V
vredensgnag
Gjest
En klok observasjon.
Vedlegg
-
75.2 KB Visninger: 139
|
Har får ikke lenger være lærer.Gubra skrev:Etter 11.sept. kom det flere uttalelser fra norske raddiser som ytret forståelse for terrorangrepet. Amerikanerne var jo uansett inkarnasjonen av alt vondt på jorden for venstresiden.
Nå har vi fått en som ytrer forståelse for terrorangrepet 22.juli. Tro hvordan reaksjonen på det blir............
http://www.aftenposten.no/nyheter/i...g-Breivik-uttalelser-pa-Facebook-6759321.html
MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!Nifelheim skrev:Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
Det er ingen som har nektet mannen å ytre seg. Det eneste man har sørget for er at ikke skolebarna blir daglige mottakere for hans ytringer og påvirkning.Spiralis skrev:MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!Nifelheim skrev:Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
Dere vet den alle kan gjemme seg bak når vi tråkker muslimister på tærne!
Gjelder den ikke når "vi" får såre tær??
Han benytter seg av ytringsfriheten. Ingen som nektet han å ytre seg som han gjorde. Han står for det han ytret og da må han ta konsekvensene av det. Arbeidsforholdet hans var allerede satt på hold når disse ytringene kom frem.Spiralis skrev:MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!Nifelheim skrev:Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
Dere vet den alle kan gjemme seg bak når vi tråkker muslimister på tærne!
Gjelder den ikke når "vi" får såre tær??
Det er ingen link mellom friheten til å si hva man vil og retten til å beholde en bestemt jobb.Spiralis skrev:Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!
Utdyp!Nifelheim skrev:Ytringsfrihet er ikke det samme som at ytringen ikke får noen konsekvens.
Med respekt å melde: sprøyt!Spiralis skrev:Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!
Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.
At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!
Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
At mannen har film som hobby er helt uproblematisk, og bør ikke ha noen som helst innvirkning på slike saker.Nifelheim skrev:Med respekt å melde: sprøyt!Spiralis skrev:Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!
Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.
At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!
Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
Ytringsfrihet går på at du har rett til å ytre deg. ytringsfrihet går ikke på at ingen skal ta til motmæle mot deg. Han viser ved sine handlinger og ytringer at han ikke er egnet som lærer. Lærere skal være rollemodeller. En person som lager grove voldsscener og ikke minst stygge voldtektsscener på fritiden og så og si oppfordrer til drap har ingenting som lærer å gjøre.
Fyren gikk på vikariat og hadde dermed sikkert 1 måneds oppsigelsestid. Kan ikke se for meg at han får jobb som lærer igjen.
Hvis hobbyen hans er så viktig for han, så burde han valgt et yrke som enkelt kunne kombineres med det. Håper for hans del at han ikke har tatt lærerutdanning.
Nei, filmingen hans var ikke uproblematisk. Han ble straks suspendert fra stillingen sin da det kom frem.Gjestemedlem skrev:At mannen har film som hobby er helt uproblematisk, og bør ikke ha noen som helst innvirkning på slike saker.Nifelheim skrev:Med respekt å melde: sprøyt!Spiralis skrev:Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!
Ytringsfrihet går på at du har rett til å ytre deg. ytringsfrihet går ikke på at ingen skal ta til motmæle mot deg. Han viser ved sine handlinger og ytringer at han ikke er egnet som lærer. Lærere skal være rollemodeller. En person som lager grove voldsscener og ikke minst stygge voldtektsscener på fritiden og så og si oppfordrer til drap har ingenting som lærer å gjøre.
Fyren gikk på vikariat og hadde dermed sikkert 1 måneds oppsigelsestid. Kan ikke se for meg at han får jobb som lærer igjen.
Hvis hobbyen hans er så viktig for han, så burde han valgt et yrke som enkelt kunne kombineres med det. Håper for hans del at han ikke har tatt lærerutdanning.
Det er ikke alle som har samme smak i film og nøyer seg med Disney og romantiske komedier fra Hollywood uten at det gjør dem til fæle mennesker.
Å uttrykke sympati for bloddryppende massemordere og ytre ønske om gjentakelse når knapt de forrige ofrene er begravd er derimot en helt annen sak, selv om det er på fleip. Forstår man ikke såpass er man rett og slett for dum til å kunne fungere tilfredsstillende som lærer.
Nifelheim skrev:Ytringsfrihet er ikke det samme som at ytringen ikke får noen konsekvens.
Hvis man evner å tenke prinsippielt er det ut fra overstående lett å konstatere at en hel nasjons indignasjon over ambassadebrennning og slike "uvesentligheter" ikke var annet enn et eklatant utrykk for den norske dobbeltmoralen!Gjestemedlem skrev:Ytringsfrihet er kun din rett til å fremsette ytringer. Andre mennesker reaksjoner på ytringene derimot er en helt annen sak.
Jeg er enig med Trane hva gjelder sviktende vurderingsevne. Den er grei.Trane skrev:Forøvrig burde jo mannen miste jobben ene og alene for sviktende vurderingsevne.
Når det gjelder læreres oppgave som "rollemodeller" så vet jeg om flere av sorten som burde ha stemplet hos NAV hvis man skulle ha fulgt det prinsippet slavisk.Trane skrev:Som lærer forventes man å kunne være en rollemodell for elevene.
Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!Trane skrev:Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
Nifelheim skrev:Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.
Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!Trane skrev:Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
Du er helt på viddende, Spiralis. Det er ikke et speil du holder opp, men en plankebit.Spiralis skrev:Jeg er enig med Trane hva gjelder sviktende vurderingsevne. Den er grei.Trane skrev:Forøvrig burde jo mannen miste jobben ene og alene for sviktende vurderingsevne.
Når det gjelder læreres oppgave som "rollemodeller" så vet jeg om flere av sorten som burde ha stemplet hos NAV hvis man skulle ha fulgt det prinsippet slavisk.Trane skrev:Som lærer forventes man å kunne være en rollemodell for elevene.
Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!Trane skrev:Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
Nifelheim skrev:Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!Trane skrev:Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
Misforstå meg rett gutter, jeg er ikke enig med tullingen. Jeg holder bare opp et speil her så noen og enhver kan få se seg selv!![]()
Idioti og sviktende vurderingsevne er helt klart oppsigelsesgrunn. Det kommer an på hvilken stilling vedkommende innehar. En lagerarbeider, telefonselger, supportmedarbeider og den slags ville ha beholdt jobben. En lærer har andre krav. Hadde vedkommende vært pressetalsmann for et firma ville han også ha fått fyken på dagen.ch skrev:Dette lukter det "berufsverbot" og kvalmende norsk moralisme av. Fysj.
http://no.wikipedia.org/wiki/Yrkesforbud
"I Norge fastslår arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven at ingen kan utestenges fra et arbeid på grunn av politisk eller annen overbevisning."
Også tullinger må ha lov å ytre seg uten å miste jobben.
Når ble idioti og sviktende vurderingsevne en oppsigelsesgrunn?
Men kjære vene da, Spiralis!Spiralis skrev:Nifelheim skrev:Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!Trane skrev:Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
Misforstå meg rett gutter, jeg er ikke enig med tullingen. Jeg holder bare opp et speil her så noen og enhver kan få se seg selv!![]()
Idet livssynet er til hinder for at vedkommede utøver lærereyrket ihht. pensum så er det ikke diskriminering.Spiralis skrev:Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!Trane skrev:Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
For et par generasjoner siden var det slik, men i dag? Nei! de har ikke engang en lønn som er i nærheten om det der skulle ligge til grunn for jobben!Gjest skrev:Lærerjobben er ikke som en hvilkensomhelst jobb. Lærere er off personer som representerer samfunnet og skolen som system. De er forbilder og rollemodeller for den oppvoksende slekt.
Og Westergaard må i følge samme logikk forstå og akseptere at det er en pris på hodet hans??Nifelheim skrev:Det er ingen her inne som nekter denne personen i å uttale seg. Han uttaler seg og tar nå de følgende som kommer av uttalelsene.
Svært mange misforstår ytringsfrihet og tror at alle ytringer skal være uten konsekvenser. Sist med denne KrF-mørkedama i Sarpsborg. Hun som dro med denne fanatikeren inn i byrådssalen og ga han taletid. Hun ytret i det hun trekte seg fra KrF at hun ikke kunne skjønne alt ståket som kom. Hun brukte jo bare sin ytringsfrihet, sa hun.
Sviktende vurderingsevne I JOBBSAMMENHENG kan etter de lovpålagte advarsler etc være oppsigelsesgrunn! De noe snurrige fritidssyslene denne karen driver med er akkurat det. Fritidsysler!Nifelheim skrev:Idioti og sviktende vurderingsevne er helt klart oppsigelsesgrunn. Det kommer an på hvilken stilling vedkommende innehar. En lagerarbeider, telefonselger, supportmedarbeider og den slags ville ha beholdt jobben. En lærer har andre krav. Hadde vedkommende vært pressetalsmann for et firma ville han også ha fått fyken på dagen.
Detr finnes noen grupper som klart aldri er privatpersoner og som 100% av tiden representerer arbeidsgiveren sin. Lærere er ikke en av disse gruppene! Og selv presten som forkynner vranglære tas inn til samtaler, rettledning og konsultasjoner med biskopen noen ganger FØR han sies opp!!Gjestemedlem skrev:Det er mange slags jobber som stiller særskilte krav til egnethet hos dem som er ansatt. Og personers offentlige ytringer kan gi en god pekepinn på dette. Spesielt når ytringene bli til en belastning for arbeidsgiveren og derfor ikke kun representerer privatlivet og meningene til personen.
En barnehagearbeider som yrer seg positivt om pedofili, eller en politimann som forsvarer korrupsjon og bestikkelser, en lærer som er tilhenger av drap på barn og unge, en prest som spotter sin religion, en lege som forsvarer homøopati, .. listen kan gjøres lang over ytringer som kan føre til at arbeidsgiver reagerer negativt fordi de ikke vil assosieres med slike holdninger.
Ytringer av privatpersoner som ikke i jobb eller andre viktige sammenhenger representerer andre enn seg selv må derimot få full anledning til å mene og ytre nett hva de måtte klare å pønske ut uten andre konsekveser enn at andre tar til motmæle, så lenge det ikke er lovstridige oppfordringer til kriminalitet eller lignende.
Jeg kan ikke helt se at dette skal være så veldig kontroversielt.
De LOVLIGE konsekvensene av dette ville være om rektor tok ham inn til en samtale, evt gav ham en advarsel ( noe tvilsom lovlighet i det slik jeg leser AML, - men likevel,- en advarsel )Trane skrev:Men kjære vene da, Spiralis!
Det er da vel forskjell på klippe negler og å hugge av seg beinet ?
Du kan da ikke i fullt alvor sette likhetstegn mellom at denne fyren ikke får være lærer og trusler, vold og ambassadebrenneningen etter karikaturtegningene ?
Nettopp fordi muslimske grupper ønsker forbud mot tegningene er det jeg forsvarer dem.
Det er meg bekjent ingen som har nektet fyren å ytre dumhetene sine. I tilfellet vil jeg forsvare hans rett til det. Uansett må han selv ta konsekvensene av de ytringer han gjør....de lovlige konsekvensene !