Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel omtrent ingen på denne listen som har den minste tilknytning til denne straffesaken, og enhver noenlunde oppegående og tilregnelig dommer vil automatisk stryke de fleste av navnene fra dem.

Hvis man vil innkalle noen av dem får man gjøre det som ekspertvitner og sakkyndige, og da kun hvis de er interessert i dette selv.

Denne listen er utelukkende laget for å generere et politisk sirkus for å gjøre dette til noe annet enn en mord- og terrorsak.

All støtte til dem som ikke vil danse til ære for terroristen.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.792
    Sted
    Nøtterøy
    Gjestemedlem skrev:
    Denne listen er utelukkende laget for å generere et politisk sirkus for å gjøre dette til noe annet enn en mord- og terrorsak.
    Enig!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er opplagt at terroristen ønsker å gjøre rettsaken til et distribusjonsforum for egne politiske budskap. Dommeren kommer neppe til å tillate dette?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    0
    Nå er systemet i Norge at avgjørelsen om hvorvidt Lillevolden skal stille faktisk er opp til dommeren å avgjøre og ikke opp til Lillevolden. Og slik bør det også være!

På den annen side finner jeg det greit at Lillevolden selv har funnet ut hva som er hans tiltenkte oppgave i livet: Som pauseklovn i manesjen! ;D ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    Spiralis skrev:
    Nå er systemet i Norge at avgjørelsen om hvorvidt Lillevolden skal stille faktisk er opp til dommeren å avgjøre og ikke opp til Lillevolden. Og slik bør det også være!

;DPå den annen side finner jeg det greit at Lillevolden selv har funnet ut hva som er hans tiltenkte oppgave i livet: Som pauseklovn i manesjen! ;D
    Det er i så tilfelle et stort steg framover!

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Men ingen kan tvinge han til å vitne - selv om han blir dratt inn i rettsalen kan han like fullt velge å forholde seg taus. Lillevollden har vel vært innom ymse midlertidige arrester i sitt virke som aktivist, så han blir neppe veldig skremt av akkurat det, samt at han sikkert er prinsippfast nok til å ta konsekvensene av å la være å avlegge vitnemål.

Men jeg regner med vitnelisten til forsvaret vil bli kraftig barbert av retten før vi kommer så langt. Dersom ABB ønsker å belyse ideologien sin så burde de ha kallt inn f.eks ymse akademikere som er eksperter på ytterligående miljøer, ikke profilerte rikssynsere og andre med særdeles perifer, om noen i det hele, tilknytning til sakskomplekset.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Lurer på om Lillevolden tar med seg roperten i vitneboksen.

V

vredensgnag

Gjest
    En del forvirring i kommentartråden til Lillevolden, uttrykt av dem som trodde han var en bajas. Det er han selvsagt ikke.
    Fin kronikk.

Tankevekkende det han skriver om at sentrale jurister, statsadvokater o.a. har brukt sosiale medier for å kommentere Lillevolden på vitnelisten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg er har såpass tiltro til retten at den med tilnærmet automatikk vil avvise disse ønskene. Så dette er egentlig en ikke-sak.

Skulle denne tiltroen, mot formodning, vise seg å være malplassert og dommeren viser seg såpass uskikket til sin stilling at han godtar en sirkusrettssak så er det på sin plass å vise retten ringeakt ved ikke å etterkomme dens godkjennelse av pauseunderholdningen, som Lillevolden ganske treffende beskriver dette som. Jeg vil tro at de fleste på ønskelisten deler Lillevoldens syn, og forhåpentligvis hans integritet også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    En del forvirring i kommentartråden til Lillevolden, uttrykt av dem som trodde han var en bajas. Det er han selvsagt ikke.
    Nei, han er jo en halvstudert røver.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    dommeren viser seg såpass uskikket til sin stilling at han godtar en sirkusrettssak
    Oslo Tingrett er ikke akkurat kjent for å være glad i vissvass, svada, utenomsnakk og lignende, så det går nok fint.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    dommeren viser seg såpass uskikket til sin stilling at han godtar en sirkusrettssak
    Oslo Tingrett er ikke akkurat kjent for å være glad i vissvass, svada, utenomsnakk og lignende, så det går nok fint.
    Ja det er jeg også rimelig overbevist om.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ikke mange nordmenn som er dømt etter oppviglerparagrafen - slikt står det da respekt av.
    Skjønner at det pene borgerskapet får fiskeben i halsen når det må vurdere Lillevolden, men fyren har agitatorevner så det holder, og en interessant bakgrunn for hva han har valgt å gjøre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Flaks at jeg ikke er dommer der. Da ville i allefall Lillevolden og enkelte andre individer måtte til pers, om ikke annet så for å live opp hverdagen. ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Lillevolden bør ha litt mer en bomull mellom ørene hvis han har fått litt av genene etter faren sin.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ikke mange nordmenn som er dømt etter oppviglerparagrafen - slikt står det da respekt av.
    Skjønner at det pene borgerskapet får fiskeben i halsen når det må vurdere Lillevolden, men fyren har agitatorevner så det holder, og en interessant bakgrunn for hva han har valgt å gjøre.
    Han har vel roet seg en del med alderen. Mindre brosteinkasting og mer kronikkskriving.

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    I følge Wikipedia har han, utover den selvtitulerte tittelen, mellomfag i statsvitenskap, kriminologi og sosiologi, samt grunnfag i statistikk og spansk. Så han er vel endatil over halvstudert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    nb skrev:
    BT skrev:
    I følge Wikipedia har han, utover den selvtitulerte tittelen, mellomfag i statsvitenskap, kriminologi og sosiologi, samt grunnfag i statistikk og spansk. Så han er vel endatil over halvstudert.
    Sånn er det når man er litt sjenert. Han føler kanskje at han burde hatt hovedfag for å bli noe mer.

S

Slubbert

Gjest
    Lillevolden er en friskus. Der vi andre er for mette og late til å stå for noe, velferd er som kjent en fin måte å passifisere befolkningen på, er han én som står på barrikadene. Det står mye mer respekt av sånne enn av nannystatskaderne på den etablerte venstresiden.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    Slubbert skrev:
    Lillevolden er en friskus. Der vi andre er for mette og late til å stå for noe, velferd er som kjent en fin måte å passifisere befolkningen på, er han én som står på barrikadene. Det står mye mer respekt av sånne enn av nannystatskaderne på den etablerte venstresiden.
    Ja velferd burde vi absolutt ha mindre av så det ble flere tullinger til å skrike sammen med Lillevolden.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gubra skrev:
    Slubbert skrev:
    Ja velferd burde vi absolutt ha mindre av så det ble flere tullinger til å skrike sammen med Lillevolden.
    ;D
    (J)Erna har funnet nøkkelen, med 70,-/dagen for de som ikke vil jobbe.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Andy skrev:
    Er vel første gang jeg er enig med Stein Lillevolden.
    Enig - i alle fall hva angår uttrykksform. Det vil si...jeg "sto på barrikadene" for en sak, og hadde sikkert risikert å bli lagt i jern, jeg også. Det gjaldt utbygginga av Altavassdraget. Men jeg kom meg aldri på en av bussene som gikk til Alta - politimester Hendriksen "slo til" like før... :D

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lillevolden har skrevet en utmerket kronikk, logisk og konsekvent argumenterer han for sitt syn. Elegant er han i avsnitt, en fryd å lese.

Dette blir lest av retten og vil selvfølgelig bli vektlagt ved vurdering av hvilke vitner som skal avskjæres.

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Dette blir lest av retten og vil selvfølgelig bli vektlagt ved vurdering av hvilke vitner som skal avskjæres.
    Det er vel en smule melodramatisk å kalle dem på ønskelisten for 'vitner'. De har vel like sterk tilknytning til denne saken som Titten Tei.

N

nb

Gjest
    Den smått absurde vitnelisten er også muligens en delvis konsekvens av den første psyikatriske vurderingen der det ble fremhevet at mye av tankegodset til ABB var så unikt og vitnet om "paranoiode grandiose vrangforestillinger" eller hva nå formuleringen var. Dersom de sakkkyndige hadde hengt litt rundt på ymse tvilsomme nettsteder (hadde forresten sikkert holdt med kommentarfeltene på vg.no eller debattforumene på hegnarOnline.no) så hadde de muligens visst at ikke alt av det er så veldig spesielt.

Slik som det ser ut nå kommer denne rettsaken i betydelig grad til å handle om vurderingen av tilregelighet. Retten må bestemme seg for hvilken av de to konklusjonene de skal se bort fra - uansett hvor mye hvisatte menatte og pro et contra og forbehold som tas, så vil de ende opp med å erklære ABB "tilregelig" eller "ikke tilregelig". Det kan bli et interessant skue hvordan den begrunnelsen vil se ut.

Jeg tipper vitnelisten hadde sett annerledes ut, eller kanskje vært nesten tom, dersom den første vurderingen hadde konkludert med "tilregnelig". Nå fremstår den jo delvis som et kobbel av folk som kan si noe om at mørkebrunt tankegods finnes i rimelig rikt monn for den som tar seg bryet med å lese. Det første teamet som undersøkte ABB sa så vidt jeg husker i klartekst at de hadde sett bort fra det ideologiske miljøet ABB identifiserte seg med, en påstand jeg som utenforstående fant mildt sagt underlig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:
    dag1234 skrev:
    Det er vel en smule melodramatisk å kalle dem på ønskelisten for 'vitner'. De har vel like sterk tilknytning til denne saken som Titten Tei.
    Så Titten Tei står ikke på lista? Må være en forglemmelse.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    De har vel like sterk tilknytning til denne saken som Titten Tei.
    Titten Tei burde jo absolutt blitt ført som "vitne" i denne saken! :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Titten Tei er død.
    Men det er da ikke noe problem. Vi har da "royale medier" som kan snakke med døde og hun kan da sikkert snakke med ham og "tolke" for retten. Skal det være Cirkus, ja da får vi lage cirkus!!! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Titten Tei er død.
    Titten Tei har ingen troverdighet. Sjekk sokkene hans opp mot Orderusdsaken!
    Nånå! Om han har liten troverdighet!! Hva mener du da om en voksen mann som sitter for åpent kamera i beste TV-sendetid og snakker med en tredukke?? :-\

Og Märtha som alle kritiserer?? Dere har da sett at mamman hennes satt og sang til den samme tredukka på Momarken!?? Er det rart jenta har blitt som hun har blitt?? ::)

N

nb

Gjest
    Trane skrev:
    I denne saken har jeg faktisk større respekt for hvordan Lillevolden har håndtert innkalingen til vitneboksen enn hvordan endel journalister har håndtert sin kommende tilstedeværelse i rettssalen.
    Viktig å vise at man har tilgang der ikke alle har tydligvis.

Jeg hang en del med kommende journalistspirer i studietiden, de skulle på studietur til Oslo og gledde seg villt til at de endelig skulle få lov til å komme seg på Tostrupkjelleren. Stemningen på festen sank betraktelig da jeg sa at jeg (helt uten noen journalistambisjoner) hadde vært der ganske mange ganger allerde og hadde store problemer med å skjønne hva som var så svært med å henge der.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er litt slitsomt når hver gang det kommer noe nytt i denne saken skal alle avisene skrive om hvordan alle som har vært berørt av terroren på et eller annet vis oppfatter det nye som skjer.

Tenk om avisene kunne innsett at folk blir lei av denne uendelige frotsingen i tårer.

Folk må skjønne at gjerningsmannen er ekstremt psykopatisk. Han kommer aldri til å angre på det han har gjort. Han kommer aldri til å bry seg om hvordan de etterlatte har det. Han kommer aldri til å innse at det han har gjort er galemattias. Han kommer for alltid til å se på det som sitt fantastiske verk. Slike psykopater mangler totalt emosjonelle evner.

C

Cyber

Gjest
    Trane skrev:
    I denne saken har jeg faktisk større respekt for hvordan Lillevolden har håndtert innkalingen til vitneboksen enn hvordan endel journalister har håndtert sin kommende tilstedeværelse i rettssalen.

Journalister la ut personlige adgangskort til 22.juli-rettssaken på nettet

All respekt for etterlatte og rammede, men nå er jeg så lei av hele saken og ABB at jeg kunne spy. Medienes fråtsing i denne saken og overeksponering er helt ute av proporsjoner. Og for en pengemølle for de haugene med bistandsadvokater. Det er et snodig land vi lever i.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn