G
Gjestemedlem
Gjest
vredensgnag skrev:I et av disse slottene ble jeg vist en luke i veggen. Den åpnet til en lang "pipe" som gikk hele veien ned til oublietten (glemselshullet) i slottets kjeller, der man satte fanger som skulle glemmes, slik du ønsker å glemme Breivik.
Slottsfruen fortalte meg hvordan hennes forfedre likte å sitte i kammeret, med åpen luke, og lytte til fangenes jammer og hyl og bønner.
Det er jo en ualminnelig sort-hvitt-tenking at det eksisterer flere alternativer enn disse to. Jeg kan ikke se noen rasjonelle argumenter for hvorfor den siste beskrivelsen her skal være en riktig og ønskelig reaksjon på slike forbrytelser som vi her snakker om.Du må være klar over at Breivik allerede har tre celler som han disponerer. En til søvn og hvile, en til trening og meditasjon og en skrivestue.
Han får jevnlig oppfølging av ulike spesialister, hans matbehov er dekket med hensyn til hans allergier og preferanser. Han har egen kokk og ingredienser, og nærmest også munnskjenk, siden man ønsker å unngå forgiftningsforsøk. Han sitter og brevveksler flittig med de mange som har tatt kontakt med ham - muligens også med noen av dem som er kommet med ekteskapstilbud.
Etter dom vil han selvsagt ha anledning til å motta besøk av sin forlovede/kone, det ser ut til at han får en god del kandidater å velge mellom.
Breivik vil også kunne selge både bøker og intervjuer fra fengselet, og vil sikkert selv kunne kjøpe den godteposen.
En gjennomsnittlig norsk fengselscelle er ikke det samme som et hull i et middelalderslott, og slike sammenligninger er jo ikke annet enn det føleriet du selv kritiserer.
Jeg reagerer på at det er mulig for en massemorder og terrorist å bli tilbudt slike forhold som dette. Ikke selve soningen, men den frie og usensurerte kommunikasjon med resten av verden som tillates ham slik at han kan fortsette sitt arbeide med å ødelegge det landet vi vil forsvare.
Vi har en plikt å låse mannen bort og hindre dette. Hvis han en gang slippes fri kan man fortsette sitt arbeid da, men ikke før.
Så er det blitt det samme å frata en massemoder og en terrorist sine rettigheter som fri borger som det å urettvist frata uskyldige mennesker sine rettigheter som følge av deres religion eller opphav?Vi er kommet et stykke videre derfra, men det er skjørt. Det er bare å se på herjingene etter 9/11 for å forstå hvor skjørt det er, og hvor lett en gruppe "avvikere" brått kan finne seg uten rettsbeskyttelse. Det er ledende politikere selv i vårt land som tillot seg å mene at "alle muslimer er terrorister," og som ikke nølte med å ønske å ta fra dem alle rettigheter.
En av de grunnleggende hjørnestenene i samfunnet er at ikke uskyldige mennesker rammes på en slik måte som dette. En av de andre er at man er i stand til å ramme de skyldige og beskytte samfunnet mot morderiske psykopater og fanatikere som vil ødelegge det.
Det virker som du bommer litt på kritikken på begge de sentrale punktene over, og da snakker vi nok forbi hverandre her. Jeg tar nemlig hverken til orde for å bruke middelalderske fangehull men normale norske fengselsceller, og heller ikke å frata uskyldige mennesker sine rettigheter som frie borgere kun fordi noen assosierer deres gruppetilhørighet med noe negativt, men samtidig må vi være i stand til å beskytte samfunnet ved å kunne fradømme politiske terrorister deres rett til å kommunisere med likesinnede så lenge de soner sin straff.Så nei - her er du ikke bare helt på jordet, Gjestemedlem, du er på fryktelig dypt vann. Kanskje bør du dykke etter den nøkkelen du er så villig til å kaste i Tyrifjorden.