DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker en R-core 1x21v på den ene dddac psu’en, men jeg har likerettet strømmen før den er koblet til psu. Det burde gå an å bruke den du har, men tar ett forbehold om hvordan den skal kobles korrekt på psu siden strømmen ikke har passert likeretter. Ett par jumpere er alt som skal til. Du har jo mer enn nok VA tilgjengelig.
     

    SkylineGTR34

    Medlem
    Ble medlem
    24.09.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Litt usikker på om dette er riktig plass å poste dette, men har lest meg opp litt etter kommentarer her, og da spesielt på DiyAudio.com. Har ikke riktig terminologi på plass enda.. men driver å planlegger ett bygg.

    Lurer litt på om det er noen tommelfinger regel i forhold til hvor mye man bør bruke på de forskjellige delene i en streamer Dac. Har tenkt å bruke rundt 20-25 ish på bygget totalt sett. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke Doedes 1794 NOS DAC, men alt er mulig..

    Har splittet dette opp i følgende elementer/faktorer
    - Strømforsyning (her kan man jo også skille på forsyningen til streamer delen, og til DAC delen)
    - Streaming delen
    - Recklocker - Også type krystaller
    - Dac
    - utgangstransformatorer, plugger og kabinett

    Strømforsyningen avhenger jo til en viss grad av de andre faktorene man velger, men her har jeg sett mange variasjoner av fokus. Doede har en strømforsyning til over 5 ganger prisen på Dac biten i forhold til Streaming biten, mens andre har et motsatt forhold, og legger mer vekt på ren strøm på reklokkeren. Ian Canada kommer jo også nå med en ny strømforsyning som ser lovende ut. Andrea Mori (DIY Audio) har flere interessante konsept, men usikker på pris.

    Lurer på å bruke Usbridge signature fra Allo som grunnlag for signal inn, og IanCanada Fifopi reklokker. Klokkene på Fifopi tenker jeg å bytte ut. Prismessig så tenker jeg at Accusilicon klokkene er et bra kompromiss, men Driscoll klokkene i GB til Andrea Mori ser fristende ut, men da går mye av budsjettet til reklokking...

    I forhold til budsjett så tror jeg ikke det er rom for mer enn to DDDAC 1794 TENT DAC Moduler i tillegg til hovedkort og audio Creative transformatorene på utgangen.

    I forhold til strøm så vurderer jeg å bruke Allo Shanti med Ian Canada sin ECConditioner (Alternativt Ian sin nye conditioner og transformator i stedet for Shanti). For Dac har jeg ikke funnet så mye DIY strømforsyninger på 12V annet enn Doede sin (har funnet flere, men det er vel Doede sin som for min del ser mest aktuell ut)

    I tillegg har det jo kommet en god del tips og tweaks både her og på DIY Audio som kan prøves. Jeg ser jo at strøm messig så er oppsettet mitt omvendt av Doede sitt, og det er kanskje feil... Tanken er her at det er viktig å få et så rent signal som mulig inn i DAC biten.

    Kabinett har jeg en god bekjent som kan fikse. Her tenker jeg å frese ut noe i alluminium. Liker alluxity sine kabinetter, og har lyst til å prøve å få til noe lignende. Tenker da å frese kabinettet på en slik måte at man får skjermingsvegger mellom kraftkilden og Dac biten, og kanskje også skille USBridge sig fra Fifo også...

    Mange tanker, og egentlig ganske grønn på dette, så alle innspill og tanker om hvor man bør ha fokus pengemessig hadde jeg satt pris på.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har bygd DDDAC med I2S (hdmi)inngang? Ser over på PS-Audio forumet så er det mange som eksperimenterer med dette, og tilsynelatende med stort hell i flere tilfeller etter tilbakemedingene de gir.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Er det noen som har bygd DDDAC med I2S (hdmi)inngang? Ser over på PS-Audio forumet så er det mange som eksperimenterer med dette, og tilsynelatende med stort hell i flere tilfeller etter tilbakemedingene de gir.
    jeg kjører raspberry pi i dac chassis der I2S signalet går via en FiFoPi reklokker direkte inn på I2S på dac MB
    en switch velger mellom denne eller s/pdif og AES EBU
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er tilbake på dette prosjektet nå.
    EE551C7E-4E0E-4815-BF65-E2AADF5F0BFE.jpeg

    Har gitt opp Odroid og satt inn Raspberry Pi 4, med Fifo Pi «piggyback» DIYINHK regulerer hhv 5V til Raspberry og 3.3V til reclockeren.
    For pinout fulgte jeg først Raspberry J8, uten MCK da den ikke var listet.
    Det virket ikke og da var det eneste jeg fant denne:
    F5C6AAED-DC30-4FD6-89DC-CDDDDC7AEAB5.png

    Iom at de andre pinoutene stemte med J8 satte jeg MCK på pin 29.
    DF130FB9-3A39-431A-8FFF-187393F751A0.jpeg

    Allikevel lyser «empty» -dioden.

    Volumio spiller, men null signal ut.
    I settings valgte jeg «generic»
    89402282-CC81-4878-8F90-9BFAE4657951.png
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Less is more....5 caps fjernet fra fifopi, blir spennende å høre om dette har noe for seg. De som har gjort det melder om en forbedring. Me fe sjå/høyre... (foreløpig lover det bra)
    BC2F311A-041B-40CB-BF95-E0C09212AAF1.jpeg
    E03841FB-9F65-4BEF-8D83-38CE2C3D65BF.jpeg
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du driver med fifopi, har du noen kommentarer til min siste post, jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte feilsøk...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei, dette skal vi fikse. Du skal ikke bruke pin 29 på fifopi. Det du skal gjøre er følgende; fra dddac» data« til pin 40 fifo.
    dddac «lrc» til pin 35 fifo. Dddac «bclk»til pin 12 fifo. Gnd fra dddac kan du sette på pin 39 på fifo. Hvis dette ikke funker har jeg en annen mulighet på lur. Prøv dette først. Lykke til.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Hei, dette skal vi fikse. Du skal ikke bruke pin 29 på fifopi. Det du skal gjøre er følgende; fra dddac» data« til pin 40 fifo.
    dddac «lrc» til pin 35 fifo. Dddac «bclk»til pin 12 fifo. Gnd fra dddac kan du sette på pin 39 på fifo. Hvis dette ikke funker har jeg en annen mulighet på lur. Prøv dette først. Lykke til.
    Takk for svar. Jeg kobla ut pin 29, de andre hadde jeg inne. Men akk, ingen lyd. Det lyser fortsatt rødt for «empty» under fifo status
    9104A6E8-6170-45AB-81C5-6170034605B2.jpeg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Overflade monterede kondensatorer er ikke lige så velydende som dem som skal loddes på undersiden. Jeg hved godt det lyder rart. Almindelige lytter med kortklippede ben.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmm...spørs om det er noe i volumio som skaper problem. Raspberry sørger jo for strøm til fifopi. Bruker en annen løsning på avspillerfronten og er ikke bevandret innen de andre variantene en de jeg selv bruker. Det ser riktig ut det du har gjort mellom dddac og fifopi.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Masteclock fra dddac skal ikke kobles inn på fifopi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skal ikke den lilla et hakk ned på FIfoPI? pinne 12...ser ut som om du er på 14
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Hei! ... nei.. den er nok på 12, jeg ser bildet kan se sånn ut men jeg har trippelsjekket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Musicman, har du glemt igjen tyggisen din på Accusilicon :ROFLMAO:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, såkalt lærertyggis. Kampen mot vibrasjoner vet du. Disse klokkene er kanskje lett utsatt for vibrasjoner når vi drar på ?
    Uansett, sover bedre om natten da.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og koser meg nå, det låter meget bra etter fjerning av kondensatorene på fifopi, foreløpig. Så vil det vise seg da på sikt...
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Hmm...spørs om det er noe i volumio som skaper problem. Raspberry sørger jo for strøm til fifopi. Bruker en annen løsning på avspillerfronten og er ikke bevandret innen de andre variantene en de jeg selv bruker. Det ser riktig ut det du har gjort mellom dddac og fifopi.
    Jeg forer 5v til Raspberry og 3.3v til fifopi. Feil ?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    @superhkm, ikke feil. Du har gjort det riktig. Forstår ikke hvorfor du ikke får lock på fifopi.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    hvor leste du om det?
    IanCanada's Latest RPi GB Goodies Impressions... and your tweaks, mods and hints...
    post 1382.

    hmm...trodde jeg satt inn en link, men ligger på diyaudio forumet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror ekspertisen om å sette super-kondensatorer foran ian’s reklokker (fifoPi).
    Siden regulatorene på reklokkeren min er bypasset, så blir der ingen regulatorer mellom super-kondensatorene og klokkene. Det påståes at regulatorer etter super-kondensatorene ødelegger mye av hensikten mtp bedre lyd.

    I mitt tilfelle er det en 3.3v psu fra diyink som i dag forer fifoPi. Det låter strålende, men mye vil ha mer.
    070084EF-8725-4E40-BB24-1C99FAAF18C3.png
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt , så gjort. Ian’s UCconditioner er kommet på plasss i dddac’en. Rett og slett nesten sjokkerende at dette skulle ha så mye å si. Anbefales alle som har Ian’s fifopi og vil dra mere golyd ut av denne.
    4A62AFC1-7C42-4865-A468-CE68E2E406F0.jpeg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dddac reisen fortsetter. Etter å ha hørt hva superkondensatorene til reklokkeren gjorde med lyden, var det for fristende å ikke sette inn flere. Nå står der fire stk koblet i serie for å få 10vdc inn på dac tårnet og fire stk inn på fifopi reklokkeren.

    Dette fungerer så overbevisende at jeg er sikker på at superkondensatorer er fremtiden også innen hifi. Esoteric bruker superkondensatorer i sin grommeste cd rigg, og sikkert ikke uten grunn.

    På bildet er det 8 superkondiser, tilsammen 2600 FARAD !!! Eller for å si det på en annen måte. 2.6 milliard uf.
    D57FAF08-DFA3-4107-A87C-B1389DDC6741.jpeg
     

    knudsen250190

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    63
    Sted
    Orkdal
    Torget vurderinger
    13
    Har litt støy i min dddac. Forsvinner når jeg kobler 0v fra strømforsyningen til chassi. Er det noe problem eller skulle dette vert koblet i gjennom en ground loop breaker?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha brukt standard ddda psu, ble fristelsen for stor da Doede har lansert ett tweak som virket veldig fristende å teste ut. Som sagt så gjort. På bildet har de to psu’ene som forer dac sitt hovedkort og de fire dac korta, fått hver sin choke.
    Liker det jeg hører.
    03809442-266C-4641-B737-CABC7DD8B5EB.jpeg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha brukt standard ddda psu, ble fristelsen for stor da Doede har lansert ett tweak som virket veldig fristende å teste ut. Som sagt så gjort. På bildet har de to psu’ene som forer dac sitt hovedkort og de fire dac korta, fått hver sin choke.
    Liker det jeg hører. Vis vedlegget 690567
    Har du bytta ut den store PSU`en din som hadde r-cores, Sjøstrøm og choker?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sent svar Puma, men bedre sent enn aldri.

    Etter at superkondensatorer kom inn, måtte det ombygging til. Nå er det kun 5v som trengs til super kondensator korta, og da ble det behov for flere separate psu kort, og da måtte de store R-core ut da plassen er begrenset.

    Hvis du lurer på hvor jeg tar 12v til dac hoved kortet, så kjører jeg to 5v superkondensator kort i serie, og det funker utmerket da 7810 regulatorene på dac korta er fjernet. 10v inn på tent shunt’s er problemfritt.

    Legger ut ett bilde som viser psu til dddac slik det ser ut nå. Trafoene er 9vac-80va typen. De originale trafoene, (9vac-25va)ble for strømsvake når chokene kom inn i bildet. Forskjellen før /etter trafo bytte er lett hørbar. Mer tyngde/fundament er det en merker først. Det spiller mye bedre når en drar på, skikkelig morro. Lyden er nå tilbake til minst samme nivå som R-core
    psu’en.

    Drossel@
    C6A7400F-3C7E-46B0-BE4F-8B02D1408746.jpeg

    Kan ikke si hvor mye chokene betyr, men mener Doede har målt at de ikke gjør noe galt, tror kanskje de større trafoene er minst like viktige.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Min erfaring med choker bygger mest på lytte indtryk. Har aldrig målt på det. Jeg tror da heller ikke at de gjør noe galt rent målemæssigt. Jeg har bare fået inn i hode Mitt at jeg ikke kan like lyden. Kanskje et spørgsmål om implementation.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Musicman. Sent er definitivt bedre enn aldri.
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Driver å funderer på å kjøpe inn et nytt dac byggesett: dddac / buffalo eller annet, har dere noen formeninger om hva og hvorfor - og hvor mange timer sånn ca tipper dere det tar å sette sammen dddac med 4 kort komplett - og hvor høyt bygger den med 4 kort? har tweaket og bygget mye på noen gamle buffalodacer nå med litt forskjellige strømforskyninger så begynner å få brukbart med erfaring med lodding og komponenter osv. Også lest denne tråden og buffalo tråden her på sentralen, men gøy å få litt subjektive meninger fra forskjellig hold!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Alfy@
    Jeg hadde valgt dddac foran buffalo. Den er som god vinyl, mens buffalo er tøff i trynet og hardtslående, men ikke så «analog» som dddac. Har hatt buffalo, først som singel dac og senere bygget som dual mono.
    Hvor høyt en ddac med 4 dac kort bygger er jeg litt usikker på, men vil tro ca. 10 cm.

    En ting som er viktig for best mulig lyd, er å gå for trafoer på utgangen(e). Jeg bruker doedes custom trafoer fra Sowter, som er spesielt tilpasset ddac etter doedes sine specs. En får en knallbra dynamikk/trøkk med trafoer, pluss at en får utnyttet dac chippene maximalt med balansert signal hele veien.

    Har sammenlignet dddac opp mot, Berkely Alpha, Topping D70, Hegel hd30 og Bullalo III dual mono, og den har hittil forsvart plassen sin her i heimen. Er veldig nysgjerrig på Denafrips sine topp modeller og Holo Audio sin May. Det hadde vært morro med en test heime i eget oppsett.

    Når jeg summerer sammen hvor mye penger som er lagt ned i min dddac, tror jeg det lander rundt 30 store. Da er en ikke langt unna de bedre dac’ene som Denafrips, osv…

    Når det er sagt , trenger ikke en dddac koste mer enn halvparten av hva jeg har brukt, og hvis en føler for å ta det litt lenger er jo det bare å fyre opp bolten og legge noe mer gryn på bordet.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Alfy,
    Kan bekrefte det musicman sier. Den er veldig enkelt og hurtig å bygge hvis man følger oppskriften. 4 stack bygger ca. 13,5cm i høyden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn