Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.771
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Husker jeg drømte om den NADn, i hifiklubbavisen. Så måtte jeg kjøpe en til datteren min før CDen døde.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg drømte om den NADn, i hifiklubbavisen. Så måtte jeg kjøpe en til datteren min før CDen døde.
    Jeg hadde en i hine gårde, som døde, så kjøpte jeg datteren din sin av deg igjen for noen år siden, for et par hundre kroner og en Steely Dan-LP. ;) Ta en tur for et gjensyn med den. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Småtassene spiller som F, de! Ble sittende foran de en halvtime mens jeg "skiftet plate" på det skikkelige anlegget. Overraskende trøkk til å være 2x30W og små stativhøyttalere. :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg eksperimenterer fremdeles litt med last på den nye pickupen, og mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!

Må tenke på evt. alternative løsninger. Tror ikke de finnes, men...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!

Sånn er det i dag:

lytterom_existing.gif

...Og jeg tror det er en liten dip i bassen rundt lytteposisjon. Jeg finner ikke så mange andre muligheter, men dette kan gå:

Lytterom alternativ.gif

Noen som tør å gjette på om dette blir bedre før jeg prøver. Det er litt upraktisk med stikkontakter, etc, men må man så må man! :) Må sjekke hva sjefen synes om evt. ommøblering også. :)

Meninger ønskes!

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har gode erfaringer med å sette opp høyttalerne på langveggen slik som du viser nederst her. Har ofte endt opp med det om det ikke ble bra på kortvegg. Ikke helt heldig å sitte helt inntil bakvegg, men noen ganger funker det likevel greit.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ...mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!

Sånn er det i dag:

Vis vedlegget 353246

...Og jeg tror det er en liten dip i bassen rundt lytteposisjon. Jeg finner ikke så mange andre muligheter, men dette kan gå:

Vis vedlegget 353247
    Noen som tør å gjette på om dette blir bedre før jeg prøver. Det er litt upraktisk med stikkontakter, etc, men må man så må man! :) Må sjekke hva sjefen synes om evt. ommøblering også. :)

Meninger ønskes!

Hvor bred er den veggen med vedovn?

Jeg tror jeg ville ha testet enten med høyttalerene på den veggen med Ovn. Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.

Den opningen til venstre ( med dagens plassering) gir høyttalerene dine veldig usymetrisk arbeidsforhold. Jeg ser også at du sitter relativt nært senter av rommet, det er ofte den plassen med minst bass., Jeg sitter selv 1/3 fra veggen bak nakken. Jo lenger jeg flytter meg mot veggen jo mer bass får jeg. Men den grumser seg seg også til.

Som sagt, jeg ville snudd rommet 180 grader, kommer ann på om du får plass til å gå forbi høyttaleren ved døra der. eller 180 grader i forhold til den andre plasseringen du har komet med. At du plasserer HT på veggen med opningen til det andre rommet . Og spiller mot den hele veggen.
    Jeg er opptatt av å få mest mulig like arbeidsvilkår for venstre og høyre høyttaler.

Med plassering av høyttalere på langveggen så blir siderefleksjonene forsinket i tid, slik at de ikke kludder til lydbildet. Problemet er ofte at man mister litt dybde i lyden da man ofte må plassere HT nært frontvegg. Man kan også ofte miste litt detaljer i bassen typisk 90-150hz ved å sitte inntil veggen bak seg.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Sånn er det i dag:

Vis vedlegget 353246

Vis vedlegget 353247

Meninger ønskes!
    dette skal da gå for du ikke trekt deg litt lenger ned fra åpningen , eller går ikke det bare spør altså vet hvordan det er og finne rette plassen i en stue som alle bruker , når vi flyttet nå første jeg nesten så etter var eget lytterom /stue og det fikk jeg til er noe og ha det. Men uansett kan man få ut det beste av anlegget på en stue så lenge damene er med.

Imagine

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bred er den veggen med vedovn?

Jeg tror jeg ville ha testet enten med høyttalerene på den veggen med Ovn. Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
    Nærmere tre og en halv meter, tenker jeg. Tok alt på hukommelse da jeg laget tegningen. Det er helt uaktuelt å få plass på den veggen, dessverre. Videre er det ganske uaktuelt å sette høyttaleren kloss inntil en glovarm vedovn uansett, tror jeg. ...Men, kanskje det lar seg gjøre med sofaen der anlegget står nå, og høyttalerne ganske langt inn i rommet i den andre enden. Det var kanskje det du mente. Skal sjekke mulighetene.

Jeg er redd for at de to plasseringene jeg har skissert nok er de eneste gjennomførbare. I alle fall dersom jeg skal ha TV mellom høyttalerne.

Den opningen til venstre ( med dagens plassering) gir høyttalerene dine veldig usymetrisk arbeidsforhold.
    Jeg var også redd for det, og jeg har hengt et veggteppe på motsatt vegg for å innbille meg at jeg har gjort noe med det. :) I praksis tror jeg ikke det er så merkbart, dog. Diskanthornene i klipsch RF-63 har ganske liten spredning, og det minimerer kanskje problemet noe.

Jeg ser også at du sitter relativt nært senter av rommet, det er ofte den plassen med minst bass., Jeg sitter selv 1/3 fra veggen bak nakken. Jo lenger jeg flytter meg mot veggen jo mer bass får jeg. Men den grumser seg seg også til.
    Det kan du ha rett i, for bassen ved ovn-veggen nå er temmelig kraftig i forhold til i lytteposisjon.

Som sagt, jeg ville snudd rommet 180 grader, kommer ann på om du får plass til å gå forbi høyttaleren ved døra der. eller 180 grader i forhold til den andre plasseringen du har komet med. At du plasserer HT på veggen med opningen til det andre rommet . Og spiller mot den hele veggen.
    Jeg er opptatt av å få mest mulig like arbeidsvilkår for venstre og høyre høyttaler.
    Jeg skal prøve å lage en skisse.

Jeg har også litt symmetri-OCD. ;)

Med plassering av høyttalere på langveggen så blir siderefleksjonene forsinket i tid, slik at de ikke kludder til lydbildet. Problemet er ofte at man mister litt dybde i lyden da man ofte må plassere HT nært frontvegg. Man kan også ofte miste litt detaljer i bassen typisk 90-150hz ved å sitte inntil veggen bak seg.
    Ser den. Må bare prøve, evt. Jeg får nok HT like langt fra veggen på langveggen som i dag.

Takk.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    dette skal da gå for du ikke trekt deg litt lenger ned fra åpningen , eller går ikke det bare spør altså
    Ja, jo... Men da blir det trangt mellom sofaen og døra/ovnen, og kronglete å komme inn i rommet.

vet hvordan det er og finne rette plassen i en stue som alle bruker , når vi flyttet nå første jeg nesten så etter var eget lytterom /stue og det fikk jeg til er noe og ha det. Men uansett kan man få ut det beste av anlegget på en stue så lenge damene er med.
    Kjellerstua er "min", så det er ikke så farlig, og jeg tror nesten det blir bedre plass slik. Problemet er bare at jeg har en haug dedikerte stikkontakter der anlegget står nå. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
    Jeg tror faenmeg du er inne på noe! Dette må tenkes mer på! :D

Får litt problemer med å få de da lange høyttalerkablene pent frem til høyre høyttaler, men litt lange kabler har aldri drept noen. :)

lytterom alt 3.gif

Ved å rydde opp litt i racket, kan jeg kanskje klare meg med 2/3 av det også. Får se hvordan det kan bli med plassen. Må måle litt og studere stikkontaktplassering etterpå. :) Må i så fall hive ut TV-en, men den brukes minimalt her nede likevel.

Nå som jeg først begynner å se på førsterefleksjonene, blir det jo litt forskjell der den fra den ene høyttaleren mot frontveggen treffer et dørblad og den andre en betongvegg, men de er kanskje så langt unna at det ikke er noen stor sak? Vinduet på bakveggen sitter helt oppunder taket, og burde ikke være noe tema.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
    Jeg tror faenmeg du er inne på noe! Dette må tenkes mer på! :D

Får litt problemer med å få de da lange høyttalerkablene pent frem til høyre høyttaler, men litt lange kabler har aldri drept noen. :)

Vis vedlegget 353291

Ved å rydde opp litt i racket, kan jeg kanskje klare meg med 2/3 av det også. Får se hvordan det kan bli med plassen. Må måle litt og studere stikkontaktplassering etterpå. :) Må i så fall hive ut TV-en, men den brukes minimalt her nede likevel.

Nå som jeg først begynner å se på førsterefleksjonene, blir det jo litt forskjell der den fra den ene høyttaleren mot frontveggen treffer et dørblad og den andre en betongvegg, men de er kanskje så langt unna at det ikke er noen stor sak? Vinduet på bakveggen sitter helt oppunder taket, og burde ikke være noe tema.
    Jepp. Du tog ann.
    Nå vil du få en enorm dybde i lyden. Klarer du å dempe førsterefleksjon på sidevegg hornet ditt startet på ca 1700hz. Så en 5cm plate vil gjøre mye. Du vil nok få mer bass siden du sitter nærmere veggen bak deg. Har RF7 selv. Og de kan stå relativt nært sidevegg. Men mine trenger lang avstand til frontvegg.

Du burde prøve. Okt symmetri vil nok gi deg en bedre opplevelse av lyden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan jo koble opp med de kablene du har. Om det låter totalt krise så vil ikke det å fjerne rack fra senter gjøre ting veldig mye bedre. På en annen side så koster 25m 4mm2 kabel fra claes ikke all verden.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å sette racket med elektronikken som en sperring tvers over den enden av rommet gidder jeg ikke, selv bare for å teste.

Jeg er litt bekymret for så lange kabler. Kunne brukt lange signalkabler i stedet og satt forsterkerne nær høyttalerne, men vet ikke hvordan jeg skal få plassert det.

Kanskje jeg bare skulle prøve med anlegget på tvers likevel.

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    312
    Sted
    Fredrikstad
    Kjøp lange kabler fra vår svenske hoffleverandør og test, så slipper du å lure! Sliter også med rommet mitt (åpen stue/kjøkken i L....), og jeg må dra rundt på 100kg sub og store HT når jeg tester. Litt lei nå :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvor lange kabler snakker vi om? Lange kabler et ikke noe mer vanskelig enn å kjøpe tykke nok... Det som sitter enda mer i hodet er ulik lengder høyttaler og signal kabel...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes du burde teste å spille slik jeg har tipset om. Jeg har trua på det skjønner du...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir fort over 12m tror jeg, fra der racket står på tegningen til den høyre høyttaleren. Må legge den pent i gesimsen, for jeg kan ikke ha den tvers over gulvet. Må forske lott på muligheten for effektforsterkere ved hver HT, men ser ikke helt løsningen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Synes du burde teste å spille slik jeg har tipset om. Jeg har trua på det skjønner du...
    Jeg også, men er litt redd for hva så lange kabler vil gjøre. Kanskje jeg bare drar de tvers over i taket.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...nei, må finne en løsning for å plassere forsterkerne nær høyttalerne.

Elemental

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Antall liker
    160
    For å teste rommet ville jeg som nevnt tidligere av andre bare kjørt på med Clas av stort tverrsnitt. Koster ikke en dritt og du får testa plasseringen. 12 meter er ikke langt med fornuftig tverrsnitt. Greit å avklare hva som funker før du bruker masse energi på å finne ut hvordan du eventuelt skulle løst alt det praktiske rundt plasseringen. Fordelen med reptep sitt forslag er nok som han sier dybden, men spiller du på tvers av rommet kan du ha mer bredde mellom høyttalerne, som pleier å gi en betydelig større scene. Til syvende og sist bør det prøves, selv om det er en drittjobb å ommøblere :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har fra kilder jeg stoler på at det kan være destruktivt å kjøre så lange kabler på Abrahamsen-forsterkerne. Særlig brokoblet, da de ikke har Zobelfilter etc. På utgangene og kan bli ustabile/gå i selvsving når den kapasitive lasten blir så høy som den vil bli med sånne kabler. Pønske på en løsning i morgen. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.771
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lytteinntrykk fra oppdatert plan?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...kommer når planen er gjennomført. :) Bekymrer meg for at det kan bli tull med kvartbølgekanselleringer slik ht blir plassert, men må bare prøve. Venter på lange signalkabler fra bjc.

...Men er jeg er litt tvilende til hele opplegget, siden jeg tror det vil se ganske mye kjipere ut i rommet på den måten. Får se hva jeg gjør når kablene kommer.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kom over denne under spissrotgangen som er posebæring på juleshopping i dag:

Jeg har aldri hatt så veldig sansen for Satyricon, men denne, live i operaen i Bjørvika, med operakoret, på trippel vinyl i skikkelig trifold-cover, er nærmest laget for meg! :D Kvelden er reddet!

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og konklusjonen på rommet er? Må jo hatt fått grå-kabler fra bukse-fabrikken nå?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og konklusjonen på rommet er? Må jo hatt fått grå-kabler fra bukse-fabrikken nå?

Ja, rommet er ommøblert, anlegget satt opp og høyttalerne flyttet, men konklusjon; nei. Med ekstremt nært forestående familieforøkelse har jeg hatt så mye å gjøre med alt som "MÅ!" være ferdig før det at jeg knapt har vært der nede.

Superkjapt førsteinntrykk var at der jeg slang ned lyttesofaen for første prøvelytting, fikk jeg tildels mye dypere og mer detaljert lydbilde, akseptabelt med nivå i bassen, men kanskje litt mer brumlebass enn før (Juryen er fremdeles ute) og dessverre inbiller jeg meg at det er mer bass fra høyre enn venstre side av rommet. Har sikkert med kvartrbølgekansellering og forskjellen på/fra veggen bak høyre og venstre høyttaler å gjøre. Må jobbes litt med, men jeg har altså kanskje hørt musikk der i et kvarter til sammen etter at jeg flyttet om på greiene, så å si noe bestemt enda er umulig. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne uka har følgende kommet i hus:

En etterlengtet reissue-bundle:

Oppfølgeren til 2012's beste plate, som jeg håper så voldsomt at skal være like bra at jeg nesten ikke tør høre på den: ;)

...og Nils. :) Han har fått en del spilletid. :) Født 18/1 med 10 fingre og 10 tær. :)

Vedlegg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.367
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer! "Spiller" vel omtrent like høyt som et par Klipsch høyttalere den der. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn