Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    viser den grafen en vaksine som virker etter ditt syn?
    Slik jeg tolker den har det aldri dødd så mange som etter denne vaksinen kom
    Og tar med alle bivirkningene så er det lett å konkludere med at det var en flopp
    Det klarer vel du også å innrømme hvis du ser upartisk på det
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.261
    viser den grafen en vaksine som virker etter ditt syn?
    Slik jeg tolker den har det aldri dødd så mange som etter denne vaksinen kom
    Og tar med alle bivirkningene så er det lett å konkludere med at det var en flopp
    Det klarer vel du også å innrømme hvis du ser upartisk på det
    Dersom du tolker at det dør fler av Corona nå enn tidligere, er det vel liten vits i å diskutere.
    Alt det andre du skriver viser i grunn ikke annet enn at du ikke har fått med deg hvordan vaksiner generelt, og denne spesielt, fungerer. Virus er vanskelige greier, og funksjonsperioden av vaksinen er kort, i tillegg til stadige mutasjoner som vanskeliggjør vaksineringen. Ref. influensavaksine, som kommer ut på årlig basis, og treffer sånn delvis bra fra år til annet.
    Men... Det er fåfengt, jeg skal forsøke å unngå mer forvirring med fakta, nå som du har bestemt deg, uansett.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker vi er enig om å være uenige
    Tallene er der så får folk tolke det slik de vil
    Bare håper vi klarer å være mere edruelige neste pandemi slik at vi forhåpentligvis slipper billigere unna enn denne gang

    Selv mine besteforeldre har sluttet å ta vaksinen etter både covid infeksjon rett etter vaksine og massivt hårtap etter andre doser.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    9.862
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Dessverre, for noen, betyr det ikke at noen glass av årets juleøl virker som vaksine. Forskerne, som selv bruker øl i sin markedsføring av funnene, advarer om at konsentrasjonen er så lav at selv om virkningen lar seg dokumentere i et laboratorium, er det lite tilrådelig å bruke øl mot viruset.

    Jeg som øynet et håp der et lite øyeblikk. :(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.599
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaja, av alle ting som ikke virker kan det tenkes at jeg likevel foretrekker juleøl.

    En litt bekymringsfull statistikk fra Canada: Forekomsten av langtidseffekter øker med antallet gjennomgåtte infeksjoner. Det kan også se ut til at infeksjoner før man ble vaksinert satte mer varige spor.

    1702716250996.png

    Det stemmer brukbart med hva jeg mener å se rundt meg, at senere runder med covid kanskje gir et mildere forløp under selve infeksjonen, men effektene henger i lenger og gir større sannsynlighet for langtidsfravær. Kjenner fler som har blitt slått ut i måneder og år.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    9.862
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har andre runde her nå, i alle fall kun den andre som er bekreftet med test. Så langt veldig snilt forløp i forhold til første gang, men da får man det kanskje i det lange løp i stedet.

    Ingen ting slår så langt svineinfluensaen i 2009, det var voldsomme greier.

    Det man ikke dør av blir man sterkere av heter det. Skal nå ta meg et par øl for sikkerhets skyld. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.169
    Antall liker
    10.694
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alle 5 i huset hadde nylig en runde. Ingen særlig dårlige. Største gutten hadde ingen symptomer overhodet. Akkurat som første gangen. Ikke et eneste symptom men testet positivt. Jeg var ikke dårlig, bare generelt trøtt og sliten noen dager. Hjelper ikke med 3 smårakkere heller så lite søvn ble til veldig lite søvn.
    Rett skal være rett. Ikke alle 5 som testet seg men 2 fikk positiv svar via blodprøve og en via hjemmetest. 3 åringen hadde 3 virus samtidig, covid, RS og et til.
    Jeg testet meg ikke. Har faktisk enda ikke testet positivt men har sannsynligvis hatt det 2 ganger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.615
    Antall liker
    103.164
    Torget vurderinger
    23
    Er det meg det er noe galt med? Har ikke hatt dette svineriet. Ikke kona heller.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    816
    Jo mer snakk om langstidsvirkninger, jo mer langtidsvirkninger får man. Det er det grafen fra Canada viser slik jeg tenker, etter første runde kom snakket om langstidsvirkninger, og nå kjenner alle etter på runde 2 og 3. Bemerk også «self reported corona cases».

    Noen som husker denne? Så galt gikk det (mora er sågar sykepleier)

    IMG_6140.jpeg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Husker den der. Husker også reaksjonene her, da jeg kalte det barnemishandling og at det burde meldes til barnevernet...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    228
    Antall liker
    295
    Sted
    Arendal
    nesten utrolig hva vi fant oss i. og nå vil de endre loven slik at en ikke trenger forankring i storting for bedrive slikt. galematias.


    Helt skremmende at de får lov til å trykke slike lover igjennom. Fatter ikke at folk ikke ser galskapen i dette, men sannheten er vel at folk flest liker å leve med skylapper på....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er rett og slett diktatoriske tendenser. Aldri skal noen assisterende helsedirektør eller regjering, kommunelege eller fandens oldemor nekte meg å besøke hvem jeg vil, gå hvor jeg selv ønsker, nekte meg besøk i eget hjem igjen. Lærte de overhodet ingenting?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo bare å gi blanke faen i hva de sier dersom vi lar oss lure inn i massehypnose igjen.
    Håper flere slenger seg på denne gangen, sist følte man seg litt ensom til tider..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Gitt hva som har skjedd i denne trådens historie så skulle man forvente en rekke folk dom heiet tungt på denne lovendringen. Det kunne som kjent aldri bli restriktivt nok den gang da.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal prøve å lese denne tråden på nytt gjennom jula, tenker det kan artig å se tilbake til den tiden.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    391

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.346
    Antall liker
    9.245
    Er i tredje uka nå, dette var en seig jævel. Formen egentlig ok, ingen feber og slikt men luftveiene får kjørt seg. Så får vi se hva fremtiden bringer av eventuelle etterdønnings.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.518
    Antall liker
    9.287
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette viruset må vi leve med i overskuelig fremtid, så vi får ta det som det kommer. Munnbind og hysteri er vi ferdige med, men vi bør ta på alvor at dette viruset ikke er et vanlig forkjølelsesvirus og slutte å gjøre narr av de som oppsøker lege fordi de merker at det er noe som ikke er som det skal.
    Å sparke de som ligger nede hører ingensteds hjemme.


    – Angriper hele kroppen
    – Utmattelse er en av de vanligste symptomene hos de med «long covid». Det er veldig trist at så mange nordmenn blir rammet av dette, sier forsker og infeksjonsmedisiner Arne Søraas.

    Han har ledet den norske koronastudien, der han har fulgt 150.000 nordmenn gjennom pandemien.

    – Hvis folk tror at dette bare er en kraftig forkjølelse, bør de endre oppfatning. Dette er et virus som angriper hele kroppen. For noen gir dette alvorlige følger, som hjerte- og karsykdom, sier Søraas.
    Han ber nå norske folkehelsemyndigheter oppdatere seg på internasjonal forskning på området.

    – Det virker som om ledelsen i FHI ikke er kjent med store anerkjente studier om senfølger. Det er veldig alvorlig hvis de ikke er helt oppdatert på dette. Det er helt uakseptabelt, sier Søraas.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    816
    Slike artikler er opptrinnet til enda mer hysteri og munnbind spør du meg. At en løs kanon hos FHI får publisert slike artikler er i mine øyne galskap. Burde være oppsigelsesgrunn.

    Jeg sa det for 2 år siden når dette snakket om senfølger kom, og før senfølgene engang var der, at legene kommer til å bli rent ned i dørene.

    Man får hva man ber om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hjernen har mer å si enn man kanskje tror
    Sier ikke at disse ikke har plager, men hva årsaken er kan diskuteres
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.518
    Antall liker
    9.287
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slike artikler er opptrinnet til enda mer hysteri og munnbind spør du meg. At en løs kanon hos FHI får publisert slike artikler er i mine øyne galskap. Burde være oppsigelsesgrunn.

    Jeg sa det for 2 år siden når dette snakket om senfølger kom, og før senfølgene engang var der, at legene kommer til å bli rent ned i dørene.

    Man får hva man ber om.
    Det er ikke snakk om en løs kanon, men store studier i utlandet. Men selvfølgelig, det er hysteri og innbilning hos alle sammen. Spark, spark. Deilig er det.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    9.569
    Torget vurderinger
    2
    Er i tredje uka nå, dette var en seig jævel. Formen egentlig ok, ingen feber og slikt men luftveiene får kjørt seg. Så får vi se hva fremtiden bringer av eventuelle etterdønnings.
    Tok 3mnd før den gjenstridige hosten gav seg, med hjelp av astmamedisin til slutt som roet bronkiene såpass at det helet seg selv
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.599
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slike artikler er opptrinnet til enda mer hysteri og munnbind spør du meg. At en løs kanon hos FHI får publisert slike artikler er i mine øyne galskap. Burde være oppsigelsesgrunn.

    Jeg sa det for 2 år siden når dette snakket om senfølger kom, og før senfølgene engang var der, at legene kommer til å bli rent ned i dørene.

    Man får hva man ber om.
    Løs kanon i FHI?
    To ulike familiemedlemmer hos meg har fortsatt ett lilla ben hver etter siste runde med covid for flere måneder siden. Ingen sjans for at det er noen slags innbilning. Den ene ble til og med utredet for mulig lymfekreft før man kom til at det «bare» var senvirkninger av covid. Dette viruset har en ubehagelig høy sannsynlighet for å gjøre varig skade på blodsirkulasjon og annet.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    9.862
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hjernen har mer å si enn man kanskje tror
    Sier ikke at disse ikke har plager, men hva årsaken er kan diskuteres
    ^Massesuggesjon er en form for suggesjon som utgår fra en hel menneskemengde. Den oppstår for eksempel under massemøter, hvor følelsesladde appeller kan gi forholdsvis like individuelle reaksjoner. Reaksjonene vil kunne akkumuleres og frembringe en sterk suggestiv virkning i massen.

    Grei beskrivelse av anti-waxerne også det der, men de tenker sikkert sjæl.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.599
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    816
    Løs kanon i FHI?
    – Det vises til en studie blant brukere av veteranhelsetjenesten i USA, altså i hovedsak middelaldrende og eldre menn. Der fant man at 3 prosent av brukerne som måtte ha legehjelp eller innleggelse for covid-19 i 2020, i løpet av de to etterfølgende årene hadde ny legekontakt eller innleggelse for hjerte- eller karsykdom. Dette var en større andel enn blant dem som ikke hadde legehjelp eller innleggelse for covid-19 i 2020. Den mest nærliggende tolkningen er at personer i covid-19-gruppa allerede før covid-19 hadde dårligere helse, og at forskerne ikke har klart å korrigere for dette i analysene. Videre er det rimelig å regne med at personer i covid-19- gruppa under etterkontroller fikk oppdaget hjertesykdom som kan ha vært til stede allerede før covid-19.

    To ulike familiemedlemmer hos meg har fortsatt ett lilla ben hver etter siste runde med covid for flere måneder siden. Ingen sjans for at det er noen slags innbilning. Den ene ble til og med utredet for mulig lymfekreft før man kom til at det «bare» var senvirkninger av covid. Dette viruset har en ubehagelig høy sannsynlighet for å gjøre varig skade på blodsirkulasjon og annet.
    – Noen studier viser at det akutte forløpet av covid-19 en sjelden gang og særlig hos eldre og folk med hjerte- og karsykdom fra før kan kompliseres av en blodpropp i beina, et hjerneslag eller et hjerteinfarkt, slik vi kjenner fra flere andre infeksjonssykdommer. Dette er definert som komplikasjoner, ikke senfølger. Vi understreker behovet for at eldre og folk med kronisk sykdom følger våre vaksinasjonsanbefalinger for å beskytte seg mot alvorlig forløp og komplikasjoner av covid-19.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    816
    Det er ikke snakk om en løs kanon, men store studier i utlandet. Men selvfølgelig, det er hysteri og innbilning hos alle sammen. Spark, spark. Deilig er det.
    Hva skal hensikten være med slike oppslag? Hva tror du de faglige instansene innerst tenker om det, feks FHI og fastlegene? Hva tror du et slikt oppslag mest sannsynlig fører til? Ro eller uro rundt temaet; færre eller flere syke?

    På slike alvorlige nasjonale temaer må man unngå løse kanoner i offentligheten, men ha disiplin innad i fagmiljøet og utad frontes som enhet.

    Hva om du som ansatt i bedrift gikk ut og åpent kritiserte ledelsen? Eller oberst som mener forsvarssjefen er «uakseptabelt utdatert». Det er en avskjedssøknad.

    Det er tilsynelatende i snitt 300.000(!) legebesøk årlig for utmattelse; hvorfor har det ikke blitt ropt ulv ulv for dem? Statistikken er også for antall legebesøk, er det unike pasienter eller samme gruppen mennesker som nå oftere konsulterer legen?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.518
    Antall liker
    9.287
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva skal hensikten være med slike oppslag? Hva tror du de faglige instansene innerst tenker om det, feks FHI og fastlegene? Hva tror du et slikt oppslag mest sannsynlig fører til? Ro eller uro rundt temaet; færre eller flere syke?

    På slike alvorlige nasjonale temaer må man unngå løse kanoner i offentligheten, men ha disiplin innad i fagmiljøet og utad frontes som enhet.

    Hva om du som ansatt i bedrift gikk ut og åpent kritiserte ledelsen? Eller oberst som mener forsvarssjefen er «uakseptabelt utdatert». Det er en avskjedssøknad.

    Det er tilsynelatende i snitt 300.000(!) legebesøk årlig for utmattelse; hvorfor har det ikke blitt ropt ulv ulv for dem? Statistikken er også for antall legebesøk, er det unike pasienter eller samme gruppen mennesker som nå oftere konsulterer legen?
    HelseNorge skriver bl.a. dette:
    Noen som har blitt smittet av koronaviruset og fått covid-19, opplever langvarige plager. Plager som har vart i minst 2 måneder og som går ut over funksjonen i dagliglivet, kalles senfølger, "post-covid" eller "long covid". Her er noen råd mot senfølger.

    Siden covid-19 er en ny sykdom, er det fremdeles mye vi ikke vet om selve sykdommen eller hvordan den utvikler seg. Det er foreløpig ikke bestemte kriterier for hva som regnes som senfølger etter covid-19.

    De fleste som blir syke av covid-19, blir friske etter noen uker uten å trenge behandling. For noen tar det lengre tid å komme helt tilbake til normal hverdag. Om plagene har vart i minst to måneder, kan det være senfølger etter covid-19.

    Hvor milde eller alvorlige plagene er, og hvor lenge de varer, varierer fra person til person.

    De vanligste plagene etter covid-19 er:

    utmattelse/trøtthet
    nedsatt evne til å tenke og konsentrere seg (såkalt «hjernetåke»)
    nedsatt hukommelse
    endret smak- og/eller luktesans
    tung pust
    hoste
    muskelsmerter
    hodepine
    svimmelhet
    angst og depresjon
    De fleste føler seg fine igjen etter fire til åtte uker, men noen opplever at det tar tid å bli helt frisk. Som ved mange virusinfeksjoner, er dette helt normalt. Noen få vil ha plager selv etter lang tid.

    Er du bekymret, eller har du plager som varer minst 2 måneder, bør du kontakte fastlegen eller annen helsepersonell.

    Les mer her;
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hmm, disse plagene nevnt over her minner meg om typiske bivirkninger fra vaksine
    Veldig mange vaksinerte får covid uansett
    Heldigvis hjelper i allefall vaksinen slik at man ikke blir så syk
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.346
    Antall liker
    9.245
    Tok 3mnd før den gjenstridige hosten gav seg, med hjelp av astmamedisin til slutt som roet bronkiene såpass at det helet seg selv
    Man skal høre på erfarne fjellfolk så jeg ringte legen og sa at balle sier jeg må ha astmamedisin, han våget ikke å si nei så nå har den verste hosten gitt seg og jeg klarer og sove hele nettene. Selv om jeg har gått veldig mye på ski i livet så har jeg aldri havnet på astmamedisin men dette var effektive greier.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    9.569
    Torget vurderinger
    2
    Så bra. Jepp, jeg har en bra og erfaren fastlege som kjenner alle mine skavanker og særegenheter og tar aksjon. Ventolin fikk meg bra i løpet av noen dager..., den bryter en ond sirkel hvor hosten irriterer luftveiene som igjen gir hoste osv
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn