Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    lars_erik skrev:
    Nå ser det endelig ut for at politikerne har våknet. Flott av Erna.

– Muslimer hetses som jøder på 30-tallet

Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer i dag blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089287
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/110804/–-muslimer-hetses-som-joder-pa-30-tallet
    Jeg kom med samme påstand i rasisme-tråden en stund tilbake, men det ble latterliggjort og moderert bort. Godt å se at Norge begynner å se seg selv i speilet.

edit: redigert til moderert

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FatmanFlump skrev:
    lars_erik skrev:

Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer i dag blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110804/–-muslimer-hetses-som-joder-pa-30-tallet
    Jeg kom med samme påstand i rasisme-tråden en stund tilbake, men det ble latterliggjort og redigert bort. Godt å se at Norge begynner å se seg selv i speilet.
    Ja, det er på tide!
    Og for å rydde enhver mulig misforståelse av veien; det er like ille at jøder hetses. Da slipper vi kanskje gå lengre på den sideveien.

Og latterliggjøring er en hersketeknikk som er mindreverdig. Men siden du reagerte på den, ble du sett på som en kranglefant, regner jeg med. Og følgelig redigert bort. Verden er rimelig snudd på hodet her inne til tider.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    lars_erik skrev:
    FatmanFlump skrev:
    lars_erik skrev:

Jeg kom med samme påstand i rasisme-tråden en stund tilbake, men det ble latterliggjort og redigert bort. Godt å se at Norge begynner å se seg selv i speilet.
    Ja, det er på tide!
    Og for å rydde enhver mulig misforståelse av veien; det er like ille at jøder hetses. Da slipper vi kanskje gå lengre på den sideveien.

Og latterliggjøring er en hersketeknikk som er mindreverdig. Men siden du reagerte på den, ble du sett på som en kranglefant, regner jeg med. Og følgelig redigert bort. Verden er rimelig snudd på hodet her inne til tider.
    Rasisme-tråden lever definitivt opp til navnet. Men det heter jo religionskritikk... og kristendommen er ikke så ille... visstnok.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    honkey-chateau skrev:
    Norge hadde først litt flaks, ...
    Honkey
    FatmanFlump skrev:
    Beklager, men jeg har ramlet litt av lasset. Hva legger du i dette?
    Ikke noe annet enn at Breikjeft ble hindret av kø, slik at han misset mange i apparatet som tok helga, deretter rakk han ikke møte Gro, og det var vel egentlig like greit.

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
    baluba skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    f skrev:
    Bilbomben gikk av i grubbegt., men hadde den gått av nærmere sideveggen på vestre side av høyblokka, eller litt lengre ned i grubbegt. mot grensen så hadde hele bygget , og flere bygg rundt omkring rast!

Han mente at det politi-helikopter ikke skull ha stått på bakken, men vært i beredskap uavhengig av hva som nå har skjedd. NRK helikopteret var der tross alt på ti minutter, og mange andre viste om hendelsen pga. moblitelefonbruken i området!

Det som også er litt rart, er at grubbegt. har vært stengt i flere måneder allerede, og skulle stenges permanent i løpet av kort tid. Har de fått noen signaler på forhånd? Det siste blir jo bare å anse som løse påstander, uten noen form for bevis!
    NRK-helikopteret var allerede på vei til Utøya av helt andre årsaker, det er fullstendig irrelevant å ta med i denne saken.
    Spekulasjoner er meningsløse. Og ikke navngitte politikere har ikke nødvendigvis noe mer rett enn oss andre til å mene noe som helst om bruken av politiets helikopter. Det ville uansett ikke reddet noen liv i denne saken. Forsvaret har ikke beredskap for skarpe oppdrag på noen helikopterskvadron.
    Alt i alt opplever jeg denne type kritikk som en slags desperat etterkonstruksjon for å hevde at maktapparatet har feilet på essensielle punkter. Jeg vil si det motsatte. Norge hadde først litt flaks, deretter fungerte maktapparatet utrolig bra fra det øyeblikk de ble trigget.

Honkey
    Jeg er ingen ekspert på grunnloven, men er det ikke også slik at forsvaret ifølge grunnloven ikke kan settes inn mot våre egne borgere? Det finnes sikkert unntak som terror etc, men i utgangspunktet ville det kanskje vært et juridisk problem her. Noen (med forsvarsbakgrunn?) som kan belyse det?
    Det er helt korrekt at forsvaret ikke kan brukes mot sivile. Takk og lov for det. Menstadslaget vil vi vel ikke ha igjen?

Samtidig er det slik at politiet kan anmode forsvaret om støtte av nær sagt alle slag. Det er dette det moderne Heimevernets oppdragsportefølje er tuftet på.

Jeg føler meg ikke kompetent til å gå særlig i dybden på dette. Men min opplevelse er at lovgivningen på området fortsatt er noe uferdig. Man baserer seg i dag på militær politimyndighet på militære områder (som også kan etableres i tilknytning til midlertidige forlegningsområder), midlertidig politimyndighet, og alminnelig nødverge og nødrett.

Det er et langt lerret å bleke før man kommer fram til 'ferdige' og velfungerende lover for å regulere militært vakthold ved terrormål. Dette er et såpass 'minelagt' juridisk område at det etter mitt syn bør jobbes med over tid. Trå galt her, og det er mulig å trå voldsomt galt.

Samtidig burde det være helt uproblematisk, juridisk sett, å bruke militær transportkapasitet til politiets støtte. Men det er klart at en eventuell helikopterberedskap på f.eks. Rygge hører hjemme på justisdepartementets budsjett.

Godt blandet, fakta og vurderinger, fra min side. Det finnes helt sikkert mange her inne som kan mer om dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg sitter igjen, etter å ha lest ymse utspill fra miljøets ideologer, at det som var det egentlige problemet med bomben og mordene var timingen. Man var ikke helt kommet til dette stadiet ennå. Først skulle man vinne "the minds and hearts of the people" eller med andre ord skremt dem tilstrekkelig til at de var på lag med de hatefulle og paranoide apartheidkulturalistene. Først en demagogisk fase, så etnisk rensking, og så terror mot dem som ikke ville være med på dette. Breivik var for utålmodig og har gitt miljøet et hardt tilbakeslag.

En del av Breiviks sjefsideologer, som Fjordman, er vel litt ekstra bekymret for tiden. Hvis det viser seg at han har medvirket eller oppfordret til terrorhandlingene kan han jo fort ende opp bak lås og slå han også, og sitte tilbake uten nåla i veggen etter sivile søksmål. Tipper alt av verdier blir overført til kone og barn i disse dager.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Erna er på villspor, og er kun ute etter å score et billig poeng.

Det er fortsatt slik at det er jøder som hetses. Og de hetses i en slik grad at de i økende antall forlater Europa. De som hetser er for det meste muslimer.
    Det stemmer at de fortsatt hetses, og at det er muslimer som står bak dette. Det dreier seg vel mest om hets i skolen, så det dreier seg vel i praksis om barn av muslimske innvandrere som hetser jødiske barn. Og det hviler selvsagt et ansvar på foreldrene i denne saken.

Men det trenger ikke være slik. Jeg kjenner ganske mange muslimer, og flere av dem omgås sosialt med jøder fra eget land/egen region. Det er litt merkelig hele greien. Det er akkurat som eritreere og etiopere, som jo stort sett er bestevenner utenfor sine egne land. Slik burde det ikke være umulig å få gjort noe med. Skolene må nå ut til foreldrene med en holdningskampanje, og de må bruke sanksjonsmulighetene som finnes mot elevene som utfører hetsen. Når barna sanksjoneres på skolen forstår de fort alvoret vil jeg tro.

Men hvorfor må du sette de to gruppene opp mot hverandre? Siden jødene hetses så kan det ikke skje med muslimer? Det er jo tull. Selvfølgelig kan begge gruppene være hetset på samme tid, om ikke nødvendigvis av de samme. Hvorfor skal grupper alltid stilles opp mot hverandre? Må det alltid være en tydelig skurk og offer her?
    Det er Erna som setter gruppene opp mot hverandre.Og det kritiserer jeg ved å vise til fakta. Ellers er jeg enig med det du skriver.
    Så langt ute i tåkeheimen har du aldri vært før, for dette er det største sludderet du har lirt av deg i mitt minne. Når hun ikke nevner at befolkningen i Tibet undertrykkes av Kina i samme innslag på nyhetene så diskriminerer hun tibetanerne også? Hun kan jo ikke ramse opp alle grupper som utsettes for hets hver gang hun snakker om en av dem. Mener du seriøst at hvis hun skal snakke om at muslimer hetses så må hun også nevne alle andre grupper som er utsatt for hets? Det er jo helt absurd!

Dessuten er jo premisset for hennes uttalelse at jøder har vært en utsatt gruppe på lik linje med muslimene i dag. Både retorikk mot gruppen og posisjonen i samfunnet er ganske make på mange områder. Er det virkelig diskriminerende når hun da ikke legger til at jøder fortsatt blir hetset, men i en annen grad enn tidligere? Jeg tipper at allerede når du leser dette har det gått opp for deg hvilke merkelige premisser du stiller Erna her. Jeg pleier i alle fall å grue meg litt til å sjekke forumet på forhånd når jeg vet at jeg har bæsjet på leggen i forrige innlegg, noe som skjer med jevne mellomrom. Den samme forutanelse burde du føle før du leste reaksjonene, for så fjern er den påstanden du kom med i dette innlegget.

FatmanFlump skrev:
    Vil bare påpeke at det er plenty av rasisme mot jøder i den øvrige befolkningen. E24 sine kommentarfelter har vært overfylt av jødehets i forbindelse med Telenor-saken fra tid til annen.
    Det stemmer. Fremdeles er ordet "jøde" brukt som et skjellsord, og så og si aldri i positive vendinger utenfor kirken. Det er en skam at vi ikke har kommet lenger. Kanskje fordi vi hadde så klare syndebukker å skylde på i 1945, slik at vanlige folk slapp å ta et skikkelig oppgjør med egne holdninger (som f.eks. i Østerrike og Sverige, som faktisk ikke hadde noe skikkelig krigsoppgjør i det hele tatt)?

Sett i lys av at vi fortsatt, 66 år etter krigen, hetser jøder i en viss grad er det kanskje ingen overraskelse at muslimer blir utsatt for ganske lik hets i dag. Vi har rett og slett ikke hatt noe skikkelig oppgjør med måten å tenke på, virker det som. Uansett så er det usmakelig å tenke at det er ok å hetse muslimer fordi jøder fortsatt hetses. Istedenfor å fjerne hetsen vil man altså heller "demokratisere" den, les: gjøre den almengyldig for "alle" fremmede kulturer. Dette begynner å bli letter absurd, og en foreløpig topp her på forumet er dessverre Oddgeirs ganske stygge angrep på Erna. For det er stygt å påstå at hun setter jøder opp mot muslimer på grunn av at hun kritiserer hetsen av muslimer, uten å samtidig ta opp hetsen av jøder. Den er rett og slett drøy, for drøy til at en oppegående sentralist ikke kan innse det selv.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    All hetsing av en gruppe mennesker, er ille. Det være seg jøder, muslimer, samer, tatere, sigøynere, kristne, ikke-kristne, svarte, gule, hvite, homofile, låghalte etc, etc. Det er stigmatisering av en gruppe av mennesker på grunn av etnisitet, utseende, holdninger eller hva man måtte finne på av påskudd.

Det mest idiotiske jeg hører eller leser, er at "muslimer er slik". Akkurat som å skulle anta at alle kristne er like tullete som kristenfundamentalistene fra "Bibelbeltet". Eller at alle motorsyklister er like gale som Hells Angels og dess like.

Stigmatisering av en gruppe innen befolkningen, slik nazigjengen gjorde med jødene på -30tallet, er enten galskap eller en fiks unnskyldning for å skape enhet, samhold osv. i egne rekker. Vi så noe av det samme i tidligere Jugoslavia for ikke så mange år siden, og vi har sett høyre-ekstremisme i sin verste form nå, her heime.

Forøvrig er det min oppfatning at å sammenlikne 30-tallets Europa med nåtidas Norge, er temmelig søkt. Men man skal ta faresignalene på alvor. Derfor skal man også ta til motmæle når noen uttrykker seg på en rasistisk måte. Der har vi kanskje vært litt for feige, noen og enhver - eller?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    VilhelmW skrev:
    All hetsing av en gruppe mennesker, er ille. Det være seg jøder, muslimer, samer, tatere, sigøynere, kristne, ikke-kristne, svarte, gule, hvite, homofile, låghalte etc, etc. Det er stigmatisering av en gruppe av mennesker på grunn av etnisitet, utseende, holdninger eller hva man måtte finne på av påskudd.

Det mest idiotiske jeg hører eller leser, er at "muslimer er slik". Akkurat som å skulle anta at alle kristne er like tullete som kristenfundamentalistene fra "Bibelbeltet". Eller at alle motorsyklister er like gale som Hells Angels og dess like.

Stigmatisering av en gruppe innen befolkningen, slik nazigjengen gjorde med jødene på -30tallet, er enten galskap eller en fiks unnskyldning for å skape enhet, samhold osv. i egne rekker. Vi så noe av det samme i tidligere Jugoslavia for ikke så mange år siden, og vi har sett høyre-ekstremisme i sin verste form nå, her heime.

Forøvrig er det min oppfatning at å sammenlikne 30-tallets Europa med nåtidas Norge, er temmelig søkt. Men man skal ta faresignalene på alvor. Derfor skal man også ta til motmæle når noen uttrykker seg på en rasistisk måte. Der har vi kanskje vært litt for feige, noen og enhver - eller?
    Europa og især Tyskland på 30-tallet er blitt så til de grader demonisert at folk glemmer at dette var mennesker som deg og meg som dyrket uheldige holdninger. Når vi så støter på de samme holdningene i det norske samfunn i dag vil det være uklokt å bagatellisere det. Norge i dag har sterkere institusjoner enn 30-tallets Tyskland, hvilket forhåpentligvis vil begrense konsekvensene av slike holdninger, men det skal ikke være nødvendig med et nytt Holocaust for å ta dem på alvor.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:

Både ja og nei. Det er fjernt fordi den ideologiske motivasjonen for ens egne meninger ikke er den samme. Både begrepsverden og måten å forstå den på er forskjellig, og så har vi noe som kalles etterpåklokskap. Men det er et moment som ofte ikke nevnes. De fleste tar det kanskje for gitt, men det bør likevel nevnes når ord som hverdagsrasisme skal vurderes.

For det var ikke bare nasser som var antisemitter. Antisemittisme er per definisjon rasisme, men siden de er så like oss så synes jeg etnisisme kan være et nyord for å beskrive den formen for rasisme. For jeg kjøper ikke påstanden om at alle som deltok i antisemitismen var rasister. Konspirasjonsteorier og en forvirrende politisk hverdag førte til at mange som egentlig ikke har følelser om rasers overlegenhet/underlegenhet "forstod" at det var et "jødeproblem". Og så har du alle de som "innså" at det var et "jødeproblem".

Vi har de samme i dag. Det er folk som er helt vanlige som meg og deg, men som har via et selektivt utvalg erfaringer "innsett" eller "forstått" at vi har et "muslimproblem". Uten at de har brakt noen rasistiske uttalelser eller handlinger til torgs i ordets egentlige forstand. På den måten er det faktisk grunnlag for å sammenligne med mellomkrigsårene. Det var mange da som endte som måpende tilskuere da forfølgelsene startet, men som likevel "skjønte" at det fantes et "jødeproblem" noen år tidligere. De støttet ikke handlingene til nassene, men gav likevel en slags legitimitet til selve skepsisen mot jødene.

Det må faktisk sies at før WW2 så var ikke antisemittisme noe som var eksklusivt ytre høyre. Antisemittismen hadde grunnlag i blant annet jødenes posisjon i den moderne kapitalismen, på samme måte som de er tydelig tilstedeværende i Hollywood i dag. Antisemittismen lå på en måte på siden av rasisme, mer som en ekstrem etnosentrisme og sosialpolitisk motpol for mange. Nazistene var helt klart høyreorienterte, som jeg har argumentert for i flere tråder. Men følelsene for jødene var ikke det diametralt motsatte på andre siden av kartet heller, selv om antisemittismen var klart svakere der. Og, noe som skiller nazistene fra alle andre (utenom Stalin) er at de faktisk forsøkte å utrydde disse uønskede elementene med smitt og smule. Ingen andre ville gått så langt. Selv de politiske brødrene i Italia forstod seg ikke på den politikken.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    FatmanFlump skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    f skrev:
    Bilbomben gikk av i grubbegt., men hadde den gått av nærmere sideveggen på vestre side av høyblokka, eller litt lengre ned i grubbegt. mot grensen så hadde hele bygget , og flere bygg rundt omkring rast!

Han mente at det politi-helikopter ikke skull ha stått på bakken, men vært i beredskap uavhengig av hva som nå har skjedd. NRK helikopteret var der tross alt på ti minutter, og mange andre viste om hendelsen pga. moblitelefonbruken i området!

Det som også er litt rart, er at grubbegt. har vært stengt i flere måneder allerede, og skulle stenges permanent i løpet av kort tid. Har de fått noen signaler på forhånd? Det siste blir jo bare å anse som løse påstander, uten noen form for bevis!
    NRK-helikopteret var allerede på vei til Utøya av helt andre årsaker, det er fullstendig irrelevant å ta med i denne saken.
    Spekulasjoner er meningsløse. Og ikke navngitte politikere har ikke nødvendigvis noe mer rett enn oss andre til å mene noe som helst om bruken av politiets helikopter. Det ville uansett ikke reddet noen liv i denne saken. Forsvaret har ikke beredskap for skarpe oppdrag på noen helikopterskvadron.
    Alt i alt opplever jeg denne type kritikk som en slags desperat etterkonstruksjon for å hevde at maktapparatet har feilet på essensielle punkter. Jeg vil si det motsatte. Norge hadde først litt flaks, deretter fungerte maktapparatet utrolig bra fra det øyeblikk de ble trigget.

Honkey
    Hvem av oss stillte du spørsmålet til?

Hvis du spurte meg så beklager man seint svar, men som sagt tidligere, så er Nokia C7 det eneste alternativet på dagtid for tiden, og klok av skade, da får du/dere heller vente litt på svar ;)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    f skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    f skrev:

Honkey
    Hvem av oss stillte du spørsmålet til?

Hvis du spurte meg så beklager man seint svar, men som sagt tidligere, så er Nokia C7 det eneste alternativet på dagtid for tiden, og klok av skade, da får du/dere heller vente litt på svar ;)
    Det var min bold og understreking, og jeg har fått svar. Kunne forsåvidt vist til det i spørsmålet.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    lars_erik skrev:

Tja hvor klok denne sammenligningen er tviler jeg på..Nokså naivt å da fram 30 tallet og spesielt uten å nevne land. De fleste i Norge vil assosiere det med Nazityskland før krigen. Ganske enkelt fordi vi her i landet ikke har peiling på den grunnfestede antisemitismen og jødehatet i det europeiske folkedypet, og tror at "jødehets" var noe Hitler fant på. De som har gått på skolen før reformene på 90 tallet vil kunne lese seg til at "hetsen" i 30 tallets Tyskland bestod av statlig terroriseringn av en gruppe med yrkesforbud,beslagleggelse av eiendom, utkastelse av hjem og bevegelsesforbud, utdannelses forbud , og generell offentlig og privat spott og spe ved siden av drap og ildspåsettelse...

Man skal selvsagt imøtegå de store konspirasjons teoriene om Islamsk verdensherredømme, men å komme med formuleringer som kan tolkes som en sammenligning av forholdene for norske muslimer i Norge i dag, med Nazi tysklands forhold til jødene skurrer mot enhver med litt historisk innsikt og ofrene for 30 tallets antisemittisme . Det er mulig hun ikke mente det slik, men det er slik jeg tror det blir oppfattet.

bla bla bla.. dette ble rotete og dårlig formulert så jag setter på noe musikk istedet...så får dere krangle videre.
    Sleiven

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Det er Erna som setter gruppene opp mot hverandre.Og det kritiserer jeg ved å vise til fakta. Ellers er jeg enig med det du skriver.
    Så langt ute i tåkeheimen har du aldri vært før, for dette er det største sludderet du har lirt av deg i mitt minne.
    Det er du i din fulle rett til å mene. Heldigvis. ;)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    Så langt ute i tåkeheimen har du aldri vært før, for dette er det største sludderet du har lirt av deg i mitt minne.
    Det er du i din fulle rett til å mene. Heldigvis. ;)
    Derom har der aldri vært tvil. Slikt er lovbeskyttet, det er ikke noe du kan skjenke ham. En kan bare spekulere i hva du insinuerer ved å svare slik, men det svarer ihvertfall ikke på de spørsmål han stiller.

Problemet med å ha et standardsvar for når man ikke kan forsvare sine uttalelser er at det etterhvert blir gjenkjent som(damdaradaaa!!!): et standardsvar for når man ikke klarer å forsvare sine uttalelser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjøpte VG i dag for å lese dette intervjuet med Breiviks store helt, men det kunne jeg spart meg. Innholdsløst, tannløst og intetsigende. Dårlig og uforberedt journalistikk uten kritiske spørsmål overhodet. :-\

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Kjøpte VG i dag for å lese dette intervjuet med Breiviks store helt, men det kunne jeg spart meg. Innholdsløst, tannløst og intetsigende. Dårlig og uforberedt journalistikk uten kritiske spørsmål overhodet. :-\
    Nøstvold Jensen. Jeg kjenner en som jeg antar er broren. Han var AKP / SUF i sin ungdom. Man kan trygt si at de ikke deler politisk grunnsyn. ;)

Edit: Det viser seg å værre sønnen.

http://www.smp.no/nyheter/article365214.ece

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Virker som om "Fjordman" eller "Fjordmann" eller hva gærningen foretrekker å nicke seg som, foretrekker å piske opp stemningen i det skjulte. Heilt for jævlig. Jeg håper virkelig at både han og disse to tullingene fra Demokratene, blir bura inne. Om så med livslang forvaring. Det er heilt uvirkelig hva enkelte kan gi uttrykk for, enn så mene. Jeg har ikke hørt noe meir avstumpa!

Hva er det som får voksne mennesker til å uttrykke tanker og ønsker om å drepe medborgere med nakkeskudd, eller brenne inne heile eller deler av regjeringa? Det må da være mulig å påtale sånne svin???

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.006
    Torget vurderinger
    16
    Slubbert skrev:
    Fjordman fremstår som fanatisk og en konspirasjonsteoretiker.
    Konspirasjonsteorier virker å stå sterkt hos ekstremister på alle fløyer. Pussig siden jeg ikke kan tenke på en stor konspirasjon som faktisk er utført og dokumentert i menneskets historie. Vi synes meget gode til å koke i hop grande teorier rundt konspirasjon men helt ute av stand til å gjennomføre selv en middels stor konspirasjon.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    VilhelmW skrev:
    Virker som om "Fjordman" eller "Fjordmann" eller hva gærningen foretrekker å nicke seg som, foretrekker å piske opp stemningen i det skjulte. Heilt for jævlig. Jeg håper virkelig at både han og disse to tullingene fra Demokratene, blir bura inne. Om så med livslang forvaring. Det er heilt uvirkelig hva enkelte kan gi uttrykk for, enn så mene. Jeg har ikke hørt noe meir avstumpa!

Hva er det som får voksne mennesker til å uttrykke tanker og ønsker om å drepe medborgere med nakkeskudd, eller brenne inne heile eller deler av regjeringa? Det må da være mulig å påtale sånne svin???
    Så du ønsker fengselstraff for meningsytringer? Man må vel til andre deler av verden for å oppleve det, men, hver sin smak.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    VilhelmW skrev:

Så du ønsker fengselstraff for meningsytringer? Man må vel til andre deler av verden for å oppleve det, men, hver sin smak.
    Meninger eller trusler? Grensen er syltynn. Trusler kan være straffbart både her og der.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    VilhelmW skrev:

Meningsytringer som oppfordrer til vold eller hat bør selvsagt straffes. Men, som du sier, hver sin smak.
    Får håpe de fleste ikke deler den smaken at slikt er greit.

Rasismeparagrafen vil nok være gjeldende her.

Ellers er det med stadig undring man ser at noen har denne rørende bekymringen for rasisters ytringsfrihet, i stedet for bekymringer for ofrene for deres hat.

V

vredensgnag

Gjest
    Ytringer kan absolutt være straffbare - redaktøransvar gjelder for hva man setter på trykk, også på nettet, selv om det er vanskeligere å gjøre det gjeldende der om man ikke vet hvem ytreren er, men da kan redaksjonelt ansvarlig måtte svare for innholdet.

Antijihad Norge forsvant - der stod det så mange trusler og skit at man godt kan forstå de valgte å forlate banen. De vet naturligvis ikke at alt er spart og kan gjennomgås, om man vil.
    http://www.sisteskanse.net/2011/08/antijihad-norge-nedlagt/

Voldsfantasiene til ordførerkandidaten i Kristiansund er ingenting sammenlignet med hva som stod på Antijihad. Men man skal ikke lenger enn til kommentartrådene på document.no før man finner "det skal bli meg en sann fornøyelse å knerte dem" innlegg.

Og her inne har vi med jevne mellomrom kunnet lese innspill om at regjeringsmedlemmer er landsforrædere, og -svikere. Det er en viss ironi i at ordførerkandidaten stilte for Demokratene.

Kanskje man skal ha opplæring i hva det betyr når et flertall av landets befolkning står bak en regjering? Hvem er landsforræderen om man da går til aksjon mot sittende regjering?

Jeg merker meg at i denne tråden har man nylig valgt å fremheve et utsagn fra Fjordman, som vel verdt å legge på minnet som et "Gullkorn".

Tillater meg å påpeke at gullkornet kom etter dette, som var Fjordmannens andre setning:

The primary reason why I write much about Sweden is because it is one of the most totalitarian countries in the Western world.
    "Da kan du sende inn neste pasient".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    “By any standards possible, we’re one of the most successful cultures in the world, our largest flaw, which could eventually bury us, probably being our naivety.
    Gullkorn.
    Forklar hva du mener med "Gullkorn". Du mener denne rasisten har et poeng?
    Dette er stilet til oddgeir, ikke bjornh.

Edit; ser nå at vreden også grep fatt i dette "gullkornet".

V

vredensgnag

Gjest
    Anders Giæver i VG tar for seg gullkornleverandøren:

Da noen angrep Norge klokken 15.26 fredag 22. juli, beskrev den norske bloggeren «Fjordman» landets folkevalgte regjering som «den mest suicidale og feigeste» av Europas regjeringer, på nettstedet «Gates of Vienna».

Han ba sine faste lesere om å huske på at Jens Stoltenberg var en så ynkelig kryper for islam som det er «menneskelig mulig å være».

Da skytingen på Utøya ble kjent noen timer senere, beskrev han AUF-erne som en «gjeng med antiisraelske, propalestinske ungsosialister».

Da han skjønte at det ikke var en muslim eller en jihadgruppe som sto bak angrepet, var Fjordmans dager talte. I dag står han frem i VG som Peder Are Nøstvold Jensen, en tilsynelatende helt «vanlig» nordmann på 36 år.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10097208

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Håvar Krane kunne stilt seg et annet sted på bildene i dagens aviser enn foran arbeidsplassen min, han jobber ikke der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Fjordman fremstår som fanatisk og en konspirasjonsteoretiker.
    Dette er mitt første møte med hans skriverier, og det er faktisk verre enn fryktet. Hvordan kan disse kalles intelligente av journalister og kommentatorer? Det er utrolig at en person med såpass akademisk vekt ikke har bedre disponering av materialet. Det er jo en lidelse å lese i tillegg til at innholdet er irriterende.

De liker å skrive utrolig langt, disse anti-islamittene. Det gjør i og for seg jeg også, men ideologiske blogger bør ikke skrives som foruminnlegg med alkohol i blodet x 100. Man skal være usedvanlig glødende eller svært nysgjerrig for å orke å lese hele greien. Det bare maler og maler og maler og maler... puh! Og tar aldri slutt. Likevel er de fornuftige formuleringene vanskelige å finne innimellom all svadaen, for det er forbausende få av dem i forhold til mengden tekst.

Mannen er mye lenger ute enn det jeg hadde inntrykk av på forhånd, og spesielt det inntrykket jeg hadde etter å ha lest intervjuet med ham. Det jeg faktisk tenker mest på er at familien ikke visste at han var Fjordman, og at dette visstnok kommer som en overraskelse på dem. Stakkars jævler, sier bare jeg. Det stemmer at et nært familiemedlem har vært profilert på venstresiden, eller er fortsatt aktiv. Det kom fram i en kort setning et sted.

The Carpenters på NRK2. Endelig noe åndelig oppbyggelig på skjermen. :D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    “By any standards possible, we’re one of the most successful cultures in the world, our largest flaw, which could eventually bury us, probably being our naivety.
    Gullkorn.
    Etter ønske fra menigheten:

Jeg kommenterer altså hans kommentar om vår kultur, og at den er den mest fremgangsrike i verden. Det mener jeg fortsatt. Om dere ønsker å hisse dere opp av den kommentaren, så gjerne det.
    Be my guest.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Gullkorn.

Jeg kommenterer altså hans kommentar om vår kultur, og at den er den mest fremgangsrike i verden.  Det mener jeg fortsatt.  Om dere ønsker å hisse dere opp av den kommentaren, så gjerne det.
    Be my guest.
    Håper ikke det. Det kommer vel neppe som noen overraskelse på noen. Du trenger ikke ha det i signaturen for at folk skal skjønne såpass, så jeg tror ikke særlig mange hever så mye som et øyebryn. Jeg fant også et gullkorn som jeg selv kan stå inne for... vent litt vent litt - jo, der fant jeg noe!

These are the explanations that are mentioned.
    Hadde sikkert funnet noen formuleringer med mer substans å være enig i også hvis jeg hadde orket å lete lenger. Og da mener jeg faktisk noe som jeg kan sitere mtp ordlyden. For det meste er så gjennomsyret av politisering at det er få setninger som kan oppfattes som nøytralt ladet. Det virker som om det er vanskelig å henvise til noen eller noe uten å henge på en beskrivelse som er negativt ment. Slitsomt å lese. Stakkars familie, og spesielt stakkars politisk engasjerte broren som må forholde seg til å "ikke ha kjent sin bror".

Heldigvis sliter ikke bare jeg med å lese dette, så skriverier som dette når kun fram til de mest glødende deltakerne i samfunnsdebatten. Vanlige folk blir ikke direkte påvirket av slike tekster, for ingen vanlige folk ville orket å lese det. Det virker som om Doffen satte en standard med Mein Kampf, nemlig at politiske litteratur i deres politiske avkrok skal være tildels uleselig for folk flest. Kanskje de ønsker å forbli eksklusive ved å trette ut eventuelle raseteoretiske slappfisker før de kommer til mål?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Gullkorn.

Jeg kommenterer altså hans kommentar om vår kultur, og at den er den mest fremgangsrike i verden. Det mener jeg fortsatt. Om dere ønsker å hisse dere opp av den kommentaren, så gjerne det.
    Be my guest.
    Håper ikke det. Det kommer vel neppe som noen overraskelse på noen. Du trenger ikke ha det i signaturen for at folk skal skjønne såpass, så jeg tror ikke særlig mange hever så mye som et øyebryn. Jeg fant også et gullkorn som jeg selv kan stå inne for... vent litt vent litt - jo, der fant jeg noe!

Litt usikker på hva du du forsøker å formidle her. Hva prøver du å si?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Gullkorn.

Be my guest.

Litt usikker på hva du du forsøker å formidle her. Hva prøver du å si?
    Han prøver å si at det finnes ingen! "gullkorn" i noe som helst denne rasisten har skrevet. Det er gjennomsyret av en verdensforståelse som er totalt , ja, hva skal man si. En indianer ville kanskje ordlagt seg på denne måten; "Det er tydelig at pasienten er gal under skalpen, om jeg kan uttrykke meg så enkelt." Fritt etter et Lucku Luke jeg ikke husker nummeret på.

Denne ålesunderens fabuleringer er dog i en langt lavere klasse enn noe Lucky Luke 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    «Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det.»

Denne setningen er ofte tilskrevet Voltaire, men ble først brukt av av Evelyn Beatrice Hall i hennes bok Voltaires venner, som hun skrev under pseudonymet Stephen G. Tallentyre i 1906.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn