Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    N

Nifelheim

Gjest
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Tror du virkelig på det du skriver? At Norge i løpet av 20 år vil ha flertall av muslimer? Statistikken, link, sier ikke dette. Ikke en gang i nærheten!
    Hvor skrev jeg 20 år? SSB fjernet jeg forresten i mitt opprinnelige innlegg da jeg ikke fant igjen artikkelen som antydet en slik utvikling. SSB ser ut til å føre mindre statistikk over slikt nå av en eller annen grunn. Men info finnes der ute om man søker og regner litt selv:

Innvandring (2010): 73 852
    Nyfødte (2010): 61 500
    Fruktbarhet norske familier: 1.8
    Fruktbarhet irakiske familier: 4.3
    Frukbarhet pakistanske familier: 3.2
    Fruktbarhet somalske familier: 4.4

Det sier seg selv at dette er et regnestykke vi vil "tape" før eller siden. Hvor mange tiår er bare et regnestykke. Spørsmål er heller om man er mot eller for at "vi" til slutt blir en minoritet i Norge, og til slutt blir styrt av et part som kanskje setter andre verdier høyere en det vi har kjempet så hardt for å oppnå. I hvilken retning vi ønsker at vårt land skal ta er selvfølgelig opp til demokratiet å bestemme, og uansett valg så respekterer jeg det. For meg er dette intet skrekkscenario, og jeg har mange ikke-vestlige innvandrer venner her i Oslo, men jeg er skeptisk til at vi kan håndtere veksten og kulturforskjellene for en fin måte. Politikken frem til i dag har ikke fungerert optimalt.

- Innen 15-20 år kommer en million innbyggere i Norge til å ha innvandrerbakgrunn. Det må vi leve med. Det gir Norge muligheter. Men da må vi våge å ta tak i tabuene rundt det, sier Jonas Gahr Støre til VG

Dette er også interessant....

Det finnes gode grunner for at Norge bør ha innvandrere både fra vestlige og ikke-vestlige land. Men det finnes neppe særlig mange gode grunner til at norske medier og myndigheter skal unnlate å snakke sant om innvandringens konsekvenser på kort og lang sikt. Likevel er det nettopp det som gjøres. Helt spesielt viser det seg at våre myndigheter har jukset med prognosene for antall innvandrere.

http://www.honestthinking.org/no/pub/VG.2005.05.15.OJA.Kronikk_om_SSB.htm

Nifelheim skrev:
    Og hva er din kommentar til retorikken til Tybring-Gjedde?
    Muligens litt vel sterkt og uheldig ordvalg. Men jeg er for at vi tar bedre vare på de innvandrerene vi har tatt i mot og skal i fremtiden ta i mot, strengere kontroll for de som kommer utelukkende for å utnytte ressursene uten respekt for norsk kultur, demokrati og lover. Kort sagt er jeg for en streng innvandringspolitikk, men jeg hadde ikke forventet noe annet av et annet land heller. Tybring-Gjedde kjenner jeg forøvrig ikke særlig til utover artikkelen du linker til, ikke er det spesielt interessant heller.
    Du skrev i løpet av noen decennium(20-år), ikke ett decennium. Påstanden er fortsatt tilbakevist av SSB som sier at i 2060 vil være minimum 4% og maksimum 11% muslimer i Norge, en middelverdi på 7.5%.

Invandringstallene får jeg tar ditt ord på, og de ser ikke feil ut.

Slutningene du drar fra statistikken er derimot håpløs gal. Fordi en innvandrer er ikke det samme som en muslim

SSB sier følgende om innvandrere i 2010

Polen, Sverige og Tyskland topper listen over oprrinnelsesland av våre 460.000 innvandere. Først på 4. plass kommer Irak med sine 20.000. 5. plass somalia med 18000. Med barna har Irak 26000, halvparten av polakkene. Somalia 25000.

At somaliere og irakere og gud vet hvem skal ta over Norge fordi de får litt fler barn enn andre faller for sin egen urimelighet.

Du forvrenger statistikken bevisst for å underbygge verdensbildet ditt. Verden er ikke slik at muslimer (eller andre religioner) vil få flertallet i Norge, verken i nær eller fjern fremtid. Det er en fiktiv trussel som har blitt brukt i lang tid siden Arne Myrdal og hans NMI og FMI. Han sa 2000. 2000 kom og forsvant uten antydning til flertall.

Hva er så din kommentar til at politikere bevisst bruker "sterkt og uheldig ordvalg" slik som Tybring-Gjedde gjør?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det forekommer meg mer enn en smule smakløst å diskutere demografisk statistikk i en tråd som denne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    HåkonN skrev:
    BT skrev:
    Du glemmer å ta hensyn til at innvandrere raskt kommer ned på norsk nivå etter at de kommer hit, hva fødselstall angår.
    Synker sikkert jevnt over etter hvert som de blir integrert, men med utgangspunkt i opp til 4.4 barn per familie er det også litt å gå på. Fra SSB forøvrig...

I mange tilfeller er fruktbarhetsnivået høyere i Norge enn i hjemlandet til innvandrerne. For eksempel var fruktbarheten i Bosnia Hercegovina på 1,2 barn per kvinne i 2002 (Council of Europe 2004), mens den var på 1,9 for denne innvandrergruppen i Norge. Grunnen til denne tendensen kan være at de som har innvandret til Norge er mer familieorientert, eller at det er enklere for dem å kombinere yrkesdeltakelse og familie her enn i hjemlandet (Lappegård 2001). Årsaken til denne tendensen vil også ha sammenheng med kvinnenes oppholdsgrunnlag i landet, og deres botid.

Iflg. statistikken også passert flere innvandrere enn nyfødte nå. Innvandrere står også for en andel av de nyfødte.

Men dette er bare et sidespill, og egentlig ikke av relevans til den pågående debatten.
    Med andre ord, de havnet raskt på norsk nivå, de også.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det forekommer meg mer enn en smule smakløst å diskutere demografisk statistikk i en tråd som denne.
    Er det smakløst å slenge de på bordet? ja.
    Smakløst å motbevise dem? nei.
    Smakløst å motbevise dem i denne tråden? kanskje.
    Smakløst å bare la de stå der uimotsagt: i høyeste grad.

Frp-tråden bør vurderes gjenåpnet slik at ting kan motbevises i relevant tråd fremfor i denne tråden.

V

vredensgnag

Gjest
    FatmanFlump - du legger verdivalører på observasjoner, og fordreier diskusjonen. Når en stor andel av befolkningen har et bestemt inntrykk omkring et emne, så er det blitt feilkommunisert omkring dette dersom oppfatningen strider mot virkeligheten. Det gjør ikke problemet mindre, snarere større. Det er kraft i hva som er på folkemunne, og at det er blitt slik betyr at man har begått store feilvurderinger.

I det jeg skriver billiger jeg ikke hva Frankrike har gjort med Rom-folket. lars-erik avslutter med at flerkultur er den eneste veien å gå. Jeg viser straks til at Frankrike har funnet andre løsninger ... Disse tar jeg avstand fra, men det gjør selvsagt intet med det faktum at dette har Frankrike gjort.

Den norske politiske debatten er minelagt, og ordskiftere som ikke respekterer minekartet blåses av banen. Norske partiledere har høylytt kunngjort at de ikke er villige til å sette seg ned med representantene for et parti med 1/6-1/5 av befolkningen bak seg - media presenterer partiet og dets tilhengere på tendensiøst vis. Dette bygger ikke bro, det sprenger dem i filler.

Å påstå at FrP er blitt overeksponert ignorerer valørene i den eksponeringen. Selv er jeg motstander, og innbitt sådan, av FrPs prosjekt, men også motstander av den underkjennelseskampanje som er ført mot partiet.

Du fletter deg noen stråmenn i dine to siste punkt, så de tar jeg ikke videre tak i. Får heller invitere deg til den samme gjentatte nærlesing du mener alle andre deltakere i tråden må gjennomføre, innen de oppnår ditt klarsyn.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Nifelheim skrev:
    oddgeir skrev:
    Nifelheim skrev:
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Som du ser så er det ikke hvem som helst av individene som støtter FrP som lirer av seg meninger. Topplederne er inkludert. Hva kan man forvente seg av medlemsmassen når toppledererne setter sånne eksempler for dem?
    Sannsynligvis at medlemsmassen som ikke er mot multikulturalisme (dvs. i prakis åpne grenser inn til landet, mer gettotilstander i bybildene, økt kriminalitet og en statistikk som tilsier (ref. SSB) at det om noen decennium er flere muslimer i Norge enn nordmenn) pakker snippesken og stemmer på et annet parti som syntes denne utviklingen er fordelaktig for nasjonen Norge. Slik fungerer faktisk det flotte demokratiet vi har kjempet så hardt for.

Evn. at de ganske enkelt forholder seg til partiets offisielle program der det faktisk ikke er snakk om å kaste ut noen uskyldige, gasse de ihjel eller sende de til konsentrasjonsleir.
    Tror du virkelig på det du skriver? At Norge i løpet av 20 år vil ha flertall av muslimer? Statistikken, link, sier ikke dette. Ikke en gang i nærheten!

andre utheving:
    FrP sier nøyaktig dette. De vil ha alle asylsøkere i egen lukket leir mens søknaden dems blir behandlet. Lukket leir er definisjonen på konsentrasjonsleir.

At Norge har totalt åpne grenser er en stråmann du har opprettet. Norge har ikke åpne grenser, og ingen argumenterer for åpne grenser.

Neida, det er bare i Oslo vi vil ha slikt flertall, om ca 10-15 år.

Resten av landet følger ikke etter før om 30-50 år. Men det visste du vel.
    For noe sprøyt!

Sitat av SSB (link i opprinnelige melding):
    "- Mellom 4 og 11 prosent muslimer i 2060"

Dette er utdebattert og forlengst etablert.
    Følgende tabell fra SSBs høyalternativ, som hele tiden har vært lavere enn oppnådde tall sier det meste.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    Nifelheim skrev:
    oddgeir skrev:
    Nifelheim skrev:
    HåkonN skrev:
    Nifelheim skrev:
    Som du ser så er det ikke hvem som helst av individene som støtter FrP som lirer av seg meninger. Topplederne er inkludert. Hva kan man forvente seg av medlemsmassen når toppledererne setter sånne eksempler for dem?
    Sannsynligvis at medlemsmassen som ikke er mot multikulturalisme (dvs. i prakis åpne grenser inn til landet, mer gettotilstander i bybildene, økt kriminalitet og en statistikk som tilsier (ref. SSB) at det om noen decennium er flere muslimer i Norge enn nordmenn) pakker snippesken og stemmer på et annet parti som syntes denne utviklingen er fordelaktig for nasjonen Norge. Slik fungerer faktisk det flotte demokratiet vi har kjempet så hardt for.

Evn. at de ganske enkelt forholder seg til partiets offisielle program der det faktisk ikke er snakk om å kaste ut noen uskyldige, gasse de ihjel eller sende de til konsentrasjonsleir.

andre utheving:
    FrP sier nøyaktig dette. De vil ha alle asylsøkere i egen lukket leir mens søknaden dems blir behandlet. Lukket leir er definisjonen på konsentrasjonsleir.

At Norge har totalt åpne grenser er en stråmann du har opprettet. Norge har ikke åpne grenser, og ingen argumenterer for åpne grenser.

Neida, det er bare i Oslo vi vil ha slikt flertall, om ca 10-15 år.

Resten av landet følger ikke etter før om 30-50 år. Men det visste du vel.
    For noe sprøyt!

Sitat av SSB (link i opprinnelige melding):
    "- Mellom 4 og 11 prosent muslimer i 2060"

Følgende tabell fra SSBs høyalternativ, som hele tiden har vært lavere enn oppnådde tall sier det meste.

Ser ut som om det er mange som tror på global oppvarming. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.837
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi er alle etterkommere av innvandrere. For 10000 år siden var ikke dette landet beboelig. Selv er jeg etterkommer både av de som kom padlende etter selen sydfra og av dem som fulgte etter reinen nordfra, pluss av en del andre som har kommet etterhvert, enten det var overlevende fra et havarert skip på kysten eller noen som flyttet hit av egen vilje. For meg er hele den diskusjonen meningsløs. Spesielt nå og her.

N

Nifelheim

Gjest
    oddgeir skrev:
    INNVANDRERE ER IKKE DET SAMME SOM MUSLIMER! Hvor vanskelig er det å forstå det?

Hva er din kommentar til Tybring-Gjeddes kronikk, OddGeir?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er all denne statistikken et forsøk på å legitimere terroristens handlinger eller kun hans motivasjon?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Asbjørn skrev:
    Vi er alle etterkommere av innvandrere. For 10000 år siden var ikke dette landet beboelig. Selv er jeg etterkommer både av de som kom padlende etter selen sydfra og av dem som fulgte etter reinen nordfra, pluss av en del andre som har kommet etterhvert, enten det var overlevende fra et havarert skip på kysten eller noen som flyttet hit av egen vilje. For meg er hele den diskusjonen meningsløs. Spesielt nå og her.
    Enig, men siden feilinformasjon ble lansert er det greit å korrigere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Er all denne statistikken et forsøk på å legitimere terroristens handlinger eller kun hans motivasjon?
    Nei. Saksopplysning.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Gjestemedlem skrev:
    I mangel på andre forslag til løsninger fra "høyresiden" kan det virke sånn.

Har noen fra "høyresiden" her på forumet egentlig noen forslag til løsninger på de "problemer" som følger med at Norge nå er et multikulturelt samfunn ?, forslag som ikke innebærer deportasjoner og/eller stengte grenser ?

N

Nifelheim

Gjest
    oddgeir skrev:
    Asbjørn skrev:
    Enig, men siden feilinformasjon ble lansert er det greit å korrigere.
    Feilinformasjonen er det du som kommer med, som likestiller innvandrere med muslimer.

Jeg har finsk blod i årene mine blir jeg fortalt. Er jeg en innvandrer? Skjemaet ditt vil i 2100 registrere alle personer med spor av innvandrere mange generasjoner tilbake som en innvandrer. Dermed vil jeg og alle mine avkom være innvandrere. Fin oss og dem-holdning, ikke sant? Oss mot dem.

Med bakgrunn i retorikken din kan vi konkludere at samene er nordmenn. Resten av oss er jo kun innvandrere.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Det kan se ut som om "høyresiden" tror at denne ugjerningen vil passere uten debatt. Jeg er sikker på at vi får en grundig debatt om denne mannen og de miljøer som han har deltatt i, og om hvordan de har bidratt til ugjerningen 22/7. Fremskrittspartiets rolle og påvirkning på denne mannen vil bli gjenstand for mye vurdering. Det vil ta år.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Doc.G skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Har noen fra "høyresiden" her på forumet egentlig noen forslag til løsninger på de "problemer" som følger med at Norge nå er et multikulturelt samfunn ?, forslag som ikke innebærer deportasjoner og/eller stengte grenser ?
    Jeg gidder ikke diskutere statistikker nå. Jeg påviste kun en feil i et innlegg.

N

Nifelheim

Gjest
    oddgeir skrev:
    Doc.G skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Jeg gidder ikke diskutere statistikker nå. Jeg påviste kun en feil i et innlegg.
    Og "feilen" du påviste var ingen feil. Innvandrere er ikke det samme som muslimer!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjest skrev:
    Det kan se ut som om "høyresiden" tror at denne ugjerningen vil passere uten debatt. Jeg er sikker på at vi får en grundig debatt om denne mannen og de miljøer som han har deltatt i, og om hvordan de har bidratt til ugjerningen 22/7. Fremskrittspartiets rolle og påvirkning på denne mannen vil bli gjenstand for mye vurdering. Det vil ta år.
    Som at dersom FrP hadde vært ekstremt høyreekstremistisk ville han ikke følt seg så ensom der ute i ingenmannsland?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.837
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Med bakgrunn i retorikken din kan vi konkludere at samene er nordmenn. Resten av oss er jo kun innvandrere.
    Omtrent samtidig nordfra/inne i landet og sørfra/langs kysten. Etter hvert "innvandrere" i hverandres områder, enten det er Østfold eller Karasjok. Noen områder langs kontaktflaten, eksempelvis Steigen i Nordland, har vært "multikulturelle" i et par tusen år, sånn ca.

Riktignok har det i perioder vært såpass stigmatiserende å være same at noen av mine ikke så altfor fjerne slektninger valgte å heller la folk tro de var jøder som forklaring på mørkt hår, høye kinnben og omfattende handelsvirksomhet på markedsplasser langs kysten. Heldigvis var de også tilstrekkelig forutseende til å ha utskrifter fra et tilstrekkelig antall kirkebøker på plass den dagen i 1941 da Gestapo banket på døren for å hente min morfar og hele hans familie.

Det er en av grunnene til at jeg avskyr "dem vs oss"-retorikk. Mennesker er mennesker. De er individer. Karakteristikk ut fra enslags etnisk gruppetilhørighet fører lite godt med seg. Religiøs fanatisme er enda verre.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Håper den legale innvandringen til Norge fortsetter. Vi trenger arbeidskraften, den skaper større mangfold og er i større grad en berikelse til samfunnet. Noen negative effekter er det sikkert men det finner vi løsninger for.
    Det fokuseres i alt for stor grad på negative følger av innvandringen. Jeg påstår at flertallet av denne gruppen bidrar i like stor grad som "etniske nordmenn" til å opprettholde og utvikle samfunnet videre. Hvis befolkningen om 50 år består av 30, 50 eller 60% etterkommere av innvandre er det meg revnende likegyldig. Det å demonisere 100000 tusenvis av mennesker kun fordi de er født i et muslimsk land er meget "tabloid" i mangel av bedre uttrykk.

P

Parelius

Gjest
    Gjest skrev:
    Selvforherligelse er ikke en spesielt god øvelse…

Det er for det andre ganske meningsløst å snakke om slike ting som om vi forholdt oss til kausale sammenhenger. Det blir for dumt!

To eksempler: Det var en AP-mann i regjeringen som dro ned med lua i hånda og ba om unnskyldning for noen tegninger. Den reisen gjorde flere enn meg ganske så sjokkert.

Fru Michelet greide å gjøre Brockmanutvalget til noe ganske så politisk ukorrekt, om jeg ikke husker helt feil.

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne. Det er en dialektikk ute og går her. Om vi ikke greier å ta den inn over oss, så er vi der vi har vært hele tiden.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Omtrent samtidig nordfra/inne i landet og sørfra/langs kysten. Etter hvert "innvandrere" i hverandres områder, enten det er Østfold eller Karasjok. Noen områder langs kontaktflaten, eksempelvis Steigen i Nordland, har vært "multikulturelle" i et par tusen år, sånn ca.

Riktignok har det i perioder vært såpass stigmatiserende å være same at noen av mine ikke så altfor fjerne slektninger valgte å heller la folk tro de var jøder som forklaring på mørkt hår, høye kinnben og omfattende handelsvirksomhet på markedsplasser langs kysten. Heldigvis var de også tilstrekkelig forutseende til å ha utskrifter fra et tilstrekkelig antall kirkebøker på plass den dagen i 1941 da Gestapo banket på døren for å hente min morfar og hele hans familie.

Det er en av grunnene til at jeg avskyr "dem vs oss"-retorikk. Mennesker er mennesker. De er individer. Karakteristikk ut fra enslags etnisk gruppetilhørighet fører lite godt med seg. Religiøs fanatisme er enda verre.
    Mennesker er mennesker. De siste dagene har jeg dog lurt på om det finnes ett unntak også til den regelen...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Mange som har deltatt i rosetog eller andre minne- eller solidaritetsmarkeringer?
    Tromsø i går. Tok med hele familien min. Den lysluggede sønnen min på to år også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    bjornh skrev:
    VilhelmW skrev:
    Mange som har deltatt i rosetog eller andre minne- eller solidaritetsmarkeringer?
    Tromsø i går. Tok med hele familien min. Den lysluggede sønnen min på to år også.
    Trondheim i går. Tok med nest minstemann på 5 år. Var sent ute så vi sleit med å komme fram til torget, det var så fullt av folk. Og vi ble søkkblaute.
    Har bilde av poden sammen Giske og Ottervik som minne.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    som en Thomas Seltzer har sagt:"Et lite fuck you alle kan være med på: Noe av det verste sykt selvopptatte mennesker vet er at noen misoppfatter eller feilstaver navnet deres. Morderen hevder at navnet hans vil huskes i generasjoner. Du har bare delvis rett, Anders Breinæs."

;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Forsvarer Geir Lippestad mener alt tyder på at terrorsiktede Anders Behring Breibak (32) er sinnssyk.

Det kan det neppe være noen tvil om.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Forsvarer Geir Lippestad mener alt tyder på at terrorsiktede Anders Behring Breibak (32) er sinnssyk.

Tviler jeg sterkt på at han er. At mennesker gjør monstrøse handlinger er ikke det samme som at de er sinnsyke, om du da ikke definere det sinnsyke vha. deres monstrøse handlinger.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.837
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:

Mennesker er mennesker. De siste dagene har jeg dog lurt på om det finnes ett unntak også til den regelen...
    Jeg hørte en svensk professor emeritus i rettspsykiatri på radio her om dagen. Han anslo at et slikt individ dukker opp ca hvert tredje år på verdensbasis.

Jeg tror det er mer konstruktivt å innse at sånt som dette, selvmordsbombere, massakrene i Rwanda og Hitlers Tyskland dessverre er innenfor hva mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, og så forsøke å finne motmidler som begrenser skaden mest mulig.

En av de røde strekene går der noen forsøker å frata en annen gruppe mennesker deres status som mennesker. Jeg tror det er en nødvendig psykologisk mekanisme som muliggjør massemord i industriell skala. Derfor må retorikk som "gruppe X fortjener ikke å kalles mennesker, de er kakerlakker" ikke tolereres. Der går en absolutt grense for ytringsfriheten, mener jeg.

Denne figuren er nok også et menneske, men et menneske som aldri igjen bør få se en fengselsbygning fra utsiden. Kun innenfra. Forhåpentligvis finnes det en kombinasjon av fengsel og forvaring som sørger for at det blir slik. Selvfølgelig er han gal, men like åpenbart tilregnelig i rettslig forstand. Den svenske professoren hadde en enkel test. Hvis denne personen noen sinne gjenvinner mental balanse og innser hva han har gjort, vil han prompte begå selvmord. Derfor blir testen for fortsatt forvaring ganske enkel når det blir aktuelt om 10-20 år: Er han i live, er han fortsatt farlig og må sendes tilbake i cellen for 5 nye år før neste vurdering.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Parelius skrev:
    BT skrev:

Tviler jeg sterkt på at han er. At mennesker gjør monstrøse handlinger er ikke det samme som at de er sinnsyke, om du da ikke definere det sinnsyke vha. deres monstrøse handlinger.
    Forsvareren har møtt klienten sin tre ganger. Han sier det er vanskelig å beskrive Breivik, men karakteriserer ham som en kald person.

- Det normale ville vært å ha mye følelser rundt det som har skjedd, men han viser ikke følelser i det hele tatt, sa Lippestad på en pressekonferanse for norsk og internasjonal presse tirsdag.

- Hele saken tilsier at han er sinnssyk. For ham er dette onde helt nødvendig for å skape en krig i Vesten mot vestlige verdier og slik vi har bygget opp vårt vestlige, politiske system. Han er av den oppfatning at folk ser på ham som en demon nå, men at de vil takke ham og forstå det som har skjedd om 60 år, når man har lagt om måten man tenker på i Vesten og fått det samfunnet han ønsker seg, sa forsvareren.

Breivik var overrasket over at han greide å gjennomføre det han anså som et vellykket angrep på fredag, forteller Lippestad.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Nifelheim skrev:
    Og "feilen" du påviste var ingen feil. Innvandrere er ikke det samme som muslimer!
    Det er et tapt regnestykke uansett før eller siden, helt uavhengig av din egen tolkning av noen decennium. Poenget er at høyresiden er for innstramming av grensene, venstresiden er mot. Eller som psykopaten selv sa det; vi må sannsynligvis om 50 år ta et standpunkt mellom internasjonalisme og nasjonalisme. Som et voksent individ bør man ha forstått forskjellen på det og rasisme/nazisme, og slutte å tilegne halve velgerflokken meninger kun en marginal promille høyreekstreme står for.

Kan være en idè å fokusere mer på eget partiprogram, fremfor med en kynisk ovenfraogned holdning spre frykt og propaganda om oponionen. Sistnevnte taktikk har vist seg å være effektiv, men står man for den type kollektiv hjernevasking bør man muligens velge å avstå fra å hevde at man er selve symbolet for demokrati og frihet. Til slutt vil man bare ende opp med å avle opp fryktløse terrorister som ønsker å få slutt på det skitne spillet, og vi alle må bo i en overvåket politistat designet "for vår egen trygghet".

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    I disse tider finnes det vel bare én minoritet i Norge, nemlig gjerningsmannen for terroren i Oslo og på Utøya.
    Det burde være mer på sin plass å diskutere hva som i fremtiden kan gjøres for å oppdage og fjerne slike hendelser og trusler, enn å bruke tiden på å høste billige og like smakløse politiske poeng på grunnlag av denne tragedien.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Breivik var overrasket over at han greide å gjennomføre det han anså som et vellykket angrep på fredag, forteller Lippestad.
    Hvorfor var han overrasket over det, om han nå var slik en mann som ikke har følelser?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    BT skrev:

Dette er forsvarerens ENESTE halmstrå for å vise at han gjør noe for den han forsvarer.

Han er "forpliktet" til å prøve seg på dette.....

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    BT skrev:

Du kan jo tvile så mye du vil, men det er relativt åpenbart at mannen er sinnsyk ut fra alminnelige diagnostiske kriterier.

Hva sinnslidelsen hans har å si for straffeansvar og i hvor stor grad sykdom kan forklare hans handlinger gjenstår å se. Vi må vente til de rettspsykiatriske rapportene foreligger før vi får nærmere svar på det.

En kvalifisert gjetting ut fra det som har kommet frem i media er at han i alle fall har to alvorlige personlighetsforstyrrelser.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    BT skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:

Jeg hørte en svensk professor emeritus i rettspsykiatri på radio her om dagen. Han anslo at et slikt individ dukker opp ca hvert tredje år på verdensbasis.

Jeg tror det er mer konstruktivt å innse at sånt som dette, selvmordsbombere, massakrene i Rwanda og Hitlers Tyskland dessverre er innenfor hva mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, og så forsøke å finne motmidler som begrenser skaden mest mulig.

En av de røde strekene går der noen forsøker å frata en annen gruppe mennesker deres status som mennesker. Jeg tror det er en nødvendig psykologisk mekanisme som muliggjør massemord i industriell skala. Derfor må retorikk som "gruppe X er fortjener ikke å kalles mennesker, de er kakerlakker" ikke tolereres. Der går en absolutt grense for ytringsfriheten, mener jeg.

Denne figuren er nok også et menneske, men et menneske som aldri igjen bør få se en fengselsbygning fra utsiden. Kun innenfra. Forhåpentligvis finnes det en kombinasjon av fengsel og forvaring som sørger for at det blir slik. Selvfølgelig er han gal, men like åpenbart tilregnelig i rettslig forstand. Den svenske professoren hadde en enkel test. Hvis denne personen noen sinne gjenvinner mental balanse og innser hva han har gjort, vil han prompte begå selvmord. Derfor blir testen for fortsatt forvaring ganske enkel når det blir aktuelt om 10-20 år: Er han i live, er han fortsatt farlig og må sendes tilbake i cellen for 5 nye år før neste vurdering.
    Det er mye visdom i det du skriver der.

Man legger forskjellig i ordet menneske. Hvis noe kan kalles umenneskelig må det være det som skjedde på Utøya, for å presisere hva jeg mente.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    FatmanFlump - du legger verdivalører på observasjoner, og fordreier diskusjonen. Når en stor andel av befolkningen har et bestemt inntrykk omkring et emne, så er det blitt feilkommunisert omkring dette dersom oppfatningen strider mot virkeligheten. Det gjør ikke problemet mindre, snarere større. Det er kraft i hva som er på folkemunne, og at det er blitt slik betyr at man har begått store feilvurderinger.

I det jeg skriver billiger jeg ikke hva Frankrike har gjort med Rom-folket. lars-erik avslutter med at flerkultur er den eneste veien å gå. Jeg viser straks til at Frankrike har funnet andre løsninger ... Disse tar jeg avstand fra, men det gjør selvsagt intet med det faktum at dette har Frankrike gjort.

Den norske politiske debatten er minelagt, og ordskiftere som ikke respekterer minekartet blåses av banen. Norske partiledere har høylytt kunngjort at de ikke er villige til å sette seg ned med representantene for et parti med 1/6-1/5 av befolkningen bak seg - media presenterer partiet og dets tilhengere på tendensiøst vis. Dette bygger ikke bro, det sprenger dem i filler.

Å påstå at FrP er blitt overeksponert ignorerer valørene i den eksponeringen. Selv er jeg motstander, og innbitt sådan, av FrPs prosjekt, men også motstander av den underkjennelseskampanje som er ført mot partiet.

Du fletter deg noen stråmenn i dine to siste punkt, så de tar jeg ikke videre tak i. Får heller invitere deg til den samme gjentatte nærlesing du mener alle andre deltakere i tråden må gjennomføre, innen de oppnår ditt klarsyn.
    Dine "observasjoner" opptrer ikke i et verditomt rom og du uttrykker og en rekke verdier i måten du fremfører dine observasjoner. Dersom dette ikke var tiltenkt bør du uttrykke deg mer forsiktig i neste omgang. Jeg forholder meg til det du skriver her og det meningsinnholdet denne teksten med rimelighet kan sies å ha. Dersom du ønsker å trekke tilbake eller dementere egne påstander må du gjerne gjøre det, og ikke anklage meg for å lese det i feil retning fordi du i ettertid finner at du har uttrykt deg uheldig.

P

Parelius

Gjest
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:

Du kan jo tvile så mye du vil, men det er relativt åpenbart at mannen er sinnsyk ut fra alminnelige diagnostiske kriterier.
    Som er?

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.665
    Sted
    Nøtterøy
    65finger skrev:
    Håper den legale innvandringen til Norge fortsetter. Vi trenger arbeidskraften, den skaper større mangfold og er i større grad en berikelse til samfunnet. Noen negative effekter er det sikkert men det finner vi løsninger for.
    Det fokuseres i alt for stor grad på negative følger av innvandringen. Jeg påstår at flertallet av denne gruppen bidrar i like stor grad som "etniske nordmenn" til å opprettholde og utvikle samfunnet videre. Hvis befolkningen om 50 år består av 30, 50 eller 60% etterkommere av innvandre er det meg revnende likegyldig. Det å demonisere 100000 tusenvis av mennesker kun fordi de er født i et muslimsk land er meget "tabloid" i mangel av bedre uttrykk.
    Søtt! :'(

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Asbjørn skrev:
    Heilt enig! Hva er det egentlig man er forferdelig redd for? At "noen" skal komme og ta oss? At "noen" skal forandre oss? At "noen" skal påføre oss noe fremmed og farlig?

Nå kom alt dette og meire til fra en forkvakla høyre-ekstremist, som ser på seg sjøl som nyutgaven av en tempelridder, og ikke fra noen anna kultur. Dette var rein dævelskap, planlagt og gjennomført av en lyslugga fyr - selv Adolf & co kunne ikke gjort det "bedre". Og det er nettopp dette som er kjerna; fremmedfrykt og fremmedhat kan nemlig i sin mest ytterliggående konsekvens, føre til den type handlinger som vi nettopp har sett; massakrering av uskyldige, forsvarsløse mennesker.

Jeg tror svaret ligger i meir åpenhet, meir medmenneskelighet, meir toleranse og forståelse - ikke i å diskutere side opp og side ned, om den ene eller andre rasisten er bedre enn den andre. Jeg er oppriktig redd den gryende fremmedfrykten, nasjonalismen, fascismen og menneskehatet som man aner ligger der, og som det nøres opp under. Hvem tror vi at vi er? Et "herrefolk"?

Jeg håper at det såkalte manifestet til denne skapningen og til de som måtte kalle seg hans meningsfeller, strøypes i taushet. Jeg har et inderlig håp om at denslags tankegods skal kveles i det vi, heile det norske folk, nå har gitt uttrykk for; vi vil ikke ha et sånt Norge! Vi har ikke bruk for denslags, og vi har ikke bruk for sånne "mennesker". Men vi trenger å diskutere det, vi behøver å se oss sjøl i kvitøyet, og stille oss noen enkle spørsmål - bl.a. hva vi - du og jeg - kan gjøre for å gjøre dette landet til et litt bedre sted å leve i, for alle, uansett opprinnelse og kulturell bakgrunn. Men som Stoltenberg også uttrykte det; "vi skal ikke være naive".

Det som har skjedd, er ikke til å begripe. Det er overgrep så store at det må være en gal manns verk. Jeg er tilbøyelig til å være enig med massemorderens forsvarer i det. Men jeg håper og tror at det kan komme noe godt ut av dette; nemlig et større fokus på likheter i stedet for ulikheter, meir åpenhet, meir toleranse, meir medmenneskelighet - meir demokrati. Det motsatte er nemlig helt ubærelig. Men for å komme dit, må vi sørge, la det bli tid og rom for ettertanke - må vi diskutere, må vi bryte meininger og synspunkter, må vi lytte. Men den ondskapen som vi har sett komme til syne den 22. juli, skal vi aldri tolerere.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn