Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.002
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Gjestemedlem. Det var den artikkelen jeg viste til tidligere og som gjorde meg litt bekymret.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nei, forvaring kan være livstid i bokstavelig forstand. Det er ikke "god oppførsel" som teller, men om gjerningsmannen fortsatt kan utgjøre en fare for omgivelsene. Gitt at denne personen har greid å holde terrorplanene sine for seg selv i ni år før han gjennomførte tidenes verste massemord, pluss at han fabulerer i "manifestet" sitt om hvordan han skal gjennomføre et "bonusangrep" hvis han greier å rømme fra fengselet, så tror jeg nok terskelen for noengang å slippe ham løs igjen vil være veldig, veldig høy.
    Når jeg leser denne artikkelen blir jeg litt bekymret.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article518677.ece

Kan kreve seg løslatt

Forvaring regnes som lovens strengeste straff, fordi forvaringsstraffen kan forlenges med fem år av gangen et ubegrenset antall ganger dersom domstolene finner at den domfelte er til fare for samfunnet. Men vernet fungerer bare så lenge den dømtes oppførsel viser at han fortsatt er farlig. Maksimal forvaringsstraff er 21 års fengsel med en minstetid på 10 år. Dersom Behring Breivik idømmes en slik straff betyr det at han etter 10 år kan kreve seg prøveløslatt ved å oppgi at han ikke lenger er til fare for samfunnet. Har han oppført seg eksemplarisk under soningstida kan rettsapparatet få problemer med å begrunne hvorfor han fortsatt må holdes i fengsel.

Aktor har bevisbyrden

– Det er ikke den dømte som skal bevise at han ikke lenger er farlig for samfunnet. Det er påtalemyndigheten som må overbevise retten om at han er så farlig at det fortsatt er nødvendig med forvaring for å verne samfunnet etter ti år, sier Rosenqvist. Og det er ikke ugjerningen han opprinnelig ble dømt for som da skal legges til grunn, men personens utvikling etterpå.
    Denne fyren holdt bom kjeft om planene sine i ni år mens han fremsto som tilnærmet normal for omgivelsene. "Pen oppførsel" i fengselet vil ikke si spesielt mye om han fortsatt er farlig eller ikke. Den svenske professoren i rettspsykiatri jeg refererte til tidligere mente jo at gjerningsmannen prompte vil begå selvmord om han noen sinne kommer ut av den vrangforestillingsverdenen han holder til i. Altså er testen ved en slik vurdering ganske enkel: Puster han, så skal han tilbake på cella for 5 nye år. Det kan selvsagt hende at en dommer en eller annen gang kommer til motsatt konklusjon, men jeg håper og tror fortsatt at denne gjerningsmannen blir sittende inne resten av livet. Om ikke denne fyren oppfyller kriteriene for livsvarig forvaring, så gjør ingen det.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    HåkonN skrev:
    Mannen var religiøs, og etter egen forklaring, på et korstog. En av de største fiendene var en annen religion.

Det er mange ting å ta et oppgjør med om man først skal på krigstien, men ikke alle ser ut til å innse at dette var et menneske med en mental tilstand på linje med få andre i verdenshistorien. Jeg tror ikke hans meninger bør vektlegges for tungt, slike mennesker er åpenbart farlige uansett hvilken side av gjerdet de er på.
    Mental tilstand er nå en ting. Kanskje viktigere er idèer (og "gode intensjoner") som vokser, og får vokse under applaus, over i det destruktive. Heri ligger det skumle. Det er ikke vanskelig å gripe fatt i en intensjon om å fjerne det destruktive og det man frykter, men hvor fører det hen til syvende og sist? Å bygge opp om menneskeverdet er vårt skjold, som Nordahl Grieg så godt har sagt det, og akkurat den prosessen begynner best i meg selv. Og her kan vi aldri få bygget stort nok.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Om ABB blir sluppet fri etter kort tid lever han neppe særlig lenge.

C

Cyber

Gjest
    Hva fader feiler verden? Hvordan kan en person som har drept et hav av ungdom i kaldt blod kunne kreve eller forlange noe som helst?!? Jeg leser at han får sitte og skrive tale, fikk først lov av politiet til å gå i uniform, har idag nektet å avgi fingeravtrykk og bilder. Kan man ikke bare kjøre hardt løp mot denne personen? Tom celle der han kan sitte på sementem og tenke. Jeg kjenner det koker i meg.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Om ABB blir sluppet fri etter kort tid lever han neppe særlig lenge.
    Der kom det jeg hadde tenkt å skrive ett innlegg før jeg var på enden av tråden ;)

KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Han vil neppe slippe ut uten samtidig nye ansiktsoperasjoner, ny identitet og neppe bosted i Oslo/omegn eller på Rena for den saks skyld.
    Dette er hva jeg tror, hva han mener og kommer til å gjøre vil nok forbli en hemmelighet i minst 10 år.
    KW

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg vet ikke om det er anledning til det. Men dømmes mannen for forbrytelser mot menneskeheten burde han miste all rett il kontakt med den. Holdes isolert uten noensinne få snakke med mennesker igjen, og uten tilgang på litteratur, musikk eller media av noe slag.
    Da ville nok Norge bli dømt for umenneskelig og grusom behandling. Dette ville være i strid med ethvert kriterium for human fangebehandling. Men man kunne jo fradømme ham hans statsborgerlige rettigheter for resten av livet. Det ville jo forøvrig bare være en logisk konsekvens av hans korstog mot landet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    BT skrev:
    f skrev:
    Det som må bli litt ironisk i denne saken er følgende!

Hvem har styrt Oslo i de siste syv siste årene, og hva har skjedd med Oslo de syv siste årene?

Her menger blårussen seg med milliarder av kroner (millionene er avlegst for lenge siden), og to blåe (mørke) partier prøver å få bort rettighetene til "vanlige" arbeidsfolk!

Les boka til Erling Folkvord først, så kan vi eventuellt ta en diskusjon om det etter på, men at politikere, og for den saks skyld vanlige borgere bare lukker øynene, for et så ekstremt dårlig styresystem er for meg en gåte ???

Vær klar over at politikerne i regjeringskvartalet bare har hatt griseflaks, og hadde bombemannen kommet til rett tid, så hadde over 3000 mennesker vært døde i dag, og vi hadde også vært uten statsminister i dag!
    Mener du at det som skjedde er bystyret i Oslo sin skyld?
    De må ta sin del av skylden, og hvorfor har ikke regjeringskvartalet vært bedre sikret? Det er tross alt 300 video-kameraer i dette området!

Dette skjedde i Oslo, og da er vel bystyret også det høyeste organ i denne byen!

Nei, jeg mener ikke at Oslo Bystyret har all skyld alene, men den politikken som er drevet i Oslo de siste syv årene er helt forkastelig :'(

Dette er et pengespørsmål, men hvor fa.. blir det egentlig av skattepengene våres?

Hvorfor fa.. skal et politihelikopter stå helt stille stille i fire uker? Dette er penger som befolkningen har betalt, for å få en bedre sikkerhet!

Hvor mange gærninger går det egentlig der ute, og hvor fa.. blir det av alle de pengene som spares hele tiden?

Så klart det er enkelt å være etter på klok, men sånne gærninger burde ha vært isolert fra samfunnet, for lenge siden!!!

Det er jo tross alt det som er jobben til politikerne våres, å ta vare på oss alle sammen!!!

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    cybervision_ skrev:
    Hva fader feiler verden? Hvordan kan en person som har drept et hav av ungdom i kaldt blod kunne kreve eller forlange noe som helst?!? Jeg leser at han får sitte og skrive tale, fikk først lov av politiet til å gå i uniform, har idag nektet å avgi fingeravtrykk og bilder. Kan man ikke bare kjøre hardt løp mot denne personen? Tom celle der han kan sitte på sementem og tenke. Jeg kjenner det koker i meg.
    Man kan ikke la ett enkeltmenneske rive ned rettsstaten vår. Han blir å få tildelt sin straff uansett hvor mye han slår seg vrang. Og nettopp denne uunngåelige sannheten, tvunget fram av vår overveldende makt over ham, er det norske samfunns siviliserte, sterke, og modne svar på hans ondskap. Det er et sterkt budskap bygget inn i denne prosessen, både overfor ham og samfunnet. Han er ikke fanget i et inhumant system, det er hans handlinger som er inhumane og systemet som er humant. Han sitter igjen maktesløs overfor vår humane overmakt.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fra Domkirken i kveld.

Det fortsetter å strømme på med blomster, som vil trykke hatet ned dit det hører hjemme ved hjelp av flere hundre kilo kanskje et tonn med blomster...........ihvert fall på landsbasis.
    Kort og hilsner vil bli tatt vare på av riksarkivaren, blomstene vil på sikt bli til kompost som helt konkret
    vil bli til jord brukt i en tenkt minnelund.

Edit; hadde skrevet feil ord for riksarkivaren....... :-[
    Mvh.KW

Vedlegg

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    f skrev:
    BT skrev:
    f skrev:

Hvem har styrt Oslo i de siste syv siste årene, og hva har skjedd med Oslo de syv siste årene?

Her menger blårussen seg med milliarder av kroner (millionene er avlegst for lenge siden), og to blåe (mørke) partier prøver å få bort rettighetene til "vanlige" arbeidsfolk!

Les boka til Erling Folkvord først, så kan vi eventuellt ta en diskusjon om det etter på, men at politikere, og for den saks skyld vanlige borgere bare lukker øynene, for et så ekstremt dårlig styresystem er for meg en gåte ???

Vær klar over at politikerne i regjeringskvartalet bare har hatt griseflaks, og hadde bombemannen kommet til rett tid, så hadde over 3000 mennesker vært døde i dag, og vi hadde også vært uten statsminister i dag!
    De må ta sin del av skylden, og hvorfor har ikke regjeringskvartalet vært bedre sikret? Det er tross alt 300 video-kameraer i dette området!

Dette skjedde i Oslo, og da er vel bystyret også det høyeste organ i denne byen!

Nei, jeg mener ikke at Oslo Bystyret har all skyld alene, men den politikken som er drevet i Oslo de siste syv årene er helt forkastelig :'(

Dette er et pengespørsmål, men hvor fa.. blir det egentlig av skattepengene våres?

Hvorfor fa.. skal et politihelikopter stå helt stille stille i fire uker? Dette er penger som befolkningen har betalt, for å få en bedre sikkerhet!

Hvor mange gærninger går det egentlig der ute, og hvor fa.. blir det av alle de pengene som spares hele tiden?

Så klart det er enkelt å være etter på klok, men sånne gærninger burde ha vært isolert fra samfunnet, for lenge siden!!!

Det er jo tross alt det som er jobben til politikerne våres, å ta vare på oss alle sammen!!!
    Jeg har heller lite forutsetninger til å uttale meg om lokalpolitikken i Oslo, men da jeg hørte om eksplosjonen kom jeg til å tenke på denne artikkelen:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110719/sikkerhetsvakter-avhores-etter-voldtekt-ved-stortinget

Britiske undersøkelser viser og at deres massive satsning på cctv-kameraer ikke har hatt noen merkbar effekt på kriminaliteten i landet.

I grove trekk synes jeg det er litt vanskelig å se hvilken effekt kamerovervåkning har, annet enn som bevis etter hendelsen.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4184986.ece

Bare kort innpå med en bemerkning, hvor jeg er litt overraska over at Norge visstnok skal ha et "terrorpoliti" (står helt nederst), etter å ha kikket over denne artikkelen i dag.

Ellers tenker jeg at overskriften er et eksempel på hvordan døde metaforer til daglig brukes i vag forstsand (behov), også der slik bruk gjør bruken utydelig når den forstås i kontekst både med den formodentlig metaforiske betydning av ordet fra gammelt av og med tanke på den normale bruken av ordet "behov", hvor man sier at man har behov etter noe. Altså, når man jo bruker ordet "behov", så er det nok alltid ment med bakgrunn i den vanlige fortolkningen hvor man har behov etter noe, slik at bruken jo har mening til tross for at dette kanskje bare er en død metafor for 99.99% av norges befolkning, men dette måtte nok tolkes som uforståelig når ordet det i min mening brukes på en måte som ikke rimer med selve artikkelen.

Siden artikkelforfatter eller avisa gir tittelen formen "Behovet for ondskap.", så kan en vel utelukke at dette ikke skal bety det samme som "Behovet etter ondskap", noe som nok burde latt overskriften få en helt annen betydning. Dermed mener jeg at en mulig mening med overskriften bare forstås med den metaforiske forståelsen av "behov", men det er ingenting i artikkelen som sier noe som helst om at spilleren uttrykker noe personlig behov for å spille, og da med en hensikt for å så å si oppleve ondskap.

Hvis poenget her i artikkelen var å påpeke at ondskap representeres i selve dataspillene og at ondskap er å finne i dataspill, da oversees det faktum at spillene bare viser ting som det ellers flyter av i media med nyheter fra rundt om i verden, samt at det å spille selve spillet har heller lite å gjøre med hva som eventuelt betegnes som ondskap av alle og enhver. Et annet poeng igjen kunne vel med tanke på overskriften være, at det å spille spillet neppe kan kalles for ondskap. Alternativt vil det være ondskap å spille spill, fordi spillet viser ondskap, men dette blir jo en pussig sirkulær forklaring i så fall.

Artikkelen skulle nok hatt overskriften "Behovet etter ondskap" og ikke "Behovet for ondskap" hvis overskriften strengt tatt skulle gitt mening. Likevel er det for meg greit å spekulere i, at det her forvarende eller uforvarende ønskes å nærmest poengere om enn kanskje litt utydelig i sin knappe form, at leseren skal kunne tro noe sånt som at alle som spiller dataspill faktisk ønsker å se eller trakte etter ondskap, men da også helt bevisst sånn for å ville få dekket et bestemt behov, et behov etter ondskap hva enn nå det skal kunne bety igjen.

Fordi ordet "behovet" brukes i bestemt form, så kan det nok lett insinueres to ulike ting, det ene ville kunne være en insinuasjon om at det skal finnes behov for ondskap og at det andre kunne være en insinuasjon om at det skal finnes ondskap som sådan. Så lenge noen streng definisjon på ondskap ikke gis eller engang kan defineres, så fungerer nok en slik overskrift som å umiddelbart assosiere leseren med noe ubehagelig som leseren ikke kan reagere på.

Så i hovedskap var intensjonen med min kommentar her, å gjøre et poeng om at overskriften ikke egentlig kan sies å ha noe med resten av artikkelen å gjøre. Alternativt så vil forventningen om at artikkelen skal dreie seg om uttrykte behov (bevisste behov), bare sannferdiggjøre den påståtte type årsaksforklaring som forteller at folk vil skal forstås som å få et behov (les ønske) for ondskap, når de angivelig omgås med ondskap i spill.

Hvis det seinere argumenteres at enkelte dataspill skal forstås som å vise ondskap og/eller viktigere skal kunne dekke et behov for slikt, hvor resonnementene omkring ondskap blir sånn sirkulære som beskrevet over, så blir det egentlig umulig å anse en spiller for å engang kunne vite, når han/henne får dekket sitt behov for/etter ondskap (?) eller blir eksponert for ondskap (?). Konseptuelt sett blir det da bare en masse nonsens som tillater ytterligere fortolkninger eller formålstjenelig kritikk, uten at dette igjen vil kunne ha noe å gjøre med mennesket eller spillet som sådan. Artikkelforfatter benytter seg tydeligvis av et slags stråmannsargument, hvor media med sin som oftest (?) klønete beskrivelse av ting brukes som en forklaring ment å underbygge tanken om hvor påvirkelig mennesker er overfor media som spill, tv osv. Jeg mener artikkelforfatter spekulerer så å si med falske dilemma.

Det jeg har skrevet her virker kanskje å inneholde sirkulære formuleringer (mener å huske at filosofen M.Heidegger var fæl til dette), men dette er i så fall bare ment å forsøke klargjøre hva jeg mener. Om slike formuleringer aksepteres av en leser som å være fornuftig eller ei, det får leseren selv bestemme og avgjøre.

Hvis noen mener jeg må ha tatt feil, så gi meg gjerne en personlig beskjed i stedet for å la dette fortsette i tråden her. Dette var i utgangpunktet egentlig ment å være en kuriositet som jeg tenkte var interessant å skrive om, men som atter en gang ble litt drøy. Jeg har så langt ikke forklart hvorfor ordet "behov" er å forstå som en død metafor, men kan nå legge til at dette har å gjøre med det å skille beskrivelser fra tolkninger. Altså, det å ta til etterretning at noen ønsker noe, er ulikt det at noen kan tenkes ønske noe. Behov er slik jeg tolker det, opprinnerlig en figurativ måte å beskrive hvordan folk ønsker noe, men da helt konkret og ikke ved å spekulere i noe inderlig.

Edit: En liten korreksjon, hvor jeg hadde skrevet "for" i stedet for ugh ""for/etter" som i ettertid får en slags snål rekursiv meta-ironisk substans. Snodige greier egentlig, denne lille detaljen (for/eller) er desverre relativt sett avhengig av alt det andre her, hvor hele poenget med "ondskap" er det sirkulære forholdet mellom behov (trang) og deltakelse (eksponering).

Edit2: Det er 1017 ord eller 5808 tegn i teksten her ser jeg i ettertid.
    Edit3: Jeg kan ellers fortelle at jeg har fått lest hele artikkelen.
    Edit4: Jeg trodde at ordet "sannferdiggjøre" var et kjent ord, men nå er jeg usikker.

N

Nifelheim

Gjest
    f skrev:
    BT skrev:
    f skrev:

Synes du skal være forsiktig med å legge skyld på bystyret i denne saken. Tybring-Gjedde bidrar med retorikk som fyrer opp stemningen. Resten av bystyret har ingen skyld.
    Bystyret har mange andre saker som de har reelt ansvar, saker du kan ta dem på. Terrorhandlingen kan du ikke sette på bystyret.
    Denne saken er også et godt eksempel på at overvåking gir falsk trygghet. Kameraer redder ingen. Det bare letter politiarbeidet i etterkant.

Sikkerheten i Norge er god. Og nei, vi skal ikke få bedre sikkerhet på bekostning av frihet. Takk den guden du tror på for at vi har Stoltenberg som leder og ikke en Bush-type.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    ITV hjelper desverre lite mot slike katastrofer, uansett om det er 300 eller 3000 kamera. For det første er de aller fleste bildene kun lagret, ikke fulgt med på live. For det andre er det relativt strengt regulert hvor mye overvåking som er lov å rette mot offentlige rom.

Her snakkes det forøvrig om en kort lunte som ga gjerningsmannen litt over et minutt på å komme seg unna, så ting har åpenbart skjedd fort.

Den politistaten som hadde vært nødvendig for å forhindre alle slike angrep tror jeg ingen ønsker. Selv ikke vi som lever av å selge den type sikring.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt sikker på at overvåking kommer til å øke en smule i framtida. Jeg tror ikke vi går mot et åpnere samfunn slik statsministeren sier. Avhengig av hva han definerer som åpent samfunn, men det sier han ikke.

Åpenhet er vel å ta litt hart i. Gjennomføringen av den nye ekteskapsloven har foregått ganske lukket da Stoltenbergregjeringen ikke brydde seg om motstanden mot en lov som rangerer lesbiske og homofile ekteskap forran hetrofile ekteskap.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Samfunnet går mot stadig mer overvåking av oss innbyggere. Snikinnføringen av datalagringsarkivet (DLD) var bare et steg i feil retning.

Og jeg er redd denne katastrofen kommer til å bli benyttet som et argument i fremtiden for å fortsette på samme sti. Desverre.

Jeg håper på mer åpenhet som Stoltenberg sier. Men mer frihet? Neppe. Det blir bare en illusjon.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    BT skrev:
    f skrev:

Jeg hadde skrevet et lengre svar til deg, men slettet det igjen, for jeg synes ikke partipolitisk polemikk hører hjemme her. Ta den diskusjonen om byrådet et annet sted.

La meg bare si at jeg ikke ønsker et overvåkningssamfunn hvor alle kontrolleres hele tiden med påskudd som at de styrende politikerne skal kunne "ta vare på alle sammen". Selv Kina med sitt massive sikkerhetsapparat sliter med ukontrollerbar "sosial uro". Det er vel bare Nord-Korea som er totalitært nok til å kunne kontrollere alle innbyggere hele tiden. Og de sliter med et par andre ting.

Tenk deg om, mann. Det ser nesten ut som om du ønsker å innføre noe Orwellsk noe.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    HåkonN skrev:
    Samfunnet går mot stadig mer overvåking av oss innbyggere. Snikinnføringen av datalagringsarkivet (DLD) var bare et steg i feil retning.

Og jeg er redd denne katastrofen kommer til å bli benyttet som et argument i fremtiden for å fortsette på samme sti. Desverre.

Jeg håper på mer åpenhet som Stoltenberg sier. Men mer frihet? Neppe. Det blir bare en illusjon.
    Du kan knapt si at en av de siste års mest debatterte saker ble snikinnført i lovgivningen.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    FatmanFlump skrev:
    HåkonN skrev:

Du kan knapt kalle en av de siste års mest debatterte saker for å være snikinnført.
    Hvorfor tror du debatten kom? Og på hvilket tidspunkt kom den? Ganske vesentlig. Svært mange har fortsatt ikke fått med seg nøyaktig hva DLD dreier seg om i praksis, til tross for noen magre forsøk fra pressen på å forklare det nå i det siste.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    f skrev:
    BT skrev:
    f skrev:

Jeg hadde skrevet et lengre svar til deg, men slettet det igjen, for jeg synes ikke partipolitisk polemikk hører hjemme her. Ta den diskusjonen om byrådet et annet sted.

La meg bare si at jeg ikke ønsker et overvåkningssamfunn hvor alle kontrolleres hele tiden med påskudd som at de styrende politikerne skal kunne "ta vare på alle sammen". Selv Kina med sitt massive sikkerhetsapparat sliter med ukontrollerbar "sosial uro". Det er vel bare Nord-Korea som er totalitært nok til å kunne kontrollere alle innbyggere hele tiden. Og de sliter med et par andre ting.

Tenk deg om, mann. Det ser nesten ut som om du ønsker å innføre noe Orwellsk noe.
    Jeg gidder ikke å kommentere det en gang.
    Observerer for øvrig med en viss undring at enkelte som var veldig imot DLD nå plutselig er veldig for kraftig overvåkning.
    Men slike enkeltmannsforetak er tilnærmet umilig for en etterreting å fange opp.

Jeg synes for øvrig Stang har fremstått som en varm og samlende person i denne vanskelige tiden. Det er det for øvrig mange som har gjort, Stoltenberg, Harald, Mette Marit og mange mange fler.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ABB's handlinger var søknad for opptak i Bohemian Grove? En bizarre verden der ute...

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Vi prater ikke om hvor flinke enkelte personer har vært i ettertid, men hva som burde ha vært gjort i fortiden, for å forhindre det som skjedde på fredag!

Det er enkelte som påstår at den siktede har brukt anabole steroider i ca. 17 år, og man blir vel ikke akkuratt rolig av det dopet der!

Det som uansett er det viktigste nå, er at dette, eller noe lignede i Norge (Verden) kan skje igjen! Man vil jo aldri ha noe garanti, for noe som helst, men det er noe som heter forebyggende arbeid i psykeratien også.

Når det er sagt, så har nok alle (de fleste) politikere gjort en kjempejobb i ettertid, og det kan virke som hr. Stoltenberg snart trenger en lengre ferie, som den Norske stat spanderer på han og familien hans ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Mener du det ikke er gjort noe for å forebygge terror?

U

utgatt60135

Gjest
    Det desidert beste måten å forebygge terror er åpenhet, kjærlighet og aksept for den man er i oppveksten. Det hadde forundret meg mye om ikke mangler av disse grunnleggende behovene ligger i bunn av Anders Breiviks utaggering. Det er alltid er grunn til at man opparbeider mye hat og blir narsistisk. Hvor var faren? Når han ikke har hatt kontakt med sønnen siden 90-tallet etter at han kom i taggermiljøet så sier det endel tror jeg. Det gjelder ikke bare familiært, men også at andre personer fanger opp problemer og ikke ignorerer dem med en kald skulder.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    BT skrev:
    Det er det ingen som har spesifert tydelig, men bytter du ut ordet noe med nok, så kanskje vi kan bli enige!

Grubbegt. har vært stengt i flere måneder, der høyblokka, og Einar Gerhardsensplas 1 til 3 møter hverandre, og den skulle også stenges permanent i løpet av kort tid!

Undertegnede var i tollbugt. når bomben gikk av (ca. 700 - 800 meter unna), og trodde at dette "bare" var et kraftig tordenvær, men rister baken av litt tordenvær?

Les siste innlegget en gang til!!!

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    f skrev:
    BT skrev:
    Det er det ingen som har spesifert tydelig, men bytter du ut ordet noe med nok, så kanskje vi kan bli enige!

Grubbegt. har vært stengt i flere måneder, der høyblokka, og Einar Gerhardsensplas 1 til 3 møter hverandre, og den skulle også stenges permanent i løpet av kort tid!

Undertegnede var i tollbugt. når bomben gikk av (ca. 700 - 800 meter unna), og trodde at dette "bare" var et kraftig tordenvær, men rister baken av litt tordenvær?

Les siste innlegget en gang til!!!
    Slik jeg ser det er det eneste som kunne ha blitt gjort, som faktisk kunne ha påvirket situasjonen, er å ha et operativt politihelikopter året rundt, altså også i sommerferien.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Jeg gidder ikke å kommentere det en gang.
    Observerer for øvrig med en viss undring at enkelte som var veldig imot DLD nå plutselig er veldig for kraftig overvåkning.
    Men slike enkeltmannsforetak er tilnærmet umilig for en etterreting å fange opp.
    DLD er fortsatt en uting og noe som aldri burde være adoptert i Norge. Overvåkning er ytterst nødvendig men bør være rettet mot spesifikke miljøer og personer som på noen måte kan utgjøre en trussel og ikke mot hele sivilbefolkningen. Miljøene rundt Gates of Vienna, document.no, honestthinking, Stormfront og lignende steder bør overvåkes og infiltreres på linje med de ekstreme islamistmiljøene og de ekremkristne fora som nærer et hatefullt miljø og bygger en forrykt virkelighetsforståelse der fremveksten av slike terrorister får vokse frem uten noen form for motstand og korreksjon i gjennom årene.

Så får man også vurdere om det er nødvendig med en strengere meldeplikt for salg av ingredienser som kan brukes til fremstilling av bomber, gift etc.

Det er veien å gå og ikke en bred overvåkning av alt og alle gjennom DLD, fylle byene med CC-kamera eller føre register med alt og alle til enhver tid. De store ordene om mer åpenhet og demokrati er ikke kompatibelt med det slikt scenario.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Det desidert beste måten å forebygge terror er åpenhet, kjærlighet og aksept for den man er i oppveksten. Det hadde forundret meg mye om ikke mangler av disse grunnleggende behovene ligger i bunn av Anders Breiviks utaggering. Det er alltid er grunn til at man opparbeider mye hat og blir narsistisk. Hvor var faren? Når han ikke har hatt kontakt med sønnen siden 90-tallet etter at han kom i taggermiljøet så sier det endel tror jeg. Det gjelder ikke bare familiært, men også at andre personer fanger opp problemer og ikke ignorerer dem med en kald skulder.
    Dette blir spekulativt tøv. Pappa var ikke tilstede for meg så jeg ble terrorist? Det er i beste fall en romantisering av familieidyllen som er helt urealistisk for svært mange mennesker. Å legge noen skyld på slekt og familie er fullstendig malplassert. At personer forsvinner ut av ens liv er bare noe en må lære seg å takle, og behøver man hjelp til det så er det opp til de som er tilstede å bidra til det. Det er i alle tilfelle fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette er noe av det mest spekulative jeg har sett så langt fra nordmenn. Fy svarte for en motbydelig gribb som bruker anledningen til misjonering og tror at religiøs veiledning er på sin plass. Det er helt greit at mennesker og organisasjoner har som overordnet prinsipp at man hjelper mennesker uansett hvem de er og hva de har gjort, det er en viktig rolle, men å gå ut på fremsiden av Dagbladet med dette utspillet er så til de grader smakløst.

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Dette blir spekulativt tøv. Pappa var ikke tilstede for meg så jeg ble terrorist? Det er i beste fall en romantisering av familieidyllen som er helt urealistisk for svært mange mennesker. Å legge noen skyld på slekt og familie er fullstendig malplassert. At personer forsvinner ut av ens liv er bare noe en må lære seg å takle, og behøver man hjelp til det så er det opp til de som er tilstede å bidra til det. Det er i alle tilfelle fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.
    Det er forskjell på å lete etter unnskyldning og etter forklaring. Det er ikke umulig at ABB ville ha utviklet samme ekstrem-narsissisme uansett, men fraværet av sterke nok autoriteter til å veilede ABB i hans søken etter en sak å tro på synes helt klart å ha virket inn på hvordan ABB ble både sak og autoritet i samme person. Dette frifinner selvsagt ikke ABB for hans handlinger, ei heller legges noe ansvar for ABBs handlinger til hans far eller andre familiemedlemmer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    noruego skrev:
    Det er forskjell på å lete etter unnskyldning og etter forklaring. Det er ikke umulig at ABB ville ha utviklet samme ekstrem-narsissisme uansett, men fraværet av sterke nok autoriteter til å veilede ABB i hans søken etter en sak å tro på synes helt klart å ha virket inn på hvordan ABB ble både sak og autoritet i samme person. Dette frifinner selvsagt ikke ABB for hans handlinger, ei heller legges noe ansvar for ABBs handlinger til hans far eller andre familiemedlemmer.
    Hadde han vokst opp i Finnmark eller på kanariøyene ville han sikker hatt andre venner, hadde han begynt med håndball ville han kanskje hatt andre idealer, hadde han lest donaldblader i stedet for Fantomet ville han kanskje hatt andre forstillinger, hadde han lest den og den boken hengt etc. etc. hvis om atte, dersom... Det blir spekulativt og irrelevant. Landet er fullt av mennesker som ikke lever i en romantisk A4 kjernefamilie. Brudd, dødsfall, eller andre forhold kan gjør at den og den ikke er der. Men at fraværet av en autoritær farsfigur skal være noen slags forklaring på denne utviklingen er skivebom.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    Hadde han vokst opp i Finnmark eller på kanariøyene ville han sikker hatt andre venner, hadde han begynt med håndball ville han kanskje hatt andre idealer, hadde han lest donaldblader i stedet for Fantomet ville han kanskje hatt andre forstillinger, hadde han lest den og den boken hengt etc. etc. hvis om atte, dersom... Det blir spekulativt og irrelevant. Landet er fullt av mennesker som ikke lever i en romantisk A4 kjernefamilie. Brudd, dødsfall, eller andre forhold kan gjør at den og den ikke er der. Men at fraværet av en autoritær farsfigur skal være noen slags forklaring på denne utviklingen er skivebom.
    Selvsagt er det spekulativt, men du spekulerer like så mye når du avviser disse faktorene. Verken du eller noen av oss andre vet enda hva som formet ABB.

Det er almenn enighet om at mennesker påvirkes avgjørende av de oppvekstfaktorene en vokser opp under. Det er tøv å hevde noe annet. Hvilke faktorer ABB er mest påvirket av vet vi enda ikke. Derfor kan ingen faktor avvises.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Dette er noe av det mest spekulative jeg har sett så langt fra nordmenn. Fy svarte for en motbydelig gribb som bruker anledningen til misjonering og tror at religiøs veiledning er på sin plass. Det er helt greit at mennesker og organisasjoner har som overordnet prinsipp at man hjelper mennesker uansett hvem de er og hva de har gjort, det er en viktig rolle, men å gå ut på fremsiden av Dagbladet med dette utspillet er så til de grader smakløst.
    Nå får du roe ned misjoneringen din sjøl, din gribb. Det er prestens jobb vi prater om her, og sånn funker et land med statsreligion. Det er få andre enn nettopp prester som kan møte alle mulige folk med innstillingen om at det finnes håp for deg også, min sønn. Så hvem faen er du som roper om kristen manns blod i en sånn setting?
    Som du vet er du og jeg i hovedtrekkene enige om hvordan virkeligheten ser ut på dette punktet, men av og til har faktisk de statsansatte prestene svært viktige oppgaver å løse. I disse dager ser vi hvor mye de kan bety, så vel for både pårørende, overlevende og mange, mange andre.
    Så i dette tilfellet er det du som driter deg ut med din skummende vrede over "de andre", de som har feil tro. Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne, i din argumentasjon oppleves du ofte som en av de mest religiøse jeg har "møtt"!

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    dag1234 skrev:
    Selvsagt er det spekulativt, men du spekulerer like så mye når du avviser disse faktorene. Verken du eller noen av oss andre vet enda hva som formet ABB.

Det er almenn enighet om at mennesker påvirkes avgjørende av de oppvekstfaktorene en vokser opp under. Det er tøv å hevde noe annet. Hvilke faktorer ABB er mest påvirket av vet vi enda ikke. Derfor kan ingen faktor avvises.
    Det har du nok rett i. Men se det på en litt annen måte da. Vil du på noen måte hevde at det å vokse opp der en av foreldrene ikke er tilstede, med en alenemor eller -far gjør at noen skal være mer predisponert for å ende opp som terrorist?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Nå får du roe ned misjoneringen din sjøl, din gribb. Det er prestens jobb vi prater om her, og sånn funker et land med statsreligion. Det er få andre enn nettopp prester som kan møte alle mulige folk med innstillingen om at det finnes håp for deg også, min sønn. Så hvem faen er du som roper om kristen manns blod i en sånn setting?
    Som du vet er du og jeg i hovedtrekkene enige om hvordan virkeligheten ser ut på dette punktet, men av og til har faktisk de statsansatte prestene svært viktige oppgaver å løse. I disse dager ser vi hvor mye de kan bety, så vel for både pårørende, overlevende og mange, mange andre.
    Så i dette tilfellet er det du som driter deg ut med din skummende vrede over "de andre", de som har feil tro. Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne, i din argumentasjon oppleves du ofte som en av de mest religiøse jeg har "møtt"!

Honkey
    Hva med å tilby mannen fotsoneterapi og massage i samme slengen da? Det er jo tydeligvis viktig at han har det bra med seg selv nå. :-\

Det hadde vel vært mer på sin plass om prestene konsentrerte seg om ofrene i stedet for å skulle frelse massemorderen (og det gjør de jo for det aller meste også). Ja de gjør en god jobb for mange mennesker i denne situasjonen, og jeg retter i denne situasjonen ingen kritikk mot det arbeidet deg gjør. Det jeg reagerer på er måten denne presten går ut på forsiden av Dagbladet som frelser som skal vise omsorg og gi trøst til den verste og mest kyniske massemorderen vi noensinne har sett i Norge. Hvordan hadde folk reagert om det hadde vært en islamistisk terrorist og ikke en kristen og det hadde vært en imam som sto på forsiden og skulle vise omsorg og gi mannen fred og velbehag?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Presten gjør den jobben han skal gjøre. Det fine med kristendommen er at den ikke gjør forskjell på folk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Presten gjør den jobben han skal gjøre. Det fine med kristendommen er at den ikke gjør forskjell på folk.
    Narr meg ikke til å le. Kristendommen er djevelens verk! Og den gjør VELDIG mye forskjell på folk.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn