DDDAC 1794 NOS DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå spiller siste versjon av dddac. Alle 7810 regulatorene er plukket ut. Mainboard fored nå med 10 v
    Lf 33 x 2 PR dac kort er erstattet av Tents shuntregulator designet for dette.
    Bena på disse var sive som bukke kødder og ikke noe særlig å prøve å bøye.
    Ble loddet av og erstattet med noe mykere.
    Kranglet lenge med salas sslv1.3 regulatoren. Den skrur ned v out etter kort tid. Ble lei
    Smelte inn et lc trinn til: lyd.

    Edit rettet skrivefeil: 6810 skulle seff være 7810
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Musicman: skrivefeil, var trøtt. SSLV 1.3 regulatoren skrur ned utgangs spenningen etter noen sekunder. Trolig fordi jeg har satt feil motstandsverdi som strømbegrenser.
    Spiller med lclc til jeg finner ut av det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det var i gamle dage Shinkoh var gode. Moderne er elendige. Som LMC skriver. De nye 2 w med sølv endekapper og sølvtilledninger er efter min mening de allerbedste på markedet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    2w låter bedre pga av innfesting av bena
    Ok, men de er jo så store at det blir lange ben som står langt opp fra loddepunktene, som igjen kanskje kan være negativt mtp, på induktans ? Leste noe om at de større 2watt er mindre påvirket når signalet passerer, og at dette muligens kan utgjøre noe.

    Uansett så virker dette veldig lovende.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har en ukes tid gått unna og sølv tantalene fra Audio Note er ikke noe mindre imponerende. Kan dra på mer før det blir for hot oppover, men fortsatt med mye detaljer og «varme». Tør faktisk å påstå at dette bytte av R-load resistorene på dddac sitt hoved kort er den største oppgraderingen mtp, hva dette koster. Om 2 watt’s utgaven er enda bedre skal være usagt, må nesten prøves, men jeg nøyer meg med 0.5 watt inntil videre.

    Hadde vært spennende å gjort en shootout mellom de umagnetiske tantalum og de umagnetiske med sølv. Når en leser rundt omkring så mener de som har hørt at det er en oppgradering.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Gå for sølv modellen. Medmindre dit system i forvejen er lidt for lyst. Der findes ikke bedre modstande.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Musicman; er det 4 stack du har....da skal du ha 4x33R, som ikke finnes i 2watt...
    134Ohm / 4 dac kort 33R5
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    poenget til V var at om man setter Vin på mb til 10v så har man ikke bruk for de lokale 7810 og dac får ikke høyere spenning in enn med reg på plass
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Målte som sagt tempen til 40˚ på tent reg med 12v inn. Tok og senka spenningen til 10v, og da datt tempen ned til komfortable 30˚.

    Ved 10v inn så har Tent 2v å regulere. Dette er ok ifølge det som står på Tent sin side. Better be safe than sorry :)

    Sitter nå og spiller, fy søren....alle som har mulighet for det bør fjerne 7810 regulatorene asap..
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    poenget til V var at om man setter Vin på mb til 10v så har man ikke bruk for de lokale 7810 og dac får ikke høyere spenning in enn med reg på plass
    Ja!

    Mindre overskudd å brenne av i regulatorene. Doede mente ellers at 7810 fungerer som en sikkerhet : De sørger for at feks nettvariasjoner ikke resulterer i stekende høy spenning inn på dac chipsene. Jeg mener at om en har kontroll på Vin så er det trygt å fjerne disse 7810 regulatorene. Det er som musicman skriver en betydelig forbedring uten.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da er endelig DDDAC oppe og spiller igjen
    mens den likevel var demontert tok jeg og nedregulerte spenningen til recklockeren til 3,3vdc istedet for 5vdc
    da jumpet jeg like gjerne on board regulatorene til Fifopi på R58 og 59
    det gjorde faktisk overraskende stor positiv forskjell
    renere og mere innpå lyden med mere nerve...
    anbefales
    ikke koster det noe heller...
    men husk kan BARE jumpes om Vin er 3,3vdc...jumper du med 5Vin friterer du hele dritten
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da er jeg snart klar med nytt motherboard og 4 nye dac moduler uten 7810 med AN silver tants
    mens jeg var innom hificollective bestilte jeg like gjerne mine eneste klasse D ever....klasse D regulatorer for 5v på motherboard og 3,3v for Fifopi :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det ikke switch mode regulatorer? Jeg købte et kort på Diy audio med flere spændinger ud, men har aldrig taget det i brug -temmeligt dyrt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så gikk det seff rett i dass...strømtrekket er dobbelt så høyt som på de gamle kortene, så jeg fikk ikke stilt høyere enn 9vdc ut av psu...tom lyset i spdif velgeren trakk ned en extra volt....:rolleyes:
    choken i psu er 0,6H 750mA og dac stacket trekker over 1A...da dcr er 10R brenner den av 9v allerede der, så da hjelper det ikke at likerettet dc in på choken er 22v....13v in på reg før dac board blir for lite
    så da blir det å lide seg gjennom vinyl og safety mastere i påvente av en ny Lundahl glødechoke på 1,5A 400-700mH og dcr under 5
    to be continued
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif@

    Sjekk bildet under. Det ser ut som regulatoren står der wima kondisen din står. Bildet er av Doede kompis Dick van der Merwe sin dddac.
    Kanskje det er smør på flesk med en wima + new class regulatoren ?
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja mulig, men kondisen har bare to ben og reg tre...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men lurer på om gnd benet er benda bak til der det opprinnelig skal være. Vanskelig å se ut i fra bildet. Uansett er det ikke her slaget står, blir kanon til slutt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fikk svar på Lundahl-choken og de listet opp en haug med versjoner, fra 0,4 til 2A..tipper 1,25A er passe, men dobbelsjekker med Doede
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tipper alt mellom 1-1,5A er ok. Better be safe than sorry..
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leste om regulatoren nå, og der står det at den ikke trenger noen kondensator for å være stabil, men hvis der er kondensator på pcb fra før så kan den bare være der. Da er alt i skjønneste orden;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Leif@

    Sjekk bildet under. Det ser ut som regulatoren står der wima kondisen din står. Bildet er av Doede kompis Dick van der Merwe sin dddac.
    Kanskje det er smør på flesk med en wima + new class regulatoren ?
    Han bruker Silmic isteden for Muse ser jeg.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er noen dddac brukere som liker Silmic. Jeg testet ut silmic, men ble ikke helt fortrolig med lyden. Låt jo for såvidt behagelig, men kom ikke i mål med de. Godt mulig de burde hatt lenger tid på seg før jeg bytta de. Synes Elna sin Cerafine er veldig bra. Klar og detaljert, blir ofte betegnet som «mini black gate». Om en foretrekker Silmic eller Cerafine er vel avhengig av resten av komponentene og hvilken retning en ønsker å dra det.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er noen dddac brukere som liker Silmic. Jeg testet ut silmic, men ble ikke helt fortrolig med lyden. Låt jo for såvidt behagelig, men kom ikke i mål med de. Godt mulig de burde hatt lenger tid på seg før jeg bytta de. Synes Elna sin Cerafine er veldig bra. Klar og detaljert, blir ofte betegnet som «mini black gate». Om en foretrekker Silmic eller Cerafine er vel avhengig av resten av komponentene og hvilken retning en ønsker å dra det.
    Husker du hvor du prøvde de?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mener det var i min forrige diy dac, en Buffalo III dual mono. Har tenkt litt på dette med Silmic i ettertid, da mange lovpriser de for lyden. Har en mistanke om at de burde fått lenger tid på seg før de ble bytta ut. Men det som er litt pussig er at jeg syntes de var sløret og uklare, og dette er vel nesten motsatt av det som er tilfelle når en ny komponent skal «gå seg til». Da er det ofte litt kvass eller skarp lyd-signatur, som roer seg etter noen dager. Med Cerafine opplevde jeg akkurat dette.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Silmic indeholder tyk isolation med silke. Så bliver induktion nok noget højere. Men det er netop grunden til at mange kan li dem. Panasonic M f.eks er lige modsat og de giver blodige ører.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Leif@

    Sjekk bildet under. Det ser ut som regulatoren står der wima kondisen din står. Bildet er av Doede kompis Dick van der Merwe sin dddac.
    Kanskje det er smør på flesk med en wima + new class regulatoren ?
    Lars anbefaler 0.33 uf max efter regulatoren.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Silmic indeholder tyk isolation med silke. Så bliver induktion nok noget højere. Men det er netop grunden til at mange kan li dem. Panasonic M f.eks er lige modsat og de giver blodige ører.
    Panasonic Fc har jeg god erfaring med....
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt hvorfor det skal ha effekt å fjerne den lille wima når den står i parallel med 47uF? Noen som kan forklare?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn