KjellR
Hi-Fi freak
DAB?
DAB elsker jo reflekser. Noe FM ikke gjør. En av grunnene til at DAB er suverent i bil.På mitt sted er (eller var) vi velsignet eller plaget med ekstremt kraftige signaler fra en av hovedsenderne: Jonsknuten.
Med relativt høye topper rundt omkring var refleksene mange og kraftige. Den gang hadde jeg en receiver med MULTIPATH meter.
Det oppførte seg omtrent som et "S-meter" og SSB signaler. Ikke bare fordeler med kraftige signaler altså.
Av litt nyere dato:
Jeg har hatt besøk av Nkom ifm peilig av støykilder. Vedkommende spurte meg om hva jeg synes om DAB. Det er fint, sa jeg.
Slutt på samtalen.
Det er ikke noe musikk på en CD plate. Det er ikke noen bilder på Telenor sin satellitt som gir meg TV.Neivel...?? Hvordan funker DAB uten radiosignaler???
Kjøp en slik og kobl den sammen med et par aktive høyttalere eller aux /tuner på stereoanlegget så blir det ikke så gærent.DAB er jo absolutt ikke fri for antennebehov. Forskjellen er hovedsakelig at DAB kutter brått Når signalet blir for dårlig.
På hytta har vi dårlig signalstyrke for de kommersielle kanalene. En Geneva radio fikk kun dekning for disse på vinterstid når den stod på kjøkkenbenken.
Så gikk ei 12V lyspære i en av lampettene, og det ble kjøpt ny fra Sunwind - den funka som støysender, og blokkerte alt av signaler på DAB.
Har kjøpt inn ekstern antenne og radio med inngang for dette nå.
Det største aberet er at all hovedvekt av DAB-radioer på markedet er i prinsippet mono klokkeradioer med en 3" fulltone i, til 2000kr…
Forskjellen på analog vs. digital distribusjon. Det står 2023 på min kalender. Så hva med TV da? Og Internett? Strømming? Mobiltelefoni?Radio er pr definisjon overføring av informasjon ved hjelp av radiobølger, - om det er musikk og tullprat, eller data i en eller annen form er uvesentlig.. det er det som er grunnen til at vi i årevis litt lettvindt har brukt "radio" som betegnelse på kringkasting. DAB funker ikke / er uinteressant uten radio.. bølger...
Det spiller ingen rolle hva du kaller det, eller kalte det. Da burde du jo for lenge siden ha skjønt hvorfor FM. analog TV, analog mobiltelefoni osv.Vi har nå drodla i denne tråden i noen år, og du har tidligere uttalt at du ikke forstår så mye av den tekniske delen av ting.. og det gjør du tydeligvis ikke. Alt som overføres "via eteren" går under fellebetegnelsen radiotransmisjon, - analogt eller digitalt, kringkasting, radio og TV, datakomm, mobiltelefon...spiller ingen rolle - alt er pr. faglig definisjon radiotransmisjon. Trådbunden transmisjon, kobber eller fiber, - er "linjetransmisjon"
Jeg har bl.a. holdt på med digital radiotransmisjon siden 1976.... dvs. nå er jeg "statslønnet", jeg også...
Tiltredes!For å være litt spiss, så trenger jeg ikke en DAB-nisse til å forklare meg hva som er hva, og fordeler / ulemper med forskjellige systemer. End of story.
Har jo kjørt fra Fredrikstad over Dovre og Oppdal til Kristiansund, langt ut på Atlanterhavsveien til Bud.Uansett så liker jeg analog lyd best. Det er ofte at DAB faller ut hær på Møre med alle fjell og tunneller. Det er ikke bygget ut alle steder. Det er bedre med dårlig fm signal enn DAB som faller helt ut. Man kan ikke sammenligne med digital TV og DAB hjemme hvor man har fiber tilgang. Da funker det hvis det ikke er feil på sentralen. Hær er det mange fordeler med digitale sendinger. Men det er ikke så ofte feilt oppstår. Det fikser de fort, hvis man ringer og nevner problemet for dem.
Tiltredes!Det er bedre med dårlig fm signal enn DAB som faller helt ut.
NRK begynte med DAB i 1995. Ca. 20 år før man kunne bruke mobil for å høre radio i bil.Kjører rundt med mobilen koplet til bilstereoen. Nettradio i god kvalitet. Hvorfor ble DAB presset på oss?
Ikke bestandig at nisser er ok...Hvorfor ble DAB presset på oss?
Fordi noen mente at det vi behøvde var 57 lavkvalitetskanaler, alle med pjatt, listepop og samme spilleliste på evig repeat.Hvorfor ble DAB presset på oss?
DAB kanalene kom jo ikke alle på en gang. Nrk begynte med Nrk klassisk, og fulgte opp med nyheter, jazz, folkemusikk og samisk.Fordi noen mente at det vi behøvde var 57 lavkvalitetskanaler, alle med pjatt, listepop og samme spilleliste på evig repeat.
Fordi sentralt plasserte aktører så en enorm forretningsmulighet i både omlegging av infrastruktur og salg av apparater.Kjører rundt med mobilen koplet til bilstereoen. Nettradio i god kvalitet. Hvorfor ble DAB presset på oss?
En ordentlig DAB nisse - sannsynligvis med (svært?) dårlig hørsel er nok mer korrekt...Jeg er DABianer
Det mangler en faktor: andre land innså kjapt at DAB var akterutseilt før det kom i gang og satte strek. I Gnore satt det beslutningstakere som hadde stor interesse av å seile videre.DAB ble vel valgt for å kunne tilby mange kanaler. For å gjøre det samme med FM ville det måtte bygges veldig mange flere sendere og DAB blir mye billigere da man kan ha mange flere kanaler pr. sender (SVJV). Da det ble bestemt var ikke radio over internet aktuelt - internet var ikke utbygd godt nok og nettet for distribusjon var privateid. I tillegg var det vel bestemt i EU at DAB skulle bli standarden (eller kom det direktivet senere?).
Så kan man i ettertid sitte og si at valget var feil, men et valg skulle man gjøre og det måtte jo gjøres ut fra situasjonen slik den var da.
Mens batteriene til FM sendere varer mye lenger ?DAB og beredskap går ikke sammen. I en situasjon uten strøm vil det bli katastrofalt. Batteriene varer bare noen timer.
DAB i en by. En by. Ikke utenfor den ene byen.En gjennomgangsmelodi.
Farewell DAB, the radio technology we didn’t need
It missed its chance to usurp FM in the Irish market. Now it’s up to Alexa to have a gowww.irishtimes.com