Roysen skrev:
Karma,
Jeg synes du overser en vesentlig side her - nocebo. Hvorfor er det mer sannsynlig at placebo er årsaken til at mange ikke hører forskjell enn nocebo, all den tid det faktisk virker som om det er de som ikke tror det er forskjell som ikke klarer å høre forskjell.
Noe annet man bør merke seg er at de som mener at remedier som high-end kabler, strømrensing, stabile rack, vibrasjonsdempende føtter, kabel elevatorer etc gir hørbar virkning ofte er opptatt av å kjæle med små detaljer som til sammen gir et stort løft.
F.eks. tror jeg at skeptikere først ville testet vibtasjonsdempende føtter under en enkelt komponent. Resultatet dette gir kan muligens være så lite at de med gal forventning ikke hører den. De avvfeier da kanskje det hele i stedet for å innse at virkningen vokser jo fler komponenter du prøver.
Mvh
Roysen
Dette var et tynt svar på mitt innlegg.
Jeg har ingen problemer med å også ta med "nocebo". Ta den erkjennelsen fra meg med, og les innlegget en gang til.
De "små detaljer" gir jo ikke et stort løft for en vesentlig del av de som kaller seg audiofile. De gir ofte ikke et løft i det hele tatt, uavhengig av hvor mange små detaljer man har lagt sammen. Dermed blir mine tankekors akkurat like relevante og egnet til ettertanke.
Personlig tror jeg at vi som kalles audiofile, lettere vil bli utsatt for placèbo enn for nocèbo. Dette fordi uavhengig av hvilken leir vi tilhører, har vi alle en sterk motivasjon om å forbedre våre anlegg. Vi leter etter mulige tiltak, men ender opp med ulike valg. Nocèbo ville vært mer aktuelt om vi derimot egentlig ikke ønsket en forbedring. Tror du ikke at alle ville vært svært glade dersom de fikk gode resultater med vibrasjonsdemping?
Du svarer jo ikke på de tankekors jeg fremhever.
Dagens bløff..
« Svar #357 Lagt ut: I går kl. 23:35:46 » Sitat Rediger Slett
--------------------------------------------------------------------------------
Denne "hobbyen" vår hviler tydeligvis på et skjørt fundament..
Hvorfor blir vi ikke alle glade, dersom musikknytelse kan gjøres enklere og rimeligere enn vi opprinnelig innbilte oss?
Er det virkelig slik at det er viktig for "hobbyen" at flest mulig remedier har mest mulig betydning for musikkgleden?
Dess høyere opp i pris, dess mer grunnlag for debatt om det i det hele tatt virker etter påstand. Er ikke det et tankekors for oss alle?
Er det virkelig et fornuftig grunnlag for investering, når svært mange ikke i det hele tatt kan høre effekten av investeringen din? Er det et fornuftig grunnlag for investering, når den påståtte effekten gir grunnlag for slike endeløse diskusjoner som dette? Burde det ikke vært en selvfølge, at dersom en investering i flere hundretusenkronersklassen skal ha noe for seg, så er det generell enighet blant alle dedikerte audiofile om reell virkning?
Vi sitter vel alle på dette forum med ørene på stilker foran våre alter, og nyter mest mulig musikk gjengitt med mest mulig high end lyd? Er det ikke da et fantastisk rart fenomen at en del påståtte effekter og virkninger av komponenter til astronomiske priser, bare kan høres og oppfattes av en bestemt del av oss? I stedet for å slå hverandre i hodet med idiotstempler og placèbo, er det vel nok å tenke over hvorfor alle ikke klarer å høre det samme, så lenge man har normal hørsel og deler samme hobby??
Det finnes jo nok av tiltak og investeringer i denne hobby å konsentrere seg om, som ikke trenger blindtester for å skape enighet om virkning og effekt.
Svært mange tar nok også seg selv alt for høytidlig i dette miljø. Jeg har derimot ingen problemer med å fastlå at jeg selv garantert vil være svært mottagelig for fenomenet placèbo i mange sammenhenger! Jeg er jo bare et vanlig menneske for fanden! Samtidig er jeg takknemlig for all den kunnskap og viten som mange på dette forum deler med meg. Å være offer for placèbo er nemlig alt for kostbart for min del. Jeg ønsker hverken å bli lurt av andre eller meg selv. Det viser seg jo ofte, at kunnskap kan avverge placèbo. Selv har jeg en generell målsetting om å satse mest mulig på de faktorer som har mest virkning, og som ALLE vil klare å høre. Kan alle høre en positiv effekt av en oppgradering i mitt anlegg, er jeg såre fornøyd. Da vet jeg samtidig at jeg neppe er lurt av egen hjerne.
I tråden om Solide Kåre, påsto noen at en slik kabel ødela lydbildet totalt under test i eget anlegg, mens andre påsto det stikk motsatte. Alle disse personer med gode anlegg og samme lidenskapelige forhold til musikk og god lyd. Hva skal en leser tro om slike påstander? Hvor stor positiv vikning kan egentlig en slik komponent da ha, når mange audiofile ikke hører forskjell, og andre faktisk mener virkningen er svært negativ?? Er det i hvert fall ikke da logisk at vikningen ikke kan være så stor som enkelte vil ha det til..?
Hvorfor virker det som en rød klut for enkelte på dette forum, om man antyder at de kan være mottagelige for kjente og alment aksepterte psykologiske fenomener som kan påvirke oppfattelse, når det faktisk er så mange på samme forum som gladelig innrømmer at de har vært utsatt for slik påvirkning? Kan vi ikke ALLE innrømme at vi er mennesker på godt og vondt, og at vi alle påvirkes av kjente fenomener i noenlunde samme grad?
På min naive(?) måte, etterlyser jeg m.a.o. litt logisk tenking i vårt felleskap. For vi har jo en felles lidenskap?? Likevel er det et tankekors for meg, at det faktisk vil være svært mange som blir forbannet på Karma fordi han skriver dette tullet.