Den smått absurde vitnelisten er også muligens en delvis konsekvens av den første psyikatriske vurderingen der det ble fremhevet at mye av tankegodset til ABB var så unikt og vitnet om "paranoiode grandiose vrangforestillinger" eller hva nå formuleringen var. Dersom de sakkkyndige hadde hengt litt rundt på ymse tvilsomme nettsteder (hadde forresten sikkert holdt med kommentarfeltene på vg.no eller debattforumene på hegnarOnline.no) så hadde de muligens visst at ikke alt av det er så veldig spesielt.
Slik som det ser ut nå kommer denne rettsaken i betydelig grad til å handle om vurderingen av tilregelighet. Retten må bestemme seg for hvilken av de to konklusjonene de skal se bort fra - uansett hvor mye hvisatte menatte og pro et contra og forbehold som tas, så vil de ende opp med å erklære ABB "tilregelig" eller "ikke tilregelig". Det kan bli et interessant skue hvordan den begrunnelsen vil se ut.
Jeg tipper vitnelisten hadde sett annerledes ut, eller kanskje vært nesten tom, dersom den første vurderingen hadde konkludert med "tilregnelig". Nå fremstår den jo delvis som et kobbel av folk som kan si noe om at mørkebrunt tankegods finnes i rimelig rikt monn for den som tar seg bryet med å lese. Det første teamet som undersøkte ABB sa så vidt jeg husker i klartekst at de hadde sett bort fra det ideologiske miljøet ABB identifiserte seg med, en påstand jeg som utenforstående fant mildt sagt underlig.