Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Uekte stereo = parametrisk stereo (PS)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parametric_Stereo
    Parametric Stereo (PS) is lossy audio compression algorithm and a feature and an Audio Object Type (AOT) defined and used in MPEG-4 Part 3 (MPEG-4 Audio) to further enhance efficiency in low bandwidth stereo media. Advanced Audio Coding Low Complexity (AAC LC) combined with Spectral Band Replication (SBR) and Parametric Stereo (PS) was defined as HE-AAC v2. An HE-AAC v1 decoder will only give mono sound when decoding an HE-AAC v2 bitstream. Parametric Stereo performs sparse coding in the spatial domain, somewhat similar to what SBR does in the frequency domain.
    Som du muligens ikke har fått med deg, kjøpte jeg DAB-radio ganske tidlig med visse forventninger til lydkvalitet fra et moderne digitalt medium, muligens litt farget av markedsføringen om hvor bra dette skulle bli. Det jeg opplevde var langt fra forventningene. Opprinnelig DAB var masse boblende ulyder og et helt flatt stereobilde, mens DAB+ erstattet boblelydene med taushet og låt enda hardere og mer forvrengt enn DAB classic når den innimellom greide å lage noen lyder. I forbindelse med omleggingen ble også lydkvaliteten på FM merkbart degradert, uvisst av hvilken grunn.

    Det var etter å ha erfart at dette låter elendig at jeg forsøkte å finne ut litt mer om hvilke codecer og bitrater det er snakk om, siden jeg også har erfart at 128 kbps AAC faktisk låter helt glimrende. Jeg har gradvis redusert bitraten på mine egne portable digitalfiler fra 256 kbps til ca 120 kbps uten egentlig å høre noen degradering i lydkvalitet. DAB+ er åpenbart ikke det samme formatet som mine AAC-filer. Det er veldig lett å A/B-teste ved å plukke opp den samme sangen som spilles på radio fra egen minnepinne. 80 kbps AAC-HE med SBR og PS, dynamisk kompresjon og digitalt vannmerke, ja. Det kan jo forklare den opplevde lydkvaliteten. :rolleyes:

    I forbindelse med denne diskusjonen har jeg forøvrig hørt litt mer på DAB+ i bil, senest i dag tidlig. Hardheten er fortsatt der, men jeg synes kanskje det låter noe bedre enn hva det gjorde for noen år siden. En mulig forklaring er at noe har skjedd på sendersiden, f eks med den dynamiske kompresjonen, men jeg mistenker en annen og mer nærliggende forklaring:

    https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/high-frequency-hearing-loss
    Vis vedlegget 562189

    Faen også, men jeg kan jo håpe på at det til slutt låter utmerket også i mine ører hvis jeg lever til jeg er 90.

    Det hjelper nok ;-) - men ikke tru det løser problemene. Jeg er desverre (eller er alternativet verre??) kommt et stykke på disse kurver. Og hørte et innlegg over tv-høyttalere på youtube hvor en type avspiller samme melodi fra forskjellige streametjenester. Ingen som var dårlige - likevel godt hørbar forskjell (tross både youtube og ringe høyttalere), minst mellom tidal og original...

    Får håpe der er litt igjenn når det er harper og basuner som blir neste spor innen hifi'en...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Javel. Det kan jeg leve med. Det er jo mange i vårt langstrakte land som samler på gamle radioer av alle mulige slag, og alt som har med lyd (og bilde). Ikke mange som samler på gamle TV...bortsett fra NRK, og de som lager filmer og serier fra «gamle dager».
    DABianer tror jeg noen andre har funnet på.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi får holde det gående litt til så når vi 100 sider - litt utrolig egentlig.

    Men, til tross for at jeg hater DAB som pesten, så som sagt før så er det forskjell på DAB+ dekodere. Den som satt i BMW i3 var tydelig elendig, men den som sitter i Jaguaren låter faktisk ok, selv om det er en lettelse når jeg skifter over til FLAC fra minnepinne - en helt annen verden.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Vi får holde det gående litt til så når vi 100 sider - litt utrolig egentlig.

    Men, til tross for at jeg hater DAB som pesten, så som sagt før så er det forskjell på DAB+ dekodere. Den som satt i BMW i3 var tydelig elendig, men den som sitter i Jaguaren låter faktisk ok, selv om det er en lettelse når jeg skifter over til FLAC fra minnepinne - en helt annen verden.
    Dekodarar må gå gjennom ein test for å verta godkjente, så det er nok ikkje der forskjellen ligg. Kodarar, derimot, er det stor skilnad på. Når ein har ein viss bitrate til rådvelde er det fleire måtar å utnytta denne bitraten på. Den vanskelege delen av ein kodar er å analysera musikken/talen og velja dei ulike parametrane slik at resultatet vert så bra som muleg [1]. Då standarden vart utforma var det eit bevist val at det skullle vera konkuranse om å laga best muleg kodarar.

    Referanse
    [1] M. Bosi, K. Brandenburg, S. Quackenbush, L. Fielder, K. Akagiri, H. Fuchs, M. Dietz, J. Herre, G. Davidson og Y. Oikawa, ISO/IEC MPEG-2 advanced audio coding, J. Audio Eng. Soc., Vol. 45, No. 10, 1997, ss. 789-814.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så da er det mye opp til kringkasteren som styrer hvordan det skal låte. NRK har alltid hatt best lyd, og så vet ikke jeg hva som sitter i DABsenderen, fordi det er der det digitale signalet blir til DAB. Men at NRK gjør en god jobb, kan man lett høre når man hører gammel musikk på P1+, særlig programmene til Bård Ose. Hvilke bokser og type filer som brukes, er nok en hemmelighet.
    Men vet at når man ikke har låt i biblioteket, så brukes iTunes....
    Men jeg har aldri forventet CD lyd på radioen...selv om vi i Radio Classic spilte mye CD når jeg hadde spesialprogrammer, det samme på Kanal 1. Og husker noen ganger på Østlandssendingen at de noen ganger hadde problem med CD avspilling.
    Men låt det annerledes i min første DAB radio. (2002-2012).Nei.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi har fått med oss at du mener det er bra nok, du får bare finne deg i at andre er uenige..
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Vi får holde det gående litt til så når vi 100 sider - litt utrolig egentlig.
    Helt utrolig vil jeg nå mene. 100 sider om DAB-radio på et hi-fi-forum???

    Jeg har denne helga kjørt pratisk talt hele E16 og lyttet til DAB+. NRK P1, Vinyl og Radio Norge. Svitsjer over når det blir reklame på de komersielle eller for mye jabb / håpløs musikk på NRK P1. Et kanalskift tar ca fire sekunder. Helt OK selv om jeg savner det umiddelbare kanalskiftet FM kunne by på. Men det hadde en ikke så ofte bruk for. For på langtur var det bare NRK som hadde noenlunde dekning...

    DAB-dekning E16:
    Eneste stedet jeg ikke fikk inn kanalen jeg ville ha var et par kilometer vest for den nye tunnelen under Filefjell. Og naturligvis i en del tunneler i vest som aldri har hatt radiodekning.

    Lyd DAB+:
    Helt OK. Akkompagnert av motorstøy og dekkstøy fra riflete isdekke blir det ikke hi-fi uansett.

    Nytte- og underholdningsverdi DAB+:
    Helt glimrende! DAB+ leverer akkurat det en bilist ønsker seg. God dekning, ingen spraking og no fuzz kanalskifte!

    PS!
    Opplevd med en ettermontert Kenwood DAB-radio i en 26 år gammel SAAB 900 med original motorisert FM-antenne.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Vi får holde det gående litt til så når vi 100 sider - litt utrolig egentlig.
    Er vel egentlig bare å si at veddemålet er tapt og stenge tråden.
    Opprinnelig:
    "Et enkelt veddemål: hvor mange fylker skal FM-nettet stenges i før politikerne snur i saken?

    Jeg velger fem - 5. Fordi jeg har et håp om at dette stutumpåfunnet vil bli avsluttet."

    Fasit:
    Alle fylker har stengt FM og fått DAB for riksdekkende kanaler. Ingen politiker har snudd(offisielt), etter det jeg vet.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Høvdingen!!!
    Vil det vanke premie, heder og ære til den forumist som presterer første innlegg på side 100 i denne tråden?:cool:
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Opprinnelig DAB var masse boblende ulyder ...
    Opprinnelig DAB hadde berre eit lag med feilkorreksjon (foldningskodeing/Viterbi dekoding) og da fekk ein desse bublelydane rett før signal-til-støyforholder vart så dårleg at mottak ikkje var muleg. Dette kom bort i DAB+, som har enda eit filekorreksjonslag, kalla det ytre laget, som består av Reed-Solomon-koding. Hovedgrunnen til at det vart lagt inn eit ekstra lag med feilkorreksjon var truleg at AAC er meir følsam for bitfeil enn MPEG-1 nivå II.Boblelydane kom bort, men den dårlege lydkvaliteten består, men det kjem nok av AAC-komprimeringa og at NRK prioriterer flest mulig kanalar i staden for god lydkvalitet. Det er ei mager trøst at det er verre i til dømes Det sameina kongedømet på andre sida av Nordsjøen.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Opprinnelig DAB var masse boblende ulyder ...
    Opprinnelig DAB hadde berre eit lag med feilkorreksjon (foldningskodeing/Viterbi dekoding) og da fekk ein desse bublelydane rett før signal-til-støyforholder vart så dårleg at mottak ikkje var muleg. Dette kom bort i DAB+, som har enda eit filekorreksjonslag, kalla det ytre laget, som består av Reed-Solomon-koding. Hovedgrunnen til at det vart lagt inn eit ekstra lag med feilkorreksjon var truleg at AAC er meir følsam for bitfeil enn MPEG-1 nivå II.Boblelydane kom bort, men den dårlege lydkvaliteten består, men det kjem nok av AAC-komprimeringa og at NRK prioriterer flest mulig kanalar i staden for god lydkvalitet. Det er ei mager trøst at det er verre i til dømes Det sameina kongedømet på andre sida av Nordsjøen.
    Tjah - men er jo en ringe trøst at det som boblehodene over there synes er "godt nokk" (ganske tydelig påvirket av multitasking med guflen på kaffe med hamburger i et kontor (eller bil) med en skjøn kakkafoni av klimaanlegg og pc'er) - skal utbredes world wide...
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Tjah - men er jo en ringe trøst at det som boblehodene over there synes er "godt nokk" (ganske tydelig påvirket av multitasking med guflen på kaffe med hamburger i et kontor (eller bil) med en skjøn kakkafoni av klimaanlegg og pc'er) - skal utbredes world wide...
    Jeg trenger ingen trøst. Hverken mager eller fet. DAB+ gjør jobben for meg. At britene avspises med ekstremt lav bitrate bryr meg fint lite.
    Neste gang jeg drar på biltur til GB vil britisk DAB garantert ikke ødelegge ferien:cool:
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ta på visning av færre innlegg per side, så runder dere nok 100.
    Selv er jeg bare kommet til side 40, tror jeg har 50 innlegg i sidevisninger, så er det enklere å følge innholdet i tråden. :cool:
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Ta på visning av færre innlegg per side, så runder dere nok 100.
    Selv er jeg bare kommet til side 40, tror jeg har 50 innlegg i sidevisninger, så er det enklere å følge innholdet i tråden. :cool:
    Supert innspill! Vinneren må bli forfatteren av innlegg nr. 2000!
    Innlegg nummer 2000 om DAB på et hififorum;)

    Storartet!

    Høvdingen! Hvor er du?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hensyn til beredsskap og varsling var ett av hovedelementene til at det ble thumbs down for DAB i Sverige.
    I Norge var ikke Forsvaret engang med som høringsinstans:eek:
    Og hva er rådet til den norske befolkningen? Jo, rådet er at alle husstander bør ha en batteridrevet DAB-radio:rolleyes:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Bauer er et internasjonalt medieselskap, så klart de passer på sine investeringer i de land de opererer.
    Og innføring av DAB var et nødvendig teknologiskifte i et land med utfordrende topografi.
    Akkurat som vårt nye nødnett, digital bakkesendt TV, 4G på mobilen og dette forferderlige internettet...
    Ellers er DAB virksomt i 42 forskjellige land, de fleste av dem ganske flate. Unntaket er jo Sveits.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele landet. Men ikke for alle. Dessverre har noen fremdeles problemer med å få det til. Og noen blånekter. LOL.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    DAB-lobbyen vil stoppe radio på 5G. Noen vil gå baklengs inn i fremtiden!

    PUBLIC ACCESS NORDIC: EBU försöker stoppa marksänd radio via 5G
    For en hangs skyld kan. Google ha noe nyttig for seg. De bygger jo verdensomspennende satelittbasert gratis internett så da kan EBU bare sitte der å røske seg i danglebæra så mye de orker. Det finnes jo så vanvittig mye bedre radio der ute enn hva amatørene her på steinrøysa noensinne vil makte å levere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    «Å stenge FM-nettet var å stikke kukken i en bikube.» Finn Bjelke, til Medier 24.

    Ser ellers at Daniel ønsker å stenge denne tråden. Hva er det med ditt underlige behov for å få tråder stengt?

    Om du kikker i tråden vil du oppdage at regjeringen har skubbet på dato for full nedstenging, til protester fra DAB-mafiaen. Og du.vil også oppdage at de kommersielle senderne lurer på hvor publikum ble av, for de taper stort på omleggingen de trodde skulle gi dem inntektsmonopol.

    Slik kan det gå. (Men slutt å be om at tråder skal legges ned, på et diskusjonsforum.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag.
    Vi har faktisk klart å få med oss at du synes det er det værste med DAB - og at du synes det er en glimrende løsning. Så det er nok ikke nødvendig at du gjentar dette i annet hvert innlegg:).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Du blander lokalradio med riksdekkende. Men det er jo jul snart så du må gjerne håpe på FM for riksdekkende :)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var hos Skoda forhandler i dag da jeg er interessert i den nye Octavia som er rett rundt hjørnet. Selger fortalte at den lanseres meget snart, vel og merke i Europa minus Norge.
    Den kan ikke leveres i Norge før neste høst. Og hvorfor ikke - fordi fabrikken ikke prioriterer å levere biler med dab til det norske markedet.
    Dette er nok bare begynnelsen vi ser når det snart er bare Norge som etterspør fabrikkmontert dab. Da blir vi ikke høyt oppe på prioriteringslisten og det er heller ingen som vet hvilken påkost dab vil få i norske biler. Dette vil bli bakt inn i bilprisen uten at det er spesifisert men vi kan nok regne med at påkost for dab blir høyere og høyere fremover.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke akkurat det som var poenget da
    Var det at du veldig gjerne vil ha DAB radio?
    Litt OT fra eller til i denne tråden spiller vel ingen rolle?
    Nei, jeg vil ikke ha dab-radio men jeg har lyst på den nye Skoda Octavia. Og denne kan ikke leveres før neste høst fordi fabrikken ikke leverer biler til Norge (med dab) før. Dette ifølge selger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Du blander lokalradio med riksdekkende. Men det er jo jul snart så du må gjerne håpe på FM for riksdekkende :)
    Bare å følge med. Det skjer ting på tinget, for å si det slik. Noen kameler skal slukes og man skal finne de rette til å sluke dem.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Var ikke akkurat det som var poenget da
    Var det at du veldig gjerne vil ha DAB radio?
    Litt OT fra eller til i denne tråden spiller vel ingen rolle?
    Nei, jeg vil ikke ha dab-radio men jeg har lyst på den nye Skoda Octavia. Og denne kan ikke leveres før neste høst fordi fabrikken ikke leverer biler til Norge (med dab) før. Dette ifølge selger.
    Finn en annen selger da.
    Tviler på at Møller ikke vil ha Octavia for salg i nesten et helt år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn