Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
    For å være helt ærlig så bruker jeg ikke DAB noe særlig i Teslaen da jeg foretrekker å bestemme musikken selv så det går mye i spotify og litt BBC via nettradio. Blir brukt en del mer i VWen, men den har ikke opplegg for streaming så der har jeg ikke sammenligningsgrunnlag. Tenker ikke over nevneverdig kvalitetsforskjell når jeg kjører bil siden det alltid er en form for bakgrunnsstøy likevel. Nå tviler jeg på at Spotify i bilen blir streamet med høyeste bitrate så det er godt mulig den er på nivå med DAB for å spare mobildata. Appen i bilen er ikke som den på pcen/mobilen at en kan velge selv. Skal en virkelig nyte kvaliten så er jo vinyl/dac/br/cd eller lignende kilder uansett foretrukket. Tror ikke svært mange brukte NRK P2 via FM som referanse før DAB tematikken dukket opp, men nå blomstrer de frem overalt :)

Misforstå meg rett altså.. Jeg sier ikke at dab har hifi kvalitet, men i de situasjoner mange bruker radio i så er kvaliteten bra nok og ofte har man bedre mottak. Alle som har brukt Peltor FM hørselvern kjenner seg sikkert igjen i det å stå å vri på hodet for å få skurrefri radio eller skurring og skraping langs vestlandsveier i bilen. Nå er det enten radio i god nok kvalitet eller så er det ingenting. Kjører en del på vest- og østlandet med VWen som har dab og jeg kan ikke si at dekningen er spessielt mye bedre/dårligere enn før. Selvfølgelig er det unntak mtp dekning, men det var det før med FM også.

Jeg tror DAB diskusjonen startet litt for tidlig. Hadde dette vært diskutert nå i dag så tror jeg kanskje flere hadde tenkt i "IOT" baner og heller vurdert distribusjon via telenettet. Med 5G teknologien som rulles ut nå hadde det vært uproblematisk å håndtert radio over det samme nettet. Da kunne de bygget ut et nett som uansett skulle bygges ut mtp telefon og sluppet et dedikert DAB nett. DAB har på mange måter blitt litt utdatert før det rakk og bli populært. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere DAB apparater siden nettradio via telefon/pc i dag gir meg bedre lyd, tilnærmet like god dekning og et bedre tilbud. Her kan man velge og vrake i kanaler og man kan streame fra tidal/spotify og lignende løsninger med høy bitrate.
    Prøv gjerne den sammenligningen i bilen. Det har jeg gjort. Spotify på 3G er sannsynligvis ned mot 96 kbps, men låter fortsatt langt bedre enn DAB.

Det siste du skriver er vel et hovedpoeng her. Det ble av ubegripelige grunner trasset gjennom en teknologiendring som påførte konsumentene milliardkostnader, men som viste seg å være håpløst akterutseilt fra dag 1. Begrensningene i den valgte teknologien og den kommersielle prioriteringen av et utall pludrekanaler fremfor en håndfull kvalitetskanaler førte til at hver kanal fikk minimal båndbredde. Derfor valgte man også en codec som degraderte lydkvaliteten såpass mye at den er ulidelig å høre på. Faen også.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.554
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Jeg tror ikke Radio Norge og P4 skal legge skylden på DAB for elendige lyttertall. De bør legge skylden på elendige radioprogrammer.
    Samme veien har det gått med 9-timen og Reiseradioen.
    Tullprat eller pludring og "reklame".
    Det er ikke bare musikken som blir ødelagt.
    Mange grunner til at ting endrer seg.
    Ofte ikke teknologisk årsak.

minim

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    8
    ^ Du har Spotify i Teslaen også. Hva synes du om lydkvaliteten fra DAB i bilen sammenlignet med Spotify over 3G i samme bil, med samme høyttalere og med samme bakgrunnsstøy?
    For å være helt ærlig så bruker jeg ikke DAB noe særlig i Teslaen da jeg foretrekker å bestemme musikken selv så det går mye i spotify og litt BBC via nettradio. Blir brukt en del mer i VWen, men den har ikke opplegg for streaming så der har jeg ikke sammenligningsgrunnlag. Tenker ikke over nevneverdig kvalitetsforskjell når jeg kjører bil siden det alltid er en form for bakgrunnsstøy likevel. Nå tviler jeg på at Spotify i bilen blir streamet med høyeste bitrate så det er godt mulig den er på nivå med DAB for å spare mobildata. Appen i bilen er ikke som den på pcen/mobilen at en kan velge selv. Skal en virkelig nyte kvaliten så er jo vinyl/dac/br/cd eller lignende kilder uansett foretrukket. Tror ikke svært mange brukte NRK P2 via FM som referanse før DAB tematikken dukket opp, men nå blomstrer de frem overalt :)

Misforstå meg rett altså.. Jeg sier ikke at dab har hifi kvalitet, men i de situasjoner mange bruker radio i så er kvaliteten bra nok og ofte har man bedre mottak. Alle som har brukt Peltor FM hørselvern kjenner seg sikkert igjen i det å stå å vri på hodet for å få skurrefri radio eller skurring og skraping langs vestlandsveier i bilen. Nå er det enten radio i god nok kvalitet eller så er det ingenting. Kjører en del på vest- og østlandet med VWen som har dab og jeg kan ikke si at dekningen er spessielt mye bedre/dårligere enn før. Selvfølgelig er det unntak mtp dekning, men det var det før med FM også.

Jeg tror DAB diskusjonen startet litt for tidlig. Hadde dette vært diskutert nå i dag så tror jeg kanskje flere hadde tenkt i "IOT" baner og heller vurdert distribusjon via telenettet. Med 5G teknologien som rulles ut nå hadde det vært uproblematisk å håndtert radio over det samme nettet. Da kunne de bygget ut et nett som uansett skulle bygges ut mtp telefon og sluppet et dedikert DAB nett. DAB har på mange måter blitt litt utdatert før det rakk og bli populært. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere DAB apparater siden nettradio via telefon/pc i dag gir meg bedre lyd, tilnærmet like god dekning og et bedre tilbud. Her kan man velge og vrake i kanaler og man kan streame fra tidal/spotify og lignende løsninger med høy bitrate.
    Prøv gjerne den sammenligningen i bilen. Det har jeg gjort. Spotify på 3G er sannsynligvis ned mot 96 kbps, men låter fortsatt langt bedre enn DAB.

Det siste du skriver er vel et hovedpoeng her. Det ble av ubegripelige grunner trasset gjennom en teknologiendring som påførte konsumentene milliardkostnader, men som viste seg å være håpløst akterutseilt fra dag 1. Begrensningene i den valgte teknologien og den kommersielle prioriteringen av et utall pludrekanaler fremfor en håndfull kvalitetskanaler førte til at hver kanal fikk minimal båndbredde. Derfor valgte man også en codec som degraderte lydkvaliteten såpass mye at den er ulidelig å høre på. Faen også.
    Skal prøve det en dag å se. Det er forøvrig spotify over 4G så man har potensielt ingen begrensning her mtp båndbredde sånn normalt sett.

Jeg er ikke uenig i det og selv i dag ser jeg jo at jeg bruker mye mer nettradio i bilen enn jeg bruker vanlig radio og opplever på ingen måte at det har dårligere dekning. Det er stortsett telefon dekning der det er radio dekning ellers. Vil tro at dette blir enda mer utbredt fremover. Jeg syns bare DAB får mye uberettiget mye tyn. Nå som den er her så opplever jeg en totalt sett bedre radio med DAB siden jeg slipper så mye skurring og "white noise" som FM hadde. Kvaliteten er ikke som på en bra kilde hjemme, men jeg bruker radio i bilen, når jeg pusser opp/slår plen på hørselvern og i garasjen innimellom. Alle disse stedene har i større eller mindre grad bakgrunnsstøy som gjør at jeg ikke henger meg særlig opp i dårlig kvalitet. At den er dårligere om man finlytter når det er stille er det vel ingen tvil om ut i fra begrensninger de har på båndbredden, men det er begrenset hvor fokusert mesteparten av lytterne er på de (relativt) små forskjellene når bakgrunnsstøyen ofte er til stede. Om lydkvalitet er viktig så velger man nå heller streaming eller andre kilder som er tilgjengelig mer eller mindre overalt i dag så ordner markedet opp i DAB rotet selv om noen år.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    995
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Radio har blitt uinteressant. NRK og myndighetene har selv avlivet radioen. Jeg tror det var poenget.
    Ja vel? Hva med en realtivitetssjekk? Get a life!
    "Get a life?" Hvem er det som med 9 innlegg bare i denne tråden forsvarer med nebb og klør en død kanin som DAB er. Det va nå den rette rævva som feis... :D
    Og hva er en "realtivitetssjekk" for noe...? :D :D

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Bare en kanal som i løpet av 20 minutter serverer I want you (She’s so heavy) og Just like a woman. Nrk P1+.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt rart å være villig til å dø på valplassen for DAB, i kommentarfelt.

Formatet ble promovert av NRK, P4 og Radio Norge, som så det som en måte å stenge inne et radiopublikum på. Det er skrevet bok om alt faenskap som ble begått i den forbindelse og en del av opplysningene er å finne i forumets DAB-tråder.

Formatet er elendig, begrenset, akterutseilt og fullstendig irrelevant i forhold til 4G og 5G. De to sistnevnte utbygges med grunnlag i inntektspotensialet fra brukere, upstream og downstream; DAB finansieres over statskassen, pluss det lille bidraget fra NRK, P4 og Radio Norge. De to sistnevnte taper store penger på stup i radiolytting, mens radiolyttingen over FM (kommersiell og ikke-kommersiell) går helt fint i Sverige, Danmark og Finland, som ikke har lettlurte folkevalgte i styre og stell.

https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalradio_Norge

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    138
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    29

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.677
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Mener du at alle (og det er mange) som sier at det ikke fungerer i hele Norge tar feil? At de lyver eller er det andre som har et merkelig syn på virkeligheten?

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    388
    Blir litt rart å være villig til å dø på valplassen for DAB, i kommentarfelt.

Formatet ble promovert av NRK, P4 og Radio Norge, som så det som en måte å stenge inne et radiopublikum på. Det er skrevet bok om alt faenskap som ble begått i den forbindelse og en del av opplysningene er å finne i forumets DAB-tråder.

Formatet er elendig, begrenset, akterutseilt og fullstendig irrelevant i forhold til 4G og 5G. De to sistnevnte utbygges med grunnlag i inntektspotensialet fra brukere, upstream og downstream; DAB finansieres over statskassen, pluss det lille bidraget fra NRK, P4 og Radio Norge. De to sistnevnte taper store penger på stup i radiolytting, mens radiolyttingen over FM (kommersiell og ikke-kommersiell) går helt fint i Sverige, Danmark og Finland, som ikke har lettlurte folkevalgte i styre og stell.

https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalradio_Norge
    Husk at "hele verden ser til Norge" iflg våre offentlige kilder. Det sies selvfølgelig ingen ting om at det er i beundring.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    He-he -- jeg ville valgt noe annet å kjempe for enn DAB.
    https://www.fremover.no/debatt/leserbrev/fm/kan-fm-redde-radio/o/5-17-591612

Samtidig leverer de to største kommersielle radioaktørene våre regnskapstall som viser store underskudd og mediebyråene snakker om kraftige fall i radioannonsemarkedet.

P4-gruppen (Nent) sin samlede omsetningssvikt i 2018 viser nå at de har mistet mer enn 40% av sin reklameomsetning ifra 2017. Mens Bauer Media, som står bak Radio Norge og en rekke andre DAB-kanaler (som min favoritt Radio Rock), har tapt over 52 millioner på to år - 28 av dem det siste året. Annonsørene syns tydeligvis ikke lenger det er like attraktivt å annonsere på radio som før. Bare det siste halve året har de brukt 25 millioner mindre på radioreklame sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Ikke så rart når lyttertallene går ned, kanskje. Men trist. Fordi vi da er inne i en ond sirkel hvor mindre penger å rutte med for radiokanalene fort betyr dårligere kvalitet…..og stor sannsynlighet for enda laver lyttertall.

I andre land vi for få år siden lå på samme radiolyttingsnivå med, er radiolyttingen stabilt positiv denne sommeren. Sverige har for eksempel nesten 40% mer daglig radiolytting enn Norge sett i forhold til populasjon. Og det selv om radio i begge land er utsatt for så å si den samme konkurransen av strømmetjenester, podcast og fint vær (som var det noen skyldte på i fjor).
    Fra kommentarfeltet under Radiosjefenes artikkel:

Glimrende eksempel på talltriksing: "Status for det norske radiomarkedet i dag er at gjennomsnittlig 2.768.656 nordmenn lytter til radio daglig (Kantar TNS/CATI, gjennomsnitt januar-juli). Før FM-slukkingen, i 2016, var den daglige dekningen 2.852.231. Dette er en endring på 83.575 daglige lyttere, eller snaue 3 prosent. Dagens nivå er altså noe lavere enn i 2016, men høyere enn b u n n i v å e t i fjor (les: sommer, ikke hele året sett under ett). " Noen som gjennomskuer misbruken av tallene her? Her sammenligner en epler og pærer bevisst (årstall mot lyttertall sommertid).
    Skjermbilde 2019-08-20 kl. 14.27.37.jpg

Disqutabel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    1.928
    Mitt problem i bilen er at en god del DAB-mottakere ikke fungerer like godt som andre. Nissan Leaf fabrikkmontert, denne fungerer veldig bra! Knapt nok opplevd drop-out.
    Min egen fossilbil med verkstedsmontert Tiny (ble med på kjøpet da jeg byttet bil i sommer, hadde aldri giddet ellers) er føkkings håpløs. Selv på det mest sentrale Østlandet er det store områder med drop-out og masse fikling. Trafikkfarlig er det også. Har også forsøkt med en DAB "reiseradio" i frontruta for eksperimentets skyld, drop-out i eksakt samme områder som Tiny'en, bare irriterende å bruke.

Hjemme gir det litt mening på klokkeradioen, men får merkelig nok inn kun et begrenset antall stasjoner. På selve musikkanlegget låter DAB så latterlig dårlig at det knapt går an. Nettradio knuser DAB hver dag hele uka på både lyd og stajsonsutvalg.

Helt kort klarer jeg knapt se meningen med DAB annet enn helt unntaksvis.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Ja, det mener jeg. Det er ingenting i veien med DAB dekning. Som vanlig er det i bil, feil monterte antenner. Og bruk av DAB radio, det å oppdatere sendelista ved å kjøre en full skann. En DAB radio tar i mot alle kanaler som er tilgjengelige med en gang, fordi DAB sendes i muxer, akkurat som RiksTV, med x-antall kanaler i hver mux, som alle sender på samme frekvens innenfor hver region, de enkelte kanaler blir sortert i DAB radioen.
    Og i bil, så må service following, DAB link aktiveres, akkurat som RDS på FM. Mange som kjører fra en region til en annen mister da signalet fordi radioen ikke har denne funksjonen aktivert. Dette gjelder sørlig NRK. Viktig å programmere inn den NRK kanalen som bare heter P1 eller P1+. Programmerer jeg inn P1 Østfold som hovedkanal så blir det problemer når jeg kjører til Drammen.
    Det er lettere med de kommersielle kanalene, men de har ikke så god dekning som NRK enkelte steder.
    Har hatt DAB i bil siden 2002.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Jeg hadde en Tiny adapter i bil for 6 år siden. Ingen problem med den. Men antenna i frontruta var montert riktig. Den skal være loddrett, ha strøm, og være jordet til gods. Og det betyr at lakken må skrapes bort, for at dette skal fungere skikkelig.
    Hadde slik antenne også i min gamle Mitsubishi, med Blaupunkt DAB radio, fra 2002 til 2012.
    Ingen radioer fungerer uten ordentlig montert antenne.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I går bestilte jeg time for årlig service på bilen med ikke-fungerende Tiny DAB-adapter, og ba dem ta en kikk på den også med det samme bilen var inne. Kundebehandler rant nærmest over om hvor mye trøbbel det har vært med disse, og at hvis de hadde visst det de vet nå ville de aldri tilbudt noen montering av slike, men han lovet å forsøke å få liv i den igjen. Deretter fikk jeg høre hans hjertens mening om hele DAB-omleggingen. :)

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.133
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    DAB fungerer ganske lytefritt og uproblematisk bil og har temmelig god dekning de aller fleste steder. Forutsetningene er at selve DAB mottakeren (om det er adapter, bilstereoapparat eller i head unit) er riktig satt opp, er av god kvalitet og at man har en riktig montert antenne av god kvalitet.

Men - rent bortsett fra at det virker er det ikke mye annet positivt å si. Ikke som jeg kommer på i hvertfall.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    138
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    29
    Glimrende eksempel på talltriksing: "Status for det norske radiomarkedet i dag er at gjennomsnittlig 2.768.656 nordmenn lytter til radio daglig (Kantar TNS/CATI, gjennomsnitt januar-juli). Før FM-slukkingen, i 2016, var den daglige dekningen 2.852.231. Dette er en endring på 83.575 daglige lyttere, eller snaue 3 prosent. Dagens nivå er altså noe lavere enn i 2016, men høyere enn b u n n i v å e t i fjor (les: sommer, ikke hele året sett under ett). " Noen som gjennomskuer misbruken av tallene her? Her sammenligner en epler og pærer bevisst (årstall mot lyttertall sommertid).
    Hardingfele , hva mener du er triksingen med tall her egentlig? De sier at lyttetallene for 2016 FØR FM ble slukket var 2 768 656, mens det nå ligger på 2 852 231, altså en differanse på, i denne sammenheng, relativt beskjedne 83 575. Det de videre sier om bunnnivå, gjelder, slik jeg forstår det, lave målinger for DAB (vil jeg anta, siden FM ble slukket i 2017) i fjor, 2018.

Videre mener de vel at at sommermålinger generelt er et dårlig grunnlag. Det er da ikke noe grunnlag for å si at de sammenligner DAB målingene generelt med en dårlig sommermåling for FM?

Dette skrevet av meg med det forbehold om at jeg har tolket deg riktig dog.

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.764
    Nå er det val ikke bare annonsemarkedet på radio som sliter, all tradisjonell media har samme problemet, har nok lite med dab å gjøre. Har en greit fungerende dab i min bil men bruker den sjeldent, de fleste programmene på radio er tilgjengelig på podcast, da slipper man reklame og ræva musikk.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Jeg synes det er rart at den Tiny adapter jeg hadde for 6 år siden funket. Både i Stockholm og i Danmark. Men alt kommer an på hvordan antennen monteres. Og selv i dag, så er ikke alle oppdatert på hvordan en DAB radio fungerer, og hvor viktig riktig montert antenne er. Sånn er det bare.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.133
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    En annen ulempe med hele DAB-konseptet, som forårsaker en del trøbbel, er følsomheten for elektromagnetiske forstyrrelser - spes fra LED. Dette er et økende problem, da LED i temmelig stort omfang erstatter glødepærer - både i bil og hjemme. Blir mengden innstrålt støy for stor, så kutter signalet.
    Flere har opplevd at radioen blir tyst når lyset slås på.
    Ja, det er EMC direktiver med grenseverdier for generering av støy osv fra et produkt, men selv om de enkelte produkter kan ligge innenfor grenseverdier så er det de akkumulerte støymengdene som kan/vil påvirke.

Svært få er spesielt opptatt av løsninger for akkurat dette da problemstillingen mer eller mindre kun gjelder i Norge.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er et av problemene med DAB, - dersom signalet blir forstyrret nok, av kortvarig utslokking, forstyrrelser o.l. så blir det helt tyst, mens ved FM så ble det kanskje litt knitter og fres noen korte øyeblikk...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.554
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Jeg hadde en Tiny adapter i bil for 6 år siden. Ingen problem med den. Men antenna i frontruta var montert riktig. Den skal være loddrett, ha strøm, og være jordet til gods. Og det betyr at lakken må skrapes bort, for at dette skal fungere skikkelig.
    Hadde slik antenne også i min gamle Mitsubishi, med Blaupunkt DAB radio, fra 2002 til 2012.
    Ingen radioer fungerer uten ordentlig montert antenne.
    Jeg har litt erfaring med FM, DAB, Øst- og Vestlandet og flere biler.
    Har også montert for meg selv og kompiser.
    Alt fungerer. Ingen kalger. Ingen problemer.
    Slik det er i dag har jeg en integrert DAB+ etc i bilen som jeg ikke vet hvem har produsert. Radioen altså.
    I forrige bil monterte jeg selv en DAB+ som kommuniserte over USB.
    En trenger ikke skrape seg gjennom lakken og ned til gods. Med riktig antenne riktig montert er det tilstrekkelig med kapasitet mellom jord "lappen" på antenne og gods.
    Riktig montert vel og merke.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    VG er ikke imponert over radiosjefenes "pynte på brura" tilsvar, og sender avsted enda en salve.

De tre Dabianske kringkasterne sier videre: «2.768.656 nordmenn lytter til radio daglig (Kantar TNS/CATI, gjennomsnitt januar-juli). Før FM-slukkingen, i 2016, var den daglige dekningen 2.852.231.

I svaret de gir - tar Dabianerne altså kreditten for at lokale FM-radioer har suksess! De benytter brutto-tall som helt avviker fra deres «offisielle tall». Jeg kan nesten ikke tro det jeg leser!

«Samtidig ser vi økende konkurranse fra internasjonale aktører, publikum endrer medievaner og kampen om folks tid og oppmerksomhet er enorm». Er konkurransen fra internasjonale aktører lavere i Sverige? I Finland? I Frankrike? Overhodet ikke! I Sverige er den daglige lyttingen på FM over 70% og svenskene lytter nesten dobbelt så lenge.

Hvordan kan satsningen på en utdatert teknologi gjøre at radioen er godt rustet for fremtiden?

Dab fungerer ikke slik det var tenkt. Kommentarfeltene koker over av sinte norske radiolyttere.

Den norske radioutviklingen det motsatte av en suksess. Det er en tragedie for det norske folk!

La Dabianerne være på Dab. Frigi derfor radiobølgene på FM! La oss se hvem som vinner kampen om lytterne. «Terningen er kastet!»
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/...re-paa-dab-frigi-derfor-radioboelgene-paa-fm?

Skjermbilde 2019-08-21 kl. 14.17.57.jpg

Skjermbilde 2019-08-21 kl. 14.17.30.png

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    706
    Ja, det mener jeg. Det er ingenting i veien med DAB dekning. Som vanlig er det i bil, feil monterte antenner. Og bruk av DAB radio, det å oppdatere sendelista ved å kjøre en full skann. En DAB radio tar i mot alle kanaler som er tilgjengelige med en gang, fordi DAB sendes i muxer, akkurat som RiksTV, med x-antall kanaler i hver mux, som alle sender på samme frekvens innenfor hver region, de enkelte kanaler blir sortert i DAB radioen.
    Og i bil, så må service following, DAB link aktiveres, akkurat som RDS på FM.
    Mange som kjører fra en region til en annen mister da signalet fordi radioen ikke har denne funksjonen aktivert. Dette gjelder sørlig NRK. Viktig å programmere inn den NRK kanalen som bare heter P1 eller P1+. Programmerer jeg inn P1 Østfold som hovedkanal så blir det problemer når jeg kjører til Drammen.
    Det er lettere med de kommersielle kanalene, men de har ikke så god dekning som NRK enkelte steder.
    Synes du dette var en enkel forklaring/brukerveiledning for den normale bilist/DAB-bruker?
    Du og jeg og mange her på forumet klarer det nok, det er alle de andre jeg bekymrer meg for.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    138
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    29
    Mange som kjører fra en region til en annen mister da signalet fordi radioen ikke har denne funksjonen aktivert. Dette gjelder sørlig NRK. Viktig å programmere inn den NRK kanalen som bare heter P1 eller P1+. Programmerer jeg inn P1 Østfold som hovedkanal så blir det problemer når jeg kjører til Drammen.
    Synes du dette var en enkel forklaring/brukerveiledning for den normale bilist/DAB-bruker?
    Du og jeg og mange her på forumet klarer det nok, det er alle de andre jeg bekymrer meg for.
    Mine foreldre, som er rundt 80, bruker DAB problemfritt både hjemme, på hytta på fjellet og i bilen. De er svært fornøyd med det, så det er ikke så vanskelig....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.651
    Torget vurderinger
    1
    Mine foreldre, som er rundt 80, bruker DAB problemfritt både hjemme, på hytta på fjellet og i bilen. De er svært fornøyd med det, så det er ikke så vanskelig....
    Det vil jeg tro. DAB-gnissingen forsvinner nok for de fleste, når de har kommet seg inn i 40-årene og videre. Ellers er vel radioene enkle å bruke, dersom de får et greit signal.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    En ting er at DAB R No.1 Drit - helt klart men dagens norske radiokanaler er jo puke, spy og faen uansett hvem avsender er.

Til sammenligning; For en tid back svirret jeg bortåt svÆnskegrÆnsen i jobbsammenheng og der dukket en gammel kjenning opp på svensk radio P1 formodentlig: Vetandes Värld. Dette er bare et av mange svært bra programmet på Sveasiden: https://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx#letter-v

Dette programmet handlet denne dagen om ny og banebrytende teknologi som samlet enorme mengder nattedugg til drikkevann. Dette var grundig arbeid med intervjuer med mange impliserte og bla en nobelprisvinner. Prosessen er allerede på prøvestadiet og det var enkelt å forstørre systemene uten å øke kompleksiteten. Systemet ville være i stand til å forsyne hele byer med rent vann.

Programmet var laget så billedlig bra at jeg måtte høre hele, utsatte jobben litt for formålet.

Radio slik det skal lages, hvornår så/hørte man det sist heromlands?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.554
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Det vil jeg tro. DAB-gnissingen forsvinner nok for de fleste, når de har kommet seg inn i 40-årene og videre. Ellers er vel radioene enkle å bruke, dersom de får et greit signal.
    Det er derfor jeg synes DAB er så utmerket altså?
    Tanken har ikke streifet meg før nå med denne opplysningen.
    Vi gamle får fyre opp dampradioen å lytte på mellom- og kortbølge.
    Sikkert grei nok lyd for oss der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn