Når jeg nå mener noe annet, dag1234, så er det ikke fordi vi har uenigheter i andre sammenhenger.
På den ene siden ser jeg at Schau berører det propaganda-aktige i manifestet og Breiviks tanker, og at han tydelig setter ord på at Breivik ikke er dum, noe som gårsdagens "Nei, Breivik, det er ikke vanskelig å rygge en VW" strider mot.
Men Schau sier at man ved å lytte grundig, og imøtegå Breiviks påstander, skal sørge for at dette aldri vil skje igjen. Det er å grundig overvurdere medias rolle i samfunnsdebatten - samfunnet holder nå på med sin egen debatt, over nettet og i samtaler på ulike vis, og er uengasjert i hva mediene måtte mene om mange ting.
Det er et stort antall felt der "fakta og sakkunnskap" kommer meget til kort overfor overbevisning og målsetning. Vi er blitt flinke til å ignorere det vi ikke liker, og å omfavne det som forsterker våre oppfatninger og fordommer, og nettet har aksellerert dette.
Som Jaron Lanier uttrykte det, er nettet blitt et medium for dyrking av fiendskap, ikke forbrødring.
Schaus jakt på sakkunnskap og innsikt som skal forsikre mot gjentagelse er omsonst. Denne konflikten kommer, samme hva man gjør - NATO har i flere år forberedt seg på den, gjennom sin barrierelandstrategi. Når noe er flyttet over fra scenarietenking til bevisst langsiktig planlegging, så nytter det ikke å skrive seg fri, eller mene seg fri, fra konsekvensene man forbereder seg på.
Europa står overfor en situasjon der mange mener at kontinentet er i ferd med å bli løpt ned av utenforstående, og dette skjer når Europa økonomisk er på sitt svakeste. Vi har vært akkurat der før ...
Så Schau har rett i at: Det er også derfor jeg skal slutte å omtale Anders Behring Breivik som dum. For det er han dessverre ikke. Han er langt fra dum.
Breivik var, bl.a., klok nok til å se at tiden var moden, dessverre.
Personlig tror jeg ikke vi kan tenke eller skrive oss fri fra de kreftene som rir Europa nå, de har fått sin egen indre dynamikk allerede. Frankrikes forhåpentligvis pr. avgående president igangsatte utkastelse av Roma-folket, for å vinne folkets gunst. Det gjør man kun når man mener at det er slikt folk vil at man gjør, fordi meningsmålingene tyder på det.