Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Det ser jo ut som om du siterer meg! Du fremstiller meg som et uhyre. :mad:
    Nå bør du puste rolig og telle til 10, kjære baluba.

Alle vet jo hvor både du og lars_erik står i rasisme/nazisme-spørsmål. Ingen er mer konsekvente enn dere. Vi er ikke helt idioter resten av oss. Selv om noen gjør sitt ytterste for å motbevise akkurat det.
    Man vet jo aldri. På document.no og andre steder leser jeg at ABB er en dobbel-agent, utsendt for å diskreditere den gode saken, på vegne av multikulturalistene -- så snart vet man ikke hva man skal tro, her på denne underlige kloden vi er kommet på.

;)
    Du kan aldri vite. Jeg kjente en som i sin tid var mullvarp i nynazistiske miljøer for POT (som det het da). De har nok sin etterretning på den andre siden også, men jeg tror ikke de kaster bort tiden med sullikkene på sentralen. ;)

Et øyeblikk glemte jeg at OT ikke er synlig fra utsiden. Med denne sidevisningen og en tilfeldig googling kan medføre at en uforvarende leser ting. Nye medlemmer kan få et skeivt inntrykk av mitt fra før tvilsomme sinn. Synes du ikke jeg sliter nok med imaget som det er? :'(
    Nei, noen dobbeltagent tror jeg ikke du egner deg som. Du går ikke stille nok i dørene til det. Ikke lars_erik heller.
    :eek: Jeg er jo en pusekatt!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Det ser jo ut som om du siterer meg! Du fremstiller meg som et uhyre. :mad:
    Nå bør du puste rolig og telle til 10, kjære baluba.

Alle vet jo hvor både du og lars_erik står i rasisme/nazisme-spørsmål. Ingen er mer konsekvente enn dere. Vi er ikke helt idioter resten av oss. Selv om noen gjør sitt ytterste for å motbevise akkurat det.
    Man vet jo aldri. På document.no og andre steder leser jeg at ABB er en dobbel-agent, utsendt for å diskreditere den gode saken, på vegne av multikulturalistene -- så snart vet man ikke hva man skal tro, her på denne underlige kloden vi er kommet på.

;)
    Du kan aldri vite. Jeg kjente en som i sin tid var mullvarp i nynazistiske miljøer for POT (som det het da). De har nok sin etterretning på den andre siden også, men jeg tror ikke de kaster bort tiden med sullikkene på sentralen. ;)

Et øyeblikk glemte jeg at OT ikke er synlig fra utsiden. Med denne sidevisningen og en tilfeldig googling kan medføre at en uforvarende leser ting. Nye medlemmer kan få et skeivt inntrykk av mitt fra før tvilsomme sinn. Synes du ikke jeg sliter nok med imaget som det er? :'(
    Nei, noen dobbeltagent tror jeg ikke du egner deg som. Du går ikke stille nok i dørene til det. Ikke lars_erik heller.
    :eek: Jeg er jo en pusekatt!
    Mer en tiger, tror jeg.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Jo, og det er derfor rettet opp. Slik at børen ikke blir for tung å bære ;)
    Jeg bare undres om du sender oss et signal med ditt valg av avatarer. Hittil er det folk som er blitt myrdet i attentater.
    .. og som er omtalt som inspirasjonskilder i ABB's manifest, om jeg ikke tar helt feil.
    ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg bare undres om du sender oss et signal med ditt valg av avatarer. Hittil er det folk som er blitt myrdet i attentater.
    .. og som er omtalt som inspirasjonskilder i ABB's manifest, om jeg ikke tar helt feil.
    ;)
    Drapsmennene, ja.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Gandi også. Ikke at det sier noe som helst. De utsnittene jeg har sett, er jo all over the place.

;)
    Drapsmennene, ja.
    Gandhi også, uten at det sier noe som helst. De få utsnittene jeg har orket å lese, er jo all over the place.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og så er det blitt hengt opp Naziplakater i Lillestrøm, med henvisning til "Landssituasjonen".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097329
    Sukk og stønn. Han gir oss i alle fall noe å flire litt over oppi all tragedien, for han som har forfattet dette er virkelig en tragedie. En personlig tragedie for alle som omgir seg med ham. Som den datteren han hinter til i siste vers.

LANDSSITUASJONEN

De stømmer inn over våre grenser
    De bærer hverken skjorte eller genser
    Deres ariske trekke finnes ikke
    De er ikke oss like

Vi bryr oss lite
    Imens de gradvis ødelegger vårt rike
    Snart vil ingen Nordmenn stå igjen
    Vi vil ligne dem

Med svarte hår og øyne
    Vil vi stå på våre kne på slutten av døgnet
    Opp om natten for den siste bønn
    Våre tradisjoner og ritualer skylt bort i vår brønn

Våkn opp mine landsmenn¨
    Jeg vil ikke ha dem som svigersønn
    Våkn opp før det er for sent
    La vårt land forbli rent
    Men favoritten er utvilsomt tredje avsnitt. Slike ubehjelpelige individer som dette fortjener kanskje medynk?

Nei. Det må reageres mot alt slikt grums. Med argumenter og opplysning. Vi har snudd oss andre veien alt for lenge.
    Helt og udelt enig! Jeg blir faktisk ganske så kvalm av sånt "tankegods".

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    ;)
    Drapsmennene, ja.
    Ganske utrolig hva denne mannen fikk til, uten våpen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    ;)
    Drapsmennene, ja.
    Ja, en manns kraft kan være enorm. En av de største i hele menneskehetens historie.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    ;)
    Drapsmennene, ja.
    Ja, en manns kraft kan være enorm. En av de største i hele menneskehetens historie.
    Æhem... Kanskje vi ikke skal glemme de hundretalls millioner indere som denne mannen var leder for. Uten dem, samt at tiden var ute for Imperiet, hadde han oppnådde lite og intet.

Får nesten lyst å sitere Mao: "Massene er de virkelige heltene..."

Men livet har llært meg å styre mine lyster (noe lars_erik vet mye om ;D), dessuten er Mao ikke lengre på moten.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, du må ta med i betraktningen hvordan Gandhi mobiliserte massene, og hvilke motkrefter han klarte å omvende, på egen side.

Når det gjelder Mao og lyster:

Mao preferred young, simple girls who felt deeply honored to be chosen by the great man, even to the point of taking pride in catching a venereal disease from him. When his doctor suggested that the chairman might want to stop his sexual activities while the disease was being treated, Mao refused. “If it’s not hurting me,” he said airily, “then it doesn’t matter.” As far as hygiene was concerned, Mao’s solution was more sex: “I wash myself in the bodies of my women.”

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ah, du må ta med i betraktningen hvordan Gandhi mobiliserte massene, og hvilke motkrefter han klarte å omvende, på egen side.

Når det gjelder Mao og lyster:

Mao preferred young, simple girls who felt deeply honored to be chosen by the great man, even to the point of taking pride in catching a venereal disease from him. When his doctor suggested that the chairman might want to stop his sexual activities while the disease was being treated, Mao refused. “If it’s not hurting me,” he said airily, “then it doesn’t matter.” As far as hygiene was concerned, Mao’s solution was more sex: “I wash myself in the bodies of my women.”
    Mao forstod virkelig essensen, ser det ut for. 8)

Jeg tipper du har et kott fullt av mao-luer og jakker, matchende plakater og annet som ligger og venter på å komme tilbake i motebildet. ;D

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Poenget var ikke å drøfte intimhygienen til Mao. Den vet jeg lite om, og jeg har ikke særlig lyst å få greie på den heller.

Jeg prøvde å påpeke at ett menneske ikke kan gjøre så mye hvis det ikke har mange med seg. Det var det kanskje ikke så mange som fikk med seg.

Maoluer er visst ganske hot blant ungdommen; her representert ved en ikke nærmere navngitt hifipusher.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.155
    Torget vurderinger
    0
    He who says that the pen is mightier than the sword, has obviously not yet looked down the business end of a machinegun! :-\

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Spiralis skrev:
    He who says that the pen is mightier than the sword, has obviously not yet looked down the business end of a machinegun! :-\
    Jojo, men den slags virkemidler i de sakene jeg sikter til hører til i en annen verden. Den vi fikk et gys av for ett par uker siden.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    If you think a single individual cannot make a difference, try sleeping in a closed room with a mosquito.

Har denne tråden sklidd ut, eller er det bare jeg? :-\

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    coolbiz skrev:
    If you think a single individual cannot make a difference, try sleeping in a closed room with a mosquito.

Har denne tråden sklidd ut, eller er det bare jeg? :-\
    Og det oppdaget du nå?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tror du har rett i det. Vi er nok FOR enige i denne tråden. Eller så er det sånn at de uenige ikke finner det særlig opportunt å blottstille sitt tankegods for tida?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Har vi glemt "Sataniske vers"?

.....bare et lite innspill....
    Hvorfor spør du om det? For min del leser jeg sataniske vers hver dag på sentralen, men det er nok noe annet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:

Hvorfor spør du om det? For min del leser jeg sataniske vers hver dag på sentralen, men det er nok noe annet.
    Om du ikke skjønner det kan ikke jeg hjelpe deg - ingen er jeg redd for....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:

Hvis du ikke skjønner retoriske spørsmål har du ingenting i noen debatt på sentralen å gjøre. Saken om Rushdie har ingen relevans for temaet utover å være et løsrevet tilfelle av Irans politikk som alle kjenner. Jeg lurer selvsagt på hva som var din motivasjon til å skrive akkurat det?

Skal jeg tippe tror jeg du ønske å formidle at de politisk korrekte allerede har glemt Rushdie, og at når du nevner det skal vi reagere med "å faen, jeg glemte hvor jævlig islam er. Nå må jeg skjerpe meg! Hvor finner jeg innmeldingspapirer til å melde oss inn i FrP?". Selvfølgelig husker alle Rushdie, og det betyr døyten i forhold til hva noen mener i denne operasjonen.

Forresten, husker du Hitler?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:

Hvis du ikke skjønner retoriske spørsmål har du ingenting i noen debatt på sentralen å gjøre. Saken om Rushdie har ingen relevans for temaet utover å være et løsrevet tilfelle av Irans politikk som alle kjenner. Jeg lurer selvsagt på hva som var din motivasjon til å skrive akkurat det?

Skal jeg tippe tror jeg du ønske å formidle at de politisk korrekte allerede har glemt Rushdie, og at når du nevner det skal vi reagere med "å faen, jeg glemte hvor jævlig islam er. Nå må jeg skjerpe meg! Hvor finner jeg innmeldingspapirer til å melde oss inn i FrP?". Selvfølgelig husker alle Rushdie, og det betyr døyten i forhold til hva noen mener i denne operasjonen.

Å utsi en dødsdom over en forfatter er et uhyrlig angrep på ytringsfriheten. Slik jeg ser det er det nettopp her islam og vesten entret skyttergravene etter århundreder med fred.

Mye tyder på at ting vil blusse opp til nye høyder, desverre.

Og nei, jeg husker ikke Hitler - men jeg har lest om ham....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:
    baluba skrev:
    Kabeldragern skrev:

Å utsi en dødsdom over en forfatter er et uhyrlig angrep på ytringsfriheten. Slik jeg ser det er det nettopp her islam og vesten entret skyttergravene etter århundreder med fred.

Mye tyder på at ting vil blusse opp til nye høyder, desverre.

Og nei, jeg husker ikke Hitler - men jeg har lest om ham....
    Regner med at svaret ditt betyr at du forstod sarkasmen i det siste utsagnet om Hitler. Når det gjelder den motstanden mellom islam og vesten så startet vel den litt før, og konsoliderte seg under den iranske revolusjonen. Det var i den revolusjonen at begrep som "USA er satan" oppstod.

En fatwa er totalt uakseptabel for opplyste mennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Der er vi forsåvidt helt enige, men det er ikke fullt så skummelt som det høres ut.

"A fatw? in the Islamic faith is a religious opinion concerning Islamic law issued by an Islamic scholar."

Det er med andre ord ikke synonymt med "dødsdom over forfattere".

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Der er vi forsåvidt helt enige, men det er ikke fullt så skummelt som det høres ut.

"A fatw? in the Islamic faith is a religious opinion concerning Islamic law issued by an Islamic scholar."

Det er med andre ord ikke synonymt med "dødsdom over forfattere".
    Takk for opplysningen. Det hadde ikke engang jeg full forståelse av, så det er kanskje ikke så rart at disse møllspiste hjernene gjør det. Og slik er det lett å spre løgner om Islam av ekstremister på begge sider. Uvitende godtar uten spørsmålstegn løgnernes påstander og oversettelser av begrep vi ikke kjenner betydningen av.

There can't be a moderate Islam. Just at there is no such thing as a healthy desease og sensible insanity. To fight Islam extremism you have to fight Islam. There is noe middle ground. Either you eradicate Islam og Islam wil eradicate you. The choice is yours.
    Fra lenken over ditt innlegg. Det taler sitt klare språk. Det finnes de (mange?) som faktisk ønsker en åpen krig mot Islam, denne bestemte tydelig total og uansett hvor de befinner seg. De skal rett og slett utryddes. Sannsynligvis vet han at det er ca. 1,5 milliarder av dem, og at den krigen kommer til å være total og evigvarende, hvis hans ønske om at det aldri skal bli en fredelig sameksistens slår til. Noen mennesker trives i krig, og denne personen kan være en av de. Kanskje han bare er krigsromantiker, men han må i alle fall like tanken på en grusom krig. Han tenker kanskje at færre mennesker på jorden også er et overordnet mål?

At 99 prosent av dem er for feige til å engang konfrontere noen når de er one to one uten mulighet for andre å gripe inn, er en annen sak. Jeg tror også at det samme gjelder de som kritiserer mangelen på heltemot på Utøya. Jeg er overbevist om at ingen av oss som har skrevet slik hadde gjort noe annet enn å flykte med halen mellom benene på Utøya, med og uten båt. Hele hurven, er min misstanke. Stor i ord, ...

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Gode ord, Baluba. Særlig siste avsnitt. Ingen kan si noe som heldst angående andres eller eget reaksjonsmønster, før hver og en av oss har vært i liknende situasjon. Folk bør holde seg for gode til å bedrive spekulasjoner ang. såkalt heltemodig opptreden eller ikke. Annet er total mangel på både selvinnsikt og empati.

For øvrig var Utøyadokumentaren balansert og nøktern. Jeg finner ikke bedre ord,desverre. Samtalene / intervjuene med overlevende var rystende. Personlig er jeg full av medfølelse for disse ungdommene, for det de har opplevd, er nesten ubærlig. Og heilt hinsides all mulig sunn fornuft. Ungdommene, disse flotte, livsglade unge, viser et stort mot og en skikkelig stå-på vilje, bare ved å klare og gjennomføre disse samtalene.

Og fremdeles føler jeg en stor, kald klump inne i meg når jeg hører de fortelle hva de har gjennomgått den 22, juli. Det skal jaggu mye storhet til for å makte og begrense seg til bare å føle forakt for denne ugjerningsmannen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Og fremdeles føler jeg en stor, kald klump inne i meg når jeg hører de fortelle hva de har gjennomgått den 22, juli. Det skal jaggu mye storhet til for å makte og begrense seg til bare å føle forakt for denne ugjerningsmannen.
    En storhet som vi skal etterstrebe så godt vi kan, og ikke la oss rive med til det tåpelige. Det er sannelig ikke lett, og jeg lykkes ikke skikkelig. Men jeg gjør så godt jeg kan, og innbiller meg at det ikke er til det tåpelige. ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg var opptatt da dokumentaren gikk. Får jeg sett den på noen annen måte? Nettlink, kanskje?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Det gikke en engelskprodusert dokumentar på TLC samtidig. Den er også verd å få med seg (kommer sikkert i reprise den også)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer sikkert en spillefilm fra drømmefabrikken om et par år, men neppe sett gjennom øynene til gjerningsmannen. Den kommer også neppe til å være basert på hans manus/bok/fortelling.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    baluba skrev:
    Det kommer sikkert en spillefilm fra drømmefabrikken om et par år, men neppe sett gjennom øynene til gjerningsmannen. Den kommer også neppe til å være basert på hans manus/bok/fortelling.
    Jeg er redd du har rett.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er redd du har rett.
    Og vi kommer ALLE til å se den så kjapt som mulig. Kanskje det blir tidenes blockbuster i Norge?
    Personlig mener jeg at den sannsynligvis kommer altfor tidlig i forhold til helingen av sårene samfunnet lider av.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Det bør gå noen år før noen tenker tanken om å starte filmatisering av en slik film.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Det bør gå noen år før noen tenker tanken om å starte filmatisering av en slik film.
    Enig, men jeg tror drømmefabrikken har det litt travelt med å profittere på tragedien. De er ikke særlig fintfølende.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje på tide å komme tilbake til hit vi er nå? I virkeligheten etter massakrene?

Har hatt en travel dag, og leste ikke papiravisene før nå, i natt. Det første jeg leser, er at Siv Jensen fortsatt ikke eier skam i livet, men forsvarer sin bruk av ordet snikislamisering. I Dagens Næringsliv lørdag. Jeg kjenner at raseriet faktisk tar meg, og jeg skriver herved litt av det av meg. Forhåpentligvis. Det partiet er som en pest, totalt uten skam og vett. Mens Arbeiderpartiet begraver sine døde og deres ledere går fra den ene etterlatte til den andre for å trøste, dag etter dag. Mens de selv også bærer på en stor sorg, så stor at det nærmest må bli umulig å drive valgkamp. Da ser man altså at FRP nok engang prøver seg med skitten spill og kvalm retorikk- retorikk som gjennom 30 år er en stor del av bakteppet for det som til slutt ledet fram til at det ble så mye hat at en ABB vokste fram av det.

Dette er sakset fra dagens side 2 i VG. Sterk lesing. Linken nedenfor. Legger denne ut i FRP-tråden også.

Blant partiets fremste ledere, som i uker har reist rundt og trøstet, er det etter hvert vanskelig å holde seg til kjærlighetsbudskapet. Enkelte føler sinnet og forbannelsen vokse frem. De ser for seg møtet med drapsmannen i en mørk og avsidesliggende gate.

De nedkjemper behovet for hevn over terroristen ved å løfte på lokket. Slippe raseriet ut overfor hverandre, så går de tilbake til å legge ned roser, gi hverandre klemmer.

Sinnet er naturlig. Det retter seg mot flere. Gjorde alle nok? Hva med PST?

Og sinnet retter seg mot Frp som fra første dag har kjempet innbitt for å beholde handlingsrommet i innvandringsdebatten

Jensens forsvar for bruken av ordet snikislamisering varsler en stygg valgkamp. Frp raser på målingene, mens Aps ser ut til å ha vunnet valget allerede. Bitre stridigheter om lokalsykehus blekner i forhold til terrorhandlingen. Ap har fått et moralsk overtak de må forvalte nennsomt.

Frp vil trolig forsøke å ødelegge Aps overtak ved å ta på seg sin velkjente offerrolle og påstå at det politiske Norge ønsker å kneble all innvandringskritisk debatt etter 22. juli.

Da tror jeg raseriet i Ap kommer til overflaten
    .

Ulik virkelighet

Mens Jensen forberedte sitt første valgkamputspill, bar Jens Stoltenberg kisten med sin døde venninne Monica Bøsei. Det viser hvilken avstand det er mellom den virkeligheten Arbeiderpartiet befinner seg i og den de andre partiene opplever.

Det er som et ektepar som har mistet et barn. Etter hvert vil den ene parten forsøke å gå videre, mens den andre – oftest moren – blir i sorgen. Da kommer konfliktene.

For hver begravelse Jens Stoltenberg og andre av partiets tillitsvalgte og listekandidater går i, vokser deres erkjennelse av hva som har skjedd. Mange av dem opplever at hver begravelse gjør terrorhandlingen verre å bære. Sakte blir det uvirkelige konkret og sorgen vokser.

En av Aps lokalpolitikere beskriver det slik: «I en av begravelsene jeg deltok i kom det ungdommer som var den døde guttens venner, men som ikke hadde vært på Utøya. De var aktive i andre organisasjoner. Disse ungdommene sørget normalt. De gråt, holdt rundt hverandre. AUFerne var nærmest uten bevegelse i ansiktet. De sto som paralyserte og stirret ut i luften. »

«Ennå er det ungdommer fra Utøya som ikke engang har åpnet munnen og begynt å fortelle hva de opplevde», sier en annet som er tett på sorgarbeidet.

Moralsk overtak

Hvor langt inn i valgkampen kan Ap beholde sitt moralske overtak før noen beskylder dem for å forsøke å slå politisk mynt på tragedien? Og hvordan vil et traumatisert parti forsvare seg mot angrep?

Politikerforakt i Norge er nært knyttet til kritikk av Arbeiderpartiet og partiets suverene rolle som samfunnsarkitekt etter krigen. Arbeiderpartiet har tatt eierskap til utviklingen av den norske samfunnsmodellen. Nå har også partiets symbol, rosen, blitt hele landets symbol for samhold og demokrati.

Vi må ikke bli enda mer enige og ensrettet, advares det. Paradoksalt nok kommer advarselen fra dem som ikke er så glade i kulturelt mangfold. For meg er et folk som instinktivt og kollektivt møter hat med kjærlighet noe av det vakreste med dette landet. Nå gjelder det å møte like kollektivt opp ved valgurnene – uansett hvilken valgkamp vi står foran

http://www.vg.no/vgpluss/article/1bXqH795

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.133
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik, jeg forstår hvor du står, men det kan jo være vesentlig å få med seg sånt som dette også:

http://www.dagbladet.no/2011/08/05/nyheter/politikk/frp/fpu/siv_jensen/17574989/

I begravelsen jeg deltok i på fredag for en av de som ble drept på Utøya var både den lokale AUF- og FpU-lederen blant talerne. Begge unge, blonde jenter. AUF-lederen hadde selv vært på Utøya, FpU-lederen naturligvis ikke. Begge holdt riktig gode taler som la vekt på avdødes rolle som både politisk brobygger og jentemagnet, og minnet om de sakene de hadde stått sammen om, med tårer og smil om hverandre. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i det du beskriver.

Når det er sagt, tror jeg det kan være grunn til betydelig skepsis overfor eventuelle argumenter om "sensurert meningsminoritet". Det er taperargumentasjon fra folk som vet at de ikke har saklige argumenter, og som det også nevnes i sitatet ditt, så er det jo nesten komisk at det kommer fra folk som vil avskaffe mangfold. Jeg tror denslags skal møtes med å avkreve vedkommende konkrete svar på hvilke løsninger de egentlig foreslår på "problemet". Påstanden om "snikislamisering" er rent sprøyt for å tekkes paranoide hoder, men det illustrerer i det minste at argumentet om "sensur" og "meningspoliti" ikke holder vann.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn