AndersR
Hi-Fi freak
I korte trekk betyr dette at det er betydelig færre som vil legge merke til et eventuelt fullstendig bortfall av DAB-signalet."DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."
I korte trekk betyr dette at det er betydelig færre som vil legge merke til et eventuelt fullstendig bortfall av DAB-signalet."DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."
Forstår du ber for din syke mor, men redd det er for sent.Den tekniske utviklingen har allerede parkert både analog-TV og analog-radio.Den tekniske utviklingen parkerer DAB+.
På tide å lese seg bittelitt opp kanskje?
https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
Og så er det jo naturligvis fritt fram for hvemsomhelst å fikle med nettradio på mobilen i bilen. Kjører man bare i områder med god mobildekning funker jo naturligvis det greit.
Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
En får ikke i pose og sekk, nei.Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.En får ikke i pose og sekk, nei.Men det er vel hovedgrunnen til DAB skiftet at alle i landet skulle få tilgang til alle kanalene? Det er visst ikke mulig å få både mange kanaler og høy bitrate samtidig.Hadde man valgt det første kunne jeg akseptert det som et fremskritt, men det siste blir altså for dumt og viser bare at NRK ikke står for kvalitet lenger..
Men lyden av NRK P1 er helt OK. AAC 96k. P4 kjører 128k mp2.
Skal en lytte til radiomusikk på hi-fi-en er vel nettet riktig kildevalg? Men det er likevel de færreste nettradioer som sender på mer enn 256k.
Det er sannelig ikke lett å skjønne denne sutringen om DAB. I bilen og i hus og hytter landet rundt har en i dag et langt større tilbud enn hva som noen gang ble tilgjengelig med analogradio.
Og i mine biler låter radio i dag med få unntak minst like bra som i FM-dagene.
En utgift på kr 7000!!! Ja det er forskrekkelig. De pengene kunne en jo heller ha benyttet på en høyttalerkabel.Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.
Tar en med en dårligere lydkvalitet og dekning for noe som var fullstendig unødvendig da FM fungerte utmerket, blir saken helt absurd i mine øyne...
Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.Har både DAB og nettradio innebygget i bilen, og DAB blir aldri brukt noensinne. Det går nesten utelukkende i Tunein når jeg ikke bruker Spotify. Dette ville blitt vanligere i biler om ikke dette korkede DAB-prosjektet var blitt pådyttet folk av korrupte NRK-utbrytere. Nå vil denne DAB-svindelen kun forsinke utviklingen.
Anbefales. Takk.Söta bror sin kommentar til det norske sjakktrekket: Christer Hederström
(Beklageligvis en link til fjasboka for de som irriterer seg over slikt.)
Det samme gjelder for FM, at det sendes i mono og dekodes til stereo i mottakeren.DAB sendes og i mono i Norge. Den blir "dekodet" (synthesized) til "stereo" i event mottagerappparat som kan spille stereo.
Poenget er oppløsningen på signalet. For å få plass til noen stakkarslige kanaler på DAB (titusener av kanaler på nettet) har man redusert denne grundig og til langt under FM-signalets (selv om det må være manipulert i senere år. Der jeg før kunne ta inn FM lett, mens jeg hadde det, måtte jeg opp med gammeldags fm-antenne på uteveggen et par år tilbake, for å få god signalstyrke).Det samme gjelder for FM, at det sendes i mono og dekodes til stereo i mottakeren.DAB sendes og i mono i Norge. Den blir "dekodet" (synthesized) til "stereo" i event mottagerappparat som kan spille stereo.
Men det var du kanskje klar over?
Mulig du synes kr.7000,- er for bagateller å regne, med økonomi til flere biler i oppkjørselen, noe du tilsynelatende liker å poengtere også. Men slik er det kanskje ikke for folk flest. Gjerne vanker det også tilleggskostnader, slik at totalen blir enda høyere. Men det verste, slik jeg ser det, er at fullt brukbare radioer plutselig bare må kasseres og det til fordel for en teknologi som mer og mer åpenbart har store svakheter, ikke minst når det gjelder lydkvalitet. Men siden dette er pådyttet folk av våre egne folkevalgte, er det vel ingen vei tilbake, og heller ingen som noen gang vil innrømme at dette var meningsløst.En utgift på kr 7000!!! Ja det er forskrekkelig. De pengene kunne en jo heller ha benyttet på en høyttalerkabel.Sutringen er begrunnet med en potensiell utgift på 7000.- pluss montering for DAB i bilen, og noen tusen for å erstatte kjøkkenradioen med en tilsvarende DAB.
Tar en med en dårligere lydkvalitet og dekning for noe som var fullstendig unødvendig da FM fungerte utmerket, blir saken helt absurd i mine øyne...
Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.Har både DAB og nettradio innebygget i bilen, og DAB blir aldri brukt noensinne. Det går nesten utelukkende i Tunein når jeg ikke bruker Spotify. Dette ville blitt vanligere i biler om ikke dette korkede DAB-prosjektet var blitt pådyttet folk av korrupte NRK-utbrytere. Nå vil denne DAB-svindelen kun forsinke utviklingen.
Noen steder i landet da.
Telenor har ti ganger flere sendere enn det finnes DAB-sendere. Og likevel er mobildekningen temmelig bob-bob.
Dere kan sammenligne:
https://www.telenor.no/privat/dekning/#map
https://radio.no/dekning/
DAB er mobil/wi-fi overlegen når det gjelder dekningsgrad. Slik er det bare. Det er bestemt av de fysiske lovene. Les lav frekvens.
Men på hifisentralen er det jo en tendens til å drite i naturlovene og heller gi seg hen til parapsykologien
Dekning er et problem også med 3g/4G. Men hadde de bortsløsede pengene som gikk til DAB vært brukt bedre ville det ikke vært noe problem.Konspirasjonsteorier er ofte underholdende. Men denne kollapser totalt ved at de "korrupte NRK-utbryterne" har gjort det mulig for deg å benytte Tunein i stedet.
Noen steder i landet da.
Telenor har ti ganger flere sendere enn det finnes DAB-sendere. Og likevel er mobildekningen temmelig bob-bob.
Kjører mye i Vestfold og nedre Buskerud."DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."
Vel.....
Nå skal sant sies, har ikke DAB i bilen selv, men hører nå støtt og stadig folk på jobben som klager, spesielt i tuneller så derfor usikker på utsagnet i artikkelen.
Er nok litt mer fancy enn en strømforsyning eller ren signalkontakt, og artikkelens poeng er vel hva man kan gjøre om man ikke har "nyere" tilkoblingsmuligheter:^ Mange kan spare seg hundrelappern også. En rekke biler av "nyere" dato har USB-plugg.
Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.
Mvh
Ja. Folkevalgte kaller dem seg.Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.
Mvh
Husk å ta med månelandingsskandalen i Mongstad, Jernverket i Mo i Rana og pelletsovnskandalen. Arbeiderpartiet har mange svin på skogen. Særlig i Østfold der villsvinene spretter opp på veiene som troll i eske.Det er inkompetente politikere sin feil - alltid.
To eksempler:
- Dieselskandalen
- DAB skandalen
Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.