Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal kjøre Trondheim - Fredrikstad via Røros ganske snart. Da skal jeg sjekke dekningen. Jeg har kjørt Trondheim - Fredrikstad flere ganger, men ikke via Røros før. Det blir spennende å se. Jeg har hatt full dekning alle de andre veiene jeg har kjørt. E6, Riksvei 4, Østerdalen over Kvikne. Det har jeg aldri hatt med FM.

BTW: Jeg har lest om folk som klager over dekningen her i Trondheim. Nå har jeg kjørt over alt her. Byåsen, Midtbyen, Øya, Lade, Singsaker, Ranheim, Jonsvatnet, Charlottenlund, Nardo, Moholt, Tyholt, Valentinlyst, Gløshaugen, Elgeseter, Brøset, Tunga ... Ja, og så til Værnes, både E6 og den gamle hovedveien via Hundhammeren, Vikhammer, Hommelvik og Muruvik. Og rundt Byneset, samt over Hestsjøen og til Heimdal og over Selsbakk og opp Bjørndalen. Det eneste stedet jeg har mistet dekning er i parkeringshusene på Lade.

Dekningen er virkelig ikke problemet med DAB+.

Bilen er en 2018 Passat GTE med "sharkfin" antenne på taket.
    Jeg kjører en Golf GTE som vel kan sammenlignes med Passate, samme radio og sharkfin.Dekning er ikke det største problemet, har stort sett dekning der jeg kjører (Rogaland/Sørlandet) men det er korte partier der dekning faller bort. Unntaket er riksvei 43 fra Lyngdal til Eiken, der faller signalet ut over lange strekninger.
    Hovedproblemet er lydkvalitet og «57 channels and nothing on»

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    For meg er problemet "57 channels and nothing on". I bilen er det såpass mye støy og oppmerksomheten er uansett rettet mot det å kjøre bil, at lydkvaliteten for meg egentlig er uvesentlig. Det viktigste (for meg) er dekning og at det er interessante program å høre på. Dekningen er ikke noe problem med DAB (i min bil), og det finnes sikkert mange gode program, men de er fordelt over så mange kanaler at det er håpløst å finne dem.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.137
    Det er da ikke mulig - og slett ikke på østlandet?? I følge herværende DAB-guru er det total dekning over hele landet på DAB!
    Hvordan det er i hele landet er ukjent, men et par strekninger og steder jeg personlig kjenner godt er det hvert fall endelig radio. Fra Oslo til Sunnmøre har jeg nå endelig radiodekning over Strynefjellet og i hele Romsdalen. Tidligere med FM var det mye støy og skraping eller totalt mangel på signal over fjellet og flere steder i Romsdalen. I tillegg dekkes alle tunellene mellom Grodås og Volda (Kvivsvegen E39).

Hjemme på Sunnmøre er og foreldra superhappy med DAB+ og kastet alle FM-radioer på dør. De har aldri hatt skikkelig dekning med FM, men har nå gode signaler uten støy.
    Jeg har akkurat samme erfaring, med et adapter fra Alpine og en liten antenne montert i frontruten. Eneste stedet det var stille var på turen fra Ørsta og rundt Hjørungfjorden og tilbake til Sæbø. Og gamle Strynefjellveien.

Sist redigert:

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.719
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, men her er det mye tøv. Sortland-Harstad-Narvik-Finnsnes-Tromsø er det området jeg kjører mest i, og det er plenty av dekningshull. En bekjent av meg kjørte nettopp Tromsø-Narvik-Sortland-Andenes med en ny RAV med fabrikkmontert DAB-radio... falt ut stadig vekk over stort sett helestrekninga. E6 var faktisk verst...
    Jeg er ingen tilhenger av DAB men jeg kjørte strekningen Lofoten - Tromsø i en Mazda 6 (leiebil - min bil hadde møtt en elg) og det var dekning hele veien untatt i tunnelene (NRK P1).

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Konklusjonen må jo være grei: Det er god dekning for DAB, men det er mange dårlige og feil monterte DAB-radioer i bilene.

Det blir litt som å kritisere vinyl som medium fordi man har en feilmontert pick-up som i tillegg ikke matcher tonearmen på platespilleren.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Begge deler. Ettersom P4 og Radio Norge fremdeles ikke har gått over til DAB+

D

Danke

Guest
    Jeg mente søk 20 positive og negative Dab artikler.

Jeg mener det er folkeopprør. Ikke samme som Trump og Brexit.

Mer som om England hadde sluttet med papiravis på en gang og kun hadde nyheter på nett....

-Fordi alle har jo tilgang til Data..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen må jo være grei: Det er god dekning for DAB, men det er mange dårlige og feil monterte DAB-radioer i bilene.

Det blir litt som å kritisere vinyl som medium fordi man har en feilmontert pick-up som i tillegg ikke matcher tonearmen på platespilleren.
    Konklusjonen er også at man har prioritert dekning langs større ferdselsruter siden man antok at det ville være viktig. Mens dekningen langt fra er like god utenfor disse. I tillegg får man nok leve med at enkelte kan ha feilmonterte eller dårlige mottakere eller antenner, både for FM og DAB. Konklusjonen er, uansett, at antallet lyttere til lineær radio har stupt pga av den lite gjennomtenkte uviljen mot å innse at terreng og kart ikke lenger var sammenfallende, etter introduksjon av nettradio og mobilnett.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvordan det er ute i distriktet skal jeg ikke uttale meg alt for sikkert om da jeg ikke ferdes der så ofte. DAB-dekningen langs hovedfartsårene er i hvert fall bedre enn FM-dekningen var. Om det er likedan i distriktet vet jeg ikke.

Men jeg tror uansett radiolyttingen ville gått ned. Lineær radio er for den eldre generasjonen. Akkurat som lineær TV. Og ettersom det ser ut til at det man bruker radio til er å høre på musikk, blir det jo enda mindre interessant, da musikk får man uansett fra andre steder.
    Ungdommen leser ikke aviser (de får nyhetene fra Instagram av alle steder), de ser ikke på lineær TV (de bruker Netflix, YouTube, HBO etc...), de hører ikke på radio (de bruker Spotify etc...). Det er jo disse man har prøvd å få over på radio med alle de forskjellige spesialkanalene de har lagd (og for å få til det har de måtte bruke noe annet enn FM). DAB er mye billigere å installere og å vedlikeholde enn FM, og gir muligheter for flere kanaler. Lydkvaliteten er også uinteressant for denne målgruppen. De hører på musikk med billige hodetelefoner/lydpropper i komprimert format i støyende omgivelser fra mobiltelefoner.

Jeg er klar over at jeg generaliserer veldig nå, men tror ikke jeg tar alt for mye feil.

Og husk nå på, Danke, at det er de som er misfornøyde som uttaler seg, ikke de som er fornøyde. 1000 misfornøyde kunder lager mye støy. 100 000 fornøyde kunder hører du aldri noe fra.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Da er det jo flere her inne enn meg som ikke har problem med dekning. Til deg som kjører ny Volvo, så har jeg følgende bemerkning: i fjor høst hadde TV2 hjelper deg et innslag hvor de kjørte litt rundt og teste DAB. Samme bil hadde også montert inn en adapter. De kjørte steder hvor jeg har kjørt mange ganger de siste 5 årene, Ytre Enebakk til Elvestad, E18 til Ørje, og ned til Halden, og Fredrikstad, Moss, Horten og Drammen Oslo. Flere ganger hadde de problem med den fabrikkinnstallerte DAB radioen.
    Dette var en Volvo C60....min konklusjon etter dette er at det er forskjell på DAB radioer og/eller antenner i nye biler.
    Denne hadde en haifinne antenne som er blitt standard på de fleste biler de senere år. Min Mitsubishi har en pisk antenne.
    Det jeg nå savner er en test av DAB radioer i nyere biler. For en del år siden testet man FM radioer i hvertfall et blad, og den vanskeligste testen var å kjøre E-16 over Sollihøgda, for da bytter man region på NRK...samme som nå på DAB.
    For en del år siden fikk jeg låne firmabilen på jobben i 3 uker, fordi jeg måtte jobbe overtid. Dette var en Mercedes SUV. 320 tror jeg, og den bilen hadde den beste FM radioen jeg har vært borti. Så det er nok sånn som før ...noen radioer er bedre enn andre, og sikkert har noen DAB radioer en bedre dac enn andre.
    Og helt til slutt.
    Det finnes ikke noe musikk på en CD plate. Det finnes ikke TV bilder i RiksTV signalene. Heller ikke i signalene til mine to paraboler. Og det finnes ikke noe musikk i DAB signalene. Som sendes i muxer=f.eks alle NRK kanalene med samme frekvens fra alle sendere i samme region. Og derfor ikke sammenlignbart med FM signaler.
    Fortsatt god radio og TV sommer.

Sist redigert:
    D

Danke

Guest
    Jeg hørte mye FM på jobb, på hjemmet osv før, er jo ingen ungdom mer, hørte mye fra 20-40 år men tilgjengelighet til FM tror jeg var en faktor.

Hadde en Peltor hørselværn som var ganske dyr, da måtte jeg betalt mye mer for en med DAB.

Her i Sverige var det stas med FM for da kunne jeg følge med på NRK og holde meg oppdatert.

Jeg må bli flinkere til å bruke radioapper på mobil. Har ikke tenkt på dette.

Men har hørt litt i det siste, nettopp pga denne tråden.

Radio er viktig ikke bare for musikken, men for å holde seg oppdatert om hva som skjer.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Hvis man er hjemme og har en datamaskin (f.eks. koblet til et stereoanlegg) er jo radio.nrk.no flott (vet ikke om man må ha VPN for å bruke denne siden i utlandet). Det er der jeg hører radio når jeg er hjemme. Når jeg går ut i hagen bruker jeg en bærbar Geneva FM/DAB radio (med over 30 t batterilevetid).

NRK har i det hele tatt vært veldig flinke til å legge ting ut på nettet. Jeg bruker tv.nrk.no mye også.

D

Danke

Guest
    Hvis man er hjemme og har en datamaskin (f.eks. koblet til et stereoanlegg) er jo radio.nrk.no flott (vet ikke om man må ha VPN for å bruke denne siden i utlandet). Det er der jeg hører radio når jeg er hjemme. Når jeg går ut i hagen bruker jeg en bærbar Geneva FM/DAB radio (med over 30 t batterilevetid).

NRK har i det hele tatt vært veldig flinke til å legge ting ut på nettet. Jeg bruker tv.nrk.no mye også.
    Jeg har ikke trådløst blåtann på Yamaha rxv1900 som jeg bruker som pre og flerkanals.

Men Audio Pro T3 fungerer meget bra som radio med mobiltelefon apper som kilde.

Alle NRK kanaler, lokal NRK, P4, svensk P4 osv.

Hører mest på pludring og diskusjoner, noen ganger kommer det også musikk som jeg ikke har hørt.

Går nok mest i P1 og P2

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.946
    Torget vurderinger
    4
    Imens, i resten av verden og dalstrøka innafor lanserer man gammel ræl, bare å hive på dynga eller oppdatere til moderne DAB+ med adapter fra Claes.

Accuphase T-1200 DDS FM Stereo Tuner.JPG

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.135
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    ^ Når jeg satt i bestilling min Uniti var DAB+ en mulig option å bestille. Men, Naim så tydeligvis ikke DAB+ som noe fremtidig løsning og kuttet ut det som option før serien gikk i produksjon.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Wow. Men hva hjelper det med verdens fineste FM tuner når all musikk kommer fra harddisk ? Da fungerer det fint med en adapter med optisk utgang...

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.158
    ^ Hva hjelper det at musikken kommer fra harddisk når den skal maltrakteres igjennom AAC med noen få titalls kb ?

Mvh
    KJ

• Liker
    Reaksjoner: JK

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Det er bare å komme en tur og høre i bilen min. Men jeg hører med ørene, ikke med øynene....

D

Danke

Guest
    Det at du har bra lyd i bilen din... Betyr ikke at det var rett å skrote FM

Det er helt tåpelig når vi kanskje må ta tilbake FM og bygge ut på nytt.

DAB er sikkert ok, men var ikke nødvendig å skjære av seg hodet når man barberte seg.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Helt klart riktig å slukke det riksdekkende FMnettet i Norge...med vår topografi. DAB fungerer så my bedre Og har gjort det i mange år....

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    294
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Du kan virkelig ingenting om hvordan radiobølger fungerer, gjør du vel?
    Topografien på østlandet er ikke normen - du har sikkert tilogmed velfungerende dekning fra Telia overalt der du ferdes

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Topografien på Østlandet er jo ikke så krevende...det vet jeg vel...det er jo resten av landet som er krevende, men mange som klager på dekning på flateste Østlandet også. Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Digital radiotransmisjon er vel ordet jeg sikter til.
    Nok en gang henviser jeg til denne:
    Har du lest den???
    Jeg uttaler meg som bruker av DAB siden 2002. Og hva jeg har lest. Og erfart etter 30 år med mange forskjellige FM radioer.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB i bil er en million ganger bedre enn FM var. Særlig i Norge. Og ettersom jeg har vært både her og der så vet jeg at DAB fungerer. Pluss de andre som har skrevet her og bekreftet det jeg sier om dekning.

https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet.

Jeg bruker Telenor.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Topografien på Østlandet er jo ikke så krevende...det vet jeg vel...det er jo resten av landet som er krevende, men mange som klager på dekning på flateste Østlandet også. Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Nok en gang henviser jeg til denne:
    Har du lest den???
    Jeg uttaler meg som bruker av DAB siden 2002. Og hva jeg har lest. Og erfart etter 30 år med mange forskjellige FM radioer.
    Og er ikke et sekund i tvil om at DAB i bil er en million ganger bedre enn FM var. Særlig i Norge. Og ettersom jeg har vært både her og der så vet jeg at DAB fungerer. Pluss de andre som har skrevet her og bekreftet det jeg sier om dekning.

https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet.

Jeg bruker Telenor.
    Ja, vi kan jo snakkes om noen år og se hvor enestående DAB er da. La dette være helt klart, DAB er ikke framtiden, land etter land nedprioriterer DAB og kommer ikke til å bygge ut et DAB nett på samme måte som Norge har gjort. Ja, det er riktig at flere land har et mer eller mindre oppegående DAB nett, men i tillegg har de også et fungerende FM nett og 5G og Internett-bassert mottak kommer for fullt.
    DAB var nok fremtidsrettet i 2002 men i dag er det utdatert. Så spørs det hvor lenge vi kan forsvare drift av et DAB nett i Norge når vi om noen år står totalt alene med DAB. Så får vi bite i oss at det er kastet bort noen milliarder på dette, det er jo ikke første gang myndighetene kaster bort milliarder på håpløse prosjekter.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Såklart vi kan forsvare det. Norge er fremdeles et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i.
    Det å kunne sende radio gratis til tusenvis av lyttere fra en sender er en klar fordel framfor å bruke 4 G om noen år 5G mobilnett og mobiltelefoner. Og det er en del av befolkningen som ikke hverken har tilgang til Internett eller smarttelefoner og som gjerne vil høre radio uten problemer.
    Hva andre land gjør er jo fullstendig uinteressant.
    384B696E-4BF2-47F4-B803-9199EE47F46F.jpg

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det Classic, men det hjelper bare så lite den dagen Norge står alene med sitt DAB-nett.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Tror ikke det plager de som er brukerne i Norge, både lyttere og radioeiere...for det fungerer i Norge...og jeg tviler på at Norge kommer til å være alene.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og DAB sender vel ikke radiobølger ? Akkurat som RiksTV ikke sender TV bølger?
    Den forsto jeg ikke. Radiobølger er et samlebegrep for elektromagnetiske bølger med bølgelengder fra 1 mm til 10000 m, dvs 30 kHz til 300 GHz. Noen kilder tar med frekvenser over og under dette også. DAB sendes i VHF-båndet på frekvenser som ble frigjort da analog bakkesendt TV ble stengt. DAB-overføringen skjer via radiobølger med ca halve bølgelengden av FM. (Men "TV-bølger" er bare et tulleord).

Og du kan være rimelig trygg på at ingen andre land vil følge Norges eksempel med å slukke FM for å gå over til DAB/DAB+. I stedet kommer land etter land til å slukke DAB-nettene sine for å konsentrere seg om FM og 5G som distribusjonskanaler. DAB er en blindvei som vi har kjørt inn i med vogntog, og nå får vi ikke til å snu.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Det jeg vil fram til er jo at det sendes en datastrøm...og det er jo veldig forskjellig fra FM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn