- Ble medlem
- 22.11.2017
- Antall liker
- 318
Jepp. Gammel, gretten gubbe. Med lang erfaring.
|
Det her er omtrent det samme som man ser i kabeldebattene. De som ikke hører alt det fantastiske kan umulig ha prøvd. De fleste har faktisk det, også når det gjelder DAB. De fleste av dine motdebatanter I den tråden har det pr idag både 2 og 3 biler, på hytta i heimen osv. Alikevell fortsetter du dette gnålet om at ingen har prøvd og at ingen vet hva de snakker om. Hvis kvalifikasjonene for å delta i debatten at alle i tur og orden må innom din Mitsubishi for å høre perfekt DAB så kommer nok ikke det til å skje.Alle de jeg spør om dette, svarer aldri...ellers er det jo slik at alle som uttaler seg om DAB, på den ene eller andre måten, ordlegger seg likt...trolig fordi de har lest noe et sted, og bare gjentar det de har lest...uten å ha hørt.
Slik som jeg oppfatter det etter å ha diskutert dette de siste 5-6 år.
Ellers er jo meninger om lyd forskjellig fra menneske til menneske, sørlig fordi ingen av oss hører likt.
Og mange savner harmonisk forvrengning og innlagt Loudness fra FM. Ikke jeg.
Jeg har hørt, til og med på en god stasjonær DAB i tjukkeste Oslo i lag med hele Fidelity-redaksjonen. Tro meg, det var langt utenfor det som har med smak å gjøre. Jo, det funker i bil, fortrinnsvis til tale eller sønderkomprimert musikk, men til gjengivelse med noen kjent form av kvalitet, glem det. Kvalitativt er det udiskutabelt elendig i hifi-sammenheng.Alle de jeg spør om dette, svarer aldri...ellers er det jo slik at alle som uttaler seg om DAB, på den ene eller andre måten, ordlegger seg likt...trolig fordi de har lest noe et sted, og bare gjentar det de har lest...uten å ha hørt.
Slik som jeg oppfatter det etter å ha diskutert dette de siste 5-6 år.
Ellers er jo meninger om lyd forskjellig fra menneske til menneske, sørlig fordi ingen av oss hører likt.
Og mange savner harmonisk forvrengning og innlagt Loudness fra FM. Ikke jeg.
Akkurat, nettoppDet fungerer. Jeg forventer meg ikke mer.
Du er flink til å prøve å generalisere, uten å ha nevneverdig belegg for detOg hvem hører på radio hjemme
Snart tre år gammel tråd dette. Jeg har forlengst byttet ut min originale Clarion til en Kenwood med DAB+ i min gamle godbil. Og fikk handsfree på kjøpetNå begynner nedstengingen av FM-nettet. Først i Nordland klokken 11.11 i dag. (Noen har lest om slutten på 1. Verdenskrig)
Et enkelt veddemål: hvor mange fylker skal FM-nettet stenges i før politikerne snur i saken?
Jeg velger fem - 5. Fordi jeg har et håp om at dette stutumpåfunnet vil bli avsluttet.
Slukkingen av FM-nettet - Fem ting du må vite om den nye radiovirkeligheten - DinSide
Krinksjefen er ærlig på at informasjonen kunne vært bedre. Snart innser han at NRK Radio er i ferd med å begå selvmord.
http://www.dn.no/etterBors/2017/01/...ds-gjort-en-enda-bedre-jobb-med-informasjonen
Det blir jo bare en løs påstand uten fundament. Mener du da at CD heller ikke var et teknologisk fremskritt?Felles for avskaffelsen av alle de og introduksjonen av noe nytt, var at de ble erstattet av teknologiske framskritt, - noe DAB definitivt ikke er.
Nå er det jo slik at Hardingfele har tapt veddemålet. Det er et faktum.Helt enig - og det er eksakt det som er ankepunktet. Det tvangsinnføres et nytt format, med omfattende omkostninger for befolkning - som skulle være så godt (hvor argumentet for at det var godt var - at det er digitalt...!) men så kommer ut som markant dårligere end det som var. Har ikke hørt klager over digital tv (som er væsentlig bedre end det analoge var), eller at mail tok over for telex - eller noen av de andre eksempler. En annen væsentlig del av klagen her er at FM-nettet ble tvangsstengt av DAB-kumpanene (for at sikre seg selv makten og æren i al evighet), begrunnet i besparelse. Man påførte befolkningen en utgift på 10-talls milliarder kroner (en del tusin pr husstand i utskifte av elektronisk utstyr) - for at spare et par hundre millioner (20-30 KRONER pr. husstand)! Og med et dårligere produkt som resultat!
Her har blåruss, NRK og politikere tråkket så massivt i spinaten - at de kommer at se grønne ut resten av livet!
Ja. Konspirasjonsteorier hører med i enhver useriøs debattJeg har nå mine kontakter, jeg også. Det er også et falsum at FM-nettet var så dårlig at alt måtte utskiftes. FM-nettet var under kontinuerlig oppgradering og vedlikehold inntil et par år før DAB-mafiaen dukket opp. Bortsett fra mindre omformere, så består ikke en FM-sender av et enkelt apparat, men en serie av encodere, excitere og PA-trinn. Så begynte en bevisst nedgradering av FM-nettet, med effektreduksjoner og fiklerier. Flere enn meg reagerte på at FM-nettet merkelig nok ble gradvis dårligere det siste året og litt til, før slukking av FM startet.
Ja, kan man kalle omleggingen til DAB for noe annet?Tvangsinnføres?
Digitalisering i seg selv er en fornuftig og teknologidrevet utvilking. Sammenligningen mellom DAB og TV er fullstendig feilaktig, ettersom digitalisering av bilde og TV-sendinger er en 100% internasjonal og leverandørdrevet utvikling, med betydelig bedre resultat enn forgjengeren. Dessuten gikk i all hovedsak forbrukerne foran i utviklingen, vi hadde allerede for en stor del kjøpt oss utstyret (flatskjermer HD eller HD-ready), da de digitale sendingene omsider startet. Igjen i sterk kontrast til DAB, som kun er er et realt snublesteg som rett nok kan fungere greit parallelt med FM eller nettradio. Problemet i Norge er ganske enkelt nedstengingen av FM-nettet, ikke DAB i seg selv.Tvangsinnføres? Hvor har du vært de siste 10 årene? Da man tvangsinnførte digital bakkesendt TV...i Sverige begynte man med digital TV i 1999....parallellt med analog TV intill 2005. Da begynte slukkingen av det analoge TV nettet i Sverige Og DAB og FM parallellt her i Norge i ca. 20 år...NRK P1 og P4 pluss NRK klassisk...til å begynne med...i 2012 kom de første DAB+ kanalene....og da er det vel naturlig st man slukker det analoge FM nettet....og det ble gjort. Og det var ikke hemmelig....så hvor var du ?
Håkon, du sa selv tidligere i tråden av DAB i bil er helt greit.Digitalisering i seg selv er en fornuftig og teknologidrevet utvilking. Sammenligningen mellom DAB og TV er fullstendig feilaktig, ettersom digitalisering av bilde og TV-sendinger er en 100% internasjonal og leverandørdrevet utvikling, med betydelig bedre resultat enn forgjengeren. Dessuten gikk i all hovedsak forbrukerne foran i utviklingen, vi hadde allerede for en stor del kjøpt oss utstyret (flatskjermer HD eller HD-ready), da de digitale sendingene omsider startet. Igjen i sterk kontrast til DAB, som kun er er et realt snublesteg som rett nok kan fungere greit parallelt med FM eller nettradio. Problemet i Norge er ganske enkelt nedstengingen av FM-nettet, ikke DAB i seg selv.Tvangsinnføres? Hvor har du vært de siste 10 årene? Da man tvangsinnførte digital bakkesendt TV...i Sverige begynte man med digital TV i 1999....parallellt med analog TV intill 2005. Da begynte slukkingen av det analoge TV nettet i Sverige Og DAB og FM parallellt her i Norge i ca. 20 år...NRK P1 og P4 pluss NRK klassisk...til å begynne med...i 2012 kom de første DAB+ kanalene....og da er det vel naturlig st man slukker det analoge FM nettet....og det ble gjort. Og det var ikke hemmelig....så hvor var du ?
Mvh
Håkon Rognlien
Tvert i mot - de eksemplene har ALT å gjøre i denne tråden.Flageborg
- det er viktig og riktig, men verken barnevern eller NAV har noe i en DAB-tråd å gjøre, sorry.
DAB som sådan har lite med barnevern å gjøre.Tvert i mot - de eksemplene har ALT å gjøre i denne tråden.Flageborg
- det er viktig og riktig, men verken barnevern eller NAV har noe i en DAB-tråd å gjøre, sorry.
Man må velge sine våpen med omhu og stille til kamp der motparten er tilgjengelig
Den som tror at DAB-krigen kan kjempes med krav om "lydkvalitet" har tapt...
Håkon skrev vel at han savner lydkvaliteten, men at det var brukandes i hans Nissan Leaf?Håkon, du sa selv tidligere i tråden av DAB i bil er helt greit.
Hjemme kan man bruke internettradio "gratis" gjennom husets wifi og som gir brukerne en hel verden av radiostasjoner.
På hvilken måte savner du FM her i landet?
Enig - lydkvaliteten er under pari. Til snakke-programmer er det helt greit.Håkon skrev vel at han savner lydkvaliteten, men at det var brukandes i hans Nissan Leaf?Håkon, du sa selv tidligere i tråden av DAB i bil er helt greit.
Hjemme kan man bruke internettradio "gratis" gjennom husets wifi og som gir brukerne en hel verden av radiostasjoner.
Lydkvaliteten er markant dårligere på DAB og at den i det hele tatt forsvares er underlig, spesielt her inne. (Senest bekreftet et par dager tilbake, under en kjøretur i Sveariget. Over på FM bare for å nyte bedre lydgjengivelse -- de rare svenskene har til og med forbedret sitt FM-nett).
Hovedsaklig 2 grunner:Håkon, du sa selv tidligere i tråden av DAB i bil er helt greit.Digitalisering i seg selv er en fornuftig og teknologidrevet utvilking. Sammenligningen mellom DAB og TV er fullstendig feilaktig, ettersom digitalisering av bilde og TV-sendinger er en 100% internasjonal og leverandørdrevet utvikling, med betydelig bedre resultat enn forgjengeren. Dessuten gikk i all hovedsak forbrukerne foran i utviklingen, vi hadde allerede for en stor del kjøpt oss utstyret (flatskjermer HD eller HD-ready), da de digitale sendingene omsider startet. Igjen i sterk kontrast til DAB, som kun er er et realt snublesteg som rett nok kan fungere greit parallelt med FM eller nettradio. Problemet i Norge er ganske enkelt nedstengingen av FM-nettet, ikke DAB i seg selv.Tvangsinnføres? Hvor har du vært de siste 10 årene? Da man tvangsinnførte digital bakkesendt TV...i Sverige begynte man med digital TV i 1999....parallellt med analog TV intill 2005. Da begynte slukkingen av det analoge TV nettet i Sverige Og DAB og FM parallellt her i Norge i ca. 20 år...NRK P1 og P4 pluss NRK klassisk...til å begynne med...i 2012 kom de første DAB+ kanalene....og da er det vel naturlig st man slukker det analoge FM nettet....og det ble gjort. Og det var ikke hemmelig....så hvor var du ?
Mvh
Håkon Rognlien
1: absolutt; dog vil jeg si at en DAB-adapter burde vært "subsidiert" så hadde vi sluppet all den unødige kastingen av gode radioer (les: høyttalere)Hovedsaklig 2 grunner:Håkon, du sa selv tidligere i tråden av DAB i bil er helt greit.Digitalisering i seg selv er en fornuftig og teknologidrevet utvilking. Sammenligningen mellom DAB og TV er fullstendig feilaktig, ettersom digitalisering av bilde og TV-sendinger er en 100% internasjonal og leverandørdrevet utvikling, med betydelig bedre resultat enn forgjengeren. Dessuten gikk i all hovedsak forbrukerne foran i utviklingen, vi hadde allerede for en stor del kjøpt oss utstyret (flatskjermer HD eller HD-ready), da de digitale sendingene omsider startet. Igjen i sterk kontrast til DAB, som kun er er et realt snublesteg som rett nok kan fungere greit parallelt med FM eller nettradio. Problemet i Norge er ganske enkelt nedstengingen av FM-nettet, ikke DAB i seg selv.Tvangsinnføres? Hvor har du vært de siste 10 årene? Da man tvangsinnførte digital bakkesendt TV...i Sverige begynte man med digital TV i 1999....parallellt med analog TV intill 2005. Da begynte slukkingen av det analoge TV nettet i Sverige Og DAB og FM parallellt her i Norge i ca. 20 år...NRK P1 og P4 pluss NRK klassisk...til å begynne med...i 2012 kom de første DAB+ kanalene....og da er det vel naturlig st man slukker det analoge FM nettet....og det ble gjort. Og det var ikke hemmelig....så hvor var du ?
Mvh
Håkon Rognlien
1: I disse miljø- og forbrukstider er det en helt uhørt galskap på skape et elektronisk søppelberg ut av fullstendig flotte radioapparater, jeg finner ikke ord.
2: Batteriforbruket på DAB er absurd høyt, og kan neppe sies å være et framskritt. I et tenkt scenario vil radioen vare meget kort tid, mens jeg kan huske den gamle Kurer'en i palisander der vi byttet batterier en gang i året.
Mvh
Håkon Rognlien
Forskjellen er at det var et marked og en etterspørsel etter overgang til de andre teknologiene du nevner. De gir en bedre brukeropplevelse. Det går ikke å sende HD TV på analog VHF. Folk var mer enn villige til å bytte, fordi de fikk noe tilbake.Da de digitale bakkesendte TV sendingene startet for 10 år siden hadde vi med parabol i mer enn 10 år hatt digitale signaler på våre tjock TV apparater. Me SD oppløsning. De første HD sendingene kom på svensk TV via parabol under Fotball VM i 2010. Så hadde Canal Digital en HD test kanal. Så etterhvert kom de første HD sendingene =720 på NRK og SVT. ( Har hatt svensk TV tuner siden 2009)
Og etterhvert en del andre kanaler, altså ikke så mange år siden.
Og på denne tiden har den norske forbruker skiftet ut sin gamle tjock TV, og x-antall flatskjermer.
Til en kostnad som langt overskrider de tulletallene som verserer blant FM nisser, og som gjentas og gjentas, som det skulle være en sannhet.
Nok en gang: Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag i hele landet. Hver dag i min bil de siste 6 år, 170.000 km.
Med DAB+. P4 fremdeles på vanlig DAB.
Og sånn går dagene.