Nå må du skille snørr og bart! Hva har "sosialdemokratiets besservissere" med dette å gjøre? Jeg synes det har vært nokså innlysende heile tida at ABB må lide av svært alvorlige og heilt fundamentale vrangforestillinger. Handlingene hans den 22.juli aleine, tilsier det. Han har tanker om seg sjøl som "utvalgt ridder", "fremtidig regent av Norge og Europa", har planer om et nordisk avlsprogram osv. osv. Har vi hørt noe liknende før?Sleiven skrev:Fy faen til unnfallenhet... Det er skuffende å registrere at man kan bli betegnet som psykotisk i gjerningsøyeblikket når man er smart og klar nok til å planlegge drapene på folk i årevis...
At man har hårreisende holdninger er ikke grunn til å bli å bli erklært sinnsyk..
Ingen sak for en psykopat å lure psykologer og sosionomer og resten av sosialdemokratiets besservissere..
Fy f... jeg er skuffet og oppgitt
Enig.VilhelmW skrev:Få ABB dit han hører heime, gjemt bort og isolert fra omverden på et dertil egna sted. Snarest mulig. Og la han få den medisinske behandlingen som sjuke mennesker skal ha. Jeg nærer liten frykt for at vi noensinne får oppleve at ABB vandrer fritt omkring, ikke om han så skulle bli frelst, utvise djup anger og rope høylydt "halleluja" flere ganger daglig. Og for øvrig; den dagen det går opp for ABB hva han har begått, tlsier min ringe fornuft at det virkelig må tilte fullstendig for han.
Gjestemedlem skrev:At Breivik har en personlighetsforstyrrelse er jo ganske åpenbart. Hvorvidt dagens diagnose er riktig eller gal er vel også vanskelig å si noe om. Men det er nå likevel endel elementer i dette som man ikke bare kan overse heller.
Det er vel ingenting som tyder på at mannen ikke vet og visste at det han gjorde er en svært alvorlig forbrytelse, men at han likevel valgte å gjøre det på tross av denne erkjennelsen.
Er ikke det alene nok til å gjøre mennesker strafferettslig tilregnelig? Har ikke mannen med dette vist at han har valgt det han gjorde helt bevist, og med fullt overlegg, selv om motivasjonen har sitt opphav i vrangforestillinger?
En psykotisk mann som det klikker for i og som ikke har selvkontroll er jo noe helt annet. Breivik har jo vist en usedvanlig stor grad av selvkontroll, selvbeherskelse og planlegging. Mye strengere enn det de fleste er i stand til å utvise.
Kan man frikjenne ham for straff fordi hans motiver er syke når han utmerket godt vet hva loven sier om slike handlinger, hva straffen er og hvilken risiko han har for å bli tatt etc.?
Jeg frykter ikke at han skal slippes fri med det første, men det er ikke helt uvesentlig om man kan holde ham ansvarlig for sine gjerninger eller ikke.val skrev:Han blir ikke fritatt for straff! Han vil sansynligvis være innesperret og borte fra samfunnet for evig. Hvilke rom han sitter i er uvesentlig.
Det er nok fullt mulig, selv om det ikke er ofte at en ser så ressurssterke personer med denne diagnosen. Det går an å være psykotisk uten å være dissorganisert. ABBs sykdom viste seg ikke ved hans evne til å planlegge og gjennomføre ugjerningene, men i de paranoide storhetsforestillingene som motiverte handlingene hans. Frelser- eller stormannsidéer er gjennomgående hos disse personene.Gjestemedlem skrev:Jeg frykter ikke at han skal slippes fri med det første, men det er ikke helt uvesentlig om man kan holde ham ansvarlig for sine gjerninger eller ikke.val skrev:Han blir ikke fritatt for straff! Han vil sansynligvis være innesperret og borte fra samfunnet for evig. Hvilke rom han sitter i er uvesentlig.
Jeg finner det en smule problematisk at en slik diagnose som dette frikjenner ham fordi han er syk. (Selv om det medfører at han blir sperret inne på ubestemt tid på et sykehus).
Jeg har som sagt ikke problemer med å tro at han ikke er helt i vater, men har problemer med å kunne ignorere at dette er gjort med fullt overlegg, planlegging og forsett, og at alt dette vil være uvesentlig grunnet en slik diagnose.
Jeg har ikke noe svar på dette, men jeg finner det som sagt problematisk.
Synes ikke det var så relevant i denne saken. Rotete skrevet og rotete tenkt. Referansene han viser til er ingen faglige kapasiteter.pedal skrev:UTILREGNELIGE SAKKYNDIGE
Vurderingen av Breivik kan være et vannskille for de sakkyndiges rolle i rettsvesenet, mener Minerva-redaktøren.
-Jeg har lenge, og helt uavhengig av Breivik, vært kritisk til sakkyndiges rolle i rettsvesenet, ikke minst psykiateres. Jeg har også lenge vært kritisk til det norske tilregnelighetskriteriet, slik det defineres i loven, skriver Nils August Andresen
Les det interessante innlegget her: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Utilregnelige-sakkyndige-6710125.html
Hear hear... !pedal skrev:UTILREGNELIGE SAKKYNDIGE
Vurderingen av Breivik kan være et vannskille for de sakkyndiges rolle i rettsvesenet, mener Minerva-redaktøren.
-Jeg har lenge, og helt uavhengig av Breivik, vært kritisk til sakkyndiges rolle i rettsvesenet, ikke minst psykiateres. Jeg har også lenge vært kritisk til det norske tilregnelighetskriteriet, slik det defineres i loven, skriver Nils August Andresen
Les det interessante innlegget her: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Utilregnelige-sakkyndige-6710125.html
Aha, her er det straffen egentlig ligger. Han skal fornærmes til døde, og straffen er allerede halvveis gjennomført. Bravo! ;DPink_Panther skrev:
Man trenger ikke være genial for å observere dette, men det var godt og riktig formulert. Typisk nok er det fra populistisk hold disse holdningene spres. I en populistisk hverdag er det til enhver emosjonelt tilfredsstillende valget som er riktig, ikke det prinsipielt riktige. Prinsipper er kun gyldige når de selv eller deres nære skal på tiltalebenken.Spiralis skrev:Ser at mange, både her på HFS og ellers i samfunnet ønsker å gi ABB en form for "spesialbehandling" på den måten at man ønsker å se bort fra de normale rettsregler og den normale srafferettspleie som ellers gjelder her i landet.
Er selv blandt dem som mener straffenivået i Norge er for lavt i mange sammenhenger, og at "vond barndom" ikke bør gi frikort til å begå straffbare handlinger. Men samtidig mener jeg at alle slike regler må tuftes på lov og at lovendringene MÅ komme først og så får endringene innføres etterpå. Selv forbrytere bør ha tillit til at regelverket skal være likt for alle, og ikke forandres tilfeldig med bakgrunn i om delikventen har dårlig kroppslukt eller ikke!
Denne saken vil bli en prøvestein for om vi er en demokratisk rettstat eller en samling middelaldersk lynchemobb! Dere som sammen med Sandberg vil forlate lovverket i blodhevnens rus har ristet av dere et tynt lag ferniss av sivilisasjon og stiller dere skulder ved skulder med primitive mennesker som får Kongos rettsaler til å synes fyllt med skolerte juridiske tenkere!
Nei la oss henrette ABB, la oss sette små barn i fengsel, la oss sette syke mennesker i fengsel uten behandling- har de bare godt av, la hevn styre vårt rettsvesen og ikke samfunnsbygging. Andre påstått siviliserte stater gjør slikt så da kan vel vi også? Men for Guds skyld, la oss for all del unngå å sette det inn i lovene våre, for da kan jo noen trekke sammenligninger med oss og stater som Iran og USA!!
vredensgnag skrev:Jeg regner med at det er det jeg har uthevd du stusser over.BT skrev:Jeg skjønner ikke hva du mener her men...vredensgnag skrev:"Nesten alle terrorister er muslimer".BT skrev:Å antyde at høyresiden i norsk politikk har ansvar for massakren er som å gi alle muslimer skyld for WTC-angrepet.vredensgnag skrev:Vi så jo en del innspill fra norsk høyreside om at mannen var sinnsyk, gal, galmanns verk, siden man ikke ønsket at han skulle avspeile samfunnet. Mad lone wolf.
Nå har man fått bekreftelsen, og da kan vi avvente at den samme høyresiden løfter sin røst i harnisk over at han er blitt kjent utilregnelig.
Dermed kan han ikke sone i et fengsel, men vil bli overført til en psykiatrisk institusjon, der han vil bli forvart, mens han med jevne mellomrom får sin psykose vurdert.
Det er nå opp til retten om den godtar kjennelsen, og tar den i betraktning i sin vurdering av straffeforholdet. Rettssaken vil bli gjennomført, men nå med et potensiale for at det ikke blir tradisjonell straffeutmåling, men overføring til forvaring.
Er vi kloke nå, så spør vi oss selv hva det var i samfunnsånden som gjorde ham så spinnsyk i hodet at han angrep barn for å fremme sin sak. Og det siste vi trenger da, er "ytringsansvarlighet", om vi skal komme til kjernen i problemet.
Kan være en sunn øvelse å møte seg selv i døren noen ganger. Rettspsykiaternes kjennelse tvinger oss til å se på saken på en helt annen måte, og å ta inn over oss at Breivik er symptomet på noe større, som ikke kan isoleres med en fengselstraff over én person.
Slik jeg ser det gjorde ABB noe som mange oppfordret til i tiden før 22.7.
Da Gahr Støre var på Utøya rett før angrepet holdt AUFere opp et banner med oppfordring til boikott av Israel - et bilde som vakte kommentarer man knapt kunne tro i ulike nettfora.
For mange var det aktuelt å bruke vold for å forsvare et ganske utydelig begrep om hva Norge er eller bør være, og selv i ettertid ser vi mange kommentarer om at det ABB gjorde var bare å vente, slik myndighetene holder på.
I timene før man kjente gjerningsmannens identitet ble det gjort, skrevet og sagt ting som gjør at jeg fortsatt verdsetter at ABB var mannen, og ikke en muslim. Om det siste hadde vært tilfelle ville resten av verden sett på med bestyrtelse i det nordmenn hadde satt skap og øvrig inventar på plass i løpet av noen utrenskingsuker, med midler vi alle ville skammet oss over i dag.
Derfor tror jeg også at kjennelsen om sinnstilstand tvinger oss til å i enda sterkere grad se på ABB som et symptom på noe som har gått galt i samfunnet, og som krever åpen dialog og arbeid om man skal unngå gjentakelser. For skillelinjen, stridskløften mellom standpunkt, er like meget til stede i dag som før 22.7.
Pasienten kommer neppe til å erkjenne innholdet i rapporten.baluba skrev:Det som er litt forstyrrende er at blant de i kommentarfeltene til avisene som i dag ikke har fått sin blodtørst stilt, er de samme som har dannet grunnlaget for ABBs verdensbilde av "gode nordmenn" som hans allierte. Det er de samme som har kommet med ytringer som "landssvikere" og "landsmorderen" som nå ikke får sitt hevnbehov tilfredsstilt. Når ABB får innsyn vil han ikke lenger bare være fornærmet, han vil også bli forvirret. -Ja men, jeg trodde dere var enige med meg i at disse burde utryddes...
Godt innlegg, Spiralis.Spiralis skrev:Ser at mange, både her på HFS og ellers i samfunnet ønsker å gi ABB en form for "spesialbehandling" på den måten at man ønsker å se bort fra de normale rettsregler og den normale srafferettspleie som ellers gjelder her i landet.
Er selv blandt dem som mener straffenivået i Norge er for lavt i mange sammenhenger, og at "vond barndom" ikke bør gi frikort til å begå straffbare handlinger. Men samtidig mener jeg at alle slike regler må tuftes på lov og at lovendringene MÅ komme først og så får endringene innføres etterpå. Selv forbrytere bør ha tillit til at regelverket skal være likt for alle, og ikke forandres tilfeldig med bakgrunn i om delikventen har dårlig kroppslukt eller ikke!
Denne saken vil bli en prøvestein for om vi er en demokratisk rettstat eller en samling middelaldersk lynchemobb! Dere som sammen med Sandberg vil forlate lovverket i blodhevnens rus har ristet av dere et tynt lag ferniss av sivilisasjon og stiller dere skulder ved skulder med primitive mennesker som får Kongos rettsaler til å synes fyllt med skolerte juridiske tenkere!
Nei la oss henrette ABB, la oss sette små barn i fengsel, la oss sette syke mennesker i fengsel uten behandling- har de bare godt av, la hevn styre vårt rettsvesen og ikke samfunnsbygging. Andre påstått siviliserte stater gjør slikt så da kan vel vi også? Men for Guds skyld, la oss for all del unngå å sette det inn i lovene våre, for da kan jo noen trekke sammenligninger med oss og stater som Iran og USA!!
baluba skrev:I en populistisk hverdag er det til enhver emosjonelt tilfredsstillende valget som er riktig, ikke det prinsipielt riktige.
Det hele koker ned til hvor denne mannen skal tilbringe resten av livet sitt,cybervision_ skrev:Godt innlegg, Spiralis.Spiralis skrev:Ser at mange, både her på HFS og ellers i samfunnet ønsker å gi ABB en form for "spesialbehandling" på den måten at man ønsker å se bort fra de normale rettsregler og den normale srafferettspleie som ellers gjelder her i landet.
Naturligvis skal man være kritisk. Psikiatrien er et krevende fagfelt, og et fagfelt i endring, som så mange andre.pedal skrev:UTILREGNELIGE SAKKYNDIGE
Hvis Breivik blir kjent utilregnelig kan han etter det jeg forstår forlange en ekstra vurdering fra nye sakkyndige i følge loven. Hvis hans tilstand er så klar at man med sikkerhet kan gi denne diagnosen, er det vel heller ikke for mye å forvente at andre dyktige fagkyndige vil komme til samme konklusjon. Noe annet vil jo rett og slett tilsi at det er opp til skjønn å vurdere hvorvidt mannen er tilregnelig eller syk nok til ikke å være det. Og det er jo ingen god situasjon når vi tenker på rettssikkerhet heller. Hvis de kommer til motsatt konklusjon vil det for alvor bli reist spørsmål ved sakkyndigheten og vilkårligheten som ligger i en diagnose.vredensgnag skrev:Det er vel etterhvert blitt vanlig at man ber om nye eksperter, inntil konklusjonen stemmer med formålet. Høyresidens korrupte måte å omgås fakta på i klimadebatten har vel gjort at man på den fløyen generelt sett har lite til overs for fakta som ikke er tilpasset saken.
Pass på at du ikke blander kortene. Schizofreni er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det som vi pleide å kalle psykopati er det, og som Dag hinter til så lider han nok av en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Det er ikke den som gjør ham uegnet for straffevurdering. Psykopater slipper ikke unna rettssystemet, for de er ikke psykotiske. Men her har vi med en psykopat som i tillegg lider av en alvorlig grad av en psykisk lidelse som gjør at personen lever i en alternativ virkelighetsoppfattelse, og det er det som er årsaken til de sakkyndiges avgjørelse.totte skrev:Når man gjør skurkestreker så er vel det fordi man ikke har tilstrekkelig evne til å se konsekvensene av sine handlinger, at man har en opplevelse av at man er viktigere enn andre, at man har en noe annen oppfatning av virkeligheten osv. Dersom man er langt nok ute (f.eks. tror man er verdens, og ikke bare klassens smarteste person, eller ikke bare tror på Jesus, men også på at Jesus er den rufsete uteliggeren man gir penger til hver dag) sier man vel i psykiatrien at man har en personlighetsforstyrrelse eller så grovt avvikende virkelighetsoppfatning at man kan betegnes som schizofren. Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
Det er jo et sentralt punkt i det hele etter mitt syn. Som sagt er det ikke vanskelig å se at folk ikke nødvendigvis kan være ansvarlig for hva de gjør hvis vi snakker om en akutt psykose der man ikke har selvkontroll.totte skrev:Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
totte skrev:Når man gjør skurkestreker så er vel det fordi man ikke har tilstrekkelig evne til å se konsekvensene av sine handlinger, at man har en opplevelse av at man er viktigere enn andre, at man har en noe annen oppfatning av virkeligheten osv. Dersom man er langt nok ute (f.eks. tror man er verdens, og ikke bare klassens smarteste person, eller ikke bare tror på Jesus, men også på at Jesus er den rufsete uteliggeren man gir penger til hver dag) sier man vel i psykiatrien at man har en personlighetsforstyrrelse eller så grovt avvikende virkelighetsoppfatning at man kan betegnes som schizofren. Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
Takk for at du holder tungen beint i munnen under denne debatten. Det er utrolig hvordan folk som predikerer liberalisme på forumet plutselig oppfører seg som stalinister rent emosjonelt. De som hevder at de er rasjonelle mister enhver evne til å være det.Slubbert skrev:Straff som omtalt i vendinger her er mest en dogme. Det er statens rolle å ivareta menneskers rettigheter og beskytte samfunnet mot folk som utgjør en fare for våre liv og vår trygghet, derfor har man et straffesystem. Mye tilsier at hevndogmer er et svært dårlig grunnlag for å gjøre straffesystemet effektivt:
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/07/the-brain-on-trial/8520/?single_page=true
Målet er ikke å påføre Breivik lidelse, men å forhindre at han påfører andre lidelse.
Jeg vet at schizofreni ikke er en personlighetsforstyrrelse, men var nok i mindre grad klar over at f.eks dyssosiale personlighetsforstyrrelser i seg selv ikke fritar for straffansvar. Poenget mitt er i grunnen bare at jeg ikke blir helt klok på denne grenseoppgangen mellom "slem og straffverdig" og "syk og ikke-straffverdig".baluba skrev:Pass på at du ikke blander kortene. Schizofreni er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det som vi pleide å kalle psykopati er det, og som Dag hinter til så lider han nok av en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Det er ikke den som gjør ham uegnet for straffevurdering. Psykopater slipper ikke unna rettssystemet, for de er ikke psykotiske. Men her har vi med en psykopat som i tillegg lider av en alvorlig grad av en psykisk lidelse som gjør at personen lever i en alternativ virkelighetsoppfattelse, og det er det som er årsaken til de sakkyndiges avgjørelse.totte skrev:Når man gjør skurkestreker så er vel det fordi man ikke har tilstrekkelig evne til å se konsekvensene av sine handlinger, at man har en opplevelse av at man er viktigere enn andre, at man har en noe annen oppfatning av virkeligheten osv. Dersom man er langt nok ute (f.eks. tror man er verdens, og ikke bare klassens smarteste person, eller ikke bare tror på Jesus, men også på at Jesus er den rufsete uteliggeren man gir penger til hver dag) sier man vel i psykiatrien at man har en personlighetsforstyrrelse eller så grovt avvikende virkelighetsoppfatning at man kan betegnes som schizofren. Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
Fengslene er fulle av folk med personlighetsforstyrrelser av hans type. Det er jo ikke alle lidelser som fører til straffefritak. For eksempel er det rundt 500.000 bipolare i Norge. Du slipper ikke unna fengsel fordi du er bipolar, men du kan jo i praksis ikke være psykisk skikket til soning på grunn av lidelsen. Men i utgangspunktet er det hverken rabatt eller fritak i en slik diagnose, og det er nok en høyere andel innsatte i norske fengsler som er bipolare enn de ti prosentene de utgjør i det åpne samfunnet. Kanskje dobbelt så mange?
1. Hva er forskjellen på en akutt og en kronisk psykose etter din faglige vurdering?Gjestemedlem skrev:1. Det er jo et sentralt punkt i det hele etter mitt syn. Som sagt er det ikke vanskelig å se at folk ikke nødvendigvis kan være ansvarlig for hva de gjør hvis vi snakker om en akutt psykose der man ikke har selvkontroll.totte skrev:Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
2. Men dette er jo ikke tilfelle her. Det er jo kun motivasjonen som kan tillegges sykdommens utilregnelighet, planleggingen og handlingene er nøye overveiet av en person som utmerket godt viste hva han gjorde og hva konsekvensen av dette ble for hans ofre.
3. Kan man da frikjenne noen bare fordi de har en feil motivasjon for å begå massemord og terrorhandlinger?
Jeg skjønner. Og da kan jeg berolige deg med at personlighetsforstyrrelser ikke kvalifiserer til samme konklusjon som de sakkyndige i ABBs tilfelle kom til. Men jeg er også litt i villrede om hvor grensene går, og det skyldes kanskje at det ikke er mulig å sette skikkelig tydelige grenser for slike saker. Et eksempel på personer som de sakkyndige har kommet fram til lider av personlighetsavvik som soner en lang straff er Viggo fra Baneheia. Der kom de fram til at han er det vi pleide å kalle psykopat, og at han burde dømmes til forvaringsdom.totte skrev:Jeg vet at schizofreni ikke er en personlighetsforstyrrelse, men var nok i mindre grad klar over at f.eks dyssosiale personlighetsforstyrrelser i seg selv ikke fritar for straffansvar. Poenget mitt er i grunnen bare at jeg ikke blir helt klok på denne grenseoppgangen mellom "slem og straffverdig" og "syk og ikke-straffverdig".baluba skrev:Pass på at du ikke blander kortene. Schizofreni er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det som vi pleide å kalle psykopati er det, og som Dag hinter til så lider han nok av en personlighetsforstyrrelse i tillegg. Det er ikke den som gjør ham uegnet for straffevurdering. Psykopater slipper ikke unna rettssystemet, for de er ikke psykotiske. Men her har vi med en psykopat som i tillegg lider av en alvorlig grad av en psykisk lidelse som gjør at personen lever i en alternativ virkelighetsoppfattelse, og det er det som er årsaken til de sakkyndiges avgjørelse.totte skrev:Når man gjør skurkestreker så er vel det fordi man ikke har tilstrekkelig evne til å se konsekvensene av sine handlinger, at man har en opplevelse av at man er viktigere enn andre, at man har en noe annen oppfatning av virkeligheten osv. Dersom man er langt nok ute (f.eks. tror man er verdens, og ikke bare klassens smarteste person, eller ikke bare tror på Jesus, men også på at Jesus er den rufsete uteliggeren man gir penger til hver dag) sier man vel i psykiatrien at man har en personlighetsforstyrrelse eller så grovt avvikende virkelighetsoppfatning at man kan betegnes som schizofren. Dette er utmerket, men hvorfor skal personlighetsforstyrrelser eller psykoser frita for straffansvar? All atferd kan forklares med karaktertrekk hos den som handler og det er vel slik at menneskesinn fordeler seg over et continuum, så hvorfor er ikke handlinger begått av dem som ligger lengst unna normalen straffverdige på samme måte som handlinger begåt av dem som bare er litt på siden?
Fengslene er fulle av folk med personlighetsforstyrrelser av hans type. Det er jo ikke alle lidelser som fører til straffefritak. For eksempel er det rundt 500.000 bipolare i Norge. Du slipper ikke unna fengsel fordi du er bipolar, men du kan jo i praksis ikke være psykisk skikket til soning på grunn av lidelsen. Men i utgangspunktet er det hverken rabatt eller fritak i en slik diagnose, og det er nok en høyere andel innsatte i norske fengsler som er bipolare enn de ti prosentene de utgjør i det åpne samfunnet. Kanskje dobbelt så mange?