Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Ja, jeg er visst en ordentlig FM-nisse. Hva er du?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser du er medlem av FM nisseklubben på Facebook....
    Tydeligvis rekker ikke dine argumenter lenger enn at du nå er nødt til å begynne å nedlatende karakterisere dine meningsmotstandere.
    Hva blir neste nivå?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser du er medlem av FM nisseklubben på Facebook....
    Tydeligvis rekker ikke dine argumenter lenger enn at du nå er nødt til å begynne å nedlatende karakterisere dine meningsmotstandere.
    Hva blir neste nivå?
    Kun de som har hørt gode FM sendinger på gode FM tunere, vet hvor himla godt dette kan spille. De er faktisk i fåtall, da de fleste opp gjennom har hørt seg musikk gjennom LP og CD skiver. Så da blir det lett å like DAB - dvs. i mangelen av aldri å ha hørt FM avspilt/sendt/mottatt via FM - med dette lett å mene mye rart:)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ser du er medlem av FM nisseklubben på Facebook....
    Tror det er på tide at du begynner å ta inn det faktum at ingen er i mot DAB per se, det er et greit supplement, men noe annet skulle det ikke vært. Var i Sverige med bilen forleden, jeg bryr meg ikke så mye om det lydmessige i min varebil, men da jeg kom noen kilometer inn i Sverige og DAB-signalet forsvant, gikk jeg over på SR P1, og faktum er at jeg ble ganske overrasket over hvor fint det låt, selv i en middelmådig varebilstereo. For info så bruker jeg Tiny DAB-adapter, som fungerer sånn nogenlunne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Radio er ikke noe etter at landsdekkende kanaler ble tause gjennom min Tandberg TPT 3001A. Mye bedre lyd på Radio Hadeland og Radio Metro på FM enn nettradio fra Radio Vinyl. Nettradio låter flatt med slunken bass og diskant :(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Ser du er medlem av FM nisseklubben på Facebook....
    Tror det er på tide at du begynner å ta inn det faktum at ingen er i mot DAB per se, det er et greit supplement, men noe annet skulle det ikke vært. Var i Sverige med bilen forleden, jeg bryr meg ikke så mye om det lydmessige i min varebil, men da jeg kom noen kilometer inn i Sverige og DAB-signalet forsvant, gikk jeg over på SR P1, og faktum er at jeg ble ganske overrasket over hvor fint det låt, selv i en middelmådig varebilstereo. For info så bruker jeg Tiny DAB-adapter, som fungerer sånn nogenlunne.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Samme erfaring har jeg gjort, ved flere anledninger og i ulike biler. Overraskende rik og fyldig FM-lyd om man har lyttet til DAB frem til man bytter. Svenskene var så dumme (ironi) at de likegodt forbedret sitt FM-nett. Og de kommer selvsagt ikke til å gjøre noen videre utbygging av DAB, formatet er dødt. De satser på mobilnettet.

    Håper vår DAB-lobbyist får godt betalt. Fra artikkelen Gjest la inn:

    Many Norwegians are upset over the unrestrained propaganda for the transition to DAB. A project which is now perceived as a failure. It is now being discussed in social media whether the Norwegian government via embassies, the Ministry of Culture and/or NRK is involved in this promotion campaign. Who has given Ole Jørgen Torvmark this assignment - and why? Do Norwegian politicians know what is happening in NRK now? Who will dare to question the public broadcaster’s DAB commitment?

    The common problem with the DAB lobby is that you will never hear about any problems and shortcomings that exist with the system. Everything is said to improve with DAB. This poses a serious credibility problem, especially when a public broadcaster is involved. When you criticize the system's economy or technology there will be an arrogant silence.

    What are the motives for the Norwegian government to promote a certain digital radio system around the world? Why has Norway never evaluated solutions for terrestrial digital radio other than DAB, for example DRM, HD Radio and 4/5G LTE Broadcast?

    To date, the Norwegian Ministry of Culture has, after formal requests, refused to present any objective sources about the DAB system other than facts provided by the DAB stakeholders. Before the decision in Stortinget (the parliament) 2016, representatives of other digital radio stakeholders outside the DAB sphere were never consulted.

    Is there an inconvenient truth here?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er en gruppe på Facebook hvor FM lyd og alle som sender på FM ( selv om det er en dårlig lokalkanal) blir omtalt som det mest fantastiske i vår lydverdenen, men alt og alle som har med DAB å gjøre blir behandlet som Svartedauen.
    De hausser hverandre opp og det er komisk og nedverdigende å lese diverse innlegg.
    Og de få som har problemer med DAB får selvsagt ingen hjelp.
    Det sier seg selv at jeg er blokkert fra denne siden...
    That’s IT
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så direktesendinger av klassisk musikk på NRK fra Universitetes Aula, med en Accuphase T 101 tuner på 70 tallet gjelder ikke?
    Men suset var ikke borte den gangen heller.
    Eller å høre på meg selv snakke og sende musikk i opptak på NRK fra 81-84 både hjemme og i bil gjelder heller ikke?
    Eller svensk P3 på FM i mono gjennom hjørnehøyttaleren som fulgte med Huldra 5 gjennom hele 60 tallet ?
    Eller Radio Tango, Radio Classic/Classic FM fra 89 til 97-98 ? Der var det for meste direktesendinger, men hørte jo på mine kolleger.
    Og på Kanal 1 på Nesodden, FM 100,6 fra 2001 og noen år. Tok opp programmer med CD på PC, og de gikk mange ganger i reprise.
    I hvertfall 50 - 75 programmer.
    Holder det som erfaring ?

    Ps: Glemte å fortelle at programmet i NRK het Rock, radio, pop, vi var det første program i NRK med egne jingler, noen av dem laget proffe i New York og tidlig i 1983, var vi en av de første som spilte CD på radio. Spilt inn på tape, fordi programmet ikke gikk direkte.
    Så jeg var tidlig ute med CD på radio. Skal grave fram tapen min med programmet en dag og høre på.
    NRK har jo selvsagt ikke beholdt opptakene.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nettradio er nettradio. Interessant å høre på en radiostasjon fra Brisbane, der min datter studerer. Men ikke veldig lenge.
    Hjemme ser jeg på TV. I bil hører jeg på DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, hvorfor skulle jeg det ? Jeg bor i Norge, hører på DAB radio hver dag når jeg er ute og kjører i lokal distriktet, litt lenger i fylket, eller på en litt lengre tur. Og DAB virker alltid. Hele tiden. Hver eneste gang. Riksdekkende FM er slukket. I Norge. Hvor vi bor.
    Hadde ikke DAB virket, så hadde jeg også klagd. Men det virker. 99,9 % perfekt. Og det er alltid en kanal man kan høre på.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svenskene bygde ut FM nettet fordi det var plass til flere frekvenser i det flate Sverige. De fikk puslespillet med frekvenser og sendere til å gå opp. I motsetning til de norske kommersielle kanalene i Norge, som eies av de samme som i Sverige, så er nok dekningen til de nyeste kanalene konsentrert om der hvor det bor mest folk. Dvs. bl.a. fra Norskegrensa på E18 og E-6 som vanlig ikke noe dekning før man har kjørt en god stund. Men en lokal sender i Strømstad som heter Prime og som kommer inn litt rundt Fredrikstad. Bedre enn Metro på FM, som kommer inn utmerket på DAB i det meste av Østfold.
    Når det gjelder den fyldige lyden på SRP1, så er jo ikke det noe rart. Når man svitsjer til FM fra DAB, så er det som å trykke inn loudnessknappen på en Tandberg TR 1000 og samtidig skru ned diskanten. Det blir jo et helt annet lydbilde.
    Min første DAB radio fra 2002, svitsjet automatisk til FM når DAB signalet ble borte, og var det noen som snakket akkurat når det skjedde, så merket jeg fort at stemmen ble mørkere.
    5G i stor utstrekning, og med den begrensede rekkevidden, ligger nok noen år inn i fremtiden.
    Og med DAB trenger man ikke å være oppkoblet til en mobilmast for å høre radio.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, hvorfor skulle jeg det ? Jeg bor i Norge, hører på DAB radio hver dag når jeg er ute og kjører i lokal distriktet, litt lenger i fylket, eller på en litt lengre tur. Og DAB virker alltid. Hele tiden. Hver eneste gang. Riksdekkende FM er slukket. I Norge. Hvor vi bor.
    Hadde ikke DAB virket, så hadde jeg også klagd. Men det virker. 99,9 % perfekt. Og det er alltid en kanal man kan høre på.
    Tenkte mer på gnålet i denne tråden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg skjønner heller ikke alt dette maset om 5g og begrensinger, man trenger da ikke 5g for å høre på radio
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei, det er helt riktig. Men det er mange som mener at så fort 5G kommer så er DAB utdatert med en gang. DAB vil i mange, mange år ha bedre dekning enn 5G, og mange steder bedre enn 4G.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, det er helt riktig. Men det er mange som mener at så fort 5G kommer så er DAB utdatert med en gang. DAB vil i mange, mange år ha bedre dekning enn 5G, og mange steder bedre enn 4G.
    DAB er utdatert allerede idag, så enkelt er det.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Tror Classic46 er bransjeaktør som ikke vil gi seg til kjenne. Han svarer ikke når jeg spør om det, men det renner øyeblikkelig ut argumenter om DAB sin fortreffelighet i andre sammenhenger. All den energien er trolig betalt.


    Sannsynligvis mellomleder i NENT, Bauer eller NRK (eller noe som er knyttet til disse). Mellomledere er alltid ivrigst, de skal fremme karrieren.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror Classic46 er bransjeaktør som ikke vil gi seg til kjenne. Han svarer ikke når jeg spør om det, men det renner øyeblikkelig ut argumenter om DAB sin fortreffelighet i andre sammenhenger. All den energien er trolig betalt.


    Sannsynligvis mellomleder i NENT, Bauer eller NRK (eller noe som er knyttet til disse). Mellomledere er alltid ivrigst, de skal fremme karrieren.
    Hvis det skulle være tilfelle er dette neppe rett fora for å fremme et synkende skip. Det er da 4 Fn ikke så mange Trumpfans here?

    Jeg tror mer på papegøyesyken....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Svært lite. Men hender jeg prater litt med noen gamle kollegaer fra Radio 1 på Messenger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg er 73, pensjonist, siste 8 år på jobb var i helsekostbransjen, mer enn 20 år siden jeg jobbet i radio. Kanal 1 på Nesodden var ubetalt hobby.
    Men jeg er jo gal. Solgte platesamlingen min i 1985, resten i 87. Etter det kun CD.
    Kjøpte første DAB radio i 2002.
    Det funker. Slutt med maset om FM.
    Norge har DAB på grunn av topografi
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og ja da, du er med i konspirasjonsgjengen på Facebook. FM nissesjef fra Bærum. Som samler på gamle ting.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg er ikke fra Bærum, og er ikke sjef på noe forum. Men FM-nisse er jeg med glede!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det skjønner jeg. Han vet godt hvem jeg er. Du digger vel analog TV og VHS også da ? ????????????
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Så direktesendinger av klassisk musikk på NRK fra Universitetes Aula, med en Accuphase T 101 tuner på 70 tallet gjelder ikke?
    Men suset var ikke borte den gangen heller.
    Eller å høre på meg selv snakke og sende musikk i opptak på NRK fra 81-84 både hjemme og i bil gjelder heller ikke?
    Eller svensk P3 på FM i mono gjennom hjørnehøyttaleren som fulgte med Huldra 5 gjennom hele 60 tallet ?
    Eller Radio Tango, Radio Classic/Classic FM fra 89 til 97-98 ? Der var det for meste direktesendinger, men hørte jo på mine kolleger.
    Og på Kanal 1 på Nesodden, FM 100,6 fra 2001 og noen år. Tok opp programmer med CD på PC, og de gikk mange ganger i reprise.
    I hvertfall 50 - 75 programmer.
    Holder det som erfaring ?

    Ps: Glemte å fortelle at programmet i NRK het Rock, radio, pop, vi var det første program i NRK med egne jingler, noen av dem laget proffe i New York og tidlig i 1983, var vi en av de første som spilte CD på radio. Spilt inn på tape, fordi programmet ikke gikk direkte.
    Så jeg var tidlig ute med CD på radio. Skal grave fram tapen min med programmet en dag og høre på.
    NRK har jo selvsagt ikke beholdt opptakene.

    Erfaringen høres bra ut, men spørsmålet her er om grunnen til manglende sus er DAB som medium eller at din hørsel har mistet alle oktaver over 5 khz - høres i alle fall slik ut i din glorifisering av (manglende) lydkvaliteten i DAB!
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Nei, det er helt riktig. Men det er mange som mener at så fort 5G kommer så er DAB utdatert med en gang. DAB vil i mange, mange år ha bedre dekning enn 5G, og mange steder bedre enn 4G.
    Dab er utdatert den dag i dag. Pga. manglende kvalitet (dårligere end FM) og den del av verden som er større end (og åpenlyst klokere end nissene i) Norge - har allerede innsett dette for lenge siden, og utbygger FM-nettet. DAB får bygge som de vil - men i utlandet er ikke det noen knehøner som tvinger ned FM-nettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En gang for veldig lenge siden var jeg programleder på nærradio, jeg også, og senere styreformann i selskapet. Det har sin sjarm å sette på en plate i studio og signere ut, for så å høre den samme platen spille fra åpne vinduer når man kommer ut i kveldsluften. Dette var nok omtrent samtidig med C46’s radiokarriere.

    Likevel ender jeg opp med stikk motsatt konklusjon mht lydkvalitet, og funderer på om det er enslags aldersgrense ved 70+ for det. Min svigermor på 83 er også såre fornøyd med DAB-radioen sin.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    funderer på om det er enslags aldersgrense ved 70+ for det. Min svigermor på 83 er også såre fornøyd med DAB-radioen sin.
    Kjipt da vil jeg aldri oppleve bra DAB kvalitet, da formatet vil dø lenge før jeg når den alderen. Kanskje Norge finner et land som vil overta senderene for en rimelig penge? Tvilsomt.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    funderer på om det er enslags aldersgrense ved 70+ for det. Min svigermor på 83 er også såre fornøyd med DAB-radioen sin.
    Kjipt da vil jeg aldri oppleve bra DAB kvalitet, da formatet vil dø lenge før jeg når den alderen. Kanskje Norge finner et land som vil overta senderene for en rimelig penge? Tvilsomt.
    joda - Angola vil trolig overta det for en vis kompensasjon (elektronisk avfall)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sist jeg testet min hørsel på YouTube så hørte jeg såvidt 12-14 kHz....
    Og den store forskjellen på DAB og FM er analog lyd med harmonisk forvrengning og Loudness, mot digital lyd som såklart vil låte veldig annerledes enn analog lyd. Ellers har vi jo hatt digital lyd på alt av TV i en del år nå, parabol eller strømmetjenester. Med en annen bitrate og codec enn DAB, men DAB fungerer bra, ettersom kilden også er digital, og har vært det i mere enn 20 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nok en gang: Samme argument. Og nok en gang: Norge valgte DAB for fremtiden pga. av vår topografi. Har ingen av dere vært nord for Sinsenkrysset ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo tenkes at vi andre har hørt en og annen digital codec, vi også, og likevel mener at lydkvaliteten via DAB suger purre. Selv om vi nesten bare spiller digital musikk i alle andre situasjoner. 128 kbps AAC som jeg har generert selv fra tapsfritt 16/44.1 eller 24/96-format med seneste versjon av Apples encoder låter helt glimrende. NRK’s 96 kbps AAC-HE med SRM, dynamisk kompresjon og digitalt vannmerke låter skjærende forvrengt. Kanalene med enda lavere bitrater er enda mer forferdelige.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er morsomt å drømme tilbake til gamle dager....vi spilte også LP plater og singler da jeg laget program i NRK.
    Men nå er det snart 2020, og verden med lyd og bilde har vært digital i noen år...og det har ført til mangfold...
    Men det er klart: ikke alle har tålt overgangen fra 1 TV kanal, og 1 radio kanal.
    Men noen av oss tilårskomne har fulgt med i timen og har fint klart overgangen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Sier du. Ikke i min bil, og ikke hjemme hos meg. Så spørs det hvordan du hører på DAB. ??
    Uten å tenke på tall ?
    Uten å tenke på hvilke bokser alle radiostasjoner bruker før de sender ut signalet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn