Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Var "bare" det med grums greiene jeg hang meg oppi. Ting blir ikke bedre om den ene eller andre "grumsesiden" kommer med nedverdigene meninger om den andre.. Sinnet på begge sider stiger pga. dette.Enig med deg ang. penger de burde hatt de lenge før. men kommer det nå ? Så må jo det være bra selv om det blir forsent,i forhold til det som har skjedd.Selv oppegående folk kan noen ganger bli litt ivrige i sine meldinger.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Så klart at alt er bedre enn ingenting, og vi er vel ikke helt feilfrie noen av oss, men denne forferdlige saken burde samle folket, og ikke splitte...

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Ikke splitte. Det var/er meningen med det jeg skreiv.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ikke bare oss, men samfunnet generelt sett! Får håpe på at utskuddene nå viser seg frem!

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Var nok det jeg mente, som du skriver, men på begge sider i såfall. Som svar til deg.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    JE skrev:
    Var nok det jeg mente, som du skriver, men på begge sider i såfall. Som svar til deg.
    Hva er det du snakker om? Lars_Erik rettet jo kritikk til begge sider. Det populistiske høyre for dets holdninger og resten av det politiske politiske spektrum for dets unnfallenhet. Hva mener du når du skriver slikt?

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Var da fælt da. Mente det jeg skreiv.Ingen ting annet ferdig med det. Må gjelde både de brune og rød grumsete. Da det ikke er bare den ene siden som sprer om seg med grums. Det er hva jeg mener og det får du bare godta, akkurat som jeg må godta hva du skriver og mener. Dessuten regner jeg med Lars_Erik kan svare selv. Om han da ikke bruker flere nics. Beklager skulle vært et ? istedet for .

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Regner vel heller ikke med det. Husker dem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svaret mitt blir dette. Og nikker er jeg ikke, men har nikcers 8)

FatmanFlump skrev:
    JE skrev:
    Hva er det du snakker om? Lars_Erik rettet jo kritikk til begge sider. Det populistiske høyre for dets holdninger og resten av det politiske politiske spektrum for dets unnfallenhet. Hva mener du når du skriver slikt?

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Helt greit, ikke noe mere jeg lurte på da. Regnet med du kunne svare selv.Takk for et godt svar, og godt du har nikcers. 8)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    JE skrev:
    Var da fælt da. Mente det jeg skreiv.Ingen ting annet ferdig med det. Må gjelde både de brune og rød grumsete.
    Hvilket 'rødt grums' er det du har i tankene i dagens Norge som du mener kan likestilles med ABBs 'brune grums'?

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    I forhold til ABB sine handlinger,så er det ikke noe som jeg kan se.Som kan sidestilles. Det jeg mener : Vi kommer ingen vei med diskusjonen videre om den ene eller andre meningen som slynges ut blir møtt med at dette er ..grums.Som du ser jeg velger ikke farge på grumset.
    Og da blir vi sittende på hver vår side å slenge "dritt" tilhverandre. Vi kommer ikke en bit nærmere hverandre uansett politisk ståsted.Vi lærer ikke av de feil som er gjort. Mye pent prat fra topp politikerene, men vi nede på grasrota kommer oss ikke ut av "gropene"/mønstene vi sitter i.Vi er bare klare på at det "JEG" mener er rett og "DU" har feil.Den siste her er ikke mot deg persolig ,bare mot oss alle der vi sitter bak tastene. Er ikke rart det blir krig i verden.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    JE skrev:
    I forhold til ABB sine handlinger,så er det ikke noe som jeg kan se.Som kan sidestilles. Det jeg mener : Vi kommer ingen vei med diskusjonen videre om den ene eller andre meningen som slynges ut blir møtt med at dette er ..grums.Som du ser jeg velger ikke farge på grumset.
    Og da blir vi sittende på hver vår side å slenge "dritt" tilhverandre. Vi kommer ikke en bit nærmere hverandre uansett politisk ståsted.Vi lærer ikke av de feil som er gjort. Mye pent prat fra topp politikerene, men vi nede på grasrota kommer oss ikke ut av "gropene"/mønstene vi sitter i.Vi er bare klare på at det "JEG" mener er rett og "DU" har feil.Den siste her er ikke mot deg persolig ,bare mot oss alle der vi sitter bak tastene. Er ikke rart det blir krig i verden.
    Litt merkelig at du ønsker å fremstille deg selv som en åpen sjel ved å vise til at du ikke tar avstand fra fremmedfiendlig nasjonalisme.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    FatmanFlump skrev:
    JE skrev:
    Litt merkelig at du ønsker å fremstille deg selv som en åpen sjel ved å vise til at du ikke tar avstand fra fremmedfiendlig nasjonalisme.

[/quote Så er vi i gang .Dette svaret du kommer med, mener jeg er en type grums.Så kunne jeg gjøre som mange andre kanskje gjør svarer igjen med grums.
    Hvor mye nærmere er vi da hverandre?
    Da er da mitt spørsmål til deg.
    Er du ikke med, så er du mot.
    Det er jo dette debatanter blant annet hevder Bush jr sa etter 9/11.Da var det ikke måte på hvor gærent det var å hevde sånt. Og nå krever du noe av det samme.Du setter alle som ikke er med deg i en bås, meget smart ::) ingen nyanser er mulig i ditt hode. Du får bare mene hva du vil. Og når du og dine har holdt på lenge nok så får vi kanskje flere tullinger som ABB. Gratulerer sier jeg da, med å få rett igjen :eek:

Det er som jeg skreiv rett over her.Hva med å prate sammen uten å måtte drite ut den som ikke har lik mening som seg selv. Sånn går det når hat greiene får drive på. Lykke til. Det nytter ikke å si noe til veggen,den hører det den vil. Svarer ikke før senere i kveld evt.Må sove litt før natt jobb.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her er hva ABB sa da han ringte politiet før han ble pågrepet;

«Breivik. Kommandør. Organisert i den antikommunistiske motstandsbevegelsen mot islamisering. Operasjonen er fullført og vil overgi seg til Delta.»

Det er eksakt ordene Anders Behring Breivik brukte etter å ha utført den ufattelige massakren på Utøya.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    JE skrev:
    FatmanFlump skrev:
    JE skrev:
    Så er vi i gang .Dette svaret du kommer med, mener jeg er en type grums.Så kunne jeg gjøre som mange andre kanskje gjør svarer igjen med grums.
    Hvor mye nærmere er vi da hverandre?
    Da er da mitt spørsmål til deg.
    Er du ikke med, så er du mot.
    Det er jo dette debatanter blant annet hevder Bush jr sa etter 9/11.Da var det ikke måte på hvor gærent det var å hevde sånt. Og nå krever du noe av det samme.Du setter alle som ikke er med deg i en bås, meget smart ::) ingen nyanser er mulig i ditt hode. Du får bare mene hva du vil. Og når du og dine har holdt på lenge nok så får vi kanskje flere tullinger som ABB. Gratulerer sier jeg da, med å få rett igjen :eek:

Det er som jeg skreiv rett over her.Hva med å prate sammen uten å måtte drite ut den som ikke har lik mening som seg selv. Sånn går det når hat greiene får drive på. Lykke til. Det nytter ikke å si noe til veggen,den hører det den vil. Svarer ikke før senere i kveld evt.Må sove litt før natt jobb.
    ???

Med mindre jeg har misforstått fullstendig hva lars_erik startet med her: "brunt grums" = "fremmedfiendlig nasjonalisme".Dersom du ikke liker ordet grums må du jo sette pris på en slik presisering.

At Stoltenberg mener vi skal møte utfordringene fremover med større åpenhet betyr ikke at man skal unnlate å be voksne mennesker om å redegjøre for uttalelsene sine. Det ville være nedlatende. Et voksent menneske med respekt for seg selv må kunne stå for det han/hun sier. Dersom det er ubehagelig å bli konfrontert med implikasjonene av det man har uttalt er jo det en sak for den enkelte. Du kan ikke kreve at jeg skal akseptere innholdet i det du har uttrykt bare ved å referere til at noe annet vil være respektløst. Ja, jeg anerkjenner at du har uttrykt deg på en bestemt måte. Dette gjøres ved å besvare deg. Dersom jeg hadde ignorert deg ville det vært del av den form for tildekkelse det politiske Norge nå har bestemt seg for å motvirke.

Er det noe jeg har misforstått så er den kontoen rimelig romslig. Dersom det er referansen til FRP i lars_eriks innlegg du reagerer på kan du forsåvidt poengtere det, men disse andre eksemplene kan ikke renvaskes av den grunn.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "brunt grums" = "fremmedfiendlig nasjonalisme".

Spot on, FatMan.

Og resten av innlegget ditt kan jeg også underskrive på. Åpenhet og demokrati betyr nettopp at disse kreftene skal bekjempes. De står for det motsatte av åpenhet og demokrati.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    lars_erik skrev:

Spot on, FatMan.

Og resten av innlegget ditt kan jeg også underskrive på. Åpenhet og demokrati betyr nettopp at disse kreftene skal bekjempes. De står for det motsatte av åpenhet og demokrati.
    Joda, det er målet. Men som JE påpeker, og selv fremstår som et bevis for, så er det jo tydelig at måten og midlene dette har vært forsøkt bekjempet med gjennom de siste 30 år har feilet, og feilet katastrofalt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    noruego skrev:
    lars_erik skrev:

Spot on, FatMan.

Joda, det er målet. Men som JE påpeker, og selv fremstår som et bevis for, så er det jo tydelig at måten og midlene dette har vært forsøkt bekjempet med gjennom de siste 30 år har feilet, og feilet katastrofalt.
    Dette skrev jeg i går. Kan legge til at vi som folk også har vært like feige som politikerne, i og med at vi har skygget unna de vanskelige diskusjonene og ikke argumentert mot slike holdninger.

Det finnes fullt av slike grupperinger og enkeltpersoner, både i Norge og resten av verden. Dette begynner å ligne ikke så rent lite på siste del av 20-tallet og 30-tallet. Da også var folk i mental dvale for alt det brune grumset som omga dem, noe som resulterte i Holocaust, og facist-regimer i Tyskland, Italia, Spania, stort sett hele Mellom-Amerika, Rhodesia og Sør Afrika. Ungarn er på vei mot å bli en slik faciststat, Russland er fullt av dette grumset, sammen med store deler av øst-europa. Det samme ser vi i sterke grupperinger i USA. Italia. I vårt land har vi et høyre-populistisk parti som har hatt opp mot 25% av velgerne på sin side- mest av alt for deres fremmedfiendtlige program. Kristen-fundamentalister planla demonstrasjoner på Stiklestad- selv etter 22.juli. Politikere og andre må nå begynne å gjøre det jeg har ment siden 70-tallet; argumentere mot rasistiske uttalelser fra andre politikere i stedet for å tie. For siden å dilte etter for for å demme opp for velgerflukt. Feighet har preget politikerne i alt for mange år.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    45
    Jaja, bare hold på dere, Menings politiet er godt i gang. Jobber dere i gruppe. Dere får sitte på deres høye hest å være de som bestemmer her inne. Men er det noe rart at det blir typer som ABB med sine skrudde meninger sier nå jeg. Med sånne båssettere som dere. Hvor har jeg skrevet at jeg støtter hans synspunkter? OG ikke minst det helt forjæ.... har gjorde.

Dere får finne noen bevis på dette da.

Skal i bisettelse i morgen til Rune Havdal som ble drept der oppe på Utøya. Dette var en kamerat av meg.Var en av de to frivillige vaktene ,den som ikke var politi. Så om jeg er som dere kaller meg Brunt grums= fremmedfindtlig nasjonalist så væresgod. Åpenhet og demokrati. Det er kun for de med rett mening ser det utfor.

Takk for meg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    JE skrev:
    Jaja, bare hold på dere, Menings politiet er godt i gang. Jobber dere i gruppe. Dere får sitte på deres høye hest å være de som bestemmer her inne. Men er det noe rart at det blir typer som ABB med sine skrudde meninger sier nå jeg. Med sånne båssettere som dere. Hvor har jeg skrevet at jeg støtter hans synspunkter? OG ikke minst det helt forjæ.... har gjorde.

Skal i bisettelse i morgen til Rune Havdal som ble drept der oppe på Utøya. Dette var en kamerat av meg.Var en av de to frivillige vaktene ,den som ikke var politi. Så om jeg er som dere kaller meg Brunt grums= fremmedfindtlig nasjonalist så væresgod. Åpenhet og demokrati. Det er kun for de med rett mening ser det utfor.

