Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan jo også se på en skogbrann fra satelitt og si at "pyttsan, det er ikke så mange prosent av California som brenner akkurat nå". Eller at "gjennomsnittstemperaturen i California er omtrent som vanlig for årstiden". Nei, men brannfronten med over tusen grader beveger seg langsomt gjennom staten og legger igjen mange kvadratkilometer med aske.
    Synes uansett det er interessant å sette ting litt i perspektiv.

    Det dør 7000 indere av sult/underernæring hver dag.

    Fra denne posten:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    ^ Dersom vi har et akseptabelt nivå av hardt rammede, vil det forkorte tiden og seigpiningen å bare slippe det løs. Vi gjør det med influensa hvert år. 500 - 1500 dør, en god del sliter med langtidsvirkninger, men vi velger å akseptere det.
    Har vi noen ideer om hva som vil skje om vi nå åpner opp, og lar det stå til? Tross alt forteller ikke antall smittede noe som helst om konsekvenser, russen slipper stort sett med litt snue. Blir veldig spennende å se hva Danmark lærer de nærmeste uker.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er ikke sikker på analysen din. Det jo ikke bare vaksineprodusentene som er kapitalister, det finnes jo mange andre grupper også, og disse andre vil ikke nødvendigvis nyte godt av et covid-stengt samfunn. Tvert imot.

    De første tilløpene til alderstrygd i Europa ble forøvrig innført av sosialismens berømte fyrtårn, Fyrst Otto von Bismarck, Hertug av Lauenburg.

    Mvh
    Ethvert selskap ser kun sine aksjeeiere. Styret skal ta valg som fremmer utbytte til sine eiere. De ansatte svarer til adm.dir, adm.dir svarer til styret og styret svarer til aksjeeierne. Ethvert selskap har som mål å tjene mest mulig penger til sine eiere. Leverer du som ansatt ikke så vil du få sparken. Og tidshorisonten er kvartalsrapporter. (I Norge har vi stillingsvern, så du får ikke sparken tvert her)

    Selvsagt vil bedrifter stå opp mot hverandre. Deres interesser er ulike.

    Det beste er at ditt selskap får inntektene, og noen andre tar utgiftene. Maksimere profitt. Å kunne lempe kostnadene på samfunnet er gull verdt.

    Kapitalisten bryr seg nada om nabobedriften. Nabobedriften er nabobedriftens problem. Det er først når nabobedriften påvirker deg som bedrift, overskuddet ditt at de blir interessert, eller når du kan gjøre samarbeidsavtaler som øker ditt overskudd.

    Ta pfizer.
    Pfizer bryr seg nada om kulturbransjen. Og skulle de bry seg, så synes Pfizer antakeligvis at nedstengning er bra, for det garanterer etterspørsel etter pfizers produkter. Mer sykdom i befolkningen, mer medisin å selge. Pfizer selger en god del anti-depressive i disse tider. Vinn-vinn for pfizer med nedstengning.

    Samfunnet derimot har helt andre interesser enn Pfizer.

    Men av en rar, sær grunn så har vesten inntil i går stått bak Pfizer. Det måtte ultrakapitalistene i USA til for at vi gjorde en endring. Det er flaut for sosialdemokratiet Norge at USA ble de som frontet kampen for de fattige (eller, de kjemper egentlig for seg selv. USA er i bunn redd for ny mutasjoner og USA gjør ingenting som ikke gagner USA til slutt).
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ethvert selskap ser kun sine aksjeeiere. Styret skal ta valg som fremmer utbytte til sine eiere. De ansatte svarer til adm.dir, adm.dir svarer til styret og styret svarer til aksjeeierne. Ethvert selskap har som mål å tjene mest mulig penger til sine eiere. Leverer du som ansatt ikke så vil du få sparken. Og tidshorisonten er kvartalsrapporter. (I Norge har vi stillingsvern, så du får ikke sparken tvert her)

    Selvsagt vil bedrifter stå opp mot hverandre. Deres interesser er ulike.

    Det beste er at ditt selskap får inntektene, og noen andre tar utgiftene. Maksimere profitt. Å kunne lempe kostnadene på samfunnet er gull verdt.

    Kapitalisten bryr seg nada om nabobedriften. Nabobedriften er nabobedriftens problem. Det er først når nabobedriften påvirker deg som bedrift, overskuddet ditt at de blir interessert, eller du kan gjøre noen avtaler som gjør at du øker ditt overskudd.

    Ta pfizer.
    Pfizer bryr seg nada om kulturbransjen. Og skulle de bry seg, så synes Pfizer antakeligvis at nedstengning er bra, for det garanterer etterspørsel etter pfizers produkter. Mer sykdom i befolkningen, mer medisin å selge. Pfizer selger nok en god del anti-depressive i disse tider. Vinn-vinn for pfizer.

    Samfunnet derimot har helt andre interesser enn Pfizer.

    Men av en rar, sær grunn så har vesten inntil i går stått bak Pfizer. Det måtte ultrakapitalistene i USA til for at vi gjorde en endring. Det er flaut for sosialdemokratiet Norge at USA ble de som frontet kampen for de fattige (eller, de kjemper egentlig for seg selv, for USA er i bunn redd for ny mutasjoner. USA gjør ingenting som ikke gagner USA til slutt).
    Jeg tror ikke at Biden har bestemt at det skal gis avkall på patentrettigheter på vaksiner for å være snill. Jeg tror at det var beinharde vurderinger om hva som ville være gunstigst for USA til syvende og sist.

    Jeg er forøvrig helt uenig i at et selskap ikke ser lengre enn til neste kvartalsrapport. Det er IMO helt feil. Et selskap som ikke klarer å se lengre frem enn tre måneder, vil uvegerlig visne hen og dø.

    Mvh
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    3 måneder er selvsagt satt litt på spissen, men i en rekke tilfeller så er det helt sant.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    3 måneder er selvsagt satt litt på spissen, men i en rekke tilfeller så er det helt sant.
    Har blant annet sittet i styret på et internasjonalt selskap, i tillegg til å være relativt godt innsatt i en del andre nasjonale og internasjonale aktører.
    Ingen av disse har hatt perspektiver kortere enn 5 år. Og det som har stått aller sterkest, og konsekvent gått foran hensynet til kortsiktig profitt, er anti-korrupsjons strategien.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Her har vi årsaken til at vi må si blankt nei til vaksinepass.

    Formålsutglidningen har startet lenge før det er på plass.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Norske myndigheter passer jo på å hele tiden si at vi veldig få restriksjoner sammenligne med andre:



     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Norske myndigheter passer jo på å hele tiden si at vi veldig få restriksjoner sammenligne med andre:



    Det blir veldig spennende å se hvilke lærdommer disse nasjonene nå høster. Det kan være potensielt farlig å la utålmodigheten styre våre valg, samtidig som det kan være potensielt dumt å vente i det uendelige.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ligger torsdag null coronasmittede innlagt i Helse Bergen, som omfatter Haukeland universitetssykehus og Voss sykehus. Sist gang det skjedde var 8. september 2020. Det er heller ingen coronapasienter innlagt på Haraldsplass diakonale sykehus.

    Det ligger én coronasmittet innlagt på Førde sentralsykehus på Vestlandet. På Nordfjord og Lærdal sykehus er det ingen coronasmittede innlagt.

    ..........

    Ingen innlagte. Likevel sterkt inngripende tiltak. Her er det selvsagt noe som skurrer voldsomt. Man pøser på med tiltak, selv uten alvorlig sykdom. Da blir smitte i seg selv sett på som sykdom. En svært farlig vei man er inne på.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Sånn ser innleggelsesraten ut:
    1620293582729.png

    Korrelerer denne direkte med smittetallet, eller faller innleggelsene relatert til smittetall? Svaret på det spørsmålet synes jeg er avgjørende for om det skal åpnes eller ikke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Da blir smitte i seg selv sett på som sykdom".

    Nei. Da blir smitte i seg selv sett som en potensiell kilde til alvorlig sykdom i andre.

    Og så er dette selvsagt i sterkt nedadgående etter hvert som vaksineringen skyter fart,
     
    R

    rr30629

    Gjest


    Her har vi årsaken til at vi må si blankt nei til vaksinepass.

    Formålsutglidningen har startet lenge før det er på plass.
    Ja noe slikt var å forvente. Alt ligger til rette for misbruk.
    I verste fall så blir det kanskje slik at man ikke får gå ut for å vaksinere seg uten vaksinepass.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Da blir smitte i seg selv sett på som sykdom".

    Nei. Da blir smitte i seg selv sett som en potensiell kilde til alvorlig sykdom i andre.

    Og så er dette selvsagt i sterkt nedadgående etter hvert som vaksineringen skyter fart,
    Det blir selvsagt også sett på som en potensiell kilde til alvorlig sykdom. Men er den det? Hva kan man akseptere av "mulighet for sykdom"? Risikogruppene er i stor grad vaksinert. Hvor langt skal man godta at "mulig sykdom" skal diktere inngripende tiltak, på bekostning av andre sårbare grupper, økonomi, isolasjon, et fungerende samfunn?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Jeg synes det er en fiffig språklig nyvinning når det snakkes om hvilke "fordeler" man evt skal få som full- eller delvis vaksinert. Det som man normalt regner som helt normal menneskelig oppførsel og helt basale rettigheter man antok man i utgangspunktet hadde er altså i løpet av et år blitt til "fordeler". Altså at normaltilstanden er at alt mulig er forbudt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik: Det er gode spørsmål som det er verdt å stille i stadig økende grad. Men det var vel ikke helt det du skrev?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik: Det er gode spørsmål som det er verdt å stille i stadig økende grad. Men det var vel ikke helt det du skrev?
    Det var vel en sterk undring der, over viljen til å benytte sterkt inngripende tiltak, selv når ingen er innlagt. Da ligger jo mine innsigelser til grunn for hvorfor jeg mener vi er på en svært farlig vei.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det vanlige spørsmålet. Har vi ingen innlagte pga tiltakene, eller pga noe annet.......?

    Jeg vet ikke, men det hadde vært kjekt om noen gjorde det, hvilket jeg tviler på
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg forstår så skjedde Ålesund 16-17. april. Regner man 5 dager før man blir syk, og 10 dager «liggetid», så er alle disse ferdige med korona. Så hva skjedde her? Hvor mange er på sykehus og/eller døde, noen som vet?
    greit i ålesund. krigstypene i avisa gjenspeiler ikke forholdene på bakken

    Coronaviruset__Status_i_Ålesund_kommune_og_Norge.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er det vanlige spørsmålet. Har vi ingen innlagte pga tiltakene, eller pga noe annet.......?
    Det vanlige spørmålet burde kanskje heller vært; "er målet ingen alvorlig sykdom"?
    Det er vel tilfelle i Norge, under hele det siste året. Noe jeg finner helt uakseptabelt, da kostnadene blir alt for store- både menneskelig, samfunnsmessig og økonomisk.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I over et år nå har vi beveget oss i samfunnet/butikker sammen med andre utstyrt med løsningen på det meste, altså munnbindet, holdt avstand samt fulgt andre anbefalinger. Nå når folk begynner å bli vaksinert og kanskje får seg vaksinepass så skal det plutselig bli slik at hvis du ikke er vaksinert så vil vi ikke se deg menge deg med andre i butikken o.l., i hvertfall ikke blant de vaksinerte. Det blir ikke mindre styr når dette passet kommer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    I over et år nå har vi beveget oss i samfunnet/butikker sammen med andre utstyrt med løsningen på det meste, altså munnbindet, holdt avstand samt fulgt andre anbefalinger. Nå når folk begynner å bli vaksinert og kanskje får seg vaksinepass så skal det plutselig bli slik at hvis du ikke er vaksinert så vil vi ikke se deg menge deg med andre i butikken o.l., i hvertfall ikke de vaksinerte. Det blir ikke mindre styr når dette passet kommer.
    Det var i alle fall et under at vi alle overlevde perioden fra mai til oktober 2020.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I over et år nå har vi beveget oss i samfunnet/butikker sammen med andre utstyrt med løsningen på det meste, altså munnbindet, holdt avstand samt fulgt andre anbefalinger. Nå når folk begynner å bli vaksinert og kanskje får seg vaksinepass så skal det plutselig bli slik at hvis du ikke er vaksinert så vil vi ikke se deg menge deg med andre i butikken o.l., i hvertfall ikke de vaksinerte. Det blir ikke mindre styr når dette passet kommer.
    Jeg kan garantere at da blir det sivil ulydighet. Jeg for min del kommer ikke til å akseptere det. Har jeg ikke shoppet før, skal jeg sannelig gjøre det da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er det nok en forskjell på "har ikke fått tilbud om vaksine" og "vil ikke ha vaksine", ja.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg kan garantere at da blir det sivil ulydighet. Jeg for min del kommer ikke til å akseptere det. Har jeg ikke shoppet før, skal jeg sannelig gjøre det da.
    Og hva hvis neste mutant er like potent som ebola? Samme holdning fortsatt? Det hele står i grunn på hvor stort skadepotensiale har viruset i nåværende situasjon, og hva er potensialet ved å la det slippe løs.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er det nok en forskjell på "har ikke fått tilbud om vaksine" og "vil ikke ha vaksine", ja.
    Selv kommer jeg selvsagt til å ta vaksine, men jeg ser svært store menneskerettighetsproblemer rundt en ordning der man skiller på vaksinerte kontra uvaksinerte- uansett grunn.

    Så er det også slik at barn og unge har tatt den største støyten av tiltak. I tillegg blir de vaksinert sist. De skal altså være nødt til å fortsette å ta følgene av tiltak, mens eldre aldersgrupper får lettelser- pga at de er vaksinerte.

    Svært betenkelig!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Og hva hvis neste mutant er like potent som ebola? Samme holdning fortsatt? Det hele står i grunn på hvor stort skadepotensiale har viruset i nåværende situasjon, og hva er potensialet ved å la det slippe løs.
    M.a.o. restriksjoner inn i evigheten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Passet kommer, i flg. regjeringen, lenge før alle som vil er vaksinert.
    Selvsagt vil passet komme. Regjeringen må tekkes sine kjernevelgere. velholdne 50-åringer pluss, pluss. Solidaritet med ungdommen? Nei, de stemmer jo ikke Høyre.

    Vaksinepass slik at folk kan reise på feriestedet i Nice må på plass.

    Er du ungdom og ønsker å leve. Nope. Autoritære Erna sier at du må ha vaksinepass for å gå på butikken
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinepass slik at folk kan reise på feriestedet i Nice må på plass.
    Helt forkastelig.

    "Dugnaden" begrenset til da de unge måtte stille opp for de eldre. Når de eldre er ute av faresonen, er "Dugnaden" over.

    Heldigvis faller disse superegoistene som en stein på meningsmålingene, så håpet er å bli kvitt de tanketomme, planløse, blinde og egoistene fra september.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Eller kontroll på nåværende situasjon, og deretter årlig påfyll av vaksine.
    Når har vi kontroll på nåværende situasjon? Hva er statusen på det punktet? Vaksinen er vår vei ut sies det.

    På et eller annet tidspunkt må vi stappe fingeren i det tomme vaksine glasset og innse at nå må vi videre, før coronaen kom var det en gjengs oppfatning om at det å leve er forbundet med en viss risiko, vi må tilbake dit.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Helt forkastelig.

    "Dugnaden" begrenset til da de unge måtte stille opp for de eldre. Når de eldre er ute av faresonen, er "Dugnaden" over.
    Det handlet ikke en gang om eldre. Det var en folkegruppe de skjøv foran seg. Det handlet om vettskremte 50-, 60- og 70-åringer. Disse får nå vaksiner, så nå er problemet løst. Fortsatt sanksjoner på ungdommen slik at ikke muterte virus kommer hit!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg forstår svært godt russen, som heldigvis fester og har det gøy. Måtte de bare fortsette med det! Tiltak har hele veien gått mest utover barn og unge, i en gruppe som har svært lite sykdom av dette. De måtte se at foreldre og besteforeldregenerasjonen kunne dra til syden i fjor sommer; selv ble de sett på som moralsk forkastelige som festet i fadderuka. De har hatt svært sterke begrensninger på skolegang og aktiviteter, og nå opplever de at alle andre blir vaksinert før de- og i tillegg skal de vaksinerte altså få lettelser.

    Kjære russ; fest til det snør i helvete 🤘
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, det er reservert et hyttepalass i helvete for Høie etter at han helt feilaktig la skyld på studenter i fjor. Sydenreisende skulle så absolutt ikke føle på koronaskam sa han før han uken etterpå la solid koronaskam på studentene for det han selv hadde ansvar for.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Norske myndigheter passer jo på å hele tiden si at vi veldig få restriksjoner sammenligne med andre:

    Den om Italia av de er i alle fall fake news for i følge Oxford Stringency Index er det (betydelig) mer restriksjoner i Italia enn i Norge. Italia har, i følge den, nå mer restriksjoner enn Norge på noe tidspunkt har hatt siden en kort stund i fjor vår. Etter siste justering de har fått med seg i Norge har nå Norge faktisk kommet helt ned på svensk nivå i "stringency" etter å ha ligget såvidt over en god stund.

    Dette kommer fortsatt fra selveste universitetet i Oxford, ergo er det den heile og fulle sanninga.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den om Italia av de er i alle fall fake news for i følge Oxford Stringency Index er det (betydelig) mer restriksjoner i Italia enn i Norge. Italia har, i følge den, nå mer restriksjoner enn Norge på noe tidspunkt har hatt siden en kort stund i fjor vår. Etter siste justering de har fått med seg i Norge har nå Norge faktisk kommet helt ned på svensk nivå i "stringency" etter å ha ligget såvidt over en god stund.

    Dette kommer fortsatt fra selveste universitetet i Oxford, ergo er det den heile og fulle sanninga.
    Ja, jeg har faktisk lastet ned datasettet et par ganger og kommentert hvordan de ulike scorene kommer frem og påpekt mer eller mindre direkte feil og ting som blir feilaktig. Vi hadde for eksempel lavere score på innreiserestriksjoner i hele fjor sommer enn Sverige - fordi de hadde innresieforbud fra noen land i østen, noe vi ikke hadde. Og hele den norske karanteneindustrien slå ikke inn på noen av verdiene - det gjør heller ikke forbud mot idrett eller noen av de lokale tiltakene.
    Men, den dukker jo ikke så ofte opp i tråden lengre.

    Det er etterhvert en del av dommedagsprofetiene som er avslørt.
    Dødeligheten er ikke 1% - den er vel 80-90% lavere.
    Immuniteten varer lenge - ikke bare 2-3 måneder som enkelte likte å anta.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ingen som har sett på forholdet mellom antall smittede og antallet innlagte? Dersom det fortsatt er konstant, er det tross alt også gode grunner til å holde på en restriktiv linje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn