Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ventet på den.

    Svaret er selvsagt at kreft er en langsom død. Samme med selvmord; det tar sin tid før man har kommet så langt ned at man faktisk gjør det.

    Det vil si at dette må sees over de kommende år.
    Sant not, så da vet du like mye/lite om det som meg😉

    Jeg tror også at det foregår underdiagnostisering sv kreft og andre alvorlige sykdommer i disse tider .... og sikker enda mer enn når alt er normalt. Og det er alvorlig.

    Samtidig....

    Om Toyota hadde startet et medisinsk senter så hadde jeg meldt meg på. For Toyota er flinkere til å drive forebyggende vedlikehold på bilen min enn stat, kommune og fastlege er ift meg. Det var ikke fantastisk før pandemien heller...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Pratet med søsteren min her om dagen. Som helsearbeider var hun blant de som fikk første dose av AZ før den ble slengt i skammekroken. Hun var nå skeptisk til å få andre(ny dose med noe annet, for det er det jo ingen som har testet ut eller forsket på mente hun. Hun ville helst ha AZ i andre dose også men det ble kanskje ikke mulig. Nå kan hun riktig nok ingen ting om vaksiner og knapt noe om generell medisin (hun er ortoped, eller snekker som det også kalles) men det var en litt morsom innvending i alle fall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.674
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sant not, så da vet du like mye/lite om det som meg😉
    Nå vet jeg jo ikke hva du vet, men jeg vet at uoppdaget og ubehandlet kreft har rimelig høy dødlighet. Og psykisk stadig dårligere helse har også ganske høy dødlighet. Begge adskillig høyere dødlighet enn corona i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Sikkert bak betalingsmur, men here goes for litt kulturkoloritt:


    Nå om dagen har USA,pr capita ca like mange smittetilfeller som Norge hadde for noen få uker siden. Alt er som kjent større i Amerika, så 60.000 smittede / dag i USA tilsavrer ca 1000 / dag i Norge.


    “Your response when you see children wearing masks as they play should be no different from your response to seeing someone beat a kid at Walmart,” Carlson railed. “Call the police immediately. Contact child protective services. Keep calling until someone arrives. What you’re looking at is abuse. It’s child abuse.”

    What lunatic hyperbole. What ludicrous histrionics. And what timing. Carlson shares Trump’s knack for that — for figuring out precisely when, for maximum effect, to pour salt into a civic wound.


    I USA så er man altså en ekte Trumpist, faktisk Trumps arvtager og fullstenendig sprø om man mener at det er galskap at barn skal ha på munnbind mens de leker. I Norge ville man vært regnet som gal om man mente at barn som leker skal ha munnbind.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vet ikke hvor vanlig det er at unger leker med munnbind "over there". Men det vanskelig å se hvorfor det skulle være en politisak. I tillegg oppfordret Carson voksne til å skjelle ut andre voksne som gikk med munnbind. Ganske sprøtt at slikt forsvares av tilsynelatende oppegående folk på Nordstrand, men det er åpenbart at noen tilbringer for mye tid på internett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vet ikke hvor vanlig det er at unger leker med munnbind "over there". Men det vanskelig å se hvorfor det skulle være en politisak. I tillegg oppfordret Carson voksne til å skjelle ut andre voksne som gikk med munnbind. Ganske sprøtt at slikt forsvares av tilsynelatende oppegående folk på Nordstrand, men det er åpenbart at noen tilbringer for mye tid på internett.
    Jeg forsvarer ikke Carlson som er en panserdust etter enhver standard.

    Men, som jeg nevnte for svært lenge siden, munnbind var en prinsippsak over there. Det var mer eller mindre forskjellen på å være en ansvsarlig borger eller en total dust og jeg var usikker på om det ville bli slik her også etter hvert. Vi svirrer jo rundt med disse i Norge også selv om ingen strengt tatt vet om det funker men mange mener mye om det. Som nevnt tidligere så brukes de jo i sammenhenger hvor risikoen for å bli smittet er veldig lav men ikke der den er veldig høy. Om disse fungerte som avertert så ville jo knapt noen i Norge bli smittet men slik er det jo ikke. Selv vår kanskje ivrigste forkjemper for disse, Terje-A, klarte å få seg corona fordi han og naboen ikke bruke munnbind i en situasjon der det ikke var forventet men hvor risikoen for å bli smittet var høy.

    Her jeg bor er etterlevingen etter offentlige munnbindregler nærme 100%. Det har ikke hindret smitten i å være ca konstant i ukesvis. Om det var som reklamert burde den være nærme null.

    Dette er et av områdene hvor jeg er temmelig fascinert over befolkningens kollektive evne til å ignorere data. Om man ser på hvor folk faktisk blir smittet så har det åpenbart ingen ting med munnbind å gjøre. Ikke at det skader, men det er veldig, veldig vanskelig å se at det hjelper på noen måte. Når snudde smitten i de belastede bydelene i Oslo? Det var ikke når folk plutselig begynte å bruke munnbind.

    Prøv å gi ett logisk konsistent resonnement med støtte i data for at pålegg om munnbind i offentligheten har hindret utbredelsen av pesten i Norge.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I Australia var det for øvrig straffbart å bevege seg utendørs uten munnbind. En ide som ikke en gang har vært diskutert i Norge fordi den fremstår, med rette, som helt absurd. I den grad man måtte sveve rundt i en villfarelse om at det finnes noen enighet om hvor listen ligger for bruk av disse. I England og Frankrike var man i fjor fritatt om man trente, så da ble det en diskjsuon om hvor fort man måtte bevege seg for faktisk å bli renget som trenede.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Det er litt merkelig at ikke Lars Erik er head-hunted til besluttende myndigheter for å bistå med takling av det vi står inne i.
    Jeg snakket med Camilla Stoltenberg i går, og dagen før også og hun vurderte nå å kalle inn Lars Erik til statsminister boligen neste søndag kveld. Høie vil være der og Solberg og Nakstad, Guldvåg og flere eksperter. Da får han vise de hva han kan og be de gjøre de riktige tingene. Det går bra. Ser frem til referat etter møtet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er litt merkelig at ikke Lars Erik er head-hunted til besluttende myndigheter for å bistå med takling av det vi står inne i.
    Jeg snakket med Camilla Stoltenberg i går, og dagen før også og hun vurderte nå å kalle inn Lars Erik til statsminister boligen neste søndag kveld. Høie vil være der og Solberg og Nakstad, Guldvåg og flere eksperter. Da får han vise de hva han kan og be de gjøre de riktige tingene. Det går bra. Ser frem til referat etter møtet.
    Det er forsåvidt lett å harselere med studenter ved Livets Harde Skole, men det er også ganske lett å harselere med offentlige myndigheter.

    Du har sikkert allerede glemt det, men FHIs utgangspunkt var å kjøre en svensk variant med å flate kurven. I begynnelsen skrev folk fra FHI endatil kronikker i avisene hvor de ikke la spesielt mye skjul på sin uenighet med regjeringens valg. Nå i ettertid later alle som om de egentlig var enige hele tiden, men det var det på ingen måte.

    Om vi spoler tilbake til tidlig mars 2020 så er det ingen forskjell på Camilla Stoltenberg/Line Vold og Anders Tegnell. De to førstnevnte ble overstyrt av Helsedir, sistnevnte ikke.

    Vi har samme fenomen med hu smitteversdama som var steng! lukk!. Hun var regnet som sprøyte gal. Nå later folk som om de egentlig har ment det hele tiden. Det var ingen som mente det den gang da.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.674
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er litt merkelig at ikke Lars Erik er head-hunted til besluttende myndigheter for å bistå med takling av det vi står inne i.
    Jeg snakket med Camilla Stoltenberg i går, og dagen før også og hun vurderte nå å kalle inn Lars Erik til statsminister boligen neste søndag kveld. Høie vil være der og Solberg og Nakstad, Guldvåg og flere eksperter. Da får han vise de hva han kan og be de gjøre de riktige tingene. Det går bra. Ser frem til referat etter møtet.
    Dersom det kun er smittevern som er det eneste viktige, er det kun en ting som gjelder; steng alt. Særlig grensene.

    Det de fleste feiler i å se, er at det finnes andre viktige ting; andre sykdommer som må behandles, at noen blir svært psykisk syke av isolasjon, at folk faktisk må få leve mest mulig normalt- derav undringen over hvorfor differensierte tiltak ikke har vært benyttet, næringsliv, arbeidsledighet, økonomi osv.

    Så har man også en sterk undring over hvorfor preventiv testing ikke har vært benyttet, hvorfor man ikke tok importsmitte på alvor, hva hensikten med sterkt inngripende tiltak på Snåsa skulle være, skolestegningen, mangel på alternative planer, hvorfor man ikke kunne besøke sine døende på Hospice (alle der ligger som kjent for døden), ulovligheter som besøksnekt for de i private boliger som var avhengig av hjelp.... Et vell å ta av.

    Coronahåndteringen skulle aldri kun ha handlet om smittevern.
    Ordne mer enn gjerne et slikt møte, da det er på høy tid de får øynene opp for akkurat det 👍
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er forsåvidt lett å harselere med studenter ved Livets Harde Skole, men det er også ganske lett å harselere med offentlige myndigheter.

    Du har sikkert allerede glemt det, men FHIs utgangspunkt var å kjøre en svensk variant med å flate kurven. I begynnelsen skrev folk fra FHI endatil kronikker i avisene hvor de ikke la spesielt mye skjul på sin uenighet med regjeringens valg. Nå i ettertid later alle som om de egentlig var enige hele tiden, men det var det på ingen måte.

    Om vi spoler tilbake til tidlig mars 2020 så er det ingen forskjell på Camilla Stoltenberg/Line Vold og Anders Tegnell. De to førstnevnte ble overstyrt av Helsedir, sistnevnte ikke.

    Vi har samme fenomen med hu smitteversdama som var steng! lukk!. Hun var regnet som sprøyte gal. Nå later folk som om de egentlig har ment det hele tiden. Det var ingen som mente det den gang da.
    Alt dette var jo basert på antagelsen om at pandemien var tilnærmet umulig å slå ned og at en vaksine var flere år unna. Begge disse antagelsen viste seg å være feil. Viruset har det vært mulig å holde under kontroll og på et veldig lavt nivå.

    Ellers så tror jeg ikke hvermannsen leser data på munnbind de følger anbefalingene man får, enten det er norske eller amerikanske myndigheter som kommer med dem.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Du er sikkert av den mening at dine tanker om dette ikke vurderes i det hele tatt av de som styrer med dette hver dag og har flere tanker i hodet samtidig. Det fremstår for meg meget merkelig hvis ikke vår ekspertise vurderer alle forhold hele tiden, men fasiten er uklar ja, det tror jeg..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Alt dette var jo basert på antagelsen om at pandemien var tilnærmet umulig å slå ned og at en vaksine var flere år unna. Begge disse antagelsen viste seg å være feil. Viruset har det vært mulig å holde under kontroll og på et veldig lavt nivå.

    Ellers så tror jeg ikke hvermannsen leser data på munnbind de følger anbefalingene man får, enten det er norske eller amerikanske myndigheter som kommer med dem.
    Folk følger det jo men gitt hvilket mirakel dette påstås å være - hvorfor har vi da hundrevis av smittede daglig?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.674
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er sikkert av den mening at dine tanker om dette ikke vurderes i det hele tatt av de som styrer med dette hver dag og har flere tanker i hodet samtidig. Det fremstår for meg meget merkelig hvis ikke vår ekspertise vurderer alle forhold hele tiden, men fasiten er uklar ja, det tror jeg..
    Nåja; det er høyst usikkert hva de tenker på- utenom smittevern og føre var.

    Først i det siste har Høie uttrykt "bekymring" for psykisk helse, uoppdaget kreft og andre alvorlige sykdommer. Først i det siste har man innrømmet at skolestegningen var feil, at de var alt for slepphendte med importsmitte. Enda har de ikke skjønt det meningsløse i å bekjempe smitte der smitte knapt finnes, enda har de ikke skjønt differensierte tiltak etter smittetrykk (deres forståelse er nasjonale tiltak pluss ekstra harde tiltak i enkelte områder) osv.

    Så dersom de tenker, er det svært begrenset. Og evne til å se ting komme er fraværende; de må jo ha "tallene" først.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Med munnbind, noen smittede. uten munnbind noen smittede., ikke mye å få ut av det. Umulig med sikre data fra dette tror jeg, mest tro eller ikke.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Nåja; det er høyst usikkert hva de tenker på- utenom smittevern og føre var.

    Først i det siste har Høie uttrykt "bekymring" for psykisk helse, uoppdaget kreft og andre alvorlige sykdommer. Først i det siste har man innrømmet at skolestegningen var feil, at de var alt for slepphendte med importsmitte. Enda har de ikke skjønt det meningsløse i å bekjempe smitte der smitte knapt finnes, enda har de ikke skjønt differensierte tiltak etter smittetrykk (deres forståelse er nasjonale tiltak pluss ekstra harde tiltak i enkelte områder) osv.

    Så dersom de tenker, er det svært begrenset. Og evne til å se ting komme er fraværende; de må jo ha "tallene" først.
    Jeg tror de vurderer disse tingene, totalen, psykisk og somatisk helse, hele tiden mens du tror de ser snevert på problemet, og har noen nedverdigende beskrivelser om flere eksperter. Jeg tror det er mange bra hoder som snakker om dette hver dag.
    Mulig du har en grunn til å se så negativt på de ekspertene vi har til å takle dette i Norge, pluss at du tar anledningen til politisk standpunkt, og du skriver mye bra etter min mening men jeg er for det meste uenig i dine bastante konklusjoner. Og jeg tror du overdriver angående de mange som gruses i denne tiden, men det vet vi ikke nå, heller ikke senskader av gjennomgått infeksjon av covid -19.
    Det vi sikkert er enig om er at dette er noe dritt, men der er vi. Og importsmitte fra 12/6-20, er vi ferdig med. Det er gjort.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi har india og vi har britene

    Ekspertene er samstemte: Covid-19 er ikke lenger en pandemi i Storbritannia. Flere anerkjente forskere ved Universitet i Oxford mener tiden er inne for å avslutte de daglige rapporteringene om antall smittede.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    I Australia var det for øvrig straffbart å bevege seg utendørs uten munnbind. En ide som ikke en gang har vært diskutert i Norge fordi den fremstår, med rette, som helt absurd. I den grad man måtte sveve rundt i en villfarelse om at det finnes noen enighet om hvor listen ligger for bruk av disse. I England og Frankrike var man i fjor fritatt om man trente, så da ble det en diskjsuon om hvor fort man måtte bevege seg for faktisk å bli renget som trenede.
    Det virker som de fleste ikke vet hensikten med munnbind. Det hindrer spredning av smitte, ikke mottak. Det er derfor det er så trist å se at stuter som Charter-Svein mener de har rett til å gå rundt å spre smitte.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Psykisk helse er nå så mangt. Nedstengning, hjemmekontor, mindre stress, kjas og mas har også reddet liv. AS Norge er vel i praksis godt på pluss-siden når det gjelder dødsfall.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    vi har india og vi har britene

    Ekspertene er samstemte: Covid-19 er ikke lenger en pandemi i Storbritannia. Flere anerkjente forskere ved Universitet i Oxford mener tiden er inne for å avslutte de daglige rapporteringene om antall smittede.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mange land kan etterhvert begynne å leve normalt - det ser dessverre ut til at det ikke vil gjelde oss med det første.


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå står det da virkelig fri bevegelse over alle landegrenser og verdensdeler i artikkelen? Og ikke det katastrofescenariet du beskriver hvor det kan virke som en Sverigetur blir en større operasjon?

    Det er relativt åpenbart at vi må følge med på nye mutasjoner og revaksinere årlig, men for de aller fleste reiser tipper jeg dette blir en "no big deal". Vil man ha en road trip i sørøst Asia eller sør Amerika så antar jeg test på grensen neppe blir den største utfordringen. Og for forretningsfolk som pendler til India eller Brasil kan det nok bli lett problematisk, og den typen pendling tipper jeg vi vil se en del mindre av i fremtiden. Jeg ser det for øvrig ikke som en ubetinget ulempe at folk etter hvert ser litt mer kritisk på eget reisebehov, men det er for så vidt en annen diskusjon.

    Jeg har stor tro på at vaksiner mot nye varianter vil komme relativt raskt på markedet (hinderet blir vel testing mer enn utvikling og produksjon skulle jeg tro) og etter hvert blir tilgjengelig i tilstrekkelige doser.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Folk følger det jo men gitt hvilket mirakel dette påstås å være - hvorfor har vi da hundrevis av smittede daglig?
    Tja hvor mange hadde vi hatt uten? I tillegg er de fleste av landets smittede konsentrert til et par bydeler i Oslo, skal man dra anekdoten fra Oslo opp hit, så har Trondheim knapt hatt smitte siden jul, vi har vel liggi jevnt på 2-3 stykker om dagen, og vi har brukt munnbind siden jul og var den første av de større kommunene som fikk påbudet. Tror det er vanskelig å bruke smittetall for å dokumentere effekt, eller mangel på sådan, av munnbind.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022


    For years, scientists and doctors have treated vaccine skepticism as a knowledge problem. If patients were hesitant to get vaccinated, the thinking went, they simply needed more information.

    But as public health officials now work to convince Americans to get Covid-19 vaccines as quickly as possible, new social science research suggests that a set of deeply held beliefs is at the heart of many people’s resistance, complicating efforts to bring the coronavirus pandemic under control.

    “The instinct from the medical community was, ‘If only we could educate them,’” said Dr. Saad Omer, director of the Yale Institute for Global Health, who studies vaccine skepticism. “It was patronizing and, as it turns out, not true.”
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    “The instinct from the medical community was, ‘If only we could educate them,’” said Dr. Saad Omer, director of the Yale Institute for Global Health, who studies vaccine skepticism. “It was patronizing and, as it turns out, not true.”
    F..n vet hva som hjelper på enkelte. Til slutt er det vel gamle Dr Darwin som må ordne opp, ser det ut til.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt ny denne, men fremdeles svært aktuell.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^Lurer på hva som skjer når vi ser 20 tallet på gradestokken og 50-60 åringene begynner å bli vaksinert...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er litt komisk å gå over det lokale "torget" her jeg bor med masser av folk ute i finværet, bare alle andre steder enn på uteserveringene som er her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ingen skjenking på torget regner jeg med.
    Nei, det er forsåvidt ikke så mye skjenking på de stedene som er der heller. Det er Joe And the Juice, Kaffibrenneriet, et sushisted, en Egons og et bakeri. De to sistnevnte selger forsåvidt djevelens brygg, men en slags mellomting ville jo være at de ikke fikk det. Nå er flere av disse åpne for takeaway så den største praktiske forskjellen er strengt tatt om man sitter på en av stolene deres eller noen få meter unna på torget.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    på sporet av et virus:

    De genetiske analysene fra Norge er deretter sammenlignet med om lag 1,3 millioner genprøver internasjonalt.
    Resultatene gir ny og viktig innsikt i hvordan den tredje bølgen kom til landet og spredte seg videre:
    Det genetiske arvematerialet fra virusprøvene i Norge kan føres tilbake til minst 200 ulike importtilfeller.
    De aller fleste kom til Norge i januar.
    De fleste importtilfellene har ført til mindre, lokale utbrudd, som er stoppet gang på gang. Men noen få reisetilfeller, nærmere bestemt åtte importer, står for det meste av smitten som er påvist.
    Over en tredjedel av smitten kan føres tilbake til kun to, separate reiser fra utlandet.
    […]
    Strid om reglene om innreise
    – Vi må gjøre det vi kan for å forhindre at den nye virusvarianten får fotfeste i Norge, sa statsminister Erna Solberg 3. januar da landet ble stengt.

    Ingen skulle ha besøk hjemme. Maks fem personer fikk samle seg til private sammenkomster. Skjenking av alkohol ble forbudt i hele landet. Alle innendørs organiserte aktiviteter, kultur, idrett og fritid ble stoppet. Universiteter og høgskoler stengte dørene. Rødt nivå ble innført på alle ungdomsskoler og videregående.

    – Samlet sett så håper vi at denne pakken av tiltak er nok til å unngå en ny smittebølge, sa Solberg.

    De neste fire ukene kom 143.800 reisende til Norge.

    Mange ble ikke testet. Enkelte gikk ikke i karantene. Og mange hadde unntak fra reglene. Mye var tillitsbasert, og kontrollsystemene fraværende eller mangelfulle.
    Derfor ble innreisereglene gradvis strammet inn fra uke til uke.

    23. januar kom for eksempel krav om negativ test 24 timer før ankomst. Unntak fra innreisekarantene for utenlandske arbeidere ble opphevet, med flere unntak. Dagen etter ble det innført obligatorisk testing på ved Svinesund.
    Fra 29. januar fikk kun utlendinger og deres nære familie bosatt i Norge adgang til landet.
    Så sent som 1. april innførte regjeringen blant annet det man selv betegnet som «betydelige strengere test- og karantenehotellregler» for norske statsborgere og utlendinger bosatt i Norge.
    FHI tolker sin analyse dithen at «man ikke kan hindre importsmitte fullstendig», men at mye kan gjøres for å hindre smitten innad i landet.

    – Til sammen ser det ut til at innreisetiltakene, forsterket TISK og de generelle smitteverntiltakene effektivt har begrenset videre smitte fra importtilfeller de siste par månedene, sier avdelingsleder Line Vold ved FHI i en pressemelding.

    Men funnene kan også tolkes på en annen måte.

    Det var først etter regelendringene i slutten av januar, at størrelsen på importutbruddene ble betydelig bremset.

    Da var det for sent å stoppe importen av tredje bølge.

    […]
    Mutert virus siver fortsatt inn
    Til tross for stadig strengere innreiseregler har det oppstått 16–17 nye smitteklynger og utbrudd etter import i både februar og mars.

    Den gode nyheten er at ingen av de nye importene ser ut til å ha fått fotfeste i landet.
    Ett annet viktig lyspunkt er at de ser ut til å ha utløst mindre utbrudd.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn