Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Min ungdomsskoleelev var på denne streiken idag. Hvis man meldte at barnet skulle på markeringen i meldeboken fikk de gyldig fravær. I forbindelse med markeringen ble det brukt en naturfagstime til å snakke om miljø og klima rett i forkant, samt en samfunnsfagtime til å lage noe materiell samt å snakke litt om vikitge historiske streiker og markeringer. Jeg syns dette var et helt kurant opplegg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Min ungdomsskoleelev var på denne streiken idag. Hvis man meldte at barnet skulle på markeringen i meldeboken fikk de gyldig fravær. I forbindelse med markeringen ble det brukt en naturfagstime til å snakke om miljø og klima rett i forkant, samt en samfunnsfagtime til å lage noe materiell samt å snakke litt om vikitge historiske streiker og markeringer. Jeg syns dette var et helt kurant opplegg.
    Helt enig, som nevnt - mange lure måter å møte engasjementet på. At en lærer sier opp synes jeg ikke er riktig løsning.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Min ungdomsskoleelev var på denne streiken idag. Hvis man meldte at barnet skulle på markeringen i meldeboken fikk de gyldig fravær. I forbindelse med markeringen ble det brukt en naturfagstime til å snakke om miljø og klima rett i forkant, samt en samfunnsfagtime til å lage noe materiell samt å snakke litt om vikitge historiske streiker og markeringer. Jeg syns dette var et helt kurant opplegg.
    Enig, helt kurant opplegg, men imho på et absolutt minimumsnivå. Og da snakker man om hva som kan/bør skje i skolen.
    Det ER mulig å gjøre atskillig mer ut av det, hvis man nå som lærer ønsker at det skal ha effekt ut over inneværende uke.
    Jeg merker allerede etter to uker at vi her i heimen tenker litt annerledes, og det ut fra et skoleopplegg - der de aller fleste elevene valgte å være vegetarianere i ukedagene (og med forbud mot å leve på nudler de to ukene).
    Så fremover kommer vi nok til å kjøre et kosthold etter malen jeg la ut i et tidligere innlegg; 3 dager vegetar, 2 dager fisk, 2 dager hvitt kjøtt. Så får man kanskje innimellom koste på seg en skikkelig biff...... ;-)
    I tillegg har vi seff en hel haug med "hverdagstiltak" som bør være et aldri så lite bidrag til en reduksjon av utslipp og unødvendig forbruk.

    Det jeg savner litt i hele diskusjonen, og som kanskje hører hjemme i en annen tråd, er foreldrenes rolle ifht problemstillingen. Det kan ikke, og bør ikke, være primært være skolen som skal påta/pålegges ansvaret for at fokuset er på problemstillingen som handler om forbruk og klima. Skolen skal hjelpe til, men foreldre&familie bør være viktigste arena.
    Imvho er det virkelig store problemet på familienivå overforbruk. Det er, slik jeg ser det, et SINNSYKT overforbruk på de aller fleste områder i livsførselen vår. Det er bare å ta en kikk i klesskapet ditt. Kan du med hånden på hjertet si når du brukte hvert enkelt klesplagg sist? Madamen er av og til lettere "oppgitt" over hvordan jeg velger å kle meg, og mener da at jeg med fordel kan hive det ene og det andre plagget - som i min verden fortsatt funker gull......
    Samme fenomen vil nok vise seg også dersom man går gjennom skohyllene, skap med servise, bestikk, kjøkkenstæsj osv....
    Huff, merker at jeg ble fælt engasjert her nå. Det KAN jo ha sin bakgrunn i at man vokste opp på 70-tallet, der det var en noget annen standard enn i dag. Det eneste området hvor man fikk lov til å være litt ekstragavant, var når der skulle handles inn utstyr til bruk i idrettsaktiviteter, som var en viktig del av oppveksten.
    Gjenbruk, halvfabrikata mat var ikke oppfunnet, minimalt med søppel (matrester osv), en mor som sydde klær i stedet for å kjøpe var hverdagen....
    Det kan meget godt hende at vi kommer til å bli nødt til å ta steget i den retningen i fremtiden, for dagens forbruk er langt fra bærekraftig.
    Btw; sydenferie var et ennå ikke oppfunnet ord for oss på 70-tallet. Da var det bilferie som gjaldt, med hustelt, tilhenger og niste smurt dagen i forveien....

    Hvor mange tar utfordringen, dersom jeg skulle hive den ut? ;)
    Sitter ikke med noen form for fasit, men har likefullt noen tanker om hva man som enkeltindivid kan bidra med, uten at det trenger å gå på bekostning av livskvaliteten....

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Dette er to the point. Når overforbrukerne går i protest mot sitt eget forbruk.

    Det er som en vil kunne hilse guds vrede velkommen.

    Bare naturen selv vil stoppe det hele. Fatalisme fratar deg ikke ansvaret, men gir sjelsro. Gi verden en mulighet til å bli frigitt sine synder. Det blir nesten noe katolsk over all den virksomhet som skal redde kloden.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Jeg har høy inntekt men lavt forbruk. Min shopping så langt utover mat, drikke og børst i år er ett stk slalåmbriller. Har vært på skiferie i Alpene som ikke er kosher sånn sett, men stort sett er forbuk et spørsmål om mentalitet. Jeg har absolutt alt jeg trenger og mere til, ergo kjøper jeg ingen ting. Ikke for å redde verden men å kjøpe noe gir meg helt eksakt null glede.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Min ungdomsskoleelev var på denne streiken idag. Hvis man meldte at barnet skulle på markeringen i meldeboken fikk de gyldig fravær. I forbindelse med markeringen ble det brukt en naturfagstime til å snakke om miljø og klima rett i forkant, samt en samfunnsfagtime til å lage noe materiell samt å snakke litt om vikitge historiske streiker og markeringer. Jeg syns dette var et helt kurant opplegg.
    Helt enig, som nevnt - mange lure måter å møte engasjementet på. At en lærer sier opp synes jeg ikke er riktig løsning.
    Mulig jeg kaster en aldri så liten stein i drivhuset nå, men ut fra bildet av nevnte frøken, vil jeg bli overrasket om hun ikke ligger riiiiiiimelig langt til venstre politisk.
    Og signaleffekten hun sender ut, skal man kanskje ikke kimse av, selv om den reelle effekten av stuntet hennes neppe vil kunne merkes noe sted.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ^
    Dette er to the point. Når overforbrukerne går i protest mot sitt eget forbruk.

    Det er som en vil kunne hilse guds vrede velkommen.

    Bare naturen selv vil stoppe det hele. Fatalisme fratar deg ikke ansvaret, men gir sjelsro. Gi verden en mulighet til å bli frigitt sine synder. Det blir nesten noe katolsk over all den virksomhet som skal redde kloden.

    Nja, nå viser vel historien at ekstremisme sjelden har fungert over tid.
    Og spesielt religiøs har jeg vel heller aldri vært.

    Men; Hvis x antall mrd mennesker tar sin lille del av ansvaret, vil det ha effekt, ikke bare på sjeleroen. Men det er klart, vi har kanskje bedre forutsetninger for å kunne koste på oss slikt her hjemme, sammenliknet med u-land.
    Og det samlede invididuelle bidraget vil uansett hvordan man snur og vender på det, kun utgjøre en brøkdel av tiltakene som bør til.
    Men mange bekker små......
    Og det er gjerne her skolen bør yte sin skjerv ifht dannelsen av barn og unge, som støtte for foreldre.

    Det kan meget godt hende at naturen vil stoppe det hele, til slutt. Men til hvilken pris, og med hvilke konsekvenser? Og da tenker jeg ikke på ekstremvær...

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Det er helt galt. Den kollektive visdom i vår del av verden er st små uvesentligheter i sum betyr noe om man er mange nok. Det er fundamentalt feil. Det er bare å regne gjennom sitt eget forbruk avbymse ressurser og så er på betydningen av ørsmå justeringer. Svaret er ørlite. Uansett hvor mange som gjør det. Det er kollektivt selvbedrag.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er helt galt. Den kollektive visdom i vår del av verden er st små uvesentligheter i sum betyr noe om man er mange nok. Det er fundamentalt feil. Det er bare å regne gjennom sitt eget forbruk avbymse ressurser og så er på betydningen av ørsmå justeringer. Svaret er ørlite. Uansett hvor mange som gjør det. Det er kollektivt selvbedrag.
    Så da betyr det altså ikke noe for miljøet at 60% av kineserne på sikt skaffer seg to biler pr husholding?


    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Det er en stråmenn. I Norge driver folk med trivialiteter. Bretter melkekartonger. Drar ut mobilladerenz. Gjenbruker plastposer. Kildesorter søpla. Og tror i fullt alvor at de gjør noe meningsfullt. Det gjør de ikke. Bo trangt. Bli veggis. Selg bilen. Slutt å reise langt. Slutt å kjøpe skit. Lev asketisk. Da kan vi snakkes. Alt før der er ren posering med null betydning. Nå spiller det uansett ingen rolle hva 5 millioner nordmenn gjør så lenge er par-tre milliarder mennesker vil ha høyere levestandard men stort sett Alt som gjøres i Norge er idioti som tjener fint lite annet enn å pleie egen samvittighet.

    Det er viktig med miljø og slikt men enebolig skal man ha. Ungene må jo ha plass og hage og kjøres over alt.

    Som sagt kan man regne gjennom eget energiforbruk og så se hvor mye det påvirkes av ørsmå justeringer av livsstil. Det er svært lite.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er en stråmenn. I Norge driver folk med trivialiteter. Bretter melkekartonger. Drar ut mobilladerenz. Gjenbruker plastposer. Kildesorter søpla. Og tror i fullt alvor at de gjør noe meningsfullt. Det gjør de ikke. Bo trangt. Bli veggis. Selg bilen. Slutt å reise langt. Slutt å kjøpe skit. Lev asketisk. Da kan vi snakkes. Alt før der er ren posering med null betydning. Nå spiller det uansett ingen rolle hva 5 millioner nordmenn gjør så lenge er par-tre milliarder mennesker vil ha høyere levestandard men stort sett Alt som gjøres i Norge er idioti som tjener fint lite annet enn å pleie egen samvittighet.

    Det er viktig med miljø og slikt men enebolig skal man ha. Ungene må jo ha plass og hage og kjøres over alt.

    Som sagt kan man regne gjennom eget energiforbruk og så se hvor mye det påvirkes av ørsmå justeringer av livsstil. Det er svært lite.
    Da er vi jo i grunnen ikke helt uenige, bortsett fra at jeg faktisk tror at de bittesmå bekkene også vil være et bidrag - ikke basert på 5 mill, men kanskje hvis vi sier 2-3 mrd mennesker.....

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Det er en stråmenn. I Norge driver folk med trivialiteter. Bretter melkekartonger. Drar ut mobilladerenz. Gjenbruker plastposer. Kildesorter søpla. Og tror i fullt alvor at de gjør noe meningsfullt. Det gjør de ikke. Bo trangt. Bli veggis. Selg bilen. Slutt å reise langt. Slutt å kjøpe skit. Lev asketisk. Da kan vi snakkes. Alt før der er ren posering med null betydning. Nå spiller det uansett ingen rolle hva 5 millioner nordmenn gjør så lenge er par-tre milliarder mennesker vil ha høyere levestandard men stort sett Alt som gjøres i Norge er idioti som tjener fint lite annet enn å pleie egen samvittighet.

    Det er viktig med miljø og slikt men enebolig skal man ha. Ungene må jo ha plass og hage og kjøres over alt.

    Som sagt kan man regne gjennom eget energiforbruk og så se hvor mye det påvirkes av ørsmå justeringer av livsstil. Det er svært lite.
    Da er vi jo i grunnen ikke helt uenige, bortsett fra at jeg faktisk tror at de bittesmå bekkene også vil være et bidrag - ikke basert på 5 mill, men kanskje hvis vi sier 2-3 mrd mennesker.....

    mvh
    Proffen
    Om alle i verden reduserer sitt forbruk av med 0.25% så er verdens totale reduksjon kun 0.25%. Det er derfor mange bekker små ikke blir noen stor å. Siden dette er en skoletråd så er dette et eksempel på at et talls absolutte størrelse ofte ikke er så interessant i seg selv, men at det må ses i forhold til noe annet. 1 milliard ekstra til skole høres mye mer ut enn at vi "Nå klinker vi skikkelig til og bruker 0.07% ekstra av statsbudsjettet for et krafttak i skolen!"

    Legg så til at det oppfattes som rimelig at en svært stor del av verdens befolkning skal få betydelig økt levestandard og at konsensus er at menneskeheten totalt sett bruker altfor mye ressurser. Da burde man konkludere med at disse småtingene ikke har noen praktisk betydning, men at det må langt sterkere kost til.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom jeg var barn/ungdom nå, og i et jobbintervju senere skulle bli konfrontert med mitt skulk for en politisk markering ville jeg nok takket høflig for praten og vist dem langfingeren.
    Og dersom jeg var arbeidsgiver ville ville jeg nok, om noen hadde så mye fravær at de ikke fikk karakter i et fag, og skylte på "politisk engasjement" ville jeg nok fortalt vedkommende at vi ringer deg, om det blir aktuelt.
    Det er vanskeleg å rekruttere lærarar, sjukepleiarar og fleire andre profesjonar, at kommunene snart må vere glade om dei får søkjarar, om dei no er aldri så lite kvalifiserte.
    To av mine bekjente på lærarhøgskulen har ikkje praktisert som lærarar, men hoppa inn i andre yrke med betre betaling. Løn er nok ein vesentleg faktor for mange, iallfall etter ei stund i yrkeslivet. Prestasjonsbasert løn er definitivt ikkje vegen å gå. Det fører berre til ukultur og surt arbeidsmiljø. Og kven skal måle kvalteten på prestasjonane? Brukast karakterar eller nasjonale prøver skal eg ha meg fråbedt å ha ADHD-, innvandrar- eller andre utfordringselevar. Eg føretrekk flinke jenter som sit i ro og gjer leksa si. Får eg ei klasse med slike, skal eg vere med på prestasjonen... men så burde vi vel gje "smusstillegg" til lærarar som arbeider med særskilte utfordringar.
    Skal du kvalitetsvurdere jobben skulen har gjort, må du gjere det etter at eleven er ferdig med både arbeid og livgjerningen elles, og då er gjerne læraren også lagt i grava.....løn i himmelen, kanskje? Men det motiverer relativt dårleg, spør du meg.

    Når det gjeld klimautfordringane er dei store. Det er dei fleste einige om i dag, sjølv om det skortar med vilje og evne til å ta tak i dei. Så ære vere ungdomen som engasjerer seg og skapar endå meir blest om dette.
    Elles tykkjer eg det er tåpeleg å koke denne markeringa ned til ein debatt om elevane skal ha gyldig fråver eller ikkje.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er en stråmenn. I Norge driver folk med trivialiteter. Bretter melkekartonger. Drar ut mobilladerenz. Gjenbruker plastposer. Kildesorter søpla. Og tror i fullt alvor at de gjør noe meningsfullt. Det gjør de ikke. Bo trangt. Bli veggis. Selg bilen. Slutt å reise langt. Slutt å kjøpe skit. Lev asketisk. Da kan vi snakkes. Alt før der er ren posering med null betydning. Nå spiller det uansett ingen rolle hva 5 millioner nordmenn gjør så lenge er par-tre milliarder mennesker vil ha høyere levestandard men stort sett Alt som gjøres i Norge er idioti som tjener fint lite annet enn å pleie egen samvittighet.

    Det er viktig med miljø og slikt men enebolig skal man ha. Ungene må jo ha plass og hage og kjøres over alt.

    Som sagt kan man regne gjennom eget energiforbruk og så se hvor mye det påvirkes av ørsmå justeringer av livsstil. Det er svært lite.
    Da er vi jo i grunnen ikke helt uenige, bortsett fra at jeg faktisk tror at de bittesmå bekkene også vil være et bidrag - ikke basert på 5 mill, men kanskje hvis vi sier 2-3 mrd mennesker.....

    mvh
    Proffen
    Om alle i verden reduserer sitt forbruk av med 0.25% så er verdens totale reduksjon kun 0.25%. Det er derfor mange bekker små ikke blir noen stor å. Siden dette er en skoletråd så er dette et eksempel på at et talls absolutte størrelse ofte ikke er så interessant i seg selv, men at det må ses i forhold til noe annet. 1 milliard ekstra til skole høres mye mer ut enn at vi "Nå klinker vi skikkelig til og bruker 0.07% ekstra av statsbudsjettet for et krafttak i skolen!"

    Legg så til at det oppfattes som rimelig at en svært stor del av verdens befolkning skal få betydelig økt levestandard og at konsensus er at menneskeheten totalt sett bruker altfor mye ressurser. Da burde man konkludere med at disse småtingene ikke har noen praktisk betydning, men at det må langt sterkere kost til.
    Du har heilt rett. Det einaste som vil monne, er nok ei streng regulering av levetida, spesielt til dei rikaste av oss....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vanskeleg å rekruttere lærarar, sjukepleiarar og fleire andre profesjonar, at kommunene snart må vere glade om dei får søkjarar, om dei no er aldri så lite kvalifiserte.

    To av mine bekjente på lærarhøgskulen har ikkje praktisert som lærarar, men hoppa inn i andre yrke med betre betaling. Løn er nok ein vesentleg faktor for mange, iallfall etter ei stund i yrkeslivet. Prestasjonsbasert løn er definitivt ikkje vegen å gå. Det fører berre til ukultur og surt arbeidsmiljø. Og kven skal måle kvalteten på prestasjonane? Brukast karakterar eller nasjonale prøver skal eg ha meg fråbedt å ha ADHD-, innvandrar- eller andre utfordringselevar. Eg føretrekk flinke jenter som sit i ro og gjer leksa si. Får eg ei klasse med slike, skal eg vere med på prestasjonen... men så burde vi vel gje "smusstillegg" til lærarar som arbeider med særskilte utfordringar.
    Her er jeg helt enig. Å skulle belønne lærere som får "gode" resultater kan være så misvisende, siden det like mye handler om hva man har å jobbe med. Det samme med skoler. De med oppegående elever og en god demografi vil få gode resultater selv med middelmådige lærere, og de som har de største utfordringene vil aldri kunne nå opp uansett.


    Skal du kvalitetsvurdere jobben skulen har gjort, må du gjere det etter at eleven er ferdig med både arbeid og livgjerningen elles, og då er gjerne læraren også lagt i grava.....løn i himmelen, kanskje? Men det motiverer relativt dårleg, spør du meg.
    Nøye kartlegging og oppfølging av enkeltelevene og deres fremdrift er nok en bedre mal. I begynnelsen kartlegger man en elevs potensial. Det er vel det barneskolen handler om, man kan se mye veldig tidlig. Så på ungdomsskolen kan man peke på retninger der elevene har mest å by på, og dermed det beste potensiale for kunne ta riktige valg. Videregående handler om å enten lære seg et yrke, eller å satse på høyere utdannelse før man tar et yrkesvalg.


    Når det gjeld klimautfordringane er dei store. Det er dei fleste einige om i dag, sjølv om det skortar med vilje og evne til å ta tak i dei. Så ære vere ungdomen som engasjerer seg og skapar endå meir blest om dette.
    Man skal ikke straffe gode intensjoner.. men som lærer må man også edrueliggjøre de små og forklare dem at ønskelister ikke er det samme som handlinger med positiv effekt. Her er det lett å falle for reklamen om hvem som er de grønneste.

    Elles tykkjer eg det er tåpeleg å koke denne markeringa ned til ein debatt om elevane skal ha gyldig fråver eller ikkje.
    Enig. En dag eller to er ikke mer enn en forkjølelse. Spiller ingen rolle, marginene er vide. Litt skulk er uproblematisk. Alle har sine begrunnelser. Det er totalen som teller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Prestasjonsbasert løn er definitivt ikkje vegen å gå. Det fører berre til ukultur og surt arbeidsmiljø. Og kven skal måle kvalteten på prestasjonane? Brukast karakterar eller nasjonale prøver skal eg ha meg fråbedt å ha ADHD-, innvandrar- eller andre utfordringselevar. Eg føretrekk flinke jenter som sit i ro og gjer leksa si. Får eg ei klasse med slike, skal eg vere med på prestasjonen... men så burde vi vel gje "smusstillegg" til lærarar som arbeider med særskilte utfordringar.

    Skal du kvalitetsvurdere jobben skulen har gjort, må du gjere det etter at eleven er ferdig med både arbeid og livgjerningen elles, og då er gjerne læraren også lagt i grava.....løn i himmelen, kanskje? Men det motiverer relativt dårleg, spør du meg.
    Det er forsåvidt greit nok, men min påstand er at så lenge man holder fast på kollektiv lønnsdannelse basert på objektive formalia (lengde på utdannelse, antall år i arbeid osv) så vil det aldri bli det helt store. Det er andre ting som gjelder der man stort sett tjener bra - det gjelder både i privat og offentlig sektor. En kompis av meg har hatt personalansvar i staten for høyt utdannede folk som er gamle nok til å være faren hans.

    At man ikke ønsker lønnsdifferensiering basert på hvor flink man er (hvordan man nå definerer flink) er greit nok. Men jeg synest grunnholdningen om at det ikke er mulig å mene noe om det er merkelig da enhver person på enhver arbeidsplass har en relativt klar oppfatning av sine kollegaer - i alle fall de man noenlunde jevnlig omgås. Dersom det automagisk skal føre til ukultur og surt arbeidsmiljø så må det være helt jævlig å jobbe i det private eller på høyere administrativt nivå i det offentlige, for det er faktisk slik det fungerer der.

    Når man i tillegg (vet ikke om lærere har gjort det, men sykepleiere er/var harde på det) argrumenterer med "lik lønn for lik (lengde på) utdannelse" så har man mer eller mindre meldt seg ut av den virkelige verden og omverdenens reaksjon blir deretter. Et slags oppgitt skuldertrekk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Define «flink»?

    Kanskje vil en mulig urettferdighet være mindre ved objektive formalia enn kriterier ingen egentlig vet skulle innebære.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Define «flink»?

    Kanskje vil en mulig urettferdighet være mindre ved objektive formalia enn kriterier ingen egentlig vet skulle innebære.
    Det er en gyldig innvending, men realiteten er imidlertid slik at der man tjener bra så er det andre kriterier som gjelder stort sett. Man kan like det eller mislike det, om man misliker det (eller utslagene det får) for mye så bør man se seg om etter en annen jobb. Store deler av arbeidslivet er ikke "rettferdig" sånn sett. Det er også relativt mange utdannelser man kan ta som sikkert er givende og krevende nok for den som tar de, men som arbeidslivet generelt ikke er spesielt sugne på å betale særlig mye for. Innen din bransje, for eksempel, har man vel fort en utfordring om man ikke kommer seg inn i akademia?

    Om man innfinner seg med det faktum at lønn i all hovedsak bestemmes av andre ting enn hvor aktverdig en jobb er, hvor samfunnsnyttig den er, hvor vanskelig den er å utføre osv så kan man med noe større rasjonalitet navigere systemet. Mye av premissene er imidlertid lagt før man kommer ut i arbeidslivet - eksempelvis ved valg om eller hvilken utdannelse man tar og hvor bra man gjør det der, men ganske mye av dette er mulig å finne ut av på forhånd. Om lønn er viktig for en - og i alle fall opp til et visst nivå er det viktig for de langt fleste - så bør man agere deretter så tidlig som mulig. At man har lyst til å drive med noe er ikke det samme som at man vil få godt (nok) betalt for det. Det er heller ikke slik at en jobb er morsom, givende og utfordrerende bare fordi den betaler bra. Det kan eksempelvis være forbundet med ganske mye ubehag på andre områder - en kompis av meg som jobber i Nordsjøen sa at skilsmisseprosenten var rundt 70% (han bidro selv til den, for øvrig). Det gav han en 8-900k i året i lønn, ca det dobbelte av hva han ville fått på land, men den kommer ikke uten en pris på et annet område.

    Å innfinne seg med hvordan ting fungerer gir større sannsynliget for suksess enn å prøve å endre systemet. Forventningsverdien for livslønn er svært ulik om man velger å bruke fem år på å bli sivilingeniør eller jurist kontra å bruke like lang tid på å studere arkeologi, sosialantropologi eller filosofi. Man kan selvsagt mene at det ikke burde være slik, men slik er det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No er det slik at kompetansemangelen i skule og helsevesen er vesentleg høgre enn på advokatkontora.....
    Det er eit problem at kommunene har ansvar for undervisning og helsevesen, når det er eit politisk mål at dei kommunale utgiftene skal reduserast. Då vert lønningane låge, og det er vanskeleg å finne rekrutteringstiltak som ikkje kostar noko.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    No er det slik at kompetansemangelen i skule og helsevesen er vesentleg høgre enn på advokatkontora.....
    Det er eit problem at kommunene har ansvar for undervisning og helsevesen, når det er eit politisk mål at dei kommunale utgiftene skal reduserast. Då vert lønningane låge, og det er vanskeleg å finne rekrutteringstiltak som ikkje kostar noko.
    I det høytlønnende arbeidslivet er ikke kompetansebehovet dekt ved at en formelt kvalifisert person innehar en gitt stilling. Det er andre kriterier som gjelder. Det er mellom annet derfor enkelte arbeidstakere blir betalt (svært) godt. Arbeidsgiver erkjenner at vedkommende er vanskelig/dyr å erstatte. Det går man glipp av ved å forholde seg til objektive kriterier. Det klareste eksempelet er innenfor IT-utvikling. Der er det alment akseptert at en dyktig person kan være 10-100 ganger så produktiv som en annen som på papiret har gjort ca det samme rent formelt. Det er en reell erkjennelse av ulik ferdighet. Om man ser på lønnsstatistikk i Norge så er det ikke så enorme forskjeller men den skjuler at mange virksomheter har svært stor varians. De fleste forretningsadvokater tjener ikke 5-10 millioner kroner i året, men noen gjør det. Og kjøperene av tjenestene deres er store, rasjonelle og profesjonelle aktører som relativt lett kan velge en annen leverandør av juridiske tjenester, men som ikke gjør det. "Finansmegler", "Ingeniør innen olje", "eiendomsmegler", "IT-utvikling" og younameit er sekkeposter som skjuler enorme lønnsforskjeller.

    Selv om man vil utføre hele sitt yrkesliv innenfor offentlig sektor er det nok av muligheter til å tjene bra. Men det fordrer at man jobber et sted hvor det finnes et konsept om reell karriereprogresjon som medfører de facto jobbskifte innimellom. Ikke at man gjør essensielt den samme jobben i 40 år og etter hvert ved et mirakel får veldig godt betalt for den som belønning for lang og tro tjeneste. Lønn etter ansiennitet er et merkelig konsept både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Spesielt siden behovet for inntekt ikke er jevnt stigende gjennom livet. Og heller ikke at man gjør en gitt jobb bedre og bedre jo eldre man blir. På ett eller annet tidspunkt blir en jobb fort noe man bare gjør mens man venter på pensjonsalder eller AFP og som man hadde forlatt på dagen om man mente seg økonomisk i stand til å slutte eller ikke hadde incentiver for å bli værende.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.702
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Weld har skjønt noe som alt for mange har vondt for å forstå!

    Livet er ikke, har aldri vært og kommer heller aldri til å bli rettferdig! ( Uansett hva politikere fra SV og Rødt lover! ) Og for noen av oss er gjerne responsen på dette politisk ukorrekte utsagnet om at livet ikke er rettferdig et sukk "Heldigvis"!

    Lærere og sykepleiere ( Er gift med en! Så jeg kjenner gruppen ganske godt. ) har noen faktorer som jobber mot dem lønnsmessig.

    Min gamle far ( Lærer/Rektor og ihuga fagforeningsmann ) sa at sosial status og lønn for lærere hadde vært i konstant glideflukt nedover fra han ble yrkesaktiv rett etter krigen. To faktorer bidro spesiellt. Mange politikere måtte hatt en traumatisk skolegang, spesiellt de fra AP som satt med makta i perioden etter krigen, ( ment som en fleip med litt alvor ) og en økende uvilje mot akademikere i dette politiske miljøet. Lensmannen og presten kunne de ikke "ta", men læreren sto lagelig til for hugg! Og i tillegg som grunn nummer to, en stadig større andel av kvinner i yrket. Kvinner behøver som kjent ikke lønn, de har jo et kall, eller i det mnste en "kaill" som kan underholde dem!

    Sykepleiere er jo som kjent "glade i å jobbe med folk" ( mao de har et kall ), og de er kvinner ( på jakt etter en høytlønnet kirurg av hannkjønn å gifte seg med ) så de behøver selvsagt ikke mye lønn!

    Og rent saklig og seriøst så har disse to gruppene et problem felles, det er så fordømrade mange av dem!

    Små grupper, som f.eks heismontører, kan komme langt med en solidarisk lønnspolitikk. Men store grupper som lærere og sykepleiere har ikke en snøballs sjanse i Helvete!

    Hvis alle landets sykepleiere ( over 100.000 stk ) skulle få det lønnshoppet som de mener at de fortjener blir totalsummen så stor at det sprenger alle rammer. Det samme gjelder lærere.

    Slik lønns/forhandlings sytemet i Norge fungerer er det i praksis kul umulig å løfte så mange da totalkostnaden blir for høy. Om 350 heismontører skulle få 100.000 kr blir det faktisk ikke mer enn 35 mill, og 350 heismontører har da heller aldri fått 100.000 i lønnsøkning i ett år! Om 100.000 sykepleiere skulle fått "bare" 30.000,- i lønnsøkning vil totalen likevel bli 3 milliarder kroner! Og DET er faktisk litt!

    Løsningen vil ære å dele opp den store gruppen i mange mindre grupper og sørge for at et mindre antall grupper får et merkbart løft et år og at andre får neste år. Dette vil likevel ta tid om alle skal løftes. Og det vil bryte med "Den Hellige Solidariske Lønnspolitikken". Selv om både lærere og sykepleiere er fornuftige mennesker vil de nok ikke akseptere "nulloppgjør" i en periode selv om de blir lovet "gull og grønne skoger" i løpet av 5-6 år!

    Lærere kan streike, men hvem bryr seg om det? Arbeidsgiverne sparer jo penger, jo mere jo lenger streiken varer! Sykepleierene får lønnsnemd ganske fort om de streiker. Dette vet selvsagt motparten i forhandlingene også!

    Jeg får for øvrig "spader" når jeg hører Sykepleierforbundet mase om "rettferdighet". Ingen bryr seg om rettferdighet! Den og den sykepleieren ville ha tjent 50.000,- mere pr år om hun hadde jobbet i kommunen og ikke i en privat omsorgsbedrift tilknyttet NHO. Javel og hva så!? Da er det bare en ting å gjøre, SI OPP JOBBEN! Finn en bedre betalt jobb! PUNKTUM! Men nei det kan hun ( det stort sett alltid en kvinne! ) ikke! Må jo tenke på pasientene/klientene! Javel takk deg selv da når du er så dum! Lønnskamp har aldri vært en frøkensport! Man må være villig til å bli litt upopulær om man skal oppnå resultater. Som jeg selv alltid brukte å si når det stormet som værst: "Man betaler ikke mange regninger med at naboen synes du er en grei fyr!"

    Tilbake til lærere så er det ingen hemmelighet at det er stor forskjell på sorten. Jeg har vært velsignet med ganske mange av de faglig ypperste og mest inspirerende som tenkes kan. Rektor vet ganske godt hvem de er på hans skole, men rektor har ikke noen virkemidler for å kunne belønne dem. I en privat bedrift ville nok dette kunne ha gått an, men ikke i en offentlig skole.

    Det å finne objektive og ikke minst rettferdige måter å belønne de spesiellt flinke lærerne på er ikke lett.

    Da er det mye lettere å lønne fagpersoner med kompetanse man ikke får fra arbeidskontoret. Har du spesialkompetanse og gjerne også er i en internasjonalt etterspurt yrkesgruppe kan du i prinsippet få det du ønsker. Hvis arbeidsgiver vet at han behøver DEG, og han ikke har mange å velge mellom, da har du ganske gode kort å forhandle med. Som Weld var inne på, hvis du er den eksperten i Europa som kan lage akkurat slike IT løsninger som de ønsker seg, ja da kan du også bestemme lønne din selv. Det gode gamle prinsippet om tilbud og etterspørsel. Dette gjelder likevel ikke for politiske toppjobber. Mange ønsker jobben og mange søkere er ubrukelige, men likevel er lønna skyhøy! Selv om den som får jobben ikke er brukbar.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stort sett veldig enig med Spiralis her. Hva angår lærere, så er det også en rekke ting som det aldri snakkes om, hv angår egnethet og kompetanse. Jeg har i mange år hatt noen lærere i min private omgangskrets, og jeg pleide tidligere å erte dem litt med dette ubetingete kravet om pedagogikk.. For all del - jeg forsøker ikke å påstå at ped er unødvending, men i løpet av mine egne år på skolebenken, hadde jeg en liten håndfull fantastiske lærere, men også omtrent like mange håpløse..... men felles for begge grupper var at alle hadde formell utdanning i ped, og noen tildels betydelig ekstrautdanning. Det de håpløse manglet var rett og slett grunnleggende evner i mellommenneskelig kommunikasjon, og uten det blir "lærergjerningen" totalt umulig. På slutten av 70-tallet var feks lærebøkene i digitalteknikk fortsatt nokså traurige greier , og vi hadde en lærer som var et verbalt mareritt på tavla, - men kompendiene som gubben skrev var en sammenhengende lang serie av aha-opplevelser. Ved den lokale VGS hadde de i mange år en lektor i matte med toppkarakterer fra universitetet, men som var en katastrofe for elevene, da han knapt greide å få frem forståelige setninge i løpet av timene. Slik kan man fortsette, for dette er ikke unikt. For yrkesfag ved VGS er det feks. et annet problem, at linjer opprettes og nedlegges i vilden sky, alt etter dagsformen til søkermassen og sparekniven til fylkeskommunene. På den ene side kan man skjønne at dette ikke er enkelt, men hvordan kan man regne med å få godt avlønnede fagarbeidere eller ingeniører til å gå ned 200.000 i lønn, for kanskje å være uten jobb igjen etter et par år? Dette skjedde bl.a. med en tidligere kollega av meg.....
    Så er det "jobb for to" som også er et stort problem ute i distriktene....... Det er nok av problemer i skoleverket som trenger en løsning, - i tillegg til alle kommunale og fylkeskommunale innsparingsinnfall....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Pedagogisk kompetanse er viktigare og viktigare etter kor langt ned i klassetrinna du kjem. Ikkje det at faget ikkje er viktig på vgs, men her svingar behovet for djupare fagleg innsikt inn.
    Elles er det svært vanskeleg for rektor å diffeansiere løna ut frå objektive kriterium. Det er for mange komplekse behov som må stettast. Når rektor og inspektør legg timeplanen, må ein vege kompetansen til den einskilde lærar opp mot det å få timeplanen til å gå opp. Såleis har eg undervist i alle fag, også dei eg ikkje har spesiell kompetanse i. Så eit kriterium som kanskje skulle vore løna, er kor fleksibel læraren er. På den andre sida, vert undervisninga mi i kunst- og handverksfag (der eg ikkje har kompetanse ut over kunsthistorisk autodidaktisme), ganske holete. Bør eg då få mindre løn fordi eg har lite kompetanse?

    Eg ser behovet for samlingsstyrar på skulen sine mange samlingar, folk som har ansvar for å ta seg av kunst og handverksavdelinga, musikkutstyret, kroppsøving, skulekjøkkenet, naturfag, men når vi ikkje har råd til å fornye utstyret, er det ganske utopisk å tru at ein kan få betale nokon for å ta seg av dette.

    Den nye robustifiseringa er no blotta. Jan Tore Sanner ville ikkje gå med på at det var ei sentralisering med intensjon om å spare pengar, men eit forsøk på å gjere kommunene meir robuste.... men nyleg sa han at vi måtte sentralisere. I Sanner sitt univers er det offentlege noko stygt, byråkratisk, bakstreversk og tungvint, medan det private treng skattelette, fordi dei då driv med innovasjon, utvikling og verdiskaping. Mennskesynet til dei borgarlege har ein tendens til å sjå folk flest som unnalurarar, medan dei på toppen av næringskjeden (dei med skattelette) er dei som har skapt noko, det ser ein av kvar dei står i hierarkiet....

    Trur nok eg kunne tenkt meg å verte lærar om eg skulle gå på nye 40 år, men då skulle eg iallfall organisere meg ei spareplan...


    Med snart 36 år på kateteret ser eg også rutsjebana lærarstatusen har gått denne perioden. Og om tre - fire - fem - seks år er eg pensjonist,
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Hva er lønna for en heltidsansatt lærer på grunn- ungoms- og videregående trinn i disse tider? Skjønner at det avhenger av hvor lenge man har jobbet, men hvor starter man og hvor slutter man sånn ca?

    I følge denne
    https://www.nettavisen.no/na24/her-er-gjennomsnitts-lonnen-i-300-yrker/3423411726.html

    er snittlønnen 45.300 (antas brutto pr. måned inkl alt av eventuelle tillegg), men det skjuler vel en del variasjoner av ymse grunner?

    Edit: Den har snitt 46.810 for lektroer mv i videregående skole og 43.440 for grunnskolelærer. Tallene fra 2017.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Forlate åstedet uten å lage for mye fuzz kanskje? I denne sammenheng koster fuzz veldig, veldig mye mer enn en sluttpakke.

    Jeg vet ikke om det også er vanlig å bake slikt inn i avtalen når man faktisk starter, i Norge har det vært en viss tendens til å putte mye av kompensasjonen et sted der den ikke umiddelbart skaper overskrifter, som for eksempel pensjon. Er man i 60-årene er verdien av en gunstig pensjonsavtale fort vekk lagt større enn lønnen man får for de årene man jobber.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva er lønna for en heltidsansatt lærer på grunn- ungoms- og videregående trinn i disse tider? Skjønner at det avhenger av hvor lenge man har jobbet, men hvor starter man og hvor slutter man sånn ca?

    I følge denne
    https://www.nettavisen.no/na24/her-er-gjennomsnitts-lonnen-i-300-yrker/3423411726.html

    er snittlønnen 45.300 (antas brutto pr. måned inkl alt av eventuelle tillegg), men det skjuler vel en del variasjoner av ymse grunner?

    Edit: Den har snitt 46.810 for lektroer mv i videregående skole og 43.440 for grunnskolelærer. Tallene fra 2017.
    En "lærer" begynner på 385 000 ca. Lektor m/tillegg og 16 års ansiennitet topper ut på 631 000 ( Per. 05/18 ). En 4-årig adjunkt ca 425 tusen uten ansiennitet.


    AURORA: Du er inne på noe som er min erfaring med lærere. "Har du det i deg?" var en kampanje for noen få år siden.

    Etter noen år i bransjen kan jeg egentlig si veldig mye om en persons egnethet som lærer ut fra et første møte; Håndhilse, møte blikket, stille noen spørsmål, dra en liten morsomhet og se på reaksjonen - og allerede der kan man sortere gull fra gråstein.

    Så må man se om det faglige holder mål, men det er noen sentrale aspekter ved relasjonskompetansen og det å være "påskrudd" som må være til stede for å duge over tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er ikke en rektor istand til å se disse samme tingene over tid, i forhold til hvem som er en dyktig ansatt og ikke?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Universitetet er blitt «pålagt» å gå vekk fra kollektive lønnsfastsettelse og over til individuell forhandling også når det gjelder undervisningsstillinger. Pr. i dag eksisterer ingen kjente kriterier, og alt er overlatt tilfeldigheten. Ja, tilfeldigheter, for det gies ingen begrunnelser for noe som helst.

    Poenget er at alt snakket om gode lærere er noe vi alle kan si oss enig om, men som ikke krystalliserer seg i hverken rasjonelle kriterier, eller kjente.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    En "lærer" begynner på 385 000 ca. Lektor m/tillegg og 16 års ansiennitet topper ut på 631 000 ( Per. 05/18 ). En 4-årig adjunkt ca 425 tusen uten ansiennitet.
    Ok, så toppen av det normale hierarkiet kommer da etter 16 år i jobben om man har lektorkompetanse. Jeg synest ikke først og fremst problemet er begynnerlønn heller (den er ofte ikke så interessant siden man normalt ikke har den så veldig lenge) - men det er åpenbart at mulighetene for lønnsmessig progresjon er litt såder. Og når ansiennitet er viktig er det kanskje begrenset hva man kan gjøre for å aksellerere denne utviklingen selv?

    Det fundamentale problemet (utover at det er så mange av dere, som Spiralis var inne på) er jo at jobben essensielt ikke endrer seg. Greit nok at det kommer nye rammebetingelser i takt med fiske politiske påfunn og hvilken vei vinden blåser på enkelte områder - men kjernen i jobben er og blir å undervise i et lite knippe fag for en forsamling unge mennesker. Begge mine foreldre var lærere nesten hele sin yrkeskarriere (mamma hadde noen få år på skolekontoret helt på tampen), men til sammenligning med svært mange som har 5-7 års univsersitetsutdannelse var jobben forholdsvis konstant gjennom disse tiårene. Det ble riktig nok reform ditt og reform datt og stadig mer barneoppdragelse og så burtetter, men det er vanskelig å se det man vanligvis regner som karriereprogresjon med dertil mer i pengeposen.

    Om man så jobber hele litt yrkesliv i Staoil eller et annet sted så vil arbeidsoppgavene man har når man pensjonerer seg sannsynligvis ligne reltivt lite på de man hadde da man startet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Universitetet er blitt «pålagt» å gå vekk fra kollektive lønnsfastsettelse og over til individuell forhandling også når det gjelder undervisningsstillinger. Pr. i dag eksisterer ingen kjente kriterier, og alt er overlatt tilfeldigheten. Ja, tilfeldigheter, for det gies ingen begrunnelser for noe som helst.
    Det er vel det vi kallar trynetillegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    Universitetet er blitt «pålagt» å gå vekk fra kollektive lønnsfastsettelse og over til individuell forhandling også når det gjelder undervisningsstillinger. Pr. i dag eksisterer ingen kjente kriterier, og alt er overlatt tilfeldigheten. Ja, tilfeldigheter, for det gies ingen begrunnelser for noe som helst.
    Det er vel det vi kallar trynetillegg.
    Det, i en eller annen form, er relativt normalt i resten av arbeidslivet.

    Det er en edel tanke at alt skal være rettferdig, forutsigbart og etterprøvbart. Men slik er det ikke i den virkelige verden. Så får enhver velge om man vil innfinne seg med det faktum, okke og oie seg over det eller tilpasse seg det. Det er et mindre problem om man har mer enn en enkelt potensielll arbeidsgiver Det er ganske normalt at folk bytter jobb og til dels i ganske stor grad bytter arbeidsoppgaver. Grunnene er sikkert mange og varierer fra person til person, men det er noe som er mulig å gjøre.

    Og sist, men ikke minst, så godt som alle som har en fulltidsjobb i Norge tilhører den best betalte prosenten i verden (må tjene ca 275.000 kroner for å være i den eksklusive klubben). I tilfelle noen tvilte på at misnøye er et relativt snarere enn absolutt fenomen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Fra en ting til en annen: Det skal bli spennende å se det nye læreplanverket, når det kommer ut til oss som skal forvalte det. Foreløpig har jeg ikke sett noe ferdig produkt, men registrerer jo et og annet ifbm førsnakket.
    Bl a snakkes det en del om at det skal skille seg fra de foregående ved å være mindre "detaljert" - ja det har sågar blitt omtalt som at det foregående læreplanverket har blitt barbert. Nå skal bl a dybdelæring mer i fokus, samt at der dukker opp noen nye elementer som skal implenteres i skolehverdagen - er det ikke livsmestring de kaller det for?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Universitetet er blitt «pålagt» å gå vekk fra kollektive lønnsfastsettelse og over til individuell forhandling også når det gjelder undervisningsstillinger. Pr. i dag eksisterer ingen kjente kriterier, og alt er overlatt tilfeldigheten. Ja, tilfeldigheter, for det gies ingen begrunnelser for noe som helst.
    Det er vel det vi kallar trynetillegg.
    Det, i en eller annen form, er relativt normalt i resten av arbeidslivet.
    Det kan meget vel være at du anser det for å være normalt i arbeidslivet - men det er imvho overhodet ikke ekvivalent med at det er en god ting!
    Det kunne jo vært interessant å se seriøse undersøkelser som reellt avdekker hva slikt gjør med arbeidsmiljø og "produktiviteten"......

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Universitetet er blitt «pålagt» å gå vekk fra kollektive lønnsfastsettelse og over til individuell forhandling også når det gjelder undervisningsstillinger. Pr. i dag eksisterer ingen kjente kriterier, og alt er overlatt tilfeldigheten. Ja, tilfeldigheter, for det gies ingen begrunnelser for noe som helst.
    Det er vel det vi kallar trynetillegg.
    Det, i en eller annen form, er relativt normalt i resten av arbeidslivet.

    Det er en edel tanke at alt skal være rettferdig, forutsigbart og etterprøvbart. Men slik er det ikke i den virkelige verden. Så får enhver velge om man vil innfinne seg med det faktum, okke og oie seg over det eller tilpasse seg det. Det er et mindre problem om man har mer enn en enkelt potensielll arbeidsgiver Det er ganske normalt at folk bytter jobb og til dels i ganske stor grad bytter arbeidsoppgaver. Grunnene er sikkert mange og varierer fra person til person, men det er noe som er mulig å gjøre.
    Hva er da poenget med individuell lønnsfastsettelse, når det er trynefaktor som bestemmer (så mye). Det er jo, for å si det slik, helt på trynet!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Individuell avlønning er vel i praksis det som ofte kalles for trynefaktor, - av de som føler at de ikke får betalt for trynet.....
    Individuell eller personlig avlønning åpner på godt og vondt for en rekket faktorer, så er det opp til den eller de som faktisk sitter på pengesekken å utvise et fornuftig skjønn. Som tidligere tillitsvalgt har jeg sett det ta noen merkelige retninger i en del tilfeller.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    14.639
    I setningen ligger det en implisitt antagelse om at det ikke er mulig å ha en særlig kvalifisert vurdering av den enkeltes bidrag til arbeidsplassen (hva man nå måtte legge vekt på i en slik sammenheng) - jeg synest det i utgangspunktet er en litt merkelig grunnantagelse. En eller annen form for evaluering (med faktiske konsekvenser) av ens eget arbeid kan muligens fremstå som noe rart om man aldri har vært borti det før, men det forekommer hele tiden uten at landets virksomheter ramler sammen av den grunn. Enkelte blir endatil nesten et helt yrkesliv hos en bestemt arbeidsgiver til tross for dette.

    Siden dette er en skoletråd kan man jo med en viss tyngde hevde at dagens system legger vekt på objektive kriterier som ikke nødvendigvis har spesielt høy korrelasjon med hvordan man faktisk fungerer i sin jobb. Hvor lenge har man studert? Hva har man evt tatt av etter- og videreutdannelse? Hvor mange år har man jobbet? Det er ikke spesielt vanskelig å finne et lass med eksempler på at mye av dette på ingen måte automatisk betyr at man er en dyktig lærer - omtrent uansett hvilke kriterier man velger seg for den vurderingen.

    I stedet for "trynefaktor" så kan man jo for eksempel tenke seg mellom annet følgende:
    - noen gjør det rett og slett bedre enn andre, i alle fall slik den som skal vurdere vurderer det
    - ulike arbeidstakere har ulike alternativer andre steder
    - noen sitter på nøkkelkompetanse som er vanskelig/kostbar å erstatte
    - noen har kommet på noe lurt som er gunstig for arbeidsgiver
    - noen gjør det lille ekstra i større grad enn andre
    - noen hadde høyre lønn i sin forrige jobb og hva man kan få nytt sted er vesentlig for om man vil bytte
    - osv osv

    Å postulere at det automatisk reduserers til trynefaktor og er fullstendig lotteri synest jeg er veldig rart.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.225
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg sa i alle fall ikke at det er et totalt lotteri, men som jeg selv har sett og registrert, kan det til tider ta noen merkelige retninger. For lærere er det vel i stor grad bundet til utdanningsnivå, slik at personlige "bonustillegg" er relativt begrenset, selv om det vel er blitt visse muligheter. I utgangspunktet var alle offentlige stillinger bundet i lønnsplaner og lønnsstiger, basert på stillingsfunksjon, men i de siste par tiår har dette fått flyte ut i betydelig grad, noe som også har gitt seg merkelige utslag også i offentlig sektor. Mellomledere kan feks ha stor innflytelse på hvilken lønnsprogresjon underlagte medarbeidere oppnår...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn