For det første synes jeg ikke regneark er spesielt egnet til skolebruk. Det er ikke et matematikkverktøy (selv om man kan bruke det til enkelte ting), men kan brukes til en del "what if" oppgaver. Det egner seg f.eks. i opplæring i personlig økonomi, eller til f.eks. en del statistikk i samfunnsfag. Et regneark er laget for å skjule matematikken og fokusere på tallene, mens det er ikke det vi vil i skolen - der er det matematikken som er viktig.
Hvis vi ser på Excel spesielt er det en del av Office-pakken. Navnet burde gi noen hint - det er lagd for kontorbruk - altså for voksne brukere. Et dataprogram har alltid en målgruppe det er skrevet for og er tilpasset denne målgruppens behov. Jo lenger unna denne målgruppen man er, jo mer uegnet vil det være. Excel er skrevet for kontorbruk der man har voksne brukere som jobber med dette programmet flere timer om dagen og får opplæring i bruken. Hvor mye lenger fra skolesituasjonen kan man komme? Jeg synes ingen av programmene i Office-pakken egner seg for skolebruk (kanskje med unntak av OneNote i v.g.skole).
For å svare på hva man kan bruke i stedet må man jo kjenne programvaretilbudet for den målgruppen man skal treffe og der har ikke jeg den store oversikten. Problemet er at dessverre har skolen dårlig råd og markedet for programvare som er tilpasset elever er så lite at det ikke finnes så veldig mye å velge mellom. For 15-20 år siden var det en del som prøvde seg, men mye av det som ble laget har forsvunnet fordi markedet ikke var der. Vi hadde et spennende regneark som var laget for å fremheve matematikken og å vise hvordan de tallene som ble satt inn "fløt" gjennom formlene man la inn. Opprinnelig het det "Let's KISS" (Let's Keep It Simple Stupid), men skiftet navn til Spreadsheet 2000, men nå er det borte - skolene kjøpte Excel (fordi det var med når man fikk Office-pakken, og "den må man jo ha").
Selv bruker jeg regnearket Numbers. Mye mer oversiktig enn Excel (men mangler en del funksjonalitet som jeg allikevel ikke har bruk for). Det er et Mac-program, men det må da finnes alternativer til Excel for Windows? Numbers finnes også i en gratisversjon som man kjører i en nettleser (akkurat som GoogleDocs) som fungerer fint på alle plattformer. Jeg bruker også en enkel teksteditor for tekstbehandling. Da får man tilgang på det viktige fra en tekstbehandler (muligheten til å redigere, copy & paste, endring av struktur) uten å bli forstyrret av masse layoutfunksjoner man ikke trenger i skriveprosessen slik at man kan fokusere på det man skal og ikke kaste bort tiden med å fikle med innstillinger. Ikke trenger man særlig opplæring heller. Ordsjekking er slått av mens jeg skriver, men jeg sjekker skrivefeil når jeg er ferdig (men lar ikke maskinen rette automatisk - den markerer det den mener er feil, og så går jeg gjennom og sjekker manuelt selv - da lærer jeg (glemmer jeg ikke) rettskriving).
Jeg planlegger det jeg skriver i en ideprosessor (i mitt tilfelle OmniOutliner, men det finnes mange). Personlig foretrekker jeg en hierarkisk ideprosessor, men mange fortrekker å bruke tankekart. Det finnes verktøy for å skrive lengre historier (Ulysses, StoryMill) med verktøy for å holde styr på steder og personer i historien (optimalisert for å skrive noveller og romaner - noe som sikkert kunne være aktuelt i skolen).
I matematikk finnes f.eks. GeoGebra (gratis og det finnes en relativt stor "community" man kan benytte for å få hjelp). Personlig synes jeg GeoGebra er litt for tungt - det skal gjøre alt, med det resultatet at det blir uoversiktlig - "Jack of all trades and master of none". Skal man tegne grafer er f.eks. Graphing calculator bedre. Geometer's sketchpad er et bedre geometriverktøy, men dette er kommersielle verktøy, mens Geogebra er gratis.
etc,etc...