Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Helt siden jeg selv gikk på skolen har jeg vært av den oppfatning at kalkulator, for ikke å snakke om en datamaskin, er kontraproduktivt for å lære seg å regne. I min bok handler matematikk om tallforståelse, forståelse av prinsipper og derigjennom være i stand til å utføre en beregning som ikke er akkurat som et eksempel i en lærebok e.l. Som Arve er inne på skjønner jeg ikke hvordan man skal kunne skjønne hva det er å dividere om man ikke har helt taket på multiplikasjon utover at det er en X på kalkulatoren eller * i et regneark. Er regneoppgavene smart utformet er gjerne selve regnestykkene enkle å gjøre manuelt, så lenge relevante faktorer går opp i hverandre og man får rene og pene tall til svar og i mellomregningene så går det helt fint på gamlemåten.

    Dataverktøy er fantastiske til å utføre faktiske beregninger der svaret er det viktige, hvordan det skal være hensiktsmessig når poenget er å lære seg å skjønne hva som skjer og hvordan og hvorfor man gjør noe har jeg større problemer med å se. Da jeg tok matrisematematikk på universitetet regnet vi med penn og papir på små matriser. Når jeg i jobbsammenheng skal håndtere matriser på f.eks 10.000 rader x 10.000 kolonner er Matlab et mer egnet verktøy.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    Jeg er enig med deg til et visst punkt. Kalkulatoren gjør det mulig å fokusere på andre ting fordi man ikke trenger å bruke tid på den manuelle utregningen, men man må kunne gjennomføre utregningen manuelt først. Først da får kalkulatoren en mening. Så brukt riktig er kalkulatoren et nyttig verktøy. For å bruke ditt eget eksempel: Å håndtere en 10000*10000 matrise kan man ikke gjøre i skolen uten dataverktøy, men med dataverktøy kan man det (men man må vite hvordan dette gjøres manuelt først), noe som kanskje åpner for nye problemstillinger man kan jobbe med i skolen.

    Dataverktøy i skolen kan være svært nyttige, men hvis man bare bruker den til det man tidligere gjorde manuelt har de ikke mye nytte. Kanskje t.o.m. gjør de skade. Elever kan ikke skrive norsk lenger fordi tekstbehandlerne er satt opp til å automatisk rette feilskrevne ord. Dermed lærer ikke elevene hvordan ordene skal skrives og fortsetter å skrive dem feil når de ikke bruker tekstbehandling. Og vi får alle disse underlige orddelingsfeilene (som f.eks. ananas ringer) fordi tekstbehandlerne ikke vet at man på norsk setter sammen ord, noe man ikke gjør på engelsk.

    Hovedproblemet med IT i skolen er først og fremst at man bruker feil verktøy og bare bruker dem til å replikere hva man gjorde før, uten å gjøre så mye med læringsaktivitetene. Hvis man bare bruker millioner av kroner for å stappe flest mulig billige maskiner inn i skolen og så bare bruker dem til Office, kan man ikke regne med å ha så mye nytte av IT i skolen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg er enig med deg til et visst punkt. Kalkulatoren gjør det mulig å fokusere på andre ting fordi man ikke trenger å bruke tid på den manuelle utregningen
    Joda, men for å lære seg matematikk kan selve regnestykkene som regel være så enkle at det ikke burde være nødvendig med kalkulator. Da jeg hadde mattetentamen på ungdomsskolen mener jeg det var en del uten kalkulator, når den var innlevert kunne vi hente kalkulator og fortsette med andre del hvor kalkulator var hensiktsmessig.

    I den sammenheng kan jeg påpeke at jeg nok er en av de få i Norge som har stillt på mattetentamen kun med luftmadrass - jeg tok feil sekk i gangen hjemme om morgenen, men det gikk fint for det;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    Enig der. Mattestykkene behøver ikke være så vanskelige at man må ha kalkulator. Idéen bak innføring av kalkulatoren var vel at man kunne gå raskere fram fordi man ikke behøvde bruke så mye tid på den manuelle utregningen. Men da tenkte man ikke så mye på Piaget og barnets mentale utvikling og at evnen til å abstrahere ikke akkurat er så veldig stor i barneskolen. Kalkulatoren hører hjemme i videregående skole, ikke på lavere trinn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    For det første synes jeg ikke regneark er spesielt egnet til skolebruk. Det er ikke et matematikkverktøy (selv om man kan bruke det til enkelte ting), men kan brukes til en del "what if" oppgaver. Det egner seg f.eks. i opplæring i personlig økonomi, eller til f.eks. en del statistikk i samfunnsfag. Et regneark er laget for å skjule matematikken og fokusere på tallene, mens det er ikke det vi vil i skolen - der er det matematikken som er viktig.

    Hvis vi ser på Excel spesielt er det en del av Office-pakken. Navnet burde gi noen hint - det er lagd for kontorbruk - altså for voksne brukere. Et dataprogram har alltid en målgruppe det er skrevet for og er tilpasset denne målgruppens behov. Jo lenger unna denne målgruppen man er, jo mer uegnet vil det være. Excel er skrevet for kontorbruk der man har voksne brukere som jobber med dette programmet flere timer om dagen og får opplæring i bruken. Hvor mye lenger fra skolesituasjonen kan man komme? Jeg synes ingen av programmene i Office-pakken egner seg for skolebruk (kanskje med unntak av OneNote i v.g.skole).

    For å svare på hva man kan bruke i stedet må man jo kjenne programvaretilbudet for den målgruppen man skal treffe og der har ikke jeg den store oversikten. Problemet er at dessverre har skolen dårlig råd og markedet for programvare som er tilpasset elever er så lite at det ikke finnes så veldig mye å velge mellom. For 15-20 år siden var det en del som prøvde seg, men mye av det som ble laget har forsvunnet fordi markedet ikke var der. Vi hadde et spennende regneark som var laget for å fremheve matematikken og å vise hvordan de tallene som ble satt inn "fløt" gjennom formlene man la inn. Opprinnelig het det "Let's KISS" (Let's Keep It Simple Stupid), men skiftet navn til Spreadsheet 2000, men nå er det borte - skolene kjøpte Excel (fordi det var med når man fikk Office-pakken, og "den må man jo ha").

    Selv bruker jeg regnearket Numbers. Mye mer oversiktig enn Excel (men mangler en del funksjonalitet som jeg allikevel ikke har bruk for). Det er et Mac-program, men det må da finnes alternativer til Excel for Windows? Numbers finnes også i en gratisversjon som man kjører i en nettleser (akkurat som GoogleDocs) som fungerer fint på alle plattformer. Jeg bruker også en enkel teksteditor for tekstbehandling. Da får man tilgang på det viktige fra en tekstbehandler (muligheten til å redigere, copy & paste, endring av struktur) uten å bli forstyrret av masse layoutfunksjoner man ikke trenger i skriveprosessen slik at man kan fokusere på det man skal og ikke kaste bort tiden med å fikle med innstillinger. Ikke trenger man særlig opplæring heller. Ordsjekking er slått av mens jeg skriver, men jeg sjekker skrivefeil når jeg er ferdig (men lar ikke maskinen rette automatisk - den markerer det den mener er feil, og så går jeg gjennom og sjekker manuelt selv - da lærer jeg (glemmer jeg ikke) rettskriving).
    Jeg planlegger det jeg skriver i en ideprosessor (i mitt tilfelle OmniOutliner, men det finnes mange). Personlig foretrekker jeg en hierarkisk ideprosessor, men mange fortrekker å bruke tankekart. Det finnes verktøy for å skrive lengre historier (Ulysses, StoryMill) med verktøy for å holde styr på steder og personer i historien (optimalisert for å skrive noveller og romaner - noe som sikkert kunne være aktuelt i skolen).
    I matematikk finnes f.eks. GeoGebra (gratis og det finnes en relativt stor "community" man kan benytte for å få hjelp). Personlig synes jeg GeoGebra er litt for tungt - det skal gjøre alt, med det resultatet at det blir uoversiktlig - "Jack of all trades and master of none". Skal man tegne grafer er f.eks. Graphing calculator bedre. Geometer's sketchpad er et bedre geometriverktøy, men dette er kommersielle verktøy, mens Geogebra er gratis.

    etc,etc...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg synes GeoGebra funker greit for de flinkere hodene, men mange svake elever sliter med å skjønne helt hva de gjør/ikke gjør, men kunne gjerne hatt moduser tilpasset forskjellige oppgaver.

    En skal ikke kimse av gode gamle grafiske kalkulatorer.

    Jeg er litt gammeldags og liker at elevene har papir å skrive på i naturfag til å tegne figurer for hand. Jeg ønsker at de må lage aksene og prøve å tegne grafer selv. Jeg liker å bruke tavle, selv om jeg ser næringslivstopper mener det er ut. Jeg irriterer meg over at kartene er kastet ut av klasserommet. Utdatert lenge før tiden?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    Enig. Geogebra er glimrende for de flinke, men det brukes gjerne for alle, og da bommer man ofte.
    Grafiske kalkulatorer har jeg aldri helt hatt sansen for, men programmet Graphing Calculator er glimrende.

    Eller synes jeg også at papir og blyant samt tavle er glimrende verktøy. Utrolig fleksible. Brukes alt for lite.

    For kart har vi veldig gode alternativer på datamaskiner. Statens kartverk har vel frigitt kart for bruk i skolen? Prosjektet "Kart i skolen" finnes vel fremdeles, og Google Earth (med historiske overlays) er jo veldig spennende. Ser ikke helt hva fordelen er med fysiske kart i klasserommet hvis man har en prosjektor og en datamaskin med nettilgang tilgjengelig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er enig i at PC og projektor funker flott hvis man har planlagt å bruke dem, men noen ganger begynner man å snakke om Etiopia uten å ha planlagt det og da er det kjekt å dra ned et verdenskart og kunne vise hvor det ligger uten å slå på PC, varme opp projektor og finne kartprogrammet. Det handler om å ha ting tilgjengelig der og da.

    Spesielt i disse dager når man kan snakke om USA, ta frem et verdenskart og endel av elevene ikke vet om det ligger østover eller vestover på kartet. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det står i avisen at Norge ligger på desidert sisteplass av alle 65 land på pisalisten når det kommer til kreative fag.

    Det høres bekymringsverdig ut.

    Er alt annet enn lydig pugging, hukommelsesøvelser og nøktern forståelse det eneste som prioriteres? Kan vel ikke være helt heldig hvis man skal se for seg et fremtidig Norge som et innovativt kunnskapssamfunn og ikke bare en samling med veldresserte arbeidere.

    Er fag som musikk, forming, kunst, drama, estetikk og alt det andre som skiller oss fra roboter helt ute? Er det kun privatskoler som Steinerskolen som prioriterer slikt sammen med en og annen kulturskole?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    KJelde, Deffe?

    Mitt inntrykk (m.a. ut frå anna forsking eg meiner å ha lese for litt sidan) er at vi var heilt på topp for nokre få år sidan. Det kan ha samanheng med fokuset på nasjonale prøver og formalkompetanseaktige, lett målbare ting.

    Kreativitet er ikkje så lett å måle gjennom korkje eksamen eller nasjonale prøver. Det å tenkje utanfor boksen er vanskeleg, når læreplanane vert for sterkt detaljregulerte.

    Driv sjølv ganske agressiv dramaundervisning for tida, noko som lett kan føyast inn i kroppsøving-, musikk- og norskfaga, og ein god del andre fag om du er kreativ i lesinga av læreplanane.

    Og når det gjeld all denne spisse spesialkompetansen vi lærarar skal innta.... Rett nok heiter det "betre børa du ber'kje i bakkjen enn mannevit mykje", men det er også eit uttrykk som seier at om hammar det einaste verktøyet ditt, vert hamring einaste måten du driv problemløysing på.
    Treng vi kreative menneske i framtida, bør skulen innrettast slik at slike element vert stimulerte og tilgodesett.
    (Steinerskulen er ikkje spesielt kreativitetsstimulerande, sjølv om dei trur det sjølve)*

    *) var vel litt stygg der. Men i god Sentralånd får det stå til.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk Deffe, dette var interessant. Sluttar meg veldig til:
    "Kunstfag (også lest som praktiske og estetiske fag) i utdanningen,
    er viktig på selvstendig grunnlag, blant
    annet fordi de tilbyr en annen måte å forstå og erkjenne verden på. Fordi de er en arena uten riktige og gale svar, frigjørde elevene til å utforske og eksperimentere. De er også en arena for selvforståelse og for å finne personlig mening."
    (...)
    "Det ensidige fokuset på kvalitet og omfang i såkalte sentrale skolefag, reduserer mennesket, svekker det totale lærings- og erkjennelsesgrunnlaget og forringer både vår leve- og livsstandard. I vårt arbeidsdelingssamfunn er det mange og svært sammensatte oppgaver som skal løses. Vi er helt avhengige av at mange kan mye om mangt. Kompetanse for å løse sivilisasjonens samlede oppgaver krever allsidighet og faglig mangfold. "
    Ho nemner ikkje kroppsøving, som også høyrer til det praktiskestetiske faga. Verd å hugse på, det og.
    Tenk om vi skulle verte så konforme at alle høgtalarar såg like ut, og at alle brukte same sort kabel til anlegget. Skrekk og gru!
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvis vi ser på Excel spesielt er det en del av Office-pakken. Navnet burde gi noen hint - det er lagd for kontorbruk - altså for voksne brukere. Et dataprogram har alltid en målgruppe det er skrevet for og er tilpasset denne målgruppens behov. Jo lenger unna denne målgruppen man er, jo mer uegnet vil det være. Excel er skrevet for kontorbruk der man har voksne brukere som jobber med dette programmet flere timer om dagen og får opplæring i bruken.
    Litt på sidelinjen, men i jobbsammenheng er jeg hva som må karakteriseres som "svært tung Excel-bruker", til småtjafset hjemme som å sette opp enkle kalkyler, kostandsoverslag over home improvement, litt privatøkonomi osv osv bruker jeg OpenOffice (både på PC og Mac). Imidlertid irriterer det meg såpass mye at det ikke oppfører seg akkurat som Excel at jeg tungt vurderer å kjøpe Office-lisens til hjemmebruk også. Måten Excel funker på sitter så i fingrene at alle avvik fra dette oppfattes som et stort irritasjonsmoment.

    Mesteparten av den avanserte funksjonaliteten i Excel kan man la være å forholde seg til, brukergrensesnittet gir da selvsagt unødvendig mange valg, men om man absolutt vil så er det vel også mulig å fjerne mye av knappene og dilldallet som er irrelevant til privatbruk.

    Det sagt, så er jeg helt enig i at regneark ikke bør ha særlig mye i undervisningen å gjøre, med mindre målet faktisk er å lære seg regneark. Om målet er å lære seg regneark så er kanskje Excel tross alt det beste valget, ganske enkelt fordi det er det som er brukt omtrent over alt og det er således det som er greit å kunne.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    Jeg mener at i skolen skal man bruke programvare som understøtter læring av fagstoff, ikke få opplæring i spesielle verktøy fordi det kanskje er det man vil bruke senere. I yrkesopplæringen blir det selvsagt noe annet.
    Jeg husker fremdeles en diskusjon jeg hadde for mange år siden da jeg prøvde å overtale noen ungdomsskolelærere til å bruke Word, men fikk beskjed om at det var uaktuelt, elevene måtte bruke Word Perfect for det var det de skulle bruke når de skulle ut i arbeidslivet...

    Jeg hopper mellom program hele tiden og bruker det som i mine øyne egner seg best til enhver tid. For meg er det svært sjelden Excel. Jeg bruker Excel når jeg må, hovedsaklig når jeg får noen regneark fra andre som jeg skal evt legge noe til og så sende tilbake til dem, og blir hver gang like forbauset over hvor tungvint alt skal være.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom kommuna eg bur i satsar på Office-pakken, er det desse programma eg har tilgjengeleg som lærar. Ved sida har eg eit lite utval pedagogiske program (type drillprogram og denslags ein brukar til språk m.m.), den pedagogiske plattformprogrammet CLG (etter nyleg å ha gått bort frå Fronter), og det som måtte by seg på Internett (spesielt Spotify og YouTube i musikkundervisninga). Brukar litt Photostory (sikrare enn Movie Maker), Audacity og har vore bort i bildeprogram type dyre og oversiktlege, men har gått attende til Picture Manager som inneheld det elevane treng.
    Eg er einig i at Excel er overkill for dei fleste av oss. (Eg kjenner berre ein person som kan seiast å kunne Excel godt, og ho jobbar ikkje lenger innanfor skuleverket). Men det er ikkje farleg med den pølsa som er for lang...
    Geogebra brukar eg ikkje for tida, men fleire av kollegaane mine gjer.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    6.071
    Antall liker
    839
    Til det om prestasjoner i Sogn og Fjordane: Nynorsk er mer uttrykksfullt og nyansert enn bokmål. Ordforrådet er større. Dette øker presisjonen i en forelesning og i en verbal besvarelse. Forståelsen blir bedre. Det blir mer interessant også
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Til det om prestasjoner i Sogn og Fjordane: Nynorsk er mer uttrykksfullt og nyansert enn bokmål. Ordforrådet er større. Dette øker presisjonen i en forelesning og i en verbal besvarelse. Forståelsen blir bedre. Det blir mer interessant også
    Det engelske språket inneholder over en million ord. Norsk kanskje 1/20.

    Vi burde med andre ord knapt prestere å formidle noe mer komplisert enn ønsket om å bestille en øl om vi holder oss til Norsk eller Nynorsk. Det er nesten rart at vi er å regne som tenkende mennesker.

    Vise menn sier nemlig:

    "A gap in your vocabulary implies a gap in your mind; you lack the corresponding idea."

    Vi er med andre ord et folk med samlet sinn som en sveitserost, og burde umiddelbart starte migrasjonen til engelsk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til det om prestasjoner i Sogn og Fjordane: Nynorsk er mer uttrykksfullt og nyansert enn bokmål. Ordforrådet er større. Dette øker presisjonen i en forelesning og i en verbal besvarelse. Forståelsen blir bedre. Det blir mer interessant også
    Det engelske språket inneholder over en million ord. Norsk kanskje 1/20.

    Vi burde med andre ord knapt prestere å formidle noe mer komplisert enn ønsket om å bestille en øl om vi holder oss til Norsk eller Nynorsk. Det er nesten rart at vi er å regne som tenkende mennesker.

    Vise menn sier nemlig:

    "A gap in your vocabulary implies a gap in your mind; you lack the corresponding idea."

    Vi er med andre ord et folk med samlet sinn som en sveitserost, og burde umiddelbart starte migrasjonen til engelsk.
    Engelsk er fullt av daude ord. Våre er meir aktivt brukte. Og så har vi om lag like mange røter, og gjerne dei same røtene også. Språk var vår fyrste eksportvare vestover...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mykje tøys, ja.

    Engelsk har noen hundre tusen ord, men du skal ha mange bind i hylla om du vil ha hele OED, unabridged. I forkortet, og høyst brukbar utgave får man rundt 70.000 ord.

    Et "working vocabulary" er på rundt 2.000 ord. Har man kommet seg gjennom universitetet og vært en aktiv "reader" så kan det være at man har fått seg et ordforråd opp under 10.000. En linguist vil kunne sjonglere med 15.000-20.000. Shakespeare brukte i overkant av 40.000 ord, og det skal han ha stor honnør for, makeløst!

    Riksmålsordboken, uavkortet, er også omfangsrik, men inneholder også mange låneord fra andre språk, slik engelsk også er blitt oppblåst i ordomfang ved å adoptere uttrykk fra koloniveldets mange nedslagsområder. Vil man ha anerkjennelse for stort engelsk ordforråd, er det en fordel å være vel bevandret i gresk og latin ...

    Man kan gjerne påstå "å ha vært i Norge," selv om man bare var innom transitthallen på Flesland, men det skal litt mer til om man ønsker å påstå at man kjenner landet. Samme med språk.

    Gjestemedlem kan teste sitt engelske ordforråd her: Test Your Vocabulary
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.345
    Antall liker
    10.426
    Sted
    Trondheim
    Tok den testen. Endte opp med 22100 ord, som er omtrent det man kan vente av en gjennomsnittlig engelskmann (noe jeg ikke er, verken gjennomsnittlig eller engelskmann :D )
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    18900 ord påstår de at jeg kan. Tror det er litt i overkant selv om jeg foretrekker å lese mine bøker på engelsk.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.504
    Antall liker
    3.982
    Torget vurderinger
    4
    faen så flinke da :/ Fikk 9370 jeg...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    26800 uten å jukse!

    Men har bodd i UK i flere perioder og gått på skole der i noen omganger.

    Stolt innehaver av "skoleslips" fra mitt "college" der over.:rolleyes:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Imponerende Spiralis, jeg underviser i faget og klarte 20300. Sier nok litt om lærerstanden...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Imponerende Spiralis, jeg underviser i faget og klarte 20300. Sier nok litt om lærerstanden...
    Hadde 6 på videregående i både standpunkt og muntlig eksamen og det drar nok opp en smule. Men ikke minst skyldes det nok at jeg har gått på skole der og at engelsk er mitt daglige arbeidsspråk, forklaringen ligger nok der. :-D
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    1
    Fekk 27800, vart litt skuffa over det. Likevel, so lenge ein har ein viss omlaup i skallen bør ein jo forstå dei fleste ord ut frå samanhengen dei står i når ein les dei.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.871
    Antall liker
    4.225
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    26 500 på den første, noe jeg vil tillegge Terry Pratchett æren for :) Den andre ville ikke starte hos meg.

    Jeg skulle tro det er nok også en viss forskjell på hvilke, og hvor mange, ord man kan forstå, kontra det vokabular en klarer utnytte når en selv skriver.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.695
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I dag overvar jeg et foredrag over 3 timer, hvor foredragsholder Linn Herning fra For Velferdsstaten snakket varmt (i meningen engasjert) og varslende om raseringen av velferdsstaten og offentlig sektor. Vel verdt å bruke 3 timer på å høre på frøkna, for hun har nok rett i det meste.
    Og til alle som forespråker privatisering av offentlig sektor; Dere har nok alle blitt lurt av bruken av uttrykket "utbytte" - som kun er en salderingspost i regnskapet.
    Det eierne av private foretak i offentlig heller burde snakke høyere om, er fortjenesten/profitten virksomheten gir.
    I disse tider, hvor maktkampen står mellom Uniosammenslutningen og KS, hvor potten på bordet heter "forhandlingsrett", er det vel ingen tvil om at man bør opp på barrikadene og blø...
    Og for de som har interesse, vil jeg mene og tro at der finnes mer enn litt av interesse å lese på Forsiden - For Velferdsstaten
    Må nesten innrømme at verden rundt oss i realiteten er mer bedriten enn man i sin villeste fantasi kunne drømme om....dessverre!

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn