S
sorgenfri
Gjest
Har postet denne tidligere, men den tåler et gjensyn!
Alt pedagogene TROR er riktig er feil, feil feil
Alt pedagogene TROR er riktig er feil, feil feil
|
cybervision_;1714999Vel skrev:Cyber, hvilke håntverkere er det du refererer til? Føler du særlig trang til å stå ute på en iskald byggeplass og skyte spiker for kr. 150,- pr. time? Eller ligge i krypkjellere og legge rør til omtrent samme lønna? Jeg misunner de ikke ei jævla krone.
Gidder ikke ta den nå, men det er ikke mange håndverkere rundt som jobber med den lønnen. 200-220 og oppover er reelt. Misunner dem ikke noe, poenget mitt er at de som velger å jobbe som håndverkere er vinnere økonomisk.cybervision_;1714999Vel skrev:Cyber, hvilke håntverkere er det du referer til? Føler du særlig trang til å stå ute på en iskald byggeplass og skyte spiker for kr. 150,- pr. time? Eller ligge i krypkjellere og legge rør til omtrent samme lønna? Jeg misunner de ikke ei jævla krone.
Eks.
Håndverker: 2 år på VGS, 2 år i lære med lønn, ut i jobb etter 4 år. Etter få år ligger de fleste på 500 tusen og godt over det. (Ja, jeg kjenner mange) Null studielån som regel.
Master på Universitet. 3 år på VGS, 5 år på universitet. 300 000 i studielån om man ikke jobber mye utenom studiene. Jobber man i staten starter man på 350 tusen. Bare på de 4 årene håndverkeren har jobbet før master-studenten er ferdig ligger de 1.5 mill+ foran i inntekt. Og de slipper å betale tusenvis pr mnd på studielånet.
Jeg trives med det jeg gjør, men slik er nå realitetene. Man vet jo hva man går til, kun for å illustrere poenget mitt.
Ellers er jeg helt enig i at skolens endringer til det mer teorietiske ikke er bra for de som er nevenyttige og ikke synes analyse av "Sult" er en høydare.![]()
Nei, jeg er helt enig med deg i det du skriver. Jeg trives som sagt med det jeg gjør, men noen gullgruve er det ikke, men så lenge man har til melk og havregryn så er andre ting viktigere. Sikker jobb, gratis kaffe og mye flott ungdom.Joda, Cyber - jeg ser den. Jeg kunne fortsatt i fiskebåten, ikke hatt studielån og hatt en årslønn på godt over millionen, som skipper. Som reder med eget fartøy, langt over dette nivået. Men jeg prioriterte annerledes, og har aldri misunt de som er på havet store deler av året, de kronene som de tjener. Jeg ville ha en mer sikker jobb i land - og havna i finans- og forsikring. Sikker jobb...? Det er vel få bransjer som har vært gjennom større omstillinger og bemanningsreduksjoner de seinere årene, enn nettopp den bransjen. Nå er jeg heldigvis ute av det kjøret, men det er en anna historie. Det jeg vil fram til, er at mange håndverkere sliter med endringer. De jobber i konjunkturutsatte bransjer, og man skal ikke så langt tilbake i tid for å finne permiteringer, oppsigelser osv osv. Nå er det konkurranse og prispress, bl.a. fra rimeligere utenlandsk arbeidskraft som preger bildet. Jeg jobber tett opp til bygg- og anleggsvirksomhet, og drøfter disse utfordringene ofte med håndverkere.
Et anna moment, er helsa. Det er også en bit av bildet. Slitasjeskader og muskel-/skjelettlidelser er ikke akkurat fraværende i disse yrkene, så glansbildet er ikke fullt så edelt som det du hevder. Studielån er ikke alt her i verden...
PS: Ikke alle unge, veit hva de går til. Ikke alle voksne heller, for den saks skyld. Jeg hadde ingen aning som 28-åring om hva som ventet meg i yrkeslivet. Det har vært en sammenhengende rekke av sammentreff, for å si det sånn...![]()
Er det nokså utbredt at lærere i de forskjellige skole"trinnene", skylder på hverandre sin udugelighet, i stedet for å ta tak i de virkelige utfordringene ved norsk skole? Ut fra et par av de forutgående innleggene her, og ut fra det jeg hører i min omgangskrets, kan det virke sånn. Min kone jobber som spesialpedagog i grunnskolen. Hun har tre år høyskoleutdanning pluss mellomfag i spes.ped. = 5,5 år høyskole. Forresten, jeg er jaggu ikke sikker på om det heter grunnskolen lenger, men det er altså barne- og ungdomsskoletrinnet jeg sikter til. Jeg vet hvor mye tid hun bruker på jobben, timevis hver bidige kveld - bl.a. til å lage læremidler for funksjonshemmede barn og unge. Jeg kan love at det er ikke få timer ubetalt overtid i løpet av skoleåret! Noen vil sikkert lure på hvorfor hun ikke gjør dette i arbeidstida, på arbeidsplassen. Ganske enkelt fordi det ikke er tid eller plass! Derfor gjør hun - og mange, mange andre lærere, dette i heimen. Jeg forundres ikke over at mange lærere er utbrente etter et par tiår ( ofte mye mindre ) i læreryrket.
Vi har noen venner som er lærere i videregående skole. Der er det litt bedre, både med kontorplasser, tid til rådighet, elever pr. lærer og m.h.t. lønninger. Men det klages altså noe så inn i margen over alle de udugelige lærerne på barne- og ungdomsskoletrinnene, som ikke har greid å lære disse elevene noe som heldst. Som far til fem unge, er det skremmende å høre på! Jeg har gjentatte ganger spurt om det ikke er en stor fordel, at de forskjellige skolene "snakker" sammen, og kanskje også planlegger sammen. Det løpet som våre små håpefulle, begynner på i 6-årsalderen, skal forhåpentligvis føre til at de kommer ut med en viss ballast etter videre-gående. Det er vel ikke for mye å forlange som forelder?
Vi har et rykende ferskt universitet her i byen. Det er visstnok en statlig sak, hvor Statsbygg eier og driver bygningsmassen. Der bygges det utrolig flotte fasiliteter, inneklima, kantine- og toalettforhold er kjempefine. Der har de tid til å forske og kose seg, og der tjener de ansatte penger så det griner etter. Jeg kjenner noen der også. Der kan de ta videreutdanning i arbeidstida og bli f.eks. professorer. Det er foresten påtakelig hvor godt man veit hvordan drive bedrifter, hvordan man driver innovasjon og nytenking, etc. etc. De samme folkene har aldri jobba utenfor den institusjonen som nå heter Universitetet i Nordland. Er ikke det betenkelig? De trenger ikke å klage på alle disse "dårlige" elevene som kommer ut av videregående, fordi de som mangler nødvendig kompetanse, enten ikke blir tatt opp som studenter, eller ryker ut av studiene etter kort tid.
Bodø kommune påstår nå at de har så dårlig økonomi. Dette skyldes bygging av et gedigent kulturhus, og bygging av et omsorgssenter for eldre og pleietrengende. To prosjekter som har gått fullstendig over styr. Mye på grunn av disse to tildragelsene, må det nå legges ned ungdomsklubber, aktivitetssenter, gjennomføres drastiske kutt i helse- og omsorg, legges ned skoler i perifere strøk og redusere lærertettheten. For å nevne noe. Merk dere det siste begrepet; redusere lærertettheten. Når man fra før av, har sprengte klasser med opp mot 30 elever pr. lærer. Vel og merke i barne- og ungdomstrinnene...
Min ærbødige påstand, er at norske skoler, lider under effektene fra opptil flere reformer. Elevene og de ansatte i norske skoler, lider under at de må tilbringe sin arbeidsdag i tildels elendige bygningsmessige fasiliteter, de må innordne seg et hierarki som ikke hører heime i 2013, de må innordne seg jamt over elendig kommunaløkonomi, hvor utdanning er prioritert lang ned på lista - og de er prisgitt elendige ledere. Uvesenet med å omforme kjeftsterke lærere eller avdanka politikere til rektorer, har blitt utdanningssektorens svøpe. Enhver bedrift har for lengst innsett, at det er ingen genistrek å f.eks. ta en dyktig sveiser og gjøre vedkommende til adm.dir. En kjempedyktig selger, behøver ikke å bli en like god salgssjef. Derfor bør det satses på å rekruttere inn dyktige ledere i norske skoler, ledere som kan sette noen av de mest kjeftsterke lærerne på plass, og som kan stille krav både utad og innad. Jeg er klar over at det er et stort stykke arbeid som må gjøres, men det må gjøres. Det nytter ikke å bare skylde på udugelige lærere, eller udugelige elever. Det er ikke fotball-lag vi snakker om, det er fremtida til ungene våre og til sist, fremtida til landet vårt vi snakker om.
Til sist vil jeg understreke at dette er reine legmannsbetraktninger. Jeg har et ti-år i FaU på barne- og ungdomsskolenivå, og jeg er som sagt rystet og alvorlig skremt!
Jeg tenker det er et godt tegn så lenge man selv er opptatt av egen mental helse, det må da være forebyggende?Bestefar min, maskinisten, tykte eg ikkje burde bli fiskar.
Høyrselen er bra her i garden, men eg jobba 15 år i små skular, der støynivået var heilt greitt.
Vi held oss fysisk friske ganske lenge, har eg høyrt....men så lurer eg på det mentale, då.....
Selvfølgelig har vi som foreldre, et ansvar. Det jeg sikter til, er at vi må kunne forlange at storsamfunnet, polikerne, de som styrer skuta Kongeriket Norge, må legge til rette og prioritere utdanning. Ikke bare i fes- og valgtaler, men i hverdagen. Hver dag.Er det nokså utbredt at lærere i de forskjellige skole"trinnene", skylder på hverandre sin udugelighet, i stedet for å ta tak i de virkelige utfordringene ved norsk skole? Ut fra et par av de forutgående innleggene her, og ut fra det jeg hører i min omgangskrets, kan det virke sånn. Min kone jobber som spesialpedagog i grunnskolen. Hun har tre år høyskoleutdanning pluss mellomfag i spes.ped. = 5,5 år høyskole. Forresten, jeg er jaggu ikke sikker på om det heter grunnskolen lenger, men det er altså barne- og ungdomsskoletrinnet jeg sikter til. Jeg vet hvor mye tid hun bruker på jobben, timevis hver bidige kveld - bl.a. til å lage læremidler for funksjonshemmede barn og unge. Jeg kan love at det er ikke få timer ubetalt overtid i løpet av skoleåret! Noen vil sikkert lure på hvorfor hun ikke gjør dette i arbeidstida, på arbeidsplassen. Ganske enkelt fordi det ikke er tid eller plass! Derfor gjør hun - og mange, mange andre lærere, dette i heimen. Jeg forundres ikke over at mange lærere er utbrente etter et par tiår ( ofte mye mindre ) i læreryrket.
Vi har noen venner som er lærere i videregående skole. Der er det litt bedre, både med kontorplasser, tid til rådighet, elever pr. lærer og m.h.t. lønninger. Men det klages altså noe så inn i margen over alle de udugelige lærerne på barne- og ungdomsskoletrinnene, som ikke har greid å lære disse elevene noe som heldst. Som far til fem unge, er det skremmende å høre på! Jeg har gjentatte ganger spurt om det ikke er en stor fordel, at de forskjellige skolene "snakker" sammen, og kanskje også planlegger sammen. Det løpet som våre små håpefulle, begynner på i 6-årsalderen, skal forhåpentligvis føre til at de kommer ut med en viss ballast etter videre-gående. Det er vel ikke for mye å forlange som forelder?
Vi har et rykende ferskt universitet her i byen. Det er visstnok en statlig sak, hvor Statsbygg eier og driver bygningsmassen. Der bygges det utrolig flotte fasiliteter, inneklima, kantine- og toalettforhold er kjempefine. Der har de tid til å forske og kose seg, og der tjener de ansatte penger så det griner etter. Jeg kjenner noen der også. Der kan de ta videreutdanning i arbeidstida og bli f.eks. professorer. Det er foresten påtakelig hvor godt man veit hvordan drive bedrifter, hvordan man driver innovasjon og nytenking, etc. etc. De samme folkene har aldri jobba utenfor den institusjonen som nå heter Universitetet i Nordland. Er ikke det betenkelig? De trenger ikke å klage på alle disse "dårlige" elevene som kommer ut av videregående, fordi de som mangler nødvendig kompetanse, enten ikke blir tatt opp som studenter, eller ryker ut av studiene etter kort tid.
Bodø kommune påstår nå at de har så dårlig økonomi. Dette skyldes bygging av et gedigent kulturhus, og bygging av et omsorgssenter for eldre og pleietrengende. To prosjekter som har gått fullstendig over styr. Mye på grunn av disse to tildragelsene, må det nå legges ned ungdomsklubber, aktivitetssenter, gjennomføres drastiske kutt i helse- og omsorg, legges ned skoler i perifere strøk og redusere lærertettheten. For å nevne noe. Merk dere det siste begrepet; redusere lærertettheten. Når man fra før av, har sprengte klasser med opp mot 30 elever pr. lærer. Vel og merke i barne- og ungdomstrinnene...
Min ærbødige påstand, er at norske skoler, lider under effektene fra opptil flere reformer. Elevene og de ansatte i norske skoler, lider under at de må tilbringe sin arbeidsdag i tildels elendige bygningsmessige fasiliteter, de må innordne seg et hierarki som ikke hører heime i 2013, de må innordne seg jamt over elendig kommunaløkonomi, hvor utdanning er prioritert lang ned på lista - og de er prisgitt elendige ledere. Uvesenet med å omforme kjeftsterke lærere eller avdanka politikere til rektorer, har blitt utdanningssektorens svøpe. Enhver bedrift har for lengst innsett, at det er ingen genistrek å f.eks. ta en dyktig sveiser og gjøre vedkommende til adm.dir. En kjempedyktig selger, behøver ikke å bli en like god salgssjef. Derfor bør det satses på å rekruttere inn dyktige ledere i norske skoler, ledere som kan sette noen av de mest kjeftsterke lærerne på plass, og som kan stille krav både utad og innad. Jeg er klar over at det er et stort stykke arbeid som må gjøres, men det må gjøres. Det nytter ikke å bare skylde på udugelige lærere, eller udugelige elever. Det er ikke fotball-lag vi snakker om, det er fremtida til ungene våre og til sist, fremtida til landet vårt vi snakker om.
Til sist vil jeg understreke at dette er reine legmannsbetraktninger. Jeg har et ti-år i FaU på barne- og ungdomsskolenivå, og jeg er som sagt rystet og alvorlig skremt!
Her var det MANGE fornuftige tanker, og for en gangs skyld fra en som har litt innsyn i tingenes tilstand.
Er enig med deg i det aller, aller meste av det du sier, bortsett fra en vesentlig ting: Har uthevet momentet i din tekst, rett og slett fordi det er foreldrene som sitter med det hele, fulle og formelle ansvaret for opplæringen/utdannelsen av barna sine - skolene og lærerne er verktøyene. Klart, mange kunne da ønsket seg en bedre utstyrt verktøykasse. Men samtidig; hvorfor kommer ikke foreldrene sterkere på banen ifht sine barns prestasjoner i skolen?
Jeg har f eks en mer enn normalt begavet gutt i klassen, som langt på vei er underyter. DET har han garantert IKKE lært av meg, for jeg er krystallklar på forventningene mine, også til ham. Vil påstå at dette er noe som er innlært og tilegnet seg på hjemmebane, og at toget er i ferd med å forlate perrongen uten at guttungen har fått klare nok instrukser om å komme seg på toget. Derfor er det imho på sin plass at jeg er brutalt ærlig, og forteller om ståa, slik at "julegaven" til foreldrene trolig kommer til å bli en pep-talk, hvor temaet kommer til å være; hvordan de som foreldre skal spille MER PÅ LAG OG FØLGE ENDA TETTERE OPP PÅ HJEMMEBANE ifht denne elevens prestasjoner. Han er garantert i stand til å prestere langt bedre enn han gjør i dag.
Har for øvrig selv en gutt i skolealder, og jeg følger daglig opp hans skolearbeid, slik jeg plikter. Kan love at han må gjøre ting om igjen, dersom han ikke gjør det skikkelig første gang. Når det er sagt, er min håpefulle langt fremme, både ifht alder og sammenliknet med både 1 og 2 år eldre barn.
mvh
Proffen
Endel interessante tanker, men hva mener du med den siste setningen der?Har postet denne tidligere, men den tåler et gjensyn!
Alt pedagogene TROR er riktig er feil, feil feil
Som sagt: "MANGE SLITER LITT MED MATEMATIKK" ! Og regjeringen skal vel speile et snitt av folket? Var det ikke slik?En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Sant nok, men de blå/blå vil vel helst speile den delen som vet best. Til Isaksens forsvar må det sies at han er så ung at han nok har blitt ødelagt av de rød/grønnes skolepolitikk.Som sagt: "MANGE SLITER LITT MED MATEMATIKK" ! Og regjeringen skal vel speile et snitt av folket? Var det ikke slik?En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"![]()
Ja, jeg kan ikke fatte at det er mangel på mattelærere i skolen. Da jeg tok min relativt fyldige realfagsutdannelse var startlønnen etter 5 år på universitet 319 000. Bestekameraten min gikk på 3-årig ingeniør og gikk rett ut i fast jobb med 750 000 i lønn. Tror han tippet over millionen i år. Kan ikke fatte at de mangler mattelærere. Har jeg angret noengang...tja...En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Så denne i dagsrevyen. Minner meg om historien rundt den svenske bokselegenden Ingmar Johanson som ble lovet 1/3 av inntektene hvis han stilte opp i en oppvisningskamp. Lurer ikke meg sa han, jeg skal ha minst 1/4.En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Hvem får den pickupen hvis resultatene blir bedre da?Lokkar vi våre beste ungdomstalent til jobbar med stadig aukande detaljstyring, fem års utdanning, og ei begynnarløn på rundt 370 000?
Ja, meiner dei blåblå, berre vi aukar opptakskravet til karakter 4.....
Det er mykje spennande å sjå i norsk skule. Og eg veddar ein av pickupane mine på at dei blåblå kjem til å levere akkurat like dårlege resultat som dei grønraude...
Tror ikke du skal ha for høye forhåpninger om en gratis pickup.Hvem får den pickupen hvis resultatene blir bedre da?Lokkar vi våre beste ungdomstalent til jobbar med stadig aukande detaljstyring, fem års utdanning, og ei begynnarløn på rundt 370 000?
Ja, meiner dei blåblå, berre vi aukar opptakskravet til karakter 4.....
Det er mykje spennande å sjå i norsk skule. Og eg veddar ein av pickupane mine på at dei blåblå kjem til å levere akkurat like dårlege resultat som dei grønraude...
Det er jo helt innlysende at det må være fordelaktig å stå opp en time før "normalt" for så å begynne dagen med en time eller mer i en buss på vei til skolen, samt å måtte avslutte dagen med en like lang busstur. At arbeidsdagen brått ble 2-3 timer lenger enn tidligere gjør jo motivasjonen for lekselesning "såå" meget bedre !(personleg trur eg at vi også underviste 1984-generasjonen noko betre enn dei som kom etterpå. Rundt 1991 -95 starta den store nedleggingsbølgja av små grendeskular i distrikta, og vi tok til å få høyre kor mykje betre det var å frakte ungane til digre skular i staden...)
"Flipped classroom" har vært "in" en stund. Det er flere skoler som jobber med det. Khan Academy er bygd opp rundt den idéen. Vi får en person fra Khan Academy i California til NKUL på NTNU i mai. Det er bare å melde seg påInteressante erfaringer om en litt annen måte å organisere undervisningen på.
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/10/09/turning-education-upside-down/?_r=0
Noen erfaringer med tilsvarende systemer i Norge?
Det er ikke så mye bedre i akademia. Vi uteksaminerer kandidater som går rett ut i begynnerstillinger som får bedre begynnerlønn enn vi som utdannet dem har etter 30 år på universitetet. Og amanuensis/førsteamanuensis ved universitetet har den samme lønn som lektor i videregående skole.Ja, jeg kan ikke fatte at det er mangel på mattelærere i skolen. Da jeg tok min relativt fyldige realfagsutdannelse var startlønnen etter 5 år på universitet 319 000. Bestekameraten min gikk på 3-årig ingeniør og gikk rett ut i fast jobb med 750 000 i lønn. Tror han tippet over millionen i år. Kan ikke fatte at de mangler mattelærere. Har jeg angret noengang...tja...En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Nå har jo Erna som uttalt mål å rekruttere lærere blant de beste ut fra VGS i 2020 så nå skjer det nok mirakler snart.
Nå er det en kjensgjerning av samfunnet urbaniseres kraftig, så alternativet blir at (kvalifiserte) lærere busses til grendene. Jeg tviler på om det er like gjennomførbart i praksis all den tid det både er frivillig å bli lærer og lov å selv bestemme hvor man vil bo.Det er jo helt innlysende at det må være fordelaktig å stå opp en time før "normalt" for så å begynne dagen med en time eller mer i en buss på vei til skolen, samt å måtte avslutte dagen med en like lang busstur. At arbeidsdagen brått ble 2-3 timer lenger enn tidligere gjør jo motivasjonen for lekselesning "såå" meget bedre !(personleg trur eg at vi også underviste 1984-generasjonen noko betre enn dei som kom etterpå. Rundt 1991 -95 starta den store nedleggingsbølgja av små grendeskular i distrikta, og vi tok til å få høyre kor mykje betre det var å frakte ungane til digre skular i staden...)
Men du verden så mye penger vi sparte på å legge ned de små skolene!Jo at bussselskapene stakk av med det meste får nå så være, for det er et annet budsjett.
![]()
Ja, er ikkje det ille? Det er vel dette som skjer med alle sivilisasjonar, før dei går til grunne.....Nå er det en kjensgjerning av samfunnet urbaniseres kraftig, så alternativet blir at (kvalifiserte) lærere busses til grendene. Jeg tviler på om det er like gjennomførbart i praksis all den tid det både er frivillig å bli lærer og lov å selv bestemme hvor man vil bo.Det er jo helt innlysende at det må være fordelaktig å stå opp en time før "normalt" for så å begynne dagen med en time eller mer i en buss på vei til skolen, samt å måtte avslutte dagen med en like lang busstur. At arbeidsdagen brått ble 2-3 timer lenger enn tidligere gjør jo motivasjonen for lekselesning "såå" meget bedre !(personleg trur eg at vi også underviste 1984-generasjonen noko betre enn dei som kom etterpå. Rundt 1991 -95 starta den store nedleggingsbølgja av små grendeskular i distrikta, og vi tok til å få høyre kor mykje betre det var å frakte ungane til digre skular i staden...)
Men du verden så mye penger vi sparte på å legge ned de små skolene!Jo at bussselskapene stakk av med det meste får nå så være, for det er et annet budsjett.
![]()
Eg trudde dei fleste universitetsstudentar jobba i kassa på Rema....iallfall inntil vidare.Det er ikke så mye bedre i akademia. Vi uteksaminerer kandidater som går rett ut i begynnerstillinger som får bedre begynnerlønn enn vi som utdannet dem har etter 30 år på universitetet. Og amanuensis/førsteamanuensis ved universitetet har den samme lønn som lektor i videregående skole.Ja, jeg kan ikke fatte at det er mangel på mattelærere i skolen. Da jeg tok min relativt fyldige realfagsutdannelse var startlønnen etter 5 år på universitet 319 000. Bestekameraten min gikk på 3-årig ingeniør og gikk rett ut i fast jobb med 750 000 i lønn. Tror han tippet over millionen i år. Kan ikke fatte at de mangler mattelærere. Har jeg angret noengang...tja...En liten perle fra kunnskapsministeren i forbindelse med Pisaundersøkelsen " Dårlig,.. blablabla,.. de rødgrønne.. blabla.., ødelagt blabla, En av fire, ja, nesten så mange som en av fem elever har problemer med matamatikk"
Nå har jo Erna som uttalt mål å rekruttere lærere blant de beste ut fra VGS i 2020 så nå skjer det nok mirakler snart.
Både ja og ikke. Når skolene legges ned er det ingen jobber å søke så lærerne MÅ søke stilling ved de "urbaniserte" skolene. Det finnes jo faktisk folk som helst ville ha bodd i en lita grend. Men utviklingen gjør det vanskelig.Nå er det en kjensgjerning av samfunnet urbaniseres kraftig, så alternativet blir at (kvalifiserte) lærere busses til grendene. Jeg tviler på om det er like gjennomførbart i praksis all den tid det både er frivillig å bli lærer og lov å selv bestemme hvor man vil bo.Det er jo helt innlysende at det må være fordelaktig å stå opp en time før "normalt" for så å begynne dagen med en time eller mer i en buss på vei til skolen, samt å måtte avslutte dagen med en like lang busstur. At arbeidsdagen brått ble 2-3 timer lenger enn tidligere gjør jo motivasjonen for lekselesning "såå" meget bedre !(personleg trur eg at vi også underviste 1984-generasjonen noko betre enn dei som kom etterpå. Rundt 1991 -95 starta den store nedleggingsbølgja av små grendeskular i distrikta, og vi tok til å få høyre kor mykje betre det var å frakte ungane til digre skular i staden...)
Men du verden så mye penger vi sparte på å legge ned de små skolene!Jo at bussselskapene stakk av med det meste får nå så være, for det er et annet budsjett.
![]()
Hei.Privatisering eller omorganisering?Sett ikke lærere til å undervise i fag de ikke presterer i.
«Världens bästa skitskola» - Ytring
«Världens bästa skitskola»
Hadde en skole i verdensklasse
I år 2000 var Sverige helt oppe på tredjeplass i OECD når det kom til kvalitet i skolen. Elevene ved svenske skoler lærte mye. Kvaliteten var stort sett lik, uavhengig av kommune eller skole. Sverige hadde med andre ord en skole i verdensklasse, både når det gjaldt kvalitet og likeverd.
Men siste ti årene har de kommersielle skolene fullstendig overtatt «skolemarkedet». Fra å ha vært et av landene med mest likhet i utdanningssystemet, er Sverige nå på et helt middelmådig nivå. I følge Skolverket, det svenske utdanningsdirektoratet, er «den fremste årsaken at likeverdigheten i Sverige har blitt dårligere».
Høyre har tidligere løftet fram den svenske modellen. Erna Solberg skrev for eksempel «Hvorfor skal ikke en hvilken som helst familie i Norge kunne velge alternativt innenfor rammen av den offentlige finansieringen? Ser man på (…) Sverige, hvor langt flere går i friskoler enn hos oss, forstår man at friskolene ikke er noen trussel mot fellesskap. Tvert imot.
Det der blir en høna og egget-problemstilling, men det er også en kjensgjerning at urbaniseringen stadig tiltar selv om svært store midler brukes på å bremse denne utviklingen. Og selv om ny teknologi i prinsippet gjør det mye "lettere" å bo grisgrendt (ift kommunikasjon og informasjonsinnhenting, spesielt). Et godt fagmiljø betinger fortsatt et gitt antall personer med en gitt mengde kompetanse samlet på noenlunde samme sted.Både ja og ikke. Når skolene legges ned er det ingen jobber å søke så lærerne MÅ søke stilling ved de "urbaniserte" skolene. Det finnes jo faktisk folk som helst ville ha bodd i en lita grend. Men utviklingen gjør det vanskelig.
Jo, læreryrket mangler nok incentiver som får harde realister til å velge det som levevei. Det er nok et problem.Du må ikke glemme at de som søker seg til lærergjerningen er "litt sære" og gjerne "noe idealistiske", det er iallefall ike pengene som driver dem!