Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    706
    Yes, and.....
    Det er fremdeles ikke noe galt med dekningen...bortsett på en del fjelltopper...
    Jo, det er det.
    Jeg kjører ukentlig på E18 på Sørlandet, pendler, og DAB dekningen er elendig på strekningen Sundsdal (ved Tvedestrand) og Akland (ved Risør).
    Og jeg har sjekket at det ikke bare er meg og min bil - alle andre har samme problem.

Men FM dekning var det, før det ble stengt.

Og jeg er 100% sikker på at det finnes mange slike eksempler i dette lange landet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Kampen er over mellom FM og DAB i Norge. DAB vant med tvilsomt spill og en partisk dommer. Men kampen nå må jo være å få høyere kvalitet på musikkkanalene, om det betyr at noen av de meningsløse pludrekanalene blir borte så er det bare bra. De blir borte uansett, målgruppen hører ikke på de.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.752
    Torget vurderinger
    1
    Litt underholdende at ivrige Classic ikke vet hvordan DAB-signal formidles.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det spiller jo egentlig liten rolle, ettersom de kommer fram til min bil...samme hvor jeg kjører....
    Og det beviser jo at DAB fungerer....
    Og jeg vet veldig godt forskjell på FM og DAB.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Og hvilken NRK har du lagret ? Viktig at du lagrer den NRK som bare heter NRK. Ikke NRK Sørlandet f. eks.
    Når du kommer til Akland så kan det hende at det der fungerer best med region Telemark osv. Da er det viktig at du også har aktivert service following eller DAB link...

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    41
    Det virker som at av alle de rimelig teknisk kompetente personene her på sentralen er det bare en som klarer å konfigurere en DAB-radio. Da må vi vel kunne slå fast at brukervennligheten er rimelig dårlig...
    Jeg har gitt opp forlengst.

• Liker
    Reaksjoner: JK

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Når en MANN kjøper en elektronisk duppedings så er det opplest og vedtatt at man ikke skal lese bruksanvisningen, som alltid finnes på dette Internettet. Jeg har lært å bruke min DAB radio ved å være nysgjerrig og lest på radio.no og NRK sine nettsider.
    Nå har jonjeg hatt DAB i bil siden 2002, og i ny bil i snart 5 år. NRK har hele tiden oppdatert sine forskjellige kanaler, og dette med regioner er det samme som var på FM og som er på TV. På FM brukte man RDS, på DAB heter det service following, DAB link osv.
    Mye av disse tingene kan man også finne ut ved å gå igjennom menyen på en DAB radio, smarttelefon, flatskjerm osv.
    Og å lese bruksanvisningen. Og bruke GPS på mobil for å finne veien. For den spør jo ikke MENN etter.
    Nå skulle jeg ofte ønske at jegvkunnecsatt meg i bilen og kjørt til disse steder som folk har problemer.
    Men det har jo radio.no gjort i mange år allerede....for å teste dekning.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Bruksanvisningen" for DAB i min bil er vel stort sett at den finnes. Her er hele bruksanvisningen for DAB, sakset fra seneste utgave av den norskspråklige manualen:

Capture.PNG

That's all. Lykke til.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Tesla ? De har i sånfall montert DAB antennen vannrett etter det jeg har fått med meg. Riktig montert antenne skal være loddrett.
    Så det kan være grunn til at du får problemer....???
    Kan du lagre kanaler?

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har allerede nevnt det et par ganger. Dette er en Tesla Model S med Tech- og Sound Studio-pakkene. Og jeg har også nevnt at jeg ikke har tenkt å bytte bil for å «løse» problemet. Det er bra nok høyttalere i den bilen til at jeg hører hvor ille DAB låter.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Da er jo løsningen å lagre begge NrkP1 fra hver region. I min lille Mitsubishi ASX så høres DAB helt utmerket ut...etter snart 5 år...kanskje DAC i min bil er bra ?
    PS. Det står i bruksanvisningen om andre innstillinger for DAB kanalen....

Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Da er jo løsningen å lagre begge NrkP1 fra hver region. I min lille Mitsubishi ASX så høres DAB helt utmerket ut...etter snart 5 år...kanskje DAC i min bil er bra ?
    Eller kanskje det er noen billige dritthøyttalere i din Mitsubishi?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    706
    Og hvilken NRK har du lagret ? Viktig at du lagrer den NRK som bare heter NRK. Ikke NRK Sørlandet f. eks.
    Når du kommer til Akland så kan det hende at det der fungerer best med region Telemark osv. Da er det viktig at du også har aktivert service following eller DAB link...
    Det har jeg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.187
    Riktig montert antenne skal være loddrett......

Kan du lagre kanaler?
    Jeg har to (nesten like) biler med DAB-adapter. Den ene har antennen montert vannrett og den andre loddrett. Ikke problemer med mottaket i noen av dem. (Vel og merke der jeg ferdes)

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    50
    Riktig montert antenne skal være loddrett......

Kan du lagre kanaler?
    Jeg har to (nesten like) biler med DAB-adapter. Den ene har antennen montert vannrett og den andre loddrett. Ikke problemer med mottaket i noen av dem. (Vel og merke der jeg ferdes)
    DAB+ fungerte fin-fint i min 2012 A4 Allroad B&O-anlegg, og bedre enn fin-fint i min 2017 A4 Allroad B&O -anlegg. Jeg merker ingen problemer på de stedene jeg har kjørt sistnevnte bil (Sentrale Østland, Oslo -> Kristiansand, Oppland, Hedmark, Buskerud, Trøndelag (Sør og Nord), Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal. Med FM hadde jeg ofte dårlig dekning på tidligere A4. Kjørte Sunnmøre -> Narvik -> Lofoten -> Harstad med min tidligere bil i 2015, og da var det store DAB-problemer fra Saltfjellet og nordover, mens dekningen i Narvik og vestover var ganske så ok. Svært mye har skjedd siden 2015, og blant annet Strynefjellet over til vestlandet fikk vel full DAB-dekning i 2017.

Ad Tesla S så kjenner jeg en som klager over dårlig DAB -dekning mellom Oslo og Fredrikstad, men de gangene jeg har kjørt strekningen med begge mine siste to biler har jeg aldri opplevd problemer med radio.

Dog, merker meg at mange tenker at en heller kan bruke mobildata til radio, men over Strynefjellet er det en begredelig Telia -dekning, så min test av radio via Carplay måtte jeg bare droppe - fantes ikke dekning.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Nå har jeg bodd i Fredrikstad noen måneder, og vært i Oslo en del ganger...kom til å tenke på turer fra Nesodden til Nordby, eller til Drammen med min datter, og min første DAB radio. 6-7-8 år siden. Hun fikk bestemme musikken, så det ble NRJ. Som kom inn uten problemer på begge strekningene, bortsett fra tunnelene da...nå er det dekning i alle tunneler. Både E6 og Riksvei 23.

Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nettopp kjørt fra Trondheim til Oslo via Røros, Tolga, Tynset, Alvdal og ned R3. Hørte på NRKs kanaler og var innom et par kommersielle kanaler. Full dekning hele veien, også forbi Rognes der dalen er svært smal og man skulle tro at det ville være problemer med radiosignaler. Det er Dynaudio anlegg i min bil, og lyden er helt grei.Det er sikkert ørene mine det er noe galt med, men jeg greier ikke å irritere meg over lydkvaliteten. Lyden skurrer i hvert fall ikke slik som jeg var vant med den gangen sendingene gikk på FM.

Tilbake i Trondheim.
    Rute:

Trondheim-Støren-Røros-Tynset-Elverum-Oslo-Fredrikstad. Oslo-Fredrikstad gikk på Mosseveien fram til Tusenfryd, deretter E6 til Rygge og R110 til Fredrikstad. Full dekning hele veien.

Måtte jo handle på Nordby, så det ble en tur Fredrikstad-Nordby. Full dekning hele veien

Returen:
    Fredrikstad-Oslo-Gjøvik (R4) - Ringebu - Venabygd - Folldal - Hjerkinn - Oppdal - Trondheim.
    Her hadde jeg 4 hull i radiodekningen. To tunneller på Hadeland (de to på hver sin side av avkjøringen mot Gardermoen), 5 sekunder på Venabygdsfjellet og 5 sekunder forbi Kongsvoll på Dovre.

Så totalt på turen: 2 tunneller uten dekning, samt til sammen 10 sekunder på åpen vei (Venabygdsfjellet og Dovre).

Nå var jo dette på godt trafikkerte hovedveier (unntatt Venabygd og Folldal - så vel ca 10 biler på veien fra jeg kjørte opp på Ringebu og til jeg kom inn igjen på E6 på Hjerkinn) , så det sier jo ikke så mye om dekningen i distriktene.

Sist redigert:

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.580
    Sted
    Sky No Limit....
    På vei til kirken i dag møtte jeg denne lille gutten.... eller...

På båten sist Lørdag tuklet jeg litt med den amerikanske originale FM/AM/Kassettspillerradioen mest for skøy. Som originale amerikanske radioer flest bommer den en del på stasjonene siden de benytter andre frekvensinndelinger en euro mfl områdene.

Den står mest på Radio Tønsberg som er en sånn passe ungdomsentusiastisk pludreradio med greit sesongtilpassede kjøreplaner.

Siden jeg har et adapter for kassettspilleren som kan plugges til iPhonen tenkte jeg at jeg for moro skyld skulle dra over de 3 NRK kanalene og RN og P4 siden jeg ikke hadde hørt på noen av disse siden FM brant ned. Hørte aldri på radio annet enn i bilen de siste 20-30 årene tror jeg. Likevel, hektet på ... oich ....

nrk p1:*Preik
    NRK*P2: Preik
    NRK*P3: Barneradiomusikk
    RN: Atonsen og Golden recycled
    P4:Samme søpla som alltid.

Sigma: Seansen kunne måles i sekunder...

Det som er litt pussig er at når en har vært borte fra middelmådighetene sånn passe så er løpet kjørt.
    Nytter ikke engang å prøve å høre på A & G. Hørt alt før intet nytt - pludreradio.

Hadde FMn vært oppe å gått hadde jeg muligens kjørt litt kanalslalom over til enhver tid tilgjengelige kanaler men DAB*vil aldri være noe alternativ fordi...

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Nå har NRK faktisk blitt pålagt å levere kostnadsfri radio (man må jo dog kjøpe et radioapparat). Det betyr at radio over internett som eneste kilde ikke er mulig for NRK, da det krever abonnement med datapakke (som jo koster litt). Jeg har en minimal datapakke i mitt abonnement (det holder til det jeg bruker data til på telefonen - stort sett å lese og svare på e-post). Hvis jeg skulle høre på radio i tillegg, må jeg oppdatere abonnementet. Det vil på et år koste mer enn det koster å kjøpe en DAB-radio.

Men problemet med DAB er og blir det samme: "57 channels and nothing on". Argumentet har jo vært "flere kanaler". Det hjelper ikke med masse kanaler hvis de avbrytes av reklame hele tiden og de i tillegg ikke har interessant innhold.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.580
    Sted
    Sky No Limit....
    Ser den mht databruk.
    Har 1000GB data pr mnd tilgjengelig så det har jeg ikke tenkt så mye over men det er andre årsaker enn radio som trigger behovet for høy datamengde.

Noe av fordelen med å streame via phoner/padder tse er at det er raskt å orientere seg i menyer og kjapp oppstart. Dette gjelder selvsagt der nettet er kapabelt men slik det ser ut mht erfaringer med DAB bør 4G nettet være langt mer tilgjengelig en DAB nettet er.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Akkurat det tror jeg ikke stemmer. DAB-nettet dekker mer enn 4G-nettet. Som nevnt har jeg ikke 4G-dekning inne i leiligheten til min mor, men DAB fungerer helt flott der.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.752
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er enorme økonomiske interesser bak en storstilt utbygging av kapasitet på mobilnett. Tilsvarende finnes ikke for DAB. Internettet er en økonomisk vekstfaktor for millioner av leverandører av tjenester og produkter, følgelig er det også i deres interesse at brukerne får så rimelig tilgang som mulig. Vi vil fortsette å se tilbud om store datapakker til lavere og lavere pris. I enkelte utland får folk også overføringskapasitet i forhold til reklame de "later som" om de ser på.

Dead DAB walking, pga denne dynamikken. DAB-utbygging er en utgiftspost (spesielt nå som annonsørene ser at det er en flopp) Mens mobilnettet er en inntektsgenerator.

Sist redigert:
    D

Danke

Guest
    Nå har NRK faktisk blitt pålagt å levere kostnadsfri radio (man må jo dog kjøpe et radioapparat). Det betyr at radio over internett som eneste kilde ikke er mulig for NRK, da det krever abonnement med datapakke (som jo koster litt). Jeg har en minimal datapakke i mitt abonnement (det holder til det jeg bruker data til på telefonen - stort sett å lese og svare på e-post). Hvis jeg skulle høre på radio i tillegg, må jeg oppdatere abonnementet. Det vil på et år koste mer enn det koster å kjøpe en DAB-radio.

Men problemet med DAB er og blir det samme: "57 channels and nothing on". Argumentet har jo vært "flere kanaler". Det hjelper ikke med masse kanaler hvis de avbrytes av reklame hele tiden og de i tillegg ikke har interessant innhold.
    Sverige har billig 4g får 200gb for 399, klarer aldri bruke mer enn 100, radio, Netflix, surf, YouTube spotify.

På sommeren øker de til 400 GB for samme prisen..

D

Danke

Guest
    I tillegg har jeg overføring på norsk Telia 1gb, nå har jeg 3,6 spart opp.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Var ute på langtur i går men det endte med at jeg slo av radioen. Bare pjatt, reklame og drittmusikk. Stillhet er å foretrekke.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    ^ Det er enorme økonomiske interesser bak en storstilt utbygging av kapasitet på mobilnett. Tilsvarende finnes ikke for DAB. Internettet er en økonomisk vekstfaktor for millioner av leverandører av tjenester og produkter, følgelig er det også i deres interesse at brukerne får så rimelig tilgang som mulig. Vi vil fortsette å se tilbud om store datapakker til lavere og lavere pris. I enkelte utland får folk også overføringskapasitet i forhold til reklame fe "later som" om de ser på.

Dead DAB walking, pga denne dynamikken. DAB-utbygging er en utgiftspost (spesielt nå som annonsørene ser at det er en flopp) Mens mobilnettet er en inntektsgenerator.
    Det har du jo rett i. Vi overlater nå forøvrig utbyggingen av dette til kinesiske firma (Huawei) som av sikkerhetsmessige grunner er forbudt i veldig mange andre land ;)

Uansett om datapakker blir billige eller ikke så bryter det med NRKs mandat. Du betaler lisens for innholdet, distribusjonen skal være gratis. I det øyeblikket distribusjonen koster penger må NRKs mandat endres. Da er det ikke lenge før vi får reklame også i NRKs program. Vil vi virkelig det?

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Var ute på langtur i går men det endte med at jeg slo av radioen. Bare pjatt, reklame og drittmusikk. Stillhet er å foretrekke.
    Hvilken kanal var det?

Jeg liker radio, som en dagsavis, med musikk innimellom.
    Jeg er delvis enig med deg. Jeg har ofte på radio når jeg kjører bil, men det begrenser seg til NRKs kanaler - enten P1 eller P2. På de andre kanalene er det stort sett bare pjatt. NRK har fremdeles en del kvalitetsradio. Må dog innrømme at jeg noen ganger faller innom NRK Klassisk, eller NRK Sport når det er serierunde og jeg må ut en tur.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn