Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.492
    Det er helt essensielt å stille det riktige spørsmålet før man lager testoppsettet. Hva folk liker er generelt sett ikke godt egnet for AB test. Hver enkelt deltaker kan ha 100% treffsikkerhet i testen, men når du tar gjennomsnittet så får du et "nullresultat". Noen liker ditt andre liker datt, og hva har vi så lært ?

mvh
    KJ
    Jeg lagde «hutigversjonen» her. I en reel setting tas alle eventualiteter med, før man går i gang.

Noen ører er bedre å identifisere, sånn er det. Om man brukte en testgruppe, eller en enkeltperson med god hørsel og evne til å identifisere, eller begge deler i ulike settinger, det kunne være av interesse.

Men det er riktig, jo flere deltakere i gruppen, sannsynligvis større mulighet for 0-resultat.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.189
    er mulig med langtids blindtesting også, hjemme i ro og mak. noen typer kan produseres på cd som Ivar Løkken gjorde her for mange år siden. og forskjellig utstyr kan puttes inn i like kasser med skruesikring. men de fleste gidder jo ikke ordne alt det styret.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.067
    Jeg svarte også her:

Men Kunchur sin "forskning" er tydeligvis viktigere enn andres da det dreier synet på saken i en annen retning for de som mener ABX er feil og til dems favør? Ifølge Sperling så har man max 20 sekunder hukommelse når det kommer til høyoppløselig lyd, som også har forsket på hørselen. Er Kunchur sin forskning viktigere for de audiofile enn Sperling eller noen andre sin?
    Det er ikke meg kjent at Sperling går på tvers av Kunchur sin oppgitte litteratur på området du nevner. Tverrt om. De sier akkurat det samme.

Se side 21 i artikkelen. Selvsagt unnlates ikke slikt.

STM can hold about 4 items (formerly thought to be 7 ± 2 items [210]) for 15–30 s; however, the items can represent large chunks of organized information—e.g., letters grouped into words, or words into poems. The vocabulary of colorful adjectives (bright, visceral, etched, syrupy, etc.) used by audiophiles55 [211] aids this chunking process, making it easier to remember and compare sounds. Manipulation and comparison of information takes place in working memory (WM). SM, STM, and WM are based on short-term changes in the neural network (synaptic connections). Because of the very limited capacity of STM and WM, detailed long-lasting impressions of sound quality can only be formed in LTM (long-term memory).

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.492
    er mulig med langtids blindtesting også, hjemme i ro og mak. noen typer kan produseres på cd som Ivar Løkken gjorde her for mange år siden. og forskjellig utstyr kan puttes inn i like kasser med skruesikring. men de fleste gidder jo ikke ordne alt det styret.
    Sikkert fordi det ikke er så viktig i det store bildet. Man har andre og mer viktige ting å bry seg med.
    Så får noen spørsmål stå ubesvart.
    «Life is to short for boring testing» ;)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.056
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert fordi det ikke er så viktig i det store bildet. Man har andre og mer viktige ting å bry seg med.
    Så får noen spørsmål stå ubesvart.
    «Life is to short for boring testing» ;)
    En hver får vel svare for seg selv, men ettersom jeg har vært i den heldige situasjon at jeg har kunnet beskrive mine opplevelser med diverse hifi-produkter gjennom de siste 30 - 35 år, kan jeg i det minste si at for min del, dreier det seg om tid og dveling, mer enn hurtige bytter før jeg kan si så mye om hva hvert enkelt produkt faktisk gjør med gjengivelsen.

Enkelte produkter gjør at jeg mister interessen for musikk; hva kan vel være tristere enn det?? Det interessante her er at slike produkter tenderer til å måle perfekt, hva nå det måtte ha av betydning; dette er tross alt subjektive opplevelser. I den andre enden finner jeg produkter som skaper ny musikkinteresse og ny giv for vår felles hobby, og disse tenderer til å måle "dårlig" etter dagens oppleste og vedtatte sannheter om hifi.

Jeg finner det interessant at mine subjektive opplevelser bryter så fundamentalt med de utmålte fakta, og at underholdningsverdien er å finne i det feilaktige og "dårlige", for tross alt er jeg ikke ute etter å lese data, jeg vil oppleve!! Enn så lenge stoler jeg mye mer på "gærninger" som Peter Qvortrup enn "fundamentalister" som Amir @ Audio Science Review, selv om sistnevnte de facto kan underbygge sine påstander med målinger.

For meg er forskjellene å sammenligne med påstander om hvordan beskrive "den perfekte kvinne" med kombinasjonen av cm, kg, og iq. Det er bare ikke sånn det funker. Musikk prater med sjelen, måledata henvender seg til intellektet, og dette er to helt forskjellige sfærer.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.129
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg til ABX og langtidstesting, så kan dere øke eller senke temperaturen, og eller luftfuktigheten, og se hvor mye mer klokere dere blir ;)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.534
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke meg kjent at Sperling går på tvers av Kunchur sin oppgitte litteratur på området du nevner. Tverrt om. De sier akkurat det samme.

Se side 21 i artikkelen. Selvsagt unnlates ikke slikt.

STM can hold about 4 items (formerly thought to be 7 ± 2 items [210]) for 15–30 s; however, the items can represent large chunks of organized information—e.g., letters grouped into words, or words into poems. The vocabulary of colorful adjectives (bright, visceral, etched, syrupy, etc.) used by audiophiles55 [211] aids this chunking process, making it easier to remember and compare sounds. Manipulation and comparison of information takes place in working memory (WM). SM, STM, and WM are based on short-term changes in the neural network (synaptic connections). Because of the very limited capacity of STM and WM, detailed long-lasting impressions of sound quality can only be formed in LTM (long-term memory).
    Ja, så man helgarderer seg da! 🤡 Selv om man tar feil så har man rett okke som, uten å trenge å bevise noe. Litt av en forskning.. Men disse enhetene som det snakkes om her er jo bare små ting og dreier seg ikke veldig mye om mange detaljer akkurat som nevnes.
    Men igjen så hører audiofile bare på pling plong musikk tydeligvis, så det er kanskje ikke så veeeeldig mye detaljer å huske i utgangspunktet..

Edit: et annet morsomt aspekt er at de selvutnevnte gullørene ikke kan spille et eneste instrument, de klarer ikke å høre engang forskjell på toner eller oktaver. Men forskjeller i alt mulig annet ja, det er visst en greie og tydeligvis viktigere enn at en artist høres fryktelig falsk ut!

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.790
    Torget vurderinger
    1
    så jeg kunne kokt sammen en fjernstyrt passiv XLR switcher (med releer) som vi kan og teste litt.
    Dette høres spennende ut. Forøvrig har jeg allerede kjøpt en XLR-vender, så man lett kan svitsje. Står i benken bak en dør, så man ser ikke hva som spiller.

Alle DAC'ene kan mates fra samme balanserte AES/EBU signal samtidig.
    Oi, har du laget en 110Ohm SPDIF-splitter?

Alle DAC'er kan justeres med 0,5dB oppløsning, men jeg setter i tillegg på en passiv attenuator slik at alt kan kalibreres til 0,1dB nøyaktighet før man begynner. Dette kan enkelt gjøres med en enkelt motstand i området 6k-20k i parallell mellom fasene og vil dermed ikke påvirke signalet. Disse DAC'ene er jo spesifisert for å drive ned mot 600 Ohm.
    Fint. Her er oppgitt utgangssignal på de mest aktuelle DACene:

PHASURE NOS1 - Min referanse-DAC. Må spille fra HD via USB. Jeg kjøper fra Quobuz samme musikkfiler som vi streamer på de andre.
    2,7V (BB PCM1704U-K, discrete R2R)

TOPPING KANDIDATER (Alle får SPDIF fra min Bluesound streamer). Bruker idag coax, men tenkte prøve TosLink.
    4,2V DX7 Pro (ES9038Pro) (min egen)
    4,0V D90 (AKM4499) (du tar med)
    4,0V / 5,0V E70 Velvet (AKM4499EX) (jeg kan låne av min bror)
    4,0V / 5,0V Centaurus (Holo R2R) (min egen)

Forøvrig har min preamp volumkontroll med 0,5 dB step. Blir ganske nøyaktig det også.

Hvor lang tid trenger du på å vurdere om du liker lyden av (eller hører forskjell på) en DAC vs en annen DAC?
    Jeg spør fordi det ville vært artig å utføre en test der jeg byttet DAC og du klarte å finne ut om det er Centaurus eller en annen dårligere DAC som spiller. Jeg har flere varianter vi kunne sammenlignet med din Topping Centaurus (THD+N: 0.0005% DNR: 130dB)
    Mine egne 3 DACer kjenner jeg godt. Jeg vet hva man skal lytte etter, så der kan jeg klare meg med kortere snutter.
    Men kobler vi opp noe helt ukjent, så trenger jeg tid på å prossesere hva jeg hører.

Dette blir gøy! :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.492
    I tillegg til ABX og langtidstesting, så kan dere øke eller senke temperaturen, og eller luftfuktigheten, og se hvor mye mer klokere dere blir ;)
    Jeg har en idé om at hjernen ønsker å «balansere ut» ting. Det i mange sammenhenger. Da jeg var i førstegangstjenesten var jeg ofte hjemme i helgene, jeg kunne det. På det tidspunktet hadde jeg plassert Luxman forsterkeren, AR CD spiller og mine Stax elektrostariske hodetelefoner på soverommet, nær senga.

Soverommet mitt var i kjelleretasjen, dritkaldt om vinteren og ditto dritvarmt om sommeren. Hvis været var sånn. Etter hvert begynte jeg å reflektere over valg av CD’er jeg spilte, i gitte omstendigheter. Jeg fant ut at når det var kaldt i rommet og jeg ønsket varme, så hadde jeg en tendens til å sette på plater vi audiofile omtaler som «varme og fyldige» i lyden. Ditto motsatt når jeg svettet av varme, da mer plater med litt «kald og klinisk» lyd.

Så får hver enkelt ta det for hva det er. Opp til deg😀

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn