baluba skrev:
Men som vanlig blir bare det at flere reagerer med å vise seg uenige tolket som at det er et meningspoliti. Det at flere er uenige betyr bare en ting, og det er at flere er uenige. Ingen har rapportert noen for å få dem bannet, selv om det nesten hintes i den retningen.
Sannheten er at de som har hatt rev i seilene i flere år nå sliter med følelsen av sterk motstand. Da blir det hintet om at meningspolitiet skal stille stemmene deres. Det er blitt slik at noen reagerer på at folk overhodet er uenige med dem, og blir "de" mange nok så er de undertrykkende. Det er en snodig logikk.
Spot on. Jeg opplever det argumentet om "undertrykkelse av annerledestenkende" og "meningspoliti" som en innrømmelse av å ha tapt diskusjonen, samtidig med at man trekker seg unna med et olmt blikk og ulne antydninger om andre måter å hevde seg på.
Jeg har ikke lest nok av Fjordman til å vite om han har gjort seg skyldig i lovstridige ytringer. Det jeg har sett sitert ser ikke slik ut, og da er det heller ingen grunn til å kneble ham, selv om jeg er hoppende uenig i det meste av hva han står for og selvsagt kommer til å fortsatt argumentere mot det. Derimot burde han føle et betydelig moralsk ubehag over å uforvarende å ha blitt en massemorders ideologiske ledestjerne. Ord har konsekvenser, og noen kan være skruppelløse nok til å omsette retorikk til handling.
Tidligere i diskusjonen har jeg sagt ganske klart fra om hvor jeg personlig mener grensene bør gå for legitim debatt. Et eksempel på når jeg
ville krevd en person bannet kunne vært om noen var så hinsides at de antydet at ofrene 22/7 var legitime mål i en eller annen saks tjeneste, eller at noen kom med utsagn tilsvarende det disse ordførerkandidatene på Nordvestlandet har greid å klemme utav seg. Da har man selv meldt seg ut av meningsutvekslingen i et demokratisk samfunn.