer i Norge med influensa. Så langt denne sesongen har det totalt blitt påvist 13 smittetilfeller. Sesongen startet vanligvis smått i uke 40, og varer til rundt uke 20, som betyr at vi nå er i den siste femtedelen av sesongen - nesten helt uten smittetilfeller.

    – Det er ekstremt lavt. Jeg kan ikke huske at det noen gang har vært så lavt som nå, sier professor og influensaforsker Rebecca Jane Cox ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus til NTB. – Koronatiltakene fungerer veldig bra mot influensa. Disse to virusene har lik smittemåte, og tiltakene fungerer veldig bra mot begge to, sier hun.

    En annen grunn til de lave tallene er at langt færre reiser enn før, som vanligvis vill vært en viktig årsak for spredning av influensa. I snitt dør rundt 900 personer med influensasykdom i Norge i løpet av en sesong.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Siden disse fargerik eksemplene er lagt på bordet kan man jo fortsette på dem: En coronapistol med 1 kule pr 10 000 eller en vaksinepistol med 1 kule pr 20 000. Det er nemlig ikke slik at risikoen er null ved ikke å gjøre en aktiv handling (ta en vaksine med risiko for bivirkning). Dette er en typisk feilslutning og man glemmer å beregne alternativrisikoen som man har ved å ikke vaksineres eller å vente på at andre typer skal bli tilgjengelig.

    Forøvrig er det blitt så mye spekulasjoner rundt disse vaksinene at jeg tror AZ vaksinen er død i Norge uansett beregningsgrunnlag. Det igjen viser vel at man har gått helt bort fra vanlige måter å beregne kost/nytte etter denne pandemien inntraff.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye ved coronahåndteringen som ikke gir mening. Medmindre man begynner å tenke på det som politikk. Mistenker at verden (og Norge) ser annerledes ut etter pandemien. Ikke til det bedre....
    Redd du har rett. Vi er nå i et skifte der føleleser og "fariseervirksomhet" ( hva ting kan se ut som er viktgere enn realitetene ) er i ferd med å ta over for fornuft og logikk.
    Og dette skjer på alt for mange arenaer på samme tid.
    Ikke for å "hitle" tråden, men jeg forstår nå faktisk mye bedre hvordan den lille korporalen med bart maktet å forføre et helt folk. Og før folket her på Sentralen klikker i vinkel så la meg si med en gang at det er så mye som er forskjellig i dag fra den gangen at en direkte sammenligning ikke er mulig, men ser man "stort" på det så ser man at det er visse felles mekanismer som er ute og går. Hvis man i tillegg er kjent med Orwells bøker 1984 og Animal Farm så ser framtiden "interessant" ut. Det har muligens blitt sagt her inne tidligere men noe av det værste du kan si til en kineser i retning av forbannelser er: "Måtte du leve i interessante tider"!

    Og som avsluttning vil jeg bare tillegge at min personlige favoritt av Orwells bøker er den selvbiografiske: "På bunnen og blakk" Den er verd å lese!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Redd du har rett. Vi er nå i et skifte der føleleser og "fariseervirksomhet" ( hva ting kan se ut som er viktgere enn realitetene ) er i ferd med å ta over for fornuft og logikk.
    Og dette skjer på alt for mange arenaer på samme tid.
    Dette skiftet kom allerede 12.mars i fjor. Fornuft og logikk har vært totalt fraværende siden hamstringen av dopapir.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Dette skiftet kom allerede 12.mars i fjor. Fornuft og logikk har vært totalt fraværende siden hamstringen av dopapir.
    Forsåvidt ja, men nå virker det som om det ikke bare er "folket" som har blitt gale. Det som kan omtales som "styresmaktene" virker jo fanden også å være påvirket!

    EDIT:
    Til eget forsvar må opplyses at jeg ikke hamstret dopapir. Jeg kjøper alltid i store kvanta når Europris har tilbud. Dopapir er en vare man gjerne kan ha på lager uten at forbruket øker. Prøv det samme med øl! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Slik jeg bor i kongleriket er det dog fornuftig å ha et "beredskapslager" av nødvendig mat og husholdningsartikler artikler ut over de 3 dagene Erna & Co anbefaler. Når nabolandene er stengt, hvilket de har vært store deler av 2020 er forsyningsveiene veldig utsatte. En lite ras på E6 og vi kan være uten forsyninger i flere dager. Og til og med Hurtigruten har vært innstillt/redusert i 2020. Jeg regner med at vi kan klare oss i ca 3 måneder uten å måtte dra på butikken.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har flere familie medlemmer som har hatt corona/testet positivt for corona og de har overlevd uten noe særlig mer enn et influensa lignende forløp, MEN det jeg reagerer på er at flere av de som de bor sammen med og har vært i karantene med og som de sover ved siden av ikke hverken tester positivt eller har blitt syke........ mens andre steder så leser man om at EN person har smittet 20-30 andre bare ved og oppholde seg i samme lokalet en kort stund....... er liksom ikke helt til og bli klok på dette her. Jeg snakket i går med en jeg kjenner i Ungarn og han fortalte at han nå sitter i karantene fordi samboeren hans er covid syk og de ligger i samme seng, men han er hverken syk eller har testet positivt for covid. I familien på Filipinene så ble fetteren til kona syk og måtte på sykehus og få oksygen, mens kona hans og unga testet negativt 4 ganger over en periode på 2 uker. Virker som det er litt lotto tendenser over hvem som blir syke....... eller for den saks skyld smittet...... skremmende for jeg vinner ALDRI i lotto.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forsåvidt ja, men nå virker det som om det ikke bare er "folket" som har blitt gale. Det som kan omtales som "styresmaktene" virker jo fanden også å være påvirket!
    Enig i det. Jeg er jo der at jeg ikke har sett noen logikk fra myndighetene hele det siste året, men det blir egentlig bare verre og verre. Som jeg skrev tidligere; overvbevisningen om at både myndighetene og folket er fullstendig sinnsforvirrede, blir bare større og større.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Vaksinepass? Fint. La oss diskutere rekkefølgen av vaksinene på nytt. Vaksiner friske 20-åringer før friske 50-åringer.

    Eller ønsker virkelig myndighetene ytterligere skjevheter i byrder og goder?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0


    Vaksinepass? Fint. La oss diskutere rekkefølgen av vaksinene på nytt. Vaksiner friske 20-åringer før friske 50-åringer.

    Eller ønsker virkelig myndighetene ytterligere skjevheter i byrder og goder?

    Nei ikke vaksinepass!

    La oss ta den helt ut! For eksempel å pålegge alle som ikke er vaksinerte å sy en gul stjerne med påskriften "UREN" på alle ytterplagg!
    Noe slikt har jo vært prøvd tidligere, det virket vel den gangen så hvorfor endre et fungerende konsept?

    Burde vel ikke skrive noe slikt for en eller annen idiot i byråkratiet kunne se det og få ideer....!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Forsåvidt ja, men nå virker det som om det ikke bare er "folket" som har blitt gale. Det som kan omtales som "styresmaktene" virker jo fanden også å være påvirket!
    Noe av det som blir interessant etter pandemien er hvor langt myndighetene, og da gjerne de lokale, kommer til å gå når det gjelder råd og anbefalinger om hvordan vi skal leve livene våres. For det kommer til å fortsette etter pandemien, noen kommuner har allerede begynt, lett når de først er i gang og har fått smaken.
     
    Sist redigert av en moderator:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Da ønskes det at "unødvendige utenladsreiser" skal bli Verboten. Det kan man være enig eller uenig i, men jeg lurer egentlig på hvem som har kommet på det språklige tomromet som "nødvendig/unødvendig" reise er. Hvem skal bestemme hva som er nødvendig eller ikke og hva skal kriteriene for dette være? På ett eller annet nivå kan man greit argumentere for at enhver reise oppleves som "nødvendig" for den det gjelder samtidig som man kan gjøre det motsatte. Det er eksempelvis bare å se på NZ, der må man i 14 dagers karantene samma faen. Det er heller ikke slik at dersom en av disse "nødvendige" reisene ikke ble utført så ville verden rase sammen. Dersom vedkommende for eksempel ble syk eller forsov seg og ikke rakk flyet så ville reisen ikke bli utført og verden ville gått videre uansett.

    Det er mulig å forstå konseptet om det egentlig er for å begrense antall reiser som gjøres totalt sett inn og ut av Norge, men om det er smittevern man er opptatt av så er rimelig nok reisens formål revnende likegyldig. Derfor er det også underlig at det er harme mot f.eks en influencer som vil til Spania og skal i karantene når vedkommende returnerer mens en forretnignsreisende som sklir inn i landet uten karantene er helt ok fordi det var "nødvendig". Om det er smittevern man er opptatt av så er det andre åpenbart mye verre enn det første. Om man derimot er mest opptatt av pekefinger så er det første verre enn det andre siden det ikke regnes som nødvendig å influence. Men det gir uansett ingen mening om man tenker litt over det.
    Begrensning av antall utenlandsreiser er vel også smittevern. Influencere er vel også avhengig av å kunne jobbe, så hvorfor disse ikke skal kunne reise på en forretningsreise er snodig. Ellers syns jeg jo det er greit for at man kan reise i en begravelse eller besøke noen på dødsleiet uten å bruke tilsammen en måned i karantene I begge ender.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    AOK

    INTERNATIONALT

    Norge slår alarm over smitte blandt indvandrere: Stop med at rejse

    57 procent af alle de personer, der ligger på sygehuset med covid-19 i Norge, er ikke født i Norge.

    De norske myndigheder fraråder alle »unødvendige rejser«, men alligevel reklamerer nogle rejseselskaber for påskerejser til Pakistan.

    Foto: Foto: Erlend Aas/Ritzau Scanpix

    Torsdag d. 01. april 2021, kl. 08.57

    Del denne artikel



    MIKKEL DANIELSEN

    Når et fly lander i Gardermoen Lufthavn tæt ved Oslo, er der stor risiko for, at det har smitte med om bord.

    De norske myndigheder finder smittede personer på hvert fjerde fly, der lander fra udlandet. Det skriver Aftenposten.

    Mens borgerne i Oslo må leve under strenge restriktioner, bliver der igen og igen bragt smitte ind i byen fra de udlandsrejsende.

    Flere ansatte i lufthavnen fortæller, at mange af de rejsende forlader lufthavnen i Oslo uden først at blive testet.

    Mange af de smittede flyrejsende er norske indvandrere, som har været på ferie i lande som Pakistan, Somalia, Irak, Iran og Afghanistan, skriver avisen.

    80 procent af de, der bliver testet positive medbringer en af de nye, bekymrende virusvarianter.

    Importsmitte blir tatt hånd om. Jada.

    Så kan jo fortsette å si at "vi er strengere enn andre land". Hjelper ikke det spøtt; importsmitte er grunnen til at vi har sterkt inngripende tiltak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199


    Vaksinepass? Fint. La oss diskutere rekkefølgen av vaksinene på nytt. Vaksiner friske 20-åringer før friske 50-åringer.

    Eller ønsker virkelig myndighetene ytterligere skjevheter i byrder og goder?
    Jeg må innrømme at jeg personlig ikke helt skjønner dette med diskrimering osv. Mitt liv blir ikke dårligere av at noen andre f.eks kan reise til Kanariøyene et par-tre måneder før jeg kan, men det er kanskje mange som er slik skrudd sammen at det er en stor belastning å måtte ta.

    Det burde også være ganske åpenbart at gevinsten ved å få i gang mest mulig fortest mulig er stor, også for de som ikke er innehaver av et av disse vaksinepass.

    Om jeg var permittert reiselivsarbeider eller restaurantansatt skulle jeg gjerne høre en politiker forklare meg hvorfor jeg må forbli permittert enda noen måneder for at noen ikke skal få for store skader på sjelslivet sitt av ulik tilgang til ymse saker.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om ikke annet vil vi trolig ruste oss bedre til framtidige pandemier, basert på erfaringene som gjøres nå.

    - Planlegg for pandemier
    Hun vil ha store intensivavdelinger der det kan drives godt smittevern, lages store og små kohorter etter behov, i tillegg til å ha såkalte intermediærlokaler (rom som er mindre spesialisert enn intensiven, men bedre rustet enn en vanlig sykehusavdeling) like ved intensivavdelingene.


    - Da kan vi lettere flekse på både personell, senger og areal. Vi må være bedre rustet til seinere pandemier, for de vil komme. Og så må det utdannes flere gode intensivsykepleiere, sier Gundem.

    Kollega Bartz nikker og legger til:

    - Og gi dem god nok lønn og arbeidsbetingelser, sier intensivsykepleier Bartz.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Yay!

    Ble lovet Pfizer av bydelen her for 1 mnd siden, har ikke sett snurten av noen vaksine, er det folk i nøkkelposisjoner som brannmenn og parkeringsvakter og kommunale topper som har fått den mon tro?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ble lovet Pfizer av bydelen her for 1 mnd siden, har ikke sett snurten av noen vaksine, er det folk i nøkkelposisjoner som brannmenn og parkeringsvakter og kommunale topper som har fått den mon tro?
    Det er sikkert mellomlederne i helsevesenet med hjemmekontor som har fått den.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Om ikke annet vil vi trolig ruste oss bedre til framtidige pandemier, basert på erfaringene som gjøres nå.
    Hva lærte vi av 22 juli og hva har vi brukt den lærdommen til?

    En ny pandemi må komme innen 1 år mens det ennå er varmt, kommer det en om 10 år så blir det same procedure. Ren gjetning basert på noen år på UoL.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn