Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.780
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dei ivigaste forskarane (dei til Tenketank-Kristin) hadde greidd å påvise manglande samanheng mellom klassestorleik og skuledugleik. Så eg veit ikkje eg. Men dei hadde funne ein liten, men klart signifikant samanheng mellom nynorsk og skuledugleik.
    Har en mistanke om at de ville finnet en ganske klar sammenheng mellom nynorsk og klassestørrelse også, i snitt, dersom de hadde fått den bestillingen....:rolleyes:;)
    Har sagt det før, og gjentar det lett: et maxantall elever på 15-16 i hver klasse ville vært det optimale, imho, så lenge klassen ellers består av et gjennomsnitt av elevmassen i dagens klasser.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.780
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Forsking syner at nynorsk aukar skuleprestasjonane. Dette skal vere hovudgrunnen til at elevar i Sogn og Fjordane toppar statistikken. (Kjelde: NRK nytt, men berre på lokalradioen. Reknar med at det må haldast stilt om dette, ettersom det passar så dårleg med det verdsbildet som dei raudgrøne og blåblå har vorte samde om)
    Så kva no?
    Jeg vil nok tro at du får samme effekten av andre fremmespråk også. Om man tar alle kurs på universitet og høyskoler som avholdes på engelsk rundt om i landet og sammenligner med identiske kurs på Norsk, så vil jeg ikke bli forbauset om karaktersnittet ligger godt over.
    :rolleyes:

    Ville nå heller tenkt at det er andre faktorer som spiller inn og påvirker resultatet i langt større grad....

    mvh
    Proffen
    Presis. Og bor man i nynorskområder så har man vel ikke så mye annet å ta seg til enn lekselesing, skolekorpset, fjernsynet og en økt i fjøset hver kveld. :)
    God dag, mann økseskaft....
    Regner du deg ellers for å være en opplyst kar?:rolleyes::rolleyes:
    Et sånt innspill går jo fort og gæli inn i kategorien sneversyn og fordomsfullhet...

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dei ivigaste forskarane (dei til Tenketank-Kristin) hadde greidd å påvise manglande samanheng mellom klassestorleik og skuledugleik. Så eg veit ikkje eg. Men dei hadde funne ein liten, men klart signifikant samanheng mellom nynorsk og skuledugleik.
    Har en mistanke om at de ville finnet en ganske klar sammenheng mellom nynorsk og klassestørrelse også, i snitt, dersom de hadde fått den bestillingen....:rolleyes:;)
    Har sagt det før, og gjentar det lett: et maxantall elever på 15-16 i hver klasse ville vært det optimale, imho, så lenge klassen ellers består av et gjennomsnitt av elevmassen i dagens klasser.

    mvh
    Proffen
    +1
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    No har eg skrive mykje til Deffe opp gjennom åra, og alltid på nynorsk. Men mine undersøkingar kan ikkje påvise signifikante forbetringar i Deffe sitt litterære uttrykk her på Sentralen.....men det er endå ikkje for seint, får vi tru.....
    Og endå med berre ein elev i klassen.... :eek:

    ps. Gjestemedlem er flytta på landet så no let eg nok lera meg nynorsk. Kvar e skjema om statlege støtteordningar?
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    No har eg skrive mykje til Deffe opp gjennom åra, og alltid på nynorsk. Men mine undersøkingar kan ikkje påvise signifikante forbetringar i Deffe sitt litterære uttrykk her på Sentralen.....men det er endå ikkje for seint, får vi tru.....
    Du må nok leie inn Kristin Halvorsens forskere og gi dem visse pekepinn på hvilke resultater du ønsker å få i rapporten. Bonus hvis forbedringer kan påvises?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har eg skrive mykje til Deffe opp gjennom åra, og alltid på nynorsk. Men mine undersøkingar kan ikkje påvise signifikante forbetringar i Deffe sitt litterære uttrykk her på Sentralen.....men det er endå ikkje for seint, får vi tru.....
    Og endå med berre ein elev i klassen.... :eek:

    ps. Gjestemedlem er flytta på landet komma så no let (lyt) eg nok lera (klammeform, trur eg. Slå opp i ordlista) meg nynorsk. Kvar e (er) skjema om statlege støtteordningar?
    No nei, du får nok ingen bonuns på den måten. Det er skotpremie på nynorskbrukarar, og ditt einaste håp er å verte kvoteflyktning i NRK sin 25%-del
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har eg skrive mykje til Deffe opp gjennom åra, og alltid på nynorsk. Men mine undersøkingar kan ikkje påvise signifikante forbetringar i Deffe sitt litterære uttrykk her på Sentralen.....men det er endå ikkje for seint, får vi tru.....
    Du må nok leie inn Kristin Halvorsens forskere og gi dem visse pekepinn på hvilke resultater du ønsker å få i rapporten. Bonus hvis forbedringer kan påvises?
    Ein ørliten framgong i siste innlegg. Men om det er signifikant får tida vise...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dei ivigaste forskarane (dei til Tenketank-Kristin) hadde greidd å påvise manglande samanheng mellom klassestorleik og skuledugleik. Så eg veit ikkje eg. Men dei hadde funne ein liten, men klart signifikant samanheng mellom nynorsk og skuledugleik.
    Så hvis vi lager klasser på 250 elever og underviser de på nynorsk vil vi både spare penger og få bedre resultater? Her tror jeg Erna har nok en knallsak.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    No har eg skrive mykje til Deffe opp gjennom åra, og alltid på nynorsk. Men mine undersøkingar kan ikkje påvise signifikante forbetringar i Deffe sitt litterære uttrykk her på Sentralen.....men det er endå ikkje for seint, får vi tru.....
    Og endå med berre ein elev i klassen.... :eek:

    ps. Gjestemedlem er flytta på landet så no let eg nok lera meg nynorsk. Kvar e skjema om statlege støtteordningar?
    Er det trygt å gå i byen igjen på kveldstid? Sånt må du varsle om, vet du!
     
    N

    nb

    Gjest
    Verdt en ettertanke eller to...?
    OG; hvornår og hvorfor starter utviklingen som fører til dette resultatet?
    Når det går opp for studenter hvor latterlig enkelt det er å bestå et lass av fag på SV/HistFil/etc. Jeg tok selv eldre- og nyere- norsk og eldre europeisk historie på Blindern av egeninteresse etter at jeg begynte å jobbe. I disse tre fagene ville man lett ha bestått eksamen ved å repetere pensum fra historiefagene fra videregående samt ha en dose sunn fornuft i tillegg. Mulig jeg var spesielt heldig med eksamensoppgavene, men tviler egentlig på det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.780
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det jeg skulle likt å få svar på (selv om jeg mistenker at jeg vet svaret allerede), er hvor og når studentene blir ført inn på denne smale stien...
    Det er jo neppe noe studentene finner ut helt av seg selv, men heller noe de lærer på veien.

    mvh
    Proffen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det jeg skulle likt å få svar på (selv om jeg mistenker at jeg vet svaret allerede), er hvor og når studentene blir ført inn på denne smale stien...
    Det er jo neppe noe studentene finner ut helt av seg selv, men heller noe de lærer på veien.

    mvh
    Proffen
    Tenk på Birkebeineren.

    Se på tidsforbruket til de beste - de som faktisk kan gå på ski på elitenivå. Tar du deres gjennomsnitt, får du et lavt tall.

    Men om du tar gjennomsnittet av alles medgåtte tid på distansen, får du et langt høyere tall.

    Du har samme forhold, om enn omvendt i tidsforbruk, når det gjelder studenter. De seriøse, som har anlegg og forutsetninger for høyere utdanning, bruker mye tid. Tok du deres gjennomsnitt, ville du fått et høyt og meget akseptabelt antall timer nedlagt i studier.

    Men om du legger inn alle studentenes medgåtte tid til studier, får du et langt lavere tall.

    Det handler ikke om at "alle studenter er blitt dårlige," men om at det er for mange som studerer, fordi det er altfor lett å både komme inn på og få finansiert sine studier i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke for å sette griller i hodet på de kristne, men kanskje kontantstøtte til ungdomsforeldre kan være et greit alternativ til gratis studier.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.780
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men hvordan ville tidsbruken sett ut, dersom man sammenliknet det du, vreden, kaller for seriøse studenter anno 2014 med studenter anno 1980? (alternativt enda lengre tilbake i tid...)

    Og for å sette ting enda mer i perspektiv; det er vel ingen hemmelighet at lesetrykket er atskillig høyere f x i USA enn i Norge, når man sammenlikner høyere utdanning. Dvs at studenter i Norge gjerne ikke bare bruke mindre tid på studiene sine, men at de også "slipper lettere unna" ifht pensum og eksamenskrav...

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det jeg skulle likt å få svar på (selv om jeg mistenker at jeg vet svaret allerede), er hvor og når studentene blir ført inn på denne smale stien...
    Det er jo neppe noe studentene finner ut helt av seg selv, men heller noe de lærer på veien.

    mvh
    Proffen
    Tenk på Birkebeineren.

    Se på tidsforbruket til de beste - de som faktisk kan gå på ski på elitenivå. Tar du deres gjennomsnitt, får du et lavt tall.

    Men om du tar gjennomsnittet av alles medgåtte tid på distansen, får du et langt høyere tall.

    Du har samme forhold, om enn omvendt i tidsforbruk, når det gjelder studenter. De seriøse, som har anlegg og forutsetninger for høyere utdanning, bruker mye tid. Tok du deres gjennomsnitt, ville du fått et høyt og meget akseptabelt antall timer nedlagt i studier.

    Men om du legger inn alle studentenes medgåtte tid til studier, får du et langt lavere tall.

    Det handler ikke om at "alle studenter er blitt dårlige," men om at det er for mange som studerer, fordi det er altfor lett å både komme inn på og få finansiert sine studier i Norge.
    Det er mye sant i det du sier. Egentlig er det jo alt for mange som tar høyere utdanning, og mange som ikke burde vært der. Man klør seg jo i hodet når elevene som jobbet som "gale" for å klare 2-ere og en sjelden 3-er på ungdomsskolen plutselig tar påbygning med sikte på å begynne på en bachelorgrad... Jeg skal ikke stoppe noen fra å følge sine ønsker og drømmer, men man må ha en realistisk tilnærming til det hele også.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men hvordan ville tidsbruken sett ut, dersom man sammenliknet det du, vreden, kaller for seriøse studenter anno 2014 med studenter anno 1980? (alternativt enda lengre tilbake i tid...)

    Og for å sette ting enda mer i perspektiv; det er vel ingen hemmelighet at lesetrykket er atskillig høyere f x i USA enn i Norge, når man sammenlikner høyere utdanning. Dvs at studenter i Norge gjerne ikke bare bruke mindre tid på studiene sine, men at de også "slipper lettere unna" ifht pensum og eksamenskrav...

    mvh
    Proffen
    Det var en gang i Norge, da man kun hadde 1-3 som tok gymnaseksamen - i året ... Men da var den til gjengjeld også meget krevende.

    @Proffen - selv om du går langt tilbake i tid, så vil du se at de seriøse studentene har brukt mer eller mindre like mye tid på sine studier. Selv i dag har du studenter som har forutsetninger for og forståelse av hva et høyere studium kan gi av belønning, både pengemessig og som personlig tilfredsstillelse.

    MEN - mange bruker studielånet som et underhold(ning)sbidrag. Pengene er der og dømmekraften er sviktende. Du har egentlig ingenting å gjøre på et høyere studium om du ikke planker 5 og 6 i vgs. Men det er gjort lettere å komme inn med dårligere karakterer, fordi vi har studieplasser absolutt overalt.

    mcdonalds.gif?w=630.gif
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Norge på bunnivå i studietid - VG Nett

    Verdt en ettertanke eller to...?
    OG; hvornår og hvorfor starter utviklingen som fører til dette resultatet?

    mvh
    Proffen
    Husker selv da vi tok nynorsk på lærerskolen. Av 44 stk. i klassen møtte gjennomsnittlig 5 stk. til de to første timene onsdag kl 08.00. Som ungkalven jeg var husker jeg at jeg var veldig overrasket hvor lett mange tok på det hele.
    Forferdeleg! Heldigvis gjekk eg i Volda.....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Høyre: Lærere 
i bakleksa - Dagsavisen

    Denne er interessant. Joda, lærerne er i bakleksa og mange av de eldre vet snaut hvordan Word-fungerer. Men når skal man lære noe mer? Da datamaskinene kom inn i skolen for alvor ble det ikke gjennomført noen systematisk opplæring av lærerne. Et kurs på 2 x 4 timer løfter ikke en 55-åring, som synes kopimaskinen med touch-skjerm er vanskelig å betjene, til et høyere nivå enn elevene selv. (Som etterlyses i artikkelen)

    Det må omfattende etterutdanning til skal dette målet nåes, men frem til nå virker det som om skoleeier og myndighetene tror at denne kunnskapen siver inn automatisk over tid. Det må kjøpes fri tid, det må være en plan over hva som konkret skal læres, hvordan skal det brukes, hvor går veien etterpå, hvem skal følge opp de som tar utdanningen. Det finnes ikke vilje i systemet til å betale denne regningen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    De seriøse, som har anlegg og forutsetninger for høyere utdanning, bruker mye tid. Tok du deres gjennomsnitt, ville du fått et høyt og meget akseptabelt antall timer nedlagt i studier.

    Men om du legger inn alle studentenes medgåtte tid til studier, får du et langt lavere tall.

    Det handler ikke om at "alle studenter er blitt dårlige," men om at det er for mange som studerer, fordi det er altfor lett å både komme inn på og få finansiert sine studier i Norge.
    Og når insituttter for bevilgninger etter antall produserte studiepoeng og ikke antall oppmeldte som de fikk i ikke så veldig gamle dager, så trenger man ikke være noe geni for å skjønne at kravene til å bestå vil bli dyttet nedover over tid. Når gud og hvermann, samt deres brødre og søstre skal ha en bachelorgrad i ett eller annet så må det nødvendigvis skje en ganske stor utvanning av kvaliteten på studentmassen, og disse må jo helst bestå eksamen, ellers blir det ikke penger i kassa.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No er eg inne i mi travlaste tid i 10.klasse. Eg har samla saman nesten alt vi har av musikktimar (32 av 38), plussa på med 15 norsktimar "lånt" endå litt frå andre fag, og lete elevane lage kabaret - eit storverk på to timars speletid, og i går hadde vi premiere. Fullsett sal - nervane låg tjukt utanpå aktørane, og panikken lurte i bakgrunnen. Men du verda, kor dei gjennomførte. Dette var noko anna enn nasjonale prøver. Om dei gjorde det godt? Ja.
    Det er tredje gongen eg gjennomfører kabaret for 10.kl, og eg har drive mykje med skuleteater utanom dette. Står ikkje som eige fag, akkurat, men det burde kanskje gjere det. For dette er det genuine. Det er eit ekte publikum som fylgjer med på alt, og elevane må forholde seg til den verkelege verda. Nokon dei gjer.

    Dei ca hundre elevane eg har sluppe til på cabaretscena kan vel tenkjast å ha ganske gjennomsnittlege nådegaver. Vi har dei som gnistrar på scena, og dei som knapt torer vise seg. Men når det er framsyning, jobbar alle. Så godt dei kan. Akkurat dette - innsats - er no nedtona i norsk skule. Vi skal ikkje vurdere innsats, men kompetanse. Fy fan, seier eg berre. Kompetanse er vel å bra, men verkar ikkje utan innsats. Og intelligens, talent og det der, er håplaust overvurderte eigenskapar. I går var eg stolt av alle elevane.
    Innsatsen kjem når du held på med noko ekte. Noko verdifult.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er ikke så veldig mange oppgaver i et moderne, avansert arbeidsliv som kan løses ved innsats.

    Typiske "flink pike" - elever av begge kjønn havner etter min erfaring i trøbbel på universitetet. Om man har måttet jobbe hardt og iherdig på grunnskolen og VGS for å få gode resultater så har man ikke noe mer å legge inn når man kommer på universitetet og pensum er 20 ganger så stort.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser poenget ditt, NB, og det er trist.
    Eg har også opplevd elevar med svært gode nådegaver, men som ikkje brukar dei i det minste. Skulle eg jobbe saman med nokon, ville eg heller ha eit hardtarbeidande gjennomsnittsvit enn ei overklok giddaløyse...
    Litt latskap er greitt, for den litt late leiter alltid etter måtar å gjere jobben enklare på, der den hardtarbeidande gjer seg ferdig med jobben på velprøvd måte. Men den svært late ynskjer ein høgt betalt jobb utan ansvar, og med gode feriar...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    På den andre sida: treng vi eigentleg mastergrad for å drive leseopplæring?
    Kva slags kompetanse vi treng i framtida, er eit ganske vanskeleg spørsmål (eg lærer elevane å spele teater, ro og sløye fisk. Og litt meir. Men deriveringa får andre ta seg av. Lærte det på realiinja, men har ikkje brukt det sidan...)

    Dersom du sjølv er sprenglærd, er det kanskje vanskeleg å få empati for 8-åringen som tykkjer lesing er noko tull, fordi det er så vanskeleg? Uansett, det er ikkje så mykje fokus på basiskunnskapen og korleis innlæringa av denne går føre seg på best muleg måte. Berre på resultata. Sjølv om vi har "kartleggeren" der eleven fyrst vert "diagnostisert", og det deretter genererast passande oppgåver å jobbe med, er det framleis same typen oppgåver....
     
    N

    nb

    Gjest
    Nei, mastersyken som råder er merkelig. Da jeg studerte stusset jeg over at professorer underviste introduksjonskurs i matematikk, en doktorgradsstipendiat med gode pedagogiske evner hadde vært et bedre valg (nå skal det sies at professordama som hadde mine kurs var en fantastisk pedagog).

    Leser man kommentartrådene på vg.no eller en kabeldebatt her på HFS så innser man egentlig ganske fort at faktisk kunnskap er i ferd med å bli helt irrelevant, har man bestemt seg for hva man skal mene om noe vil man helst ikke forvirres med basale fakta rundt sakskomplekset. Så som vredens var inne på, så kunne man kanskje ha litt større fokus på f.eks basal matlaging, grunnleggende privatøkonomi, hvordan få mange "likes" på facebook og annet som dagens ungdom faktisk har bruk for. Så kunne man ha et intensivt år for forberedelse til universitetet for de som tregte det, burde være grei skuring å presse mesteparten av pensum fra VGS inn på ett skoleår om elevmassen var motivert og holdt bra nivå.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Høyre: Lærere 
i bakleksa - Dagsavisen

    Denne er interessant. Joda, lærerne er i bakleksa og mange av de eldre vet snaut hvordan Word-fungerer. Men når skal man lære noe mer? Da datamaskinene kom inn i skolen for alvor ble det ikke gjennomført noen systematisk opplæring av lærerne. Et kurs på 2 x 4 timer løfter ikke en 55-åring, som synes kopimaskinen med touch-skjerm er vanskelig å betjene, til et høyere nivå enn elevene selv. (Som etterlyses i artikkelen)

    Det må omfattende etterutdanning til skal dette målet nåes, men frem til nå virker det som om skoleeier og myndighetene tror at denne kunnskapen siver inn automatisk over tid. Det må kjøpes fri tid, det må være en plan over hva som konkret skal læres, hvordan skal det brukes, hvor går veien etterpå, hvem skal følge opp de som tar utdanningen. Det finnes ikke vilje i systemet til å betale denne regningen.
    Datasatsinga i norsk skule frå mitt perspektiv har vore slik:

    1. TIKI 100 og KPM. Gjekk sjølv på 40-timars datakurs i 1985. Fekk ansvaret for bruk av ei av fire kommunale Tiki-100-maskiner til spesialundervisning til einskildelev. Etter ca 1/2 år fekk eg også programmet KPM på diskett, slik at maskina kunne startast. Øvde touch med eleven. Skulle også undervist eleven om programmering, men det hoppa vi av ymse grunnar over. Ser i ettertid at dette var lurt, ut frå alle dei som lærte programmering på data valfag med Tiki 100-maskiner

    2. Sivil ulydnad: kjøpte anna enn Tiki 100 inn til skulen eg var på, og kunne drive dataopplæring med AMIGA for 5 elevar. Alle vart dyktige innan dei rammene vi hadde.

    3. Sivil lydnad: brukte MS-DOS ei tid, heilt til windows tok av. var med å drive nettverksarbeid for fådelte skular frå 86 - 96. Svært tilfredsstillande for eiga kompetanseutvikling, som eg trur også kom elevane til gode. Men i klasserommet dreiv vi fyrst og framst tekstarbeid og øvde touch.
    Brukte data i adminstrasjon av vekeplanar. Trass i protestar frå mange i kollegiet. (data vart gjengs i vekeplanarbeidet ca år 2002, trur eg, men hardcore-brukarene starta ca 1996)

    4. oppgraderingar av windows, og kompatibilitetsmoro ca 1990-99. Dreiv framleis med T & T (tekstarbeid og touch) og vekeplanar

    5. vaseperiode, der data stort sett gjekk ut på å få den utrangerte maskinparken vi hadde arva vrå Telenor og andre som hadde gjort feilkjøp, til å fungere for elevane. Samstundes var fyrsteprioriteten å lage vekeplanar på data. Internett synte seg, fyrst som ein ressurs, seinare som eit problem.

    6. Fronter og andre pedagogiske plattformer gjer sitt inntog. Fungerer bra, men krev brukarstøtte og ein del satsingar på sitatjuksekontroll kommunane ikkje såg seg råd til... Mykje styr, men "beste bilen i verda...hvis motorn ville gå"...

    7. notid. Oppseiing av Fronter, og innføring av ny pedagogisk plattform, som er uoversiktleg, full av bugs, og elendig språk. Skal vel ha lært meg knepa innan utgangen av 2014 - men då satsar vil gjerne på noko anna?
    Vi slit med utrangert maskinpark, elevar som brukar data på feil måte, og generelt svært tronge økonomiske rammer. Reknar med at Erna og KS snart finn på noko med dei beste intensjonar.....
     
    N

    nb

    Gjest
    Finnes det egentlig noen plan utover at noen synest at det er viktig med data & sånn?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Finnes det egentlig noen plan utover at noen synest at det er viktig med data & sånn?
    Hos oss har vi en plan med "trappetrinn" for hva elevene skal tilegne seg på de forskjellige trinnene, men ikke hvem som skal gjennomføre dem i hvilke fag. Hviler på kontaktlærer - som det meste annet. Problemet er dog at planen endres og revideres litt ofte. Vi fikk en for to år siden som jeg begynte på, men den ble nå nylig endret igjen og det er litt tiltak å henge med i alle disse planene som stadig endres og revideres.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    Finnes det egentlig noen plan utover at noen synest at det er viktig med data & sånn?
    Hos oss har vi en plan med "trappetrinn" for hva elevene skal tilegne seg på de forskjellige trinnene, men ikke hvem som skal gjennomføre dem i hvilke fag. Hviler på kontaktlærer - som det meste annet. Problemet er dog at planen endres og revideres litt ofte. Vi fikk en for to år siden som jeg begynte på, men den ble nå nylig endret igjen og det er litt tiltak å henge med i alle disse planene som stadig endres og revideres.
    Jeg lurte på mer prinsipielt: Hvorfor denne voldsomme bruken av IT i alle fag (mulig jeg er feilinformert, men jeg har inntrykk av det er mye brukt i alle fag i disse tider). Finnes det noe dokumentasjon/empiri på at elever lærer mer på denne måten enn på gamlemåten? Og hva med det enorme distraksjonsmomentet et PC representerer i det daglige? Skal alle elever ha egen PC?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det egentlig noen plan utover at noen synest at det er viktig med data & sånn?
    Jeg lurte på mer prinsipielt:
    1. Hvorfor denne voldsomme bruken av IT i alle fag (mulig jeg er feilinformert, men jeg har inntrykk av det er mye brukt i alle fag i disse tider).
    2. Finnes det noe dokumentasjon/empiri på at elever lærer mer på denne måten enn på gamlemåten?
    3. Og hva med det enorme distraksjonsmomentet et PC representerer i det daglige?
    4. Skal alle elever ha egen PC?
    1. Dette er nok ein av dei fem dugleikane: Her sitert frå Hjelmeland skule (som har fine, informative heimesider);
    Dei fem dugleikane:
    I kunnskapsløftet er det å kunne uttrykke seg munnleg og skriftleg, lesing, rekning og bruk av digitale verktøy, såkalla grunnleggjande dugleikar. Det vil seie at dette skal visast i alle fag.
    (Eg er usikker på kvifor vi skal syne digital kompetanse absolutt over alt. Det går sjølvsagt an, men i visse samanhengar er det ikkje det mest effektive. t.d. kroppsøving utan å måle hjarterytme, blodtrykk ved bruk av treningscomputer. Tykkjer slikt er tøvete for normale 12-åringar. Og ein del kunst og handverk eignar seg best utanfor dataskjermen)

    2. Til det du spør om; nei, ikkje som eg kjenner til. Det er ei annleis kompetanse i dag enn den kompetansen som var tidlegare. T.d. har ein no vurdert sjangerkunnskap og disposisjonsevne i langt større grad ved norskeksamen enn i gamle dagar, då ein fyrst og framst vurderte setningsbygging og ortografi. Den gamle skulestilen er borte som sjanger, men ein prøver seg på novelleskriving og kåseri, trass i at dei færraste av oss vert forfattarar og kåsørar. Helsigvis satsast det meir på å skrive fagtekstar og artiklar framover, då dei fleste av oss før eller seinare må til med denslags.
    Det vektleggjast heller ikkje å kunne den vesle multiplikasjonstabellen med like mykje drill som tidlegare. Ein støttar seg på kalkulatorar i (for?) stor grad. Noko som gjer det vanskeleg å forstå divisjon, som dermed vert ein annan svak faktor i den faglege grunnmuren i matematikk.
    Så er det om elevane har datadugleik. Dette vert berre indirekte avslørt når ein gjennomfører kartleggjingsprøver via data. Ei stor feilkjelde her er ikkje berre eleven sin (manglande) datadugleik, men også stabilitet på nett, dataparken til skulen, organiseringsmodellar for korleis prøvene vert gjennomførte osb. Validiteten av ulike skuleundersøkingar er heller ikkje diskutert i særleg grad. Men vi prøver no å analysere spørjeundersøkingar rundt mobbing, læring, trivsel. Det går nokre timar til sånt. Eg ser personleg det som interessant å reflektere rund desse, men veit ikkje i kva grad det kjem elevane til nytte i neste omgong....

    3. Heilt klart eit kjempeproblem. Vi har diskutert ein måte å skape betre fokus på, ved å ha to nettverk, der det eine er berre for læraren, og det andre vert slått av/på ved at læraren slår av modemet. Vi får sjå kva vi får til.

    4. Vanskeleg spørsmål. Eg tykkjer det hadde vore fint, så kunne eleven sjølv tatt ansvar. På prispielt grunnlag. Vedlikehald er vanskeleg, og det er ille nok å vere dataanavarleg på ein skule, med kanskje fire - fem timar i veka for å røkte eit femtitals elevmaskiner, med nedlastingar og konfigurasjonar som overgår fantasien til dei fleste av oss. Vedlikehald, oppdateringar er noko elevane ikkje er spesielt flinke til, og når den eine eleven er distrahert, kan fort andre "låne" vedkommande sin pc til å "herje litt".
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hos oss får alle egen PC på 8. trinn. Mye feil og problemer støtt og stadig med dem. Mye ekstraarbeid uten å helt vite hva man får igjen i andre enden.

    Mange lærere kjenner ikke alle mulighetene for juksing heller. Vi har plagieringskontroll ved digital innlevering, og det er vel og bra, men det finnes f.eks. muligheter for å "vaske" en nynorsktekst som mange elever har brukt. Hos oss har vi begynt å stenge nettet og elevene må levere på minnepenn for å unngå dette. "Utrolig nok" var det mange elever som falt markant etter det ble innført.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Einaste klare fordelen eg ser av data i norsksamanheng, er at strukturar og orden hos elevane vert langt betre enn når du får handskrivne arbeid. Dei fine dataverktøya gjev også godt oversyn på innleveringar og denslags. Eg prøver å legge ut dei om lag vekesmessige Powerpointane mine på intranettet, slik at elevane kan studere dei i ro og mak heime. Noko eg slett ikkje er sikker på at dei gjer. Så eg held ei førelesing kvar veke - helst i alle fire faga på ein gong.....(ikkje god pedagogikk å la kjeften gå i 45 minutt, men du verda, så greitt å vere ferdig med det tidleg i veka....)

    Ja, vi har vel alle hatt elevar som vi "veit" har drive plagiat, utan å finne originalen..... Det finnest elles nokre lukka nettstadar der du kan finne det meste, dersom du abonnerar der.
     
    N

    nb

    Gjest
    Hvor stor andel av elevene er det i år 2014 som ikke har god tilgang til data hjemme? Er det noe dagens unge faktisk lærer seg så er det jo å bruke data, internett og alt det der. At grunnskolen skal bruke mye energi på dette har jeg litt vanskelig for å skjønne. Andelen norske barnefamilier uten data i heimen må jo være forsvinnende liten.

    Folk som går ut av 10. klasse er nok i snitt mye bedre i Facebook enn de er i matte, norsk og naturfag.

    Edit:
    I følge SSB har 94% av husholdningene PC og 93% internett. Så godt som alle barnefamilier har...

    internett.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Problemet, nb, er at de er gode på Facebook og dataspill. Resten er noget tynnere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Og så er dei fleste gode på å sose bort tida. Sjå berre på oss her på sentralen......og då snakkar vi om vaksne, etablerte menn i tilårskomen alder. Korleis trur du det er å vere tenåring utan å ha andre referansar på Livet enn kameratflokken og det som måtte eksponerast gjennom media?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn