Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Noen liker faren, andre liker dattera. (mulig det var mora og ikke faren, men..)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes denne folkelige allsangen og marsjeringen og offentlige gråtingen begynner å bli ordentlig klam. Sorg og innlevelse man kan gå inn i og ut av på samme måte som når man ser en gråtefilm på kino. Attentatene og rettssaken brukes som en kilde til inderlighet og samhold for de mange som faktisk ikke er så hardt rammet. Billig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg synes dette var rett charmerende. Såpass mange mennesker som møter opp og synger sanger for å plage Breivik. I all sin sentimentalitet og osteaktighet er jo dette svært avvæpnende på hatefullhet og harme. Veldig Norsk.. er du slem nok kommer vi og synger for deg. Herlig i all sin absurditet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Veldig norsk er det nok, ja. Hatefullhet og harme er i grunnen ikke så dumt, og at noe tar brodden av det er ikke nødvendigvis positivt.

T

TT.

Gjest
    Akkurat nå er sangen på 7. plass på de mest nedlastede i iTunes. Ærre muli´? ???

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hva blir det neste for å plage Breivik tro? Daglige muslimske morgenbønnevers i rettsalen? Knull en muslim-dagen? Kun halalkjøtt i fengselet?

V

vredensgnag

Gjest
    Sang har kraft. Sang kan samle til dyst og dåd.
    I Estland sang man kort tid tilbake til revolusjon - hele folket sang, luften dirret.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Singing_Revolution

Før vi ble sittende og glo på skjermer og fjernsyn hendte det titt som var at folk samlet seg til allsang, og med den uttrykte de ståsted og vilje.
    Mange makthavere har gjennom tidene forsøkt å forby sangmanifestasjoner, fordi de har slik urkraft, og kunne drukne makten.

Det som skjedde på Youngstorget i dag var vakkert. Syns jeg, men det er bare hva jeg syns.

Originalen:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Hva blir det neste for å plage Breivik tro? Daglige muslimske morgenbønnevers i rettsalen? Knull en muslim-dagen? Kun halalkjøtt i fengselet?
    Mullah Krekar og ABB innelåst i celler ved siden av hverandre. Daglig foring med gjennomvelsignet halal til ABB og halvstekt råne til Krekar, og de får ikke bytte med hverandre.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg synes dette var rett charmerende. Såpass mange mennesker som møter opp og synger sanger for å plage Breivik. I all sin sentimentalitet og osteaktighet er jo dette svært avvæpnende på hatefullhet og harme. Veldig Norsk.. er du slem nok kommer vi og synger for deg. Herlig i all sin absurditet.
    Vi skulle ikke ha noe sirkus, ABB skulle visstnok behandles som just another criminel.............

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.572
    Torget vurderinger
    4
    Slik blir for klamt og prektig for meg, men jeg synes det er bra at det skjer likevel.
    Alternativet er så mye dårligere. Skulle Ola & Kari demonstrere hatfult, høylytt og voldelig foran Tinghuset med krav om dødsstraff ? Nei, takke meg til roser og Lillebjørn.

Men, som andre har påpekt, kan heller ikke jeg se mye fargerikt fellesskap på bildene...bortsett fra fargerike paraplyer og regnjakker.

Hvor var pakkisene ? Hvor var somalierne ? Hvor var vietnameserne og thaiene ?
    Det er vel ikke Ola & Kari som har ansvar for de som ikke var der ?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Trane skrev:
    Slik blir for klamt og prektig for meg, men jeg synes det er bra at det skjer likevel.
    Alternativet er så mye dårligere. Skulle Ola & Kari demonstrere hatfult, høylytt og voldelig foran Tinghuset med krav om dødsstraff ? Nei, takke meg til roser og Lillebjørn.

Men, som andre har påpekt, kan heller ikke jeg se mye fargerikt fellesskap på bildene...bortsett fra fargerike paraplyer og regnjakker.

Hvor var pakkisene ? Hvor var somalierne ? Hvor var vietnameserne og thaiene ?
    Det er vel ikke Ola & Kari som har ansvar for de som ikke var der ?
    var du der?
    kanskje det ble for prektig og klamt for de fleste pakkiser, somaliere, vietnamesere og thaier også?
    kanskje de ikke er komfortable med den norske måten å møte en massemorder på?

gud vet, jeg kan ikke svare for dem alle, men selv så jeg ingen grunn til å stille opp på en tilstelning som skaper enda mer oppmerksomhet rundt breiflabben.

så der har du i alle fall svar på hvorfor EN vietnameser ikke møtte opp.

allsang og fakler? fuck that.

jeg blir kvalm av mediadekningen og hysteriet rundt denne rettsaken, som legger et grunnlag for ikonisering av fyren.
    man skaper en superkjendis, finstuderer trynet hans og viderebringer enhver lille tanke og bevegelse - og superkjendiser vil selvfølgelig få fans.

personlig driter jeg i hvorfor han smiler, hva slags penn han bruker, hva han spiser til frokost før han ikles pen dress og kjøres til tinghuset, etc.

jeg synes han skal få en straight forward rettsak, dømmes til den hardeste straffen vi kan by på (21 år fengsel + sikring resten av livet), bures inn i en liten celle, ingen dildall.

det ideelle hadde vært om han kunne delt celle med mulla krekar, men det er vel for mye å håpe på.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.572
    Torget vurderinger
    4
    Nei, var ikke der, men fikk fort det inntrykket av bilder og filmsnutter og antar vel at ikke-etniske nordmenn....eller hva gangbar beskrivelse er for tiden....er like forskjellig som andre, dvs. noen som føler det beklemmende klamt....som oss...og andre som følger strømmen. Og når den "fargerike" bermen ikke følger strømmen så sier det noe.

Forøvrig er jeg enig i beskrivelsen av mediadekningen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Nei, var ikke der, men fikk fort det inntrykket av bilder og filmsnutter og antar vel at ikke-etniske nordmenn....eller hva gangbar beskrivelse er for tiden....er like forskjellig som andre, dvs. noen som føler det beklemmende klamt....som oss...og andre som følger strømmen. Og når den "fargerike" bermen ikke følger strømmen så sier det noe.

Forøvrig er jeg enig i beskrivelsen av mediadekningen.
    De som utgjør det "fargerike" elementet i dette felleskapet ( dvs de som ikke er skummetmelkhvite etnisk norske ) har som du er inne på muligens andre kulturellt betingede måter/tradisjoner å forholde seg til dette på. Og var det ikke akkurat det som skulle være det fine og fjonge med flerkultur og fargerikt fellesskap? At hver og en skulle gjøre som de var vant med "hjemmefra". Slik at vi kunne stå og bejuble den "anderledes" måten de "andre" sin kultur ga seg ulike utslag?? For hvis man trodde at våre "nye landsmenn" skulle inn i støpeskjeen og bli gode sosialdemokrater som oss, ja i så fall er det noen som har bommet litt med virkemidlene!

Og la oss ikke et eneste minutt glemme at når det kommer til denne sangmanifestasjoen så er det "VI" som er de sære og rare som gjør noe resten av verden ikke forstår filla av. Og dere husker hvordan det er når vi er de eneste?? Jo det er overveiende sansynlig at vi tar feil!!

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Pressen utenfor Norge har fått med seg sangkoret i Oslo.
    Joa, den norske veltingen i egen selvgodhet nådde et foreløbig høydepunkt i går. Merket meg at den utenlandske dekningen såklart ble dekket bredt i norske media, med en påfølgende strøm av fløyelsnasjonalisme i kommentarfeltene. Breivik har fått viljen sin, det er sirkus og hele saueflokken synger med.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Pressen utenfor Norge har fått med seg sangkoret i Oslo.
    Joa, den norske veltingen i egen selvgodhet nådde et foreløbig høydepunkt i går. Merket meg at den utenlandske dekningen såklart ble dekket bredt i norske media, med en påfølgende strøm av fløyelsnasjonalisme i kommentarfeltene. Breivik har fått viljen sin, det er sirkus og hele saueflokken synger med.
    +1

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja dette er et særnorsk fenomen, og man kan ikke forevente at mennesker med bakgrunn fra mer normale land vil finne på noe tilsvarende. Selv ikke Monty Python ville kunne kommet på noe bedre og mer absurd om de skulle parodiere nordmenns reaksjon på noe skummelt. Idealet i Norge er å behandle hverandre som barn, med politikere som fungerer som barnahagetanter og barnetimeonkler. Dette er dypt innarbeidet i folkesjelen.

Men det har jo en positiv effekt da. Den ufarliggjør nordmenn til i en slik grad at ingen ekte terrorister ville finne på å skade oss uten å bli sett på som barnemordere. Og det er jo dårlig publisitet.

Samtidig er dette charmerende, og er med på å gjør Norge til et anderledesland. Man må bare lære seg å like barnehagen som sosial kode for å trives her.

De ivrigste forsvarerne av den norske kulturen møter jo seg selv i døren her også, når de ikke liker dette og etterlyser det kulørte mangfold i opptoget. Dette er jo særnorsk kultur. I andre land i verden er det jo mye mer vanlig å behandle hverandre som voksne selvstendige individer på godt og vondt, impulser de sliter med å se at vi kunne behøve. Og i andre nasjoner lager man ikke opptog for å synge godnattsanger for massemorder for å ufarliggjøre dem, og så sove søtt og trygt på puten. Men det er vel det motsatte av terror da...

Rart, sukkersøtt, absurd og charmerende på samme tid. Norsk.

V

vredensgnag

Gjest
    Det går også å se dette med andre øyne, som med psykiater Kvakkestad, som ser dette som en ekstrem hatytring som det er grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Sang har mobiliserende effekt, og Kvakkestad ser en mobb, som skulle mobbe en person som kanskje vil bli kjent utilregnelig, da mengden "skulle ta sangen tilbake." I Kvakkestads øyne var manifestasjonen en gapestokk som man ikke har sett i Norge siden 1800-tallet.

- Psykotisk ytring

Han peker på at Breiviks utsagn om Lillebjørn Nilsen og «Barn av regnbuen» i forrige uke kan ha kommet fra en sinnslidende person.

- Er det slik at han er psykotisk, slik som den første sakkyndigrapporten har konkludert med, så er det sannsynlig at det han sier er psykotiske ytringer. Og da lurer jeg på hva vi egentlig holder på med, når vi har en protestaksjon der regjeringen er representert med kulturministeren, sier Kvakkestad til VG Nett.
    Han sammenligner allsangen med et strafferedskap som ikke har blitt brukt i Norge siden 1800-tallet.
    - Dette er som en gapestokk som er pakket pent inn. Det å møte opp utenfor Oslo tinghus og synge der, det blir som en gapestokk. Det er dommerne og retten som skal dømme Breivik, ikke folket.

- Humanisme, ikke hat

Kvakkestad mener folk må ta inn over seg at Breivik kan bli kjent utilregnelig av retten når avgjørelsen faller i sommer.

- Hvis det viser seg at denne mannen er psykotisk skal han møtes med humanisme, ikke en hatholdning. Dette er en debatt jeg tror vi er nødt til å ta. Skulle han bli kjent utilregnelig må vi akseptere det, noe jeg tror det norske folk foreløpig ikke er klare for, sier Kvakkestad.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    At nordmenn reagerer med sang, roser og ikke-vold i denne grusomme saken setter gjenklang i hele verden. Det er ikke mindre enn fantastisk! Kanskje nordmenns holdninger kan gi en og annen en tankevekker og at verden derved faktisk endrer seg i riktig retning.

Det vil helt sikkert komme forskningsoppgaver og studier i dette i tiden framover.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/04/26/verden-hoerer-barn-av-regnbuen?autoplay=1

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kvakkestad må ta inn over seg at folk vil holde Breivik ansvarlig for sine ugjerninger selv om retten skulle feige ut og frikjenne ham pga. psykiske finurligheter av noe slag. Hvis man ikke skal kunne straffe en brutal massemorder og terrorist fordi han har et litt spesielt verdenssyn eller har hatt en vanskelig barndom så vil tilliten til rettsystemet rakne.

Hadde massene stått der med fakler og en stabel bildekk kunne man snakket om mobbing og gapestokk. At det å bli tilsunget en barnesang er et utålelig overgrep mot en kynisk barnemorder føyer seg bare godt inn i rekken av absurditeter i denne saken.

Det neste blir vel kanskje at man bryter hans menneskerettigheter i fengselet ved å nekte ham godteposen på lørdagskvelden.

V

vredensgnag

Gjest
    Du må være klar over at Breivik allerede har tre celler som han disponerer. En til søvn og hvile, en til trening og meditasjon og en skrivestue.
    Han får jevnlig oppfølging av ulike spesialister, hans matbehov er dekket med hensyn til hans allergier og preferanser. Han har egen kokk og ingredienser, og nærmest også munnskjenk, siden man ønsker å unngå forgiftningsforsøk. Han sitter og brevveksler flittig med de mange som har tatt kontakt med ham - muligens også med noen av dem som er kommet med ekteskapstilbud.
    Etter dom vil han selvsagt ha anledning til å motta besøk av sin forlovede/kone, det ser ut til at han får en god del kandidater å velge mellom.

Breivik vil også kunne selge både bøker og intervjuer fra fengselet, og vil sikkert selv kunne kjøpe den godteposen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du må være klar over at Breivik allerede har tre celler som han disponerer. En til søvn og hvile, en til trening og meditasjon og en skrivestue.
    Han får jevnlig oppfølging av ulike spesialister, hans matbehov er dekket med hensyn til hans allergier, og han sitter og brevveksler flittig med de mange som har tatt kontakt med ham - muligens også med noen av dem som er kommet med ekteskapstilbud.
    Etter dom vil han selvsagt ha anledning til å motta besøk av sin forlovede/kone, det ser ut til at han får en god del å velge mellom.

Breivik vil også kunne selge både bøker og intervjuer fra fengselet, og vil sikkert selv kunne kjøpe den godteposen.
    Ja, det stemmer sikkert det og det er jo litt trist at mannen skal få lov til å fortsette sitt virke fra sitt nye kontor.

Kanskje fristende å heller børste støv av gamle metoder for medisinsk behandling av uregjerlige personer?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Denne tråden begynner å bekrefte utsagnet om at enhver sivilisasjon er kun sekunder fra å bli barbarisk, gitt de rette omstendighetene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Denne tråden begynner å bekrefte utsagnet om at enhver sivilisasjon er kun sekunder fra å bli barbarisk, gitt de rette omstendighetene.
    Når man skal bli så sivilisert at man behandler den verste massemorder som en kongelig på statsbesøk så kan man gjerne leke med tanken om litt befriende barbari.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når man skal bli så sivilisert at man behandler den verste massemorder som en kongelig på statsbesøk så kan man gjerne leke med tanken om litt befriende barbari.
    Må være grunnen til at så få kongelige kommer på besøk. Kanskje misliker de håndjernene, frihetsberøvelsen, de daglige kroppsvisiteringene i alle kroppsåpninger, dette at alt de sier og skriver blir gjennomlest og vurdert, at de sitter og blir observert av sakkyndige (han observeres også nå).

Du får omstille til det 21. århundrede i Norge, Gjestemedlem.

Vi kunne selvsagt sendt ham til Bjørnøya, som kunne vært vårt Guantanamo. Aker Kværner hjalp til med byggingen av fangeleiren på Guantanamo og kunne brukt kunnskapene derfra på Bjørnøya. Amerikanerne valgte Guantanamo fordi det ikke er definert som del av noen stats juridiske vern, og fangene dermed ville kunne sitte uten noen form for rettigheter. Deres forsvarsadvokat er en militæradvokat oppnevnt av anklagende myndighet, og fangene der har ikke innsyn i sine sakspapirer eller anklagen mot dem.

Bedre?
    Som sagt, vi har kunnskapene som skal til: http://www.amnesty.no/aktuelt/flere...værner-har-medvirket-til-tortur-på-guantánamo

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Må være grunnen til at så få kongelige kommer på besøk. Kanskje misliker de håndjernene, frihetsberøvelsen, de daglige kroppsvisiteringene i alle kroppsåpninger, dette at alt de sier og skriver blir gjennomlest og vurdert, at de sitter og blir observert av sakkyndige (han observeres også nå).

Du får omstille til det 21. århundrede i Norge, Gjestemedlem.

Vi kunne selvsagt sendt ham til Bjørnøya, som kunne vært vårt Guantanamo. Aker hjalp til med byggingen av fangeleiren på Guantanamo og kunne brukt kunnskapene derfra på Bjørnøya. Amerikanerne valgte Guantanamo fordi det ikke er definert som del av noen stats juridiske vern, og fangene dermed ville kunne sitte uten noen form for rettigheter. Deres forsvarsadvokat er en militæradvokat oppnevnt av anklagende myndighet, og fangene der har ikke innsyn i sine sakspapirer eller anklagen mot dem.

Bedre?
    Skal vi være helt nøkterne vil en helt passende reaksjon være 21 års forvaring (resten av livet). Sonet uten mulighet for kontakt med omverdenen, uten tilgang på media eller underholdning og i en funksjonell men spartansk celle.

Det er ingen umenneskelig straff for å ha henrettet over 70 mennesker.

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En bra kronikk.

Pasifisme über alles
    Nina Witoszek professor, senter for Utvikling og Miljø, Univeritetet i Oslo.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Djevelen-og-jomfruen-6815749.html
    Nina var vel som vanlig full da hun skrev det.
    ???
    Om du leser en del av hennes underlige uttalelser i senere tid, og kommentarer fra andre ytringsivrige til samme, får du bedre innsikt på det punktet.
    Om du kan lese det røret hun begår i Aftenposten og som Gjestemedlem mene at det var bra, så anbefaler jeg en ny gjennomlesing.

Her har du en ganske treffende gjennomgang, fra tiden før Utøya:
    http://morgenbladet.no/boker/2009/nina_witoszeks_fjerde_oye

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Politiets ynkelige innsats for å pågripe terroristen.
    De som reddet ungdommene med eget liv som innsats som stort sett var utlendinger.
    Ambulanser som ikke kunne kjøre inn i området av fare for egen sikkerhet.
    En gjerningsmann som behandles med stor verdighet i rettsalen.
    Pressen som logrer i samlet flokk for terroristen.
    Psykiatere som fremstår som forvirrede fjols.
    Et folk som synger og stabler blomster.

Det kan nok hende vi fortoner oss noe merkelig for omverdenen.
    Det kan nok hende vi fortsatt blir brukt i fredsforhandlinger.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    vredensgnag skrev:
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En bra kronikk.

Pasifisme über alles

???
    Om du leser en del av hennes underlige uttalelser i senere tid, og kommentarer fra andre ytringsivrige til samme, får du bedre innsikt på det punktet.
    Om du kan lese det røret hun begår i Aftenposten og som Gjestemedlem mene at det var bra, så anbefaler jeg en ny gjennomlesing.

Du synes det er rør, jeg synes det er ganske treffende.

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    En bra kronikk.

Pasifisme über alles

???

Du synes det er rør, jeg synes det er ganske treffende.
    Det er forskjell på å skrive noen momenter man kan nikke til, og å begå så mange logiske inkonsistenser og affektbaserte rallinger som det hun skriver der.

Men om man koker den alfabetsuppen hennes, og reduserer den til sin ytterste konsekvens, så etterlyser hun et Norge som er mer Sparta og minst mulig Athen.

Og så avrunder hun med dette stupide utsagnet, som er helt Ole Brumsk, om du bruker hodet:

Vi trenger en Bildung som er basert på en «martial arts»-tilnærming: Evnen til å slå hardt når nødvendig, kombinert med en sterk etikk om selvbeherskelse og respekt for livet. Først da kan man motstå Djevelen.

Det er ikke treffende, det er lallende ubevisst om betydningen av ordene og setningene man lirer av seg.

Ja takk, begge deler.
    Hva tillegger det debatten av mening? Hun har alltid skrevet betydelig fortere enn hun tenker, og er avhengig av folk som leser fortere enn de tenker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hun har noen litt pussige formuleringer, men essensen i det hele er riktig og god. Norge er et polstret samfunn av barn ute av stand til å møte ondskap og brutalitet med annet enn velment omsorg og tafatt overbærenhet, barnesang og ønsker om god bedring.

Vi lever i en lykkelig småblomstret barnehage der mennesker umyndiggjøres, overstyres og fratas både ansvar og verdighet.

Dette er Norges nasjonalfugl, selv om mange ikke er klar over det:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Da Grieg skrev dette, var det enda noen år igjen til Menneskerettighetserklæringene ble sanksjonert i FN. Det skulle kriges ferdig først.

Men det handler om menneskeverd, som er en skjør ting, og som Norge har fått en underlig sentral rolle i formuleringen av. Enten mener man noe med menneskets ukrenkelighet, eller så gir man faen og åpner for vilkårlighet.

Amerikanerne henga seg til det siste etter 9/11.

Kringsatt av fiender, gå
    inn i din tid!
    Under en blodig storm –
    vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,
    udekket, åpen:
    hva skal jeg kjempe med,
    hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
    her er ditt sverd:
    troen på livet vårt,
    menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
    søk det og dyrk det,
    dø om du må – men:
    øk det og styrk det!

Stilt går granatenes
    glidende bånd.
    Stans deres drift mot død,
    stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.
    Fred er å skape.
    Kast dine krefter inn:
    døden skal tape!

Elsk – og berik med drøm –
    alt stort som var!
    Gå mot det ukjente,
    fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,
    ukjente stjerner –
    skap dem, med skånet livs
    dristige hjerner!

Edelt er mennesket,
    jorden er rik!
    Finnes her nød og sult,
    skyldes det svik.

Knus det! I livets navn
    skal urett falle.
    Solskinn og brød og ånd
    eies av alle.

Da synker våpnene
    maktesløs ned!
    Skaper vi menneskeverd,
    skaper vi fred.

Den som med høyre arm
    bærer en byrde,
    dyr og umistelig,
    kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt
    fra bror til bror:
    vi vil bli gode mot
    menskenes jord.

Vi vil ta vare på
    skjønnheten, varmen –
    som om vi bar et barn
    varsomt på armen!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis meneskerettighetsbegrepet skal vannes ut til homøopatisk styrke så vil det ikke være mye verdi igjen i det til slutt. :-\

Skal man regne det som en menneskerett for en politisk massemorder å få lov å drive et verdensomspennede propagandakontor fra sin celle?

Skal det være en menneskerett å få tilgang til hele verdens avissider som resultat av de mest brutale overgrep mot andre menneskers rettighet man kan gjøre som en enkeltperson?

Når mennesker velger å gjøre noe slikt som Breivik gjorde, må man kunne forvente at man i ettertid blir avskjermet fra resten av samfunnet man har meldt seg ut av.

Gi mannen mat, medisiner og en tredemølle og la det være det siste verden hører fra ham. Det er ingen menneskerett å bli behandlet som en hvilken som helst lovlydig og fredelig borger (minus bevegelsesfrihet) når man gjør slikt som dette mot andre mennesker.

Det er helt greit at man ikke kan gi dødsstraff, lobotomere eller torturere. Men det er helt greit å låse bort og kaste nøkkelen i Tyrifjorden.

Er ikke samfunnet i stand til å gjøre dette svikter det sine innbyggere og håner alle de gode verdier man hevder å ville forsvare ved en slik handlingslammet kastrert tafatthet som utvises nå.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    Du skriver nesten alltid bra Deff og idag er jeg jammen enig med deg også!

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis meneskerettighetsbegrepet skal vannes ut til homøopatisk styrke så vil det ikke være mye verdi igjen i det til slutt. :-\

Skal man regne det som en menneskerett for en politisk massemorder å få lov å drive et verdensomspennede propagandakontor fra sin celle?

Skal det være en menneskerett å få tilgang til hele verdens avissider som resultat av de mest brutale overgrep mot andre menneskers rettighet man kan gjøre som en enkeltperson?

Når mennesker velger å gjøre noe slikt som Breivik gjorde, må man kunne forvente at man i ettertid blir avskjermet fra resten av samfunnet man har meldt seg ut av.

Gi mannen mat, medisiner og en tredemølle og la det være det siste verden hører fra ham. Det er ingen menneskerett å bli behandlet som en hvilken som helst lovlydig og fredelig borger (minus bevegelsesfrihet) når man gjør slikt som dette mot andre mennesker.

Det er helt greit at man ikke kan gi dødsstraff, lobotomere eller torturere. Men det er helt greit å låse bort og kaste nøkkelen i Tyrifjorden.

Er ikke samfunnet i stand til å gjøre dette svikter det sine innbyggere og håner alle de gode verdier man hevder å ville forsvare ved en slik handlingslammet kastrert tafatthet som utvises nå.
    Du er fullstendig på jordet, Gjestemedlem, med affektstyrte ytringer som ser bort fra nøkkelen - som ikke skal kastes i Tyrifjorden, men tas godt vare på.

Det skal være likhet for loven. Det er så unikt, så sjeldent og så skjørt at det er rene miraklet at vi innbiller oss det skal være slik. Skal det i det hele tatt fungere, så må det gjennomføres.

Noen år tilbake var jeg på rundkjøring i Danmark, i noe så hyggelig som en Jaguar E-type, jeg skulle se på opptakssteder i forbindelse med et prosjekt jeg holdt på med, og besøkte danske slott. Det er en del av dem, fra den tid da grevene styrte sine grevskap etter eget hode og hånd.

I et av disse slottene ble jeg vist en luke i veggen. Den åpnet til en lang "pipe" som gikk hele veien ned til oublietten (glemselshullet) i slottets kjeller, der man satte fanger som skulle glemmes, slik du ønsker å glemme Breivik.
    Slottsfruen fortalte meg hvordan hennes forfedre likte å sitte i kammeret, med åpen luke, og lytte til fangenes jammer og hyl og bønner.

Vi er kommet et stykke videre derfra, men det er skjørt. Det er bare å se på herjingene etter 9/11 for å forstå hvor skjørt det er, og hvor lett en gruppe "avvikere" brått kan finne seg uten rettsbeskyttelse. Det er ledende politikere selv i vårt land som tillot seg å mene at "alle muslimer er terrorister," og som ikke nølte med å ønske å ta fra dem alle rettigheter.

Så nei - her er du ikke bare helt på jordet, Gjestemedlem, du er på fryktelig dypt vann. Kanskje bør du dykke etter den nøkkelen du er så villig til å kaste i Tyrifjorden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn