Nå var det ikke deg jeg reagerte mest på, den var mere myntet på Trygve.runenilsen skrev:Spiralis, jeg har ikke drukket, er klink edru og har nettopp kommet inn etter en nattlig tur med bikkja. Noen tårer til falt for min gamle arbeidskamerat og venn Trond Berntsen, som jeg har kjent siden 1975.
Jeg har bare tillatt meg å uttrykke beundring for en ung AUFér sin opptreden i en jævlig traumatisk situasjon, og at det er en slik person jeg gjerne ser som statsminister/leder for mine etterkommere( det skjer jo ikke i min tid :-[)
Det er jo ikke til å komme bort fra at AUF-lederens opptreden står i sterk kontrast, og jeg klandrer han slett ikke, enhver kan bli slått av panikk i en slik situasjon. Enhver er seg selv nærmest sies det, men så var det dette med å ha det i seg da, dette uidentifiserbare..ja, lederegenskaper.
Å drive "synsing" på dene måten med i beste fall bare bruddstykker av fakta er ikke bra. Jeg er ikke på noen måte partikamerat av denne fyren, og for min del måtte gjerne både han og statsministeren, som faktisk har mere hel ved enn jeg noensinne hadde trodd om ham, få lov til å tilbringe livene sine i opposisjon, det er ikke det. Men å drive drive "etterforskning og domsavsigelse" ut fra hva noen har hørt og hva en eller annen journalist har "trodd" noen har sagt. Nei det er ikke holdbart. Hva slags rettssikkerhet er det da??
Jeg jobber i en bransje der jeg alt for mange ganger har opplevd at journalister "tror de vet" og der dette farger det de skriver etter å ha snakket med involverte. Problemet er at fagkunnskapen har manglet hos formidleren slik at det som har kommet på trykk/i etermedia er spinnvilt galt! Dette er grunnen til at det opprettes granskningskommisjoner. Ja det er kjedelig og ja det tar lang tid, men det som da kommer er gjerne riktig!
Jeg skal være så ærlig å si at det hadde vært greit om regjeringen hadde røket ut av kontorene sine som en følge av dette, men da måtte det skje som følge av realiteter og ikke som følge av (usanne) rykter, løgn og mediehype! ( Men ikke minst burde man likevel først ha et fornuftig alternativ!! Hvem nå det måtte være?? ) Vi er allerede kommet alt for nær amerikanske tilstander i politikken der show utgjør alt for mye og der ideologi og politikk får alt for liten plass! Jeg savner "skikkeliget" i politikken og der bidrar ikke slikt som Trygve skriver positivt!
Når ALLE kort ligger på bordet kan det hende at saken ser helt anderledes ut og hvis ikke får AUF/AP gjøre det de måtte synes er rett i så fall. Vi som ikke er medlemmer i AUF/AP og heller ikke stemmer på partiet har vel ikke så mye vi skulle ha sagt om hvordan de styrer egen skute?? Eller?? Liker vi det ikke lar vi bare være å stemme på dem, er ikke værre enn som så!
Flere har oppfordret til "edruelighet" og "ryddig semantikk" i den politiske debatten, er det så vanskelig å se hvorfor? Er det så vanskelig å følge oppfordringen?