- Ble medlem
- 18.09.2005
- Antall liker
- 559
Til lags åt alle kan ingen gjeraNoe er det, men ikke rare greiene.

|
Til lags åt alle kan ingen gjeraNoe er det, men ikke rare greiene.
Som jeg har nevnt før, det er ingen som kan forklare hva de vil ha av innhold. Men klage, det er ikke vanskelig.Til lags åt alle kan ingen gjeraMen om ingen av NRKs programmer faller i smak. Og heller ingen andre (reklamefinansierte) DAB-kanaler faller i smak vil jeg tro at du faller utenom radiokanalers interessante kundesegmenter. Sorry pal! Men det er ikke DAB som har skylda for det
![]()
DAB er en genial måte å formidle radio på.Hjelper ikke - DAB = søppel.![]()
For meg så fungerer det i hvert fall fint. Problemet med innhold er større enn nedside på både FM og DAB.DAB er en genial måte å formidle radio på.
NÅ SKAL DET BLI FULL INTERNETTDEKNING PÅ RIKSVEIENE
Stortinget har vedtatt at dekningshull for internett og mobilsignaler på riksveiene skal tettes. Dermed skal det bli full dekning langs alle riksveier i landet.
– Å ha dekningsutfall på slike veier kan gi utfordringer for sikkerheten og beredskapen. Det er viktig at trafikanter som utsettes for ulykker, har behov for veihjelp eller annet får mulighet til å melde ifra om det, sier stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen (Frp) til NTB.
Partiet fremmet flere forslag om saken i Stortinget tirsdag, som alle fikk flertall og sikrer full dekning langs alle riksveier.
– Jeg er selvsagt glad for at Frp fikk gjennomslag for alle våre forslag, men dette er først og fremst en fornuftig seier for alle bilistene, sier Bruun-Gundersen.
Fremskrittspartiet foreslo blant annet at Statens vegvesen og Nye veier får krav om å overlevere nye veiprosjekter med full dekning fremover. For eksisterende veier ba de regjeringen om å lage en fullstendig oversikt over alle punktutfall, og at disse må utbedres i løpet av neste år.
(NTB)
Mon det... Det er jo kjekke greier. Men majoriteten av norske veier er jo ikke grønnskiltet. Og i det store og hele er det ikke så veldig mange G4-hull på norske riksveierMission completed....
Nei nettopp. Omtrent som å vedta at alle norske helårsboliger skal ha innlagt vannGrei målsetting uansett. Kan ikke huske sist jeg traff et hull i veien.....
Her er det hull i 4G dekningen noen kilometer….det står 220 på skiltene langs veien.Hull i Cyberways skulle det vel været.....
DAB har vært her siden 1995…..Ville vært mye mer samfunnsøkonomisk at alle riksveiene fikk NY asfalt og samtidig drensgrøfter. DAB burde vært sist på prioriteringslista. Molbo-Norge!!
Og virker like dårligDAB har vært her siden 1995…..
Hvor godt fungerer en DAB-radio fra 1995 i dag? Spør på vegne av en som kjøpte en relativt dyr DAB-radio tidlig i utrullingen i håp om å få lyd av CD-kvalitet, slik det ble lovet den gangen.DAB har vært her siden 1995…..
Den virker kun med P4. Min første DAB radio i bil = 2002 ble pensjonert sammen med bilen i 2012. DAB radioer med DAB + kom for salg ca. 2009. Når de første DAB radioene kom i salg, vet jeg ikke. Men de kom jo også med FM.Hvor godt fungerer en DAB-radio fra 1995 i dag? Spør på vegne av en som kjøpte en relativt dyr DAB-radio tidlig i utrullingen i håp om å få lyd av CD-kvalitet, slik det ble lovet den gangen.
Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.Og virker like dårlig
Virker ikke!Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.
Men ikke for alle, tydeligvis.
Det var den ikke. DAB "classic" (MP2) hos meg var boblelyder og merkelige artifakter. Marginal dekning. Når den innimellom fungerte var det flatt stereoperspektiv, lystklingende, låt som flate pappfigurer der samme program på FM låt langt mer tredimensjonalt og organisk (lett å A/B-teste når det var samme kanaler som ble sendt samtidig med et sekund eller to tidsforskjell). Jeg så virkelig frem til DAB+ og AAC-koding som jo skulle gi så mye bedre lydkvalitet enn MP2 i en gitt båndbredde. NRK måtte jo greie å få det til i andre forsøk, liksom. F..n, hvilken skuffelse. Det låt jo enda verre, som knust glass og negler på tavle. Totalt bortkastet.Men DAB er jo fri for dus og skurr.
Ikke i min bil, hjemme hos meg eller i den lille, gule Pop radio. Radio låter som radio.Det var den ikke. DAB "classic" (MP2) hos meg var boblelyder og merkelige artifakter. Marginal dekning. Når den innimellom fungerte var det flatt stereoperspektiv, lystklingende, låt som flate pappfigurer der samme program på FM låt langt mer tredimensjonalt og organisk (lett å A/B-teste når det var samme kanaler som ble sendt samtidig med et sekund eller to tidsforskjell). Jeg så virkelig frem til DAB+ og AAC-koding som jo skulle gi så mye bedre lydkvalitet enn MP2 i en gitt båndbredde. NRK måtte jo greie å få det til i andre forsøk, liksom. F..n, hvilken skuffelse. Det låt jo enda verre, som knust glass og negler på tavle. Totalt bortkastet.
Så lurte du deg unna igjen….Ut fra hvem som ser ut til å være fornøyd med DAB-radio (f eks min svigermor på 85), hvem som klager over lydkvaliteten, og hvem som gir generelt blanke i hele greia mener jeg å se et annet mønster enn anleggets kvaliteter.
Vis vedlegget 727133
![]()
Age-Related Hearing Loss (Presbycusis)
Age-related hearing loss (presbycusis) is the gradual loss of hearing in both ears. It’s a common problem linked to aging.www.hopkinsmedicine.org
Det høres greit ut. Så klart CD og minnepinne og Spotify låter «bedre» enn DAB, men det er jo ikke radio.Har bare svart på det samme spørsmålet fra deg så mange ganger før. Min oppfatning av lydkvaliteten fra DAB+ er basert på hva jeg selv hører i bilen, en stillegående Tesla Model S med beste lydanlegg tilgjengelig fra fabrikk i en slik. Sammenligningsgrunnlaget er å spore opp samme sang på Spotify (OGG Vorbis, 128 kb/s) eller fra egen minnepinne (AAC, VBR ~220 kb/s generert av meg selv fra FLAC). Ved å gå frem og tilbake noen ganger mellom DAB+, Spotify og AAC-filer er konklusjonen uunngåelig. DAB+ låter skikkelig ille sammenlignet med andre digitale formater med sammenlignbar bitrate.
Ser ikke noe poeng i å kjøpe en ny DAB-radio som kan kobles til anlegget i stua bare for å kunne sammenligne der. Been there, done that. Nettradio via fiber dekker behovet, og vel så det.
Morsom artikkel, og så typisk norsk. Ordet Rock har jeg egentlig aldri likt.Gjelder fortsatt ikke dab spesifikt, men absolutt ledeverdig.
![]()
Det er mange måter å vinkle ting på…..Ser ut som sveitserne greier å stoppe DAB-fadesen:
![]()
Allt fler röster mot FM-stängning i Schweiz
Fakta och debatt: digitalradio, FM-radio, Internet radio och television, 5G Broadcast, DRM, DAB, HD Radio, SVT, SR, UR, TV4, public service, närradiowww.publicaccess.se
Så, siden det er radio "teller" ikke parameterne lydkvalitet og innholdskvalitet noe som helstDet høres greit ut. Så klart CD og minnepinne og Spotify låter «bedre» enn DAB, men det er jo ikke radio.
Radio er noe som kommer ut av en radio….
Ser ut som sveitserne greier å stoppe DAB-fadesen:
![]()
Allt fler röster mot FM-stängning i Schweiz
Fakta och debatt: digitalradio, FM-radio, Internet radio och television, 5G Broadcast, DRM, DAB, HD Radio, SVT, SR, UR, TV4, public service, närradiowww.publicaccess.se
Radio er radio. Som kommer fra et radioapparat. For meg med rør, Nrk på langbølge, Hilversum og Radio Lux på mellombølge.Så, siden det er radio "teller" ikke parameterne lydkvalitet og innholdskvalitet noe som helst. Mao - radio er- og skal ikke være noe annet enn organisert "bakgrunnsstøy".
Akkurat. Men da blir innlegget ganske tendesiøst….Nå var vel poenget lydkvaliteten? Og den kunne enkelt vært mye bedre hvis man hadde vært litt mer restriktive med å fylle opp med alt for mange kanaler som til forveksling likner hverandre.
PS: For meg er ikke lydkvaliteten noe stor problem. Jeg hører stort sett på radio i bil, og der er det så mange forstyrrende elementer at lydkvaliteten uansett ikke spiller så stor rolle. Hjemme hører jeg stort sett på radio via en datamaskin.
PPS: Poenget med Sveits var vel ikke at folk skulle stoppe DAB (som de har hatt lenge), men at de er mot stengning av FM-nettet. Omtrent som her altså.