tkr skrev:
dag1234 skrev:
Parelius skrev:
dag1234 skrev:
Parelius skrev:
BT skrev:
Forsvarer Geir Lippestad mener alt tyder på at terrorsiktede Anders Behring Breibak (32) er sinnssyk.
Det kan det neppe være noen tvil om.
Tviler jeg sterkt på at han er. At mennesker gjør monstrøse handlinger er ikke det samme som at de er sinnsyke, om du da ikke definere det sinnsyke vha. deres monstrøse handlinger.
Du kan jo tvile så mye du vil, men det er relativt åpenbart at mannen er sinnsyk ut fra alminnelige diagnostiske kriterier.
Som er?
http://allpsych.com/disorders/personality/index.html
Jeg spør av ren nysgjerrighet, for dette er definitivt ikke mitt kompetansefelt:
Hva er definisjonen på en personlighetsforstyrrelse? Er det noen avgrensing mot sinnssykdom, eller er det synonymer?
mvh
Sinnsykdom er ingen avgrensing, men en overkategori som brukes om de alvorligere psykiske plagene. Personlighetsforstyrrelse er én av grovt sagt tre typer psykiske diagnostiske kategorier, eller typer sinnsykdommer. Måten å dele psykiske sykdommer inn på er i konstant endring, og det er en pågående diskusjon om hvilke sykdommer som hører sammen og ikke.
Personlighetsforstyrrelsene består igjen av en rekke ulike undertyper, som alle kjenneteegnes av et
vedvarende mønster i å
tenke, føle og handle som
klart avviker fra det som er alminnelig i kulturen. Plagene skal være så store at de skaper
betydelige vansker i arbeid/skole, sosiale relasjoner eller i form av subjektivt ubehag. Oftest preges personen av manglende evne til å korrigere seg, og en uttalt rigiditet og manglende fleksibilitet på tvers av situasjoner. Plagene starter oftest i ungdomstiden og ved visse PFer, så oppleves plagene størst av omgivelsene.
Det er grovt sett tre undergrupper av PF - der plagene viser seg tydeligs ved tankeforstyrrelse, emosjonell forstyrrelse eller i sosiale relasjoner. Det er stor grad av overlapp, slik at om man har en PF, er sannssynligheten høy for at man har andre også PFer. Det er også stort overlapp mellom PF og andre psykiske plager.
Tidligere kaltes PF for karakterforstyrrelse.
Opplyst?