Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    351
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bor i M&R, og etter å ha hørt på P4, Radio Norge og liknende dritt i snart en måned nå, ble savnet etter P2 i bilen for stort. Beit i det sure eple og ny DAB+ radio er på vei. Blei 484.000 kr med ekstrautstyr.
    Da fikk du vel ny bil med på kjøpet? :cool:
    Blei noe rullende blikk rundt radioen, ja.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    NRKs fantastiske og langtrukne radioselvmord fortsetter.

Bøndene har ikke radio i traktorene lenger.
    Slik er det med håndverkerne og. De pleier å bruke øreklokker med radio på jobb. Nå må de forsøke å mekke løsninger selv. Eller vente til slutten av 2017. Da sier den ene seriøse produsenten at det skal komme skikkelige øreklokker med Dab. Men de skal koste 4000 kroner stykket og kommer til å suge strøm.

...

I Stortingsmelding om Dab fra 1996 står det at Dab var supert fordi man skulle kunne motta epost med Dab-radioen. Det var den fabelaktige bilderuten i radiopanelet som var den store nyvinningen. Dab kunne brukes til undervisningsradio av samme grunn. Og blinde skulle snakke til radioen og be den spille ting på nytt. Dab var særlig bra for norsk topografi, med fjell og fjord.
    Ingenting av dette slo til. Heller ikke at teknologien var så god at vi ville skifte ut radioen frivillig. Nei, det måtte tvang til. Og i 2017 skjer det.
    Men selv ikke slukking knekker alle. For «Spanish steps» er jo en grei låt det, og. FM fungerer tross alt utmerket. Hvem trenger Ekko og andakten når vi har «variert musikk fra fire tiår»?

Jeg holder faktisk med bestefar som venter på billigere teknologi. Kanskje ikke på Dab, men på 5G-nettet som skal bygges ut frem til 2020. Det vil bli 1000 ganger raskere enn 4G og stå klart før FM slukkes helt. Deretter kan vi høre på radio via nett.
    Hvor skal Dab gjøre av seg da?
    Det må settes av plass på Museum for udatert teknologi og feilslåtte milliardsatsninger (MUTFM). Der kan Dab skinne, sammen med Betamax og MiniDisc, ja høyt der oppe rett til venstre for LaserDiscen.
    Artig at du nevner Betamax og Minidisc, begge var overlegne systemer i forhold til VHS og MP3. :)
    Betamax slo aldri til i konsumentmarkedet, Minidisc holdt jo ut i 21 år. Men la oss nå se hva som skjer.
    Lokalradio på FM, riksradio på DAB+ og alt på nett. Dette går bra.:)
    Artig nok, det. Sitatet er fra VG, DAB er dødt.

Hallo? Hallo!? Har dere radio i sør? - DAB - VG

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.652
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Surpompkommentarer i VG og Dagbladet skal man ikke ta så høytidelig, det klages på alt.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig at DAB kan funke i tett befolkede områder, men ute i mer grisgrendte strøk er det dårlige greier. noen kilometer ut av sentrum hvor jeg bor, slutter DAB å funke. Da blir det radio i noen hundre meter, og så faller det ut igjen og sånn fortsetter det bortover veien. Inne på kontoret mitt på jobb - no signal. Og da snakker vi NRK-kanalene. Piss-pludre radio fra P4-5-6-7 driter jeg en lang marsj i uansett. Dette gjelder også de nye tjenestebilene våre med ny DAB-radio.
    Men- "eksprettene" forliter seg på syntetiserte dekningsdiagrammer og sier at " Joda - her er det dekning"....... man kunne fort forledes til å tro at forsvarsdepartemetet hadde vært medvirkende i utformingen......
    Med god gammel FM er det faktisk ikke mange hvite flekker på dekningsdiagrammet for hele landet. Med DAB blir det store hull som heller ikke blir dekket - det blir som med mobildekninga - det bor ikke nok folk der....

Stein 99

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    197
    Der jeg har bolig, har jeg ikke FM og ikke Dab heller, og det 20 minutter fra Molde by. Kjøpte en Dab radio og søkte og ingen tjeneste var mulig stod det i displayet, men jeg bruker internet-radio og Tv på parabol, men altså folkelig alminnelig radio virker ikke der, men naboen 300m unna har Dab mottak, kanskje jeg også kan få inn dab med stor antenne, men jeg klarer meg sikkert uten. Men det var vel en målsetting at nesten alle eller alle skulle få enkel adgang til riksnettet NRK radio, men slik er det ikke nå men blir sikkert ordnet etterhvert.....

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå heter det også så enkelt - at klart; - vi må jo ha skikkelig uteantenne.... men hvordan blir det med kjøkkenradioen, nattbordradioen, hobbyrummet - osb-osb... disse har ikke engang antenneinngang, så selv om vi går til store investeringer og legger antennefordeling i hele huset, så hjelper ikke det heller....

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    442
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Nei la oss ikke begeistre av dette idiotiske påfunn DAB.Hvorfor er det blitt så populært å skryte på seg en masse kanaler som inneholder stort sett bare skit?
    Mvh Kenneth

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var innom DAB i bilen her om dagen, etter ikke å ha hørt på den på 1 år.

Noen sa at NRK P13 var så bra, måtte jo prøves, og den finnes bare på DAB+. Holdt ut en låt før jeg var tilbake på FM... Det låter jo som noen har saget av frekvensskalaen under 200 Hz og over 5000 Hz - forferdelig. F--- F... for dritt lyd. Har hørt på P1 om morgenen i bilen i et års tid nå og den låter jo mer og mer som P4 som jeg kuttet ut, så når FM stenget her sørpå kan jeg jo bare skifte til Radio Metro eller liknende - låter jo akkurat som NRK P1....

Sier vel sitt at ingen, eller svært få har valgt å gå over frivillig. Jeg var dum nok til å kjøpe en god DAB radio på kjøkkenet for lenge siden. Den kostet adskillige tusen låt egentlig bra. Nå må den kastes snart da den bare har DAB. Har satt den i skapet allerede og installert en Squeezebox Duet basert internettradio....

Kommer ikke noen DAB+ radio i bruk i mitt hus !

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.568
    Torget vurderinger
    0
    Det der er humor! Hvis det ikke er en spøk er det vinklet mildt talt uheldig.

FM-pirater høres ut som fæle greier og det bør settes inn strakstiltak.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fra andre fora hvor jeg deltar, kan det virke som folk kjøper FM-sendere en mass, for fortsatt å kunne bruke alle sine gamle radioer, Det finnes haugevis å få kjøpt fra Kina og andre steder. Dette kunne man nesten ha forutsett, når radiosamlere sitter med opptil flere titalls fungerende radioer. Jeg kan ikke si at jeg godkjenner handlingene, men samtidig ser jeg absolutt dillemaet. Håpet er at alle disse senderne er såpass rene spektrum at de ikke forstyrrer andre tjenester med alvorlige følger, for dette er nok bare begynnelsen, - i alle fall for nærliggende periode. Det skal ikke bli bedre når de mest folkerike regioneneen stenges ned.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.568
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor kjøper de ikke klatteløsning for bruk av DAB i stedet?

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Antageligvis dels fordi folk er regelrett forbannet på hele DAB-greia, dels fordi mange har huset fullt av diverse radioer. Sjøl har jeg i alle fall 7-8, når jeg teller etter, og like mange gamle radioer med FM, sjøl om ikke alt er i daglig bruk. Det kan bli en spennende sommer når bilturistene oppdager at det knapt finnes en eneste radiokanal i store deler av landet.

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    1.568
    Torget vurderinger
    0
    Det blir spennende tider for agurknytt. Jakten på radiokanalene eventuelt jakten på FM-piratene.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Forstår piratene veldig godt.

Har bygd meg en internett radio på kjøkkenet av en Logitech docking radio og en Duet. Har fungert veldig bra lenge men i det siste virker de som du skrur av senderen om natta eller noe. I alle fall må jeg velg kanal på ny hver morgen - veldig irriterende da jeg har annet å bedrive om morran enn å vente på at Duet'n kontrolleren våkner av dvalen. Mulig de skal tvinge meg over på en begredelig DAB+ radio - kommer ikke til å skje.

Rett over påske skur du av FM der jeg bor, da blir det vel Radio Metro eller noe annet lokalt FM i bilradio'n. Spiller jo ikke så mye rolle da NRK og nærradio er mer og mer lik. Har DAB+ radio der men den låter DAB - uaktuelt.

Edit: Og det virker som dynamikken har blitt dårligere og... Struper de det digital signalet ned på DAB nivå så får jeg heller slutte med radio....

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    ^Siste 24 timer med FM fra NRK og et par andre i disse fylkene.

Skjermbilde 2017-04-25 kl. 17.01.21.jpg

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.016
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir nok mange slike i tida som kommer, - i hvert fall hvis man skal dømme etter alle forbannelsene og ønsker om råd hvor man kan få kjøpt kraftige sendere....

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det var vel bare et tidsspørsmål før dette skjedde. Driftige pirater videresender NRK på FM.

NRK tar affære etter piratsending i Steinkjer - Trønder-Avisa
    Leste ikke Trønderavisa.
    Men.........
    Videresende DAB (som er SÅ dårlig) på FM med amatør utstyr????
    Det blir dårlig det!
    Men artig for amatører:)
    Tja. Får ikke lest saken pga betalingssperre, men la oss si at du jobber på anlegg og bruker øreklokker med FM radio. Det gjør også 50 av dine kollega'er. Da har du ikke så mange alternativer på dab tror jeg så da kan man vel være litt kreativ. Lydkvaliteten du trenger da har DAB+ , sånn akkurat ;)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    FM stengte i Buskrud i går.

Kjører fra Tranby til Høvik på jobb og tenkte at nå må jeg vel over på en nærradio, men nei. NRK Vestfold sender til Asker der NRK Oslo tar over..
    Har DAB+ radio i bilen, men det låter så dårlig at det utsettes til det ikke finnes alternativer... med andre ord for altid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn