Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hovedårsaken til problemene i lastebil er antenneløsning/plassering og routing av antennekabel. Sekundært (og da i kombinasjon med antenneløsning) forstyrrelser fra annen elektronikk (spes. LED). Mao - ikke DAB i seg selv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hør her..
    Ute i distriktet har en kun NRK

    Ute i distriktet er IKKE 1 time fra Oslo eller Bergen..men litt til. Skjønt en time fra Bergen nordover, får en kun nrk
    De fleste tunneller ute i distriktene er uten dekning.
    En må vite hva en snakker om før en hevder det er dekning
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Er Flåm langt ut fra Oslo nok? Eller Drevsjø ? Alle de ca. 30 kanalene er tilgjengelig over hele Norge.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg er vel den eneste som gidder å svare på alt det negative som blir sagt om DAB...for det meste av folk som ikke har erfaring med DAB, men som leser hva andre skriver,..og så er jeg pensjonist, så jeg har tid. God radiosommer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan ikke skrive om dekning annet enn de stedene jeg kjører. Med FM hadde jeg problemer: Støren - Oppdal (E6). Kongsvoll - Fokstua (E6). Foldal - Ringebu (Riksvei 27). Etter innføring av DAB har jeg radio på disse strekningene. Hvordan det er ellers aner jeg ikke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Pensjonist med (dårlig) skjult agenda.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sutringa om DAB forsvinner samtidig med papiravisen, fasttelefonen og brevgiroen:) DAB er godt nok i bil og på kjøkkenradioen, de ytterst få som vil høre god lyd bruker nettradio.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sutringa om DAB forsvinner samtidig med papiravisen, fasttelefonen og brevgiroen:) DAB er godt nok i bil og på kjøkkenradioen, de ytterst få som vil høre god lyd bruker nettradio.
    Da har vi I fall brukt forferdelig mye penger på å legge om til DAB. Ungdom bruker mobilen ja og de bruker i alle fall ikke DAB, om radio I det hele tatt. Vi kunne latt FM gå en stund til, til internett overtar. Ja, jeg kan bruke internettradio fra mobilen i bilen men jeg synes det er noe herk å få det i gang hver gang jeg skal ut å kjøre (briller og greier) og jeg kan ikke skifte kanal mm uten å begå lovbrudd og usette meg selv og andre for fare.

    Jeg bruke radio til og fra jobb og da er det bare pludreradio på alle kanaler slik at musikken er det jeg hører etter. Det som kommer ut av DAB radioen min er avstumpet i begge ender så da blir det nærradio på FM som i alle fall har dynamikk, om noe skurr. De vil vel sende på FM til DAB dør av seg selv så ikke noe å bruke penger på. Om kort tid får vi vel internettradio i bilen, Tesla har det vel allerede. Tror DAB fases ut av produsentene nå som resten av verden satser på FM og internett.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sutringa om DAB forsvinner samtidig med papiravisen, fasttelefonen og brevgiroen:) DAB er godt nok i bil og på kjøkkenradioen, de ytterst få som vil høre god lyd bruker nettradio.
    Da har vi I fall brukt forferdelig mye penger på å legge om til DAB. Ungdom bruker mobilen ja og de bruker i alle fall ikke DAB, om radio I det hele tatt. Vi kunne latt FM gå en stund til, til internett overtar. Ja, jeg kan bruke internettradio fra mobilen i bilen men jeg synes det er noe herk å få det i gang hver gang jeg skal ut å kjøre (briller og greier) og jeg kan ikke skifte kanal mm uten å begå lovbrudd og usette meg selv og andre for fare.

    Jeg bruke radio til og fra jobb og da er det bare pludreradio på alle kanaler slik at musikken er det jeg hører etter. Det som kommer ut av DAB radioen min er avstumpet i begge ender så da blir det nærradio på FM som i alle fall har dynamikk, om noe skurr. De vil vel sende på FM til DAB dør av seg selv så ikke noe å bruke penger på. Om kort tid får vi vel internettradio i bilen, Tesla har det vel allerede. Tror DAB fases ut av produsentene nå som resten av verden satser på FM og internett.
    Der har du en ting og. Brukervennlighet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DAB radio vil overta for FM over store deler av verden. Men det merkelige er at Norge for en gang var først ute. Det skjer ikke ofte.
    Det er bare å google i vei så finner man artikler.
    Bl.a. denne;
    When will the UK switch off its FM signals? | BT

    Forøvrig er jeg enig i at det er noe herk å bruke nettradio på mobilen i bilen, de fleste av oss har vel kommet i brillealderen:eek:
    Men jeg gjør det de sjeldne gangene jeg skal kjøre langt. Men DAB adapter gidder jeg ikke kjøpe. Regner med å bytte bil i løpet av et par år og da blir det elbil med DAB radio. Hjemme går det i DAB på kjøkkenet og nettradio på anlegget i stua.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Isteden for en mer eller mindre tilfeldig journalist sine synspunkter:

    PUBLIC ACCESS

    Grundige, saklig og balansert informasjon på vitenskapelig grunn.

    DAB dør lenge før FM. DAB systemet har for mange svakheter, og gir ingen merverdi i forhold til FM. Flere land har forlatt DAB, men bare ett land har forlatt FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror det er 3 grunner til at folk lytter mindre til radio.

    1: Tidsaspektet. Vi har mindre fritid, og når vi har fri ser vi mer på TV, spesielt på Netflix og HBO - ikke lineær TV
    2: Det er så mange radiokanaler at kvalitetsprogrammene er vanskeligere å finne.
    3: Man har fått flere kanaler, men ressursene til å lage innhold er ikke økt, slik at kanalene stort sett er fullt med intetsigende program.

    Jeg er interessert i klassisk musikk, men hører aldri på NRK Klassisk på lineær radio. De få programmene med innhold drukner i uinteressante pludreprogram med svisker. Programmene med skikkelig innhold finner jeg jo på radio.nrk.no .

    Begrunnelsen for DAB var jo at vi skulle få flere kanaler, men pkt. 2 og 3 tilsier at det faktisk har en negativ effekt på radiolyttingen. Flere kanaler fører til mindre radiolytting totalt. Det burde egentlig være forventet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    "Markedsandeler" for radio lytting i Sto-Britania, første kvartal 2018:
    Screen Shot 2018-07-23 at 11.42.59.jpg


    Litt om fordeling:

    Screen Shot 2018-07-23 at 11.47.30.jpg
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Sutringa om DAB forsvinner samtidig med papiravisen, fasttelefonen og brevgiroen:) DAB er godt nok i bil og på kjøkkenradioen, de ytterst få som vil høre god lyd bruker nettradio.
    Da har vi I fall brukt forferdelig mye penger på å legge om til DAB. Ungdom bruker mobilen ja og de bruker i alle fall ikke DAB, om radio I det hele tatt. Vi kunne latt FM gå en stund til, til internett overtar. Ja, jeg kan bruke internettradio fra mobilen i bilen men jeg synes det er noe herk å få det i gang hver gang jeg skal ut å kjøre (briller og greier) og jeg kan ikke skifte kanal mm uten å begå lovbrudd og usette meg selv og andre for fare.

    Jeg bruke radio til og fra jobb og da er det bare pludreradio på alle kanaler slik at musikken er det jeg hører etter. Det som kommer ut av DAB radioen min er avstumpet i begge ender så da blir det nærradio på FM som i alle fall har dynamikk, om noe skurr. De vil vel sende på FM til DAB dør av seg selv så ikke noe å bruke penger på. Om kort tid får vi vel internettradio i bilen, Tesla har det vel allerede. Tror DAB fases ut av produsentene nå som resten av verden satser på FM og internett.
    Og der tror jeg vi snart vil se konsekvenser av DAB-skandalen. DAB er utdatert, dårlig og vil etter hvert fases ut når Internett overtar.
    Da vil neppe produsentene fortsette å levere DAB verken til bil eller hjemmebruk. Da blir også Norge nødt til å skrote DAB og forbrukerne vil nok engang sitte med ubrukelige og til dels dyre radioer. Har du brukt 10k på ny DAB-radio til bilen er det sannsynlig at den er ubrukelig om få år.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Fint innlegg fra Ingeniøren.

    Dette er ikke LowFi-sentralen. DAB er Low-Fi og blir stadig dårligere. At noen gidder å forsvare dette er et mysterium, spesielt inne på et HiFi-forum. FM-kvaliteten ble bevisst redusert da man skjønte at DAB aldri ville kunne levere på den CD-kvaliteten man opprinnelig lovde, da man fikk det vedtatt. At man kan ta inn kanaler betyr da ingenting, så lenge disse gnisser i ørene.

    For moro skyld avspilte jeg høyoppløsnings Tidal-streams av låter som NRK-Jazz sendte og vekslet mellom disse. Den som ikke opplever en betydelig kvalitetsforskjell bør stusse veldig. Og den gnissingen handler ikke om min mottaker -- den er innebygd i formatet.

    Har man veldig støyende dekk, eller ventilerer med åpne vinduer når man kjører bil, kan jeg forstå gleden over alle DAB-kanalene.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Utbygging av DAB kostet 1 milliard...og Internett er en grei måte å høre radio på hjemme om man vil.
    Men i bil er DAB overlegent...Dynamikk? Alvorlig talt, du har nok ikke hørt DAB i en bil med ordentlig anlegg...
    Så du vil ha skurr og FM med musikk avspilt fra? Harddisk...akkurat...
    Men noen er jo så sta...uten å egentlig ha orientert seg om den virkelige verden...
    Kanskje DAC i min Mitsubishi bilradio er god?
    PS: Du er vel klar over at alle radiostasjoner sender lyden gjennom div. bokser før lyden sendes på lufta?
    Og hvordan tror du lyden sendes fra studio til sender på Brannfjell?
    Med budbil=sykkel....???
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men hvem er brukerne av DAB-kanalene, - og særlig alle kanalene som tilsynelatende har de samme, om enn lett omstokkede, spillelistene? Det meste av dette har yngre og unge brukere som målgruppe, og mine to avkom på hhv 29 og 36 har ikke engang radio.....
    Det er vel dette som er hovedproblemet med DAB, at man har fokusert på en mengde pludrekanaler for å skape reklameinntekter, mens det er et forsvinnende mindretall som gidder å høre på mølet...?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hør her..
    Ute i distriktet har en kun NRK

    Ute i distriktet er IKKE 1 time fra Oslo eller Bergen..men litt til. Skjønt en time fra Bergen nordover, får en kun nrk
    De fleste tunneller ute i distriktene er uten dekning.
    En må vite hva en snakker om før en hevder det er dekning
    Dekning er ikke areal, men befolkning.
    Det bor ingen i tunnelene og de fleste bor syd for Sinsenkrysset :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men i bil er DAB overlegent...Dynamikk? Alvorlig talt, du har nok ikke hørt DAB i en bil med ordentlig anlegg...
    Nei - DAB er ikke overlegent i bil. Det hjelper ikke med "ordentlig" anlegg i bilen heller. Oppløsningen blir ikke bedre av den grunn (shit in = shit out).
    Men - for mange er DAB en grei nok "nødløsning" frem til et bedre alternativ (streaming) er på banen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @Audiomix

    Dekning er både areal og befolkning. Begrepet brukes om begge.

    (Overrasket over Audiomix nå)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men i bil er DAB overlegent...Dynamikk? Alvorlig talt, du har nok ikke hørt DAB i en bil med ordentlig anlegg...
    Nei - DAB er ikke overlegent i bil. Det hjelper ikke med "ordentlig" anlegg i bilen heller. Oppløsningen blir ikke bedre av den grunn (shit in = shit out).
    Men - for mange er DAB en grei nok "nødløsning" frem til et bedre alternativ (streaming) er på banen.
    Dere må ha noen ekstremt stillegående biler og fantastiske ører for å høre denne dårlige oppløsningen dere snakker om. I min nye, relativt stillegående bil med Dynaudio anlegg har jeg store problemer med å skjønne hva dere snakker om. Der bytter jeg mellom selvrippede filer i ALAC og radio uten å reagere veldig på forskjellen. Det er sikkert forskjell (alt annet ville være rart), men den er ikke så stor at når jeg er ute og kjører bil reagerer på det. Heldigvis (antagelig).

    Jeg har også hatt en akustiker hjemme (som bl.a. har jobbet med akustikken i konsertsaler) som insisterte på at mp3 var forferdelig. Han klarte ikke å skille mp3-filer på 192 kbps fra CD-oppløsning på et anlegg bestående av Conrad-Johnson forsterker og Quad ESL 2905. mp3 på 192 kbps tilsvarer vel omtrent AAC+ på 100 kbps, altså ikke langt fra der NRK ligger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Shit in....hvordan tror du alle radiostasjoner avspiller musikk ?

    Som så mange...hører med øynene isteden for ørene.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Alle tunneler over 500 m får DAB dekning. Ansvarlige forvdet er Statens Vegvesen.
    Jeg har også kjørt fra Oslo til Bergen med FM radio. Det var ikke mye dekning i tunneler den gang.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Shit in....hvordan tror du alle radiostasjoner avspiller musikk ?
    Shit in... - gjennom DAB-nettet, ja.
    I testen Stereo+ gjorde - i NRK´s lokaler finner du jo litt info om hvordan de avspiller/sender musikk som komprimeres før den går i DAB-nettet.
    DAB skulle aldri være noen kvalitetsbærer av lyd - Stereo+
    Mye annen info på nett også for de som gidder å google litt.

    I flg din påstand om kanalenes avspilling/sending skulle altså oppløsningen være den samme på DAB-nettet som ved nettbasert streaming av samme kanal:confused:

    Som så mange - hører med ørene isteden for øynene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB er DAB...CD er CD...LP er LP...og all musikk komprimeres...i studio...ved mastering...og ved radioutsendelse...
    Det er ikke noe nytt. Du får det å høres ut som musikk ikke ble komprimert før DAB kom...
    FM ble også komprimert, og mye annet før det går på lufta.
    Det viktigste er at DAB funker, og best i bil, og det er ingen ting i veien med hverken dynamikk eller oppløsning.
    Men CD og minnepinne låter bedre...enten jeg hørte på FM eller DAB.
    Men DAB gir støyfri musikk, mye bedre stereoseparasjon enn FM ...og sluttproduktet er ikke perfekt, men så mye bedre enn FM i bil.
    De som er veldig opptatt av at de ikke kan høre på musikk ved 80 kbps med AAC codec kan bruke Internett....
    Men i bil er DAB suverent, og det er i bil jeg hører musikk...
    Og du kan lese så mange tester du vil, men det verste med DAB er at det funker...over hele landet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Alle tunneler over 500 m får DAB dekning. Ansvarlige forvdet er Statens Vegvesen.
    Jeg har også kjørt fra Oslo til Bergen med FM radio. Det var ikke mye dekning i tunneler den gang.
    Ikke utenom tunnelene heller.
    Fra Rogaland - Sirdal - Suleskar - Bjørnevatn - osv til Vest Telemark er det dødt. Ikke noe å streame heller.
    Så er det ingen befolkning å dekke heller.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen som husker eller opplevde FM fra øvre Numedal til Larvik?
    Det som nå heter Rv40.
    Det var variert det!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det blir vel litt som midt på Aurlandsfjellet...hvor jeg har vært tre ganger...ingen mennesker...ingen mobil...ingen DAB...og ingen FM...
    Men i følge radio.no så skal det være dekning....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er spennande å høyre dagsnytt i bilen når eg køyrer over fylkesgrensa til Sunnmøre. Det ser ut som DAB stryk substantiva og halvparten av verba i slike samanhengar. Musikk i bilen har vi andre løysingar for, men det kunne då vore fint å få med seg nyheitene.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har du adapter eller fabrikkinnstallert DAB ?
    Du er jo i krysningspunktet i tre regioner...så det er viktig å ha aktivert service following slik at når du kjører fra en region til en annen, har riktig NRK kanal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det viktigste er at DAB funker, og best i bil, og det er ingen ting i veien med hverken dynamikk eller oppløsning.
    ....det verste med DAB er at det funker...over hele landet.
    Flott å få dette uomtvistelig opplest og vedtatt da, så vi andre slipper å debattere dette noe mer:cool:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Men hvem er brukerne av DAB-kanalene, - og særlig alle kanalene som tilsynelatende har de samme, om enn lett omstokkede, spillelistene? Det meste av dette har yngre og unge brukere som målgruppe, og mine to avkom på hhv 29 og 36 har ikke engang radio.....
    Det er vel dette som er hovedproblemet med DAB, at man har fokusert på en mengde pludrekanaler for å skape reklameinntekter, mens det er et forsvinnende mindretall som gidder å høre på mølet...?
    Mine avkom har radio. Det passer jeg på!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det viktigste er at DAB funker, og best i bil, og det er ingen ting i veien med hverken dynamikk eller oppløsning.
    ....det verste med DAB er at det funker...over hele landet.
    Flott å få dette uomtvistelig opplest og vedtatt da, så vi andre slipper å debattere dette noe mer:cool:
    Jepp, skulle ønske jeg kunne si det samme, men jeg er utstyrt med ører :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Mercedes1959

    Fersking
    Ble medlem
    24.07.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    4
    Men godeste Classic46. Jeg observerer at du til stadighet er ute for å forsvare DAB-teknologien. Det står du jo helt fritt til, men mye av det du sprer medfører jo ikke sannhet. Det er tilsynelatende basert på opplysninger som DAB-lobbyen har spredd over hele landet. Selv om DAB fungerer for deg Kjell Winther - så fungerer det altså svært dårlig for andre nordmenn. Og selv om du er opptatt av å fortelle at du er en pensjonist og er glad i radio, så er din integritet ikke så mye å slå i bordet med i denne sammenheng. DAB er og blir en stein død teknologi over alt i hele verden, og det er BARE Norge som er DAB-Only. INGEN andre land kommer til å følge opp Norge med dette systemet. Og slukke riks-FM. INGEN. Slik er det Kjell, og ikke all verdens elendige dokumentasjon fra Ole Jørgen Torvmark kan forandre noe på det. Ingen er mer oppdatert på dette enn oss. Want to Ride a (real) Classic? Come and take a look at the Mercedes 1959/Bjørn A. ;-)
    Just like that Eva.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn