Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    runenilsen skrev:
    Spiralis, jeg har ikke drukket, er klink edru og har nettopp kommet inn etter en nattlig tur med bikkja. Noen tårer til falt for min gamle arbeidskamerat og venn Trond Berntsen, som jeg har kjent siden 1975.

Jeg har bare tillatt meg å uttrykke beundring for en ung AUFér sin opptreden i en jævlig traumatisk situasjon, og at det er en slik person jeg gjerne ser som statsminister/leder for mine etterkommere( det skjer jo ikke i min tid :-[)

Det er jo ikke til å komme bort fra at AUF-lederens opptreden står i sterk kontrast, og jeg klandrer han slett ikke, enhver kan bli slått av panikk i en slik situasjon. Enhver er seg selv nærmest sies det, men så var det dette med å ha det i seg da, dette uidentifiserbare..ja, lederegenskaper.
    Nå var det ikke deg jeg reagerte mest på, den var mere myntet på Trygve.

Å drive "synsing" på dene måten med i beste fall bare bruddstykker av fakta er ikke bra. Jeg er ikke på noen måte partikamerat av denne fyren, og for min del måtte gjerne både han og statsministeren, som faktisk har mere hel ved enn jeg noensinne hadde trodd om ham, få lov til å tilbringe livene sine i opposisjon, det er ikke det. Men å drive drive "etterforskning og domsavsigelse" ut fra hva noen har hørt og hva en eller annen journalist har "trodd" noen har sagt. Nei det er ikke holdbart. Hva slags rettssikkerhet er det da??

Jeg jobber i en bransje der jeg alt for mange ganger har opplevd at journalister "tror de vet" og der dette farger det de skriver etter å ha snakket med involverte. Problemet er at fagkunnskapen har manglet hos formidleren slik at det som har kommet på trykk/i etermedia er spinnvilt galt! Dette er grunnen til at det opprettes granskningskommisjoner. Ja det er kjedelig og ja det tar lang tid, men det som da kommer er gjerne riktig!

Jeg skal være så ærlig å si at det hadde vært greit om regjeringen hadde røket ut av kontorene sine som en følge av dette, men da måtte det skje som følge av realiteter og ikke som følge av (usanne) rykter, løgn og mediehype! ( Men ikke minst burde man likevel først ha et fornuftig alternativ!! Hvem nå det måtte være?? ) Vi er allerede kommet alt for nær amerikanske tilstander i politikken der show utgjør alt for mye og der ideologi og politikk får alt for liten plass! Jeg savner "skikkeliget" i politikken og der bidrar ikke slikt som Trygve skriver positivt!

Når ALLE kort ligger på bordet kan det hende at saken ser helt anderledes ut og hvis ikke får AUF/AP gjøre det de måtte synes er rett i så fall. Vi som ikke er medlemmer i AUF/AP og heller ikke stemmer på partiet har vel ikke så mye vi skulle ha sagt om hvordan de styrer egen skute?? Eller?? Liker vi det ikke lar vi bare være å stemme på dem, er ikke værre enn som så!

Flere har oppfordret til "edruelighet" og "ryddig semantikk" i den politiske debatten, er det så vanskelig å se hvorfor? Er det så vanskelig å følge oppfordringen?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Rart ingen har kommet på å kritisere Stoltenberg ennå, for å gjemme seg i en bunker i stedet for å redde skadede i regjeringskvartalet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Rart ingen har kommet på å kritisere Stoltenberg ennå, for å gjemme seg i en bunker i stedet for å redde skadede i regjeringskvartalet.
    Vær så snill å si at det var ironi!?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    BT skrev:
    Vær så snill å si at det var ironi!?
    Det tror jeg vi med sikkerhet kan anta at det var ment som.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Poenget var at det ville vært omtrendt like håpløst som kritikken mot AUF-lederen er.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Enhver er seg selv nærmest sies det, men så var det dette med å ha det i seg da, dette uidentifiserbare..ja, lederegenskaper.
    Det er mulig at ting ikke ville vært noe annerledes dersom Eskil hadde handlet annerledes. Han reddet sitt eget liv, samt at livet til 8 andre ble reddet, og jeg vet ikke hvilken eventuell nytte denne båten hadde gjort om den var tilgjengelig i redningsarbeidet. Spekulasjoner om dette finner man på andre forum.

Men det er et faktum at Eskil, som havnet ufrivillig i en "generalprøve" på hva en leder gjør i en krisesituasjon, ikke klarte å tenke helt klart. Magefølelsen burde kanskje fortalt ham at denne politimannen ikke var helt ekte. Har han ikke sett filmer hvor skurkene kler seg ut som politi eller? Mor Utøya for eksempel var veldig mistenksom overfor denne "politimannen". Derfor ble hun en av de første drepte (om ikke den første drepte).

DESSUTEN, de roet seg vel noe ned da de var på vei bort fra øyen, de kjørte rundt i en halvtime med den fergen. De hørte skudd, visste det var 600 ungdommer på øyen..tenkte de ikke på å legge seg på avstand i det minste? For å se hva som skjedde og eventuelt kunne bistå med å plukke opp folk fra vannet? Nei, de bare kjørte vekk, selv om de sikkert hadde fått roet seg etter hvert. Som AUF- leder hadde vel Eskil et aldri så lite ansvar for leiren?

Noen som vil føle seg spesielt trygge med Eskil som "Commander in Chief" for dette landet? Noen som stoler på at han vil gjøre det rette i en presset situasjon i fremtiden?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    875
    Kule-Trygve skrev:
    Enhver er seg selv nærmest sies det, men så var det dette med å ha det i seg da, dette uidentifiserbare..ja, lederegenskaper.
    Det er mulig at ting ikke ville vært noe annerledes dersom Eskil hadde handlet annerledes. Han reddet sitt eget liv, samt at livet til 8 andre ble reddet, og jeg vet ikke hvilken eventuell nytte denne båten hadde gjort om den var tilgjengelig i redningsarbeidet. Spekulasjoner om dette finner man på andre forum.

Men det er et faktum at Eskil, som havnet ufrivillig i en "generalprøve" på hva en leder gjør i en krisesituasjon, ikke klarte å tenke helt klart. Magefølelsen burde kanskje fortalt ham at denne politimannen ikke var helt ekte. Har han ikke sett filmer hvor skurkene kler seg ut som politi eller? Mor Utøya for eksempel var veldig mistenksom overfor denne "politimannen". Derfor ble hun en av de første drepte (om ikke den første drepte).

DESSUTEN, de roet seg vel noe ned da de var på vei bort fra øyen, de kjørte rundt i en halvtime med den fergen. De hørte skudd, visste det var 600 ungdommer på øyen..tenkte de ikke på å legge seg på avstand i det minste? For å se hva som skjedde og eventuelt kunne bistå med å plukke opp folk fra vannet? Nei, de bare kjørte vekk, selv om de sikkert hadde fått roet seg etter hvert. Som AUF- leder hadde vel Eskil et aldri så lite ansvar for leiren?

Noen som vil føle seg spesielt trygge med Eskil som "Commander in Chief" for dette landet? Noen som stoler på at han vil gjøre det rette i en presset situasjon i fremtiden?
    Jeg er iallefall trygger på at Eskil vil fungere i en slik rolle.

Innlegget er redigert av bjornh i forbindelse med moderering.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    For oss som ikke bor aller lengst vest i Oslo eller i visse områder i Bærum forteller det at en kar kommer fra "Bondelandet" at han har et realistisk syn på livet og i stor grad er i stand til å ta vare på seg selv. For dere som nettopp kommer fra de nevnte steder kan det komme som et sjokk, men livet består faktisk av "litt mer" enn bare å besøke fasjonable butikker og flashe kredittkort! ( Huff nå var jeg usedvanlig dømmende og barnslig da! ;D ;D )

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Spiralis skrev:
    For oss som ikke bor aller lengst vest i Oslo eller i visse områder i Bærum forteller det at en kar kommer fra "Bondelandet" at han har et realistisk syn på livet og i stor grad er i stand til å ta vare på seg selv. For dere som nettopp kommer fra de nevnte steder kan det komme som et sjokk, men livet består faktisk av "litt mer" enn bare å besøke fasjonable butikker og flashe kredittkort! ( Huff nå var jeg usedvanlig dømmende og barnslig da! ;D ;D )

;D

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Kule-Trygve skrev:
    1. Det er mulig at ting ikke ville vært noe annerledes dersom Eskil hadde handlet annerledes. Han reddet sitt eget liv, samt at livet til 8 andre ble reddet, og jeg vet ikke hvilken eventuell nytte denne båten hadde gjort om den var tilgjengelig i redningsarbeidet. Spekulasjoner om dette finner man på andre forum.

2. DESSUTEN, de roet seg vel noe ned da de var på vei bort fra øyen, de kjørte rundt i en halvtime med den fergen. De hørte skudd, visste det var 600 ungdommer på øyen..tenkte de ikke på å legge seg på avstand i det minste? For å se hva som skjedde og eventuelt kunne bistå med å plukke opp folk fra vannet? Nei, de bare kjørte vekk, selv om de sikkert hadde fått roet seg etter hvert. Som AUF- leder hadde vel Eskil et aldri så lite ansvar for leiren?

Har prøvd å holde meg unna alt av slike tråder, da jeg finner det vanskelig å uttrykke noe som helst som har noe med fornuften å gjøre i en slik sak.
    Men jeg har etter å ha lest hele tråden, og etter å sett hva slags holdninger enkeltpersoner viser, hvor direkte kvalmt det er mulig å opptre i forhold til ofre, og for en mangelfull forståelse av hvordan ting fungerer i virkeligheten i forhold til på csi! men det må vel være måte på....

1. Båten var en ferge (uegnet til redningsarbeid), det sitter noen få ungdommer i sjokk på båten som mest sannsynlig hadde hatt lite å bidratt med (regner ikke med dette argumentet går gjennom, siden du så langt har vist en total mangel på forståelse for hva de har vært gjennom). Det du omtaler som de og Eskil er totalt uvesentlig, det er ikke Eskil som styrer båten og han kontrollerer den heller ikke.

Hva en leder gjør i en krisesituasjon? jøss.... Vis gjerne til andre angrep hvor det første som er blitt gjort er at lederne for landet har blitt ubeskyttet sendt inn i krigssonen igjen... Om du ikke viste det så blir alle ledere bragt i sikkerhet (bomberom eller lignende) når de er i fare.

2. Igjen båten var ikke en rib men en ferge, helt greit at du finner det sannsynlig at ferga kunne håndteres på samme måte som en liten robåt men det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Hva tror du ville skjedd om gjerningsmannen hadde sett at denne ferga hadde nærmet seg øya? hva hadde ungdommene gjort om de hadde sett denne båten nærme seg øya og sett på det som sikkerhet? Jeg går heller mot at om fergen hadde nærmet seg øya med ABB tilstede på øya, hadde man satt ungdommene på øya i en kjemperisiko, samt risikert livet til de som allerede hadde kommet seg vekk. OG igjen du omtaler hvem som styrte båten med de, det er ikke de, det var en person i båten som kunne ta avgjørelser om hva den skulle brukes til.
    Så nei jeg finner ikke på noen måte at Eskil har noe ansvar for gjerningene til ABB, eller livene han tok. Like absurd som å påstå at Stoltenberg skulle løpt inn i de ustabile byggene i regjeringskvartalet for å redde mennesker som en eller annen James Bond/Jack Bauer figur.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    J.Finvaag skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    1. Det er mulig at ting ikke ville vært noe annerledes dersom Eskil hadde handlet annerledes. Han reddet sitt eget liv, samt at livet til 8 andre ble reddet, og jeg vet ikke hvilken eventuell nytte denne båten hadde gjort om den var tilgjengelig i redningsarbeidet. Spekulasjoner om dette finner man på andre forum.

2. DESSUTEN, de roet seg vel noe ned da de var på vei bort fra øyen, de kjørte rundt i en halvtime med den fergen. De hørte skudd, visste det var 600 ungdommer på øyen..tenkte de ikke på å legge seg på avstand i det minste? For å se hva som skjedde og eventuelt kunne bistå med å plukke opp folk fra vannet? Nei, de bare kjørte vekk, selv om de sikkert hadde fått roet seg etter hvert. Som AUF- leder hadde vel Eskil et aldri så lite ansvar for leiren?

Har prøvd å holde meg unna alt av slike tråder, da jeg finner det vanskelig å uttrykke noe som helst som har noe med fornuften å gjøre i en slik sak.
    Men jeg har etter å ha lest hele tråden, og etter å sett hva slags holdninger enkeltpersoner viser, hvor direkte kvalmt det er mulig å opptre i forhold til ofre, og for en mangelfull forståelse av hvordan ting fungerer i virkeligheten i forhold til på csi! men det må vel være måte på....

1. Båten var en ferge (uegnet til redningsarbeid), det sitter noen få ungdommer i sjokk på båten som mest sannsynlig hadde hatt lite å bidratt med (regner ikke med dette argumentet går gjennom, siden du så langt har vist en total mangel på forståelse for hva de har vært gjennom). Det du omtaler som de og Eskil er totalt uvesentlig, det er ikke Eskil som styrer båten og han kontrollerer den heller ikke.

Hva en leder gjør i en krisesituasjon? jøss.... Vis gjerne til andre angrep hvor det første som er blitt gjort er at lederne for landet har blitt ubeskyttet sendt inn i krigssonen igjen... Om du ikke viste det så blir alle ledere bragt i sikkerhet (bomberom eller lignende) når de er i fare.

2. Igjen båten var ikke en rib men en ferge, helt greit at du finner det sannsynlig at ferga kunne håndteres på samme måte som en liten robåt men det har ingenting med virkeligheten å gjøre. Hva tror du ville skjedd om gjerningsmannen hadde sett at denne ferga hadde nærmet seg øya? hva hadde ungdommene gjort om de hadde sett denne båten nærme seg øya og sett på det som sikkerhet? Jeg går heller mot at om fergen hadde nærmet seg øya med ABB tilstede på øya, hadde man satt ungdommene på øya i en kjemperisiko, samt risikert livet til de som allerede hadde kommet seg vekk. OG igjen du omtaler hvem som styrte båten med de, det er ikke de, det var en person i båten som kunne ta avgjørelser om hva den skulle brukes til.
    Så nei jeg finner ikke på noen måte at Eskil har noe ansvar for gjerningene til ABB, eller livene han tok. Like absurd som å påstå at Stoltenberg skulle løpt inn i de ustabile byggene i regjeringskvartalet for å redde mennesker som en eller annen James Bond/Jack Bauer figur.
    Applaus til deg, Finvaag.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    Hva pokker er galt?

Noen har sprengt regjeringsbygget. En bevæpnet "politimann" angriper Utøya.

At enkelte legger sammen 2 og 2 i en presset situasjon der informasjon er manglende og kommer frem til at det kan være et kupp underveis er ingen håpløs, feig reaksjon. En person tolker de inntrykk han har fått. AUF-lederen går ikke rundt og sier at Norge har blitt utsatt for kupp. Han sier, slik jeg blir gjenfortalt det, at han under den kaotiske situasjonen på Utøya trodde at det var noe som kunne være kupp. Han har sett en politimann drepe på utøya. At det var en falsk politimann visste jo ikke han.

Kritikken mot ferga er også latterlig. Kapteinen styrer fartøyet, og på fartøyet har han overlevende. Disse menneskene har kapteinen ansvar for. Å kjøre tilbake inn i farlig farvann ville vært å risikere livet til de som var på båten. Husk også at fartøyet var et stort mål. En bazooka og ting ville sett stygt ut. Kapteinen har ikke informasjon til å tro at det bare var 1 mann der med automatvåpen. Det kunne ha vært 12 mann der med 'atombomber'. Kapteinen har ikke oversikt.

En ferje er heller ikke lett manøvrerbar. Du kan ikke snu på en femøring med en ferje. Den stopper heller ikke på 10m. Småbåter er velegnede fartøy til å plukke opp overlevende. Ferjer har det svært vanskeligere.

De som har startet denne diskusjonen om AUF-lederen vet lite om fartøyer, og lite om hvordan folk reagerer i traumatiske og uoversiktelige opplevelser, hvordan folk med ansvar for andre menneske ikke skal utsette dem for risiko, hvordan man bare har en liten del av virkeligheten der nede.

Kapteinen må agere ut i fra at det er 12 mann med 'atomvåpen' der.
    Kan også legge til at kapteinen/skipperen på ferja nettopp hadde sett sin kone bli skutt av ABB og om ikke jeg surrer litt så hadde han en eller to døttre med i båten som også var vitne til at deres mor ble drept.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Snakket litt med en Kroater i går kveld, men nærmere opplysning om det jeg nå forteller fikk jeg av en kamerat som får litt hjelp av vedkommende ved div. arrangementer han har ansvaret for.
    Han kom til Norge sammen med foreldrene sine som flyktning(er) i den urolige perioden der nede i midten av 90 åra.
    Faren hadde visstnok blitt utsatt for div. som har satt sine spor (vet ikke konkret hva, men det er heller ikke poenget )

Han (kameraten min) hadde ikke hørt fra denne kroaten som i blant hjelper han, på en stund (litt usikker på om i det hele tatt etter terroranslaget).
    I går kveld dukket han opp, og jeg fikk greie på at han hadde vært hjemme i Kroatia siden mandag 25 juli..............hvorfor? Jo, foreldrene hans hadde pakket og dratt rett til flyplassen og Kroatia i ren redsel etter det som skjedde samme kveld..........de dro visstnok allerede fredag kveld.
    Hva de var redd for vet ikke jeg, men såvidt jeg skjønte hadde denne faren problemer med seg sjøl grunnet ting som skjedde i 90 åra der nede.
    Sønnen (han jeg kjenner litt og snakket med) ble på sin side bekymret for faren og kanskje moren(?) så han følte at han måtte dra ned sjøl (på mandag)

Tror (bestemt) ikke de er muslimer, men det viser imo hvordan slikt kan skremme opp både den ene og den andre, har jo hørt om tilfeller av unger som (tidlig) ble skremt og lurte på hvor de kunne gjemme seg av frykt for hva som nå kunne komme til å skje..........dem!

Usikkerhet rundt hva som faktisk skjer kan medføre forskjellige måter å reagere og handle på.

Mvh.KW

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    KW, det er mye rart som rører seg i et menneskesinn, og folk som har vært utsatt for ekstreme saker har en litt annen håndbagasje enn andre. "Vanlig normale" folk kan reagere på måter som oppfattes som "pussige" når noe eksepsjonellt skjer, at folk med "utvidet håndbagasje" kan gjøre saker som av omverdenen kan oppfattes som irrasjonellt er veldig forståelig. Mange av de som har kommet hit fra Jugoslavia har meget vonde minner. Og det er virker faktisk logisk at hvis verden faller i hodet på deg vil du prøve å komme deg hjem, jeg tror jeg forstår litt av hva som driver denne pappan.

Forøvrig har jeg en følelse av at jeg har møtt denne kroaten du snakker om, beskrivelsen gjør at det ringer noen klokker. Hvis det er samme fyr er det en flott gutt! Og de er i så fall ikke muslimer, ganske så "ikkereligiøse" som nordmenn flest. ;)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Jeg er dypt imponert over samtlige overlevende på Utøya og håper de har nok mot, støtte og livslyst etter dette til å bearbeide det som har skjedd og leve ut et fullverdig liv. En hendelse som denne kommer til å sitte dypt i dem livet ut.

Dersom en bombe går av i regjeringskvartalet og en politimann kommer til en samling av sentrale ungdomspolitikere og begynner å henrette dem er det en rekke mer eller mindre sannsynlige scenarier, hvorav statskupp er mer konvensjonelt og enslig tulling er mindre konvensjonelt. Nå viste det seg at det var en enslig tulling, men vi bør ikke glemme hvor vilt søkt denne situasjonen var. Og hva skulle noen av dem på Utøya ha gjort? Håndvåpen er ekstremt effektive, det er ikke slik som på film hvor kulene ikke treffer fordi manuset sier de ikke treffer. Kanskje ting har sett annerledes ut dersom Ninja-Kule-Trygve lusket i buskene på Utøya, men jeg har mine tvil.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    ottone skrev:
    FatmanFlump skrev:
    ottone skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Jeg syntes Decoman skriver veldig underholdende. Han skriver alt han tenker fra første tastetrykk frem til...jeg vet ikke. Er bare glad han ikke måtte på do eller noe slikt. Skriver en masse om et ord han er usikker på og ender opp med å sjekke en ordbok. Fabelaktig. Han kunne holdt prosessen for seg selv, men han gjør det ikke. Får litt Fleksnes-følelse av hans skriverier.
    Sannsynligheten for intelligent liv er høyere enn null de fleste steder i universet, men i dette tilfellet blir man sittende og lure.
    Vil du heller at jeg skal sitte og klage på politiets innsats i saken? De brukte 47 minutter fra de fikk telefonen om skytingen til de var på Utøya. Og dette var like etter en bombe hadde gått av i Regjeringskvartalet. Var det nok? For alt for mange ungdommer: Nei, desverre. Men på denne tiden ble de informert om hendelsen, utsyrt, fraktet med bil til fergeleiet og fraktet med båt til Utøya. Jeg syntes det er sterkt. Hadde det blitt bedre med helikopter? Muligens, men ikke sikkert. Politibiler er lettere å ha klargjort til utrykning, og dersom de kjører med sirener på ukomplisert vei oppnår de fort en fart som er sammenlignbar med helikoptre. De kunne sannsynligvis ikke ha landet på øya uansett, og det ville vært dumdristig å fire seg ned på øya midt på lyse dagen. De kunne hatt bedre overblikk over situasjonen med helikopter, men pågripelsen var meget effektivt utført uansett. Jeg er ikke den som alltid er like imponert over politiets innsats rundt om i landet, men i dette tilfellet syntes jeg de gjorde en veldig god jobb, og jeg er jammen ikke sikker på om dette tilfellet kunne blitt løst bedre, selv med helikopter.
    Oops, jeg refererte til samme innlegg fra Decoman som du, ikke til ditt innlegg. Ser at det ikke var klart, og beklager det. Dette er vel ikke tråden for tull og tøys, så jeg kunne nok ha spart meg den ja.

Forøvrig er jeg enig i at politiet gjorde en god jobb, ser ikke hva som skulle vært gjort annerledes.
    Generell ressurs-situasjon er selvfølgelig noe annet.
    Ok, ser at det kan leses dithen. Syntes det likevel var greit å poengtere at i denne spesifikke situasjonen var responsen meget bra. Men det er klart, når det at politibåten var defekt bedret responstiden er det kanskje et tegn på at ting kunne vært bedre.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Forøvrig har jeg en følelse av at jeg har møtt denne kroaten du snakker om, beskrivelsen gjør at det ringer noen klokker. Hvis det er samme fyr er det en flott gutt! Og de er i så fall ikke muslimer, ganske så "ikkereligiøse" som nordmenn flest. ;)
    Ja, ikke umulig det, jeg (og kameraten) har et godt inntrykk av han.
    Arbeidsom, ivrig, positiv og full av kreativitet virker han på meg å være.
    Tror han bl.a. har (hatt) en finger med i spillet rundt opplegget GAK.

http://www.grunerlokkaalternatives.no/?p=366

"Ikkereligiøs" er vel det jeg tror også, han tar seg ihvertfall en øl, selv om mange religiøse selvfølgelig gjør det samme.

Mvh.KW

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Spiralis skrev:
    Har rikelig med empirisk belegg for å hevde at det ikke er noen synnerlig forskjell hva gjelder å ta seg en pivo og/eller en rakija mellom folkeslagene på Balkan, enten de er katolikker, ortodokse eller muslimer. Og hva gjelder de muslimske slavere og albanere, så er jeg rimelig sikker på at at både avholdsbevegelse og flatfyllens venner hadde dårligere vilkår på Balkan enn i Norge gjennom det tjuende århundre.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    FatmanFlump skrev:
    Jeg er dypt imponert over samtlige overlevende på Utøya og håper de har nok mot, støtte og livslyst etter dette til å bearbeide det som har skjedd og leve ut et fullverdig liv. En hendelse som denne kommer til å sitte dypt i dem livet ut.

Dersom en bombe går av i regjeringskvartalet og en politimann kommer til en samling av sentrale ungdomspolitikere og begynner å henrette dem er det en rekke mer eller mindre sannsynlige scenarier, hvorav statskupp er mer konvensjonelt og enslig tulling er mindre konvensjonelt. Nå viste det seg at det var en enslig tulling, men vi bør ikke glemme hvor vilt søkt denne situasjonen var. Og hva skulle noen av dem på Utøya ha gjort? Håndvåpen er ekstremt effektive, det er ikke slik som på film hvor kulene ikke treffer fordi manuset sier de ikke treffer. Kanskje ting har sett annerledes ut dersom Ninja-Kule-Trygve lusket i buskene på Utøya, men jeg har mine tvil.
    Enslige tullinger som skyter barn og ungdommer har vi hatt i USA, Skottland og Finland, blant annet.
    Hvorfor skulle det scenariet være så usannsynlig i Norge?

De som mener statskupp i Norge er et sannsynlig scenarie har lest for mange konspirasjonteorier.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    ch skrev:
    Enslige tullinger som skyter barn og ungdommer har vi hatt i USA, Skottland og Finland, blant annet.

Fordi det ikke har skjedd tidligere. Fordi det ikke ligger i nordmenns bevissthet at slikt kan skje.

Hvor mange av dere har "contingency planer" for egen familie. Planer som innbefatter terrorbomber, skoleskyting, hjemmeran, kidnapping, bilulykker, mor OG far på sykehus samtidig, uventet invasjon fra "naboen", brann hjemme, bankran når man selv er i banken og husbråk hos naboen?

Dette er et utvalg av de scenarier jeg har gått i gjennom med med kone og barn og "drillet" i større eller mindre grad. Brann hjemme er det mest sansynlige scenariet så det har vi øvd mye på, men vi har også snakket om terroraksjoner og skoleskyting. Mine barn vil sikkert frustrere lærerne sine for de vil nok ikke gjøre som læreren sier i en slik situasjon. De er innprentet at man har et valg, enten være offer eller gjøre en innsats for å unngå å bli det. De har lært seg at det finnes selvforsvarsvåpen på de mest utenkelige steder. ( Vil ikke gå i deltalj her på et åpent forum. ) Men hovedsaken er at skal man dø kan man like godt gjøre det mens man kjemper for livet. Mange vil se på dette som ekstremisme, lærere som gruppe, gjør det, men det betyr lite for meg.

Spør barnas lærere om de har planer for evt skoleskyting? De vil bare se dumt på deg! FORDI SLIKT IKKE SKJER I NORGE!!!

Jeg har stor forståelse for at det gikk slik det gjorde på Utøya, det var fordi ingen hadde tenkt på muligheten! Og det er ikke ment som kritikk av de som hadde ansvaret der, de var bare "vanlige" nordmenn og vanlige nordmenn tenker ikke i slike baner. Det er bare å håpe at vi ikke slår helt kontra og blir like paranoide som den "vanlige" amerikaner. Det finnes en mellomting som heter sunn fornuft.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Bah, det virker for meg naivt at en professor i filosofi skal ha det til at en tekst er farlig. Ordet "farlig" er nok en av disse døde metaforene, hvor ordet benyttes i mange sammenhenger og forstås nok av alle som helseskadelig, eller skadelig forstått på andre måter. Den opprinnerlige meningen med ordet har antagelig å gjøre med poengtering av selve risikoen og ikke noen skade. Sånn sett kunne det vel vært greit å si at "alle tekster er farlige", men folk ville nok ikke syntes dette var noen forståelig måte å poengtere noe uten en gitt kontekst som ville gjort poenget interessant. Og spørsmålet som ble stillt: "Er det en farlig tekst?" er strengt tatt et heller meningsløst spørsmål i min mening.

En poengtering om f.eks at det å drikke motorolje er farlig har en annen betydning, enn det å si at det er farlig å kjøre bil.

Filosofen bruker et par steder varianten "farligste" før dette igjen, men er for meg strengt tatt uforståelig og uforpliktende språkføring som gjør det heller vanskelig å si noe på en slik form for argumentasjon.

"Det er en av de farligste tankene som finnes, (...)" Farlig for hvem? For alle kanskje, virkelig? Jeg gjorde et ordsøk på "evil" i det som kalles manifestet og uten at jeg nå kan gjøre noe klart poeng her, så vil jeg bare fortelle at ordet "virtue" er brukt, som kan gis hva som helst av betydning avhengig av hvilket ståsted man har og for hvilket publikum man prater til, men som kanskje ble forstått her som godhet eller god tenker jeg.

Det gjøres et poeng om dette med ond kontra god som karakteristikk på skribenten av manifestet, men filosofen bruker selv ordet ondskap og jeg skjønner ikke helt hvor konsekvent han selv er. Det er vel ikke grunn til å tro at denne Brevik fyren øsnket å filosofere omkring problemet om ondskap, så noe uttrykt ønske om å fjerne ondskap er vel i så fall ment å bety andre ting.

Jeg er ikke imot ord som "ondskap", selv om jeg mener det var dumt at Stoltenberg brukte dette ordet, men jeg mener konkteksten bør alltid være helt klar fra f.eks statsledere for å ikke bli oppfattet som å ville oppfordre til en uvettig demoniserende uansett hva de selv mener intellektuelt sett. Lurer på om monarken bestyrte seg i sin tale og brukte ordet "vondt" som et slags alternativ. Det fordummede med slik ordbruk blir nok når folk ikke tenker lengre enn sin kanskje spontane reaksjon sånn i etterkant hvor karakteristikken "ond" eller "ondskapsfull" ble brukt. Tja, jeg kan godt tenkte meg at mange folk i Norge liker å tenke på andre som onde i enkelte sammenhenger, som om det var gitt at dette hadde noen betydning, kanskje er det for ille av meg å tro at mange folk er så simple som jeg vil ha det til her. :p

Rart er det også at han mener man kan begå en "tankefeil". Mye mulig at dette gjør seg godt i en samtale, men på trykk synes jeg dette blir for dumt.

Var "Conan the barbarian" ondskapsfull?
    Mongol General: What is best in life.
    Conan: To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women.

Forresten, jeg så en episode av Spyship nylig og ble litt forbauset da jeg leste at denne Brevik fyren skal ha sagt "Kom her!" til noen av dem han ville skyte, for i serien så er det en scene hvor en agent blir overrumplet av ei dame og han forsøker seg på å kontrollere situasjonen med intimidasjon med å si "Kom her!". :(

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Decoman, du skriver lange innlegg som av og til er vanskelige å få grep på. Men dette var faktisk veldig godt og du har flere utrolig gode poeng. Følger deg hele veien og kan ikke annet enn å si meg helt enig i dine betraktninger her.

Anbefaler andre å lese det.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    ch skrev:
    FatmanFlump skrev:

De som mener statskupp i Norge er et sannsynlig scenarie har lest for mange konspirasjonteorier.
    Du skriver det, men har det gått inn over deg at regjeringskvartalet er blitt bombet og 77 mennesker er drept. Det var det ingen av de tullingene i USA, Skottland eller Finland som var i nærheten av. Husk, informasjonen til dem på Utøya var noe begrenset, og det var full forvirring etter bomben i Oslo. At skytteren kledde seg som Politi var og egnet til å skape enda mer forvirring. Især i lys av bomben. Dersom noen hadde sagt til meg 21.juli at det som skjedde dagen etter kunne skje i lille Norge ville jeg og arkivert det under løpsk fantasi. Men jeg kan ikke klandre AUF-lederen for å ha gjort sine konklusjoner når angrepet var såpass spisset mot det største regjeringspartiet.

Hvis du spør meg om jeg tenkte det var statskupp, er svaret: Nei.
    Men jeg satt og fisket hyse i Nord-Norge da broren min ringte og fortalte hva som skjedde. Jeg hadde ikke flyktet inn i en ferge som gjemte seg bak en øy fra kuleregnet ved en AUF-leir.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    FatmanFlump skrev:
    ch skrev:
    FatmanFlump skrev:

Du skriver det, men har det gått inn over deg at regjeringskvartalet er blitt bombet og 77 mennesker er drept.
    Mest opptatt av å ta mannen og ikke ballen?
    Det var det ingen av de tullingene i USA, Skottland eller Finland som var i nærheten av.
    Og?
    Hva skal man egentlig forvente av en gal mann som utfører en terrorhandling?
    Er der en oppskrift, et mønster?

Statskupp derimot, er en gjennomtenkt handling som må planlegges og utføres av flere rasjonelle mennesker.
    At vi skulle få et statskupp i Norge i dag er helt usannsynlig.
    Husk, informasjonen til dem på Utøya var noe begrenset, og det var full forvirring etter bomben i Oslo. At skytteren kledde seg som Politi var og egnet til å skape enda mer forvirring. Især i lys av bomben.
    Helt riktig det, de som var på Utøya hadde god grunn til å mistenke at andre personer enn skytteren kunne være medhjelpere.
    Dersom noen hadde sagt til meg 21.juli at det som skjedde dagen etter kunne skje i lille Norge ville jeg og arkivert det under løpsk fantasi. Men jeg kan ikke klandre AUF-lederen for å ha gjort sine konklusjoner når angrepet var såpass spisset mot det største regjeringspartiet.

Men jeg satt og fisket hyse i Nord-Norge da broren min ringte og fortalte hva som skjedde. Jeg hadde ikke flyktet inn i en ferge som gjemte seg bak en øy fra kuleregnet ved en AUF-leir.
    Å tro på statskupp i Norge blir uansett en lite rasjonell vurdering.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    Ser at Timothy McVeigh blir nevnt i en av de andre trådene.
    Her er en link til en gjennomgang av hva som skjedde i USA etter det angrepet.
    http://opinionator.blogs.nytimes.com/2011/07/27/homegrown-hurt/?scp=2&sq=linda greenhouse&st=cse

Det kan være nyttig å bli minnet på at angrepet på borgerrettighetene i USA startet med denne hendelsen, ikke 9/11.

"I retrieve this memory, partly in sympathy with the Norwegian people (“Norway has lost its innocence,” a friend in Oslo told me by e-mail) but for another reason as well: to recall Oklahoma City’s calamitous domestic aftermath, both as a cautionary tale for Norway and a reminder to those inclined to assume that everything they don’t like about the current civil liberties climate in the United States began with the Bush administration and 9/11.

The Oklahoma City bombing did not create the toxic political climate that dominated Washington in April 1995, but the prevailing mix of opportunism and cowardice was tailor-made for the overreaction that occurred.
    "

Jeg ser av en meningsmåling i VG at det norske folk vil ha mer overvåking.
    Håper at vi til tross for dette, får en annen utviklig enn i USA.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    ch skrev:
    FatmanFlump skrev:
    ch skrev:
    FatmanFlump skrev:

Du skriver det, men har det gått inn over deg at regjeringskvartalet er blitt bombet og 77 mennesker er drept.
    Mest opptatt av å ta mannen og ikke ballen?
    Det var det ingen av de tullingene i USA, Skottland eller Finland som var i nærheten av.
    Og?
    Hva skal man egentlig forvente av en gal mann som utfører en terrorhandling?
    Er der en oppskrift, et mønster?

Statskupp derimot, er en gjennomtenkt handling som må planlegges og utføres av flere rasjonelle mennesker.
    At vi skulle få et statskupp i Norge i dag er helt usannsynlig.
    Husk, informasjonen til dem på Utøya var noe begrenset, og det var full forvirring etter bomben i Oslo. At skytteren kledde seg som Politi var og egnet til å skape enda mer forvirring. Især i lys av bomben.
    Helt riktig det, de som var på Utøya hadde god grunn til å mistenke at andre personer enn skytteren kunne være medhjelpere.
    Dersom noen hadde sagt til meg 21.juli at det som skjedde dagen etter kunne skje i lille Norge ville jeg og arkivert det under løpsk fantasi. Men jeg kan ikke klandre AUF-lederen for å ha gjort sine konklusjoner når angrepet var såpass spisset mot det største regjeringspartiet.

Å tro på statskupp i Norge blir uansett en lite rasjonell vurdering.
    Å tro at et statskupp kan lykkes er lite rasjonelt. Å tro at noen prøver, når kulene flyr omkring deg, kan unnskyldes.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvor vidt dette var rasjonelle tanker eller ikke er totalt uvesentlig. Vi snakker om mennesker som er utsatt for så traumatiske opplevelser at det er urimelig å kreve rasjonalitet. At noen stadig gnager på dette kan til og med bidra til å traumatisere dem ytterligere.

Så igjen. I anstendighetens navn, la være!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne taperen sprengte regjeringsbygningene, ville avskaffe demokratiet og hele vår statsform, innføre et totalitært regime med et "vokterråd" på toppen, og utrolig nok forlanger han ennå at regjeringen skal gå av før han er villig til å forklare seg om de "andre terrorcellene". Sånn sett var dette et enmanns forsøk på statskupp, hvor urealistisk det enn er. Ingen grunn til å kritisere folk som var midt oppe i det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Dette viser at han slett ikke er alene, og det viser hvor viktig det er å røyke disse ut i åpent landskap. Og; hvor viktig det er at retorikken forandres hos både den menige mann og politikere. Jeg regner med som selvsagt at denne mannen mister sine tillitsverv.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110802/bergensblogger-sier-behring-breivik-kom-han-i-forkjopet
    - Leser du bakover i bloggen, ser du at det jeg mener er blodig alvor. Nå mener jeg ikke lenger å drepe, sier mannen til bt.no.
    :eek: Ok...?

«På tross av den grusomme markedskampanjen kan jeg ikke hjelpe for å føle en økende respekt for Marxistjegeren ettersom jeg fordyper meg i hans manifest».
    ??? Faen, noen er virkelig syke. Tipper at han ikke sitter med noen verv ved neste korsvei.
    Hvor studerer den tullingen her?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han studerer ved Universitet i Bergen.

Han er ikke alene. Det finnes mange slike, og som lærer vet jeg at mange elever i ungdomsskolene også snakker på samme måte. Så unge mennesker har lært et slikt tankesett av andre; foreldre, familie, politikere osv. Å bli kvitt dette brune vannviddet, krever at man konfontrer alle som ytrer rasistiske meninger med argumentasjon om hvor galt de tenker. Man kan ikke fortsette å være likegyldig lengre. Det må være den viktigste lærdommen vi kan ta av denne forferdelige handlingen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Han studerer ved Universitet i Bergen.

Han er ikke alene. Det finnes mange slike, og som lærer vet jeg at mange elever i ungdomsskolene også snakker på samme måte. Så unge mennesker har lært et slikt tankesett av andre; foreldre, familie, politikere osv. Å bli kvitt dette brune vannviddet, krever at man konfontrer alle som ytrer rasistiske meninger med argumentasjon om hvor galt de tenker. Man kan ikke fortsette å være likegyldig lengre. Det må være den viktigste lærdommen vi kan ta av denne forferdelige handlingen.
    Den siden av ungdommen har jeg ikke opplevd, for det jeg ser er mest ungdom som har kontakt med andre kulturer. Slik er det her i storbyen heldigvis. Men jeg tviler ikke, for jeg har lenge vært forskrekket over hvor stor backlash feminismen har hatt hos dagens ungdom. En del unge uttaler seg så kvinnefindtlig og ego-mannsorientert at jeg ikke kan huske å ha hørt make hos noen i min generasjon eller eldre. De er like reaksjonære som ekstreme religiøse - ok, et stykke på vei i alle fall. Derfor tviler jeg ikke på at slike holdninger eksisterer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    :eek: :eek: :eek:

I en pressemelding mandag skriver menigheten at Gud har formet terrorsiktede Anders Behring Breivik og utpekt ham til å straffe Norge.

Det må være årets sterkeste tilfelle av alternativ virkelighet! De topper alt de har kommet med tidligere, noe jeg ikke trodde var mulig. Og som hadde vært umulig hvis ikke ABB hadde begått det umulige. Tror sannelig den må leses en gang til. :eek:

Greit å endelig få vite hvem sin skyld det var. Selvfølgelig er det homsenes skyld at det gikk som det gikk. Endelig har muslimer og homser noe felles, de har begge skylden for tragedien i regjeringskvartalet og på Utøya. Er det noen som kommer med en god grunn til at sionistene har skylden for terroren også? Det er godt at ABB er på brev og besøksforbud og full isolasjon, for han hadde elsket å lese dette her. Kvalmende og sykt! ???

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:

I en pressemelding mandag skriver menigheten at Gud har formet terrorsiktede Anders Behring Breivik og utpekt ham til å straffe Norge.

Det må være årets sterkeste tilfelle av alternativ virkelighet! De topper alt de har kommet med tidligere, noe jeg ikke trodde var mulig. Og som hadde vært umulig hvis ikke ABB hadde begått det umulige. Tror sannelig den må leses en gang til. :eek:

Greit å endelig få vite hvem sin skyld det var. Selvfølgelig er det homsenes skyld at det gikk som det gikk. Endelig har muslimer og homser noe felles, de har begge skylden for tragedien i regjeringskvartalet og på Utøya. Er det noen som kommer med en god grunn til at sionistene har skylden for terroren også? Det er godt at ABB er på brev og besøksforbud og full isolasjon, for han hadde elsket å lese dette her. Kvalmende og sykt! ???
    Det finnes fullt av slike grupperinger og enkeltpersoner, både i Norge og resten av verden. Dette begynner å ligne ikke så rent lite på siste del av 20-tallet og 30-tallet. Da også var folk i mental dvale for alt det brune grumset som omga dem, noe som resulterte i Holocaust, og facist-regimer i Tyskland, Italia, Spania, stort sett hele Mellom-Amerika, Rhodesia og Sør Afrika. Ungarn er på vei mot å bli en slik faciststat, Russland er fullt av dette grumset, sammen med store deler av øst-europa. Det samme ser vi i sterke grupperinger i USA. Italia. I vårt land har vi et høyre-populistisk parti som har hatt opp mot 25% av velgerne på sin side- mest av alt for deres fremmedfiendtlige program. Kristen-fundamentalister planla demonstrasjoner på Stiklestad- selv etter 22.juli. Politikere og andre må nå begynne å gjøre det jeg har ment siden 70-tallet; argumentere mot rasistiske uttalelser fra andre politikere i stedet for å tie. For siden å dilte etter for for å demme opp for velgerflukt. Feighet har preget politikerne i alt for mange år.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.889
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et lite sidesprang her, som viser at vi i dette landet kan være stolte over hvordan vi behandler våre fiender.

Skulle drepes
    Han ble funnet - ubevæpnet - i soverommet i tredje etasje. Det første skuddet traff ham i brystet. Mens Al-Qaida-lederen falt bakover, ble han rammet av en ny 5,62 mm-kule like over det venstre øyet.

- Det var aldri snakk om å pågripe eller fange ham - det var ikke en avgjørelse tatt i siste sekund. Ingen ville ha noen i varetekt, sier en av spesialsoldatene til The New Yorker.

Ulike stadier i operasjoner hadde ulike kodenavn. «Geronimo» var ordet som skulle sendes ut på sambandet om Osama ble funnet.

- For gud og fedreland - Geronimo, Geronimo, Gerionimo, rapporterte soldaten som skjøt bin Laden, og la til:

- Geronimo E.K.I.A - enemy killed in action

http://www.dagbladet.no/2011/08/02/nyheter/utenriks/afghanistan/osama_bin_laden/al-qaida/17531298/

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Til lars-erik
    Hvilken verden lever du i? Du kommer med akkurat det samme grumset mot andre, som du mener de gjør. Så i mine øyne er du ikke veldig mye bedre selv. Kanskje noe å tenke på i hatet ditt mot andre som ikke deler dine meninger.Rød grums er like ille som brun grums.Samme grunnlaget: Hat mot de som ikke er med på det som blir sakt evt skrevet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ser på Lars_erik som en meget oppegående fyr, og deler de fleste av utspillene hans (t.o.m. at det er forskjell på kabler), og ja politikerne har vært feige, og de må nå begynne å reagere! Hva skal egentlig terrorpoliet med 20 miill. etter et terroranslaget? Burde ikke disse pengene ha vært bevilget lenge før ???

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn