Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    vredensgnag skrev:
    Alltid festlig med meningspoliti, spesielt av det selvutnevnte slaget. Kom gjerne med saklig kritikk.

Kanskje klokt å fokusere på dine egne utsagn, fatman, og bruke mindre tid på hva du mener andre har skrevet som er upassende, i henhold til din oppfatning om hvor grensegangene går?

Jeg har registrert at det i media er innpå tabubelagt å diskutere MS Thorbjørns ferd i Tyrifjorden, og er nysgjerrig av den grunn.
    Det gjør meg selvsagt til et forkvaklet individ.
    Det er veldig tabulagt. Fartøyet ville hatt stor verdi i redningsarbeidet. Og det er mange som undres litt over hva AUF-lederen har uttalt til media (hvilket i fremtiden raskt kan bli et problem at man "sår" en grunnleggende mistillit til samfunnets ordens-systemer; Politi og Forsvar, og landets politiske tradisjoner) samtidig som båten kunne fått en viktig funksjon i redningsarbeidet:

Grunnen til at jeg undres over AUF-lederens bevegelser denne tragiske dagen, er at han, i motsetning til veldig mange andre sentrale personer, ikke uttaler seg. At han trodde det var et statskupp som var i gang, er jo en egen sak som jeg ikke skal kommentere her, og at han og de åtte andre dro så raskt som mulig vekk fra øya, er helt forståelig. Men jeg lurer på hvorfor de dro så langt vekk som mulig, for det må jo ha vært en grunn til det, og særlig tatt i betraktning at båten sannsynligvis kunne vært brukt i redningsarbeidet.

Slik det er nå, synes jeg det er en form for vakuum som fort kan bli fylt med usannheter og rykter dersom Pedersen ikke kommer litt mer på banen.
    Viser til PinkPanthers svar over. Samtidig synes jeg dette er veldig tendensiøst, og sier som en annen tidligere; Hvem skal moderere moderatorne?

V

vredensgnag

Gjest
    Quis custodet ipsos custodes?

Er vi der nå?
    Selvsagt ville overskriftsbildet i media vært et annet om det ikke var for den ekstreme budskapsdisiplinen som er overholdt på dette punktet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:

Er vi der nå?
    Selvsagt ville overskriftsbildet i media vært et annet om det ikke var for den ekstreme budskapsdisiplinen som er overholdt på dette punktet.
    ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at jeg mener dette er tendensiøst, er at for det første vet man ikke selv hvordan man ville reagert, for det andre hadde skipperen sett sin samboer og mor til sine barn blitt henrettet, for det tredje var det maktpåliggende for han å berge sine to døtre. Dette er utførlig forklart tidligere. Om Eskil Pedersen hadde noe som helst med skipperens vurderinger å gjøre, vites ikke.
    Tendensiøst.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:

Er vi der nå?
    Du maler deg inn i et hjørne.

V

vredensgnag

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    vredensgnag skrev:

Er vi der nå?
    Du maler deg inn i et hjørne.
    Budskapsdisiplin er en spennende øvelse, og begås kontinuerlig - 24/7/365 - av politiske partier.

Her er litt 101.

http://www.washingtonmonthly.com/political-animal/2011_07/message_discipline_101030636.php

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Pink_Panther skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hæ ??
    Bare å løfte blikket til lars-eriks siste setning: hvem skal moderere moderatorene?

Ellers minner jeg om at du sitter ved det mest formidable informasjonsinnhentingsverktøyet som er skapt i hele verdens historie.

http://lmgtfy.com/?q=quis+custodet+ipsos+custodes
    Poenget her at det var skipperen som førte båten. Det var han som hadde opplevd å se sin samboer henrettet og det var han som hadde interesse av å berge sine to døtre. Intet av dette kan man hverken laste skipperen eller Eskil Pedersen for. Det er også da selvsagt ingen grunn for media til å ta opp dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.132
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:

Er vi der nå?
    Latin eller ikke, jeg synes begrepet "budskapsdisiplin" i denne sammenhengen også seiler ganske tett opp mot konspirasjonsteorienes verden.

Jeg vet heller ikke hvordan jeg hadde reagert hvis jeg hadde sett ektefellen bli skutt foran øynene på meg og barna. Ryggmargsrefleksen ville nok være å bringe egne barn i sikkerhet ASAP. Gjerningsmannen hadde en ganske kraftig automatrifle som fint var i stand til å beskyte hjelpepersonell på landsiden, så "sikkerhet" vil nok bety "lengst mulig unna". Det er også vanskelig å skulle forlange at en person i den situasjonen skulle seile ut i kuleregnet igjen, med betydelig risiko for selv å bli drept og gjøre barna sine helt foreldreløse. Det er ikke sånn overlevelsesinstinktene fungerer i en slik situasjon, tror jeg, og håper jeg aldri vil utsettes for noe som gjør at jeg finner ut hvordan jeg selv ville reagert i en tilsvarende situasjon.

Jeg synes spekulasjoner fra lenestolen om hvordan personene som var oppe i situasjonen burde handlet blir nokså respektløst ovenfor en familie som måtte gravlegge en mor og samboer for et par dager siden. Det handler ikke om "budskapsdisiplin", men alminnelig skamfølelse og folkeskikk. Selv i media er det noen som er belemret med sånt.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    Pink_Panther skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hæ ??
    Bare å løfte blikket til lars-eriks siste setning: hvem skal moderere moderatorene?

Ellers minner jeg om at du sitter ved det mest formidable informasjonsinnhentingsverktøyet som er skapt i hele verdens historie.

http://lmgtfy.com/?q=quis+custodet+ipsos+custodes
    Poenget her at det var skipperen som førte båten. Det var han som hadde opplevd å se si samboer henrettet og det var han som hadde interesse av å berge sine to døtre. Intet av dette kan man hverken laste skipperen eller Eskil Pedersen for. Det er også da selvsagt ingen grunn for media til å ta opp dette.
    Her er hva NTB sier om saken - skal vi si de er uhildet?
    Dermed har jeg svar på hvorfor båten ikke var tilgjengelig til redning eller politiets Delta-gruppe.

AUF-leder: - Følte jeg ikke kunne stole på noen
    (NTB): AUF-leder Eskil Pedersen (27) trodde Norge var under angrep og stolte verken på politi eller PST etter at han unnslapp skytedramaet på Utøya.

- Vi trodde det var en maktovertakelse der politi og forsvaret var involvert. Jeg vet at mange på Utøya tenkte det. Mange kom ikke gjennom til politiet. Gjerningsmannen hadde uniform. Han sa det skulle komme flere. Og fra før visste vi at Regjeringskvartalet var sprengt, sier Eskil Pedersen til VG om tragedien på Utøya fredag 22. juli.

AUF-lederen flyktet med ferja MS Thorbjørn fra Utøya like etter at skytingen startet. Da Pedersen kom til fastlandet, ble han fraktet med privatbil til Hønefoss politistasjon, der han fikk oppfølging. Men Pedersen følte seg ikke trygg på verken politiet eller mennene fra Politiets sikkerhetstjeneste som var der.

- Jeg var redd for at de også var en del av den utspekulerte planen. Jeg følte at jeg ikke kunne stole på noen, sier Pedersen, som forteller at frykten slapp taket etter hvert som han skjønte at menneskene rundt ham ikke ville drepe ham.

Trond Giskes nevø Johannes Dalen Giske (20) var matros på ferja Pedersen kom seg unna med. Han forteller til at det var ni personer som rømte med ferja like etter skytingen startet, og at det ikke var noen andre personer i nærheten av båten på det tidspunktet. Fordi den terrorsiktede hadde informert dem om at det ville komme to politimenn til, turde man ikke å legge til kai ved landssiden, og båten kjørte nordover i rundt en halvtime.

- Vi kunne ikke dra tilbake. Det var ikke noe poeng i å leke filmhelter. I en sånn situasjon er alt så uvirkelig, du forstår ikke hva som skjer, sier Giske, som forteller at de ble liggende på gulvet inne i styrehuset, av frykt for å bli truffet. (©NTB)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja? Hvor vil du? Jeg ser ingen karakterbrist i noe av dette.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Og jeg har vel heller ikke skrevet at det er begått noen karakterbrist - dog tillater jeg meg tanken at det ville vært praktisk å ha den fergen tilgjengelig, men det var den ikke.

Samtidig registrerer jeg at fergen og trebåten "Reiulf" ble anvendt på ulikt vis.
    Visst er dette et følsomt tema - det hele er forferdelig tragisk.

Men lange diskusjoner om helikopterberedskap var tydeligvis helt problemfritt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Man kan noen ganger lure på om disse "hvorfor gjorde man ikke" konspirasjonene er skapt for å ta fokuset vekk fra den egentlige årsaken til tragedien. Tør vi ikke se oss selv i speilet og innrømme at vi kan ha gjødslet gjerningsmannens fantasier?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Og jeg har vel heller ikke skrevet at det er begått noen karakterbrist - dog tillater jeg meg tanken at det ville vært praktisk å ha den fergen tilgjengelig, men det var den ikke.

Samtidig registrerer jeg at fergen og trebåten "Reiulf" ble anvendt på ulikt vis.
    Visst er dette et følsomt tema - det hele er forferdelig tragisk.

Selvsagt hadde det vært praktisk. Men under i de rådende omstendigheter vil det være tendensiøst å klandre skipperen- som hadde restene av sin familie å ta vare på, eller Eskil Pedersen.
    Jeg sier som deg; visst er dette et følsomt tema- det hele er forferdelig tragisk. Nettopp derfor må vi være varsom med antydninger om at de som sto midt oppi dette, kunne gjort mer eller noe anderledes. De har hatt nok, og de sliter ganske sikkert med stor skyldfølelse alle som overlevde.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.132
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Ja, selvsagt. Det handler om politiske veivalg om ressursbruk. Kanskje det burde vært høyere helikopterberedskap, selv om det ville kostet mer penger. Kanskje vi kommer til å ha både flere og større politihelikoptre i fremtiden. Det er noe vi kan vurdere i ro og fred, og så gjennomføre når det er vurdert ferdig. Ditto med bedre nødsamband, avsperring av Grubbegata, restriksjoner på automatvåpen for sivilister, gjeldsregister som hindrer folk i å trekke på ørten kredittkort samtidig, grenser for anonymitet i nettdebatter, osv. Dette er ting som må vurderes og diskuteres etter hvert, og det er ikke opplagt hva alle svarene skal være.

For meg er det åpenbart at det er en annen type diskusjon enn å sende sleivspark etter folk som har vært i sitt livs mest ekstreme situasjon og som fortsatt er i sorg.

V

vredensgnag

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Man kan noen ganger lure på om disse "hvorfor gjorde man ikke" konspirasjonene er skapt for å ta fokuset vekk fra den egentlige årsaken til tragedien. Tør vi ikke se oss selv i speilet og innrømme at vi kan ha gjødslet gjerningsmannens fantasier?
    Diskusjonen du etterlyser er godt i gang - det er tidligere linket til dette, som jeg syns var en usedvanlig god gjennomgang:
    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4193443.ece

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ja, selvsagt. Det handler om politiske veivalg om ressursbruk. Kanskje det burde vært høyere helikopterberedskap, selv om det ville kostet mer penger. Kanskje vi kommer til å ha både flere og større politihelikoptre i fremtiden. Det er noe vi kan vurdere i ro og fred, og så gjennomføre når det er vurdert ferdig. Ditto med bedre nødsamband, avsperring av Grubbegata, restriksjoner på automatvåpen for sivilister, gjeldsregister som hindrer folk i å trekke på ørten kredittkort samtidig, grenser for anonymitet i nettdebatter, osv. Dette er ting som må vurderes og diskuteres etter hvert, og det er ikke opplagt hva alle svarene skal være.

For meg er det åpenbart at det er en annen type diskusjon enn å sende sleivspark etter folk som har vært i sitt livs mest ekstreme situasjon og som fortsatt er i sorg.
    Absolutt en betydelig gradsforskjell der. Kommer uansett en gjennomgang av hva som skjedde.

===
    På et annet felt:

document.no har åpnet sine kommentartråder igjen - var interessant å ta en kikk (Gates of Vienna har lukket sine).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    vredensgnag skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Diskusjonen du etterlyser er godt i gang - det er tidligere linket til dette, som jeg syns var en usedvanlig god gjennomgang:
    Selv her unngår man å sette søkelyset på hvorfor gjerningsmannen angrep AUF og AP. Han hadde større forakt ovenfor "sosialistene" enn han hadde ovenfor Islam. Ved å utrydde "sosialistene" regnet han med å slå to fluer i en smekk. Gjødsel til sine fobier kan han like gjerne ha funnet her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50629.40.html som hos Fjordmannen.

V

vredensgnag

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    vredensgnag skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Selv her unngår man å sette søkelyset på hvorfor gjerningsmannen angrep AUF og AP. Han hadde større forakt ovenfor "sosialistene" enn han hadde ovenfor Islam. Ved å utrydde "sosialistene" regnet han med å slå to fluer i en smekk. Gjødsel til sine fobier kan han like gjerne ha funnet her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50629.40.html som hos Fjordmannen.
    Kommer ikke dette avsnittet opp i din versjon av artikkelen? Underlig. Jeg har klikket på linken flere ganger, og hver gang vises det hos meg. Det er tom uthevd med fet skrift på min skjerm.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Og så er det blitt hengt opp Naziplakater i Lillestrøm, med henvisning til "Landssituasjonen".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097329
    Sukk og stønn. Han gir oss i alle fall noe å flire litt over oppi all tragedien, for han som har forfattet dette er virkelig en tragedie. En personlig tragedie for alle som omgir seg med ham. Som den datteren han hinter til i siste vers.

LANDSSITUASJONEN

De stømmer inn over våre grenser
    De bærer hverken skjorte eller genser
    Deres ariske trekke finnes ikke
    De er ikke oss like

Vi bryr oss lite
    Imens de gradvis ødelegger vårt rike
    Snart vil ingen Nordmenn stå igjen
    Vi vil ligne dem

Med svarte hår og øyne
    Vil vi stå på våre kne på slutten av døgnet
    Opp om natten for den siste bønn
    Våre tradisjoner og ritualer skylt bort i vår brønn

Våkn opp mine landsmenn¨
    Jeg vil ikke ha dem som svigersønn
    Våkn opp før det er for sent
    La vårt land forbli rent
    Men favoritten er utvilsomt tredje avsnitt. Slike ubehjelpelige individer som dette fortjener kanskje medynk?

N

nb

Gjest
    baluba skrev:
    Men favoritten er utvilsomt tredje avsnitt. Slike ubehjelpelige individer som dette fortjener kanskje medynk?
    Min favoritt var siste. Døtrene skal tydligvis ikke få gifte seg med den de vil.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og så er det blitt hengt opp Naziplakater i Lillestrøm, med henvisning til "Landssituasjonen".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097329
    Sukk og stønn. Han gir oss i alle fall noe å flire litt over oppi all tragedien, for han som har forfattet dette er virkelig en tragedie. En personlig tragedie for alle som omgir seg med ham. Som den datteren han hinter til i siste vers.

LANDSSITUASJONEN

De stømmer inn over våre grenser
    De bærer hverken skjorte eller genser
    Deres ariske trekke finnes ikke
    De er ikke oss like

Vi bryr oss lite
    Imens de gradvis ødelegger vårt rike
    Snart vil ingen Nordmenn stå igjen
    Vi vil ligne dem

Med svarte hår og øyne
    Vil vi stå på våre kne på slutten av døgnet
    Opp om natten for den siste bønn
    Våre tradisjoner og ritualer skylt bort i vår brønn

Våkn opp mine landsmenn¨
    Jeg vil ikke ha dem som svigersønn
    Våkn opp før det er for sent
    La vårt land forbli rent

Nei. Det må reageres mot alt slikt grums. Med argumenter og opplysning. Vi har snudd oss andre veien alt for lenge.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.132
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Slike ubehjelpelige individer som dette fortjener kanskje medynk?
    Nei, men det er greit at de viser seg frem slik at vi vet hva vi har med å gjøre. Makan.

V

vredensgnag

Gjest
    Om jeg kan komme med en gladobservasjon. Mange reagerte med undring da japanerne ordnet og vennlig kom seg på bena igjen etter jordskjelv og tsunami, og uten noen plyndring av butikker.

Et stort antall butikker fikk vinduer ødelagt av bombeeksplosjonen - og jeg kunne lese en artikkel om en juvelér som hadde flere dyre smykker i utstillingen, og hvor ingen ble stjålet, selv om vinduet var pulverisert. Utstillingen hadde ligget lettilgjengelig i lang tid, men forble urørt.

Det er ikke kommet inn en eneste rapport om plyndring.

Dagen da ingen stjal, skrev Dagsavisen:
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article518762.ece

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110801/ingen-stjal-pa-terror-dagen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ser jo ut som om du siterer meg! Du fremstiller meg som et uhyre. :mad:

Edit: Dette var en reaksjon på en litt uheldig sitering. Nå er den rettet opp, så alt er såre vel. :)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Nå bør du puste rolig og telle til 10, kjære baluba.

Alle vet jo hvor både du og lars_erik står i rasisme/nazisme-spørsmål. Ingen er mer konsekvente enn dere. Vi er ikke helt idioter resten av oss. Selv om noen gjør sitt ytterste for å motbevise akkurat det.

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Alle vet jo hvor både du og lars_erik står i rasisme/nazisme-spørsmål. Ingen er mer konsekvente enn dere. Vi er ikke helt idioter resten av oss. Selv om noen gjør sitt ytterste for å motbevise akkurat det.
    Man vet jo aldri. På document.no og andre steder leser jeg at ABB er en dobbel-agent, utsendt for å diskreditere den gode saken, på vegne av multikulturalistene -- så snart vet man ikke hva man skal tro, her på denne underlige kloden vi er kommet på.

;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

Man vet jo aldri. På document.no og andre steder leser jeg at ABB er en dobbel-agent, utsendt for å diskreditere den gode saken, på vegne av multikulturalistene -- så snart vet man ikke hva man skal tro, her på denne underlige kloden vi er kommet på.

;)
    Hehe. Når det gjelder baluba og lars_erik så er jeg sikker på at nazismen har tapt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

;)
    Du kan aldri vite. Jeg kjente en som i sin tid var mullvarp i nynazistiske miljøer for POT (som det het da). De har nok sin etterretning på den andre siden også, men jeg tror ikke de kaster bort tiden med sullikkene på sentralen. ;)

Et øyeblikk glemte jeg at OT ikke er synlig fra utsiden. Med denne sidevisningen og en tilfeldig googling kan medføre at en uforvarende leser ting. Nye medlemmer kan få et skeivt inntrykk av mitt fra før tvilsomme sinn. Synes du ikke jeg sliter nok med imaget som det er? :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

;)
    Du kan aldri vite. Jeg kjente en som i sin tid var mullvarp i nynazistiske miljøer for POT (som det het da). De har nok sin etterretning på den andre siden også, men jeg tror ikke de kaster bort tiden med sullikkene på sentralen. ;)

Et øyeblikk glemte jeg at OT ikke er synlig fra utsiden. Med denne sidevisningen og en tilfeldig googling kan medføre at en uforvarende leser ting. Nye medlemmer kan få et skeivt inntrykk av mitt fra før tvilsomme sinn. Synes du ikke jeg sliter nok med imaget som det er? :'(
    Jo, og det er derfor rettet opp. Slik at børen ikke blir for tung å bære ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:

;)

Nei, noen dobbeltagent tror jeg ikke du egner deg som. Du går ikke stille nok i dørene til det. Ikke lars_erik heller.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Jeg bare undres om du sender oss et signal med ditt valg av avatarer. Hittil er det folk som er blitt myrdet i attentater.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg bare undres om du sender oss et signal med ditt valg av avatarer. Hittil er det folk som er blitt myrdet i attentater.
    Huff. Det har du sannelig rett i :-\

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn