|
Det hadde selvfølgelig vært bedre uten DAB overhodet, men det toget er jo gått i Norge. Hvis hele EU tar det i bruk så blir dette et kommersielt interessant område for store produsenter med FoU-muskler og stordriftsfordeler. Det bør sikre en grei utvikling av pris/ytelse i årene som kommer. Hvis det kun var Norge som brukte DAB, så ville det bli dyrt & akterutseilt i stadig økende grad.Nei, det er ikke gode nyheter for noen !Hvis det blir dab-tvang i EU så er det gode nyheter for oss...
Helt riktig, og moderne digital radio heter 5G. Kommer snart fra en mast nær deg.Nå er jo DVB-T standard for bakkesendt tv i Europa...ingen som klager på det...så da er det jo på tide å få digitalisert radio også...en ganske naturlig utvikling....
Påby DAB i bilene er helt kanon.EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.
Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.
«Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»
«Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.
Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
– En avgjørende milepæl
Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.
Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
«Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.
https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
Fra start. Så lave datarater som er nødvendig for å matche DAB vil bli sendt som 4G eller 3G der det ikke er fullhastighets 5G-dekning. Det er ikke nødvendig med båndbredde tilsvarende streaming av 4K video med 1 ms latenstid for å høre på et radioprogram. Jeg har allerede bedre dekning og lydkvalitet med Spotify over 3G i bilen enn med DAB.Hvor mange år tror du det tar før 5G dekningen kan matche DAB dekningen ?
Så hvorfor ikke holde seg til FM for public service og bytte mobiltelefon hvert tiende år for å ta imot streamet radio i dagens format?DAB vil nok være alive and well i 2030...det enkle er ofte det beste.....det blir nok verre for 3G....
Vi har registrert denne DAB+ misjoneringen din nå - og en eller annen "agenda" om at dette er radiolyttingens "frelser". I motsetning til deg er det faktisk noen av oss som bryr oss en smule om lydkvaliteten også - og det gjelder ikke nødvendigvis kún radiolytting og mottakerforhold i bil. At du har 0 forhold til det, får nå være din sak.Fordi FM i Norge ... osv
... bil som av ulike årsaker vil kommunisere løpende med nettet (omtrent som din Tesla), der radiosignal vil være en naturlig del av dette.Ja og nei - du kan vel gå ut fra at de aller fleste etterhvert har en ...
Kan vel ha noe med at men har latt være å holde FM nettet vedlike som en del av planen, over tiår. FM ble dårligere og dårligere slik at det skulle se ut som at DAB var en oppgradering....Som nevnt før - NRK er pålagt å sende radio som ikke koster noe å motta (med unntak av radioapparatet da). Dermed kan de ikke bruke mobilnettet for der er det en abonnementsavgift som man må betale. At folk gjerne har så stort dataabonnement at det ikke spiller noen rolle er i den sammenhengen uvesentlig. Mitt mobilabonnement har så lite datakvote at å høre på radio via mobilen er helt uaktuelt.
For NRK er det FM eller DAB+, med mindre man endrer konsesjonsvilkårene. 4G/5G eller hva det nå er/blir er uaktuelt. I bil er DAB+ overlegent FM. I min gamle BMW med FM-radio hørte jeg sjelden på radio - dekningen var elendig. Selv langs E6 mellom Trondheim og Oppdal var det dårlig. Fungerte noenlunde mellom Trondheim og Støren, men etter Støren var det stopp - bare skurring. I min nye Passat har jeg klokkeklar radio over alt. Lyden er også langt bedre enn den var i BMWen (men det kan jo ha med anlegget å gjøre og ikke hvorvidt det er FM eller DAB)
Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bilJoda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bilJoda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
Da lurer jeg på hvor du kjører og hvilket mottaksutstyr du har/har hatt i dine biler? Jeg har aldri hatt problem med FM-mottak i bil og jeg har kjørt store deler av landet på kryss og tvers.FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bilJoda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
Bare tull og tøys. FM fungerte stort sett glimrende, unntatt til fjells der en mange steder bare hadde P1. Det som skjer nå er at det meste av bilparken IKKE har radio, med mindre en bruker 5-15000.- for å få brukervennligheten som en hadde. For min egen del ville kostnaden bli 7000.- + montering for å få DAB i bilen, og 2-3000.- for å erstatte Tivoli radioen på kjøkkenet, og for hva?? Et produkt som er det samme bortsett fra mye dårligere lydkvalitet som er på grensen til tortur!FM i bil har jo vært ubrukelig lenge (i hvert fall i mine biler der jeg kjører - kanaler som faller ut, kanaler som ikke er tilgjengelige, skurr på skurr, kanaler som ligger så tett at de forstyrrer hverandre etc...) så DAB+ er en enorm oppgradering. DAB+ i bil er selvfølgelig en kostnad, men da får man i hvert fall radio i bilen (for å sette det litt på spissen).Eller opp til 5-6000,- for en headunit-tilpasset DAB+ enhet i bilJoda, man måtte kjøpe seg en ny radio (til 500 kr - du får helt grei hjemmeradio med Aux-ut for den prisen)...
???Påby DAB i bilene er helt kanon.EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.
Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.
«Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»
«Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.
Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
– En avgjørende milepæl
Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.
Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
«Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.
https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
HMS er dette helt topp.
Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
HMS på sitt beste.
Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på??????Påby DAB i bilene er helt kanon.EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.
Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.
«Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»
«Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.
Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
– En avgjørende milepæl
Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.
Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
«Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.
https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
HMS er dette helt topp.
Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
HMS på sitt beste.
Hvilket jorde befinner du deg på?
Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.
Følgende har blitt bedre med DAB:
- Programtilbud
- Lydkvalitet
- Brukervennlighet
- Trafikksikkerhet
Følgende ulemper:
- Kostbar utbygning av DAB-nettet
- Mange trengte ny mottaker
Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
![]()
Av en eller annen grunn så tror mange mange med deg at FM-mottak har vært helt i toppklasse, alle steder, til en hver tid. Det er ikke tilfelle.Jeg lurer på hvilket jorde du er på? Lydkvalitet, hvordan i det huleste har du fått dette for deg? Er det et, et argument som brukes mot DAB så er det vel lydkvaliteten med den bitraten som det sendes på??????Påby DAB i bilene er helt kanon.EU-parlamentet vil påby DAB i bilradioer.
Om tre år kan dødsstøtet for FM-radioer i biler i Europa komme. Europaparlamentet har nemlig nettopp vedtatt en ny del av EUs digitale strategi, som blant annet dikterer at nye bilradioer skal kunne motta digitale signaler.
«Bilradiomottakere som er innebygd i et nytt kjøretøy i klasse M, som er gjort tilgjengelig på markedet for salg eller utleie i Unionen fra den ... [to år etter datoen for dette direktivets ikrafttredelse], skal bestå av en mottaker som kan ta imot og gjengi minst radiotjenester sendt ut via digital jordbasert radiooverføring.»
«Mottakere som er i overensstemmelse med harmoniserte standarder med de referansene som er offentliggjort i Den Europeiske Unions Tidende, eller med deler av disse, anses for å oppfylle dette kravet, som er omfattet av disse standardene eller deler av dem,» heter den offisielle formulering i direktivet.
Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg: Det er Dab som gjelder
– En avgjørende milepæl
Ifølge bransjemediet Radioworld forventes direktivet å bli godkjent av ministerrådet i begynnelsen av 2019. Dermed kan kravet komme til å gjelde fra begynnelsen av 2021.
Nyheten tas, ikke overraskende, positivt imot i radiobransjen. Presidenten for WorldDAB, Patrick Hannon, kaller det overfor Radioworld for en avgjørende milepæl for digital radio i Europa.
«Det er et tydelig bevis på at DAB+, ses som den fremtidige kjerneplattformen for radio på et tverreuropeisk nivå, sier han til Radioworld og legger vekt på at kravet også kommer til å gjelde i land uten et etablert DAB-nettverk.
https://www.tu.no/artikler/eu-parlamentet-vil-paby-dab-i-bilradioer/451593
HMS er dette helt topp.
Er dritlei og lei angst av de mange bilene daglig som vingler nesten utfor vegen eller langt over i motgående felt når de herjer med dab eller mobil.
For oss med FM har det nå kommet et norsk merke nylig med adapter som monteres inn mellom antenne og bilstereo med streaming av 18 kanaler samtidig til radio FM.
HMS på sitt beste.
Hvilket jorde befinner du deg på?
Tidligere så ble det på mine 5 mil til jobben utført kanalbytte mer eller mindre uten opphold, og kvaliteten var HELT ELENDIG! Og da måtte jeg kjøre slalo mellom Vestfold og Buskerud-sendinga på NRK
Med DAB er det krystallklart mottak på DEN kanalen jeg velger. Jeg trenger ikke så mange, men det er sikkert en som passer for deg også.
Følgende har blitt bedre med DAB:
- Programtilbud
- Lydkvalitet
- Brukervennlighet
- Trafikksikkerhet
Følgende ulemper:
- Kostbar utbygning av DAB-nettet
- Mange trengte ny mottaker
Som jeg ser det så er fordelene mange, og de veier langt tyngre enn ulempene.
![]()
Begriper heller ikke hva er som er grunnen til at du kan si at det er blitt mer brukervennlig og trafikksikkert? I de fleste Norske bilene som har gått til anskaffelse av DAB så er det adaptere og ledninger som henger å slenger og er knotetete å bruke da kanalene detter ut hele tiden. I beste fall visst installasjonen er gjort med integrering mot bilens orginale anlegg så er brukervennlighet og sikkerhet akkurat som før?
Jeg hadde en BMW med antenne integrert i glasset. BMW original radio. Kjører i Midtnorge. FM-mottak fungerte stort sett bare i Trondheim og de nærmeste omgivelsene. Når jeg kjørte E6 sørover forsvant radioen rundt Støren og kom tilbake på Dombås. Hvis jeg kjørte R4 kom radiosignalet tilbake rundt Kvikne.Dårlig FM mottak i bil var, som det også er mht DAB+, i hovedsak relatert til dårlige antenneløsninger.
Det var først etter at bilprodusentene begynte med antenner "integrert" i glasset og "haifinner" osv mottaksforholdene for FM ble redusert.