V
vredensgnag
Gjest
Men du huskes, Totte. Dine kloke ord er skåret inn i våre sinn. Der står de umodererbare, bautaer som viser vei i tåken.
Takk, det varmer.vredensgnag skrev:Men du huskes, Totte. Dine kloke ord er skåret inn i våre sinn. Der står de umodererbare, bautaer som viser vei i tåken.
Jeg regner meg selv som rimelig skeptisk. Dog, hjemme hos meg har vibrasjonsdempende tiltak hatt stor og lett hørbar effekt. Første forsøk var sorbothanpucks under CD-spilleren, deretter under forsterkeriet. Jeg har prøvd meg litt frem med kabelbytter, men har ennå ikke funnet noe som jeg synes gir en klart hørbar forbedring, bare i klassen for "hmmm, er det en forskjell eller er det ikke?". De eventuelle forskjellene (i mitt anlegg og i mine ører) er mindre enn de forskjellene som kommer av mine egne humørsvingninger som følge av hvor mye stress det var på jobben den dagen. Men slike dingser som den som denne tråden opprinnelig handlet om ser jeg ikke noen vits i å prøve engang. Hvis konstruktøren ikke kan gi noen begripelig forklaring på hvordan en ting virker, kan jeg like godt holde lommeboken godt gjenknappet. Synes nå jeg.Roysen skrev:F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.
"Fell good" faktorern er for mange på hifisentralen "Priceless"noruego skrev:Som ett herværende medlem formulerte det så skarpt for noen år siden:
- Den viktigste egenskap ved en høyttalerkabel er at den må være lang nok til å rekke ned til kabelløfterne.
(sitert fritt etter hukommelsen)
noruego
Vel, nå slettet jeg innlegget som du sikter til da jeg kom til at det hadde liten relevans i denne tråden og ble for off topic.Brasse skrev:Eller kanskje det er din hørsel det er noko i vegen med, Lark? Kanskje du ikkje VIL godta at ein signalkabel til 4x prisen av din eigen let betre :![]()
Ja, ja. Det blir så vanskelig å diskutere om folk dikter definisjoner som de vil.Roysen skrev:Slik jeg har forstått placebo, så dreier det seg om forutinntatthet - altså om man tror det er forskjell eller ikke. Det handler altså slik jeg ser det ut på om man prøver hardt nok å høre forskjellene.
Mvh
Roysen
Og hvor hardt må man prøve å høre forskjellene for at testen skal være gyldig? Eller sagt på en annen måte; hvor mye penger kan man spare på å ikke gidde å prøve så veldig hardt? ;DRoysen skrev:Slik jeg har forstått placebo, så dreier det seg om forutinntatthet - altså om man tror det er forskjell eller ikke. Det handler altså slik jeg ser det ut på om man prøver hardt nok å høre forskjellene.
Mvh
Roysen
Det du skriver er utydelig, og blander i kortene, syns jeg:Roysen skrev:Nå forsøkte ikke jeg å redegjøre for noen definisjon.
Forøvrig vil vel forutinntatthet med hensyn til hifi remedier kunne være årsaken til placebo?
Mvh
Roysen
Forutinntatthet kan vi sikkert lese som del av den kulturelle betingingen (i dette tilfellet fra hifi-kulturen) som skaper en viss forventning. Men det er forskjell på å være forutinntatt og å ha forventninger. Å være forutinntatt er pr. definisjon å ha en negativ innstilling, å være uvillig stemt.Slik jeg har forstått placebo, så dreier det seg om forutinntatthet - altså om man tror det er forskjell eller ikke. Det handler altså slik jeg ser det ikke ut på om man prøver hardt nok å høre forskjellene.
En god illustrasjon av det å være forutinntatt. Og selektiv sitatkunst. Linkwitz har helt rett når det gjelder opptak, og har selv bidratt betraktelig til å forbedre hvordan disse gjennomføres, til alles glede.Hagto skrev:Michael Lavorgna sine meninger om objektivister, blindtester o.a.:
http://www.6moons.com/audioreviews/fragilesouls/fragilesouls.html
Så mens skribenten bruker en masse plass på å skrive om at Linkwitz ikke bryr seg om musikk, er det motsatte i den milde grad tilfelle.Putting the ideal cart before an imaginary horse (or cow as it were)
If we want to understand the scientific vs. objectivist points of view, I think this simple quote from Mr. Linkwitz gets us a long way in a few words: recordings are the greatest limitation to audio nirvana.
Nå synset du vel litt mye, virket som han hadde mer på hjertet enn det.vredensgnag skrev:Og såvidt jeg kan se er det hele et forsvar for demagnetisering av LPer.
Hvor interressert Linkwitz er i musikk kontra all teknikk han holder på med vet jeg ikke. Leser vel heller ikke Lavorgna som han mener at Linkwitz ikke er interressert i musikk.Valentino skrev:At Linkwitz ikke er interressert i musikk, f.eks. Det ropes fra skyene, Hagto.
Folk som gjør misslykkede forsøk på å lage morsomheter på bekostning av Linkwitz undergraver sin egen troverdighet ... IMHO.Hagto skrev:Michael Lavorgna sine meninger om objektivister, blindtester o.a.:
Tanketomt.Hagto skrev:Michael Lavorgna sine meninger om objektivister, blindtester o.a.:
Lavorgna mener vel at Linkwitz feilprioriterer, og misforstår (eller snarere, misbruker) et utsagn Linkwitz er kommet med.Hagto skrev:Hvor interressert Linkwitz er i musikk kontra all teknikk han holder på med vet jeg ikke. Leser vel heller ikke Lavorgna som han mener at Linkwitz ikke er interressert i musikk.Valentino skrev:At Linkwitz ikke er interressert i musikk, f.eks. Det ropes fra skyene, Hagto.
men vi er alle onanister!!65finger skrev:nå blir det vel 20 sider til med pjatt om hvem av disse såkalte gruppene av "subjektivister" og "objektivister" som er mest glad i musikk! Morna!