Faktisk et veldig kult lite anlegg. Var sånt man drømte om da man var snørrunge og fortsatt levde på ukelønn. Tøft!Jeg fortsetter monologen.
Testet og funnet tilfredsstillende til formålet.
Vis vedlegget 352337
(Beklager mobilbilde.)
Ja, jeg synes det ble litt artig.Faktisk et veldig kult lite anlegg. Var sånt man drømte om da man var snørrunge og fortsatt levde på ukelønn. Tøft!Jeg fortsetter monologen.
Testet og funnet tilfredsstillende til formålet.
Vis vedlegget 352337
(Beklager mobilbilde.)
Jeg hadde en i hine gårde, som døde, så kjøpte jeg datteren din sin av deg igjen for noen år siden, for et par hundre kroner og en Steely Dan-LP. Ta en tur for et gjensyn med den.Husker jeg drømte om den NADn, i hifiklubbavisen. Så måtte jeg kjøpe en til datteren min før CDen døde.
Sånn er det i dag:...mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!
Må tenke på evt. alternative løsninger. Tror ikke de finnes, men...
Sånn er det i dag:...mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!
Vis vedlegget 353246
...Og jeg tror det er en liten dip i bassen rundt lytteposisjon. Jeg finner ikke så mange andre muligheter, men dette kan gå:
Vis vedlegget 353247
Noen som tør å gjette på om dette blir bedre før jeg prøver. Det er litt upraktisk med stikkontakter, etc, men må man så må man! Må sjekke hva sjefen synes om evt. ommøblering også.
Meninger ønskes!
dette skal da gå for du ikke trekt deg litt lenger ned fra åpningen , eller går ikke det bare spør altså vet hvordan det er og finne rette plassen i en stue som alle bruker , når vi flyttet nå første jeg nesten så etter var eget lytterom /stue og det fikk jeg til er noe og ha det. Men uansett kan man få ut det beste av anlegget på en stue så lenge damene er med.Sånn er det i dag:...mens jeg holdt på med det, ble det litt eksperimentering med lytteposisjon også. Det forandrer mer enn man husker. Problemet er at da blir jeg minnet om at det låter best helt andre steder enn der jeg kan ha lytteposisjon. Helt bakerst i rommet oppå vedovnen, f.eks: Fantastisk bass!
Vis vedlegget 353246
...Og jeg tror det er en liten dip i bassen rundt lytteposisjon. Jeg finner ikke så mange andre muligheter, men dette kan gå:
Vis vedlegget 353247
Noen som tør å gjette på om dette blir bedre før jeg prøver. Det er litt upraktisk med stikkontakter, etc, men må man så må man! Må sjekke hva sjefen synes om evt. ommøblering også.
Meninger ønskes!
Nærmere tre og en halv meter, tenker jeg. Tok alt på hukommelse da jeg laget tegningen. Det er helt uaktuelt å få plass på den veggen, dessverre. Videre er det ganske uaktuelt å sette høyttaleren kloss inntil en glovarm vedovn uansett, tror jeg. ...Men, kanskje det lar seg gjøre med sofaen der anlegget står nå, og høyttalerne ganske langt inn i rommet i den andre enden. Det var kanskje det du mente. Skal sjekke mulighetene.Hvor bred er den veggen med vedovn?
Jeg tror jeg ville ha testet enten med høyttalerene på den veggen med Ovn. Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
Jeg var også redd for det, og jeg har hengt et veggteppe på motsatt vegg for å innbille meg at jeg har gjort noe med det. I praksis tror jeg ikke det er så merkbart, dog. Diskanthornene i klipsch RF-63 har ganske liten spredning, og det minimerer kanskje problemet noe.Den opningen til venstre ( med dagens plassering) gir høyttalerene dine veldig usymetrisk arbeidsforhold.
Det kan du ha rett i, for bassen ved ovn-veggen nå er temmelig kraftig i forhold til i lytteposisjon.Jeg ser også at du sitter relativt nært senter av rommet, det er ofte den plassen med minst bass., Jeg sitter selv 1/3 fra veggen bak nakken. Jo lenger jeg flytter meg mot veggen jo mer bass får jeg. Men den grumser seg seg også til.
Jeg skal prøve å lage en skisse.Som sagt, jeg ville snudd rommet 180 grader, kommer ann på om du får plass til å gå forbi høyttaleren ved døra der. eller 180 grader i forhold til den andre plasseringen du har komet med. At du plasserer HT på veggen med opningen til det andre rommet . Og spiller mot den hele veggen.
Jeg er opptatt av å få mest mulig like arbeidsvilkår for venstre og høyre høyttaler.
Ser den. Må bare prøve, evt. Jeg får nok HT like langt fra veggen på langveggen som i dag.Med plassering av høyttalere på langveggen så blir siderefleksjonene forsinket i tid, slik at de ikke kludder til lydbildet. Problemet er ofte at man mister litt dybde i lyden da man ofte må plassere HT nært frontvegg. Man kan også ofte miste litt detaljer i bassen typisk 90-150hz ved å sitte inntil veggen bak seg.
Ja, jo... Men da blir det trangt mellom sofaen og døra/ovnen, og kronglete å komme inn i rommet.dette skal da gå for du ikke trekt deg litt lenger ned fra åpningen , eller går ikke det bare spør altså
Kjellerstua er "min", så det er ikke så farlig, og jeg tror nesten det blir bedre plass slik. Problemet er bare at jeg har en haug dedikerte stikkontakter der anlegget står nå.vet hvordan det er og finne rette plassen i en stue som alle bruker , når vi flyttet nå første jeg nesten så etter var eget lytterom /stue og det fikk jeg til er noe og ha det. Men uansett kan man få ut det beste av anlegget på en stue så lenge damene er med.
Med østfoldpruting fikk jeg de ned i 1500 brukt.Kule småtasser! hvor mye kostet de?
Jeg tror faenmeg du er inne på noe! Dette må tenkes mer på!Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
Jepp. Du tog ann.Jeg tror faenmeg du er inne på noe! Dette må tenkes mer på!Altså snudd dagens oppsett 180grader. Og testa med elektronikken på den ene sideveggen. Da får dere sitte i sofa, se på vedovn og høre musikk.
Får litt problemer med å få de da lange høyttalerkablene pent frem til høyre høyttaler, men litt lange kabler har aldri drept noen.
Vis vedlegget 353291
Ved å rydde opp litt i racket, kan jeg kanskje klare meg med 2/3 av det også. Får se hvordan det kan bli med plassen. Må måle litt og studere stikkontaktplassering etterpå. Må i så fall hive ut TV-en, men den brukes minimalt her nede likevel.
Nå som jeg først begynner å se på førsterefleksjonene, blir det jo litt forskjell der den fra den ene høyttaleren mot frontveggen treffer et dørblad og den andre en betongvegg, men de er kanskje så langt unna at det ikke er noen stor sak? Vinduet på bakveggen sitter helt oppunder taket, og burde ikke være noe tema.
Jeg også, men er litt redd for hva så lange kabler vil gjøre. Kanskje jeg bare drar de tvers over i taket.Synes du burde teste å spille slik jeg har tipset om. Jeg har trua på det skjønner du...
Og konklusjonen på rommet er? Må jo hatt fått grå-kabler fra bukse-fabrikken nå?