Takk for meg.
    Ingen har beskyldt deg for noe som helst. Det har hvertfall ikke vært intensjonen.
    Har selv mistet to tidligere elever, mens en nåværende heldigvis kom fra det fysisk uskadd.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    JE skrev:

Takk for meg.
    Trist å høre om kameraten din. Jeg tror det øvrige beror seg på en misforståelse.

Mvh

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    f skrev:
    Så klart at alt er bedre enn ingenting, og vi er vel ikke helt feilfrie noen av oss, men denne forferdlige saken burde samle folket, og ikke splitte...
    Kanskje vil skal gå sammen om å rydde unna middelmådigheten og ansvarsfraskrivelselen som gjennomsyrer styre og stell her i landet. Når det tar 10 år å sperre av Grubbegata for å redusere terror¨muligheter, og politihelikopter ute av drift utenfor kontortid/ferie, og samband som ikke fungerer.

Dette forsvinner ikke før man får ryddet unne "New Public Management dilletantene" og satt faglige kvaliteter og yrkeststoltet tilbake i sjefstolene. Sett gjerne besluttningstakerne for disse sakene i gapestokken.

For alle andre enn oss nordmenn er det ubegripelig at vi ikke har mere på stell innen sikkerhet og politi med vår profil i "kampen mot terror".

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Pratet med en politiker i går, og han var direkte rasende på at politi-helikopteret skulle stå uvirksomt i hele fire uker!

N

Nifelheim

Gjest
    Sleiven skrev:
    f skrev:
    Kanskje vil skal gå sammen om å rydde unna middelmådigheten og ansvarsfraskrivelselen som gjennomsyrer styre og stell her i landet. Når det tar 10 år å sperre av Grubbegata for å redusere terror¨muligheter, og politihelikopter ute av drift utenfor kontortid/ferie, og samband som ikke fungerer.

Dette forsvinner ikke før man får ryddet unne "New Public Management dilletantene" og satt faglige kvaliteter og yrkeststoltet tilbake i sjefstolene. Sett gjerne besluttningstakerne for disse sakene i gapestokken.

For alle andre enn oss nordmenn er det ubegripelig at vi ikke har mere på stell innen sikkerhet og politi med vår profil i "kampen mot terror".
    Hadde bilbomben gått av i grubbegata fremfor utenfor regjeringskvartalet ville skadene blitt mye større. Tunnelene tok unna mye energi som ellers ville blitt reflektert.

Politihelikopteret ville ikke gjort mye fra eller til utenom noe ekstra spaning. Argumentene om at det kunne ha fraktet delta raskere er tåpelig. Delta har en klargjort bil med alt nødvendig utstyr for alle potensielle scenarioer. På veien opp ble de briefet om situasjonen. Helikopteret kunne maksimalt ha tatt med seg 4 mann, noe som ikke er tilstrekkelig for dems egen sikkerhet. Åstedet er usikret og et ukjent antall gjerningsmenn plaffer løs. Politiet må ta høyde for alt. I etterkant kan vi jo si at det bare var 1 person der. Det kunne vært 5, inkludert en med antiluftskyts.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.345
    Torget vurderinger
    1
    -det er derfor Hæren burde sette opp en luft-lande bataljon med transporthelikoptre og angrepshelikoptre...

Fra spøk til alvor: Forsvaret sitter inne med både piloter og helikoptre som kan nyttes taktisk i slike situasjoner og som tåler en støyt. En annen sak er at man faktisk har støtteressurser innen Forsvaret som burde ha en viss beredskap når slike ting skjer. Politiet kunne jo ikke vite 100% når de kom på Utøya om det kun var en mann. I verste fall kunne de møt en liten velforberedt gruppe som Nifelheim nevner som kunne nedkjempet Politiet med ild-overlegenhet. Og det skal faktisk ikke veldig mye til heller, egentlig. 4-6 mann med litt mer pulver enn det man forbinder med en vanlig jakt-forretning... -De hadde jo en nokså kjent episode i USA for noen år tilbake da noen skulle rane en bank, det slo feil og utviklet seg til et regelrett slag i gata der hundrevis av skudd ble avfyrt og det ordinære politiet ble holdt nede med automatvåpen og ikke var i stand til å gjøre så altfor mye. Å havne i kryssild i en sånn situasjon hadde nok vært lite heldig...

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Bilbomben gikk av i grubbegt., men hadde den gått av nærmere sideveggen på vestre side av høyblokka, eller litt lengre ned i grubbegt. mot grensen så hadde hele bygget , og flere bygg rundt omkring rast!

Han mente at det politi-helikopter ikke skull ha stått på bakken, men vært i beredskap uavhengig av hva som nå har skjedd. NRK helikopteret var der tross alt på ti minutter, og mange andre viste om hendelsen pga. moblitelefonbruken i området!

Det som også er litt rart, er at grubbegt. har vært stengt i flere måneder allerede, og skulle stenges permanent i løpet av kort tid. Har de fått noen signaler på forhånd? Det siste blir jo bare å anse som løse påstander, uten noen form for bevis!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    f skrev:
    Bilbomben gikk av i grubbegt., men hadde den gått av nærmere sideveggen på vestre side av høyblokka, eller litt lengre ned i grubbegt. mot grensen så hadde hele bygget , og flere bygg rundt omkring rast!

Han mente at det politi-helikopter ikke skull ha stått på bakken, men vært i beredskap uavhengig av hva som nå har skjedd. NRK helikopteret var der tross alt på ti minutter, og mange andre viste om hendelsen pga. moblitelefonbruken i området!

Det som også er litt rart, er at grubbegt. har vært stengt i flere måneder allerede, og skulle stenges permanent i løpet av kort tid. Har de fått noen signaler på forhånd? Det siste blir jo bare å anse som løse påstander, uten noen form for bevis!
    NRK-helikopteret var allerede på vei til Utøya av helt andre årsaker, det er fullstendig irrelevant å ta med i denne saken.
    Spekulasjoner er meningsløse. Og ikke navngitte politikere har ikke nødvendigvis noe mer rett enn oss andre til å mene noe som helst om bruken av politiets helikopter. Det ville uansett ikke reddet noen liv i denne saken. Forsvaret har ikke beredskap for skarpe oppdrag på noen helikopterskvadron.
    Alt i alt opplever jeg denne type kritikk som en slags desperat etterkonstruksjon for å hevde at maktapparatet har feilet på essensielle punkter. Jeg vil si det motsatte. Norge hadde først litt flaks, deretter fungerte maktapparatet utrolig bra fra det øyeblikk de ble trigget.

Honkey

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Honkey-Chateau skrev:
    f skrev:

NRK-helikopteret var allerede på vei til Utøya av helt andre årsaker, det er fullstendig irrelevant å ta med i denne saken.
    Spekulasjoner er meningsløse. Og ikke navngitte politikere har ikke nødvendigvis noe mer rett enn oss andre til å mene noe som helst om bruken av politiets helikopter. Det ville uansett ikke reddet noen liv i denne saken. Forsvaret har ikke beredskap for skarpe oppdrag på noen helikopterskvadron.
    Alt i alt opplever jeg denne type kritikk som en slags desperat etterkonstruksjon for å hevde at maktapparatet har feilet på essensielle punkter. Jeg vil si det motsatte. Norge hadde først litt flaks, deretter fungerte maktapparatet utrolig bra fra det øyeblikk de ble trigget.

Honkey
    Beklager, men jeg har ramlet litt av lasset. Hva legger du i dette?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    f skrev:

Honkey
    Jeg er ingen ekspert på grunnloven, men er det ikke også slik at forsvaret ifølge grunnloven ikke kan settes inn mot våre egne borgere? Det finnes sikkert unntak som terror etc, men i utgangspunktet ville det kanskje vært et juridisk problem her. Noen (med forsvarsbakgrunn?) som kan belyse det?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    Nå ser det endelig ut for at politikerne har våknet. Flott av Erna.

– Muslimer hetses som jøder på 30-tallet

Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer i dag blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089287
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/110804/–-muslimer-hetses-som-joder-pa-30-tallet
    Erna er på villspor, og er kun ute etter å score et billig poeng.

Det er fortsatt slik at det er jøder som hetses. Og de hetses i en slik grad at de i økende antall forlater Europa. De som hetser er for det meste muslimer.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Erna er på villspor."

Lar det stå slik, som et eksempel på at dette blir en lang kamp. Noen er bare ikke i stand til å se lengre enn sin egen nesetipp. Spesielt de som sympatiserer med et parti som lever av denne hverdagsrasismen.

Erna snakker om Norge. At jøder hetses er ikke noe bedre, men det er heller ikke verre. Rasisme er rasisme.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer i dag blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110804/–-muslimer-hetses-som-joder-pa-30-tallet

Det er fortsatt slik at det er jøder som hetses. Og de hetses i en slik grad at de i økende antall forlater Europa. De som hetser er for det meste muslimer.
    Det stemmer at de fortsatt hetses, og at det er muslimer som står bak dette. Det dreier seg vel mest om hets i skolen, så det dreier seg vel i praksis om barn av muslimske innvandrere som hetser jødiske barn. Og det hviler selvsagt et ansvar på foreldrene i denne saken.

Men det trenger ikke være slik. Jeg kjenner ganske mange muslimer, og flere av dem omgås sosialt med jøder fra eget land/egen region. Det er litt merkelig hele greien. Det er akkurat som eritreere og etiopere, som jo stort sett er bestevenner utenfor sine egne land. Slik burde det ikke være umulig å få gjort noe med. Skolene må nå ut til foreldrene med en holdningskampanje, og de må bruke sanksjonsmulighetene som finnes mot elevene som utfører hetsen. Når barna sanksjoneres på skolen forstår de fort alvoret vil jeg tro.

Men hvorfor må du sette de to gruppene opp mot hverandre? Siden jødene hetses så kan det ikke skje med muslimer? Det er jo tull. Selvfølgelig kan begge gruppene være hetset på samme tid, om ikke nødvendigvis av de samme. Hvorfor skal grupper alltid stilles opp mot hverandre? Må det alltid være en tydelig skurk og offer her?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Det stemmer at de fortsatt hetses, og at det er muslimer som står bak dette. Det dreier seg vel mest om hets i skolen, så det dreier seg vel i praksis om barn av muslimske innvandrere som hetser jødiske barn. Og det hviler selvsagt et ansvar på foreldrene i denne saken.

Men det trenger ikke være slik. Jeg kjenner ganske mange muslimer, og flere av dem omgås sosialt med jøder fra eget land/egen region. Det er litt merkelig hele greien. Det er akkurat som eritreere og etiopere, som jo stort sett er bestevenner utenfor sine egne land. Slik burde det ikke være umulig å få gjort noe med. Skolene må nå ut til foreldrene med en holdningskampanje, og de må bruke sanksjonsmulighetene som finnes mot elevene som utfører hetsen. Når barna sanksjoneres på skolen forstår de fort alvoret vil jeg tro.

Men hvorfor må du sette de to gruppene opp mot hverandre? Siden jødene hetses så kan det ikke skje med muslimer? Det er jo tull. Selvfølgelig kan begge gruppene være hetset på samme tid, om ikke nødvendigvis av de samme. Hvorfor skal grupper alltid stilles opp mot hverandre? Må det alltid være en tydelig skurk og offer her?
    Når man er avhengig av fiendebilder for å vokse, er man nødt til å sette grupper opp mot hverandre. Det er slik høyre-ekstremisme og rasisme alltid har gjort.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Det er Erna som setter gruppene opp mot hverandre.Og det kritiserer jeg ved å vise til fakta. Ellers er jeg enig med det du skriver.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.897
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er tvilsom argumentasjon dun fører, oddgeir. Særlig når man har i hu dine religiøse preferanser. For deg er en palestiner en rød klut, mens en israelsk jøde kun forsvarer seg. Og har rett til å bebygge okkupert land- i strid med folkeretten. Litt vanskelig å ta dine innvendinger her på alvor når man har dette i tankene.

Erna har selvsagt helt rett, og det skal hun ha stor ros for!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Vil bare påpeke at det er plenty av rasisme mot jøder i den øvrige befolkningen. E24 sine kommentarfelter har vært overfylt av jødehets i forbindelse med Telenor-saken fra tid til annen.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    oddgeir skrev:
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Det er Erna som setter gruppene opp mot hverandre.Og det kritiserer jeg ved å vise til fakta. Ellers er jeg enig med det du skriver.
    tull

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn