dag1234 skrev:
mutz skrev:
dag1234 skrev:
Vi trenger å røyke ut disse holdingene slik at de kan imøtegås. Det er fordi PK-politiet, som du i din ideologisk korrekthet (IK) kaller fenomenet, ikke gjør jobben sin godt nok at slike livsfarlige mennesker som ABB, Fjordman og det andre fascistoide avskummet får spre giften sin. De koker koker sammen sine dypt satanistiske ideer og sprer det ut til ubefestede, forkvaklede og forstyrrede mennesker som er motstandssvake og tror at det er slik verden er skrudd sammen.
Det har vært en fraværende offentlig motstand mot disse mest destruktive og psykopatologiske ideene, oppstått som et bunnslagg fra de dystreste sider av den europeiske kulturs innavl, og kondensert i gutterommets mørke allmakt bak tastaturene.
Det var alfor mange som ikke innså livsfaren fra ytterste høyre, men som har fått en alvorlig vekker av ABBs evne til å omsette i handling det mange andre har pønsket ut for ham.
Det er mange mennesker i Norge i dag som bærer på skyldfølelse over å ha lukket øynene for slike som Fjordman og ABB, og sånn ble medskyldige i tragedien som utspilte seg 22.7. i fjor. Derfor må slike holdinger og ideer diskuteres, og ikke latterliggjøres som utslag av en politisk korrekthet - et yndet ord fra det fascistoide høyre.
Det var da voldsomt.
Tror du skal være forsiktig med å stille andre til ansvar for hva ABB har gjort.
Jeg er meget forsiktig i mine ytringer med tanke på de 77 som han tok livet av, og alle de titusener som vil bære fysiske eller psykiske arr for resten av sine liv.
Jeg stiller Fjordman og oss selv til ansvar for å la et udyr som ABB få utvikle seg. Jeg stiller foreldrene hans til ansvar som ikke evnet å gi han tilstrekkelig ballast til å klare deg i livet. Jeg stiller Barnevernet til ansvar som ikke grep inn og pottet han om i en friskere familie. Statens Senter for Barne- og Ungdomspsykiatri som ikke hanket han inn, men lot han seile sin egen sjø. PST som ikke fulgte nøye nok med, selv om de visste.
Det er en serie med større og mindre, direkte og indirekte grunner til at ABB gikk bananas i fjor. Men uten hans ideologi, utviklet av andre, og hans grunnleggede raseri ville han neppe ha drept og påført oss alle så store traumer. Det er jeg overbevist om. Og jeg er overbevist om at manges unnfallenhet overfor denne livfarlige tankegiften også er med på å la slike drapsmaskiner få utvikle seg.
Samtidig er jeg stolt over den måten vi behandler han på, og måten vi som nasjon takler denne nasjonale krisen.
Selv synes jeg det bare er kun en som kan stilles til ansvar - og det er Breivik selv.
Selv om antagligvis mye gikk galt i barndom og ungdom, så synes jeg ikke man skal legge for stor skyld på andre.
Vi har andre barn og ungdom som har vokst opp under værre omstendigheter enn Breivik.
Alt fra Tyskerbarn under/etter krigen, til barnehjemsbarn og barn som har blitt utnyttet på de fleste områder.
De fleste av dem ( om ikke alle ) begikk ikke slike grusomheter som Breivik, selv om noen havnet i uføre og kom på skråplanet.
Men her er enkelte på diverse forum som er helt borte vekk, gjerne med det vi ser på som facistiske ideer, og således høyreekstreme.
Men det må ikke bli slik at man ikke kan diskutere innvandring uten at en blir stemplet som høyreekstrem.
Slike personer som Breivik finnes og fantes også på den ytterste venstreside i andre land.
Breivik har intet poeng - hverken politisk eller menneskelig.
Skulle man fulgt opp Breivik,s retorikk - så dreier alt seg om ham.
Om Breivik er psykopat vet jeg ikke, er ikke fagmann på området.
Men synes jeg kan si at personen er syk på sinnet, er vel noe som kalles svekkede sjelsevner..
Men det er ingen unnskyldning for Breivik på noen måte, han viste hva han gjorde.
Også jeg synes det er greit at man ikke har en "barbarisk" rettergang.
Men synes de tar på ham med silkehansker.
Han burde ikke fått bruke dress, men en fangedrakt, gjerne med lenker på hender og bein.
Han burde heller ikke ha fått innvilget pc, eller hatt mulighet til brevveksling selv om disse brev blir sjekket.
Ihvertfall ikke etter at dom er falt.