Min ungdomsskoleelev var på denne streiken idag. Hvis man meldte at barnet skulle på markeringen i meldeboken fikk de gyldig fravær. I forbindelse med markeringen ble det brukt en naturfagstime til å snakke om miljø og klima rett i forkant, samt en samfunnsfagtime til å lage noe materiell samt å snakke litt om vikitge historiske streiker og markeringer. Jeg syns dette var et helt kurant opplegg.
Enig, helt kurant opplegg, men imho på et absolutt minimumsnivå. Og da snakker man om hva som kan/bør skje i skolen.
Det ER mulig å gjøre atskillig mer ut av det, hvis man nå som lærer ønsker at det skal ha effekt ut over inneværende uke.
Jeg merker allerede etter to uker at vi her i heimen tenker litt annerledes, og det ut fra et skoleopplegg - der de aller fleste elevene valgte å være vegetarianere i ukedagene (og med forbud mot å leve på nudler de to ukene).
Så fremover kommer vi nok til å kjøre et kosthold etter malen jeg la ut i et tidligere innlegg; 3 dager vegetar, 2 dager fisk, 2 dager hvitt kjøtt. Så får man kanskje innimellom koste på seg en skikkelig biff...... ;-)
I tillegg har vi seff en hel haug med "hverdagstiltak" som bør være et aldri så lite bidrag til en reduksjon av utslipp og unødvendig forbruk.
Det jeg savner litt i hele diskusjonen, og som kanskje hører hjemme i en annen tråd, er foreldrenes rolle ifht problemstillingen. Det kan ikke, og bør ikke, være primært være skolen som skal påta/pålegges ansvaret for at fokuset er på problemstillingen som handler om forbruk og klima. Skolen skal hjelpe til, men foreldre&familie bør være viktigste arena.
Imvho er det virkelig store problemet på familienivå overforbruk. Det er, slik jeg ser det, et SINNSYKT overforbruk på de aller fleste områder i livsførselen vår. Det er bare å ta en kikk i klesskapet ditt. Kan du med hånden på hjertet si når du brukte hvert enkelt klesplagg sist? Madamen er av og til lettere "oppgitt" over hvordan jeg velger å kle meg, og mener da at jeg med fordel kan hive det ene og det andre plagget - som i min verden fortsatt funker gull......
Samme fenomen vil nok vise seg også dersom man går gjennom skohyllene, skap med servise, bestikk, kjøkkenstæsj osv....
Huff, merker at jeg ble fælt engasjert her nå. Det KAN jo ha sin bakgrunn i at man vokste opp på 70-tallet, der det var en noget annen standard enn i dag. Det eneste området hvor man fikk lov til å være litt ekstragavant, var når der skulle handles inn utstyr til bruk i idrettsaktiviteter, som var en viktig del av oppveksten.
Gjenbruk, halvfabrikata mat var ikke oppfunnet, minimalt med søppel (matrester osv), en mor som sydde klær i stedet for å kjøpe var hverdagen....
Det kan meget godt hende at vi kommer til å bli nødt til å ta steget i den retningen i fremtiden, for dagens forbruk er langt fra bærekraftig.
Btw; sydenferie var et ennå ikke oppfunnet ord for oss på 70-tallet. Da var det bilferie som gjaldt, med hustelt, tilhenger og niste smurt dagen i forveien....
Hvor mange tar utfordringen, dersom jeg skulle hive den ut?
Sitter ikke med noen form for fasit, men har likefullt noen tanker om hva man som enkeltindivid kan bidra med, uten at det trenger å gå på bekostning av livskvaliteten....
mvh
Proffen