Uekte stereo = parametrisk stereo (PS)
https://en.wikipedia.org/wiki/Parametric_Stereo
Parametric Stereo (PS) is lossy audio compression algorithm and a feature and an Audio Object Type (AOT) defined and used in MPEG-4 Part 3 (MPEG-4 Audio) to further enhance efficiency in low bandwidth stereo media. Advanced Audio Coding Low Complexity (AAC LC) combined with Spectral Band Replication (SBR) and Parametric Stereo (PS) was defined as HE-AAC v2. An HE-AAC v1 decoder will only give mono sound when decoding an HE-AAC v2 bitstream. Parametric Stereo performs sparse coding in the spatial domain, somewhat similar to what SBR does in the frequency domain.
Som du muligens ikke har fått med deg, kjøpte jeg DAB-radio ganske tidlig med visse forventninger til lydkvalitet fra et moderne digitalt medium, muligens litt farget av markedsføringen om hvor bra dette skulle bli. Det jeg opplevde var langt fra forventningene. Opprinnelig DAB var masse boblende ulyder og et helt flatt stereobilde, mens DAB+ erstattet boblelydene med taushet og låt enda hardere og mer forvrengt enn DAB classic når den innimellom greide å lage noen lyder. I forbindelse med omleggingen ble også lydkvaliteten på FM merkbart degradert, uvisst av hvilken grunn.
Det var etter å ha erfart at dette låter elendig at jeg forsøkte å finne ut litt mer om hvilke codecer og bitrater det er snakk om, siden jeg også har erfart at 128 kbps AAC faktisk låter helt glimrende. Jeg har gradvis redusert bitraten på mine egne portable digitalfiler fra 256 kbps til ca 120 kbps uten egentlig å høre noen degradering i lydkvalitet. DAB+ er åpenbart ikke det samme formatet som mine AAC-filer. Det er veldig lett å A/B-teste ved å plukke opp den samme sangen som spilles på radio fra egen minnepinne. 80 kbps AAC-HE med SBR og PS, dynamisk kompresjon og digitalt vannmerke, ja. Det kan jo forklare den opplevde lydkvaliteten.
I forbindelse med denne diskusjonen har jeg forøvrig hørt litt mer på DAB+ i bil, senest i dag tidlig. Hardheten er fortsatt der, men jeg synes kanskje det låter noe bedre enn hva det gjorde for noen år siden. En mulig forklaring er at noe har skjedd på sendersiden, f eks med den dynamiske kompresjonen, men jeg mistenker en annen og mer nærliggende forklaring:
https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/high-frequency-hearing-loss
Vis vedlegget 562189
Faen også, men jeg kan jo håpe på at det til slutt låter utmerket også i mine ører hvis jeg lever til jeg er 90.