Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Desse "elevane gjev lærarane karakter"-sidene er i grunnen prega av tull. Dersom desse skulle brukast til å t.d. bestemme kva løn læraren skulle få, ville eg ha klare formeiningar om enkle løysingar på utfordringane. Men det er no meg. Elevane vert på nettet oppfordra til å namngje lærarane sine, og meine noko om skillsa deira. Gjennom desse svara får så lærararne karakter i form av stjerner. Ser det er temmeleg utbreidd, og dette er henta frå ei rimeleg populistisk greie eg fann på nett.
    Kommentarar og rimeleg konstruktive løysingar:
    Undervisningen
    Klarer læreren å holde støynivået i klassen på en godt nivå?
    Er undervisningen variert (powerpoint,tavle,fremføring,prosjekter+)?
    Får du som elev lov til å medvirke i hvordan undervisninger skal foregå?
    Klarer læreren å vekke din motivasjon i timen?
    Klarer læreren å formidle faget på en måte som er interessant?
    Lærerens møte med elevene
    Tør du å si ifra til læreren om det er skulle være noe?
    Opplever du læreren som imøtekommende?
    Overholder læreren regler som det forventes at elever skal overholde?
    Føler du at læreren ser deg som enkeltindivid med unike behov?
    Føler du at læreren forstår deg når det er noe du strever med?
    Hjelp til forbedring
    Får du tilbakemeldinger og råd som hjelper deg å bli bedre i faget?
    Får du oppgaver som er tilpasset ditt nivå?
    Får du raskt hjelp når du begynner å henge litt etter i faget?
    Gir læreren tydelig beskjed om hva som kreves for å oppnå forskjellige karakterer?
    Legger læreren opp undervisningen slik at den er mest mulig tilpasset hver enkelt elevs behov?
    Faglig
    Føler du at læreren er engasjert og opptatt av faget sitt?
    Følger læreren kompetansemål og læreplaner?
    Kommer læreren forberedt til timene?
    Er undervisningen strukturert på en god måte?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man skal oppleve mye rart når det kommer til karakterer, ja.

    Min datter har hatt to lærere som har sagt at hun egentlig fortjener 6, men fordi de av prinsipp ikke gir 6 fikk hun 5. Hvis man da ønsker seg inn på studier som krever 6ere kommer man med andre ord ikke inn dersom man har hatt lærere med den typen holdninger.

    Selv har jeg opplevd å fått bedre karakter enn en kompis på alle prøver i et fag, likevel fikk han 6 og jeg 5 i standpunktkarakter.
    Den samme læreren ga meg 5+ på en prøve jeg hadde svart alt riktig på, men jeg fikk ikke 6 fordi jeg hadde ikke svart på mer enn det var spurt om, fikk jeg høre.
    Høres jo helt snodig ut. På alle prøver med karakterbedømmelse skal hele skalaen kunne oppnås. Man kan siden vektlegge prøvene forskjellig og det er vanlig praksis at større prøver opp mot semesterslutt teller tyngst.

    Det høres rart ut, men det er endel lærere som ikke har forstått dette med å sette karakter. Har hatt kollegaer som "hadde brukt opp 6-erne" på en prøve. Jeg blir helt matt av slikt.

    Selv har jeg veldig god erfaring med bruk av "kameratvurdering" utifra vurderingskriterier når vi jobber med oppgaver, f.eks. prosessorientert. Da har man altså en elev i klassen som vurderer arbeidet utifra kriterier vi har satt opp sammen på forhånd. Når karakterene så skal settes etterpå pleier jeg alltid å spørre dem hva de selv hadde satt på arbeidet. De fleste treffer utrolig godt i forhold til hva jeg selv har satt. Sjeldent at noen bommer med mer enn +/- en halv karakter. Når man i tillegg har konkrete kriterier og mål med arbeidet blir det veldig lite diskusjon og misforståelser i etterkant ala "hvorfor fikk jeg bare en 3-er på dette?"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.770
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare å stikke fingeren i jorden og innrømme at det finnes både utrolig dyktige og inspirerende lærere og deres rake motsetninger, samt en masse "middelhavsfarere". Jeg flyttet fra en bydel til en annen da jeg skulle bytte fra barneskole til ungdommskole. Jeg fulgte derfor ikke "min" klasse videre til ungdomsskolen. Jeg havnet i en "oppsopklasse" der ingen av elevene kjente hverandre fra før, alle hadde flyttet til denne bydelen og sognet derfor til denne skolen. Vi fikk de beste lærerkreftene som var å oppdrive på skolen, inspirerende dyktige lærere som klarte å motivere disse ungene til å jobbe med lekser. Vi hadde noe så pussig som en klasse der INGEN ble mobbet for gode prestasjoner, ei heller for det motsatte! Miljøet var utrolig godt og resultatene for denne klassen de tre årene vi gikk der var langt over snitt! Uforholdsmessig mange av oss tok høyere utdanning, flere sivilingeniører, et drøyt halvdusin leger etc etc.

    Hvorfor gikk det så utrolig godt med oss? Fordi, som sagt, at vi fikk de aller beste lærerne, både faglig og pedagogisk, som fantes på skolen. Dette var et bevisst valg fra skoleledelsen da timeplanen ble satt opp og lærerkreftene ble fordelt. Det er ubestridelig at også skoleledelsen vet hvilke lærere som er dyktigere enn de andre og som oppnår de beste resultatene i sine klasser. Derfor ble det slik!

    At min far var rektor på skolen er selvsagt "helt tilfeldig" i forhold til de valg som ble foretatt når det gjelder hvilke lærere vi fikk........:rolleyes:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Man skal oppleve mye rart når det kommer til karakterer, ja.

    Min datter har hatt to lærere som har sagt at hun egentlig fortjener 6, men fordi de av prinsipp ikke gir 6 fikk hun 5. Hvis man da ønsker seg inn på studier som krever 6ere kommer man med andre ord ikke inn dersom man har hatt lærere med den typen holdninger.

    Selv har jeg opplevd å fått bedre karakter enn en kompis på alle prøver i et fag, likevel fikk han 6 og jeg 5 i standpunktkarakter.
    Den samme læreren ga meg 5+ på en prøve jeg hadde svart alt riktig på, men jeg fikk ikke 6 fordi jeg hadde ikke svart på mer enn det var spurt om, fikk jeg høre.
    Det ligg vel nokre år attende i tid, det her?
    I dag er det slik at elevane skal vite kva kriterium arbeida deira vert vurderte etter. Det lettar arbeidet ein del, men fører også til at det er lettare å få høg kompetanse, fordi det er så greitt å sjå kriteria, og den smarte elev (ikkje nødvendigvis den flinke eller den kloke, vi snakkar om den smarte) kan då passe på å oppfylle akkurat desse kompetansemåla. Men så er det andre ting som også skal inn i vurderinga på prøva. Endeleg er det anna synt kompetanse gjennom skuleåret som skal telje med.
    Rimeleg innfløkt, men det går på eit vis.
    Det er noe tilbake i tid for min del. For min datter er dette erfaringer fra i år og i fjor. Hun går nå første året på videregående.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Det er klart det er både gode og dårlige lærere. Sånn er det for alle yrkesgrupper. Det er også veldig forskjellig hvordan vi opplever samme lærer. Den beste læreren jeg hadde var med god margin fysikklæreren på videregående. Han klarte å gjøre faget superinteressant. Men så fikk jeg høre at andre elever valgte bort fagene denne læreren hadde fordi de syntes han var for tøff, så enkelt er det ikke.

    Det er hyggelig å høre om klasser hvor det ikke eksisterer mobbing og alle gjør det bra og mange tar høy utdanning. I klassen min var det desverre motsatt. Vi ble utsatt for eksperimentering med åpen skole i slutten av barneskolen og starten av ungdomskolen. Det var et leven uten like hver dag. Knapt noen lærere holdt ut mer enn ett år, til tross for at de gikk med palestinaskjerf og lovpriste åpen skole. De to siste årene på ungdomskolen ble vi flyttet til naboskolen, som var ultrakonservativ, hvor vi måtte stå ved hver vår pult som soldater på geledd inntil vi fikk lov av læreren å sette oss. Det ble slått hardt ned på enhver ytring som læreren ikke hadde forhåndsgodkjent. Det første halve året etter bytte av skole måtte vi bruke på å lære det vi ikke hadde fått lært på den forrige skolen, siden vi ikke hadde kommet igjennom pensum. Deretter måtte vi pløye gjennom hele 8. klassepensumet i andre halvår. Overgangen fra latmanslivet og villskapen fra åpen skole til stram disiplin og enorme arbeidsmengder ble for stor for de fleste, meg selv inkludert. Heldigvis var jeg moden nok til å skjerpe meg siste året, så jeg fikk presset opp karakterene akkurat nok til å komme inn på gymnaset. Jeg var den eneste av guttene i klassen som klarte dette. Et par til klarte det etter å ha tatt et år med folkehøyskole eller det frivillige 10. trinnet. Noen hadde så dårlige karakterer at de fikk spesialbehandling etter undomskolen. Disse gikk det bedre med enn de andre. Mobbing var en del av hverdagen. I friminuttene måtte man vare på vakt, man kunne når som helst bli slått ned. Folk ble kastet gjennom glassveggen, ble hold fast av en gjeng og fikk fjernet alle klærne og vist fram naken, få klærne fyllt av snø, og slikt. Lærerne brydde seg ikke, for dem var vi en gjeng bøller alle sammen. Skolebussen var det bare de verste mobberne som turde å ta. Så det var å sykle de 4 km i motbakke til skolen i all slags vær. Piggdekk på sykkelen var ikke oppfunnet den gangen og heller ikke sykkehjelm, så om vinteren var det med livet som innsats. Mistrivselen på ungdomskolen var intens.

    I det minste var det en befrielse å begynne på videregående, hvor det var normale tilstander. Husker jeg tenkte mange ganger: Går det virkelig an å ha det så fint på skolen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.770
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Du har helt rett BT, det er ikke enkelt. Jeg hadde to spesiellt gode lærere på videregående. Den ene, matte lærer, var en fryktet person, streng og krass, men etter at jeg hadde hatt han en tid forsto jeg hvordan han fungerte. Han var faglig enestående god, men han hadde "problemer" med å forholde seg til umotiverte elever på gymnasiet som det het den gangen. Han forsto rett og slett ikke hvorfor noen brukte hans klasserom som "varmestue". Han holdt jerndisiplin og aksepterte overhodet ikke tull og bråk, og så underviste han de 8-12 stykker som prøvde å lære faget. De andre overså han totalt, så lenge de holdt kjeft! Ulempen var at vi hadde noen elever som faktisk ønsket og ville lære men som slet med å holde tempoet. Dette misforsto han dithen at de var late og ikke gadd. Hvilket var meget synd. Men for oss som fulgte tempo og klarte lære dette var han faktisk en meget god lærer, for oss! Men totalt sett, en god lærer??

    Den andre var verdens mest elskelige dame, Karen Todal Jensen, ( Fortjener å bli nevnt med navn! ). Hun klarte det den andre ikke klarte, hun engasjerte og inspirerte hele klassen. Kunne være knallhard på disiplin hvis det trengtes, men det var meget uvanlig. Hun var et vandrende "One Woman Show" oppe ved kateteret. Levendegjorde faget så det var umulig å ikke bli engasjert. Hadde henne i engelsk og historie. Likte henne selvsagt meget godt mens det sto på, men det er først etterpå jeg har forstått hvor utrolig privilgert man var som hadde en slik lærer.

    Når det gjelder mobbing i dagens skole er dette et vanskelig tema, og veldig sammensatt. Jeg tror noe av problemet ligger i at hverken lærer eller rektor/skolen har sanksjonsmuligheter overfor de som lager problemer. Og så er ofte skolen veldig redd for å involvere foreldrene. Greit at det finnes foreldre som ikke bryr seg, men det finnes da noen foreldre som både har de sanksjonsmuligheter som behøves og som er villig til å bruke dem.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.352
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Desse "elevane gjev lærarane karakter"-sidene er i grunnen prega av tull. Dersom desse skulle brukast til å t.d. bestemme kva løn læraren skulle få, ville eg ha klare formeiningar om enkle løysingar på utfordringane. Men det er no meg. Elevane vert på nettet oppfordra til å namngje lærarane sine, og meine noko om skillsa deira. Gjennom desse svara får så lærararne karakter i form av stjerner. Ser det er temmeleg utbreidd, og dette er henta frå ei rimeleg populistisk greie eg fann på nett.
    Kommentarar og rimeleg konstruktive løysingar:
    Undervisningen
    Klarer læreren å holde støynivået i klassen på en godt nivå?
    Er undervisningen variert (powerpoint,tavle,fremføring,prosjekter+)?
    Får du som elev lov til å medvirke i hvordan undervisninger skal foregå?
    Klarer læreren å vekke din motivasjon i timen?
    Klarer læreren å formidle faget på en måte som er interessant?
    Lærerens møte med elevene
    Tør du å si ifra til læreren om det er skulle være noe?
    Opplever du læreren som imøtekommende?
    Overholder læreren regler som det forventes at elever skal overholde?
    Føler du at læreren ser deg som enkeltindivid med unike behov?
    Føler du at læreren forstår deg når det er noe du strever med?
    Hjelp til forbedring
    Får du tilbakemeldinger og råd som hjelper deg å bli bedre i faget?
    Får du oppgaver som er tilpasset ditt nivå?
    Får du raskt hjelp når du begynner å henge litt etter i faget?
    Gir læreren tydelig beskjed om hva som kreves for å oppnå forskjellige karakterer?
    Legger læreren opp undervisningen slik at den er mest mulig tilpasset hver enkelt elevs behov?
    Faglig
    Føler du at læreren er engasjert og opptatt av faget sitt?
    Følger læreren kompetansemål og læreplaner?
    Kommer læreren forberedt til timene?
    Er undervisningen strukturert på en god måte?
    Jeg synes ikke det skjemaet er populistisk. Faktisk er det i stor grad i samsvar med de læringsmål som formidles til dagens lærerstudenter. Kompetansje og engasjement hos læreren, struktur og orden i klasserommet, klart og tydelig formulerte læringsmål (tidligere "pensum"), læreplaner, IKT, varierte undervisningsmetoder som tar hensyn til kognitive læringsmodeller og individuelle læringsstiler, tilpasset opplæring og sosial kompetanseheving , og levenes egen opplevelse av evne til å mestre fagene og deres trivsel og sosiale mestringsevne står svært sentralt i det som formidles til dagens lærerstudenter.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Måten spørsmåla svarast på, er rimeleg populistisk iallfall. Slik som når eg svarar på marknadsundersøkingar via utidige telefonoppringingar midt i middagskvilda. Refleksjonsfasen er noko ein lett hoppar over "Er undervisningen strukturert på en god måte?"....Jaha, for kven?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig med Arve her. "Klarer læreren å holde støynivået i klassen på en godt nivå?" Tja, jeg pleier å ha veldig forskjellige "støynivå" i klasserommet utifra fag og arbeidsmetode. Har jeg engelsk og 26 elever skal diskutere noe så er det ganske mye "støy" - heldigvis.

    "Får eleven lov til å medvirke i hvordan undervisningen skal foregå?" Ikke i veldig stor grad, og det er jeg i grunnen fornøyd med.

    Slik kunne vi fortsatt. Det er jo den evige diskusjonen rundt om elever skal bedømme en lærer. Jeg har noen elever jeg gjerne skulle hatt som "dommere" over min opptreden, men jevnt over eier de jo ikke noen kvalifikasjon for å si om jeg har gjort en god eller elendig jobb. -Var det "gøy" i timen?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Forøvrig interessant med Stoltenberg sin satsing på skolen. "Mer kurs og etterutdanning!" Kjenner ikke mange lærere som er ute etter det. Vi er stort sett lut lei av kurs og mas. Det man ønsker seg er:

    - Mer tid til å planlegge og gjennomføre undervisning.
    - Mindre skjemaer, rapporter, ajourføring, telefoner, epost (helt sprøtt så mye mail som hagler inn fra alle slags pedagogiske sentere og gud-vet-hva)


    Digresjon:
    Var på "kurs" på vår "planleggingsdag" nå etter nyttår med samme lesesenter som forrige "kurs". Jeg skrev jo en parantes for 20+ sider siden om at de gang på gang åpnet med frasen: "Vi skal ha om lesing i dag, og lesing er jo ikke bare i norskfaget. Hehe. Nei, lesing må dere vite vi gjør i alle fag." Nå kom de igjen og åpnet med samme frasen og "kursinnholdet" var 80% det samme som forrige gang. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte.

    Men jeg lærte ihvertfall at det finnes tabeller i naturfagbøkene og at jeg må forklare hvordan de skal tolkes. Kjekt å få opplyst, har jo aldri tenkt på det før....
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Kursene" er vel kanskje utformet med tanke på nivået på de nyutklekkede lærerne fra lærerskolen. Du vet, disse som ikke er så flinke med tall og bokstaver og sånn, som det har stått så mye om i avisene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    "Kursene" er vel kanskje utformet med tanke på nivået på de nyutklekkede lærerne fra lærerskolen. Du vet, disse som ikke er så flinke med tall og bokstaver og sånn, som det har stått så mye om i avisene.
    Nei, jeg er jo ikke mer enn 6 år ut i løypa og vi hadde dette på lærerskolen også. (Det er jo nesten for allmennkunnskap å regne vil jeg si) Og er poenget det du illustrerer er det jo rart at samtlige må sitte der og sukke.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.352
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Arve her. "Klarer læreren å holde støynivået i klassen på en godt nivå?" Tja, jeg pleier å ha veldig forskjellige "støynivå" i klasserommet utifra fag og arbeidsmetode. Har jeg engelsk og 26 elever skal diskutere noe så er det ganske mye "støy" - heldigvis.

    "Får eleven lov til å medvirke i hvordan undervisningen skal foregå?" Ikke i veldig stor grad, og det er jeg i grunnen fornøyd med.

    Slik kunne vi fortsatt. Det er jo den evige diskusjonen rundt om elever skal bedømme en lærer. Jeg har noen elever jeg gjerne skulle hatt som "dommere" over min opptreden, men jevnt over eier de jo ikke noen kvalifikasjon for å si om jeg har gjort en god eller elendig jobb. -Var det "gøy" i timen?
    Om elevmedvirkning så står det også å lese på UDIR, om elevmedvirkning med henvisning til formålsparagrafen at:

    Elever i norsk skole skal delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Elevene skal også delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og i sin egen faglige og sosiale utvikling.

    Elevmedvirkning betyr ikke at elevene skal bestemme alt selv, eller at læreren fraskriver seg ansvaret for elevenes læring. Hensikten er blant annet å motivere elever på alle trinn og å bidra til at elevene blir mer bevisst på og engasjert i læringsprosessen og sitt eget læringsmiljø.

    Likefullt hva man måtte mene så er det i samsvar med K06, kunnskapsløftet under Prinsipp for opplæringa. Her står det bl.a. på Læringsplakaten at skolen og lærebedrifta skal:

    - leggje til rette for elevmedverknad og for at elevane og lærlingane/lærekandidatane kan gjere medvitne verdival og val av utdanning og framtidig arbeid

    Videre, under Elevmedverknad står det:

    Skolen og lærebedrifta skal førebu elevane på å delta i demokratiske avgjerdsprosessar og stimulere til samfunnsengasjement både nasjonalt og internasjonalt. I opplæringa skal elevane utvikle kunnskap om demokratiske prinsipp og institusjonar. Skolen og lærebedrifta skal leggje til rette for at elevane får erfaring med ulike former for deltaking og medverknad i demokratiske prosessar både i det daglege arbeidet og ved deltaking i representative organ.

    Elevmedverknad inneber deltaking i avgjerder som gjeld læring, både for kvar einskild og for gruppa. I eit inkluderande læringsmiljø er elevmedverknad positivt for utviklinga av sosiale relasjonar og motivasjon for læring på alle trinn i opplæringa. I arbeidet med faga er elevmedverknad med på å gjere elevane meir medvitne om eigne læringsprosessar, og det gir større innverknad på eiga læring.

    Elevane skal kunne delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringa innanfor ramma av lov og forskrift, medrekna læreplanverket. Kor omfattande medverknaden er, og korleis elevane medverkar, vil variere blant anna med alder og utviklingsnivå. Elevmedverknad føreset kjennskap til ulike valalternativ og moglege konsekvensar av dei. Arbeidet med faga vil på ulike måtar føre til at elevane blir betre kjende med eigne evner og talent. Det vil gi dei eit betre grunnlag for medverknad og styrkje evna til å gjere medvitne val.


    Angående hverdagen i klasserommet, så er det fortsatt slik at det er læreren som er leder, eller sjef. Dermed er det vi lærere sitt ansvar å sørge for at arbeidsmiljøet, eller "læringsmiljøet" som man har valgt som begrep, å sørge for å planlegge og tilrettelegge, samt strukturere og sørge for ro og orden. Det er lett å påpeke det, men det er altså sakens natur.

    Jeg påker stadig vekk overfor elevene at skolen er til for å lære, læring er formålet. At de opplever mestring, eller "flyt" er en målsetting. "Gøy"? det spørs jo hva man mener med det. Som lærer må man mestre å få elevene til å delta. Det er det som er deres jobb. At de deltar i ulik grad, er mer eller minndre engasjert er vel heller en følge av at mennekser er ulike, med ulike evner og forutsetninger eller rett og slett ikke har fokuset der det skal være og dermed på andre ting. I verste fall har man kanskje ikke tatt høyde for tilpasset opplæring for dem som skal ha det. Men for dem finnes det ofte et tiltak eller IOP på.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg ser liksom ikkje heilt samanhengen mellom Kunnskapsløftet, demokratisk eg effektiv elevmedmerknad og ei nettside som tydelegvis mest brukast som ei blanding mellom gapestokk og "test deg selv"-tidsfordriv. Dette er ikkje ein arena som gjeld elevane si læring. Vurderingane er ikkje forpliktande, og vi veit ikkje eingong om dei aktuelle elevane går i klassen til dei nemnde lærarane..

    Når det gjeld lærraren sitt ansvar og handlingsrom i klasserommet, burde det vore større samsvar. Vi kan leie hestane til elva, men vi kan ikkje tvinge dei til å drikke.

    "Gøy" er elles eit omgrep som ikkje står i planverket. Så langt, iallfall....
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Du har eit poeng, Mulelid. Men eg trur det er Tante Kose heime også. Kan det vere slik at stadig færre foreldre orkar å oppdra ungane sine?
    Nei, men det er flere etater som blander seg inn og gjør at foreldrene er pukka nødt til å ha Tante Kose på besøk for å unngå Tante Sofie.........
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.352
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Eg ser liksom ikkje heilt samanhengen mellom Kunnskapsløftet, demokratisk eg effektiv elevmedmerknad og ei nettside som tydelegvis mest brukast som ei blanding mellom gapestokk og "test deg selv"-tidsfordriv. Dette er ikkje ein arena som gjeld elevane si læring. Vurderingane er ikkje forpliktande, og vi veit ikkje eingong om dei aktuelle elevane går i klassen til dei nemnde lærarane..

    Når det gjeld lærraren sitt ansvar og handlingsrom i klasserommet, burde det vore større samsvar. Vi kan leie hestane til elva, men vi kan ikkje tvinge dei til å drikke.

    "Gøy" er elles eit omgrep som ikkje står i planverket. Så langt, iallfall....
    Kanskje, kanskje ikke. En tydelig tendens de senere år er en tiltakende demokratisering -som ikke nødvendigvis betyr at evnen til å påvirke blir så mye større, men at man kan ytre seg. Til dette er Internett et helt glimrende verktøy. Man kan diskutere ting, man kan si noe, man kan vurdere. Enten man er "kvalifisert" eller ikke. Alle synes jo noe om "arbeidsplassen sin".

    Men som sagt, den lista, eller skjemaet avviker ikke fra hva man underviser lærerstudenter i dag og det som står i K06 og annet man finner på UDIR sine sider (Utdanningsdirektoratet). Skjemaet er faktisk en grei sjekkliste for hva man som lærer bør ha fokus på i sin undervisning. At man som lærer ikke finner seg i å bli vurdert kan jeg jo skjønne. Men gjør man jobben sin korrekt, bør uberettiget kritikk prelle av som vann på gåsa.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du har eit poeng....men kombinasjonen manglande kvalifisering og rikeleg høve til å uttale seg om alt mellom himmel og jord sikrar ikkje gode avgjerder om dei skal vere demokratiske. Ein treng kvalifisert kunnskap om tinga. Det vert for mykje synsing. Sjå berre i politikken.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Vi skal over tredve år tilbake i tid, og det var nok ikke så transparent dengang som man tilstreber at det skal være i dag. Læreren ville vært avslørt via sosiale medier, får man håpe. (Eller via nettstedene som setter karakterer på lærere ...)

    Men det var opprørende å høre om, og man får lyst til å sende denne nå eks-læreren pr rullestol ned en bratt bakke.


    Slik var det i min tid på skule,slik var det når vår eldste gikk på skolen (90 tallet) og slik er det I DAG.
    Som din søster ble behandlet ble den midterste min behandlet.

    Den ene av lærerne ble også i vår tatt i å snakke/skrive dritt om hele klassen på nettet.
    Elever sende dette videre til rektor,men tror ikke det fikk konsekvenser...som tidligere feiltrinn fra den samme lærer.

    Slik de aller fleste i den yrkesgruppen,også her,ikke EVNER å se at dette eksisterer fremdels,hele tiden,ganske sikkert
    i de fleste skoler viser bare at de har skylapper,er blinde eller stikker hode i sanden,og skulle de se det så er det
    noe som heter samhold,uansett overtramp,for en hver pris.

    Skulle en forsøke å ta opp slike problem,med lærere,rektor,skulesjef,så ender det opp med frontalangrep
    fra hele gjengen.Angrep er beste forsvar.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så dette er altså eit heilt vanleg problem som dei fleste elevar opplever? Systema for evaluering av elevane fungerar ikkje, alle rektorar er ute av stand til å ha tiltak mot mobbing? Og eg er no i ferd med å ukrititisk forsvare ein av gjengen, eller nektar å sjå problemet?
    Det kan altså ikkje vere elevar som er meir tynnhuda enn andre, eller elevar som ikkje er i stand til å innsjå at eiga åtferd og innsats ikkje kvalifiserar dei til låge karakterar...
     
    Y

    ymir

    Gjest
    52 sider med skriverier om staten,kommunen,lærere,elever og foreldre.....tidtrøyte,
    vi har alle våre erfaringer og meninger.

    Min mening er at det kun er EN stand som er verre en lærerstanden og det er psykiatristanden.
    Begge er en katastrofe,og min eller andres mening gjør ikke noe fra eller til,
    og ikke tar jeg det inn over meg heller.....tidtrøyte
     
    C

    Cyber

    Gjest
    52 sider med skriverier om staten,kommunen,lærere,elever og foreldre.....tidtrøyte,
    vi har alle våre erfaringer og meninger.

    Min mening er at det kun er EN stand som er verre en lærerstanden og det er psykiatristanden.
    Begge er en katastrofe,og min eller andres mening gjør ikke noe fra eller til,
    og ikke tar jeg det inn over meg heller.....tidtrøyte
    Såpass. Hva er det som er så katastrofalt? Innlegget ditt sier jo igrunnen svært lite konkret. Jeg håper ikke dette ses på som noe "frontalangrep", jeg ble bare litt nyfiken på hva du konkret tenker på når du skriver dette.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    52 sider med skriverier om staten,kommunen,lærere,elever og foreldre.....tidtrøyte,
    vi har alle våre erfaringer og meninger.

    Min mening er at det kun er EN stand som er verre en lærerstanden og det er psykiatristanden.
    Begge er en katastrofe,og min eller andres mening gjør ikke noe fra eller til,
    og ikke tar jeg det inn over meg heller.....tidtrøyte
    Såpass. Hva er det som er så katastrofalt? Innlegget ditt sier jo igrunnen svært lite konkret. Jeg håper ikke dette ses på som noe "frontalangrep", jeg ble bare litt nyfiken på hva du konkret tenker på når du skriver dette.
    det er ingenting i innlegget som tilsier at han tenker
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. 52 sider med skriverier om staten,kommunen,lærere,elever og foreldre.....tidtrøyte,
    vi har alle våre erfaringer og meninger.

    2. Min mening er at det kun er EN stand som er verre en lærerstanden og det er psykiatristanden.
    Begge er en katastrofe,og min eller andres mening gjør ikke noe fra eller til,

    3. og ikke tar jeg det inn over meg heller.....tidtrøyte
    1. Interesant nok...alle har vi vore gjennom skulen som elevar. Det gjev oss erfaringar. Men kanskje det er behov for ei oppdatering av og til?

    2. Her ville eg nok tatt med journalistane, dei militære, helsevesenet, adminstrasjonsfolk, fotball- og idrettsfolk, politikarar, religiøse leiarar, industriarbeidarar, fiskarar og så dei fallskjermsutrusta toppleiarane. Og så advokatane, då.

    3. Akkurat som katastrofene på Dagsrevyen, går eg ut i frå?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.018
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Internt kallar vi dette "Oslosyndromet", ettersom Oslo kommune visstnok systematisk sende heim att elevar som ikkje hadde føresetnad for å gjere det noko særleg på nasjonale prøver. Men i kva grad desse prøvene gjev oss ein peikepinn om kor god undervisninga er, eller seier noko om korleis elevane lærer, er eg i høgste grad usikker på.
    Vi veit alt for lite om korleis læring føregår. Så når vi skal vere ein "forskningsbasert, lærande organisasjon", som det heiter, har vi behov for meir og betre forskning. Ikkje berre Thomas Norddahl.....
     
    Y

    ymir

    Gjest
    1. 52 sider med skriverier om staten,kommunen,lærere,elever og foreldre.....tidtrøyte,
    vi har alle våre erfaringer og meninger.

    2. Min mening er at det kun er EN stand som er verre en lærerstanden og det er psykiatristanden.
    Begge er en katastrofe,og min eller andres mening gjør ikke noe fra eller til,

    3. og ikke tar jeg det inn over meg heller.....tidtrøyte
    1. Interesant nok...alle har vi vore gjennom skulen som elevar. Det gjev oss erfaringar. Men kanskje det er behov for ei oppdatering av og til?

    2. Her ville eg nok tatt med journalistane, dei militære, helsevesenet, adminstrasjonsfolk, fotball- og idrettsfolk, politikarar, religiøse leiarar, industriarbeidarar, fiskarar og så dei fallskjermsutrusta toppleiarane. Og så advokatane, då.

    3. Akkurat som katastrofene på Dagsrevyen, går eg ut i frå?



    ;);)

    oppdatering av og til?

    innlegg # 1025 Slik var det i min tid på skule,slik var det når vår eldste gikk på skolen (90 tallet) og slik er det I DAG.

    Egne erfaringer,+ 3 unger,82,96 og 98.Dvs.den yngste skal konfirmeres snart
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ymir:

    Jeg har tenkt littegrann på den kommentaren over og kjenner jeg blir noe provosert. Etter min mening og utifra hva jeg har jobbet av på skoler og med av kollegaer så er det utrolig mange gode lærere, dedikerte mennesker som bryr seg og som gjerne går 3 mil på dugnad for elevene sine - for at de skal lykkes best mulig. Katastrofe? Overhodet ikke, men det kan godt være du har truffet på noen som ikke gjør en god jobb. Jeg er STOLT av yrket og menneskene jeg kjenner som utøver det. Jeg synes du skal spare deg for generelle ordvendinger når du sannsynligvis ikke har så bred erfaring med hva lærere i dag yter.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Ymir:

    Jeg har tenkt littegrann på den kommentaren over og kjenner jeg blir noe provosert. Etter min mening og utifra hva jeg har jobbet av på skoler og med av kollegaer så er det utrolig mange gode lærere, dedikerte mennesker som bryr seg og som gjerne går 3 mil på dugnad for elevene sine - for at de skal lykkes best mulig. Katastrofe? Overhodet ikke, men det kan godt være du har truffet på noen som ikke gjør en god jobb. Jeg er STOLT av yrket og menneskene jeg kjenner som utøver det. Jeg synes du skal spare deg for generelle ordvendinger når du sannsynligvis ikke har så bred erfaring med hva lærere i dag yter.


    Har en søster som underviser på barnetrinnet.Hun har overtatt noen problem klasser.Ja,hun sier det er mye rart blant forelder,
    men hun har da klart å få elevene til å fungere i skolen.Hvorfor får hun tildelt problem klasser...?Hva hun forklarer dette med
    er det en del mennesker som ikke ønsker å høre.

    Før om årene da Kjartan Fløgstads "Grand Manila" ofte ble besøkt var skole ofte diskuter.Jeg er ikke alene om ta så hardt i.
    Mener fremdeles at gode lærere er mangelvare og at den pedagogikk som utøves er til tider feilslått,samt at staten med sine
    endeløse rekker med nye reformer lager mere problemer en de løser.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ymir:

    Jeg har tenkt littegrann på den kommentaren over og kjenner jeg blir noe provosert. Etter min mening og utifra hva jeg har jobbet av på skoler og med av kollegaer så er det utrolig mange gode lærere, dedikerte mennesker som bryr seg og som gjerne går 3 mil på dugnad for elevene sine - for at de skal lykkes best mulig. Katastrofe? Overhodet ikke, men det kan godt være du har truffet på noen som ikke gjør en god jobb. Jeg er STOLT av yrket og menneskene jeg kjenner som utøver det. Jeg synes du skal spare deg for generelle ordvendinger når du sannsynligvis ikke har så bred erfaring med hva lærere i dag yter.


    Har en søster som underviser på barnetrinnet.Hun har overtatt noen problem klasser.Ja,hun sier det er mye rart blant forelder,
    men hun har da klart å få elevene til å fungere i skolen.Hvorfor får hun tildelt problem klasser...?Hva hun forklarer dette med
    er det en del mennesker som ikke ønsker å høre.

    Før om årene da Kjartan Fløgstads "Grand Manila" ofte ble besøkt var skole ofte diskuter.Jeg er ikke alene om ta så hardt i.
    Mener fremdeles at gode lærere er mangelvare og at den pedagogikk som utøves er til tider feilslått,samt at staten med sine
    endeløse rekker med nye reformer lager mere problemer en de løser.
    Nå utdyper du og da forstår jeg hva du mener. Jeg kjenner også problematikken. Jeg har også vært borti (og selv vært) lærer(e) som kastes til "ulveflokk" etter "ulveflokk" for å "få skuta på rett kjøl". Det er enten de unge uerfarne som får jobben, eller de gamle "harde kara" som kan får hvem som helst til å sitte uten å åpne munnen. Og, ja, dessverre er det slik flere steder.

    Jeg sier ikke at alle lærere er egnede, men det er da søren så mange dårlige snekkere og rørleggere også så da er jo alle yrker katastrofale. Alle vet jo hvilke firma du ikke leier inn i nærområdet man bor i eksempelvis.

    Hos oss får vi inn mange nye lærere nå som pensjonistene en etter en trekker et lettelsens sukk et sted mellom 62 og 72 år. Jeg vil påstå at det er svært dyktige unge folk vi får inn og de som ikke er egnet har heller ikke fått forlenget sitt engasjement. Jeg skjønner selvsagt at dette vil variere en hel del rundt om i landet. Og det går jo inn i en del av de 52-sidene med "tidtrøyte". Lærerlønna i dag er ok, men lav i forhold til mye annet med så mye ansvar og krav og kravene øker stadig. Alle i Norge som har barn har høye forventinger til læreren som skal overta poden, men ikke alle ønsker å sette lønna på et nivå som sikrer dyktig arbeidskraft i alle stillingene.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Forskjell på rørleggere,elektrikere,bilmekanikere og lærere,barnehage personell,de som jobber i helsevesenet,ledere i næringslivet etc.
    er at de sist nevnte jobber med mennesker og de er det ikke alltid like enkelt å velge bort.

    Det kan en gjøre med rørleggeren.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.770
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Før i tida var det disiplin i skolen. Nå er det bare "Tante Kose". :)

    På høy tid at foreldrene oppfatter/får beskjed om at oppdragelse av avkommet er foreldrenes/hjemmets oppgave og at dette ikke er noe skolen skal måtte befatte seg med!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn