Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    La meg få presisere noe. Jeg tror på forskjeller i lytting, og at vi ved en nøyaktig tilnærming til reelle forskjellskilder kan skape optimale lytteforhold. Men jeg er fullstendig overbevist om at store deler av innsatsen innen HiFi kastes bort på momenter der forskjellene er ytterst, ytterst små - mens man glatt overser store feilkilder eller forbedringspotensialer.
    Der er merkelig at jakten på disse (i beste fall) små forskjellene utøves med stor iver av folk som gjerne bytter ut hele anlegget eller nøkkelkomponenter nå og da - det gjør øvelsen ekstra meningsløs synes jeg. Hvorfor ikke heller bruke tiden og pengene på de sentrale tingene?
    Kjære nb - la oss nå ikke ty til logikk. Antallet komponenter som fyker inn og ut over dørstokken er nok et mål på hvor grov eller fin tilnærmingen er, det har du helt rett i. Stusser selv over de som roterer anlegg oftere enn månen vender fase.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    Men det kan vel ikke forklare at de som tror på forskjeller ikke skulle klare en rimelig konsistent identifisering av forskjeller i en blindtest. Lavigne eksperimentet virker jo ganske vanntett i så måte og burde være mulig for flere å gjennomføre?
    Lavigne testen var bortimot en perfekt blindtest i mine øyne. Han fikk lov å foreta testen i eget rom, i eget anlegg, med egen vant musikk, i eget tempo og når han følte at han var avslappet og klar for testen. Problemet som gjenstår var at han var klar over at det skulle foretaes en test. Dette endrer måten mange lytter på. Forsøk selv. Om han ikke hadde vært klar over at det var en test også hadde vi begynt å nærme oss noe jeg kan akseptere.

Mvh
    Roysen
    Hmm, og litt på siden: Hva mener du om tester og eksamener i skolevesenet, Roysen?

R

Roysen

Gjest
    Valentino skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    Men det kan vel ikke forklare at de som tror på forskjeller ikke skulle klare en rimelig konsistent identifisering av forskjeller i en blindtest. Lavigne eksperimentet virker jo ganske vanntett i så måte og burde være mulig for flere å gjennomføre?
    Lavigne testen var bortimot en perfekt blindtest i mine øyne. Han fikk lov å foreta testen i eget rom, i eget anlegg, med egen vant musikk, i eget tempo og når han følte at han var avslappet og klar for testen. Problemet som gjenstår var at han var klar over at det skulle foretaes en test. Dette endrer måten mange lytter på. Forsøk selv. Om han ikke hadde vært klar over at det var en test også hadde vi begynt å nærme oss noe jeg kan akseptere.

Mvh
    Roysen
    Hmm, og litt på siden: Hva mener du om tester og eksamener i skolevesenet, Roysen?
    Fullstendig bortkastet tid som ikke nødvendigvis gir et godt bilde på hva studentene/elevene kan!

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen forsøker å skape en særregel for HiFi som mange andre eksperter innen sansepåvirkning har vært modige nok til å se forbi. Se på vineksperter, mye tull der også, men det finnes mange dyktige - og jeg tror de er dyktige fordi de går til oppgaven med åpent sinn. Stakkers den kandidat til sommelier-tittel som melder at han vil vite hva han smaker på, før han forteller dommerne hva det er han har smakt.

He-he.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Valentino skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:

Mvh
    Roysen
    Fullstendig bortkastet tid som ikke nødvendigvis gir et godt bilde på hva studentene/elevene kan!

Mvh
    Roysen
    Du er konsistent iallefall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Valentino skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Jeg trodde det holdt å synse jeg? ;)

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    La meg få presisere noe. Jeg tror på forskjeller i lytting, og at vi ved en nøyaktig tilnærming til reelle forskjellskilder kan skape optimale lytteforhold. Men jeg er fullstendig overbevist om at store deler av innsatsen innen HiFi kastes bort på momenter der forskjellene er ytterst, ytterst små - mens man glatt overser store feilkilder eller forbedringspotensialer.
    Der er merkelig at jakten på disse (i beste fall) små forskjellene utøves med stor iver av folk som gjerne bytter ut hele anlegget eller nøkkelkomponenter nå og da - det gjør øvelsen ekstra meningsløs synes jeg. Hvorfor ikke heller bruke tiden og pengene på de sentrale tingene?
    Om det er meg du sikter til her så tilhører ikke jeg den katoegorien som bytter ut noe særlig.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns ikke Roysens svar på dette med prøver i skolen er noe annet enn tull. I visse områder i livet ønsker vi å gjøre en vurdering, før folk går til andre oppgaver og større ansvar.

Skal vi følge Roysens logikk, er det tull at folk må avlegge prøver før de får lov å fly flere hundre passasjerer til syden, eller operere på ens mor.

Arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner som skal ta imot disse elevene, setter pris på den referansen karakterene gir når det gjelder innsatsvilje, læreevne, osv. Men det er mange kloke arbeidsgivere som vet å kalle inn kandidater til intervju når disse ikke har toppkarakterer, og som tillater seg å gjøre en egen vurdering.

Innen super high-end skal visst troen gå foran lærelysten, det har aldri vært en god formel, og står til stryk hos meg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Hvordan stiller du deg til det faktum at Lavigne under testen (altså før han fikk vite at han bommet fullstendig) selv opplevde dette som "lett". Altså Lavigne syntes ikke det var vanskelig, ubehagelig eller noe....han satt formelig å storkoste seg mens han lett hørt de fantastiske egenskapene i Opus kablene sine.

Hadde Lavigne derimot sagt at han syntes det var utrolig vanskelig og at han ikke var sikker på resultatet sitt - så kan man jo trekke frem dette med stress og slikt. Men Lavigne var hele tiden sikker i sin sak...

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg syns ikke Roysens svar på dette med prøver i skolen er noe annet enn tull. I visse områder i livet ønsker vi å gjøre en vurdering, før folk går til andre oppgaver og større ansvar.

Skal vi følge Roysens logikk, er det tull at folk må avlegge prøver før de får lov å fly flere hundre passasjerer til syden, eller operere på ens mor.

Arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner som skal ta imot disse elevene, setter pris på den referansen karakterene gir når det gjelder innsatsvilje, læreevne, osv. Men det er mange kloke arbeidsgivere som vet å kalle inn kandidater til intervju når disse ikke har toppkarakterer, og som tillater seg å gjøre en egen vurdering.

Innen super high-end skal visst troen gå foran lærelysten, det har aldri vært en god formel, og står til stryk hos meg.
    Om man skal måle ferdighet må dette gjøres som en evaluering over tid og ikke ved en enkelt test. Man kan f.eks. sammenligne hvordan det amerikanske friidretts forbundet foretar uttakning til OL eller VM i motsetning til de fleste andre nasjoner. I det amerikanske uttaket er dette en enkelt konkurranse som avgjør og da kan man få tilfeller som vi har sett flere ganger at de dyktigste ikke kommer med til mesterskapet fordi de av ulike årsaker ikke fikk vist hva de kan under testen.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    OMF skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Hvordan stiller du deg til det faktum at Lavigne under testen (altså før han fikk vite at han bommet fullstendig) selv opplevde dette som "lett". Altså Lavigne syntes ikke det var vanskelig, ubehagelig eller noe....han satt formelig å storkoste seg mens han lett hørt de fantastiske egenskapene i Opus kablene sine.

Hadde Lavigne derimot sagt at han syntes det var utrolig vanskelig og at han ikke var sikker på resultatet sitt - så kan man jo trekke frem dette med stress og slikt. Men Lavigne var hele tiden sikker i sin sak...

Mvh
    OMF
    Som sagt så vet jeg at stress, press etc ikke var en faktor i denne testen. Det jeg derimot er helt sikker på er at det faktum at han visste at han var i en testsituasjon endret hans måte å lytte på. Man både fokuserer og tenker helt ulikt. Det er veldig enkelt å demonstrere. Forsøk selv. Det skjer helt automatisk.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    OMF
    Jeg har lyst til å trekke inn noe jeg editerte inn i et tidligere svar:

"Det betyr heller ikke at jeg ikke hører forskjeller ved "seende lytting"; det gjør jeg ofte; men er årsaken til det jeg hører egenskaper ved utstyret, tilfeldigheter, eller egenskaper ved meg? Det er her vi "objektivistene" har et åpent sinn - og ikke ønsker å låse oss til ett mulig svar. Hvis andre ikke hører det jeg hører, og som jeg ikke er i stand til å reprodusere ved blind lytting, så er det faktisk en viss sannsynlighet for at det IKKE er egenskaper ved utstyret som er avgjørende for det vi hører. Det blir ofte fremstillt som om subjektivistene har et åpent sinn, mens objektivistene har forlest seg på teori - for meg oppleves dette vanligvis fullstendig motsatt. Det er subjektivistene som har låst seg til et svar, mens objektivistene leter etter andre forklaringsmodeller for ting som strider mot etablert vitenskap."

Hvordan skal vi i det hele tatt sortere ut hva som er meningsfylt bruk av penger, og hva som er tøv? Hvis man ikke aksepterer at noen form for objektiv testing er mulig; så må vi alle godta hva som helst og risikerer å kaste bort mye penger. Med mindre vi har sjans til å lytte selv (og hvor reproduserbart er et oppsett med mindre du kan få ting med deg hjem)? Jeg er full klar over at jeg er i stand til å innbille meg det meste og vil ikke utelukke at det også gjelder lydmessige forskjeller......Et eksempel på dette er at ting jeg hører en dag, kanskje ikke lar seg identifisere ved en annen anledning; feks høres komponenter alltid bedre ut når de er nye og har nyhetens interesse, noe jeg ofte tror er årsak til byttesyken hos folk som har det på samme måte som meg (selv om jeg har sluttet å bytte fordi jeg egentlig ikke synes HiFi er interessant).

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    678
    Det er ganske underlig at Hifi er den eneste aktivitet der det er diskvalifiserende å vite noe om hva som faktisk foregår inni de boksene, maskinene eller komponentene som benyttes.

Det er fullt mulig at et racingteam kunne satt opp en løpsbil utelukkende etter ørene og uten motorkunnskaper fra bok, men det er lite trolig at de ville støtt bort kvalifisert personell som ville deltatt i trimmingen av bilen.

Eller, gud forby, en flyfabrikk fant ut at det ble bedre ytelse etter at de kastet ut alle ingeniørene og bare konstruerte og justerte ut fra sensorer i ørene og baken.

I medisinbransjen og flybransjen har vi heldigvis lover mot slik virksomhet, og egne begreper ( noe med ordet "salve" i), men Hififolket kan for så vidt holde på som de vil, de klarer ikke å skade andre. Men de klarer å skade sitt eget omdømme, i så sterk grad at jeg ikke frivillig oppgir at jeg har en Hifi-interesse. Siden almuen ikke vet at det er to slag av Hifi-entusiaster tar jeg ikke sjansen på å bli kategorisert som koko, og holder det litt skjult.

Mitt ønske er derfor at Hifi-entusiastene frivillig legger av seg koko-stempelet slik at også jeg kunne stå frem med min legning og praksis uten å miste all seriøsitet som rasjonell teknolog.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.027
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det foreligger nedenfor en rekke regler for bruk av Hifisentralen, og brudd på reglene kan medføre moderering eller sletting, samtidig som du risikerer å bli utestengt fra forumet. Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
    Synes ellers tråden er interessant nok. Ikke noe problem å "lese gjennom" alle ordene som blir brukt.

Og om Kabel forumet
    Kabelhjørnet
    Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.
    Av naturlige og erfaringsmessige årsaker må takhøyden være litt høyere her.

V

vredensgnag

Gjest
    Kjære Roysen -

Her har vi en diskusjon omkring Dagens Bløff. Deltar man i denne, så er premissene i utgangspunktet gitt av trådstarter, og det bør være adskillig takhøyde her.

Om du vil, kan jeg i detalj og systematisk gå gjennom en rekke logiske brister i resonnementene her inne. Som erato påpeker, "you can't have your cake, and eat it too." Argumenterer man, bør man søke å skape en konsekvens i sin argumentasjonsrekke.

Dine ulike utfall når det gjelder blindtester og testing av hifi er dypt personlig funderte, og det er helt i orden. Men når du bruker dine helt personlige vurderinger for å avfeie ganske godt fremlagte argumentasjonsrekker, som tom inneholder bevisførsel (eller i det minste gode indisier), så må du finne deg i at man påpeker dette. Og det er langt fra trakassering, hersketeknikk eller utskjelling. Det er en del av diskusjonen.

(Nå avbløffer jeg - må skrive ferdig Del 3 av min Kritikk av Værteorien!)

Innlegget er redigert av bjornh grunnet moderering i tråden.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kjære Roysen -

Her har vi en diskusjon omkring Dagens Bløff. Deltar man i denne, så er premissene i utgangspunktet gitt av trådstarter, og det bør være adskillig takhøyde her.

Om du vil, kan jeg i detalj og systematisk gå gjennom en rekke logiske brister i resonnementene her inne. Som erato påpeker, "you can't have your cake, and eat it too." Argumenterer man, bør man søke å skape en konsekvens i sin argumentasjonsrekke.

Dine ulike utfall når det gjelder blindtester og testing av hifi er dypt personlig funderte, og det er helt i orden. Men når du bruker dine helt personlige vurderinger for å avfeie ganske godt fremlagte argumentasjonsrekker, som tom inneholder bevisførsel, så må du finne deg i at man påpeker dette. Og det er langt fra trakassering, hersketeknikk eller utskjelling. Det er en del av diskusjonen.

Vreden,

Jeg har besvart Eratos innlegg hvor han ikke hadde fått med seg hva jeg mente. Les innlegget en gang til. Om du finner logiske brister får du ta de opp til diskusjon i stedet for å avfeie de med ren retorikk. Det gjør ikke det du skriver mer korrekt. At mine vurderinger er personlige gjør de vel ikke mindre gyldige av den grunn. At jeg har en annen mening enn deg og dine meningsfeller må da være lov. Trakassering har jeg aldri skrevet at foregår og det var ikke jeg som i dette tilfellet ropte på moderator. Jeg skrev simpelthen hva jeg mener om slik diskusjonsteknikk. At du velger å ikke anse slikt som hersketeknikk er selvfølgelig helt legitimt men det er også min rett å mene noe annet.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns ikke din: "Jeg tror ikke på Lavigne testen" er et fnugg mindre preget av tendens til hersketeknikk enn noe annet jeg har lest i denne tråden ...
    HiFi er dypt personlig, og opplevelsene vi har er også dypt personlige. Jeg har musikkstykker andre ikke kan fordra, men som jeg har et flott forhold til, pga noe som skjedde i forbindelse med den musikken. Bare ett eksempel på hvor viktig den dimensjonen er.
    Men når vi diskuterer teknologi, må vi forsøke å se hvor det vi tror, og det som faktisk er tilfelle, har et skjæringspunkt. Ellers går det som med dem som tror at fly letter fordi vingene står litt på skrå og dermed løfter opp flyet når det får fart.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma,

Jeg synes du overser en vesentlig side her - nocebo. Hvorfor er det mer sannsynlig at placebo er årsaken til at mange ikke hører forskjell enn nocebo, all den tid det faktisk virker som om det er de som ikke tror det er forskjell som ikke klarer å høre forskjell.

Noe annet man bør merke seg er at de som mener at remedier som high-end kabler, strømrensing, stabile rack, vibrasjonsdempende føtter, kabel elevatorer etc gir hørbar virkning ofte er opptatt av å kjæle med små detaljer som til sammen gir et stort løft.

F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.

Mvh
    Roysen
    Dette var et tynt svar på mitt innlegg.
    Jeg har ingen problemer med å også ta med "nocebo". Ta den erkjennelsen fra meg med, og les innlegget en gang til.
    De "små detaljer" gir jo ikke et stort løft for en vesentlig del av de som kaller seg audiofile. De gir ofte ikke et løft i det hele tatt, uavhengig av hvor mange små detaljer man har lagt sammen. Dermed blir mine tankekors akkurat like relevante og egnet til ettertanke.
    Personlig tror jeg at vi som kalles audiofile, lettere vil bli utsatt for placèbo enn for nocèbo. Dette fordi uavhengig av hvilken leir vi tilhører, har vi alle en sterk motivasjon om å forbedre våre anlegg. Vi leter etter mulige tiltak, men ender opp med ulike valg. Nocèbo ville vært mer aktuelt om vi derimot egentlig ikke ønsket en forbedring. Tror du ikke at alle ville vært svært glade dersom de fikk gode resultater med vibrasjonsdemping?
    Du svarer jo ikke på de tankekors jeg fremhever.

Dagens bløff..
    « Svar #357 Lagt ut: I går kl. 23:35:46 » Sitat Rediger Slett

--------------------------------------------------------------------------------
    Denne "hobbyen" vår hviler tydeligvis på et skjørt fundament..

Hvorfor blir vi ikke alle glade, dersom musikknytelse kan gjøres enklere og rimeligere enn vi opprinnelig innbilte oss?

Er det virkelig slik at det er viktig for "hobbyen" at flest mulig remedier har mest mulig betydning for musikkgleden?

Dess høyere opp i pris, dess mer grunnlag for debatt om det i det hele tatt virker etter påstand. Er ikke det et tankekors for oss alle?
    Er det virkelig et fornuftig grunnlag for investering, når svært mange ikke i det hele tatt kan høre effekten av investeringen din? Er det et fornuftig grunnlag for investering, når den påståtte effekten gir grunnlag for slike endeløse diskusjoner som dette? Burde det ikke vært en selvfølge, at dersom en investering i flere hundretusenkronersklassen skal ha noe for seg, så er det generell enighet blant alle dedikerte audiofile om reell virkning?
    Vi sitter vel alle på dette forum med ørene på stilker foran våre alter, og nyter mest mulig musikk gjengitt med mest mulig high end lyd? Er det ikke da et fantastisk rart fenomen at en del påståtte effekter og virkninger av komponenter til astronomiske priser, bare kan høres og oppfattes av en bestemt del av oss? I stedet for å slå hverandre i hodet med idiotstempler og placèbo, er det vel nok å tenke over hvorfor alle ikke klarer å høre det samme, så lenge man har normal hørsel og deler samme hobby??
    Det finnes jo nok av tiltak og investeringer i denne hobby å konsentrere seg om, som ikke trenger blindtester for å skape enighet om virkning og effekt.

Svært mange tar nok også seg selv alt for høytidlig i dette miljø. Jeg har derimot ingen problemer med å fastlå at jeg selv garantert vil være svært mottagelig for fenomenet placèbo i mange sammenhenger! Jeg er jo bare et vanlig menneske for fanden! Samtidig er jeg takknemlig for all den kunnskap og viten som mange på dette forum deler med meg. Å være offer for placèbo er nemlig alt for kostbart for min del. Jeg ønsker hverken å bli lurt av andre eller meg selv. Det viser seg jo ofte, at kunnskap kan avverge placèbo. Selv har jeg en generell målsetting om å satse mest mulig på de faktorer som har mest virkning, og som ALLE vil klare å høre. Kan alle høre en positiv effekt av en oppgradering i mitt anlegg, er jeg såre fornøyd. Da vet jeg samtidig at jeg neppe er lurt av egen hjerne.

I tråden om Solide Kåre, påsto noen at en slik kabel ødela lydbildet totalt under test i eget anlegg, mens andre påsto det stikk motsatte. Alle disse personer med gode anlegg og samme lidenskapelige forhold til musikk og god lyd. Hva skal en leser tro om slike påstander? Hvor stor positiv vikning kan egentlig en slik komponent da ha, når mange audiofile ikke hører forskjell, og andre faktisk mener virkningen er svært negativ?? Er det i hvert fall ikke da logisk at vikningen ikke kan være så stor som enkelte vil ha det til..?

Hvorfor virker det som en rød klut for enkelte på dette forum, om man antyder at de kan være mottagelige for kjente og alment aksepterte psykologiske fenomener som kan påvirke oppfattelse, når det faktisk er så mange på samme forum som gladelig innrømmer at de har vært utsatt for slik påvirkning? Kan vi ikke ALLE innrømme at vi er mennesker på godt og vondt, og at vi alle påvirkes av kjente fenomener i noenlunde samme grad?

På min naive(?) måte, etterlyser jeg m.a.o. litt logisk tenking i vårt felleskap. For vi har jo en felles lidenskap?? Likevel er det et tankekors for meg, at det faktisk vil være svært mange som blir forbannet på Karma fordi han skriver dette tullet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vredens: Fy flate; nå er det på tide med ferie ja. Får min nye båt levert i løpet av uka (dog bare 19 foter da). Ikke rart fokus ikke er på jobben.

R

Roysen

Gjest
    Vreden,

I mine innlegg hvor jeg diskuterer topic forsøker jeg i det minste å skrive noe om hvorfor jeg mener det jeg gjør og årsaken til at jeg evt. mener at andre har rett eller galt. Jeg slår ikke andre i hodet med mangel på logisk brist fordi de er uenig med meg eller henvender meg diskret til en tredjepart og forteller om mangel på logikk uten andre argumenter.

Om du synes jeg er hårsår får det være din sak. Om du forlanger at jeg skal tåle/ta slike innlegg på strak arm, må du nesten kunne ta slike som dette også.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Karma.: Mennesker tar feil. Slik er det innenfor alle livets områder. Unntatt noen få mennesker, og bare når det er HiFi om å gjøre. Slik er det bare. Og derfor ender tråder som dette aldri med noen konklusjon.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Karma.: Mennesker tar feil. Slik er det innenfor alle livets områder. Unntatt noen få mennesker, og bare når det er HiFi om å gjøre. Slik er det bare. Og derfor ender tråder som dette aldri med noen konklusjon.
    Vi er da oppe i flere ulike konklusjoner allerede. De fleste av oss hadde bestemt oss allerede i starten av tråden. Ingen konklusjon du liksom, tullball.

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Karma,

Jeg synes du overser en vesentlig side her - nocebo. Hvorfor er det mer sannsynlig at placebo er årsaken til at mange ikke hører forskjell enn nocebo, all den tid det faktisk virker som om det er de som ikke tror det er forskjell som ikke klarer å høre forskjell.

Noe annet man bør merke seg er at de som mener at remedier som high-end kabler, strømrensing, stabile rack, vibrasjonsdempende føtter, kabel elevatorer etc gir hørbar virkning ofte er opptatt av å kjæle med små detaljer som til sammen gir et stort løft.

F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.

Mvh
    Roysen
    Dette var et tynt svar på mitt innlegg.
    Jeg har ingen problemer med å også ta med "nocebo". Ta den erkjennelsen fra meg med, og les innlegget en gang til.
    De "små detaljer" gir jo ikke et stort løft for en vesentlig del av de som kaller seg audiofile. De gir ofte ikke et løft i det hele tatt, uavhengig av hvor mange små detaljer man har lagt sammen. Dermed blir mine tankekors akkurat like relevante og egnet til ettertanke.
    Personlig tror jeg at vi som kalles audiofile, lettere vil bli utsatt for placèbo enn for nocèbo. Dette fordi uavhengig av hvilken leir vi tilhører, har vi alle en sterk motivasjon om å forbedre våre anlegg. Vi leter etter mulige tiltak, men ender opp med ulike valg. Nocèbo ville vært mer aktuelt om vi derimot egentlig ikke ønsket en forbedring. Tror du ikke at alle ville vært svært glade dersom de fikk gode resultater med vibrasjonsdemping?
    Du svarer jo ikke på de tankekors jeg fremhever.

Dagens bløff..
    « Svar #357 Lagt ut: I går kl. 23:35:46 » Sitat Rediger Slett

--------------------------------------------------------------------------------
    Denne "hobbyen" vår hviler tydeligvis på et skjørt fundament..

Hvorfor blir vi ikke alle glade, dersom musikknytelse kan gjøres enklere og rimeligere enn vi opprinnelig innbilte oss?

Er det virkelig slik at det er viktig for "hobbyen" at flest mulig remedier har mest mulig betydning for musikkgleden?

Dess høyere opp i pris, dess mer grunnlag for debatt om det i det hele tatt virker etter påstand. Er ikke det et tankekors for oss alle?
    Er det virkelig et fornuftig grunnlag for investering, når svært mange ikke i det hele tatt kan høre effekten av investeringen din? Er det et fornuftig grunnlag for investering, når den påståtte effekten gir grunnlag for slike endeløse diskusjoner som dette? Burde det ikke vært en selvfølge, at dersom en investering i flere hundretusenkronersklassen skal ha noe for seg, så er det generell enighet blant alle dedikerte audiofile om reell virkning?
    Vi sitter vel alle på dette forum med ørene på stilker foran våre alter, og nyter mest mulig musikk gjengitt med mest mulig high end lyd? Er det ikke da et fantastisk rart fenomen at en del påståtte effekter og virkninger av komponenter til astronomiske priser, bare kan høres og oppfattes av en bestemt del av oss? I stedet for å slå hverandre i hodet med idiotstempler og placèbo, er det vel nok å tenke over hvorfor alle ikke klarer å høre det samme, så lenge man har normal hørsel og deler samme hobby??
    Det finnes jo nok av tiltak og investeringer i denne hobby å konsentrere seg om, som ikke trenger blindtester for å skape enighet om virkning og effekt.

Svært mange tar nok også seg selv alt for høytidlig i dette miljø. Jeg har derimot ingen problemer med å fastlå at jeg selv garantert vil være svært mottagelig for fenomenet placèbo i mange sammenhenger! Jeg er jo bare et vanlig menneske for fanden! Samtidig er jeg takknemlig for all den kunnskap og viten som mange på dette forum deler med meg. Å være offer for placèbo er nemlig alt for kostbart for min del. Jeg ønsker hverken å bli lurt av andre eller meg selv. Det viser seg jo ofte, at kunnskap kan avverge placèbo. Selv har jeg en generell målsetting om å satse mest mulig på de faktorer som har mest virkning, og som ALLE vil klare å høre. Kan alle høre en positiv effekt av en oppgradering i mitt anlegg, er jeg såre fornøyd. Da vet jeg samtidig at jeg neppe er lurt av egen hjerne.

I tråden om Solide Kåre, påsto noen at en slik kabel ødela lydbildet totalt under test i eget anlegg, mens andre påsto det stikk motsatte. Alle disse personer med gode anlegg og samme lidenskapelige forhold til musikk og god lyd. Hva skal en leser tro om slike påstander? Hvor stor positiv vikning kan egentlig en slik komponent da ha, når mange audiofile ikke hører forskjell, og andre faktisk mener virkningen er svært negativ?? Er det i hvert fall ikke da logisk at vikningen ikke kan være så stor som enkelte vil ha det til..?

Hvorfor virker det som en rød klut for enkelte på dette forum, om man antyder at de kan være mottagelige for kjente og alment aksepterte psykologiske fenomener som kan påvirke oppfattelse, når det faktisk er så mange på samme forum som gladelig innrømmer at de har vært utsatt for slik påvirkning? Kan vi ikke ALLE innrømme at vi er mennesker på godt og vondt, og at vi alle påvirkes av kjente fenomener i noenlunde samme grad?

På min naive(?) måte, etterlyser jeg m.a.o. litt logisk tenking i vårt felleskap. For vi har jo en felles lidenskap?? Likevel er det et tankekors for meg, at det faktisk vil være svært mange som blir forbannet på Karma fordi han skriver dette tullet.
    Jo da, ser den. Det er selvsagt korrekt at alle audiofile ønsker forbedringer i sine anlegg. Jeg trodde imidlertid at Nocebo ikke bygget på hva man ønsket men hva man trodde. Om man ønsker en forbedring i anlegget og blir satt til å foreta en blindtest på noen man ikke tror virker så vil vel stadig Nocebo være et problem for resultatet av testen? Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Forøvrig tror jeg det er litt delte meninger om akkurat det om store løft ved kjæling av mange små detaljer.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    totte skrev:
    erato skrev:
    Vi er da oppe i flere ulike konklusjoner allerede. De fleste av oss hadde bestemt oss allerede i starten av tråden. Ingen konklusjon du liksom, tullball.
    Her er vi egentlig helt på linje. Jeg tror faktisk det gjelder alle som er med i diskusjonen.

Mvh
    Roysen

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    678
    1: Disse platene er et tweak som ser ut til å være basert på sunne ingeniørmessige prinsipper om dempning av resonante svingesystemer.

2: En kan også komme frem til liknende løsninger med sunt bondevett.

Verken 1: eller 2: gjelder for trådens opprinnelige tema, plastklossen med aluminiumslokk og pil.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    hmmm, kanskje HFS burde innledet et strategisk partnerskap med Norges Blindeforbund?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Eller strategisk samarbeid med diplomatiet. Det er etter min mening formen på argumentasjonen som skaper temperaturen, ikke argumentene i seg selv.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Her er demolyd på et tweak jeg vurderer.
    Auraflex Gramma plater under høyttalerne for å kunne sjekke om tregulvet mitt er for levende.

Produsenten har laget en før/etter demo, med sologitar, og med fullt band.

Klikk på Sound Samples midtveis ned på denne siden.

http://www.auralex.com/sound_isolation_gramma/sound_isolation_gramma.asp
    Har ikke du en "downfiring" basselement da?
    Da vil jeg tro at denne Auaralexen, med mindre du legger ei hard plate oppå, kanskje ikke er av det gode.
    Derimot til det meste annet dersom gulvet ikke er like solid som mitt ::)
    I hvert fall helt klart noe jeg ville satset på til foroverrettede suber og særlig da i blokkleiligheter (uansett gulvtype).

Hvor finner vi utstyrslista de, som du henviste til i tidligere svar her i tråden?

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Barbaresco skrev:
    1: Disse platene er et tweak som ser ut til å være basert på sunne ingeniørmessige prinsipper om dempning av resonante svingesystemer.

Verken 1: eller 2: gjelder for trådens opprinnelige tema, plastklossen med aluminiumslokk og pil.
    Tok det ikke med som eksempel på bløff, men på en produsent som forklarer prinsippene bak, legger ved en demolyd, tom. har detaljerte notater på demolyden. I tillegg sier de at man ikke skal forvente store endringer.
    Integritet, tydelig og greit.

V

vredensgnag

Gjest
    KW skrev:
    vredensgnag skrev:
    Auraflex Gramma plater under høyttalerne for å kunne sjekke om tregulvet mitt er for levende.

Da vil jeg tro at denne Auaralexen, med mindre du legger ei hard plate oppå, kanskje ikke er av det gode.
    I hvert fall helt klart noe jeg ville satset på til foroverrettede suber og særlig da i blokkleiligheter (uansett gulvtype).

Hvor finner vi utsyrslista de, som du henviste til i tidligere svar her i tråden?

Mvh.KW
    Jeg brukte "utstyrsliste" som henvisning til hvor disse listes opp, nå helt nederst i mine svar. :)
    Snarere en betraktning - med tanke på at vi ofte diskuterer som om det finnes 1 facit på god lyd.

Joda, de skyter ned i gulvet, men jeg vet de har en tendens til å være sup-optimale på myke tregulv (bor i gård). Er tom. en firmware versjon som ble utarbeidet for å korrigere det. Liker å prøve ting - og orker ikke å begynne med å bære opp skifer eller granitt!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    Trondmeg skrev:
    Eller strategisk samarbeid med diplomatiet. Det er etter min mening formen på argumentasjonen som skaper temperaturen, ikke argumentene i seg selv.
    Eller begge deler. Ser for meg en dobbel blindtest sertifisert av Norges Blindeforbund, formidlet av diplomater, og med ett støtteapparat fra Scholl på sidelinjen skulle medikamenter for såre tær allikevel være påkrevd...

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    KW skrev:
    vredensgnag skrev:

Hvor finner vi utsyrslista de, som du henviste til i tidligere svar her i tråden?

Mvh.KW
    Jeg brukte "utstyrsliste" som henvisning til hvor disse listes opp, nå helt nederst i mine svar. :)
    Snarere en betraktning - med tanke på at vi ofte diskuterer som om det finnes 1 facit på god lyd.

Joda, de skyter ned i gulvet, men jeg vet de har en tendens til å være sup-optimale på myke tregulv (bor i gård). Er tom. en firmware versjon som ble utarbeidet for å korrigere det. Liker å prøve ting - og orker ikke å begynne med å bære opp skifer eller granitt!
    OT:
    Jeg tenkte bare på at overflaten til Auralex (flaten mot dine ht.) IKKE er av der harde slaget og at det nok ikke er optimalt.
    Jeg mener å huske i hvert fall at de så ikke er.

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
    Jeg vurderer to slike utformet etter bunnplaten på subwooferne mine som underlag for disse i et av mine anlegg uten å bruke de medfølgende føttene (legg merke til at jeg da ikke forsøker å isolere omverden fra energien som kommer fra subwooferen men omvendt):

http://www.symposiumusa.com/ultra.html

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Det har du helt rett i. Med unntak for fargen, er vel materialet ganske likt high purity polymer som brukes i renseboksen. Som sagt, jeg liker å prøve ting. Kan lime dem sammen og ha de som teppeunderlag for bikkja om det blir fæl lyd.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Brutal moderator har blitt anvendt. Hold dere On-Topic og saklige. Se også Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, her skjer ting mens man sitter i ro og fred og prøver å tjene til levebrødet. ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    678
    vredensgnag skrev:
    Barbaresco skrev:

Tok det ikke med som eksempel på bløff, men på en produsent som forklarer prinsippene bak, legger ved en demolyd, tom. har detaljerte notater på demolyden. I tillegg sier de at man ikke skal forvente store endringer.
    Integritet, tydelig og greit.
    Nei, nei, for all del....
    Jeg tok det som et eksempel på det motsatte. Et sunt og godt produkt. Det som kan eksemplifiseres er at det finnes produkter som greit kan karakteriseres som bløff, eller som det motsatte. Hver enkelt av oss har en gråsone i mellom, men den er tydeligvis veldig forskjellig avhengig av ståsted og bakgrunn.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Såvidt jeg kan se er mine innlegg strøket og jeg vil bare nevne at det er ikke av meg, så jeg antar at det er moderator. Jeg ser at innlegg i denne tråden der man omtaler sine meddebattanter som "sutrende, baksnakkende tenåringsjenter" får stå og skjønner ikke hvorfor mine harmløse kommentarer ikke tåler dagens lys. Strykingen er nok ikke noe stort tap for verden, men ut fra det kriteriet kan det meste av det som skrives sensureres bort.

Dette er bare tull.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Såvidt jeg kan se er mine innlegg strøket og jeg vil bare nevne at det er ikke av meg, så jeg antar at det er moderator. Jeg ser at innlegg i denne tråden der man omtaler sine meddebattanter som "sutrende, baksnakkende tenåringsjenter" får stå og skjønner ikke hvorfor mine harmløse kommentarer ikke tåler dagens lys. Strykingen er nok ikke noe stort tap for verden, men ut fra det kriteriet kan det meste av det som skrives sensureres bort.

Dette er bare tull.
    Roysen sa jo i ettertid at det var ment som ironi, så bare du sier det samme så setter moderator de sikkert inn igjen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn