C
Cyber
Gjest
Gode innlegg av J T her.
Når det gjelder lærerlønningene så er jo saken den:
1. Man ønsker å trekke "de skarpe hodene" til læreryrket.
2. De skarpe hodene ser startlønna på 365 000 og sammenligner med andre yrker som krever like lang utdannelse.
3. De fleste finner ut at de velger noe annet pga lønn.
Derfor er det å heve lønnen det ENESTE som vil trekker bedre kvalifiserte kandidater til utdanningen og yrket. Setter de opp kravene ender det bare med bortimot null studenter, selv om det selvsagt trigger noen at ikke "alle" kommer inn.
Et annet viktig punkt er jo samfunnet rundt hele situasjonen og alle nivåer og sjikt som spiller inn i hver enkelt elevs hverdag. Vi lever i dag i et samfunn med enorm rikdom og få krav til enkeltindividet. Barn og unge vet alt fra ung alder at skolen er ikke stedet der du tar jobb om du vil bli suksessrik/rik/eier av stor villa osv... Har selv hatt elever i 5. trinn som jeg underviste i matematikk som lurte på hvorfor jeg hadde blitt lærer "når jeg kunne matte så godt."
Det man trenger i Norge er mangedelt, men jeg vil si at de under er viktige punkter:
- Skolene må igjen få øremerket midler direkte fra staten - ikke som en salderingspost i kommunebudsjettet.
- Lærerlønna bør heves endel for å trekke kompetent arbeidskraft.
- En hel del foreldre rundt om bør være mer interessert i barnas skolegang, følge opp - slik forstår barn at det faktisk er noe viktig det drives med på skolene rundt om. Det er ganske rart å komme på en konferanse og si at man er interessert i matematikkprestasjonene til poden når en ikke har skrevet under på èn av de syv siste matteprøvene i prøveboka.
Vel, god påske videre, mange gode innlegg over her og et vanskelig tema som sammensatt.
Når det gjelder lærerlønningene så er jo saken den:
1. Man ønsker å trekke "de skarpe hodene" til læreryrket.
2. De skarpe hodene ser startlønna på 365 000 og sammenligner med andre yrker som krever like lang utdannelse.
3. De fleste finner ut at de velger noe annet pga lønn.
Derfor er det å heve lønnen det ENESTE som vil trekker bedre kvalifiserte kandidater til utdanningen og yrket. Setter de opp kravene ender det bare med bortimot null studenter, selv om det selvsagt trigger noen at ikke "alle" kommer inn.
Et annet viktig punkt er jo samfunnet rundt hele situasjonen og alle nivåer og sjikt som spiller inn i hver enkelt elevs hverdag. Vi lever i dag i et samfunn med enorm rikdom og få krav til enkeltindividet. Barn og unge vet alt fra ung alder at skolen er ikke stedet der du tar jobb om du vil bli suksessrik/rik/eier av stor villa osv... Har selv hatt elever i 5. trinn som jeg underviste i matematikk som lurte på hvorfor jeg hadde blitt lærer "når jeg kunne matte så godt."
Det man trenger i Norge er mangedelt, men jeg vil si at de under er viktige punkter:
- Skolene må igjen få øremerket midler direkte fra staten - ikke som en salderingspost i kommunebudsjettet.
- Lærerlønna bør heves endel for å trekke kompetent arbeidskraft.
- En hel del foreldre rundt om bør være mer interessert i barnas skolegang, følge opp - slik forstår barn at det faktisk er noe viktig det drives med på skolene rundt om. Det er ganske rart å komme på en konferanse og si at man er interessert i matematikkprestasjonene til poden når en ikke har skrevet under på èn av de syv siste matteprøvene i prøveboka.
Vel, god påske videre, mange gode innlegg over her og et vanskelig tema som sammensatt.