Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    På mitt sted er (eller var) vi velsignet eller plaget med ekstremt kraftige signaler fra en av hovedsenderne: Jonsknuten.
    Med relativt høye topper rundt omkring var refleksene mange og kraftige. Den gang hadde jeg en receiver med MULTIPATH meter.
    Det oppførte seg omtrent som et "S-meter" og SSB signaler. Ikke bare fordeler med kraftige signaler altså.
    Av litt nyere dato:
    Jeg har hatt besøk av Nkom ifm peilig av støykilder. Vedkommende spurte meg om hva jeg synes om DAB. Det er fint, sa jeg.
    Slutt på samtalen.
    DAB elsker jo reflekser. Noe FM ikke gjør. En av grunnene til at DAB er suverent i bil.
    Også er jo ikke DAB radiosignaler.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Neivel...?? Hvordan funker DAB uten radiosignaler???
    Det er ikke noe musikk på en CD plate. Det er ikke noen bilder på Telenor sin satellitt som gir meg TV.
    Heller ingen bokstaver i vår kommunikasjon. Heller ingen stemmer når du snakker i din mobil.
    Det er en datakode. Derfor kan vi få UHD sendinger av Formel 1 og fotball på parabol. Eller UHD bilder fra Netflix, HBO, Amazon osv.
    Eller en drullion låter på Spotify, Tidal osv.
    Og derfor liker DAB signaler refleks. Når jeg kjører rundt omkring i min bil, så tar radioen i mot de samme signaler fra flere sendere samtidig.
    Alt blir sortert i radioen for en sømløs opplevelse. Et lydbilde som er fjellstøtt i bilen.
    Takket være ADC og DAC. Som gjør om analog lyd til digital, og omvendt.
    Men i dagens bilde og lydverden er bilder og lyd digitale så fort de kommer inn i kameraet og mikrofonen.
    Eller musikken som spilles av fra harddisk i alle radiokanaler.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Radio er pr definisjon overføring av informasjon ved hjelp av radiobølger, - om det er musikk og tullprat, eller data i en eller annen form er uvesentlig.. det er det som er grunnen til at vi i årevis litt lettvindt har brukt "radio" som betegnelse på kringkasting. DAB funker ikke / er uinteressant uten radio.. bølger...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    DAB er jo absolutt ikke fri for antennebehov. Forskjellen er hovedsakelig at DAB kutter brått Når signalet blir for dårlig.

På hytta har vi dårlig signalstyrke for de kommersielle kanalene. En Geneva radio fikk kun dekning for disse på vinterstid når den stod på kjøkkenbenken.

Så gikk ei 12V lyspære i en av lampettene, og det ble kjøpt ny fra Sunwind - den funka som støysender, og blokkerte alt av signaler på DAB.

Har kjøpt inn ekstern antenne og radio med inngang for dette nå.

Det største aberet er at all hovedvekt av DAB-radioer på markedet er i prinsippet mono klokkeradioer med en 3" fulltone i, til 2000kr…
    Kjøp en slik og kobl den sammen med et par aktive høyttalere eller aux /tuner på stereoanlegget så blir det ikke så gærent.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Radio er pr definisjon overføring av informasjon ved hjelp av radiobølger, - om det er musikk og tullprat, eller data i en eller annen form er uvesentlig.. det er det som er grunnen til at vi i årevis litt lettvindt har brukt "radio" som betegnelse på kringkasting. DAB funker ikke / er uinteressant uten radio.. bølger...
    Forskjellen på analog vs. digital distribusjon. Det står 2023 på min kalender. Så hva med TV da? Og Internett? Strømming? Mobiltelefoni?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.815
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Veldig store fordeler med digital distribusjon kontra analog.
    Skulle tatt seg ut dersom noen så det som en god ide at man kun skulle bruke en digital distribusjonsmetode til kun å overføre radio i lav kvalitet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har nå drodla i denne tråden i noen år, og du har tidligere uttalt at du ikke forstår så mye av den tekniske delen av ting.. og det gjør du tydeligvis ikke. Alt som overføres "via eteren" går under fellebetegnelsen radiotransmisjon, - analogt eller digitalt, kringkasting, radio og TV, datakomm, mobiltelefon...spiller ingen rolle - alt er pr. faglig definisjon radiotransmisjon. Trådbunden transmisjon, kobber eller fiber, - er "linjetransmisjon"
    Jeg har bl.a. holdt på med digital radiotransmisjon siden 1976.... dvs. nå er jeg "statslønnet", jeg også... :cool:

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Vi har nå drodla i denne tråden i noen år, og du har tidligere uttalt at du ikke forstår så mye av den tekniske delen av ting.. og det gjør du tydeligvis ikke. Alt som overføres "via eteren" går under fellebetegnelsen radiotransmisjon, - analogt eller digitalt, kringkasting, radio og TV, datakomm, mobiltelefon...spiller ingen rolle - alt er pr. faglig definisjon radiotransmisjon. Trådbunden transmisjon, kobber eller fiber, - er "linjetransmisjon"
    Jeg har bl.a. holdt på med digital radiotransmisjon siden 1976.... dvs. nå er jeg "statslønnet", jeg også... :cool:
    Det spiller ingen rolle hva du kaller det, eller kalte det. Da burde du jo for lenge siden ha skjønt hvorfor FM. analog TV, analog mobiltelefoni osv.
    ble erstattet av digital teknologi. Eller er det der skoen trykker? At verden har blitt digital ?

Ps: ikke en kommentar til at Sverige skal få 7 riksdekkende DAB kanaler.

PPS. Han som startet Nei ti tvangsinnføring av DAB dukket opp med en melding i dag.
    Han lurte på hvordan man hadde gått fra FM lyd til DAB på bare 3-4 år eller noe sånt.
    Med et bilde av en Tandberg, så klart og en DAB radio.
    Det er nå 6 år siden FM slukkingen holdt på, og 28 år siden Nrk lanserte sin første DAB kanal og samtidig begynte å sende musikk fra harddisk, og begynte å bruke digitale miksebord.
    Og hurra, Metro sender på FM. Og har sendt DAB siden 2012, og har flere DAB kanaler enn FM kanaler…
    Og radio Randsfjord med bare FM. Ikke noe å høre på, men det spiller ingen rolle, fordi det er radio sendt på FM som er radio.
    Radio sendt digitalt, DAB og Internett er ikke radio. Tydeligvis. Viktig å tilhøre den riktige «klubben». En klubb som er mot noe. Spiller ingen rolle hva. Bare det er mot noe. Veldig, veldig viktig.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trøste og bære.. det er visst ikke måte på faktaresistens hos enkelte.... du får nå surre videre i din selvopptatte og lett forskrudde verden..
    Jeg har drevet med radio i diverse former i over 50 år, 47 av de profesjonelt med både analog og digital overføring.
    For å være litt spiss, så trenger jeg ikke en DAB-nisse til å forklare meg hva som er hva, og fordeler / ulemper med forskjellige systemer. End of story.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sunndalsøra
    Uansett så liker jeg analog lyd best. Det er ofte at DAB faller ut hær på Møre med alle fjell og tunneller. Det er ikke bygget ut alle steder. Det er bedre med dårlig fm signal enn DAB som faller helt ut. Man kan ikke sammenligne med digital TV og DAB hjemme hvor man har fiber tilgang. Da funker det hvis det ikke er feil på sentralen. Hær er det mange fordeler med digitale sendinger. Men det er ikke så ofte feilt oppstår. Det fikser de fort, hvis man ringer og nevner problemet for dem.

Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Uansett så liker jeg analog lyd best. Det er ofte at DAB faller ut hær på Møre med alle fjell og tunneller. Det er ikke bygget ut alle steder. Det er bedre med dårlig fm signal enn DAB som faller helt ut. Man kan ikke sammenligne med digital TV og DAB hjemme hvor man har fiber tilgang. Da funker det hvis det ikke er feil på sentralen. Hær er det mange fordeler med digitale sendinger. Men det er ikke så ofte feilt oppstår. Det fikser de fort, hvis man ringer og nevner problemet for dem.
    Har jo kjørt fra Fredrikstad over Dovre og Oppdal til Kristiansund, langt ut på Atlanterhavsveien til Bud.
    Tilbake via Molde, opp og ned Trollstigen, og ut Romsdalen til Dombås på veien hjem. Ytterst på Bud var det bare Nrk, som opp og ned Trollstigen.
    Men på toppen av Trollstigen, de fine DAB kanalene fra Molde. Som visstnok også er på FM, noe jeg ikke testet.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Kjører rundt med mobilen koplet til bilstereoen. Nettradio i god kvalitet. Hvorfor ble DAB presset på oss?

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Kjører rundt med mobilen koplet til bilstereoen. Nettradio i god kvalitet. Hvorfor ble DAB presset på oss?
    NRK begynte med DAB i 1995. Ca. 20 år før man kunne bruke mobil for å høre radio i bil.
    Ingen visste den gang at vi skulle få Internett med 4/5G i gjennom lufta.
    Myndighetene ville ha et eget, robust og digitalt radionett. Som de ville med TV da RiksTV og digital bakkesendt TV kom.
    Som hadde vært digitalt på parabol siden i hvertfall 1998. De ville ha et eget, digitalt nødnett.
    Vi har fått et digitalt mobilnett, fordelt på tre leverandører, med Telenor i spissen.
    Trådløst Internett, mobilt Internett, fiber.
    DAB var et teknologiskifte. Som FM for erstatning for Lang og Mellombølge.
    Noen må bestemme. Det ble gjort i alle disse tilfellene.
    Hvem savner analog radio med en=1 riksdekkende kanal med skurr og sus?
    Hvem savner analog TV med refleks og snøvær i bildet?
    VHS ? Lang og mellombølge ? Osv. Osv.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ting man ikke får gjort noe med burde man ikke tenke på. Gjør det beste ut av det er min leveregel. Og DAB er fint i bil og slettes ikke værst hjemme heller, men det brukes selvfølgelig ikke når man sitter i godstolen og koser seg med musikk. Da blir det streaming eller tape :D

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    492
    Dagens streamere har en brukervennlighet som er fokusert rundt en app. Bare det å få en fjernkontroll med presets på kanaler er vanskelig for streamere å få til.
    At man skal være avhengig av tredjeparts løsninger via app er ofte en irritasjon.
    Sku gjerne sett flere kvalitets internett radio tunere med god gammel brukervennlighet. F.eks har jeg yamaha WXC-50 i ett oppsett med Yamaha A-S2100. Fjernkontrollen er ett plaststykke av værste sort, og A-S2100 fjerkontrollen fungerer ikke på WXC-50. Men den fungerer mot T-S1000 FM tuneren.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.815
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Oi oi ikke rart jeg ikke fikk fyr i intetnettradio på Marantz AV , snører seg til ser det ut som tapte cd / plate inntekter.

Betaler me en slant så kan me høre radio igjen på vtune .

Edit : Her skal mac addresse inn så kommer kollekten frem (n)
    kidnappet nettradio.JPG

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det var vel et press for å få inn kommersielle kanaler for å "konkurrere" med NRK. Og kanalene skal være tilgjengelig for alle. Da beslutningen ble tatt var ikke internettradio aktuelt, og for mange eldre er internettradio fremdeles uaktuelt.

NRK har jo 15 kanaler, men de har ikke folk eller innhold til å fylle så mange kanaler med godt stoff hele dagen, så da blir det mye pjatt og spillelister. Spillelistene i NRK klassisk har blitt bedre, og de fylles ikke bare med svisker lenger, men jeg savner at de spiller hele verk med god informasjon omkring verkene.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Fordi noen mente at det vi behøvde var 57 lavkvalitetskanaler, alle med pjatt, listepop og samme spilleliste på evig repeat.
    DAB kanalene kom jo ikke alle på en gang. Nrk begynte med Nrk klassisk, og fulgte opp med nyheter, jazz, folkemusikk og samisk.
    Så kom Nrk Gull ca. 2010, som ble til Nrk P1+ i 2012. Også MP3.
    Radio Nero også i 2012, og NRJ var på DAB i Drammen, Oslo og Østfold noen år før det.
    Radio Nero var blant de første med DAB+, for den fikk jeg ikke inn på min første Blaupunkt radio fra 2002.
    Og hele tiden fra 2002, var det de tre vanlige Nrk kanalene, pluss P4. Så kom også Radio Norge.
    Nrk vær, nå YR har vært der lenge. Også Radio Nero sin Beat og Rox. De to siste år, litt begrenset, Radio Classic som tidligere i år, byttet navn til Metro Classic.
    Så for ca. 6 år siden dukket det opp en del nye kanaler fra Nent og Bauer. Samt en god del lokale.
    20 september er det 6 år siden riksdekkende FM ble slukket i vårt område.
    Ingen klagde når skurrete og susete FM var på lufta med de samme kanalene som i mange år hadde sendt på DAB.
    Men når radio ble sendt på DAB, da var alt plutselig ikke mulig å høre på.
    Jeg er DABianer, til forskjell fra retro FM nisser.
    Og gjett hvem som fikk rett….😎😎

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    DAB ble vel valgt for å kunne tilby mange kanaler. For å gjøre det samme med FM ville det måtte bygges veldig mange flere sendere og DAB blir mye billigere da man kan ha mange flere kanaler pr. sender (SVJV). Da det ble bestemt var ikke radio over internet aktuelt - internet var ikke utbygd godt nok og nettet for distribusjon var privateid. I tillegg var det vel bestemt i EU at DAB skulle bli standarden (eller kom det direktivet senere?).

Så kan man i ettertid sitte og si at valget var feil, men et valg skulle man gjøre og det måtte jo gjøres ut fra situasjonen slik den var da.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.420
    Torget vurderinger
    2
    DAB ble vel valgt for å kunne tilby mange kanaler. For å gjøre det samme med FM ville det måtte bygges veldig mange flere sendere og DAB blir mye billigere da man kan ha mange flere kanaler pr. sender (SVJV). Da det ble bestemt var ikke radio over internet aktuelt - internet var ikke utbygd godt nok og nettet for distribusjon var privateid. I tillegg var det vel bestemt i EU at DAB skulle bli standarden (eller kom det direktivet senere?).

Så kan man i ettertid sitte og si at valget var feil, men et valg skulle man gjøre og det måtte jo gjøres ut fra situasjonen slik den var da.
    Det mangler en faktor: andre land innså kjapt at DAB var akterutseilt før det kom i gang og satte strek. I Gnore satt det beslutningstakere som hadde stor interesse av å seile videre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det bygges da ut i Europa.
    Fra Wikipedia:
    "
    Digital Audio Broadcasting (DAB) is a digital radio standard for broadcasting digital audio radio services in many countries around the world, defined, supported, marketed and promoted by the WorldDAB organisation. The standard is dominant in Europe and is also used in Australia, and in parts of Africa and Asia; as of 2022, 55 countries are actively running DAB broadcasts.[3][4]

DAB was the result of a European research project and first publicly rolled out in 1995, with consumer-grade DAB receivers appearing at the start of this millennium. Initially it was expected in many countries that existing FM services would switch over to DAB, although the take up of DAB has been much slower than expected.[5][6][7][8] As of 2023, Norway is the first country to have implemented a national FM radio switch-off,[9][10] with others to follow in the next years.[11][12][13] In recent years, DAB has become the most popular radio listening platform in Norway, Switzerland and the UK,[14] and has become a requirement for all new cars sold in the EU since 2021.[15]"

Switzerland
    Swiss radio broadcasters will shut down FM radio on 31 December 2024"
    • In Italy, Rai Radio is proposing the country to begin switching off FM transmitters starting in 2025 with the goal of being all digital and shuttering FM broadcasting entirely in 2030.[58][59] In the northern region of Italy's South Tyrol - Alto Adige, the broadcaster RAS has started switching FM services off.[60][61]
    etc, etc...

Det ser ut til at de fleste land i Europa vil slå av FM i perioden 2025-2032. Noen vil fortsette å sende på DAB og FM. Sverige ser ut til å være et av få (det eneste?) som ikke vil gå helt over til DAB, selv om Stockholm-regionen, Vestkysten og Luleå/Piteå sender på DAB.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DAB er nok kommet for å bli, - og det er tildels greit. Jeg bruker først og fremst radio i bil og til ellers ukritisk underholdning. Jeg bryr meg svært lite om de kommersielle kanalene som jeg stort sett aldri hører på likevel. Det som skuffer meg er NRKs holdning til programinnhold og ikke minst oppdatering av spillelister på primært musikkbaserte kanaler. Utover nyheter er det stort sett BS som serveres likevel... rett nok finnes det programposter som er OK... problemet er bare å finne dem....
    Det som likevel forbauser meg er beredskapsaspektet... Jeg har forsåvidt ikke gravd meg veldig dypt ned i materien, men jeg vil tro at DAB er betydelig lettere å jamme enn FM, gitt at man har basert seg på samfrekvens for tildels store områder. Kanskje man burde beholdt minst en riksdekkende FM-kanal - feks P1.. det samme gjelder forøvrig også navlebeskuelsen i telenettet, hvor alt skal baseres på mobiltlf... vi har flere ganger sett hvor lite som skal til for å slå ut både telefon og internett - og det i områder med tilfeldige og avgrensede naturkatastrofer... hva skjer i en større katastrofe eller skarp situasjon??

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    DAB og beredskap går ikke sammen. I en situasjon uten strøm vil det bli katastrofalt. Batteriene varer bare noen timer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Nå bruker ikke jeg min Geneva så veldig mye, men noen timer hver uke blir det jo. Jeg tror jeg ladet den sist gang i Mai eller Juni.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Din Geneva er ikke den radioen du finner mest av i de tusen hjem. Det er de små bærbare med 4 stk aa-batterier. Varer vel en tre-fire timer.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    315
    Dette er nok noe de ansvarlige myndigheter har tenkt på. Derfor et eget radionett, TV og nødnett. Samt Telenor og de to andre med sine uavhengige mobil nett. Det ville ha kostet uforholdsmessig mye å beholde de 1200 FM senderne til Nrk P1. Nå er det jo sånn at i en krisesituasjon så kan samme melding sendes ut på samtlige DAB kanaler. Ikke noe som FM med den ene riksdekkende kanalen kunne matche.
    Ellers er har jo vi jo X-antall digitale kanaler som det kan varsles i. Ellers er DAB nettet satt opp på en helt annen måte enn FM nettet var.
    DAB og beredskap går ikke sammen. I en situasjon uten strøm vil det bli katastrofalt. Batteriene varer bare noen timer.
    Mens batteriene til FM sendere varer mye lenger ?
    All beredskap er avhengig av strøm. Men en grunn til at vi har flere uavhengige nett. Og radio er nok ikke det første mediet man velger å varsle på.
    Det er nok en greie som FM nisser fremdeles tror på. Internett og TV kommer nok langt foran.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du forstår fortsatt ikke at ved å jamme en frekvens, som du stadig framhever som en fordel, så har du samtidig jammet alle sendere i området...
    Senderanlegg har stort sett nødstrøm... det har ikke DAb-radioene til folk flest - og som eter batterier...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn