Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.899
    Torget vurderinger
    23
    HCS, du er innvilget medlemsskap i "Norsk Deigræv Forbund - Audioavd." Alle møtene hittil har blitt avlyst p.g.a. at ingen gidder å lette på ræva!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS, du er innvilget medlemsskap i "Norsk Deigræv Forbund - Audioavd." Alle møtene hittil har blitt avlyst p.g.a. at ingen gidder å lette på ræva!
    Takk, o store formann. Måtte våre ender aldri få noen slutt.. :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.096
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    ^ Skal bestille biletter så snart de er i salg! ;) (på Mandag)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hjernen (min) fungerer litt merkelig, til stor glede for handelsstanden tipper jeg. Da jeg kjøpte DV-20x2L syntes jeg det den kostet var på smertegrensen av hva jeg ville betale for en pickup. Etter å ha nesten-kjøpt en brukt high end PU forleden dag, og etter å ha surfet litt på danske og engelske priser, tar jeg meg selv i å tenke at det jammen ville være billig (!) å ta hjem en DV-XX2 mk2, og til og med fundere på hva som finnes i neste trinn opp på rangstigen.

Dette ender neppe godt! ;) "Heldigvis" er feriepengene budsjettert bort allerede.

...men platespilleren hadde jo taklet oppgraderingen fint. ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.502
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hvor vil det ende, mener du?
    Det ender aldri Dazed...

:rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har, eller vet om, en fin CD-/SACD-spiller til salgs, som kan brukes som drivverk. Må ha coax digitalutgang og løs strømkabel, og være flott og gedigen. :) Sony ES, Pioneer "stable platter" eller noe annet fint og solid. ...og ingen fantasipriser. ;) Rop ut. :)
    Fikk tak i en Denon DCD S10 mk1, som står i racket nå. Spiller ikke så mye CD-plater, men vil ha muligheten, og denne ser litt mer standsmessig ut en den gamle Cambridge-en som har stått i racket siden jeg satte Cambridge BD-650 opp i TV-kroken til kona da jeg kastet ut TV-en av kjellerstua. (Trenger ikke Blu-Ray uten TV.).

Foreløpig kun testet at den virker. Har koblet til både via coax til Abrahamsen V6 og med balanserte signalkabler rett i forforsterkeren. Har tro på at denne kan låte bra på egen hånd også. :)

Kan brukes som DAC også, og sånn sett må den ha vært en del forut for sin tid. :)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var en tur på loftet til opphavet i dag. Der fant jeg en gammel godbit fra barndommen. Denne har jeg spilt både Ole Brumm og Elvis på. ;)

Kjøpt hos Børsand i Sarpsborg i 1978, sier garantilappen bakpå. Låter nok ikke så bra. :)

image.jpg

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Katatonia er en sikker vinner, man skal lete godt for å finne noe mindre bra fra den katalogen.

Har du lyttet på Be'lakors siste? Den kommer garantert til å ligge høyt på lista når 2016 Skal gjøres opp.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Katatonia er en sikker vinner, man skal lete godt for å finne noe mindre bra fra den katalogen.

Har du lyttet på Be'lakors siste? Den kommer garantert til å ligge høyt på lista når 2016 Skal gjøres opp.
    Har ikke hørt om bandet engang. :) Skal sjekke det ut. Takk!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Dette viser seg å være årets tips! Takker og bukker igjen. Litt vrient å finne på vinyl, men jeg klarte å finne Vessels på Musicstack og Stone's Reach i bandets egen nettbutikk via CDBaby.

Edit: Der fant jeg jammen Of Breath And Bone også, direkte fra tyske Napalm Records. :)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm...

Jeg må innrømme at BAT VK-30 kanskje har i overkant mye gain når den skal spille sammen med Abrahamsen V4.0UP. Vel liker jeg å spille høyt, men det er litt dumt å ikke ha muligheten til å spille lavt også. ;) Trodde den skulle ha 15dB gain, men det ser ut til at det faktisk kan være snakk om 20dB også.

Får gruble litt på hvordan jeg skal løse dette. Dempeplugger er ikke så attraktivt, føler jeg. Finnes de forresten i det hele tatt med XLR-kontakter?

Rør-monoblokker med XLR-inngang er selvsagt det optimale, men de må være ganske kraftige, og ha XLR-inngang, så de blir nok dyre. Vanskelig å finansiere ved salg av 2 stk V4.0UP, tenker jeg. ;)

Den enkle løsningen er jo å sette tilbake V3.0, men jag har hatt lyst på rørpre så lenge at det også vil være litt kjipt.

Taper man noe nevneverdig på lydkvaliteten med sånne dempeplugger, egentlig? Det føles bare litt teit, å forsterke, dempe, så forsterke signalet igjen. Det kan jo uansett ikke være heldig for signalkvaliteten. ;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.512
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dempe pluggene gjør ikke noe galt i oppsettet og fås i XLR også

mvh

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for bekreftelsen. Har allerede sendt mail til Stereolab om Rothwell dempeplugger, faktisk. Det går unna når først hjernen har bestemt seg for å løse et problem med penger. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og da er snart et par pent brukte 20dB plugger på vei fra en medforumist. :) HFS er jammen hjelpsomt og effektivt.
    Ja, det er utrolig effektivt. Er du en grei kar, og det er du, så er det alltid en der ute som vil hjelpe. Jeg har fått slik hjelp før når jeg har sittet fast i en problemstilling, og får det pinadø akkurat nå også i forbindelse med comeback til vinylverdenen. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Det, og den kameratslige praten og samholdet både på og utenfor forumet gjør sentralen til et flott sted, og det gjør i alle fall at ikke jeg lar meg demotivere av at det krangles litt i en og annen kabeltråd. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Svart. Den finnes vel i sølv også. Jeg tror forresten det er en vesentlig mulighet for at du har sett den på nært hold før. ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det er bra :) De er jo bygd for å vare lenge, som mye annet japansk. Dacen var fin å :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, da var DAC-en testet, og låter bra. Svarer til forventningene. Fin pondus og punch, med litt glød og varme.

...Men nå er det dette som gjelder:

Ahh!

IMG_0211.jpg

Føles som en evighet siden jeg har hatt tid til å sette meg ned med musikken. Herlig!

Plata? Direktegravert Pearl Jam live: "Third Man Records Vault #29 - Perl Jam Live At Third Man Records". På topp 10 i år, tror jeg.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er volumkontroll-problemet løst. Kan spille så lavt som jeg måtte ønske, og har en fint oppløst volumkontroll med 144 steps. Var litt skeptisk til om jeg kunne spille høyt nok med disse dempepluggene, så nå, når kona og babyen var ute av huset en tur, ville jeg teste. Skrudde opp til ca 100 av maks 144, og det spilte ganske høyt.rent, klart og uanstrengt, og hele frekvensområdet hang fint med. "Ca 90-95 dB" sa øye.... eh, øremålet, så jeg dro frem dB-måleren på mobilen bare for å sjekke. 110dB, sa den! Tror jeg lar det være med det, jeg, men det var masse å gå på. Flotte greier. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da var DAC-en testet, og låter bra. Svarer til forventningene. Fin pondus og punch, med litt glød og varme.

...Men nå er det dette som gjelder:

Ahh!

Vis vedlegget 406070

Føles som en evighet siden jeg har hatt tid til å sette meg ned med musikken. Herlig!

Plata? Direktegravert Pearl Jam live: "Third Man Records Vault #29 - Perl Jam Live At Third Man Records". På topp 10 i år, tror jeg.
    Gleder meg til tirsdag :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.502
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    I et anfall av sinnsforvirring glemte jeg og ta bilde av den fabelaktig gode eplekaken til Fru Dazed,
    som ble servert med vaniljeis, smaskens!!!

- antagelig var jeg for opptatt med og smatte i meg før nevnte kake...

Så istedet må vi ta til takke med anlegget chez Dazed pr i dag :rolleyes:

IMG_4793.jpg

Her har det skjedd masse! Kvern, pre, DAC, CDspiller og step-up er nytt siden sist.

Ingen tvil om hvem som er kongen på haugen; Nottingham Analogue Studios Ace Space 294

IMG_4800.jpg

Viktigst av alt, Lassemann, Rubyred og Lagga sitter nå der anlegget pleide og være!

IMG_4801.jpg

Dette gir et helt annet rom, med en mye gunstigere plassering av høyttalerne.
    De skaper nå et mye større lydbilde som strekker seg godt bakover.

IMG_4805.jpg

Vi fikk mange musikalske smakebiter som bekreftet at "regelen" gjelder; anlegget er godt tunet inn for og
    passe til Dazed sine preferanser. Lyden var den beste jeg har hørt der i huset, uanstrengt, spillevillig og organisk.
    Veldig bra!
    Vi startet seansen med strømming, men gikk raskt over til vinyl, så senket skuldrene seg til samtlige gjester;
    dette spiller bra!
    Nottinghamkverna fornektet seg ikke her heller; roen, kontrollen og den svarte bakgrunnen lot musikken utfolde seg,
    fra svartmetall til prog til Radka Toneff - det satt midt i sikringsboksen; slik skal en platespiller være!

De to Abrahamsen-sluttrinnene henger også godt med, vi fikk servert noen formidable bassganger på enkelte innspillinger.

IMG_4808.jpg

Takk for en hyggelig aften i hula Dazed, vi kommer tilbake!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for skryt, og takk selv for en morsom og hyggelig kveld!

Fine bilder, men du har jo bøyd høyttalerne mine! ;)

Ja, kom for all del tilbake. :)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Fredrikstad
    Vil takke for invitasjonen. Det ble som vanlig skikkelig trivlig. Som Lagga skriver, har det skjedd mye hos Dazed siden sist, og kan med en gang si, til det bedre!!!
    Ved å snu om på lytteposisjonen, fikk Klipshene mer pusterom. Blir like imponert hver gang volumet skrus opp. Her er det basstrykk som føles.
    Gratulerer med oppgraderingene Dazed. Klart beste lyden til nå i Casa Dazed....

Må bare til slutt berømme husfruens kakekunster, som står til en soleklar sekser. Fantastisk eplekake, med vanilje is.

/Ruby. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn