Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    164
    Torget vurderinger
    19
    Etter ei oppdatering har jeg nå fått Internet radio i bilen. Funker bra det så lenge det er dekning langs veien du kjører. Det er det vel snart på alle veistrekninger i Norge? Kjørte ihvertfall gjennom en tunnel her om dagen som både FM og DAB faller ut, uten problemer.

DSC_2538[2].jpg

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Hvilken tunnel er det ? Mye bra radio på nett....

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tenk det. Det var ikke noe behov eller marked for et utall pludrekanaler i lav kvalitet. DAB er og blir feil svar på feil spørsmål.
    Men radiolyssnandet ökade inte, istället fragmenterades publiken och annonsintäkterna minskar. I den nationella DAB-buketten med radiokanaler har 70% har mindre än 2% uppslutning, några har så få lyssnare att det knappt går att mäta. Stortinget tar nu beslut om att skydda de två kommersiella bolagen från lokal konkurrens på FM i storstäderna.
    Annonsörer vänder sig bort från DAB. Enligt Mediebyråforeningen föll intäkterna från radioannonser med 14 procent under första halvåret 2019. Under 2018 sänkte mediebyråerna sina reklamköp på radio med 10,7 procent. Den enda tillväxten finns på lokalradio på FM. Det ska också noteras att Bauer och NENT går betydligt bättre i Sverige där man i stort sett i marknät endast har FM-lyssning.

Sedan övergången från FM till enbart DAB har det gått allt sämre ekonomiskt för de två kommersiella bolagen. P4/NENT förlorade NOK 50 miljoner på ett år enligt M24. I förra veckan aviserades också personalnedskärningar i P4. I somras beslöt Bauers koncernledning att Lasse Kokvik fick lämna sin mångåriga tjänst som vd och chefredaktör i Bauer Media Norge. Han ersattes av Jim Receveur, som fortsätter som vd för Bauer Media Danmark, men nu från Köpenhamn även styr över verksamheten i Norge.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Vil det noensinne komme noen reaksjon fra undermålerene som vedtok DAB på politisk nivå eller er det ædda-bædda til P4 og RN fordi de pushet på som fn selv. NRK kreker seg vel videre uansett så lenge lyttere over 80 klarer å slå på DAB*dingsene... så lenge det varer...

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Min mor på 98 klarer fint å håndtere sin DAB-radio. Med den gamle FM-radioen ringte hun til meg hver gang hun kom borti søkehjulet slik at radiosignalet forsvant. Hun bor i en seniorleilighet i en blokk der det var svært dårlig FM-mottak. Hvis hun flyttet på seg litt i stolen kunne det begynne å skurre. Det problemet er borte nå.
    Men jeg er helt enig med det Asbjørn sier lenger oppe - det siste vi trengte var mange pludreradiokanaler, men det er det vi har fått. Jeg hører mindre på radio nå enn jeg gjorde, men det er ikke grunnet overgangen til DAB.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450
    Alt blir nok bedre når allmuen lærer seg å montere Dab-antennen riktig ;-)

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Har det fryktelig gøy med FM i bil1 jeg. I dag fikk jeg inn både Radio Her Jeg Bor, Beat og Metro /+... blir bare bedre og bedre mottagerforhold,,, ooooopppps slapp jeg FM-katten ut av sekk1 nå?..

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Han som skriver alt dette er jo en innbitt DAB motstander...og svensk attpåtil.
    Var en tur i Gausdal litt forbi Lillehammer for noen uker siden, med bil som kun tok in FM, fra Fredrikstad.
    Det var jo skurr galore, de ganger man fikk inn noe på FM, var det mer skurr enn musikk. Kjørte E6 opp, riksvei 4 tilbake.
    Radio Metro var Ok rundt Lillehammer, Radio Randsfjord fra før Gran og hele veien ned Nittedal. De har holdt på i mange år, har radiobingo og flere sendere.
    Det morsomme med turen var at i Gausdal skannet jeg inn 11=elleve lokale DAB stasjoner på min lille gule POP DAB radio.
    Slutt med maset om FM. Men skjønner godt at reklameinntekter faller på grunn av mange tullete artikler om DAB i pressen, og at kanaler som P4 lider av formaterings vegring, noe de har holdt på med lenge før riksdekkende FM ble slukket.
    Nå har det gått to år, og ting tar tid, men DAB fungerer. Hver dag. Med god, og klar lyd. Fritt for FM skurr.
    Hvor mange meter kan du kjøre med en lokal FM sender uten skurr ?

De som bor i Fredrikstad området er når som helst velkommen til en kjøretur i min snart 6 år gamle Mitsubishi.

Sist redigert:

cruiser

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.02.2010
    Antall liker
    2.764
    Nå lider vel alle tradisjonelle medier med kraftig nedgang i annonseinntekter ettersom man er mye mer treffsikker på andre plattformer. Det er nesten utrolig at så mange fortsatt hører på radio. GARDEROBEMAAAAAANNNNNNNNNEN!!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.137
    Lokalradio på FM er best? Pølsevev. Her hvor jeg ferdes får vi inn en stk. lokalradio. En stor del av sendetiden er kapret av kristne organisasjoner, kveldstid fra 22:00 til 01:00 er det salmer og sanger vi gjerne hiver og kollekt det går i. Ettermiddagen har Samorg og Radiobingo okkupert. Resten av dagen? Pludreradio.

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    -> Panter, om den var til meg var det ikke hva jeg skrev. Siden jeg ikke har DAB i noen av bilene eller hjemme, lar jeg bare FMen i bilen stå på uten ytterligere forventninger. Når en eller annen stasjon dropper innom lar jeg den stå på uten å være spesielt kritisk. Typisk har jeg inne Lokal, Metro og Beat samtidig og på litt lengre turer dropper Radio Tønsberg (bra!), noe østfoldgreier, noe platepratgreier og ugga-bugga opp, ssmt SE på litt lengre turer. Men jeg er ingen dedikert radiolytter. Liker å få med meg lokalnyheter = som avis nyheter og metro mfl drar Jo riksnyheter.

Hvis jeg ønsket å høre radio her eller der bruker jeg mobilen eller MACen og lytter på verden. Radio Metro er blir likere og likere P4 og RN så det er ikke stort å høre på annet enn for nyheter.

Nå det gjelder det svenske innlegget er vel tallenes tale klare så kan man synes, mene, tro og ønske hva man vil...

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    292
    Han som skriver alt dette er jo en innbitt DAB motstander...og svensk attpåtil.
    Ja, han er radioanalytiker for den svenske riksdagen, med mange tiårs erfaring. I Sverige holde de seg med kompetente folk som informerer politikerne før de tar sine valg.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.133
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Var en tur i Gausdal litt forbi Lillehammer for noen uker siden, med bil som kun tok in FM, fra Fredrikstad.
    Nå har det gått to år, og ting tar tid, men DAB fungerer. Hver dag. Med god, og klar lyd. Fritt for FM skurr.
    Snart på tide å skille snørr og barter i denne tråden?

Ja DAB fungerer bra mht mottak de aller fleste steder i Norge - under forutsetning av at man har en mottaker av en viss kvalitet og en god, dedikert DAB antenne, men....

God lyd er det på ingen måte, og det er del to av temaet.

Del tre er at den "teknologiske" plattformen allerede er utdatert - og beslutningen om å avvikle FM båndet og bruke så store beløp (samt å "pålegge" befolkningen å investere i nytt utstyr) på å innføre et historisk kortvarig mellomsteg - var totalt feil.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At diverse nærradioer på FM har dårligere dekning enn NRK / Norkring er faktisk helt naturlig, - dvs om man forstår i alle fall noe av faget radiotransmisjon..

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Det virker som man både her inne og på andre forum er programforpliktet til å si at lyden er dårlig...noe den slett ikke er.
    Men det er ikke CD. Men de fleste som uttaler seg har ikke hørt DAB i en moderne bil, eller på den beste måten i et vanlig anlegg hjemme.
    Og det virker også som man er programforpliktet til å si at innføringen av DAB var feil, når hele landet fikk et bedre radiotilbud.
    Så kan man gjerne kritisere mangfoldet, som da man fikk flere enn tre TV kanaler..

Og jeg vet veldig godt at lokale FM stasjoner har svake sendere...de var ikke sterkere flr riksdekkende FM ble slukket..
    Og ikke noe bedre.
    Ellers synes jeg det er ganske barnslig å slå seg på brystet og si: Ikke noe DAB i mine biler eller hjemme.
    Et teknologiskifte er et teknologiskifte.
    PS: Det skjedde for to år siden, og ingenting er som svenske eksperter som aldri har sett skogen for bare trær., og aldri kommer dit hen.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    706
    Det virker som man både her inne og på andre forum er programforpliktet til å si at lyden er dårlig...noe den slett ikke er.
    Men det er ikke CD. Men de fleste som uttaler seg har ikke hørt DAB i en moderne bil, eller på den beste måten i et vanlig anlegg hjemme.
    Og det virker også som man er programforpliktet til å si at innføringen av DAB var feil, når hele landet fikk et bedre radiotilbud.
    Så kan man gjerne kritisere mangfoldet, som da man fikk flere enn tre TV kanaler..

Og jeg vet veldig godt at lokale FM stasjoner har svake sendere...de var ikke sterkere flr riksdekkende FM ble slukket..
    Og ikke noe bedre.
    Ellers synes jeg det er ganske barnslig å slå seg på brystet og si: Ikke noe DAB i mine biler eller hjemme.
    PS: Det skjedde for to år siden, og ingenting er som svenske eksperter som aldri har sett skogen for bare trær., og aldri kommer dit hen.
    I dag tidlig hadde NRK Klassisk på morgensendingen et innslag hvor de spilte musikk fra en LP plate programleder hadde kjøpt på loppemarked.

Lydkvaliteten ble ikke akkurat bedre av den grunn :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450

Og ikke noe bedre.
    Det virker som du er kjøpt og betalt for å bruke alle triksene i svarteboka for å diskreditere alle som er kritiske til Dab. Hvem er det som betaler?

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Jeg bruker mine ører når jeg hører på DAB, TV, CD, og den gangen i verden jeg drev med LP, Quad ESL drevet av Electrocompaniet.
    Jeg hører altså med ørene. Nok en gang velkommen til en tur i min snart 6 år gamle Mitsubishi.
    Og god FM ? Fra hvilken kilde? Alle bruker jo musikk fra datafiler, og har gjort det i minst 25 år....
    Den gang jeg jobbet i Radio Classic, som delte servere med Radio 1, og jeg var en av de som rippet musikk fra CD til serverne, med et fransk program som jeg ikke husker hva heter, og hva kvaliteten på fila var.
    Ettersom det er så mange som klager på lyden til DAB, uten å ha hørt hverken NRK eller Vinyl, Metro for den saks skyld, så er det
    fullstendig uinteressant for oss som i snart 17 år har hørt DAB i bil hver dag.
    Vi hører med alle våre sanser, inkludert ørene, ikke ved å lese tall.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Samme svenske tulling....selv om Sverige fikk mono FM på 50 tallet.
    Jeg måtte vente til ca. 1960. Etter mer enn 30 år med FM i diverse biler, så savner jeg ikke radiolyd med dårlig kanalseparasjon, dårlig stereo, innlagt Loudness fra 1000hz og nedover, pluss en haug med harmonisk forvrengning, sus, plopp, fisj osv. Og ikke minst skurr...
    Nå har jeg klar lyd, med fantastisk stereo, som ikke blir borte rundt neste sving, eller inn i en tunell, nede i en dal, eller oppe på fjellet. Vet også at NRK sin dekning er bedre enn rikskanalene, sånn var det også på riksdekkende FM.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.133
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker mine ører når jeg hører på DAB, TV, CD, og den gangen i verden jeg drev med LP, Quad ESL drevet av Electrocompaniet.
    Jeg hører altså med ørene.
    Og hørselen har kanskje blitt litt redusert med årene. Samtidig refererer du hele tiden til lytteopplevelsen i den gml Mitshu´n, mens andre forholder seg til selve lydkvaliteten. Mao to heeeelt forskjellige ting .

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.549
    Sted
    Sky No Limit....
    Mine ører, som jeg stoler meget på, sier meg at DABB, når jeg hører det over et greit OK stereosystemfeks i bil, låter helt klart syntetisk og uten "body". Med små "reiseradioer" som medium spiller det sikkert ikke så stor rolle om man DABBer av eller FMmer......

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Vel, nå er det sånn at jeg hører mest radio i min gamle Mitsubishi, som har et Fosgate Rockford lydsystem med 8 høyttalere pluss sub, drevet av 2x700 watt. Dvs. et bra anlegg. De få gangene jeg hører hjemme, så bruker jeg en DAB adapter med optisknutgang, slik at DAC i min Yamaha RX A860 tar seg av lyden. Jeg kan også strømme, og høre på lyd via to paraboler.
    Ingen av disse kildene låter likt, men de tilfredsstiller mine «Gamle» ører som har hørt på radio i godt over 60 år.
    Og som de fleste burde vite, så er det ikke ørene alene som bestemmer hva vi hører.
    Og nok en gang påstår jeg uten blygsel at jeg foretrekker DAB any Day framfor FM.
    Og vi vet jo at ingen hører likt, og at DAB motstandere som fremdeles mener at FM med alle sine skavanker er «bedre»,
    ennå ikke har hørt DAB i en moderne bil-Mitsubishi eller Honda for den saks skyld.
    Og at er forskjell på radio og anlegg i biler vet vi jo.
    Og at de fleste har sin egen mening om hva lydkvalitet er for noe....forhåpentlig basert på noe man har hørt, og ikke lest om.

Ps: Syntetisk og uten body, betyr jo selvsagt uten FM sin harmoniske forvrengning, og uten innlagt Loudness fra 1000 Hz og nedover.

Sitatet er fra Absolute Sound på begynnelsen av 80 tallet, før CD plata kom.

F8EA93EC-6C2D-4C41-AF90-1392899A26EB.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn