Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:
    FatmanFlump - du legger verdivalører på observasjoner, og fordreier diskusjonen. Når en stor andel av befolkningen har et bestemt inntrykk omkring et emne, så er det blitt feilkommunisert omkring dette dersom oppfatningen strider mot virkeligheten. Det gjør ikke problemet mindre, snarere større. Det er kraft i hva som er på folkemunne, og at det er blitt slik betyr at man har begått store feilvurderinger.

I det jeg skriver billiger jeg ikke hva Frankrike har gjort med Rom-folket. lars-erik avslutter med at flerkultur er den eneste veien å gå. Jeg viser straks til at Frankrike har funnet andre løsninger ... Disse tar jeg avstand fra, men det gjør selvsagt intet med det faktum at dette har Frankrike gjort.

Den norske politiske debatten er minelagt, og ordskiftere som ikke respekterer minekartet blåses av banen. Norske partiledere har høylytt kunngjort at de ikke er villige til å sette seg ned med representantene for et parti med 1/6-1/5 av befolkningen bak seg - media presenterer partiet og dets tilhengere på tendensiøst vis. Dette bygger ikke bro, det sprenger dem i filler.

Å påstå at FrP er blitt overeksponert ignorerer valørene i den eksponeringen. Selv er jeg motstander, og innbitt sådan, av FrPs prosjekt, men også motstander av den underkjennelseskampanje som er ført mot partiet.

Du fletter deg noen stråmenn i dine to siste punkt, så de tar jeg ikke videre tak i. Får heller invitere deg til den samme gjentatte nærlesing du mener alle andre deltakere i tråden må gjennomføre, innen de oppnår ditt klarsyn.
    Dine "observasjoner" opptrer ikke i et verditomt rom og du uttrykker og en rekke verdier i måten du fremfører dine observasjoner. Dersom dette ikke var tiltenkt bør du uttrykke deg mer forsiktig i neste omgang. Jeg forholder meg til det du skriver her og det meningsinnholdet denne teksten med rimelighet kan sies å ha. Dersom du ønsker å trekke tilbake eller dementere egne påstander må du gjerne gjøre det, og ikke anklage meg for å lese det i feil retning fordi du i ettertid finner at du har uttrykt deg uheldig.
    Det pussig er at det bare er du som leser innlegget slik.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Tror ikke ABB ønsker å bli stemplet psykisk syk, ei heller dømt til tvungen psykriatisk behandling.

Han har et sterkt ideologisk synspunkt/livssyn som han mener han har en rett til å forsvare for enhver pris, og i hans hode er dette sikkert en krig for han. Sånn sett er det sikkert noen klare likhetstrekk mot radikale muslimer. Har noen egentlig beskyldt Bin Laden for å være mentalt syk?

P

Parelius

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:
    FatmanFlump - du legger verdivalører på observasjoner, og fordreier diskusjonen. Når en stor andel av befolkningen har et bestemt inntrykk omkring et emne, så er det blitt feilkommunisert omkring dette dersom oppfatningen strider mot virkeligheten. Det gjør ikke problemet mindre, snarere større. Det er kraft i hva som er på folkemunne, og at det er blitt slik betyr at man har begått store feilvurderinger.

I det jeg skriver billiger jeg ikke hva Frankrike har gjort med Rom-folket. lars-erik avslutter med at flerkultur er den eneste veien å gå. Jeg viser straks til at Frankrike har funnet andre løsninger ... Disse tar jeg avstand fra, men det gjør selvsagt intet med det faktum at dette har Frankrike gjort.

Den norske politiske debatten er minelagt, og ordskiftere som ikke respekterer minekartet blåses av banen. Norske partiledere har høylytt kunngjort at de ikke er villige til å sette seg ned med representantene for et parti med 1/6-1/5 av befolkningen bak seg - media presenterer partiet og dets tilhengere på tendensiøst vis. Dette bygger ikke bro, det sprenger dem i filler.

Å påstå at FrP er blitt overeksponert ignorerer valørene i den eksponeringen. Selv er jeg motstander, og innbitt sådan, av FrPs prosjekt, men også motstander av den underkjennelseskampanje som er ført mot partiet.

Du fletter deg noen stråmenn i dine to siste punkt, så de tar jeg ikke videre tak i. Får heller invitere deg til den samme gjentatte nærlesing du mener alle andre deltakere i tråden må gjennomføre, innen de oppnår ditt klarsyn.
    Dine "observasjoner" opptrer ikke i et verditomt rom og du uttrykker og en rekke verdier i måten du fremfører dine observasjoner. Dersom dette ikke var tiltenkt bør du uttrykke deg mer forsiktig i neste omgang. Jeg forholder meg til det du skriver her og det meningsinnholdet denne teksten med rimelighet kan sies å ha. Dersom du ønsker å trekke tilbake eller dementere egne påstander må du gjerne gjøre det, og ikke anklage meg for å lese det i feil retning fordi du i ettertid finner at du har uttrykt deg uheldig.
    Vreden gav vel et ok tilsvar vil jeg tro.

Merkelig at det nesten bare var du som leste det på den måten du legger opp til…

Men da er jo ting avklart.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Forsvarer Geir Lippestad mener alt tyder på at terrorsiktede Anders Behring Breibak (32) er sinnssyk.

Det kan det neppe være noen tvil om.
    Tviler jeg sterkt på at han er. At mennesker gjør monstrøse handlinger er ikke det samme som at de er sinnsyke, om du da ikke definere det sinnsyke vha. deres monstrøse handlinger.
    Du kan jo tvile så mye du vil, men det er relativt åpenbart at mannen er sinnsyk ut fra alminnelige diagnostiske kriterier.
    Som er?
    http://allpsych.com/disorders/personality/index.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Asbjørn skrev:
    BT skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Med bakgrunn i retorikken din kan vi konkludere at samene er nordmenn. Resten av oss er jo kun innvandrere.
    Omtrent samtidig nordfra/inne i landet og sørfra/langs kysten. Etter hvert "innvandrere" i hverandres områder, enten det er Østfold eller Karasjok. Noen områder langs kontaktflaten, eksempelvis Steigen i Nordland, har vært "multikulturelle" i et par tusen år, sånn ca.

Riktignok har det i perioder vært såpass stigmatiserende å være same at noen av mine ikke så altfor fjerne slektninger valgte å heller la folk tro de var jøder som forklaring på mørkt hår, høye kinnben og omfattende handelsvirksomhet på markedsplasser langs kysten. Heldigvis var de også tilstrekkelig forutseende til å ha utskrifter fra et tilstrekkelig antall kirkebøker på plass den dagen i 1941 da Gestapo banket på døren for å hente min morfar og hele hans familie.

Det er en av grunnene til at jeg avskyr "dem vs oss"-retorikk. Mennesker er mennesker. De er individer. Karakteristikk ut fra enslags etnisk gruppetilhørighet fører lite godt med seg. Religiøs fanatisme er enda verre.
    Mennesker er mennesker. De siste dagene har jeg dog lurt på om det finnes ett unntak også til den regelen...
    Jeg hørte en svensk professor emeritus i rettspsykiatri på radio her om dagen. Han anslo at et slikt individ dukker opp ca hvert tredje år på verdensbasis.

Jeg tror det er mer konstruktivt å innse at sånt som dette, selvmordsbombere, massakrene i Rwanda og Hitlers Tyskland dessverre er innenfor hva mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, og så forsøke å finne motmidler som begrenser skaden mest mulig.

En av de røde strekene går der noen forsøker å frata en annen gruppe mennesker deres status som mennesker. Jeg tror det er en nødvendig psykologisk mekanisme som muliggjør massemord i industriell skala. Derfor må retorikk som "gruppe X er fortjener ikke å kalles mennesker, de er kakerlakker" ikke tolereres. Der går en absolutt grense for ytringsfriheten, mener jeg.

Denne figuren er nok også et menneske, men et menneske som aldri igjen bør få se en fengselsbygning fra utsiden. Kun innenfra. Forhåpentligvis finnes det en kombinasjon av fengsel og forvaring som sørger for at det blir slik. Selvfølgelig er han gal, men like åpenbart tilregnelig i rettslig forstand. Den svenske professoren hadde en enkel test. Hvis denne personen noen sinne gjenvinner mental balanse og innser hva han har gjort, vil han prompte begå selvmord. Derfor blir testen for fortsatt forvaring ganske enkel når det blir aktuelt om 10-20 år: Er han i live, er han fortsatt farlig og må sendes tilbake i cellen for 5 nye år før neste vurdering.
    Det er mye visdom i det du skriver der.

Man legger forskjellig i ordet menneske. Hvis noe kan kalles umenneskelig må det være det som skjedde på Utøya, for å presisere hva jeg mente.
    Ja, det er umenneskelig adferd. En mengde "normale" mentale barrierer må krysses. Det er ikke lett å forstå hva som får et menneske til å gjøre noe slikt, og jeg tror ikke jeg vil prøve å forstå det heller. Det kan umulig være sunt. Jeg tipper at daglige "mentale øvelser" med World of Warcraft og lignende first person shooter spill har vært en sentral del av forberedelsene.

Personlig vil jeg ikke nevne denne fyrens navn. Den oppmerksomheten fortjener han ikke. "Gjerningsmannen" får holde.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg trodde i min villfarelse at denne tragedien skulle få oss i større grad til å innse at muslimer er ufarlige til tross for at det finnes terrorister som er muslimer. Vi ser jo ikke på nordmenn som terrorister til tross for ABB. Men etter å ha lest en del i denne tråden har jeg likevel begynt å tvile.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Jeg trodde i min villfarelse at denne tragedien skulle få oss i større grad til å innse at muslimer er ufarlige til tross for at det finnes terrorister som er muslimer. Vi ser jo ikke på nordmenn som terrorister til tross for ABB. Men etter å ha lest en del i denne tråden har jeg likevel begynt å tvile.
    Det hender vi er enige

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    BT skrev:
    det blir vel en veldig forenkling ? pga en nordmann har begått en udåd betyr vel ikke at vi kan frisk melde alle galningene som bedriver hellig krig og gjemmer seg mer eller mindre åpentlyst i vesten i påvente av aksjoner ? to forskjellige farer det her synes jeg, begge like ille og begge problemer må løses på sikt ellers blir vi i midten forsatt brukt som kanonføde og med vi mener jeg både muslimer og ikke muslimer
    med dette menr jeg at jeg forsatt frykter muslimsk terror mer enn annen terror pga forskjell i hyppighet generellt

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BT skrev:
    Åjoda! Nazi-gjengen, Quisling, Rinnan & co karakteriserte da vitterlig motstandsbevegelsen ( "gutta på skauen", shetlandsgjengen m.fl. ) som terrorister...og allerede i vikingetida, var sikkert noen av våre forgjengere ansett som både røvere og terrorister. Lite er nytt under sola!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:

Merkelig at det nesten bare var du som leste det på den måten du legger opp til…

Paradoksalt nok var svar #1237 adressert til deg. Men du tar jo aldri klart standpunkt, du vil bare være med i heiagjengen og la andre ta seg av skittenarbeidet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jokris skrev:
    BT skrev:
    det blir vel en veldig forenkling ? pga en nordmann har begått en udåd betyr vel ikke at vi kan frisk melde alle galningene som bedriver hellig krig og gjemmer seg mer eller mindre åpentlyst i vesten i påvente av aksjoner ? to forskjellige farer det her synes jeg, begge like ille og begge problemer må løses på sikt ellers blir vi i midten forsatt brukt som kanonføde og med vi mener jeg både muslimer og ikke muslimer
    med dette menr jeg at jeg forsatt frykter muslimsk terror mer enn annen terror pga forskjell i hyppighet generellt
    Kanskje det er en og samme fare? Mentalt ustabile personer som snør fullstendig inne av religiøse vrangforestillinger og innbilt urett mot deres foretrukne verdensbilde, som trekkes opp av likesinnede over internett og prateradio, og som etter hvert tilter så fullstendig at massedrap på uskyldige blir en reell mulighet for disse personene?

De reelle problemstillingene omkring innvandring og integrasjon er noe helt annet og kan løses i helt normale politiske prosesser, som dypest sett handler om å finne praktiske løsninger på interessemotsetninger mellom grupper av mennesker.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    VilhelmW skrev:
    Heilt enig! Hva er det egentlig man er forferdelig redd for? At "noen" skal komme og ta oss? At "noen" skal forandre oss? At "noen" skal påføre oss noe fremmed og farlig?
    At hele samfunn blir i stor grad skal bli utvasket, kulturløs og majoriteten ender opp som halvbrune homo sapiens. Landegrenser forsvinner (EU), og mennesker vil i enda større grad flomme til det stedet det til enhver tid er mye ressurser. At nasjonalsanger og det å reise på tvers av landegrenser er noe man leser om i historiebøkene. Verdensledere med enda større makt en noensinne. Og så videre....

Langt fremme, og sikkert ikke i vår levetid, men ikke et utenkelig scenario for våre etterkommere. På kort sikt er det selvfølgelig andre ting som gjelder. Utfordringer med integrering, økning i sosialklienter og hjemmesittere, gettotilstander, økt kriminalitet og andre kulturkolisjoner vi leser litt om i media. Dette trenger ikke utelukkende være negativt selvfølgelig, men man må vel få lov til å ta et standpunkt om man er for eller mot strengere grensekontroll/økt innvandring.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    jokris skrev:
    BT skrev:
    Klart det er en forenkling. Man gidder da ikke skrive en avhandling når de fleste skjønner hva man mener bare ved et par setninger.
    Men jeg skrev bare i en litt større grad. Og nå tviler jeg enda mer...

I det minste er jeg heldig som ikke frykter terror. Det er fortsatt mange ganger farligere å kjøre bil.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.665
    Sted
    Nøtterøy
    Det som har skjedd de siste dagene har vel satt en stopper for all furnuftig diskusjon rundt dette med innvandring i flere år framover.

Ved den minste lille antydningen om at en ikke er like begeistret for all innvandringen gjøre at en blir stemplet som nazi-svin og terrorist.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Veldig godt skrevet av Bjørn Stærk, en kjent islamkritiker.

Essays by Bjørn Stærk
    257 words or more – or your money back!
    On Bruce Bawer and Islam criticism after 22/7
    After 9/11, many pundits revealed themselves to be out of touch with their time by the way they misapplied their old pet models to new events. Often, these models were legacies of the radical left of the 60?s and 70?s, post-colonial and anti-Western frameworks that simply offered no way to comprehend a conflict where the perpetrators were fanatical Muslims, and the victims were Americans. The most interesting thing you can ask about someone’s worldview is often which decade they formed it in. These ideas were long past their expiration date.

The new models many of us embraced, ideas that were more in touch with the post-9/11 world, were often right-wing, and often critical of immigration and Islam. The people who promoted them prided themselves in their honest approach to reality, and their well-adjusted moral compass.

Now, after the terror attacks in Norway on July 22, perpetrated by a fanatical opponent of multiculturalism and the Islamization of Europa, it happens again. The wheel turns. We won’t pretend that everything has changed, no more than everything changed on 9/11. The threat from Islamist terrorism is the same. The immigration challenges of Europe are the same.

But reality has shifted sufficiently that you cannot mindlessly apply the same old models to the new situation. And, this time, the pundits who reveal themselves to be most out of touch may well be precisely those right-wing critics of immigration and Islam who took the lead after 9/11.

The problem that confuses them is that the terrorist came from their side of the spectrum. The 32-year old Norwegian man who detonated a bomb in central Oslo and gunned down nearly 70 children and youths on Utøya island identified himself with the online counterjihad movement. His 1500 page manifesto, published online immediately before the attacks, is largely a compendium of counterjihad thoughts. His favorite author, a writer he identifies as to a large degree sharing his own analysis of the current world situation, is the pseudonymous Norwegian blogger Fjordman. But the book also namedrops a large range of anti-Islam and anti-immigration writers, of various degrees of reasonableness and extremity.

I don’t want to apportion blame here, not now. Clearly none of these writers have ever advocated violence. But it is equally clear that there are parts of the anti-Islamic ideology that are compatible with violence, and use rhetoric that, although non-violent, carries the obvious implication of violence.

Consider the rhetoric that paints Europe’s political elite as traitors who have pushed Europe towards the brink of destruction with their multicultural policies, leading us inevitably towards a civil war with the Muslims. Now, the people who say these things do not encourage violence. But, ask yourself, what do countries normally do with traitors in wartime? They execute them. What does one normally do in a civil war? One picks up a gun, and joins the side one agrees with.

The responsibility for July 22 rests with the terrorist who carried out these attacks, Anders Behring Breivik. But what we see here is a relationship between words and action that we are familiar with from other brands of terrorism and ideological violence through history: Anarchists, Communists, Nazis, and Islamists. There are, or were, in these movements, some who use words, and words alone, as they warn of the Great Conspiracy and the Coming Crisis. And then somebody else comes along, a true believer, a martyr to the cause, and takes these ideas to their natural, bloody consequence.

There is, the wordsmiths argue, an Enemy that poses an existential threat. What does the true believer, the man of action, do with such enemies? He attacks.

The Enemy of today’s anti-Islamists is the political elite of Europe. It poses, they believe, an existential threat. The Civil War is coming, or has in fact already started. This is what the non-violent counterjihadis argue over and over again. And they really are non-violent. But the rhetoric implies violence, is compatible with launching an attack on precisely this political elite, in order to recruit soldiers for this inevitable civil war.

The point isn’t necessarily that the wordsmiths are to blame, but that this is a tricky situation to untangle. It requires a steady hand, as you attempt to find the line where legitimate criticism of political opponents turns into implicit justifications for violence. You need to have a clear head. You need to apply objective criteria that are equally appropriate for all ideologies, all forms of rhetoric. If you condemn critics of Islam for painting a picture of a world in crisis where violence appears the only solution, then you must condemn Islamists who do the same. If you instead exonerate the Islam critics, you must do the same with the non-violent Islamists. The same standard must apply to all, whether you otherwise sympathize with their ideas or not.

So here’s the first test for right-wing critics of immigration and Islam. The test is: Are you able to do this, fairly? Are you prepared to either acknowledge the implicit violence in ideas you sympathize with, or forgive it in ideas you despise?

Another test, which is being applied at this very moment, is: Are you able to discuss the attacks that actually took place, attacks that at the very least put your own ideas in a bad light, without changing the subject back to evil leftists and Muslims?

Judging from the immediate reactions to the attacks, Islam critics on the right may have a hard time doing this. The approach from many is: “Well, this is a tragedy, and I absolutely condemn it, but of course it wouldn’t have happened if Norwegians could discuss immigration openly.” Or: “Let’s not let the deeds of this evil madman distract us from the real issue, which is that Europe is being overrun by Muslims.”

Rewind a decade, and the same out of touch sentiments would sound like this: “Well, the 9/11 attacks were a tragedy, but of course they wouldn’t have happened if the Americans weren’t such evil imperialists.” Or: “Let’s not let the deeds of this evil madman distract us from the real issue, which is that America is the greatest threat to world peace.”

There’s also a defensiveness in many of these reactions that is disgraceful in the way it assumes that this is all about them, that the important thing now is to rescue the reputation of their own particular brand of Islam criticism, so that they can continue where they left off on July 21.

If you don’t have the empathy to realize how inappropriate this is right now, you should keep quiet.

As an example, I’m going to single out a writer I actually admire, and who is nowhere as radical as some of the counterjiadis the terrorist most sympathized with: Bruce Bawer. Bawer has lived in Oslo for years, and is a critic of Norwegian multicultural naivety. At least half of his book While Europe Slept is a stinging criticism of this naivety that I either agree with, or at last respect. (The other half is a paranoid Eurabia fantasy, for which there is no excuse.)

Bawer has been mentioned a few times by the terrorist, both in comments on blogs and in the manifesto. Although most of the mentions are in articles Behring Breivik copied from Fjordman, Bawer is clearly someone he is familiar with, and approves of, but also distances himself from, as Bawer is too liberal for his taste.

How does Bawer react to this? In the Wall Street Journal he writes that, during the first hours of the attack, when he and everyone else thought it was an Islamist attack, “I wept for the city that has been my home for many years”. But then, when it became apparent that the attacker was a non-Muslim, in fact an anti-Muslim, “it was immediately clear to me that his violence will deal a heavy blow to an urgent cause”, the cause of exposing the Muslim threat to Europe.

He dedicates the rest of the article to reminding us why we need to fear a Muslim takeover of Europe.

So, although he’s horrified to discover that the terrorist approves of his writings, what really frightens him is the thought that people will now take his warnings about Muslims less seriously, and will censor criticism of Islam and immigration even more than today. Yes, that was awful, but, anyway, let’s talk some more about Muslims.

And this is what I mean by being out of touch, of remaining stuck in old models. The problem is not that Bawer believes that immigration poses serious challenges to Europe. I do. This attack does not remove those challenges. The problem is that a writer who lives in Norway during the worst terrorist attack of our history, an attack carried out by a Muslim hater who is at least somewhat in sync with Bawer’s own views, does not have the common sense, the decency, to shut up about Muslims even for the length of a single article.

Now, here’s what other Norwegians have been doing for the last few days: We have remained glued to the television screen. We have asked ourselves if we may have lost anyone we know. We have cried. And tried to sleep. And cried again. We have gathered in solidarity with the victims – 200 000 in Oslo alone, filling the streets with flowers. And those of us who have criticized immigration and Islam over the years have thought long and hard about whether anything we’ve ever written could have encouraged the terrorist in his efforts. (The honest answer? Probably.)

Bawer has often written about the challenges of integrating immigrants into Europan society. I wonder how well he himself is integrated in Norwegian society today, or whether he, like the immigrants he criticize, considers it disdainfully, from a distance, enjoying its hospitality but standing aloof, alone.

Norwegians have, and will continue to have, different views on immigration. But today, to be a Norwegian is to agree that, although we may at times be naive, sanctimoneous and politically correct, there is also an innocent beauty to these ideals. To be a Norwegian today is to acknowledge our flaws as a nation, but forgive them, because we have seen what can happen when one doesn’t. To be a Norwegian today is to shake in frightened humility in the face of pure evil.

And yes we’ll get back to discussing immigration. But when that happens, there will be a divide, as there was after 9/11, between those who truly felt and understood what have just happened, and those to whom it has all been one big distraction from the old debates and the old models that they knew so well.

(Post comments here or here.)

Correction: Bruce Bawer lived in Oslo for many years, but now lives in New York.

Written by Bjørn Stærk
    July 26, 2011 at 7:14 am
    Posted in Essays

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Andy skrev:
    Det som har skjedd de siste dagene har vel satt en stopper for all furnuftig diskusjon rundt dette med innvandring i flere år framover.

Ved den minste lille antydningen om at en ikke er like begeistret for innvandringen gjøre at en blir stemplet som nazi-svin og terrorist.
    Håper ikke det

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Kanskje vil et eksempel med Osama Bin Laden i spørsmålet om akkurat han er sinnsyk, vise hvor fjern en slik beskyldning kan være og likevel viser med all tydelighet hvilket publikum som i det hele tatt er interessert. Altså, et publikum som som ikke har noe i det hele tatt å gjøre med fyren da de ikke bor på samme sted. Med mer lokale forhold tenker jeg at slike spørsmål vil måtte beholde sin absurditet så sant ingen egentlig har noe å gjøre med den som eventuelt er beskyldt for å være sinnsyk. Altså, dette er for meg bare en grei måte å understreke at det er nok alltid autoriteter som bestemmer og neppe noe som er gjenstand for hvermansen å eventuelt kunne bestemme på noen måte, noe som nok er uheldig for hvordan ting framstilles i media hvor man nok ikke kan forholde seg mer nøytralt til saker og ting. Så det er kanskje greit at det finnes advokater, men da likevel underlagt en domstol eller bare et rettssystem og med kanskje uransakelig praksis. Det er vel også de færreste som kan stille med et lag av advokater og jeg kan ikke annet enn å undre meg om kanskje Breviks advokat ikke egentlig er hva mannen selv ønsker, som om han i lang tid hadde forberedt dette valget. Så en kan vel tvile tenker jeg, om advokatens innsats, for det virker for meg helt galt å tro at helsevesen eller psykiatrien engang duger for å passe på mennesker, hvis man tenkte at sinnsykdom skulle tenkes være barmhjertig eller noe sånt. Når det er sagt så vet jeg faktisk noe om de reelle forholdene for pasienter som er låst bort til evig tid.

Er det kanskje noen som vet om hvordan det ble til at Brevik fikk velge sin advokat? Kjenner de hverandre fra før på noen måte tro?

Mener å ha lest at han "selv valgte" men det betyr ikke nødvendigvis hva man tror tenker jeg hvis mannen ellers er ukjent.

P

Parelius

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:

Paradoksalt nok var svar #1237 adressert til deg. Men du tar jo aldri klart standpunkt, du vil bare være med i heiagjengen og la andre ta seg av skittenarbeidet.
    Du har en slik personlig tone i dine meddelelser.

Er det noe saklig du savner når jeg nå her sagt meg enig i det tilsvar vreden gav deg? Skal jeg gjenta med andre ord og eventuelt elaborere?

Og det var da ikke meg som kom med konklusjoner uten belegg. Fint at du tok deg tid å komme med det, forresten (IKKE noe ironie her!).

Hva skal jeg ta standpunkt til, forresten? Om vredens innlegg var godt? Ja, det var det, men det har jeg sagt før.

Andre ting du mener jeg bør ta standpunkt til i denne konteksten?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er litt skeptisk til avstandsdiagnoser via snaue mediainntrykk og lesing av et manifest fra en stormanipulator.
    At Breivik er forstyrret på ulike vis er det liten tvil om, men han er langt fra dysfunksjonell, og spørsmålet er snarere om han til tross for det vi mener er irrganger har vært tilregnelig.

Enkelte emner minelagt og avgrenset, og skal utelukkende diskuteres etter vedtatte retningslinjer og utvalgte termer. Kjensgjerningene er beskrevet, og må ikke ses på annet vis.
    Jeg har selv påpekt at det jeg har skrevet er kontroversielt, og at det tidvis tangerer ytringer som er blitt meget sterkt kritisert da de ble introdusert i media. Likefullt må vi åpne for også å diskutere det vi har definert som unevnelig og ubehagelig, dersom vi ønsker å innlemme dem som nå føler seg stengt ute fra norsk offentlig ordskifte. Det er mange av dem.

Innlegget er redigert av bjornh, for å redusere friksjon og personlige konfrontasjoner.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Decoman skrev:
    Er det kanskje noen som vet om hvordan det ble til at Brevik fikk velge sin advokat? Kjenner de hverandre fra før på noen måte tro?
    Ikke utenkelig at han ble valgt fordi han også var advokaten til Ole Nicolai Kvisler (Holmlia-drapet).

V

vredensgnag

Gjest
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:
    Ikke utenkelig at han ble valgt fordi han også var advokaten til Ole Nicolai Kvisler (Holmlia-drapet).
    I manifestet beskriver han hvor viktig det er å være bevisst dette, og å velge en forsvarsadvokat som vil ha kjennskap til ens ståsted. Da han ble spurt av politiet meldte han straks Lippestads navn.

Det er punkt 3.71 i manifestet. Folk har enda ikke skjønt Breiviks prosjekt.

3.71 Finding the right defence attorney/legal counsel for your trial
    A Justiciar Knight must be prepared to actively search for a nationalistic oriented (patriotic) lawyer /legal counsel before his trial starts. DO NOT accept a random appointed public defender offered by the regime. Chances are too great that this individual will be either incompetent or not willing to work for you interests (which is to further the cause, and not provide the most optimal defence). The nationalistic orientated defence lawyer you are searching for should provide his services pro bono (free of charge as an investment in a good cause). If you managed to execute a relatively “spectacular” operation many so called “high profile” attorneys will contact you and offer their services discounted or for free. Understand that a large majority of these individuals will not be willing to cater for your demands but are only interested in the publicity surrounding the case. They are so called “legal prostitutes” who just wants their face on TV. Ignore these requests and continue your search for a patriotic oriented defence attorney who is willing to accept your three primary demands.
    You will be restricted from doing effective research from jail so you may have to ask anyone you know on the outside to assist you in searching for this candidate. Very few patriotic defence attorneys will be willing to flag their political views publicly as it may have devastating effects on their career so finding a good candidate may prove to be a challenging task. On the bright side, a defence attorney flagging his views may actually benefit that individual as well as he will literally have a monopoly on that niche market in future related cases.
    There are three primary tasks your defence attorney must be willing to assist you with:
    Initial briefing of your defence attorney
    The candidate must be explaining that this trial is not about you but about the future of Europe. Your participation in the trial is merely a formality and a Justiciar Knight expects no mercy/leniency whatsoever, as we offer no mercy/leniency to our enemies. The candidate must be informed that the purpose of your defence is not to ensure the lowest possible sentence but rather to further the cause of saving Europe from Marxism and the subsequent manifestations (Islamisation etc.) which is the cause of the PCCTS, Knights Templar).
    This approach (as your defence attorney will point out) will guarantee that you will not be shown any leniency whatsoever.
    The three primary tasks expected from your defence attorney
    1. Willingness to facilitate you logistically The candidate must be willing to order the components that make out the Justiciar Knight uniform for you and he/she must then compensate a tailor to assemble it. This task will take him several hours so he should be prepared to invest that time. He must understand that wearing our uniform during trial is an essential aspect of furthering our cause and he must be willing to facilitate you.
    2. Willingness to facilitate you ideologically The candidate must be willing to contribute to assist you to further the cause of the PCCTS, Knights Templar which is the cause to free all Europeans from cultural Marxist/multiculturalist tyranny. You must be allowed to defend yourself, at least allow you to read the opening/closing speech, unless you prefer him to read your statement for you. Obviously, the candidate isn’t required to support the methods of the PCCTS, Knights Templar (mass killings, terror etc.), but he must support the primary ideological principles and the legal defensive strategy presented.
    3. Willingness to facilitate you to build a case against the regime The candidate must be willing to contribute (facilitate you) to build the case against the regime (as the primary defensive strategy) based on the documentation presented in the compendium; 2083 – A European Declaration of Independence. Remember, this trial is (from our point of view), not against you but rather a trial against the regime. The climax of the trial will be after all arguments/documentation and accusations have been presented. You will then make a demand the unconditional surrender of the regime to the armed forces of the National Resistance Movement. After all, you are not only a Justiciar Knight for the PCCTS, Knights Templar but one of several commanders of the National Resistance Movement by default.
    Finding a candidate that will be willing to assist you with the primary tasks will be difficult. However, it is essential that you try as hard as you possibly can to acquire the appropriate legal counsel. It will be absolutely necessary in order to provide you with a sufficient defence.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    BT skrev:
    jokris skrev:
    BT skrev:
    Klart det er en forenkling. Man gidder da ikke skrive en avhandling når de fleste skjønner hva man mener bare ved et par setninger.
    Men jeg skrev bare i en litt større grad. Og nå tviler jeg enda mer...

I det minste er jeg heldig som ikke frykter terror. Det er fortsatt mange ganger farligere å kjøre bil.
    ser at den måten jeg skrev kan missoppfattes, går ikke daglig rundt og er bekymret for terror jeg heller , men av de to frykter jeg muslimsk terror mer

N

Nifelheim

Gjest
    Andy skrev:

Ved den minste lille antydningen om at en ikke er like begeistret for all innvandringen gjøre at en blir stemplet som nazi-svin og terrorist.
    Du tar feil.

Det er nå den fornuftige debatten omkring innvandring kan starte. Nå som debattformene tøyles og spillet på følelser stoppes.
    Nå tvinges debattanter til å være saklige og forholde seg til fakta. Påstander og retorikk uten rot i virkelighet vil ikke lenger være akseptert. De som fortsetter å bruke slike kort vil straks bli avkledd.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:
    Det var også noen spekulasjoner rundt http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Andreas_Lippestad

edit: ser vredens innlegg og må vel få sett til å få skummet gjennom det manifestet snart.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.000
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Forsvarer Geir Lippestad mener alt tyder på at terrorsiktede Anders Behring Breibak (32) er sinnssyk.

Det kan det neppe være noen tvil om.
    Tviler jeg sterkt på at han er. At mennesker gjør monstrøse handlinger er ikke det samme som at de er sinnsyke, om du da ikke definere det sinnsyke vha. deres monstrøse handlinger.
    Du kan jo tvile så mye du vil, men det er relativt åpenbart at mannen er sinnsyk ut fra alminnelige diagnostiske kriterier.
    Som er?
    http://allpsych.com/disorders/personality/index.html
    Jeg spør av ren nysgjerrighet, for dette er definitivt ikke mitt kompetansefelt:

Hva er definisjonen på en personlighetsforstyrrelse? Er det noen avgrensing mot sinnssykdom, eller er det synonymer?

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mteinum skrev:
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:
    Det var også noen spekulasjoner rundt http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Andreas_Lippestad

edit: ser vredens innlegg og må vel få sett til å få skummet gjennom det manifestet snart.
    Skummet igjennom manifestet i ettermiddag. Ble fysisk uvel av å lese det

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:

Er det noe saklig du savner når jeg nå her sagt meg enig i det tilsvar vreden gav deg? Skal jeg gjenta med andre ord og eventuelt elaborere?

Og det var da ikke meg som kom med konklusjoner uten belegg. Fint at du tok deg tid å komme med det, forresten (IKKE noe ironie her!).

Hva skal jeg ta standpunkt til, forresten? Om vredens innlegg var godt? Ja, det var det, men det har jeg sagt før.

Jeg har uttrykt meg skriftlig hele veien så jeg selv forstår ikke helt hvordan du havnet i denne situasjonen. Nei, du har ikke svart på det jeg opprinnelig spurte om og du kan holde det for deg selv hvis du vil. Men da må du unnskylde meg hvis jeg slutter å reagere på dine stikk i siden angående det jeg har skrevet her. Ja det er personlig, det er ikke lek og spøk lengre. Jeg er gørr lei av hverdagsrasismens inntog i det norske samfunn og alle dem som prøver å bortforklare det som noe annet enn hva det er.

P

Parelius

Gjest
    vredensgnag skrev:
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:
    I manifestet beskriver han hvor viktig det er å være bevisst dette, og å velge en forsvarsadvokat som vil ha kjennskap til ens ståsted. Da han ble spurt av politiet meldte han straks Lippestads navn.

A Justiciar Knight must be prepared to actively search for a nationalistic oriented (patriotic) lawyer /legal counsel before his trial starts. DO NOT accept a random appointed public defender offered by the regime. Chances are too great that this individual will be either incompetent or not willing to work for you interests (which is to further the cause, and not provide the most optimal defence). The nationalistic orientated defence lawyer you are searching for should provide his services pro bono (free of charge as an investment in a good cause). If you managed to execute a relatively “spectacular” operation many so called “high profile” attorneys will contact you and offer their services discounted or for free. Understand that a large majority of these individuals will not be willing to cater for your demands but are only interested in the publicity surrounding the case. They are so called “legal prostitutes” who just wants their face on TV. Ignore these requests and continue your search for a patriotic oriented defence attorney who is willing to accept your three primary demands.
    You will be restricted from doing effective research from jail so you may have to ask anyone you know on the outside to assist you in searching for this candidate. Very few patriotic defence attorneys will be willing to flag their political views publicly as it may have devastating effects on their career so finding a good candidate may prove to be a challenging task. On the bright side, a defence attorney flagging his views may actually benefit that individual as well as he will literally have a monopoly on that niche market in future related cases.
    There are three primary tasks your defence attorney must be willing to assist you with:
    The candidate must be explaining that this trial is not about you but about the future of Europe. Your participation in the trial is merely a formality and a Justiciar Knight expects no mercy/leniency whatsoever, as we offer no mercy/leniency to our enemies. The candidate must be informed that the purpose of your defence is not to ensure the lowest possible sentence but rather to further the cause of saving Europe from Marxism and the subsequent manifestations (Islamisation etc.) which is the cause of the PCCTS, Knights Templar).
    This approach (as your defence attorney will point out) will guarantee that you will not be shown any leniency whatsoever.
    1. Willingness to facilitate you logistically The candidate must be willing to order the components that make out the Justiciar Knight uniform for you and he/she must then compensate a tailor to assemble it. This task will take him several hours so he should be prepared to invest that time. He must understand that wearing our uniform during trial is an essential aspect of furthering our cause and he must be willing to facilitate you.
    2. Willingness to facilitate you ideologically The candidate must be willing to contribute to assist you to further the cause of the PCCTS, Knights Templar which is the cause to free all Europeans from cultural Marxist/multiculturalist tyranny. You must be allowed to defend yourself, at least allow you to read the opening/closing speech, unless you prefer him to read your statement for you. Obviously, the candidate isn’t required to support the methods of the PCCTS, Knights Templar (mass killings, terror etc.), but he must support the primary ideological principles and the legal defensive strategy presented.
    3. Willingness to facilitate you to build a case against the regime The candidate must be willing to contribute (facilitate you) to build the case against the regime (as the primary defensive strategy) based on the documentation presented in the compendium; 2083 – A European Declaration of Independence. Remember, this trial is (from our point of view), not against you but rather a trial against the regime. The climax of the trial will be after all arguments/documentation and accusations have been presented. You will then make a demand the unconditional surrender of the regime to the armed forces of the National Resistance Movement. After all, you are not only a Justiciar Knight for the PCCTS, Knights Templar but one of several commanders of the National Resistance Movement by default.
    Finding a candidate that will be willing to assist you with the primary tasks will be difficult. However, it is essential that you try as hard as you possibly can to acquire the appropriate legal counsel. It will be absolutely necessary in order to provide you with a sufficient defence.
    Da tror jeg at han har valgt feil advokat - så langt det hittil har utviklet seg. Å snakke om at ABB er sinnsyk er vel ikke en del av manus?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    vredensgnag skrev:
    Jeg er litt skeptisk til avstandsdiagnoser via snaue mediainntrykk og lesing av et manifest fra en stormanipulator.
    At Breivik er forstyrret på ulike vis er det liten tvil om, men han er langt fra dysfunksjonell, og spørsmålet er snarere om han til tross for det vi mener er irrganger har vært tilregnelig.

FatmanFlump har hektet seg på hvordan mine observasjoner er åpne for å leses med fargede briller. I hans verden er enkelte emner minelagt og avgrenset, og skal utelukkende diskuteres etter vedtatte retningslinjer og utvalgte termer. Kjensgjerningene er beskrevet, og må ikke ses på annet vis.
    Jeg har selv påpekt at det jeg har skrevet er kontroversielt, og at det tidvis tangerer ytringer som er blitt meget sterkt kritisert da de ble introdusert i media. Likefullt må vi åpne for også å diskutere det vi har definert som unevnelig og ubehagelig, dersom vi ønsker å innlemme dem som nå føler seg stengt ute fra norsk offentlig ordskifte. Det er mange av dem.
    jeg mener faktisk at abb er tilregnelig og det gjør det hele verre, han har ett verdenssyn som er ganske ulikt våre,
    basert på hva han mener ligger i kortene fremover i tid
    han er jo svært metodisk og til dels svært oppegående og ressursterk, jeg mener at en ikke tilregnlig perosn ville hatt
    store problemer med å gjennomføre ett så langsiktig prosjekt uten å snuble underveis
    på mange måter er han ganske lik de han hater, dvs de mest ekstreme av de imo
    tt var jo en gjennomført plan det også, og de går heller ikke av veien for å drepe egne landsmenn utifra omtrent samme motiver

V

vredensgnag

Gjest
    Mens vi diskuterer antallet engler som kan stå på en partipin fra FrP, har jeg lyst til å melde følgende:

1. Gjerningsmannen mener han til slutt vil bli sett som handlingens mann.
    2. Verden over er det mange, også navngitte, som er kommet med sterke sympatierklæringer til Breiviks prosjekt og filosofi, inkl noen som også ser seg i stand til å forstå metoden han valgte. (Tro det eller ei)
    3. Mannen har nitidig, og på en måte som imponerer sprengstoffeksperter, løst alle problemer forbundet med å lage et ytterst effektivt detonatorkompleks til gjødselbomber, samt hvordan slike han gis betydelig økt ytelse i forhold til vekt. Denne er lagt ut på nettet og distribuert verden over.
    4. Multikulti og monokulti, og andre beslektede begreper, er som disse ordene man brått legger merke til, uten å ha enset dem før, for så å innse at de er overalt.
    5. En i mange kretser velansett avis som Jerusalem Post har dømt Norges multikulturelle prosjekt dødt og fortapt, på lederplass, to dager etter aksjonene.

Gradvis vil vel landet forstå hva det står overfor, håper jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    mteinum skrev:
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:

Ditto. Jeg ble spesielt uvel av å lese dagboken og intervjuet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Andy skrev:

Debatten vil nok bestå som før, men de som bruker samme argumenter og viser til det samme forskrudde verdensbildet som terroristen vil nok fort oppleve å havne i samme ideologiske kategori. Han er vel forøvrig ikke noen nazist heller. En avstumpet konservativ kristen antimuslim israelvenn med sterke vrangforestillinger om at vi er under okkupasjon av fremmede religiøse krefter, med stormannsgalskap og messiaskompleks. Ingen heldig kombinasjon dette.

V

vredensgnag

Gjest
    Parelius skrev:
    vredensgnag skrev:
    HåkonN skrev:
    Decoman skrev:

Da tror jeg at han har valgt feil advokat - så langt det hittil har utviklet seg. Å snakke om at ABB er sinnsyk er vel ikke en del av manus?
    Jeg tror at for både politi, forsvarsadvokat, aktor og andre har det vært meget vanskelig å forholde seg til hva de har møtt.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    Jeg er helt enig med deg. Vi skal være kritisk til diagnoser som ikke bygger på selvstendige undersøkelse av personen, selv om det neppe kan kalles snaue mediainntrykk i denne saken. Han er alt grundigere belyst enn mange pasienter kan drømme om - dessverre.

Du ser jeg skriver at han mest sannsynig er tilregnelig. Det skyldes at retten setter svært strenge krav for å regnes som utilregnelig. Det er reservert for en gruppe av de aller sykeste; de som er styrt av stemmer eller alvorlige vrangforestillinger under selve ugjerningen.

At han ikke er dysfunksjonell i diagnostisk forstand, er vel langt fra sikkert. Det har kommet frem flere opplysninger om at han er dysfunksjonalitet i diagnostisk betydning av ordet, og at han kan ha vært det siden han var tidlig voksen/sein ungdom.

Utfordingen slik jeg ser det er ikke om han er sinnsyk eller ei, der tror jeg vi nesten må anta at vi vet konkusjonen. Utfordringen blir hvilken vekt sinnsykdom skal få i retten, og i å forstå hva som ledet opp til ugjerningen. Der er det nok betydelig usikkerhet, og jeg vil tro vi aldri helt får fasit. Dessverre.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Gjestemedlem skrev:
    Andy skrev:

Debatten vil nok bestå som før, men de som bruker samme argumenter og viser til det samme forskrudde verdensbildet som terroristen vil nok fort oppleve å havne i samme ideologiske kategori. Han er vel forøvrig ikke noen nazist heller. En avstumpet konservativ kristen antimuslim israelvenn med sterke vrangforestillinger om at vi er under okkupasjon av fremmede religiøse krefter, med stormannsgalskap og messiaskompleks. Ingen heldig kombinasjon dette.
    helt klart ikke, men egentlig ikke verre å forstå enn de på motsatt side egentlig ? håper debatten fremover får en slik karakter at hele emnet kan debatteres uten at noen bør stemples unødig, man kan heller argumentere for at ting ikke er som det synes for de, er argumentene gode nok bør de gå igjennom den ene eller andre veien

P

Parelius

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Parelius skrev:
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg har uttrykt meg skriftlig hele veien så jeg selv forstår ikke helt hvordan du havnet i denne situasjonen. Nei, du har ikke svart på det jeg opprinnelig spurte om og du kan holde det for deg selv hvis du vil. Men da må du unnskylde meg hvis jeg slutter å reagere på dine stikk i siden angående det jeg har skrevet her. Ja det er personlig, det er ikke lek og spøk lengre. Jeg er gørr lei av hverdagsrasismens inntog i det norske samfunn og alle dem som prøver å bortforklare det som noe annet enn hva det er.
    Det eneste vettuge jeg greier å lese ut av dette er at du anser mine innlegg som en del av hverdagsrasismen.

For å rekapitulere:

Du betraktet vredens innlegg som noe svada (lire av seg, som det heter), og uten noen form for begrunnelse for å backe opp påstanden.

Jeg etterspurte en begrunnelse, samtidig som jeg antydet noe om skillet mellom et apologetisk «men» og et «men» som artikulerte forskjellige aspekter ved et sakskompleks.

Du utfordret meg til å komme med et motsvar til deg, men det fant jeg vanskelig siden du ikke hadde tilkjennegitt dine argumenter for konklusjonen som du uformidlet hadde slengt ut angående det vreden hadde «liret av seg»

Du gav dine argumeter. (Takker nok en gang.)

Vreden kom inn og gav tilsvar på dine argumenter. (Det var jo uansett argumenter i forhold til Vredens innlegg, så her fikk du førstehåndssvar.)

Jeg sier meg enig i vredens tilsvar.

Hva mer vil du ha? Noen utdypelser du savner.

Og du kjører på om standpunkt og hverdagsrasisme. Ha meg unnskyldt!

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    65finger skrev:

[/quote]

Samme her. Snakker om å være forstyrra - eller i beste fall ha et anna verdenssyn.

Vreden; hva mener du med at vi ikke har skjønt den gale mannens "prosjekt"??? Er dette noe å skjønne? Isoler svinet, ti han i hjel, nekt han enhver art av oppmerksomhet etc. etc..

Jeg undres på hva som skjer med et sånt individ bak murene. Tror ikke massemordere av denne typen har særlig gode odds.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn