så jeg kunne kokt sammen en fjernstyrt passiv XLR switcher (med releer) som vi kan og teste litt.
Dette høres spennende ut. Forøvrig har jeg allerede kjøpt en XLR-vender, så man lett kan svitsje. Står i benken bak en dør, så man ser ikke hva som spiller.
Alle DAC'ene kan mates fra samme balanserte AES/EBU signal samtidig.
Oi, har du laget en 110Ohm SPDIF-splitter?
Alle DAC'er kan justeres med 0,5dB oppløsning, men jeg setter i tillegg på en passiv attenuator slik at alt kan kalibreres til 0,1dB nøyaktighet før man begynner. Dette kan enkelt gjøres med en enkelt motstand i området 6k-20k i parallell mellom fasene og vil dermed ikke påvirke signalet. Disse DAC'ene er jo spesifisert for å drive ned mot 600 Ohm.
Fint. Her er oppgitt utgangssignal på de mest aktuelle DACene:
PHASURE NOS1 - Min referanse-DAC. Må spille fra HD via USB. Jeg kjøper fra Quobuz samme musikkfiler som vi streamer på de andre.
2,7V (BB PCM1704U-K, discrete R2R)
TOPPING KANDIDATER (Alle får SPDIF fra min Bluesound streamer). Bruker idag coax, men tenkte prøve TosLink.
4,2V DX7 Pro (ES9038Pro) (min egen)
4,0V D90 (AKM4499) (du tar med)
4,0V / 5,0V E70 Velvet (AKM4499EX) (jeg kan låne av min bror)
4,0V / 5,0V Centaurus (Holo R2R) (min egen)
Forøvrig har min preamp volumkontroll med 0,5 dB step. Blir ganske nøyaktig det også.
Hvor lang tid trenger du på å vurdere om du liker lyden av (eller hører forskjell på) en DAC vs en annen DAC?
Jeg spør fordi det ville vært artig å utføre en test der jeg byttet DAC og du klarte å finne ut om det er Centaurus eller en annen dårligere DAC som spiller. Jeg har flere varianter vi kunne sammenlignet med din Topping Centaurus (THD+N: 0.0005% DNR: 130dB)
Mine egne 3 DACer kjenner jeg godt. Jeg vet hva man skal lytte etter, så der kan jeg klare meg med kortere snutter.
Men kobler vi opp noe helt ukjent, så trenger jeg tid på å prossesere hva jeg hører.
Dette blir gøy!