Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Dette er en ekte anti DAB radio.
    Fant den i går.
    Noen som er interessert?
    _20190825_135107.jpg

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Min snart 6 år gamle DAB radio. Uten mono knapp, og med automatisk AFC. Hørte på Radio Metro på DAB og FM fra Gardermoen, via riksvei 22 til Fredrikstad. Måtte begynne å nærme meg Lillestrøm før det ble noe Metro fra Oslo. Som ikke er det samme som Metro Romerike og Østfold. Så byttet til Romerike, som holdt fint til langt forbi Rakkestad, dog med noen dropouts rundt Mysen.
    Det overlever man, det er jo en lokal DAB sender. Så byttet jeg til Metro Østfold. Var også innom FM 10-15 ganger langs samme veien. Den var jo der. Med veldig varierende kvalitet. Og døll lyd. Og alltid med ffft fffft ffffft lyden. Overhodet ikke brukbart i bil.
    Selv på et høydedrag utenfor Fredrikstad fikk jeg inn Metro Romerike. Bare synd at disse kanalene til Metro ikke er linket sammen
    med service following. Lyden fra Metro var veldig bra, de har høyeste bitrate, 96 kbps.
    Bildet er fra info tavlen til Østfold, et lite stykke etter fylkesgrensa. Båstad.
    4C6726AD-C356-422B-BF64-6BF0BF44FAAD.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.757
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Radio metro Romerike på "stream".
    Når ut til hele verden uten dropouts. Ikke behøver man å investere i egen DAB mottaker heller.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Skjønner det. DAB radio er så mye enklere. Men den var ikke billig. Fulgte med bil,...

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner det. DAB radio er så mye enklere. Men den var ikke billig. Fulgte med bil,...
    Fulgte med bil - regner med at du er klar over at nye biler har et pristillegg på 4-8k for dab. Dette er ikke standard fra produsent.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    740
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fulgte med bil - regner med at du er klar over at nye biler har et pristillegg på 4-8k for dab. Dette er ikke standard fra produsent.
    Vel, betalte 1.5K for DAB i BMW i3 - bortkastet forøvrig da jeg stort sett hørte FM....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Min bror har nettopp kjøpt en ny Honda i Stockholm, hans kone en Toyota for 2 år siden. Begge med navigasjon, DAB og FM radier...det kostet ikke noe ekstra.
    Min snart 6 år gamle Mitsubishi er uten navigasjon.
    Leser brosjyrer hver gang jeg har bil på service. Står ikke noe der om tillegg.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Tror ikke det var noe valg. Flott og bra. Både radio og bil :)
    En kompis kjører en mindre bil i "nærmiljøet" og hører på Metro FM. Kan den være basert i Drammen?
    Det er rett og slett stygg lyd. Jeg har forsøkt å justere, men til ingen nytte.
    Når jeg bekriver lyden som stygg, mener jeg det virkelig. Jeg er ikke veldig kritisk til lyd i bil.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Hvilke bilmerker er det. Ellers er det jo masse ting på en bil du kan betale ekstra for...ser jo ofte annonser hvor man kan få ekstrautstyr gratis og spare x-antall tusen. Ennå ikke sett DAB radio som selvsagt er sammen med FM og navigasjon, nevnt i denne sammenheng.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.757
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Dab ekstramonteres gjerne ved innførsel til det norske markedet. Kun der. Fordyrende tillegg for den norske importøren som videreføres den norske kunden.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    98 % av alle nye personbiler som selges i Norge kommer med DAB+ som standard, men husk for sikkerhetsskyld å spørre forhandleren før du kjøper
    Dette gjelder også Sverige og Danmark, UK osv.
    Mitsubishi som jeg har siden November 2013. Samme med Honda.....

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    294
    Jeg hører Radio Metro på FM når jeg kjører tur til Oslo fra Telemark. Jeg har god lyd. Bilen har Bose-anlegg, så det betyr vel noe. Ellers hører jeg nettradio over mobilnettet, og det er god lyd også. Bedre enn med DAB+. Mer stabilt mottak enn med DAB+ er det også.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    98 % av alle nye personbiler som selges i Norge kommer med DAB+ som standard, men husk for sikkerhetsskyld å spørre forhandleren før du kjøper
    Dette gjelder også Sverige og Danmark, UK osv.
    Mitsubishi som jeg har siden November 2013. Samme med Honda.....
    Ja, dab er standardutstyr i Norge og kanskje et par andre land. Men det er ikke standard fra produsent, det blir for de aller fleste bilmerker bestilt av importør fra fabrikk og kostnaden blir selvsagt lagt til bilprisen. Du kan ikke velge dab som ekstrautstyr i Norge da alle norske biler nødvendigvis må leveres med dab. Følgelig kan du heller ikke se i utstyrslistene hva dette koster men du kan være sikker på at kunden betaler, importøren tilbyr ikke dette gratis.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Hvilke bilmerker er det. Ellers er det jo masse ting på en bil du kan betale ekstra for...ser jo ofte annonser hvor man kan få ekstrautstyr gratis og spare x-antall tusen. Ennå ikke sett DAB radio som selvsagt er sammen med FM og navigasjon, nevnt i denne sammenheng.
    Det er en Alfa Romeo MiTo.
    Min er en Giulia VELOCE.
    Begge har originalt montert radio / HiFi anlegg.

ufo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    285
    fornøyd med Giulia? sikler selv på en quadrifoglio :cool:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Radio Metro er jo en lokal aktlør. Derfor skrev jeg det at det var noen droputs. Opplever aldri det på NRK eller de kommersielle DAB+
    kanalene.
    Og vil gjerne vite hvilke bilmerker som må ettermontere DAB inn i en eksisterndd konsoll med bare FM radio.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Helt ubegripelig at så mange sier at de ikke får inn radio etter at det ble slutt på FM.
    Er det fortsatt FM de lytter på?
    Jeg bare undres.
    Har ikke vært noe sted der jeg ikke får inn DAB der jeg før hørte FM.
    Der det ikke var FM signaler er det stort sett ikke DAB heller.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører nok mindre på radio nå enne før, men det har ingen ting med DAB+/FM å gjøre. Og jeg har bedre dekning både i bil og på hytta med DAB+ enn jeg noen gang hadde med FM.
    Kostnaden for meg personlig i å bytte var minimal.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Jeg hører mer radio nå enn før.
    Har lite med FM/DAB å gjøre. Mest med mer tid.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    DAB fungerer greit i bil. Det er også eneste plass jeg hører på radio. Det skyldes hovedsakelig at det stort sett er dritt, reklame og pludreradio som gjelder. Orker ikke bla gjennom kanallisten for kanskje å finne noe som går an å høre på så skal jeg ut på langtur går det stort sett i CD.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Bortsett fra 9-Timen og Reiseradioen er det ikke så my pludring på NRK?

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    238
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    3
    Da har du ikke hørt mye på NRK. Nevner i farten Norgesglasset, Her og Nå, Kveldsåpent samt de fleste såkalte aktualitetsprogrammer. Her er pludring så det holder ispedd en god dose såkalt populærmusikk. Mulig jeg er en gammal gretten gubbe men musikken som spilles i NRK står jeg gladelig over.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.028
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet med musikken på NRK, er at den stort sett fastsettes av "musikkonsulenter" som setter opp musikk til de flste programmer. Dette er selvsagt bare unge jyplinger som aldri har hørt om Calle Jularbo...8)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.628
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Da har du ikke hørt mye på NRK. Nevner i farten Norgesglasset, Her og Nå, Kveldsåpent samt de fleste såkalte aktualitetsprogrammer. Her er pludring så det holder ispedd en god dose såkalt populærmusikk. Mulig jeg er en gammal gretten gubbe men musikken som spilles i NRK står jeg gladelig over.
    Da er jo din medbrakte musikk god å ha.
    Aldri noe feil eller kjedelig innhold.
    Trodde det var de gamle og gretne som var mest fornøyd med NRK.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Man hører da ikke på radio for musikkens skyld? Det har man da i bøtter og spann på mange andre måter. Man hører på radio for de spennende info/dokumentasjon/diskusjonsprogrammene. Det er de som har forsvunnet og blitt erstattet med pludreradio og listepop.

MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.949
    Torget vurderinger
    0
    Man hører da ikke på radio for musikkens skyld? Det har man da i bøtter og spann på mange andre måter. Man hører på radio for de spennende info/dokumentasjon/diskusjonsprogrammene. Det er de som har forsvunnet og blitt erstattet med pludreradio og listepop.
    Du har faktisk et godt poeng i dette, selv om jeg duste erklærer Norge og fjerning av FM-båndet. På den annen side, NRK tar en med på nye norske skiver hele tiden. Men bevares, de kan jo oppdages på NRK via DAB, og nytes behørig over Tidal seinere:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn