Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Innsparing så jeg begynte tidlig på 70-tallet.

Jeg hadde lærere fra unge frøkener til "gamle" alkoholiserte menn da jeg gikk på barne og ungdomskole.

Var ett par mannlige lærere som alltid hadde termos med kaffe - med seg til timen.
    Som ugangskråker skulle vi ha salt i kaffen, men da vi åpnet korken på termosen steg glovarm alkoholdunst og kaffedunst opp mot oss.

Opp i all elendighet på skole og muligens på hjemmebane var ikke denne læreren den dårligste.
    Men kunne bli voldelig mot elever.

I kristendomskunnskap måtte vi kunne salmer osv, utenat.

Flere ganger jeg sammens med andre måtte møte opp kl. 7.00 neste dag for å bli overhørt på nytt.
    Hadde blitt baluba med slikt i dag.
    Enda værre var det på 50 og 40-tallet, der pekestokken ble brukt på hender og fingre - skammekroken har sitt opphav ett sted - skolen?

Ble da folk av noen av oss tror jeg, selv om det gikk vel langt noen ganger.

En som gikk ett oppattår - i min klasse på ungomskole dukket en dag opp med en Tysk Schmeisser eller rettere sagt MP40 med ammo i skoleveska.
    Denne hadde han tyvlånt av onkelen som hadde den fra krigens dager.

I langfriminuttet fikk skoleveske med bøker kjørt seg med denne maskinpistol noen hundre meter fra skolen som lå ganske så landlig til.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sverige burde etter mitt syn ikkje brukast som konsulentar når det gjeld skulepolitikk.
    Trur du har vore litt tidleg ute, Rock. Sparinga i skuleverket starta eigentleg for fullt i 1987, eitt år etter at nyordninga med det nye inntektssystemet til kommunane vart sett ut i praksis. Det tok litt tid, fordi ein ikkje heilt greidde å kaldkvele kommunane med ein gong. Fyrst då Rattsø-utvalet fekk til dette, tok kvaliteten til å dale for alvor.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Bare for å parkere den ballen som kalles "oppsigelsesvern". Det er faktisk en myte, seiglivet sådan, at det er så jævlig vanskelig å si opp ansatte i offentlig og privat virksomhet i dette landet. Det er det IKKE!!

Men det krever en ryddig prosess som kjøres i henhold til et ganske firkantet og nøyaktig regelverk! Og en slik ryddig prosess forutsetter dyktige skolerte ledere på både mellomleder og høyere nivå. Dette er et felt der vi faktisk har et stykke vei å gå i kongeriket! Vi har alt for mange dårlig skolerte ledere som i tilleg til at de ikke er faglig gode nok i jobben, eller kanskje nettopp derfor?, er livredde den "vanskelige samtalen". Hvor mange har ikke fått erstatning med bakgrunn i "usaklig oppsigelse" selv om det egentlig fantes all verdens gode grunner til å si dem opp, men som da fikk erstatning fordi arbeidgiver ble tatt i "urent trav"!

Jeg sitter med mange års erfaring fra fagforeningsarbeid og vet veldig godt hvor "lett" det er å si opp folk som fortjener det, hvis bare ledelsen følger "boka". Men når ledere i store bedrifter, både private og ikke minst i offentlige, er helt uvitende om korrekt saksgang gjør de det ofte "for lett" for fagforeningene å stoppe oppsigelser. Gud alene vet hvor mange millioner Staten betaler som "etterlønn, sluttpakker og hjemmekontorgodtgjørelser" til folk som egentlig hadde fortjent en enveisbillett til NAV. Av og til MÅ mennesket fjernes og da er det lett å "betale seg ut av problemet". Men dette skyldes ikke reglene men udugelige ledere! Og det er jo ingen, innefor offentlig virksomhet i allefall, som stiller spørsmål ved lederens dyktighet når oppsigelsessaker går skeis. Derfor får den udugelige lederen fortsette og han har gjerne ikke lært noe siden forrige feilgrep bortsett at han fikk med seg at problemet kan "kjøpes ut". Så historien gjentar seg og myten om det vanskelige oppsigelsesvernet sementeres.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Sverige burde etter mitt syn ikkje brukast som konsulentar når det gjeld skulepolitikk.
    Trur du har vore litt tidleg ute, Rock. Sparinga i skuleverket starta eigentleg for fullt i 1987, eitt år etter at nyordninga med det nye inntektssystemet til kommunane vart sett ut i praksis. Det tok litt tid, fordi ein ikkje heilt greidde å kaldkvele kommunane med ein gong. Fyrst då Rattsø-utvalet fekk til dette, tok kvaliteten til å dale for alvor.

Nei - i 1987 gikk ikke jeg på skole.

Da var jeg i Nordsjøfart og vanket på Reepherbanen i Hamburg - innom bla Anker bar...

Snakket senere med en som reiste ute på 60-tallet, og han ble overrasket over at denne bar enda var i drift så sent som i 1987.
    Er jo en slags skole det også...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Nei - i 1987 gikk ikke jeg på skole.

Da var jeg i Nordsjøfart og vanket på Reepherbanen i Hamburg - innom bla Anker bar...

Snakket senere med en som reiste ute på 60-tallet, og han ble overrasket over at denne bar enda var i drift så sent som i 1987.
    Er jo en slags skole det også...
    Då gjekk jau du i skule før innsparingane....alt er relativt, men altså fekk du god skulegong... eigentleg.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Joda er ikke uenig med deg, at det tok helt av - angående innsparinger i skoleverket etter 1987 - har du sikkert rett i.

Har noen nevøer født ca 1980 og 86 og husker deres skolebøker var bare filler og restene av bøker.

Men selv husker jeg det ble innført innsparinger i første halvdel av 70 tallet.
    Sikkert ikke på langt nær så omfattende som de du nevnte etter 1987.

Fikk forøvrig god bruk for Tysk som jeg hadde som valgfag på ungdomskole.

Anker bar finnes ennå ser det ut som - ligger midt mellom Reeperbahn og Sankt Pauli Hafenstrasse

http://www.qype.com/place/46860-Zum-Anker-Hamburg

Var kokk og ble nedrent av skipsselgere - proviantselgere -- også selgere av elektronikk når vi lå i havn.

C

Cyber

Gjest
    Godt skrevet og beskrevet, og ikke minst - noen ord til ettertanke i disse valgflesktider....

Om flesk og virkelighet - Bergens Tidende

mvh
    Proffen
    Ja, den er svært på kornet.

Faktorer mange politkere ikke tenker over kan det virker som når man lytter til dem:

"Men hver dag møter jeg tverrsnittet av Norges befolkning. Virkelighetens klasserom består av tre som ikke har spist frokost. Én som forlot både mor og far sovende da han gikk til skolen. Fire som satt oppe og spilte Playstation til tre om natten. To som synes de er for tjukke og som nekter å ta av seg yttertøyet. En som har skåret opp lårene sine med barbérblader. Tre som elsker Justin Bieber. Tre andre som elsker One Direction - og hater Justin Bieber. En som ikke vil leve. Tolv som bor i to forskjellige hjem. Tre som har dunjakker til 7000 kroner, to som har tynnslitte vinterjakker de har arvet av eldre søsken. Fire som ikke har kontakt med en av sine foreldre. Én som ikke vet hvem faren sin er. Seks eier ingen bøker, fjorten har ikke lånekort på biblioteket. Ti har aldri blitt lest for hjemme. Fire har bodd i Norge i mindre enn tre år."

V

vredensgnag

Gjest
    Vi får satse på at de borgerlige forhandlingene tar vare på Høyres løfter om satsing på kunnskapssamfunnet.
    Ukens Dag og Tid har en nådeløs forside:

0 prosent fekk 6 i matte.
    Samanbrot: Eksamensresultata i matematikk både på vidaregåande og på ungdomsskulen har kollapsa under Kristin Halvorsen. Truleg er fallande IQ hjå lærarane forklaringa.

Gausskurva har kollapsa - Dag og Tid

N

nb

Gjest
    Vi får satse på at de borgerlige forhandlingene tar vare på Høyres løfter om satsing på kunnskapssamfunnet.

Samanbrot: Eksamensresultata i matematikk både på vidaregåande og på ungdomsskulen har kollapsa under Kristin Halvorsen. Truleg er fallande IQ hjå lærarane forklaringa.

Arbeidsmarkedet for folk med hovedfag/mastergrad innen realfag har også bedret seg betraktelig utenfor skoleverket de siste tiårene. Uavhengig av hva begynnerlønnen er vil man ha en helt annen progresjon om man er opptatt av det andre steder i privat og offentlig sektor fordi arbeidsoppgavene endrer seg betraktelig etter hvert som man får mer erfaring og mer ansvar.

C

Cyber

Gjest

Forklaringen har nok mange fasetter, men mye av ansvaret ligger et stykke oppe i systemet. Mitt inntrykk er at det er mye slett ledelse innen skole-Norge og Kunnskapsdepartementet er jo kroneksemplet. Kravene til lærer om gode resultater, fyldige planer, mål, VFL og gud-vet-hva-som-er-nytt-denne-uka tar aldri slutt, men selv klarer de ikke å følge egne planer engang. F.eks. i skrivende stund mtp. muntlig eksamen der man ikke klarer å lage retningslinjer for hvordan den skal gjennomføres. I siste liten ble en landsomfattende høring sendt ut i april 2013 og da skulle vi få vite på hvordan det skulle bli senest ved utgangen av august 2013 for våren 2014. Vi skriver snart oktober og har ikke hørt et knyst fra dem. Hvordan skal man øve til en muntlig eksamen man ikke vet hvordan blir?

I tillegg er det helt sprøtt hvor mye man skal være med på som ikke er vanlig skole. Rikskonserter, kulturelle skolesekker, kunstnerhappenings og mye mer. Alt er helt fint hver for seg, men skal man satse tungt på kultur og sende elevene avsted mange mattetimer så kan man ikke forvente at resultatene når skyene.

Sist redigert av en moderator:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ....for ikke å snakke om årets nasjonale prøve i lesing på 5.trinn, som inneholdt feil i en av oppgavene....
    DET bør jo strengt tatt ikke skje. Eller er det ikke så nøye med kvalitetssikringen i Oslo?

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Sidan eg kjenner IQen dale frå dag til dag, har eg litt vanskeleg for å ta inn over meg at min IQ har så mykje med elevprestasjonane å gjere.

Intelligensen er ein sterkt overvurdert eigenskap. Eg vil mykje heller ha elevar med høg arbeidskapasitet og stå-på-vilje enn ein flokk med smartass.

Mine notatar opp gjennom åra kan tyde på at elevprestasjonane har dala i takt med min IQ, men her gjeld det å finne ut om det er høne eller egg det er snakk om.

På same måte som alle skuleengasjerte politikarar (dette gjeld vel 100% av politikarstanden, om eg har forstått prosentrekinga), ynskjer eg å vite kven som bør skytast, og eit kvart svar på spørsmålet "Kva skuldast problema i skulen - Ja eller nei?!"

C

Cyber

Gjest
    Intelligensen er ein sterkt overvurdert eigenskap. Eg vil mykje heller ha elevar med høg arbeidskapasitet og stå-på-vilje enn ein flokk med smartass.
    Amen.

Og jeg savner også litt flere oppegående voksne som ser at det kan være lurt at noen flere enn professorene på norskavdelingen vet hvem Henning Ibsen var. Eller er?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel litt ulikt, dette. Kalkulatorbruk er ganske så rasjonelt, men du har han ikkje alltid med deg. Sjølv brukte eg god tid til å summere i hovudet prisane på varene før eg kom til kassa, og når kassadama var nesten ferdig med innslåinga, sa eg summen. Såleis fekk eg ord på meg for å vere raskare i hovudrekning enn kva kassaapparatet kunne greie....

C

Cyber

Gjest
    Ellers har vi nå fått oppgraderte klasserom hos oss. Det betyr at de tar bort alle fysiske kart fra klassrommet, alt skal være PC-basert - det er visstnok den nye norske standarden. Lurer på om hodene som tenker ut alt dette noensinne har undervist....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ellers har vi nå fått oppgraderte klasserom hos oss. Det betyr at de tar bort alle fysiske kart fra klassrommet, alt skal være PC-basert - det er visstnok den nye norske standarden. Lurer på om hodene som tenker ut alt dette noensinne har undervist....
    Bare vent til du skal demonstrere bruk av passer for konstruksjon av vinkler og figurer på en slik tavle.....
    Sier ikke at slike tavler bare er møl, men de har sine klare begrensninger, selv ifht hva planene sier at elevene skal lære seg....

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Bare vent til du skal demonstrere bruk av passer for konstruksjon av vinkler og figurer på en slik tavle.....
    Sier ikke at slike tavler bare er møl, men de har sine klare begrensninger, selv ifht hva planene sier at elevene skal lære seg....

mvh
    Proffen
    Vet. Alle de "gamle" tavlene ryker også. Whiteboard er det nye. Dårlige greier: tusjene går tomme/skriver nesten ikke i eninga, helt rene blir de ikke, mye gjenskinn og dårligere lesbarhet hvis tusjene er mer enn 4 dager gamle. Jeg føler meg som en gammel sjel i ung kropp, men takke meg til sort tavle og kritt og muligheten til å vise hvor Ukraina ligger uten å måtte logge på en PC, finne kartprogrammet og slå på projektor/smartboard.

C

Cyber

Gjest
    Matematikk undervisast pr smartboard på min skule, iallfall på ungdomsskuletrinnet, og det går ganske greitt.
    Ukraina prøvar eg å finne fram på førehand. Men når leidningane har vorte herja med, tek det ei stund før timen kjem i gong....
    Selvsagt, men problemet er jo at ting virker jo bare 2 av 3 ganger og så står du der. Jeg liker å ha ting tilgjengelig og noen ganger kommer Ukraina opp uten at man har planlagt det, men kanskje det er mindre rom for spontanitet i vest? :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Matematikk undervisast pr smartboard på min skule, iallfall på ungdomsskuletrinnet, og det går ganske greitt.
    Ukraina prøvar eg å finne fram på førehand. Men når leidningane har vorte herja med, tek det ei stund før timen kjem i gong....
    Vel, sa ikke at man ikke kan bruke smartboard til matte, men konstruksjon blir litt merksnodig....
    Og klart, man kan førebu seg. Men hvor blir det av kursing og opplæring ifht bruk av smartboard?
    Hos oss ble de installert, og så fikk vi se hvordan man slår på og hvordan man åpner ulike programmer.
    Dog vet jeg at der finnes ganske mange muligheter, som man ikke har tid til å finne ut av på egen hånd, og som man heller aldri har fått opplæring/kursing i.
    Ellers er jeg enig med Cyb...."tekniske" problemer av ulik art møter man på rett som det er. F x er det en plagsom brumming i høytalerne som er koblet opp på mitt klasserom. For ikke å snakke om at både pc`er, nett og programvare ikke alltid er up to date....
    Jau, jau.....

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Ikke misforstå, jeg er veldig for litt ny tenking og duppeditter i ny og ne, men man må ha en grunnstamme på plass av manuelt utstyr som virker den dagen serveren er nede og man ikke får logget på, selv om man klarer seg ganske langt uten å vite hvor Ukraina er. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Største innvendinga eg har mot smartboard er at det tek så lang tid å lage undervisningsopplegg, og at det er vanskeleg å orientere seg i opplegg som alt er der. Så det går mest i Powerpointar og døme frå nettet....men så undeviser eg berre i norsk, samfunnsfag, RLE og musikk i år.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende å følge med på utviklingen i forhandlingene mellom KS og Utdanningsforbundet, der man skal enes om en "ny" arbeidsavtale.
    I forhandlingenes innledende fase står partene rimelig langt fra hverandre.

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Når man leser KS sitt forslag så skjønner man hvor de vil veien skal gå, men jeg tror ikke de aner hvor mye gratis overtid de får idag. Og jeg kan ikke se hvordan jeg skal få rettet heldagsprøvene i en fornuftig tid om jeg skal holde 37,5 timers uke. VFL (Vurdering for læring) er jo det hotte nå og da er det et viktig poeng at elevene får rettet arbeid tilbake raskt med "fremovermelding".

Rekruttering er visstnok viktig, men å kutte feriene, øke lengden på utdannelsen, innføre flere kurs og møter samt holde lønna på samme nivå - det tror ikke jeg trekker ungdom i hopetall til kateteret.

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det vert nok bråk denne gongen, er eg redd.

Vi veit jau kva KS vil....innføre 37,5 timars veke og normal sommarferie for lærarane. Og halde løna på eit minimum. Det er viktig å halde offentlege utgifter så låge som råd...

- vi har sett tendensane heilt sidan før eg tok til å jobbe i 83, men etter at KS vart forhandlar, har det vore bom stopp. Og når dei blåblå truleg vil fjerne pensjonsordningane, vert det verkeleg interessant.

Eg kan ikkje tenkje meg at normalarbeidsår kan innførast for elevane sin del. Dei vil nok vere avgrensa til dei skulevekene vi har no. Så kan vel planleggings-og rettingsarbeidet leggjast til dei vekene elevane ikkje er på skulen. (no leverer vi ut arbeidsbøkene i frå 8.klasse. De må sjå igjennom rettingane i god tid før 10.klasse..)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.188
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje på tide at foreldrene setter ned foten og glemmer misunnelsen til "sommerferien" et lite øyeblikk, for dette vil få dramatiske konsekvenser for ungene våre om KS får som de ønsker!!

Det er jo helt klart at kommunene ikke vil ha råd til å holde så mye kursing at lærerne blir "sysselsatt" i hele den perioden der de tidligere har hatt ferie. Da vil kravet komme i løpet av et par tre år om at elevene også må ned i feriedager! "Dumt å ha lærere på skolen uten at elevene er der!" "Ungene må jo likevel venne seg til 3 uker sommerferie når de begynner å jobbe". Bare vent og se!

Altså: "Hva pokker skal "arbeidsfolk med ferie???" "De bør jo jobbe!! Har de råd til ferie tjener de for meget!!" "Og lærerne som klager over dårlig lønn kan jo like gjerne holde seg på jobb når de ikke har råd til ferie!" Joda, argumentene vil komme!

For det første så tror jeg at både lærere og elever har behov for denne pausen! Dessuten vil det bli et sant helvete for foreldre å kunne få ferie samtidig med barna. Det er ille nok i dag, men hvis ferien kuttes ytterligere skal man være heldig om man får ferie samtidig med egne barn en eneste gang i løpet av de årene ungen går på skole!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    "Dessuten vil det bli et sant helvete for foreldre å kunne få ferie samtidig med barna. Det er ille nok i dag, men hvis ferien kuttes ytterligere skal man være heldig om man får ferie samtidig med egne barn en eneste gang i løpet av de årene ungen går på skole! "

Bakfull idag?
    Iløpet av 2 måneder skulle det være mulig å treffe med egen ferie. Saken er heller at podene har åtte uker sommerferie, mens normale dødelige har 3. Problemet blir dermed at to personer med tilsammen 6 uker ferie skal dekke 8 uker skoleferie så på sett og vis er jeg enig med deg. Å få til en ferietur for alle, samtidig som alle åtte uker må "bemannes" i heimen med kun 2x3 uker til disp er ille nok ja.
    Og så var det høst, jule, vinter, påskeferie, inneklemte dager + diverse planleggingsdager som selvfølgelig ikke kan legges til noen ferie, ja så synes jeg ikke det er noe problem om ferieorgien ble redusert.

C

Cyber

Gjest
    "Dessuten vil det bli et sant helvete for foreldre å kunne få ferie samtidig med barna. Det er ille nok i dag, men hvis ferien kuttes ytterligere skal man være heldig om man får ferie samtidig med egne barn en eneste gang i løpet av de årene ungen går på skole! "

Bakfull idag?
    Iløpet av 2 måneder skulle det være mulig å treffe med egen ferie. Saken er heller at podene har åtte uker sommerferie, mens normale dødelige har 3. Problemet blir dermed at to personer med tilsammen 6 uker ferie skal dekke 8 uker skoleferie så på sett og vis er jeg enig med deg. Å få til en ferietur for alle, samtidig som alle åtte uker må "bemannes" i heimen med kun 2x3 uker til disp er ille nok ja.
    Og så var det høst, jule, vinter, påskeferie, inneklemte dager + diverse planleggingsdager som selvfølgelig ikke kan legges til noen ferie, ja så synes jeg ikke det er noe problem om ferieorgien ble redusert.
    Hvem i Norge har 3 ukers sommerferie? 21 dager er vel minstemål? Man kan jo ta den ut utenom ferien, men det er jo et annet kapittel.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807

Bakfull idag?
    Hvem i Norge har 3 ukers sommerferie? 21 dager er vel minstemål? Man kan jo ta den ut utenom ferien, men det er jo et annet kapittel.
    Man har krav på minst 3 ukers sommerferie. 21 dager er total ferie over hele året. Som jeg ramsa opp ovenfor, det er gode grunner for å spare litt til resten av året.
    Jeg skjønner jo at en lærer ikke helt ser problemet.....

N

nb

Gjest
    Jeg har aldri hatt tre ukers sommerferie, men det er av egen vilje. Så lenge barna ikke er i skolealder tar jeg heller fri om våren, vinteren eller høsten. Da er det mindre rift om alt mulig og sommeren er normalt en fin tid å være i Oslo på.

Sjelden noe problem å få meldt seg frivillig til å passe butikken i juli.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn