Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    HåkonN skrev:
    Ledeen skrev:
    The traitorous white Norwegian ruling elites (Quislings) thought that they could force PC diversity, multiculturism and mass immigration (from the third world) down the throats of the working and middle class Norwegians — while they themselves lived in their gated communities (with security), and in their college towns, and sent their kids to private schools (where the ethnic makeup of the students closely resembles that of the KKK). In other words they were going to undemocratically attack the average Norwegian citizen with horrendous policies, while they themselves and their children were immune to it all.
    Litt vel voldsomt og overdrevet av Ledeen. Men likevel, er det ikke et lite paradoks at vi sier ja til innvandring og et flerkulturelt felleskap, men selv ikke vil bo og sende barna våres på skole i de getto-bydelene vi selv er med på å skape fordi vi ikke vil "menge" oss med "de"?

Det kommer til å snø i helvette før man ser en eneste politikere løfte en finger for å jevne ut de store samfunnsmessige forskjellene om det innebærer at det lukter hvitløk i oppgangen deres i parkveien, naboen er en somalsk sosialklient og barna skal sendes på en multikulturell skole med egen politipost. Hvem er egentlig "rasisten" da?
    Faktabasert fotnote: Oslo kommune har utleieboliger for sosialklienter i samme blokk som Storting og Regjering har tjenesteboliger. Ting forsvinner fra loftsbodene, ja. Virkelighetsbeskrivelsen til disse tullingene er fra en annen planet.
    Problemet er at "disse tullingene" har ansvarsposisjoner, de lyttes til. USA er nå i ferd med å kjøre økonomien sin i grøften fordi GOP lytter til Tea Partys krav, det samme Tea Party som Breivik ønsket å introdusere i Norge, i samarbeid med Rustad i document.no (et forslag om samarbeid det ikke ble noe av, da Breivik ikke kunne oppvise kontaktene han påstod han satt med, i følge Rustad).

De er tullinger sett fra der mesteparten av samfunnet står og betrakter dem, men i egen krets er de fullkomment fornuftige og klarsynte - og det kryr av dem.

N

Nifelheim

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Om det hadde vært islamist / imam-eksempelet, hadde folk reagert om lag som du gjør nå, bare ispedd en god del rasisme.

Rett heller skytset ditt mot pressen. De som kastet seg over de overlevende, fullstendig livredde ungdommene som helt uten sikkerhetsnett ble skruppelløst stuntintervjuet på direkten.
    Det er Dagbladet som har ringt presten, neppe motsatt. Han har sin jobb å gjøre, og han gjør den.
    Fotsoneterapi, my ass.

Honkey
    Det er nok Dagbladet som greier å fremstille mannen på denne smakløse måten ja. Jeg ser det (Parelius har nok rett når han sier at gut-reactions er fordummende (hvor ble han av forresten.. står som utmeldt)). Jeg reagerer dog ikke på arbeidet i seg selv men måten dette fremstilles som et hovedoppslag på db.no. Hva som foregår bak lukkede dører i fengslene bør forbli der, for dette fremstilles som om det nå er det viktige å tilfredsstille gjerningsmannens mentale og "åndelige" behov.

Det er mye kritikkverdig pressedekning i denne saken. Og kanskje aller mest den ukritiske bruken av pressebildene av som de ble tilrettelagt av gjerningsmannen. Det er en studie verdt.
    "Cato Prest" er en svært reflektert dyktig prest som er samlende på miljøet rundt seg og står opp for de svake i samfunnet . Dette vet jeg for at han var prest der jeg vokste opp, og jeg er langt fra religiøs. Folket i tettstedet jeg vokste opp i ble oppriktig lei seg da han dro inn til Oslo for nye utfordringer.

Dagbladet har tatt et intervju og vridd innholdet for å lage en sak av det. Ikke første gangen.

A

AK27

Gjest
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Kortversjonen av Breiviks og hans meningsfellers "filosofi".

Flerkultur er ugjennomførlig, og vil føre til økende konfliktnivå, som tilspisser seg når "folket" går til fysisk angrep på elitenes program. Det er dette professor MacDonald henviser til når han skriver at det vil flyte blod før elitene snur vekk fra multikulturalisme.

"Monokultur" og "Multikultur" er i et marxistisk dialektisk forhold, der resultatet er en syntese hvor ingen av de opprinnelige kulturene kjenner seg igjen. Denne prosessen er "selvforverrende" inntil den resulterer i åpne voldskonflikter.

PK - political correctness - er et verktøy man må slåss mot mener man, fordi PK gjør det umulig å sette presise ord på hva som foregår. Aksjonistene mener at det bevisst gjøres umulig å si hva man er bekymret for, fordi meningstorget ikke tillater visse ytringer.

Breivik, og alle han har lånt tekster fra, mener prosessen er uavvendelig; at det multikulturelle samfunn er umulig. Jerusalem Post er hjertens enig på lederplass, to dager etter terroraksjonene.
    Kan man heretter stille spørsmål ved multikulturen og om hvorvidt den har eller vil lykkes, eller er det en No-Go-Zone?
    Vi har tapt om man ikke diskuterer fritt og åpent, rundt alle aspekter i disse sakene. Dermed ikke gitt at det blir lov - men jeg tror samfunnet, og de som er portvoktere ut til mediakanalene og andre som setter agenda for politikken - nå har sett følgene av systematisk ytringsnekt på visse områder. Men dette gjelder i alle retninger, Oddgeir, og der ligger en utfordring til oss alle.
    In the eyes of American theorist Noam Chomsky, "The smart way to keep people passive
    and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively
    debate within that spectrum." This is undoubtedly true, which is why it's strange that
    Chomsky thinks that the Internet, currently the freest medium of all, is "a hideous timewaster."
    Fra "breivks" manifest, han har tilsynelatende lest Chomsky uten å forstå ham, for så å bevise ham rett. En ironi som er altfor tragisk til å være morsom.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    HåkonN skrev:
    Ledeen skrev:
    The traitorous white Norwegian ruling elites (Quislings) thought that they could force PC diversity, multiculturism and mass immigration (from the third world) down the throats of the working and middle class Norwegians — while they themselves lived in their gated communities (with security), and in their college towns, and sent their kids to private schools (where the ethnic makeup of the students closely resembles that of the KKK). In other words they were going to undemocratically attack the average Norwegian citizen with horrendous policies, while they themselves and their children were immune to it all.
    Litt vel voldsomt og overdrevet av Ledeen. Men likevel, er det ikke et lite paradoks at vi sier ja til innvandring og et flerkulturelt felleskap, men selv ikke vil bo og sende barna våres på skole i de getto-bydelene vi selv er med på å skape fordi vi ikke vil "menge" oss med "de"?

Det kommer til å snø i helvette før man ser en eneste politikere løfte en finger for å jevne ut de store samfunnsmessige forskjellene om det innebærer at det lukter hvitløk i oppgangen deres i parkveien, naboen er en somalsk sosialklient og barna skal sendes på en multikulturell skole med egen politipost. Hvem er egentlig "rasisten" da?
    Faktabasert fotnote: Oslo kommune har utleieboliger for sosialklienter i samme blokk som Storting og Regjering har tjenesteboliger. Ting forsvinner fra loftsbodene, ja. Virkelighetsbeskrivelsen til disse tullingene er fra en annen planet.
    Hvor er den blokken?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Andy skrev:
    Nifelheim skrev:
    Andy skrev:
    høyreekstremister ikke farligst for europa sier Europol.

Nå er det bevist at høyreekstrimster er de farligste i Norge.

Så å komme diltende med en uttalelse fra europol er å klamre seg til halmstråd mens Marshmellow Man dundrer rundt og ødelegger.
    Tror nok jeg tar en uttalelse fra Europol mer seriøst enn nisser på det forumet her. :p
    Ja, her trekkes en del nokså kvikke konklusjoner. Vi skal se oss noen år tilbake for å finne sterke høyreekstreme grupper. At vi nå har sett én idé-ekstremist med til dels høyreekstreme holdninger, holder ikke til å konkludere med at "dermed er høyreekstremistene de farligste i Norge!".
    Hva en slik terrorhandling medfører av eventuelle smitteeffekter og destabilisering av andre potensielle terrormiljøer er ikke godt å si, så vi får bare holde på hatten. Men også jeg tar Europol mer seriøst enn tilfeldig synsing om virkeligheten.
    Jeg håper dog at Andy har sett hva Europol-undersøkelsen rent faktisk inneholder? For kontinental-Europa er dei som kjent ikke islam-relatert terrorisme som er problemet, snarere er det separatisme, som tidligere nevnt. I UK er bildet noe annerledes, der har de også hatt en del islamistisk uro, samt en alvorlig terrorhandling fra dette miljøet.

Honkey

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    Slik Breivik så DNA som svikere mot "opprinnelig kultur", er det tydelig at mange ser Norge som et land som sviker "opprinnelig nasjonsidentitet", og at landet misbruker sin internasjonale posisjon for å "fremme en fiendtlig agenda".
    Edit: Det var egentlig en artikkel et sted jeg ønsket å kommentere, men ville så gjerne skrive om bruken av ordet "fiende". Ellers så ser jeg at sitatet over har å gjøre med ordet "fiendtlig", som virker mer løs enn den bruken jeg så i en artikkel et sted hvor det var fokus på ordet "fiende".

Ønsket i utgangspunktet å komme innpå her før det kom flere kommentarer men nå ble det for seint tydeligvis. Jeg vile påpeke at ordet "fiende" eller varianten "fiendtlig" nok kan sies å være en død metafor og slettes ikke kan illegges det meningsinnhold som når man ellers nok får gjort seg assosierer om, antagelig om dette med stridende parter i en klassisk krig (eller liknende situasjoner), hvor væpnede militære styrker sloss mot noen eller hverandre. Dette må da være den værste måten noen kan kalle hverandre fiender får man tro.

Altså jeg mener at i ordets rette forstand sånn helt enkelt, så vil forståelsen av et konkret antagonistisk motiv (påviselig hensiktsmessighet) går da måtte gå foran tanken om at forståelsen av ordet skal angivelig handle eller bare forstås, som et iboende ønske om noe antagonistisk i kontekst av å være en reaksjon på noe (en forsvarsreakson, eller ukontrollerbar aggresjon). Det er jo slik at man får jo tro, at det er mildt sagt bekymringsverdig når noen forstås som å ha blitt oppfattet av en annen, som å være en "fiende" i verste forstand uansett tolkningen, da den andre da nok vil være beredt til å følge opp om sin oppfatning med trang til selvforsvar, eller aggresjon forklart som selvforsvar (f.eks "pre-emptive strike" er vel et uttrykk folk nok har måttet bli kjent med fra utlandet tenker jeg).

Jeg kommenterte om bruken av dette ordet et annet sted nylig, da en psykiatiker tydeligivis forsøkte bruke dette ordet for å skape et inntrykk, at denne fyren pga. sine holdninger, sånn inderlig måtte forstås som å oppføre seg som om han trodde at myndighetene var "sin verste fiende" (en beskrivelse som desverre er så uklar, at jeg tenker ordbruken neppe vil bli oppfattet av andre som problematisk, når det i denne saken nok lett fås en assosiasjon til at mannen øsnker å ha med et eget fiendebilde å gjøre). Det er vel ingen som vil protestere mot meg, når jeg nå peker på at USA/Israel og Iran nok kan sies å forstå hverandre som fiender, uten at det skal være gitt at de vil bare skyte på hverandre. Det er jo helt andre forhold som ligger til grunn for spenningen mellom disse to landene enn en truende situasjon liksom en klassisk krigserklæring eller ganske enkelt krig. Om USA/Israel og Iran, så er det vel greit å påstå at språkbruken (politisk og folkelig sett, men kanskje ikke juridisk sett) nettop gjør bruk av ordet "fiende" om måten samfunnet nok har beskrevet dette forholdet, men da med et annet meningsinnhold som nok ikke nødvendigvis innebærer at de ikke kunne styre seg og at det skal være nødvendig å krige i dag.

I min mening, så blir det umiddelbart nonsens når det legges opp til å forstå noens reaksjon eller handling, som om at det var inderlige motiver som avgjorde dette; og det er ikke det at det er selve spekulasjonene som er interessante å ta i betrakning som en uting, men det gale blir da å ganske enkelt å avgjøre, eller bare gi uttrykk for å ha avgjort at noen skal forstås som å ha oppfattet andre som en "fiende", da med en slags skjult logikk om at personen måtte være bevisst på at dette var tåpelig, urealistisk eller bare uforståelig. Alternativt kunne man se det som et relevant problem om denne Brevik fyren, at person A gjør det uttrykkelig klart at B er å oppfatte som fiende, men dette ville da ikke ha noe å gjøre med den inderlighet som denne psykiatikeren tydeligvis legger opp til som poeng. Mye mulig at denne fyren fra Utøya i dette manifestet har gjort det uttrykkelig klart at han erklærte krig mot noen (jeg veit ikke), som da måtte forstås som at det var snakk om en formell krigserklæring, men hvis retorikken er lik den man ser andre steder i verden hvor dette ikke egentlig har noe med krigshandlinger å gjøre, da våger jeg påstå, at det burde ikke være noen grunn til å konkludere at fiendebildet er sykelig og ei lik den man ser i en krig. Det å da anklage mannen for å ha feberaktige fantasier, hvor han i så fall tenkes ha et klassisk fientlig forhold til andre, virker for meg å strengt tatt være en meningsløs påstand uten hold i de realiteter man kan snakke om.

Jeg tillater meg å spekulere villt og lurer på om kanskje anklagene om krigsforbrytelser mot menneskeheten kan forstås brukt, med hensikt å prøve å åpne opp for praktiske komplikasjoner (ekstra straff, vanskeligere forhold) som jeg kan litt ignorant kan tenke meg at slik sånne lover kanskje tillater, for å endre premissene omkring straffereaksjonene og dermed straffeutmålelsen. Det tenkes da at strafferammen blir annerledes enn 21 år i fengsel for drap (leste 30 år), uten at jeg egentlig vet om dette egentlig blir så mye annerledes som jeg kunne mistenke. Grunnen til at jeg kom til en slik spekulasjon, har å gjøre med det å se muligheten i at rettsvesenet i Norge ikke vil makte å ilegge straff om livsvarig bevaring livet ut, hvis personen av retten må forstås som å ha gjort seg selv utilregnelig (om enn bevisst sånn spekulativt, med hensikt i å ikke bli dømt som sinnssyk av rettsapparatet). Selv med begrenset informasjon fra hva jeg har lest til nå i avisene, så kan jeg nesten ikke unngå, å lure på om kanskje denne fyren vil unngå å bli dømt til livsvarig forvaring, og ei gitt noen dom som tilsier mer enn 21 år i fengsel, uansett hvor ondskapsfull andre måtte karakterisere ham for å være eller å ha vært.

Jeg lurer nå på om, hvilke ulemper en dom om å ha gjort forbrytelser mot menneskeheten vil ha for de som får den, sånn sammenliknet med såkalt livsvarig på 21 år i Norge sånn, hvis en ser bort fra de ekstra 10 årene avisene skrev om nylig.

Jeg gir blanke i denne fyren, men vil si det er ergelig å til stadighet lese om såkalte eksperter som tydeligvis skal ha folk til å tro, at folk er så fjerne overfor seg selv og samfunnet, som de skal ha det til med henvisning til en slags sykdomspåvisning, eller andre fordømmelser. Er jo selv også skeptisk til rettsapparatet, psykiatrien og media sånn på generelt grunnlag, fordi hvis det gjøres feil i denne saken så gjøres det det også feil for andre også.

Søren hvor lett det er å skrive for mye, når jeg egentlig forsøker å bare være så klar om formuleringene som overhodet mulig. :p

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    Ved siden av en kebab-sjappe i Oslo sentrum.
    Oslo sentrum er da ingen ghetto. Er det kebabsjapper folk flest forbinder med at området er blitt multikulturelt og alle er godt integrert? Tenk heller groruddalen, Stovner, Furuset og Holmlia, dvs. områder som er på vei til å bli slik ghettostrøk rundt enkelte svenske byer var for 10-20 år siden - områder der i dag sharialover nærmest tar over, skolene må ha politiposter, kriminaliteten og arbeidsledigheten øker dramatisk, man er usikker på det nøyaktige folketallet og uttrykningskjøretøy kvier seg for å kjøre inn. Det er knapt et hvitt menneske å se. Er det en slik integreringspolitikk vi ønsker, og i så fall - hvorfor nekter vi selv å bo der?

Anlegget der for eks. Stoltenberg bor, kostet 0.3 milliarder skattekroner og ligger på Oslos beste strøk bak slottet. Jeg unner han selvfølgelig det i hans tid som statsminister, men jeg kan ikke unngå å undres om det ulmer en viss dobbeltmoral i samfunnet.

Og det farlige er at mennesker som Ledeen fyrer opp under det mange ser og reagerer på, og blander det i en eneste stor suppe med høyreekstrem ideologi.

N

Nifelheim

Gjest
    Andy skrev:
    Nifelheim skrev:
    Andy skrev:
    høyreekstremister ikke farligst for europa sier Europol.

Nå er det bevist at høyreekstrimster er de farligste i Norge.

Så å komme diltende med en uttalelse fra europol er å klamre seg til halmstråd mens Marshmellow Man dundrer rundt og ødelegger.
    Tror nok jeg tar en uttalelse fra Europol mer seriøst enn folk på det forumet her. :p
    Hva vektlegger du mest? En uttalse fra Europol eller hendelsen nå nylig?

Hvem viste seg å være størst trussel for Norge? Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at Europol-uttalelsen ikke er riktig analyse.

Å klamre seg til Europol sin uttalelse om at andre grupperinger er en større trussel er å klamre seg til et halmstråd. For det medfører ganske enkelt ikke riktighet. Beviset er terroraksjonen i Oslo og på Utøya. Kan andre være trussel? Jo, det kan de. Større? Nei. Har andre slått til med terror på norsk jord? Nei. Siste var tyskerne.

Så å komme med "jammen, jammen, de andre er en større trussel" er direkte tåpelig.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.613
    Sted
    Nøtterøy
    Det er ikke en slik integreringspolitikk vi ønsker, men det er nok en slik vi får dessverre. Uansett om vi blir tutet ørene fulle av mer åpenhet og mer dialog og mer solidaritet så tror jeg ikke at det forandrer noen ting.

Håper jeg tar feil!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjest skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Dette er ikke en korrekt gjenfortelling av historien, Lars Erik. Det sitter faktisk 'islamister' i varetekt i forbindelse med et nylig avverget terrorforsøk. Det har tidligere blitt avfyrt skudd mot synagogen i Oslo som klart burde vært nevnt i oversikten. Jeg har ikke mulighet til å komplettere lista, i hvert fall ikke uten å bruke mye tid på research.

Men. Uansett gir denne lista et forvrengt bilde av virkeligheten.
    Lista gjengir utførte terroraksjoner. Den er dermed korrekt. Den er ikke hele virkeligheten, men hvem greier den på et innlegg her?
    Jeg skrev et svar til dette som jeg trodde jeg hadde postet. Jeg må ha gjort et eller annet galt..

Uansett: Du kan godt kalle lista 'korrekt'. Det er den nok også i en strengt logisk tolkning. Men samtidig gir den et galt inntrykk av viljen og evnen til å gjennomføre terroraksjoner som finnes rundt omkring.

Det er som du sier ingen gitt å fange totaliteten i situasjonen i et kort innlegg. Men samtidig har alle et ansvar for å unnlate å presenterer bruddstykker som forvrenger bildet av helheten.

Vi må alle være redelige og bevisste når vi redigerer og presenterer deler av denne virkeligheten. Jeg tror absolutt ikke at det ligger uredelighet bak det opprinnelige innlegget, så det er sagt. Ærlig ment var det nok, men fortsatt et innlegg som ga et galt bilde av virkeligheten.

Derfor kunne ikke innlegget stå uimotsagt.

Tillegg: Uansett er det totale antallet terrorhandlinger i Norge så lavt at tallene ikke gir grunnlag for statistisk signifikans. Skal man trekke inn tallmateriale for å støtte sine argumenter, må man favne videre. Det er naturlig å se på tall for hele Europa samlet, kanskje er det aktuelt å trekke lokale konflikter i forbindelse med f.eks. Irland og Baskerland fra tallene. Da vil man få tall som har verdi for diskusjonen.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    HåkonN skrev:
    Asbjørn skrev:
    Ved siden av en kebab-sjappe i Oslo sentrum.
    Oslo sentrum er da ingen ghetto. Er det kebabsjapper folk flest forbinder med at området er blitt multikulturelt og alle er godt integrert? Tenk heller groruddalen, Stovner, Furuset og Holmlia, dvs. områder som er på vei til å bli slik ghettostrøk rundt enkelte svenske byer var for 10-20 år siden - områder der i dag sharialover nærmest tar over, skolene må ha politiposter, kriminaliteten og arbeidsledigheten øker dramatisk, man er usikker på det nøyaktige folketallet og uttrykningskjøretøy kvier seg for å kjøre inn. Det er knapt et hvitt menneske å se. Er det en slik integreringspolitikk vi ønsker, og i så fall - hvorfor nekter vi selv å bo der?

Anlegget der for eks. Stoltenberg bor, kostet 0.3 milliarder skattekroner og ligger på Oslos beste strøk bak slottet. Jeg unner han selvfølgelig det i hans tid som statsminister, men jeg kan ikke unngå å undres om det ulmer en viss dobbeltmoral i samfunnet.

Og det farlige er at mennesker som Ledeen fyrer opp under det mange ser og reagerer på, og blander det i en eneste stor suppe med høyreekstrem ideologi.
    Nå har det seg dessverre slik at byrådet i Oslo ikke vil innføre tiltak for å spre innvandrerne til andre bydeler. De vil at markedet skal ordne opp. Da er det ikke så rart at mindre formuende innvandrere og andre bosetter seg der de har råd til det.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    866
    Zomby_Woof skrev:
    Gjest skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Dette er ikke en korrekt gjenfortelling av historien, Lars Erik. Det sitter faktisk 'islamister' i varetekt i forbindelse med et nylig avverget terrorforsøk. Det har tidligere blitt avfyrt skudd mot synagogen i Oslo som klart burde vært nevnt i oversikten. Jeg har ikke mulighet til å komplettere lista, i hvert fall ikke uten å bruke mye tid på research.

Men. Uansett gir denne lista et forvrengt bilde av virkeligheten.
    Lista gjengir utførte terroraksjoner. Den er dermed korrekt. Den er ikke hele virkeligheten, men hvem greier den på et innlegg her?
    Jeg skrev et svar til dette som jeg trodde jeg hadde postet. Jeg må ha gjort et eller annet galt..

Uansett: Du kan godt kalle lista 'korrekt'. Det er den nok også i en strengt logisk tolkning. Men samtidig gir den et galt inntrykk av viljen og evnen til å gjennomføre terroraksjoner som finnes rundt omkring.

Det er som du sier ingen gitt å fange totaliteten i situasjonen i et kort innlegg. Men samtidig har alle et ansvar for å unnlate å presenterer bruddstykker som forvrenger bildet av helheten.

Vi må alle være redelige og bevisste når vi redigerer og presenterer deler av denne virkeligheten. Jeg tror absolutt ikke at det ligger uredelighet bak det opprinnelige innlegget, så det er sagt. Ærlig ment var det nok, men fortsatt et innlegg som ga et galt bilde av virkeligheten.

Derfor kunne ikke innlegget stå uimotsagt.

Tillegg: Uansett er det totale antallet terrorhandlinger i Norge så lavt at tallene ikke gir grunnlag for statistisk signifikans. Skal man trekke inn tallmateriale for å støtte sine argumenter, må man favne videre. Det er naturlig å se på tall for hele Europa samlet, kanskje er det aktuelt å trekke lokale konflikter i forbindelse med f.eks. Irland og Baskerland fra tallene. Da vil man få tall som har verdi for diskusjonen.
    For så vidt enig i det du skriver her. Jeg har bare et tillegg. Jeg husker at terror ble diskutert rundt 1980, etter at Kyvik hadde bombet 1-maitoget i Oslo 1979. Da ble det sagt at vi ikke har sett venstreorientert terror i Norge pga at venstresiden fungerer godt organisatorisk. De har ledere med vett nok til å undertrykke slike påfunn. Hvis vi tenker på folk som Pål Steigan, Tron Øgrim, Sigurd Allern og Jon Michelet (alle fra det som het AKPml), så er det er det ikke kaos og terror vi tenker på - men snarere kunnskap og analyse vha anerkjent politisk teori (Marx). Hvordan det ser ut i dag vet jeg ikke, men ytre venstre er betydelig mindre enn før i tiden. Det har iallefall ikke vært noe kjent tilløp til terror, og det tyder på at ovenfornevnte statistikk kan ha en viss sannhetsgehalt.

Ytre høyre er, i Norge, som ellers i verden preget av en rotete tilnærming til tvilsom og ikke-anerkjent teori, ofte en salig smørje med nasjonalistisk og kristent religiøst tankegods med liberalistisk økonomisk teori (Ayn Rand?). De er iallefall ikke nazister/fascister, men kan være farlige for det. De mangler dessuten folk som kan fungere som ledere.

Det er ikke jødene som er fienden lenger, men muslimene.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Zomby_Woof skrev:
    HåkonN skrev:
    Jeg bor der, og kjenner slett ikke igjen mitt eget bosted i denne beskrivelsen.
    Bra. Men merk at beskrivelsen jeg gjorde gjaldt drabantbyer i Sverige anno 2011, ikke Holmlia. Jeg er redd for at det blir slik i fremtiden om ikke politikerene tar integreringsspørsmålet seriøst nok.

Er nok litt blandet tilbakemeldinger skal man tro Google, også sikkert litt avhengig hvor du bor og hvilket sosialt miljø man ferdes i. Nesten 50% av beboerene der har minoritetsbakgrunn, og på holmlia skole har nå 70% av elevene minoritetsbakgrunn. En skole jeg forøvrig var på i sin tid pga. i forbindelse med utstrakt herværk på skolens eiendom, og noen uker senere prøvde noen elever å brenne ned hele skolen. Jeg har vært på en av kjøpesenterene der ifb. med et sikringssystem, og så vel egentlig nok. Den delen av byen er vel forøvrig den første i Norge som fikk en skole med egen politipost. Politiet skryter at de besøker skolen rutinemessig, men for mange er ikke det nok...

Adrian skrev:
    Jeg syns at Politiet bør på besøke Holmlia Skole mer oftere, enn av det farligste skolen i Oslo jeg går på skolen selv og på Holmlia Skole så kryr det av kriminelle folk hele tiden, folk går rund med kniv, gasspistol eller kanskje gasspistol da og slåsskamp masse sånt så besøk Holmlia Skole mer!!

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Doc.G skrev:
    Andy skrev:
    Hvilke tiltak ser du for deg?
    Det er heldigvis ikke min jobb, men det var et tv program om denne problemstillingen for en tid tilbake, og synes huske det var flere forslag til løsninger.
    Det var jo også derfor undertegnede ville dra inn Oslo Bystyret/Byrådet som en part i saken!!!

Hva tror dere innvandrere, og særlig den siste store pulja med Somaliere vil?

De vil overleve som alle oss andre, og hvorfor hjelper vi ikke disse personene i sitt eget land, så de kan videreføre sin egen kultur, og være stolte av hvor de kommer i fra!!!

Det skal man fortelle dere ganske raskt og enkelt. DE SKAL BRUKES SOM SLAVER I FREMTIDEN, OG GJØRE MØKKA ARBEIDET, SOM OLA OG KARI IKKE GIDDER Å GJØRE SELV!!!

Hadde for eksempel serviceyrket blitt lønnet "normalt", så den vanlige borger hadde kunnet overleve på det, så hadde ikke disse yrkene hatt en så stor mangel på arbeidskraft, men når hun som har operert stemmebåndet vil legge ned hele LO da er jo hele ringen sluttet :'(

Det som er den største feilen i dagens samfunn, er at innvandrerne skal formes etter hva politikerne vil, og ikke stå oppreist som den personen/rase man egentlig er...

Hvis politikerne mener at vi alle sammen skal leve i harmoni, hvorfor ligger ingen kommunale boliger på vestkanten av Oslo da?

Det er en meget skummel utvikling vi er vitne, og får håpe at Oslo (Norge) slipper flere terror angrep på en stund, men vær klar over at utenlanske politikere mener at sine Norske artsfrender er utrolig naive!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    f skrev:
    Doc.G skrev:
    Andy skrev:
    Hvilke tiltak ser du for deg?
    Det er heldigvis ikke min jobb, men det var et tv program om denne problemstillingen for en tid tilbake, og synes huske det var flere forslag til løsninger.
    Det var jo også derfor undertegnede ville dra inn Oslo Bystyret/Byrådet som en part i saken!!!

Hva tror dere innvandrere, og særlig den siste store pulja med Somaliere vil?

De vil overleve som alle oss andre, og hvorfor hjelper vi ikke disse personene i sitt eget land, så de kan videreføre sin egen kultur, og være stolte av hvor de kommer i fra!!!

Det skal man fortelle dere ganske raskt og enkelt. DE SKAL BRUKES SOM SLAVER I FREMTIDEN, OG GJØRE MØKKA ARBEIDET, SOM OLA OG KARI IKKE GIDDER Å GJØRE SELV!!!

Hadde for eksempel serviceyrket blitt lønnet "normalt", så den vanlige borger hadde kunnet overleve på det, så hadde ikke disse yrkene hatt en så stor mangel på arbeidskraft, men når hun som har operert stemmebåndet vil legge ned hele LO da er jo hele ringen sluttet :'(

Det som er den største feilen i dagens samfunn, er at innvandrerne skal formes etter hva politikerne vil, og ikke stå oppreist som den personene man egentlig er...

Hvis politikerne mener at vi alle sammen skal leve i harmoni, hvorfor ligger ingen kommunale boliger på vestkanten av Oslo da?

Det er en meget skummel utvikling vi er vitne, og får håpe at Oslo (Norge) slipper flere terror angrep på en stund, men vær klar over at utenlanske politikere mener at sine Norske artsfrender er utrolig naive!
    Artsfrender?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Cato prest har gitt meg et godt inntrykk både som prest og person.
    Samme gode inntrykk har jeg av advokaten til ABB, han har gitt et godt inntrykk og virker fornuftig.

KW

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hva skal man kalle politikerne da?

De er vel nesten i familie med hverandre alle sammen ;D

Har som sagt tidligere i tråden et meget betent forhold til (alle) Norske politikere (spesielt blårussen, som tar fra de fattige, og gir til de rike), og er vel så høyt oppe på scalaen, at PST nesten burde ha avlyttet telefon ;D

Alle mener nå (også undertegnede), at de har gjort en god jobb etter terroranslaget, men det forandrer faktisk ingenting!

Skal man virkelig spare seg til fant på helse og sikkerhet?

P. Stordalen gir nå 5 mill. kroner, og det er vel og bra, men tror dere at han ikke drar fordeler av dette skattemessig sett?

G

Gjestemedlem

Gjest
    f skrev:
    P. Stordalen gir nå 5 mill. kroner, og det er vel og bra, men tror dere at han ikke drar fordeler av dette skattemessig sett?
    Det kan hende han slipper å betale for de pengene han donerer. Skulle det være noe galt? Dette var en meget raus og hyggelig spontanreaksjon fra Stordalen og han bør slippe at folk trekker hans motiver i tvil. Han er ikke en gang en politisk alliert, men illustrerer at hele landet står på samme side her.

U

utgatt60135

Gjest
    KW skrev:
    Cato prest har gitt meg et godt inntrykk både som prest og person.
    Ja, veldig fint intervju i Dagsrevyen. Fikk også godt inntrykk av han.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ganske interessant klipp om Glenn Beck m.m.

[video]b-mwDXPf7Po[/video]

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    f skrev:
    Det kan hende han slipper å betale for de pengene han donerer. Skulle det være noe galt? Dette var en meget raus og hyggelig spontanreaksjon fra Stordalen og han bør slippe at folk trekker hans motiver i tvil. Han er ikke en gang en politisk alliert, men illustrerer at hele landet står på samme side her.
    Er han ikke?

Trodde han støttet AP i tykkt og tynnt!

G

Gjestemedlem

Gjest
    f skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    f skrev:
    Er han ikke?

Trodde han støttet AP i tykkt og tynnt!
    Jo, du har rett i det. Jeg som blander sammen litt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    An un-American response to the Oslo attack

By Glenn Greenwald

http://www.salon.com/news/opinion/glenn_greenwald/2011/07/28/norway/index.html

(Denne er vel verdt å lese)
    Denne kommentaren på Reddit var både morsom og treffende:

http://www.reddit.com/r/politics/comments/j262q/greenwald_the_norwegian_response_to_the_oslo/c28k1hd skrev:
    Actually, I'm sure the unmitigated clusterfuck that has been the last decade in the US had quite a bit to do with Norway's response. The government here went full retard after 9/11, and now we're on the verge of economic collapse due in no small part to the trillions we pissed away on fighting boogeymen. The bill of rights is now just a bill of suggestions, immediately ignored as soon as somebody shouts the phrase "national security!"

Surely Norway took a look at how the US government did infinitely more damage than terrorists ever could have dreamed, and learned from our mistakes. We've become a case study on how removing freedom doesn't make you safer, and certainly doesn't make you prosperous.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg har sans for akkurat denne kanskje dypt ironiske meldingen på Twitter: "Takk og pris for at vi har eksperter. Ellers måtte vi jo tatt feil helt alene."

cjacob

Medlem
    Ble medlem
    10.09.2009
    Antall liker
    1
    Hallo..

Bare lurte...
    Er det noen som veit hva han gærningen hadde på seg når han blei tatt på Utøya?
    Politi Klær eller Sivile klær?

Dette pga av at noen av ungdomene har sett en fyr med Sivile klær kjøre rundt øya å skutt på folk..

Jacob

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Vi har begynt å ta innover oss at i andre deler av verden har politikere og andre tolket begivenhetene her "i lys av sin egen situasjonsbetingede kontekst og sine egne fordommer. Jeg mener ikke å dra alle andre over en kam, men det åpenbarer seg at en del av de utsagn (av uforståelig karakter for oss her hjemme) som har fremkommet er framsatt av mennesker med mildt sagt mangelfulle kunnskaper, etnosentrisme, eller ren og skjær fordomsfullhet.

Hvordan reagerer våre venner i Israel på den tragiske hendelsen fredag 22.07.2011? Da mener jeg ikke å være negativ overfor Israel eller israelere (borgere av staten) -bare påpeke at man også der har fått med seg nyheten om tragedien. The jewish daily foreword har en kommentar som er av interesse. Men det er sterk lesning, særlig kommentarene. Jeg tviler for at mange av de utsagnene man kan lese der representerer israelere flest. Tenkte at det kunne være av interesse, men la oss ikke bli bitre over det man kan lese der. De vet kanskje ikke bedre.

http://blogs.forward.com/forward-thinking/140297/?print

http://www.forward.com/articles/140327/

Dette er nok er mer representativt uttrykk:

http://www.jta.org/news/article/2011/07/24/3088679/norway-killer-espouse

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn