Så, siden det er radio "teller" ikke parameterne lydkvalitet og innholdskvalitet noe som helst
. Mao - radio er- og skal ikke være noe annet enn organisert "bakgrunnsstøy".
Radio er radio. Som kommer fra et radioapparat. For meg med rør, Nrk på langbølge, Hilversum og Radio Lux på mellombølge.
Så kjøpte min far en Huldra 5 med FM og løs hjørnehøyttaler. Da ble det svensk P3 på FM.
Til konfirmasjon en Philips lang og mellombølge transistor reiseradio.
Det ble også en reiseradio til i familien, med FM og store antenner.
Så var det bilradio i folkevogna, lang og mellombølge. Så etterhvert min egen folkevogn og på slutten av 70 tallet fikk jeg en Kenwood bilradio med kassettspiller, og digital innstilling av kanaler på FM. Da bodde jeg på Bekkelaget i Oslo, og for å høre radio og se TV måtte jeg få signaler fra Kongsberg. På 70 tallet kom også Tandberg med sin TR 1000 og man fikk radio på stereoanlegget. Det var kult, selv om når man satte på en plate, var FM langt fra det samme.
Men deilig, varm lyd fra Tandberg, full av deilig, harmonisk forvrengning.
Så etterhvert kunne man få kjøpte løse FM og AM tunere, de hadde jeg også en del av. Så ble det receiver, og tilslutt surroundreceiver med FM/AM innebygd. Måtte ha antenne for å få inn noe på disse diverse FM tunere, eller man hadde et fellesantenneanlegg…..ofte full av støy i tillegg til FM susen.
Så DAB er bare en annen måte å sende radio på. Digitalt. Som TV har gjort i ca. 25 år.
Før det hadde vi Nicam stereo på TV.
Og hele tiden har Nrk vært der, etterhvert med flere kanaler. For å tilfredsstille alle lyttere i hele Norge. Akkurat som nasjonale kringkastere i det meste av Europa. Radio for folk flest. Ikke for HiFi freaker, men for de som lytter på små radioer, reiseradioer, bilradioer og de på anlegget i stua. Alle typer radio skal gi klar og tydelig lyd, slik at det som sendes kan mottas av så mange som mulig. Rsdio. En boks hvor noen snakker, spiller musikk og gir deg nyheter, og trafikkinformasjon .
Det er radio. Og de som satt bak mikrofonen på 50-60-70-80 og 90 tallet er borte. Gått av med pensjon.
Nå er det nye tider, og nye mennesker bak det som kommer gjennom luften.
Og i 2021 er radio tilgjengelig på flere plattformer. Men opprinnelsen er radio sendt gjennom luften.
Fordi det er den enkleste måten å sende radio på. Lyden er klar og tydelig. Mye tydeligere enn langbølge, mellombølge og FM.
Mye lettere å få tak i. På alle plattformer. Men det krever en radio eller en annen dings.
Vi har byttet bilderørstv til flatskjerm og har fått digitale TV signaler i mange år. Vi har byttet mobil for å få 4G og Internett.
Og nå har vi hatt digital radio i 25 år, riksdekkende fra minst 10 år tilbake.
Men det er det mange som misliker, av en eller annen grunn. Glemt er skurr og dus og dårlig dekning på FM.
Som eksisterer på lokalradio rundt omkring i Norge. Ofte sammen med DAB, fordi det gir bedre dekning.
At innholdet i radio har forandret seg, så er det noe som har foregått i mange år.Hos Nrk.
Radio Norge og P4 har ikke forandret seg mye de siste 10 år.
Og lyden er det ingenting i veien med. Det er radio. Og det fungerer fantastisk i bil.
Og etter 18 år med DAB i bil er det ingenting jeg savner med radio på FM.
Og hvis det ikke funker, så er det noe som ikke stemmer. Da må man finne ut av det i stedet for å klage.
For det fungerer for folk flest. Men ikke alle er på nett for å snakke om noe som fungerer.